Retsudvalget 2025-26
L 19
Offentligt
3087211_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1218 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. oktober 2025
Formueretskontoret
Tobias Peter Jessen
2025-12298
3887851
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler, lov om
markedsføring, lov om forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre
love (Gennemførelse af det reviderede forbrugerkreditdirektiv) (L 19)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om kreditaftaler, lov om markedsføring, lov om
forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre love (Gennemførelse af det
reviderede forbrugerkreditdirektiv) (L 19), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 23. oktober 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 19 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om der er risiko for overimplementering af direktivet, så erhvervslivet pålægges unødige byrder
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om kreditaftaler, lov om markedsføring, lov om
forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre love (Gennemførelse af
det reviderede forbrugerkreditdirektiv) (L 19):
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt der er risiko for
overimplementering af direktivet, så erhvervslivet pålægges
unødige byrder, herunder redegøre for hvilke konkrete punkter
i lovforslaget, der er udtryk for overimplementering, inklusive
evt. udnyttelse af de valgmuligheder, der er i direktivet?”
Svar:
1.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre det reviderede
forbrugerkreditdirektiv
(direktiv
2023/2225)
i
dansk
ret
(forbrugerkreditdirektivet). Direktivet erstatter det tidligere direktiv på
området (direktiv 2008/48/EF). Forbrugerkreditdirektivet er – ligesom det
tidligere direktiv – et totalharmoniseringsdirektiv. Det betyder, at
medlemsstaterne alene på visse områder har valgmuligheder i forbindelse
med implementeringen.
Der lægges med lovforslaget op til, at implementeringen af
forbrugerkreditdirektivet så vidt muligt vil ske uden overimplementering.
Det skyldes, at det vurderes, at forbrugerkreditdirektivet sikrer et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau, at forbrugerkreditdirektivet balancerer
hensynene til forbrugerne og erhvervslivet, og at overimplementering efter
omstændighederne vil kunne pålægge erhvervslivet unødige byrder. Kun i
de tilfælde, hvor det er vurderet, at særlige hensyn til forbrugerbeskyttelsen
gør sig gældende, lægges der op til, at valgmuligheder i
forbrugerkreditdirektivet udnyttes på en sådan måde, at der gives en mere
vidtgående forbrugerbeskyttelse end minimumskravene i direktivet.
For så vidt angår valgmuligheder i forbrugerkreditdirektivet kan
Justitsministeriet henvise til den oversigt herom inkl. bilag, som blev
oversendt til udvalget den 26. september 2025 (Retsudvalget 2025-26, L 19
– bilag 2, og Retsudvalget 2024-25, REU (Alm. del) – bilag 358), hvori der
er redegjort for forbrugerkreditdirektivets valgmuligheder og den foreslåede
udnyttelse af de enkelte valgmuligheder.
2.
For så vidt angår lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. kan der henvises til lovforslagets pkt. 4,
Side 2/3
L 19 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om der er risiko for overimplementering af direktivet, så erhvervslivet pålægges unødige byrder
hvoraf det bl.a. fremgår, at det vurderes, at de økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet er mindre væsentlige, end hvad der kunne
have været tilfældet, hvis flere af forbrugerkreditdirektivets valgmuligheder
– hvorefter medlemsstaterne kan vedtage strengere bestemmelser – var
blevet udnyttet. Derudover fremgår det bl.a., at Erhvervsstyrelsen vurderer,
at de administrative konsekvenser ikke overstiger 4 mio. kr.
Side 3/3