Skatteudvalget 2025-26
L 22 Bilag 1
Offentligt
3077840_0001.png
8. oktober 2025
J.nr. 2025 - 3938
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om en børne- og ungeydelse, ligningsloven og for-
skellige andre love (Ændring af udbetalingsreglerne for børne- og ungeydelsen og delvis
skattefritagelse af indtægt fra salg af sociale aviser m.v.).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærk-
ninger.
Danes Worldwide
Danes Worldwide anfører, at Da-
nes Worldwide ikke har bemærk-
ninger til lovforslaget.
Danes Worldwide bemærker, at
for at få den fulde ydelsen, er det
et krav, at ydelsesmodtager har
boet eller arbejdet i Danmark i
mindst 6 år inden for de seneste
10 år.
Danes Worldwide bemærker at de
principielt mener, at hjemvendte
udlandsdanskere og deres familier
ikke bør være omfattet af optje-
ningsprincippet i børne- og unge-
ydelseslovens § 2, stk. 1, nr. 7, og
opfordrer til at optjeningsprincip-
pet tages til revision.
Det bekræftes, at der for børne- og
ungeydelsen gælder et optjenings-
princip for at kunne modtage den
fulde ydelse. Forslaget om at revi-
dere optjeningsprincippet ligger
uden for rammerne af dette lov-
forslag.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen bemærk-
ninger
Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier
Danske Erhvervsskoler og -Gym-
nasier har ingen bemærkninger.
Danske Regioner
Danske Regioner har ingen be-
mærkninger
Dataetisk Råd
Dataetisk Råd har valgt ikke at ud-
arbejde et egentligt høringssvar,
men anbefaler generelt, at der
Side 2 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
redegøres for dataetiske konse-
kvenser af lovforslag
Datetilsynet
Datatilsynet har ikke bemærknin-
ger, idet tilsynet forudsætter, at de
databeskyttelsesretlige regler iagtta-
ges i forbindelse med behandling
af personoplysninger foranlediget
af de påtænkte ændringer.
Det kan bekræftes.
DI
DI har ingen bemærkninger
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering har ingen be-
mærkninger.
Friskolerne
Friskolerne har ingen bemærknin-
ger.
Grønlands Selvstyre
Grønland Selvstyre bemærker, at
lov nr. og dato mangler i indled-
ningen til lovforslagets § 6.
Lovforslaget er tilrettet.
Home-Start Danmark
Home-Start Danmark har med
stor tilfredshed noteret sig det
fremsendte forslag til nye regler
for ligedeling af børne- og unge-
ydelsen.
Home-Start Danmark er fuldstæn-
dig indforstået med og tilfredse
med den naturlige tilstand, at for-
ældre med fælles forældremyndig-
hed som udgangspunkt hver får
halvdelen af ydelsen. Home-Start
Danmark synes ligeledes, at det er
fuldstændig rimeligt, at forældre-
myndighedsindehavere, der har
Side 3 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
barnet boende mindst 9 ud af 14
dage, efter ansøgning kan få hele
ydelsen.
Home-Start Danmark har dog
også været opmærksomme på og
erfaret, at denne regel i visse til-
fælde kan være udfordrende at
praktisere, idet dokumentationen
kan være vanskelig at fremskaffe.
Derfor hilser Home-Start Dan-
mark med glæde, at dokumentati-
onskravet nu gøres enklere og
mindre bureaukratisk, således at
dokumentationen for fremtiden vil
kunne leveres af Familieretshuset
gennem en afgørelse eller erklæ-
ring.
Kirkens Korshær
Kirkens Korshær tilslutter sig lov-
forslaget vedrørende salg af sociale
aviser uden yderligere bemærknin-
ger.
Københavns Byret
Københavns Byret har ingen be-
mærkninger.
LOKK, Landsorganisa-
tionen af Kvindekrisecen-
tre
LOKK stiller sig positivt over for
forslaget om at indføre mulighed
for, at dokumentation på midlerti-
dige samværsafgørelser og sam-
værserklæringer fra Familieretshu-
set kan bruges som dokumentation
for at få tildelt hele børne- og un-
geydelsen, hvis man har banet bo-
ende i minimum 9 ud af 14 dage.
LOKK bemærker dog at have be-
tænkeligheder ved, at det er en
Siden de nye udbetalingsregler
trådte i kraft den 1. januar 2022,
Side 4 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forudsætning for at anvende en er-
klæring om fordeling af samværet,
at barnet ikke er bopælsregistreret
hos den anden forældremyndig-
hedsindehaver, da det
for LOKK’s
målgruppe, voldsudsatte kvinder
og deres ophold på krisecenter, vil
betyde en øget sagsbehandlingstid
i forhold til at få retten til den
fulde børne- og ungeydelse.
LOKK bemærker at sager om
kontaktbevarende- og midlertidigt
samvær afgøres relativt hurtigt,
mens sager om bopæl ofte tager
længere tid, op til flere måneder.
Ved ophold på krisecenter kan bo-
pælsregistreringen ofte fortsat være
i et tidligere fælles hjem, indtil der
træffes en midlertidig afgørelse om
bopæl, jf. forældreansvarslovens
regler, eller dette ændres i CPR-re-
gistret efter folkeregisterloven.
Ændring i CPR-registret er en pro-
cedure, der kræver partshøring af
den anden forældremyndighedsin-
dehaver, og i nogle tilfælde kan
tage over otte uger.
Det vil ifølge LOKK betyde, at
lovforslaget for denne særligt ud-
satte gruppe af forældre og børn
ikke umiddelbart får den ønskede
virkning; at den forælder, der pri-
mært har barnet boende kan få
den fulde børne- og ungeydelse,
henset til at bopælsregistreringen
ofte vil være hos den anden foræl-
der, uanset barnet reelt opholder
sig med kvinden på krisecenter, og
der foreligger en midlertidig afgø-
relse om samvær.
har det vist sig, at nogle forældre-
myndighedsindehavere, der har
barnet boende mindst 9 ud af 14
dage, har udfordringer med at
skaffe den fornødne dokumenta-
tion herfor, fx en samværsafgø-
relse eller et forlig, for at få udbe-
talt den fulde børne- og unge-
ydelse. Lovforslaget har således til
formål at forbedre mulighederne
for at indhente den tilstrækkelige
dokumentation.
Bestemmelsen i § 4, stk. 2, nr. 2,
sidste pkt., skal forstås således, at
barnet ikke må bopælsregistreres
hos den anden forældremyndig-
hedsindehaver, efter at dokumen-
tationen er udstedt, da dette i så
fald ifølge forarbejderne vil danne
det fornødne dokumentations-
grundlag for, at dokumentationen
er bortfaldet.
Borgeren skal bopælsregistreres
der, hvor denne har sit hovedop-
hold, og bliver barnet således bo-
pælsregistreret hos den anden for-
ældremyndighedsindehaver efter
udstedelse af dokumentationen, in-
dikerer det, at dokumentationen
ikke længere er gyldig/retvisende.
Bestemmelsens sidste punktum er
således indsat med henblik på at
sikre, at dokumentationen fortsat
er gyldig.
Var barnet bopælsregistreret på
samme adresse, som begge foræl-
dremyndighedsindehavere før op-
holdet på krisecenteret, og er dette
fortsat (for en periode) tilfældet,
efter at bopælsforælderen har fået
Side 5 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udstedt erklæringen om samvær,
vil det ikke være en hindring ift. de
foreslåede (og fsva. samværsafgø-
relser/forlig allerede gældende)
regler.
LOKK ser lovforslaget som en
sikring af, at børne- og ungeydel-
sen kommer barnet bedst muligt til
gavn, og sikrer, at den forælder,
der varetager den overvejende del
af omsorgen for barnet, får råde-
retten over ydelsen, hvilket natur-
ligvis er positivt. LOKK bemærker
dog, at lovforslagets nuværende
form ikke vil komme voldsudsatte
forældre og børn til gode i det
tempo, som deres alvorlige situa-
tion ofte tilskriver. LOKK afven-
ter derfor, om der kan laves en
undtagelse til reglen, f.eks. en lem-
pelse til kravet om bopælsregistre-
ring, hvis et barn opholder sig på
krisecenter, der kan sikre voldsud-
sattes rettigheder og derved give
dem mulighed for den bedst mu-
lige økonomiske understøttelse af
deres børn.
Mødrehjælpen
Mødrehjælpen anerkender, at lov-
udkastet adresserer et velkendt og
veldokumenteret problem for
mange forældre. I dag er det ofte
urimeligt vanskeligt og bureaukra-
tisk tungt at få den fulde børne- og
ungeydelse, selv når der er enighed
om, at barnet opholder sig mindst
9 ud af 14 dage hos den ene foræl-
dremyndighedsindehaver. Alligevel
kan uenighed om, hvem der skal
modtage ydelsen, betyde, at den
forælder, som faktisk har barnet
Side 6 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det meste af tiden, ikke får den
fulde ydelse. Derfor ser Mødre-
hjælpen positivt på det nuværende
lovudkast og den foreslåede erklæ-
ring om omfang af samvær i § 44b
i lovforslaget, som Mødrehjælpen
vurderer, indeholder reelle forbed-
ringer, der gør det lettere at mod-
tage den fulde ydelse. Forslaget
om at lade afgørelser om midlerti-
digt samvær samt erklæringer fra
Familieretshuset danne grundlag
for udbetalingsbeslutninger er et
vigtigt skridt mod en mere retfær-
dig og smidig administration af
ydelsen. Det vil gøre det lettere for
den forælder, der har barnet bo-
ende det meste af tiden, at mod-
tage den fulde børne- og unge-
ydelse
hvilket er både rimeligt og
retfærdigt, da det er denne foræl-
der, der bærer størstedelen af ud-
gifterne.
Mødrehjælpen bemærker, at de i
lovudkastet ingen reelle forbedrin-
ger ser for forældremyndighedsin-
dehavere, der har barnet mindst 9
ud af 14 dage, men hvor foræl-
drene ikke kan nå til enighed om,
at den ene skal modtage den fulde
ydelse.
Det er præciseret i lovteksten, at
Familieretshuset kan udstede er-
klæringen, når forældremyndig-
hedsindehaverne er enige om, at
barnet skal være eller ikke længere
skal være mindst 9 ud af 14 dage
hos den ene forældremyndigheds-
indehaver.
Der skal således ikke være enighed
om, hvem der skal modtage ydel-
sen.
Mødrehjælpen er bekymret for, at
sårbare og udsatte grupper ikke
beskyttes tilstrækkeligt i det
Oplysninger om dokumenteret
vold kan efter anmodning indgå i
behandling af sager efter
Side 7 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nuværende udkast til lovændring.
Mødrehjælpen frygter, at når der er
et
asymmetrisk magtforhold mellem
forældremyndighedsindehaverne,
og der eksempelvis forekommer
fysisk eller psykisk vold, kan
børne- og ungeydelsen blive brugt
som et kontrolredskab af den
voldsudøvende part. Samtidig kan
den forælder, der er udsat for vold,
af frygt undlade at søge om den
fulde ydelse. Mødrehjælpen anfø-
rer, at med deres læsningen af lov-
forslaget, er denne problemstilling
ikke imødekommet. Mødrehjælpen
foreslår derfor at tilføje en bestem-
melse, der giver mulighed for, at
børne- og ungeydelsen udbetales
fuldt ud til den forælder, der har
reelt forsørgeransvar, når der fore-
ligger dokumentation for vold,
trusler eller anden alvorlig konflikt.
Dokumentationen kan komme fra
politirapporter, domstolsafgørel-
ser, krisecentre eller socialforvalt-
ningen.
forældreansvarsloven og kan have
betydning for bl.a. omfanget af
samvær.
En afgørelse om samværets om-
fang, herunder en midlertidig afgø-
relse, kan danne grundlag for ud-
betaling af den fulde børne- og un-
geydelse. Det er dog alene sam-
værsforælderen, der kan starte en
samværssag op.
Mødrehjælpen vurderer, at lov-
forslaget er præget af uklare og
utilgængelige dokumentationskrav,
og at der er risiko for, at kravene
til dokumentation for at få hele
ydelsen stadig ikke er klart define-
ret. Mødrehjælpen frygter, at dette
kan føre til retlig usikkerhed og
uens praksis i sagsbehandlingen på
tværs af Familieretshusene. Mød-
rehjælpen er desuden bekymret
for, at de upræcise krav og ret-
ningslinjer vil øge den sociale ulig-
hed, fordi sårbare og udsatte foræl-
dre, der allerede har svært ved at
Med den foreslåede ordning indfø-
res en yderligere form for doku-
mentation til brug for at få udbe-
talt den fulde børne- og unge-
ydelse.
Udbetaling Danmark og Familie-
retshuset vejleder på nuværende
tidspunkt allerede parterne om,
hvilken dokumentation, der er gyl-
dig, og det vil blive sikret, at der
også vejledes om den nye form for
dokumentation således, at betin-
gelserne for at få udbetalt ydelsen
Side 8 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
navigere i systemet, fortsat ikke vil
magte at starte en sag om at få den
fulde børne- og ungeydelse. Dette
skyldes de administrative barrierer
og manglende klarhed over, hvilke
afgørelser der skal indsendes til
Udbetaling Danmark, og hvordan
den nødvendige dokumentation
kan skaffes fra Familieretshuset.
Denne problemstilling er velkendt
for Mødrehjælpen, hvor forældre
ofte eksplicit fortæller, at de opgi-
ver at starte processen, fordi de
ikke kan overskue kravene.
er klare for både parterne og de in-
volverede myndigheder.
I forlængelse af ovenstående afsnit
gør Mødrehjælpen opmærksom på
en vedvarende praksisproblematik,
hvor bopælsforældre har fået af-
slag på at få hele børne- og unge-
ydelsen udbetalt
selv om de har
kunnet fremvise forlig eller dom,
hvoraf det fremgår, at barnet op-
holder sig hos dem 14 ud af 14
dage. Ankestyrelsens principmed-
delelse 4-25 af 30. april 2025 fast-
slår udtrykkeligt, at afgørelser eller
forlig fra Familieretshuset/familie-
retten om ikke at fastsætte samvær
eller om at ophæve samvær skal
sidestilles med afgørelser, hvor der
fastsættes en samværsordning, og
at sådan dokumentation kan an-
vendes til at ændre udbetalingen,
så den fulde ydelse tilkommer den
forældremyndighedsindehaver, der
har barnet alle dage. For at sikre
retssikkerhed og ensartet sagsbe-
handling anbefaler Mødrehjælpen,
at lovens § 4, stk. 2, nr. 2
samt
bemærkninger og administrativ
vejledning
præciseres, så afgørel-
ser/forlig om “intet samvær” eller
Udbetaling Danmark har tilrettet
praksis således, at forlig/domme
om ikke fastsat samvær eller om at
ophæve samvær anerkendes som
gyldig dokumentation. Der ses på
den baggrund ikke behov for en
præcisering i loven.
Side 9 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ophævelse af samvær klart aner-
kendes som gyldig dokumentation
for ret til fuld børne- og unge-
ydelse, uden yderligere prøvelse el-
ler krav om indledning af ny sam-
værssag. Dette vil forebygge unø-
dige afslag, klagesager og venteti-
der for de berørte familier.
Mødrehjælpen anbefalede i august
2020 i forbindelse med høring om
ændring af lov om børne- og unge-
ydelse, at forældres frivillige skrift-
lige aftaler med fuldbyrdelsesklau-
sul bør anerkendes som tilstrække-
lig dokumentation for samværsaf-
taler ved anmodning om udbeta-
ling af ydelsen til én forældremyn-
dighedsindehaver. Mødrehjælpen
anfører, at denne anbefaling ikke
blev indarbejdet i den endelig lov-
tekst.
Mødrehjælpen beklager, at den ak-
tuelle lovændring heller ikke indfø-
rer denne mulighed. Mødrehjælpen
gentager derfor anbefalingen og
bemærker, at vi hvis sådanne frivil-
lige aftaler ikke kan anvendes som
gyldig dokumentation, vil forældre,
der alene er uenige om fordeling af
børne- og ungeydelsen, være nødt
til at starte en sag i Familieretshu-
set for at opfylde dokumentations-
kravene, hvilket unødigt belaster
familierne og det familieretlige sy-
stem.
Siden de nye udbetalingsregler
trådte i kraft den 1. januar 2022,
har det vist sig, at nogle forældre-
myndighedsindehavere, der har
barnet boende mindst 9 ud af 14
dage, har udfordringer med at
skaffe den fornødne dokumenta-
tion herfor, f.eks. en samværsafgø-
relse eller et forlig, Lovforslaget
har således til formål at forbedre
mulighederne for at indhente den
tilstrækkelige dokumentation for
samvær.
De gældende regler har til formål
at sikre ligestilling mellem de to
forældremyndighedsindehavere, og
reglerne understøtter både de fa-
milier, der kan løse uenigheder
selv, og de tilfælde, hvor forældre-
myndighedsindehaverne ikke kan
nå til enighed om fordelingen af
ydelsen, men er enige om omfan-
get af barnets kontakt med dem.
Det var forudsætningen i forbin-
delse med indførelse af de nye ud-
betalingsregler, at hvis forældrene
kan indgå en frivillig aftale om
samvær med barnet, må det være
udgangspunktet, at forældremyn-
dighedsindehaverne også kan af-
tale, hvorvidt ydelsen alene skal
udbetales til den ene
Side 10 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forældremyndighedsindehaver.
Der er efter udbetalingsreglerne
trådte i kraft ikke set mange ek-
sempler på, at dette ikke har været
tilfældet.
Mødrehjælpen er positive overfor,
at Familieretshuset i forslaget
fremadrettet tildeles mulighed for
at udstede en erklæring om, at bar-
net opholder sig mindst 9 ud af 14
dage hos én forælder med det for-
mål at ændre udbetalingen af
børne- og ungeydelsen til kun én
af forældremyndighedsindeha-
verne. Mødrehjælpen anfører, at
efter lovforslaget får Familierets-
huset kun mulighed for at udstede
erklæringen, hvis forældremyndig-
hedshaverne er enige eller hvis den
anden forældremyndighedsindeha-
ver ikke protesterer.
Mødrehjælpen anfører, at lov-
forslaget ikke giver bedre mulighe-
der for hjælp for forældremyndig-
hedsindehaveren, der har barnet
mindst 9 ud af 14 dage, når Fami-
lieretshuset ikke kan udstede en er-
klæring efter § 44 b om, at barnet
opholder sig meste hos denne,
fordi den anden forældremyndig-
hedsgaver giver udtryk for, at det
er uenighed mellem forældrene om
omfanget af barnets kontakt med
dem. Mødrehjælpen erfarer, at det
bestemt ikke er altid, at der er
enighed mellem forældremyndig-
hedsindehavere om, at den ene
skal tildeles den fulde ydelse,
selvom barnet bor mindst 9 ud af
14 dage hos vedkommende.
Som nævnt ovenfor er det præcise-
ret i lovteksten, at Familieretshuset
kan udstede erklæringen, når for-
ældremyndighedsindehaverne er
enige om, at barnet skal være eller
ikke længere skal være mindst 9 ud
af 14 dage hos den ene forældre-
myndighedsindehaver.
Forslaget vil således sikre, at en
række forældremyndighedsindeha-
vere vil modtage en ydelse, der af-
spejler deres kontakt med barnet.
Der vil dog være situationer, hvor
Familieretshuset ikke kan udstede
erklæringen, fordi det ikke kan
lægges til grund, at der er den for-
nødne enighed mellem forældre-
myndighedsindehaverne om det
aktuelle omfang af barnets kontakt
med dem. Der henvises til be-
mærkningerne til lovforslagets § 7,
nr. 3.
Side 11 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Mødrehjælpen anfører, at som lov-
givningen er i dag, kræver den
fulde udbetaling af børne- og un-
geydelsen, at forælderen over for
Udbetaling Danmark kan fremvise
gyldig dokumentation for, at ved-
kommende har barnet hele ti-
den/stort set hele tiden. Familie-
retshuset starter imidlertid ikke sa-
ger alene for at skabe dokumenta-
tion og kan heller ikke behandle
ansøgninger om samvær, hvor for-
målet alene er at ændre udbetalin-
gen af børne- og ungeydelsen. I sa-
ger, hvor samværsforælderen ikke
starter en sag om samvær, kan bo-
pælsforælderen derfor komme til
at befinde sig i den helt urimelige
situation, hvor vedkommende kun
får halvdelen af børne- og unge-
ydelsen, selvom samværsforælde-
ren intet samvær har med barnet.
Mødrehjælpen bemærker, at lov-
forslag kun i begrænset omfang gi-
ver bedre muligheder for, at den
ene forældremyndighedspart kan
få den fulde børne- og ungeydelse
i situationer, hvor forældremyndig-
hedsparterne er uenige om forde-
ling af samvær, og hvorvidt den
fulde ydelse skal tildeles den ene
part. Mødrehjælpen mener, at det
udfordrer retssikkerheden for den
forældremyndighedsindehaver, der
ikke kan opnå gyldig dokumenta-
tion, og at det derfor er afgørende,
at den nye lovændring ændrer
dette.
Mødrehjælpen anfører, at betingel-
sen om, at udstedelse af erklærin-
gen forudsætter, at
Det bemærkes, at det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets §
7, nr. 3, at kravet om enighed
Side 12 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forældremyndighedsindehaverne
er enige eller at den anden foræl-
dremyndighedsindehaver ikke pro-
testerer, skaber risiko for urimelige
resultater i de sager, hvor behovet
for en erklæring er størst; hvor én
forældre faktisk har barnet 9/14
(14/14) dage, men den anden for-
ælder kan blokere dokumentatio-
nen ved blot at protestere. Mødre-
hjælpen anfører, at konsekvensen
bliver, at Udbetaling Danmark
fortsat må dele ydelse, selvom bar-
nets faktiske opholdsmønster tilsi-
ger fuld udbetaling til én forælder.
Mødrehjælpen anbefaler derfor, at
erklæringer også kan udstedes, når
barnets opholdsmønster er til-
strækkeligt dokumenteret
uanset
enighed
fx ved afgørelse eller
forlig fra Familieretshuset/familie-
retten, herunder om ikke at fast-
sætte samvær eller om ophævelse
af samvær, ved frivillige skriftlige
aftaler med fuldbyrdelsesklausul
udfyldt på Familieretshusets skabe-
lon, eller ved anden objektiv doku-
mentation, der gør det overve-
jende sandsynligt, at barnet ophol-
der sig mindst 9 ud af 14 dage hos
den ene forælder. Mødrehjælpen
foreslår, at uenighed alene bør føre
til afslag, hvis der efter en kortfat-
tet partshøring består rimelig tvivl
om faktum. Mødrehjælpen anfø-
rer, at dette vil styrke retssikkerhe-
den, sikre ensartet praksis og for-
hindre, at forældre tvinges ud i
samværssager alene for at opfylde
dokumentationskrav.
vedrører barnets aktuelle kontakt
med forældremyndighedsindeha-
verne og ikke enighed om udste-
delse af erklæringen.
Side 13 af 14
L 22 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077840_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Rigsrevisionen
Rigsrevisionen har ingen bemærk-
ninger.
Rigsombudsmanden på
Færøerne
Rigsombuddet anbefaler, at det
fremgår eksplicit af lovudkastets §
11, at loven ikke gælder for Færø-
erne, og at det af lovbemærknin-
gerne til bestemmelsen fremgår, at
både sagsområdet skatter og sags-
området person, familie- og arve-
ret, er overtaget af de færøske
myndigheder, hvorfor det foreslås,
at loven ikke skal gælde for Færø-
erne
Det fremgår eksplicit af lovteksten,
at lovens §§ 7 og 8 ikke gælder for
Færøerne. Lovens §§ 1-6 og 9 gæl-
der heller ikke for Færøerne, idet
de love, der foreslås ændret, ikke
gælder for Færøerne. Dette frem-
går af lovforslagets bemærkninger.
Metodikken følger Justitsministeri-
ets Lovkvalitetsvejledning.
Rådet for Socialt Ud-
satte
Rådet for Socialt Udsatte tilslutter
sig lovforslaget vedrørende salg af
sociale aviser uden yderligere be-
mærkninger.
Rådet for Psykisk Sår-
bare på Arbejdsmarke-
det
Rådet for Psykisk Sårbare på Ar-
bejdsmarkedet har ingen bemærk-
ninger ud over, at det umiddelbart
ser fornuftigt ud, at den, der konti-
nuerligt varetager barnets tarv,
også modtager ydelsen.
Vestre Landsret
Vestre Landsret har ingen be-
mærkninger.
Østre Landsret
Østre Landsret har ingen bemærk-
ninger.
Side 14 af 14