Skatteudvalget 2025-26
L 22 Bilag 2
Offentligt
3079782_0001.png
Abel Cathrines Gade 21, st.th
1654 København V
(+45) 33 33 05 05
CVR: 42350176
[email protected]
stenbroensjurister.dk
9. januar 2025
Jnr. L-1945
FBS
Hus Forbi og MobilePay
afsnit efter denne indledning.
Stenbroens Jurister har undersøgt den aktuelle udfordring for hjemløseavisen Hus Forbi
og MobilePay med henblik på at finde en løsning. Udfordringen beskrives nærmere i første
Kommunernes Landsforening (KL), Finans Danmark og Rådet for Socialt Udsatte.
Arbejdet er udført i tilknytning til
Idéforum for adgang til bankkonto for udsatte borgere
efter anmodning fra erhvervsministeren.
Idéforum
består foruden Stenbroens Jurister af
mere kompleks problemstilling for både banksektoren, myndigheder og socialt udsatte,
lovændringer.
Vi har på baggrund af dialog med væsentlige aktører gjort os grundige overvejelser om,
ændringer og midlertidig støtte til foreningen Hus Forbi i en overgangsperiode.
Anbefalingerne er i overskrifter:
1. Undtag salg af sociale aviser fra skat og modregning
2: Undtag socialt udsatte fra skattepligt af almisser
hvordan den aktuelle udfordring kan afhjælpes, så Hus Forbi kan fortsætte og trives i en
Det har vist sig at være en udfordring, der på overfladen fremstår som et rent praktisk
problem med at få identificeret sælgerne overfor en bank. Men i realiteten er det en langt
hvor forskellige retlige og praktiske forhold gør det vanskeligt at se Hus Forbi bevaret uden
digitaliseret økonomi. Overvejelserne udmønter sig i tre anbefalinger om henholdsvis lov-
der foreningen Hus Forbi og Danske Bank.
Finans Danmark, som tilslutter sig Stenbroens Juristers anbefalinger. Der er i forbindelse
med arbejdet indhentet bidrag fra en lang række øvrige aktører udenfor
Idéforum,
herun-
og de anbefalinger, som arbejdet har ført til. Dokumentet er udarbejdet i dialog med KL og
Hensigten med dette dokument er at give et overblik over udfordringen, vores overvejelser
3: Støt Hus Forbi økonomisk i en overgangsperiode
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079782_0002.png
Udfordringen
kelte sælgere. Sælgeren kan herefter hæve pengene i en bankautomat med et hævekort
med en generisk kode.
nummer. Pengene modtages på en hovedkonto hos foreningen Hus Forbi og fordeles her-
efter ved brug af det unikke mobilepay-nummer til underliggende konti tilknyttet de en-
Det personlige hævekort udleveres af foreningen Hus Forbi, og indehaveren af kortet er i
Foreningen Hus Forbi har i dag en ordning i samarbejde med Danske Bank og MobilePay,
hvor foreningens sælgere af avisen kan modtage betaling på et unikt MobilePay-betalings-
dag kun identificeret overfor foreningen. Dette har været en praktisk løsning på, at mange
et kaldenavn.
Denne ordning benyttes i dag af størstedelen af de aktive Hus Forbi sælgere, men kan ikke
sælgere ikke har deres egen bankkonto. Foreningens behov har alene været at sikre, at
længere opretholdes i sin nuværende form. Det skyldes blandt andet hvidvaskningslovgiv-
visse indberetningsforpligtelser overfor skattemyndighederne og skal løbende holde sig
betrygget i, at kortholderen selv indberetter eventuel skattepligt indkomst.
indbetalinger ender hos den rette sælger. Identifikationen har derfor været minimal, fx blot
ningen, som medfører, at banken skal identificere og opretholde et vist kundekendskab til
Danske Bank har fastsat en frist for, hvornår de sælgere, der ønsker at forblive i ordningen,
de enkeltpersoner, der er kortholder til de underliggende konti. Banken har derudover
udsatte borgere. Ofte mangler de vigtige papirer og kan på grund af deres udsathed have
mindskes betydeligt ved de generelle tiltag omkring udsattes adgang til bankkonto, som
hæng.
Der er flere praktiske udfordringer forbundet med identifikationen af hjemløse og andre
holderen ikke er identificeret efter bankens procedurer. Fristen er 1. februar 2025.
skal være identificeret. Herefter ser banken sig nødsaget til at spærre alle kort, hvor kort-
Idéforum
allerede arbejder på. Selvom de kan være vanskelige at overkomme, er de prak-
tiske udfordringer derfor ikke nødvendigvis de største at overkomme i denne sammen-
des, at sælgerne efter identifikationen overfor banken må forvente, at deres indtægter via
MobilePay-ordningen vil komme til myndighedernes kendskab på en måde, hvor det vil
tament til fortsat at sælge Hus Forbi. For de sælgere, der vælger at fortsætte trods et ringe
meget svært ved at gennemføre formelle procedurer. Disse praktiske udfordringer kan dog
økonomisk incitament, kan det være vanskeligt at leve op til krav om opgørelse og
udløse skatteopkrævning, modregning i eventuelle offentlige ydelser eller gældsinddri-
velse. Disse afledte konsekvenser kan få afgørende betydning for den enkelte sælgers inci-
sentlige barrierer for gennemførelse af en proces, hvor alle sælgere identificeres. Det skyl-
Dialogen i
Idéforum
om Hus Forbi har afdækket afledte udfordringer, som også udgør væ-
2
/
9
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079782_0003.png
indberetning af indtægter til forskellige myndigheder, hvilket kan udløse sanktioner eller
ophør af ydelser.
avisen til medlemmerne (sælgerne) for 25 kroner stykket. To ud af tre aviser bliver i dag
vil benytte ordningen, må det forventes at medføre en så stor reduktion i antallet af solgte
aviser, at det vil være vanskeligt eller umuligt at fortsætte udgivelsen af Hus Forbi.
solgt med betaling via MobilePay. Hvis en tilstrækkelig stor gruppe sælgere ikke kan eller
Problemstillingen udgør ikke kun en udfordring for den enkelte sælger, men også for
foreningen Hus Forbi. Avisen udgives og distribueres for indtægter fra foreningens salg af
Sælgernes indtægter
som udgangspunkt videre for 50 kroner på gaden, dvs. med en fortjeneste på 25 kroner til
sælgeren per solgt avis.
Ordningen med Hus Forbi fungerer på den måde, at sælgerne, der er medlem af foreningen
Hus Forbi, køber avisen af foreningens distributører for 25 kroner per avis. Avisen sælges
I mange tilfælde modtager sælgeren et højere beløb end 50 kroner ved salget på gaden.
købe avisen. Her må beløbet fuldt ud betragtes som en almisse.
Dette kan enten betragtes som en højere pris på avisen eller som en almisse, der gives i
tillæg til avissalget. Der er også tilfælde, hvor personer giver sælgeren et beløb uden at
Skattemæssige forhold
udsatte. Skattepligten gælder i begge tilfælde uanset om pengene modtages kontant eller
digitalt ved brug af MobilePay. Lovgivningen pålægger desuden modtageren oplysnings-
myndighederne.
pligter, herunder til opgørelse og indberetning af den skattepligtige indkomst til skatte-
overstiger personfradragets grænse. Indtægterne skal dog stadig opgøres og indberettes,
get være udnyttet hertil og der skal betales skat af alle avisindtægter.
pligtelser efter skattelovgivningen.
Stenbroens Jurister antager, at meget få sælgere af Hus Forbi i dag lever op til deres for-
Alle skattepligtige i Danmark har et personfradrag. Hvis sælgeren ikke modtager offentlige
undtagelser eller bagatelgrænser for almisser der gives af privatpersoner direkte til socialt
Efter gældende dansk skattelovgivning er fortjenesten fra salg af Hus Forbi skattepligtig
indkomst for sælgeren. Eventuelle pengegaver, som sælgeren herudover modtager, vil ef-
ter lovgivningen også være skattepligtig indkomst. Skattelovgivningen indeholder ingen
ydelser eller har anden indkomst, vil sælgeren først skulle betale skat, hvis indkomsten
selvom de er under grænsen. Hvis sælgeren modtager offentlige ydelser, vil personfradra-
3
/
9
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079782_0004.png
Offentlige ydelser
De sælgere af Hus Forbi, der modtager offentlige ydelser, modtager typisk kontanthjælp.
Hvis kontanthjælpsmodtagere har arbejdsindkomst, modregnes indkomsten næsten krone
indtægter fra salg af Hus Forbi med henblik på modregning i kontanthjælp.
for krone i kontanthjælpsydelsen. Gevinsten for sælgere, som modtager kontanthjælp, vil
derfor være ganske få kroner per avis, som der herefter skal betales skat af. Stenbroens
Jurister har aktuelle sager, hvor kommuner afkræver hjemløse borgere oplysninger om
ter en lempelse af modregningsreglerne, der vil kunne få betydning for de udfordringer,
vil dog først træde i kraft i juli 2025, hvilket er for sent til at løse den aktuelle udfordring.
Der er i december 2024 vedtaget en ændring af kontanthjælpssystemet (L 13), som omfat-
der knytter sig til modregning ved kontanthjælpsmodtageres salg af Hus Forbi. Disse regler
Gældsinddrivelse
Mange hjemløse har stor gæld til det offentlige. Gælden skal inddrives af Gældsstyrelsen
under hensyntagen til skyldnerens indtægter og betalingsevne. Modtager skyldneren kon-
tanthjælp eller førtidspension kan inddrivelsen ske ved lønindeholdelse (modregning) i
den månedlige ydelse.
Da der allerede i dag inddrives gæld til det offentlige ved lønindeholdelse i hjemløses ydel-
ser, antages det, at en øget inddragelse af indtægter fra salg af Hus Forbi i Gældsstyrelsens
afgørelser vil føre til, at flere sælgere, der modtager offentlige ydelser, vil blive modregnet
samt at beløbene, der fratrækkes den enkeltes ydelse, vil blive større.
Vores betragtninger
med sælgerne på gaden.
Hjemløseavisen Hus Forbi har i mere end 25 år givet de mest udsatte noget at stå op til og
en mulighed for at tjene egne penge lovligt. Det har givet værdighed for den enkelte og sat
De ovennævnte skatte- og modregningsregler er ikke nye. Deres betydning er heller ikke
fokus på hjemløshed i den brede befolkning gennem avisens indhold og danskernes møde
afgrænset til betalinger for Hus Forbi via MobilePay. Den hjemløse skal efter lovgivningen
også indberette og svare skat af de fysiske småmønter, som doneres af forbipasserende.
Den stofafhængige kontanthjælpsmodtager, der sælger sex på gaden, skal modregnes det
Det nye er, at også de mest udsatte i dag modtager betalinger digitalt, og at myndighederne
meste af betalingen og svare skat af resten. Det samme gælder den, der lever af at samle
flasker. Det ikke dét, der har ændret sig.
i stadig tiltagende grad får indsigt i deres økonomi som følge af ny lovgivning og skærpet
4
/
9
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079782_0005.png
overvågning. Dermed aktualiseres en række forpligtelser, som ikke tidligere har haft nogen
praktisk betydning for de mest udsatte i en kontant økonomi.
Skal Hus Forbi kunne fortsætte og trives i en digitaliseret økonomi, er det derfor nødven-
digt at adressere både de praktiske og afledte udfordringer ved identifikationen af sæl-
gerne. De praktiske udfordringer må forventes at kunne mindskes betydeligt ved allerede
fund i
Idéforum.
Derimod kan de afledte udfordringer ikke afhjælpes uden lovændringer.
eksisterende tiltag, herunder dialogen mellem banksektoren, myndigheder og civilsam-
Anbefalinger
Stenbroens Jurister har undersøgt en lang række forskellige muligheder. Vi er endt med de
udsatte at administrere i praksis.
baseret økonomi.
anbefalinger, som præsenteres nedenfor, og som støttes af KL og Finans Danmark. De an-
dre muligheder, vi har overvejet, har alle vist sig uhensigtsmæssige eller ligefrem ubruge-
Stenbroens Jurister er opmærksomme på, at anbefalingerne ud fra en umiddelbar betragt-
ning kan fremstå meget vidtgående. På den anden side er der alene tale om lempelse af
lige, fordi de blot vil skabe nye problemer eller være bureaukratiske og umulige for socialt
forpligtelser, som ikke tidligere har været realiseret overfor de mest udsatte i en kontant-
tagen til rimeligheden af de afledte, faktiske konsekvenser af udviklingen på betalingsom-
der vi flugter med ambitionerne i regeringsgrundlagets værdighedskapitel om at rumme
de mest udsatte i samfundet og tage livtag med de svære dilemmaer.
Det er imidlertid ikke til at komme uden om, at anbefalingerne fordrer en politisk stilling-
rådet for sælgere af Hus Forbi og andre særligt udsatte i øvrigt. En sådan stillingtagen fin-
1: Undtag salg af sociale aviser fra skat og modregning
Forbi fra skat og modregning.
For at understøtte villigheden til at lade sig identificere overfor banken og sikre incitamen-
ter fra salg af sociale aviser fra opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Undtagelsen fra
ude fra Gældsstyrelsens vurderinger.
modregning kan gennemføres ved en selvstændig bestemmelse i ændringsloven. Ved at
gennemføre undtagelsen på denne måde undgås det helt, at den enkelte sælger skal opgøre
og indberette noget med risiko for fejl. Ændringen antages samtidigt at holde indtægterne
Forslaget kan gennemføres ved en ændring af ligningslovens § 7, så den undtager indtæg-
tet til at fortsætte med at sælge hjemløseavisen, anbefales det at undtage sælgerne af Hus
5
/
9
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079782_0006.png
En social avis kan defineres som en landsdækkende, periodisk udgivelse og tilknyttede
produkter, som udgives med et socialt sigte af en forening, der er godkendt efter lignings-
medlemmer. Definitionen kan eventuelt suppleres med, at sociale aviser skal være regi-
streret hos skatteministeriet, og at ministeren kan fastsætte nærmere regler om forudsæt-
ninger for registrering som social avis.
Med definitionen målrettes undtagelsen socialt udsatte, men dog uden at være så specifik,
lovens § 8A og har som sit hovedformål at udgive en social avis til løssalg af foreningens
fx om hvem foreningen kan udlevere aviser til og i hvilket omfang.
Anbefalingen er inspireret af den eksisterende ordning om socialt frikort, som giver socialt
netop gjort permanent med lov om socialt frikort. Nedenfor knyttes der nogle bemærknin-
ger til det sociale frikort, som forklarer, hvorfor ordningen ikke er egnet til salg af Hus
Forbi.
Med anbefaling 1 undtages indtægter (fortjeneste) fra salg af Hus Forbi fra skattepligt og
afleverer en avis. En del af sælgernes indtægter er således ikke arbejdsindtægter, men al-
skattepligt, uanset modtagerens sociale situation.
misser (gaver). Efter gældende skattelovgivning er sådanne almisser ikke undtaget fra
res den med et krav om godkendelse, vil det være muligt at opstille nærmere betingelser,
at det vil være umuligt at godkende andre sociale aviser end Hus Forbi i fremtiden. Supple-
udsatte mulighed for have skattefri indtægt op til 42.766 kr. om året (2025-niveau) uden
modregning i offentlige ydelser. Ordningen har fungeret som forsøg i nogle år, men er
2: Undtag socialt udsatte fra skattepligt af almisser
modregning i offentlige ydelser. Sælgere af Hus Forbi modtager imidlertid ofte betalinger
der går ud over avisens pris på 50 kroner, og som i nogle tilfælde gives uden at sælgeren
almisser fra opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
skattepligt.
Forbi. Med inspiration fra eksisterende undtagelser fra gavebeskatning i lovgivningen og
Det må forventes at have afgørende positiv betydning for villigheden til at lade sig identi-
ficere overfor banken, hvis det ikke udløser en forpligtelse til at opgøre, indberette og svare
skat af de almisser, der modtages ved digital betaling via MobilePay-ordningen hos Hus
Almisser kan defineres som naturalydelser eller kontantbeløb af mindre omfang, der gives
dan bestemmelse i ligningsloven vil skatteundtage indtægten, hvad enten pengene
Anbefaling 2 kan gennemføres ved en særskilt tilføjelse til ligningsloven § 7, der undtager
skattemyndighedernes praksis, anbefales det derfor at undtage også disse indtægter fra
som gave til hjemløse og andre særligt udsatte, der ikke er nærtstående til giveren. En så-
6
/
9
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079782_0007.png
modtages i fysiske kontakter eller som en digital overførsel. Ligesom det er tilfældet for
afgrænsningen af lejlighedsgaver, vil undtagelsens nærmere anvendelsesområde kunne
præciseres gennem myndighedernes praksis i konkrete skattesager.
3: Økonomisk støtte til Hus Forbi
Selvom de ovennævnte anbefalinger gennemføres, er det sandsynligt at kravet om identi-
fikation af alle eksisterende sælgere af Hus Forbi vil føre til frafald. Herunder på grund af
melse med bankens procedurer.
Det må derfor forventes, at Hus Forbi i en periode vil miste indtægter fra avissalg, som kan
blive så omfattende, at det truer hjemløseavisens eksistens. Det anbefales derfor, i dialog
sikkert igennem den økonomisk usikre periode.
de praktiske udfordringer med faktisk at få de enkelte sælgere identificeret i overensstem-
med foreningen Hus Forbi, at afsætte tilstrækkelig offentlig støtte til at hjælpe foreningen
Forholdet til anden lovgivning
mærkninger til de forhold ved den eksisterende ordning, som gør den uegnet som løsning
mark.
for Hus Forbi. Derudover har vi fundet det relevant at berøre betydningen af forbuddet
mod tiggeri samt anbefalingernes betydning for personer, der ikke er skattepligtige i Dan-
Idéforum
har fra flere sider været opfordret til at afsøge muligheden for en løsning indenfor
rammerne af lov om socialt frikort. Det forekommer derfor nødvendigt at knytte nogle be-
Det sociale frikort
Den eksisterende ordning med socialt frikort er grundlæggende konstrueret til en relation,
overskuddet.
hvor en arbejdstager får betaling af en arbejdsgiver for udført arbejde. Ordningen med Hus
Gadesalget af Hus Forbi ligner således mere selvstændig erhvervsvirksomhed end klassisk
lønmodtagerarbejde, som socialt frikort er skabt til. Og det vil ændre radikalt på Hus Forbi,
skuelige forsikrings- og ansættelsesretlige spørgsmål.
hvis foreningen skulle tilpasses til at virke som arbejdsgiver for mere end 1.000 ansatte
privatpersoner på gaden for egen regning og risiko med det formål at opnå en gevinst ved
Forbi er kendetegnet ved, at sælgerne køber aviser af foreningen og videresælger dem til
til at sælge Hus Forbi. Det vil dermed i praksis blive kommunerne og lovens betingelser for
Det er i dag foreningen Hus Forbi selv der afgør, hvem der kan blive sælger af avisen. Men
uden en skatte- og modregningsfritagelse vil der være et meget lille økonomisk incitament
med alvorlige sociale- og sundhedsmæssige udfordringer. Det vil blandt andet rejse uover-
7
/
9
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079782_0008.png
udstedelse af socialt frikort, der bliver styrende for, hvem der kommer til at sælge Hus
Forbi.
tingelser for at kunne få et socialt frikort, som kan udelukke sælgere af Hus Forbi fra at få
det sociale frikort, selvom de sover på gaden.
Det er også væsentligt, at undtagelsen fra skat og modregning med et socialt frikort forud-
sen og tidspunktet for indtægten ikke kan opgøres så enkelt som ved timelønsarbejde.
dringer for Hus Forbi.
Da udstedelsen af et socialt frikort kræver en ansøgning fra borgeren, kan der derudover
forventes betydelige praktiske udfordringer med at få alle til at ansøge. Der er i øvrigt be-
sætter, at alle indtægter indberettes af arbejdsgiveren efter arbejdets udførelse. Der er ikke
noget til hinder for at have akkord eller provision som aflønningsform, men den løbende
Det kan imidlertid ikke udelukkes at ændringerne vil blive så omfattende, at det sociale
indberetning vil give både praktiske og principielle problemer for Hus Forbi, fordi størrel-
Alle disse forhold ved den eksisterende ordning om socialt frikort kan selvfølgelig ændres.
frikort grundlæggende vil ændre karakter, uden nødvendigvis at løse de aktuelle udfor-
Forbuddet mod tiggeri
Efter straffelovens § 197, stk. 1, straffes den, der imod politiets advarsel gør sig skyldig i
straffen bortfalde. Efter bestemmelsens stk. 2 gælder kravet om advarsel ikke, når forhol-
ler.
det begås i gågade, ved stationer, i eller ved supermarkeder eller i offentlige transportmid-
betleri (tiggeri), med fængsel indtil 6 måneder. Under formildende omstændigheder kan
Det vil ikke være en overtrædelse af straffelovens § 197, at tilbyde Hus Forbi til forbipas-
sonlig henvendelse til uvedkommende med forsæt til at opnå et bidrag som gave.
at tilbyde avisen.
serende. Heller ikke i de tilfælde, hvor en person vælger at give penge til sælgeren, uden at
modtage en avis. En overtrædelse af betleribestemmelsen forudsætter, at der rettes per-
Det er i dag en betingelse i Hus Forbis sælgerkontrakt, at der ikke må modtages penge uden
Efter straffelovens § 175, stk. 1, kan udbyttet ved en strafbar handling helt eller delvist
konfiskeres. Der er fast retspraksis for konfiskation af selv ganske få kroner, der er udbytte
fra eller har været anvendt til tiggeri.
tydning.
Den foreslåede ændring om undtagelse af socialt udsatte fra skat af almisser, vil ikke mod-
strafbart betleri vil derfor fortsat blive konfiskeret og skatteundtagelsen vil være uden be-
virke straffelovens regler om tiggeri og konfiskation af udbytte. Almisser der modtages ved
8
/
9
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079782_0009.png
Personer, der ikke er skattepligtige i Danmark
blive sælgere af Hus Forbi.
Det er ikke et krav fra foreningen Hus Forbi, at sælgere har dansk statsborgerskab. I det
Anbefalingerne om undtagelse fra skat vil selvsagt kun have betydning for personer, der er
skattepligtige i Danmark. Personer der er skattepligtige i et andet land, vil ikke få gavn af
få betydning for personer, der modtager offentlige ydelser, som der kan modregnes i.
lændinge, der sælger Hus Forbi under et midlertidigt ophold i Danmark.
De anbefalede undtagelser vurderes derfor ikke at have nogen væsentlig betydning for ud-
omfang de i øvrigt lever op til foreningens målgruppekrav m.v., kan udlændinge derfor godt
skatteundtagelsen. Ligeledes vil anbefalingen om undtagelse fra modregning selvsagt kun
9
/
9