Skatteudvalget 2025-26
L 22 Bilag 2
Offentligt
3079781_0001.png
Til partiernes ordførere
på L 22 om sociale aviser og Hus Forbi m.v.
Abel Cathrines Gade 21, st.th
1654 København V
(+45) 33 33 05 05
CVR: 42350176
[email protected]
stenbroensjurister.dk
10. oktober 2025
Jnr. L-2324
FBS
Vedr.: Høringssvar til Folketinget vedr. lovforslag om sociale aviser mv.
Lovforslaget om sociale aviser mv., som Folketinget nu behandler som L 22, blev før
fremsættelsen sendt i høring hos 165 forskellige myndigheder og organisationer.
Stenbroens Jurister var ikke på høringslisten, selvom lovforslaget hviler direkte på
Stenbroens Juristers arbejde og anbefalinger. Vi har således ikke haft mulighed for at
bidrage med et høringssvar over det endelige lovudkast før fremsættelsen. Derfor sender
vi nu vores høringssvar direkte til jer i Folketinget, så I som ordførere får mulighed for at
inddrage vores bemærkninger i lovarbejdet.
Stenbroens Jurister har alene bemærkninger til de dele af lovforslaget, der vedrører sociale
aviser, og som adresserer den aktuelle udfordring for hjemløseavisen Hus Forbi med
MobilePay. Bemærkningerne er struktureret efter Stenbroens Juristers tre anbefalinger. Vi
opfordrer særligt til opmærksomhed omkring høringssvarets sidste del (side 4), som
handler om det aspekt af problemstillingen, der forbliver uløst med det fremsatte
lovforslag.
På denne baggrund genfremsætter vi anbefalingen om også at gennemføre en
skatteundtagelse for beskedne almisser, der gives til hjemløse og andre særligt udsatte på
gaden af forbipasserende, uden udlevering af en social avis eller anden modydelse.
Udfordringen
Skal vi skære ind til benet, så handler udfordringen om, at Hus Forbi i snart 30 år er blevet
solgt på gaden, uden at sælgerne har indberettet deres indtægter til skattevæsenet og
kommunen. Der er selvsagt mange grunde til, at socialt udsatte mennesker, der kæmper
med hjemløshed, ikke får opgjort og indberettet til myndighederne, som de skal. Men hvis
de havde gjort det, ville de også hurtigt have opdaget, at det ikke kunne betale sig for dem
at stå i regnen foran Brugsen og sælge aviser. For efter modregning og skat ville
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079781_0002.png
fortjenesten for en hjemløs sælger på kontanthjælp blot være et par kroner per avis solgt
til en halvtredser.
Hus Forbi har i tre årtier år givet de mest udsatte noget at stå op til og en mulighed for at
tjene egne penge. Det har forbedret forholdene for den enkelte og sat fokus på hjemløshed
i den brede befolkning gennem avisens indhold og danskernes møde med sælgerne på
gaden. Det er en ubetinget succeshistorie. Men det har kun kunnet lade sig gøre, fordi
myndighederne indtil for nyligt har set igennem fingre med, om indtægterne er blevet
indberettet.
Når det efter så mange år er nu, lovforslaget er nødvendigt, er det ikke fordi de ovennævnte
skatte- og modregningsregler er nye. De har bare ikke haft nogen praktisk betydning for
sælgerne af Hus Forbi i en kontant økonomi. Det nye er, at også de mest udsatte i dag
modtager betalinger digitalt, og at myndighederne i stadigt tiltagende grad får indsigt i
deres indtægter på grund skærpet praksis og ny lovgivning mod terrorisme og hvidvask.
Løsning i form af 3 anbefalinger
Stenbroens Jurister har på erhvervsministerens foranledning foretaget en grundig analyse
af udfordringerne omkring Hus Forbi og MobilePay i regi af
Idéforum for adgang til
bankkonto for udsatte borgere.
Arbejdet er præsenteret i vores notat fra 9. januar 2025, der
vedlægges som bilag.
1
Hvad der på overfladen fremstod som et rent praktisk problem med digital betaling, viste
sig at være en langt mere kompleks problemstilling for både banker, myndigheder og
socialt udsatte, hvor forskellige retlige og praktiske forhold gør det umuligt at bevare Hus
Forbi uden den lovændring, som nu er fremsat for Folketinget.
På baggrund af vores analyse fremsatte vi i alt tre anbefalinger, som er udarbejdet i dialog
med relevante interessenter, og som støttes af Finans Danmark og Kommunernes
Landsforening.
Anbefaling 1 af 3 om sociale aviser
Den første af Stenbroens Juristers anbefalinger realiseres med det aktuelle lovforslag, der
undtager indtægter fra salg af sociale aviser fra skat og modregning i offentlige ydelser.
Dermed opretholdes incitamentet til at sælge Hus Forbi på gaden i en digitaliseret
økonomi.
Siden den politiske aftale blev indgået i maj måned, har foreningen Hus Forbi formået at
forberede foreløbigt 30% af avissælgerne til onboarding med identificering overfor
https://www.stenbroensjurister.dk/assets/files/Stenbroens-Juristers-anbefalinger-vedrorende-Hus-Forbi-og-
MobilePay-FINAL.pdf
1
2
/
5
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079781_0003.png
banken. Med lovforslagets vedtagelse forventer foreningen at kunne nå at onboarde 80%
af sælgerne, der i dag bruger anonymt kontantkort, inden 1. januar 2026, hvor
lovændringen skal træde i kraft.
Stenbroens Jurister har været i dialog med relevante ministerier under det
lovforberedende arbejde, og vi opfatter det fremsatte lovforslag som en hensigtsmæssig
udmøntning af vores anbefaling og den politiske aftale. Vi håber, at det vil få støtte fra hele
Folketinget.
Vi skal bemærke, at det er anført i det såkaldte forståelsespapir om aftalen, at indtægter på
op til 250 kroner per solgt avis vil blive omfattet af ordningen. Hermed får sælgerne
mulighed for at sælge en avis noget dyrere end den vejledende pris, uden at de herved skal
opgøre og indberette den ekstra indtægt. Denne vigtige del af forståelsespapiret er
imidlertid ikke gengivet i det fremsatte lovforslag. Det bør derfor ved enten et
ændringsforslag eller et ministersvar afklares, hvordan denne forudsætning i den politiske
aftale gennemføres i praksis.
Vi skal endvidere bemærke, at salget af Hus Forbi ikke vil blive set bort fra i alle tilfælde.
Som Udbetaling Danmark påpeger i sit høringssvar, vil indkomst fra salg af sociale aviser
(også indenfor beløbsgrænsen) under visse omstændigheder blive medtaget ved opgørelse
af formuen i relation til boligstøtte og pension. Skatteministeriet har ikke gengivet eller
kommenteret denne væsentlige bemærkning i sit høringsnotat til Folketinget.
2
Det må antages at kunne hæmme implementeringen af lovændringen og avissælgeres vilje
til at identificere overfor banker og myndigheder, hvis der er uklarhed om, hvilken
betydning det vil få for den enkelte at lade sig identificere. I den beslægtede lov om socialt
frikort fremgår det direkte af lovens § 1, at borgere under det sociale frikort kan tjene
penge
skattefrit ”uden
at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser.”
Det bør efter Stenbroens Juristers opfattelse
overvejes ved lovændringen at tilføje en tilsvarende, generel undtagelse om indtægter fra
salg af sociale aviser.
Anbefaling 2 af 3 om støtte til Hus Forbi
Vi anbefalede at lovændringen blev suppleret af økonomisk støtte til foreningen Hus Forbi
i en overgangsperiode, for at hjælpe hjemløseavisen gennem en usikker periode, og
understøtte foreningen store opgave med at få de mange avissælgere korrekt oprettet i
banken.
I Stenbroens Jurister var vi derfor glade for at se, at regeringen og et bredt flertal i
Folketinget allerede i maj måned indgik en politisk aftale om økonomisk støtte til Hus
2
https://www.ft.dk/samling/20251/lovforslag/L22/bilag.htm
3
/
5
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079781_0004.png
Forbi,
3
og at Finansudvalget hurtigt herefter i juni tiltrådte et aktstykke om udbetaling af 6
mio. kroner til foreningen med henblik på at arbejdet kunne gå i gang med det samme.
4
Herefter synes processen imidlertid at være gået næsten i stå i Social- og Boligstyrelsen,
idet pengene i skrivende stund endnu ikke er udbetalt til foreningen. Det forekommer at
være en urimeligt lang sagsbehandlingstid.
Anbefaling 3 af 3 om almisser
Med L 22 undtages indtægter (fortjeneste) fra salg af Hus Forbi fra skattepligt og
modregning i offentlige ydelser. Og den ovennævnte 250-kroners grænse kan give et vist
rum for at modtage overbetaling for avisen indenfor ordningen.
Men der er også tilfælde, hvor sælgere modtager penge uden at aflevere en avis. I disse
situationer er pengene en almisse, der gives som en gave af velgørenhed uden forventning
om en modydelse. Det tager det fremsatte lovforslag ikke højde for.
En MobilePay-overførsel er i denne situation fuldstændig parallel til at give en hjemløs et
par fysiske småmønter i hånden. Efter gældende lovgivning er det skattepligtig indkomst,
som skal opgøres og indberettes af den hjemløse. Det har bare ikke været muligt for
myndighederne at håndhæve skattepligten, når pengene er modtaget kontant.
Det ændrer sig, når pengene modtages digitalt. I vores notat anbefalede Stenbroens Jurister
derfor med støtte fra Finans Danmark og KL også at gennemføre en skatteundtagelse for
beskedne almisser, der modtages af hjemløse og andre særligt udsatte på gaden, da vi
mener det er en nødvendig del af en effektiv, fyldestgørende og bæredygtig løsning for Hus
Forbi.
Skattepligten gælder i øvrigt også for ting, der har en pengeværdi. Modtager en frysende
hjemløs et par nye sko eller en jakke fra en bekymret medborger, kan det således udløse
en skattepligt for den hjemløse.
I Stenbroens Jurister mener vi, at den digitale udvikling fordrer en politisk stillingtagen til,
om samfundet skal beskatte hjemløse og andre særligt udsatte af beskedne almisser, som
de får på gaden fra forbipasserende.
Vi bemærker i den forbindelse, at en undtagelse herom alene vil få betydning for personer,
der sælger Hus Forbi, da det i dag er den eneste måde man som hjemløs på gaden kan gøre
lovligt opmærksom på sin situation, uden at blive straffet for tiggeri. Beder man som
hjemløs aktivt om en almisse, vil det være strafbart med fængsel, og indtægten konfiskeres
som udbytte af en strafbar handling.
3
4
https://www.em.dk/aktuelt/nyheder/2025/maj/ny-loesning-og-milliontilskud-sikrer-hus-forbis-fremtid
https://www.ft.dk/samling/20241/aktstykke/aktstk.253/index.htm
4
/
5
L 22 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-25 fra Stenbroens Jurister
3079781_0005.png
Det er vores indtryk, at anbefalingen om almisser ikke er blevet fulgt, fordi det er fundet
tilfredsstillende, at ordningen kan fungere uden denne undtagelse, fordi skattepligtige
indtægter i form af almisser umiddelbart er vanskelige at skelne fra avissalget blandt
MobilePay-betalingerne. Der hersker således en antagelse om, at det ikke vil få retlige
konsekvenser for Hus Forbi sælgerne, hvis de ikke opgør og indberetter indkomst fra
almisser, som de skal. Formentlig fordi myndighederne antages ikke at håndhæve
skattepligten. Efter vores opfattelse er det hverken rimeligt eller hensigtsmæssigt at lade
ordningen hvile på sådanne forudsætninger. Vi så hellere at man ved denne anledning
gjorde endelig op med den tidligere praksis, hvor alle er vidende om, at der er indtægter
som ikke indberettes korrekt.
I Stenbroens Jurister håber vi derfor, at Folketinget under lovbehandlingen vil indlede
politiske drøftelser om vores anbefaling om også at undtage almisser til de mest udsatte på
gaden fra skattepligt.
I det vedlagte notat behandles problemstillingen og vores anbefalinger mere udførligt, men
vi står i Stenbroens Jurister selvfølgelig til rådighed for yderligere uddybning og svar på
spørgsmål mv.
Med venlig hilsen
Stenbroens Jurister
Maja Løvbjerg Hansen og Filip Soos
5
/
5