Retsudvalget 2025-26
L 19 Bilag 1
Offentligt
3078895_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2025
Formueretskontoret
Aske Lund Pedersen
2025-09514
3816223
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler, lov
om markedsføring, lov om forbrugslånsvirksomheder og forskellige
andre love (Gennemførelse af det reviderede forbrugerkreditdirektiv)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen .................................................................................................. 3
1.1. Høringsperiode
................................................................................. 3
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
..................................... 3
2. Høringssvarene ........................................................................................ 7
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
.......................................... 7
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
......................... 9
2.2.1. Anvendelsesområde .............................................................. 9
2.2.2. Definitioner ......................................................................... 11
2.2.3. Forpligtelse til at give forbrugerne oplysninger
omkostningsfrit.............................................................................. 11
2.2.4. Forbud mod forskelsbehandling .......................................... 12
2.2.5. Forbud mod vildledning i forbindelse med markedsføring af
kreditaftaler ................................................................................... 12
2.2.6. Standardoplysninger, der skal indgå i markedsføring af
kreditaftaler, samt krav om advarsel om, at det koster penge at låne
penge ............................................................................................. 13
2.2.7. Forbud mod markedsføring af visse kreditprodukter .......... 16
Side 1/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
2.2.8. Oplysninger forud for aftaleindgåelsen ............................... 19
2.2.9. Oplysninger forud for aftaleindgåelsen i forbindelse med visse
særlige former for kreditaftaler ..................................................... 19
2.2.10. Kombinationssalg og pakkesalg ........................................ 20
2.2.11. Rådgivningstjenester ......................................................... 20
2.2.12. Forpligtelse til at vurdere forbrugerens kreditværdighed.. 22
2.2.13. Databaser ........................................................................... 25
2.2.14. Underretning om ændringer i debitorrenten ...................... 26
2.2.15. Overtræk og kassekreditter................................................ 26
2.2.16. Fortrydelsesret og førtidig tilbagebetaling ........................ 28
2.2.17. Forpligtelser med hensyn til god forretningsskik ved ydelse
af forbrugerkredit .......................................................................... 32
2.2.18. Forbud mod provision fra kreditgiver til kreditformidler . 32
2.2.19. Krav til personalets viden og kompetencer ....................... 33
2.2.20.
Foranstaltninger
vedrørende
restancer
og
henstandsforanstaltninger .............................................................. 34
2.2.21. Gældsrådgivningstjenester ................................................ 35
2.2.23. Undtagelse af accessoriske kreditformidlere fra registrering
....................................................................................................... 36
2.2.24. Kompetente myndigheder og sanktioner........................... 36
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .................................................... 39
Side 2/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
3078895_0003.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler, lov om mar-
kedsføring, lov om forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre love
(Gennemførelse af det reviderede forbrugerkreditdirektiv) har i perioden fra
den 13. august 2025 til den 10. september 2025 (28 dage) været sendt i hø-
ring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 13. august 2025 i den forbindelse sendt til
Folketingets Retsudvalg til orientering.
Udkastet til lovforslag blev endvidere offentliggjort på Høringsportalen den
13. august 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en samlet alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
Høringspart
Hørings-
Bemærk- Ingen be-
svar mod- ninger
mærk-
taget
ninger
X
X
X
X
Ønsker
ikke at af-
give hø-
ringssvar
X
X
Østre Landsret
Vestre Landsret
Sø- og Handelsretten
Samtlige byretter
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Andelsboligforenin-
gens fællesrepræsen-
tation (ABF)
Side 3/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
3078895_0004.png
Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd
AutoBranchen Dan-
mark
Autobranchens Han-
dels- og Industrifor-
ening (AUTIG)
Business Danmark
Copenhagen Busi-
ness School, Juridisk
Institut
DAFINA
Dansk Annoncørfor-
ening
Dansk Arbejdsgiver-
forening
Dansk Byggeri
Dansk Detail Kredit-
råd
Dansk Ejendomskre-
dit
Dansk
Ejendoms-
mæglerforening
Dansk Erhverv
Dansk
Franchise
Forening
Dansk Industri og DI
Bilbranchen
Dansk Inkassobran-
cheforening
Dansk Kredit Råd
Dansk Markedsfø-
ring
Danske Advokater
Danske Boligadvo-
kater
Danske Regioner
Datatilsynet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 4/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
3078895_0005.png
De Danske Bilimpor-
tører (nu Mobility
Denmark)
Den Danske Dom-
merforening
Den Sociale Rets-
hjælps Fond
Det finansielle anke-
nævn
Dommerfuldmægtig-
foreningen
Domstolsstyrelsen
Ejendomsforeningen
Danmark
Ejendomsmæglernes
Landsorganisation
Experian A/S Dan-
mark
Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation
Finans Danmark
Finans & Leasing
FOA
Forbrugerombuds-
manden
Forbrugerrådet Tænk
Forenede
Danske
Motorejere (FDM)
Foreningen af Pante-
fogeder i Danmark
Forsikring og Pen-
sion
Franchise Danmark
FSR – danske reviso-
rer
HK Landsklubben
Klarna Bank AB
Kommunernes
Landsforening (KL)
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 5/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
3078895_0006.png
Kræftens Bekæm-
pelse
Københavns Rets-
hjælp
Københavns Univer-
sitet, Det Juridiske
Fakultet
Landbrug og Føde-
varer
Landsdækkende
Banker
Liberale
Erhvervs
Råd
Lokale Pengeinstitut-
ter
Nævnenes Hus
Retspolitisk
For-
ening
Rigsombudsmanden
i Grønland
Rigsombudsmanden
på Færøerne
SMVdanmark
Syddansk Universi-
tet, Juridisk Institut
Aalborg Universitet,
Juridisk Institut
Aarhus Retshjælp
Aarhus Universitet,
Juridisk Institut
X
X
X
X
Side 6/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag.
Justitsministeriets og Erhvervsministeriets bemærkninger til høringssva-
rene, herunder om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene,
er anført med
kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger,
der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer af lovforslaget der er fo-
retaget i forhold til det udkast, som blev sendt i offentlig høring. Her omtales
også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er fo-
retaget på Justitsministeriets og Erhvervsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Erhverv
bemærker, at forbrugerkreditter tilbydes/formidles af en
lang række danske detailbutikker i forbindelse med salg af varer og/eller
tjenesteydelser, og er enig i, at det skal ske på sikre, gennemskuelige vilkår,
og at det skal sikres, at der ikke gives lån og kreditter til forbrugere, der ikke
kan betale pengene tilbage.
Dansk Industri og DI Bilbranchen
anerkender formålet med lovforslaget,
herunder en styrket forbrugerbeskyttelse og øget gennemsigtighed i kredit-
formidling.
Dansk Kredit Råd
hilser generelt ny lovgivning, som præciserer de kom-
mercielle og legale rammevilkår for branchen, velkommen.
Mobility Denmark
støtter målet om en ansvarlig og gennemsigtig forbru-
gerkreditregulering og opfordrer til, at implementeringen af direktivet sker
på en måde, der tager højde for bilfinansieringsmarkedets særlige karakte-
ristika.
Finans Danmark
bemærker, at lovforslaget implementerer forbrugerkre-
ditdirektivet, som gælder for kreditaftaler med forbrugere, som ikke er sikret
ved pant i fast ejendom. Flere bestemmelser i kreditaftaleloven gælder dog
Side 7/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
både for forbrugerkreditaftaler og for boligkreditaftaler. Boligkreditaftaler
er imidlertid reguleret særskilt i boligkreditdirektivet, ligesom man i Dan-
mark har yderligere krav til kreditværdighedsvurderinger for boliglån. Efter
Finans Danmarks opfattelse er det en overimplementering af forbrugerkre-
ditdirektivets regler, som der ikke er grund til at fortsætte med, da der er
taget særskilt stilling til reguleringen af boliglån både i EU og i Danmark.
Forbrugerrådet Tænk
hilser implementeringen af det reviderede forbru-
gerkreditdirektiv velkommen og bemærker bl.a., at dette er mulighed for at
rette op på en dysfunktionel praksis på det finansielle marked, særligt inden
for forbrugerkredit, og skabe bedre beskyttelse for forbrugerne.
Justitsministeriet har noteret sig høringsparternes tilkendegivelser.
Justitsministeriet bemærker generelt, at formålet med lovforslaget er at gen-
nemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/2225 af 18. ok-
tober 2023 om forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af direktiv
2008/48/EF (herefter ”forbrugerkreditdirektivet”) i dansk ret. Forbruger-
kreditdirektivet erstatter det tidligere direktiv på området (herefter ”2008-
direktivet”). Formålet med forbrugerkreditdirektivet er bl.a. at sikre et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau og at skabe et velfungerende indre marked for
forbrugerkreditaftaler.
Forbrugerkreditdirektivet er – ligesom 2008-direktivet – et totalharmonise-
ringsdirektiv. Det betyder, at medlemsstaterne alene på visse områder har
valgmuligheder i forbindelse med implementeringen. Der lægges med lov-
forslaget op til, at implementeringen af forbrugerkreditdirektivet så vidt mu-
ligt vil ske uden overimplementering.
Af hensyn til forbrugerbeskyttelsen er det dog bl.a. besluttet at udnytte dels
muligheden for at indføre et forbud mod, at kreditgivere og kreditformidlere
kan opkræve betaling fra forbrugere forud for indgåelsen af en kreditaftale
(i kreditaftaleloven), dels muligheden for at indføre et forbud mod reklamer
for kreditprodukter, som fremhæver, hvor nemt eller hurtigt der kan opnås
kredit (i markedsføringsloven).
Forbrugerkreditdirektivet viderefører derudover en række valgmuligheder,
som også fulgte af 2008-direktivet. For så vidt angår disse dele af forbru-
gerkreditdirektivet, lægges der op til så vidt muligt at videreføre gældende
ret, dvs. at følge de beslutninger, som blev truffet ved implementeringen af
Side 8/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
2008-direktivet. Dette er bl.a. begrundet i, at 2008-direktivet blev imple-
menteret på baggrund af en betænkning (nr. 1509/2009 om gennemførelse
af forbrugerkreditdirektivet) fra en arbejdsgruppe bestående af myndighe-
der og repræsentanter fra erhvervslivet samt forbrugersiden, som kom med
anbefalinger til gennemførelsen af 2008-direktivet i dansk ret.
Det bemærkes, at lovforslaget drejer sig om gennemførelse af forbrugerkre-
ditdirektivet i dansk ret. Justitsministeriet finder ikke, at det kan betegnes
som overimplementering af forbrugerkreditdirektivet, at dele af boligkredit-
direktivet er gennemført i kreditaftaleloven.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Anvendelsesområde
Dansk Erhverv
anfører, at konkurrence bør ske på lige vilkår, og finder det
derfor beklageligt, at der med den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelo-
vens § 3, stk. 2, lægges op til, at virksomheder på samme marked bliver
underlagt forskellige regler alene baseret på virksomhedens størrelse. Dansk
Erhverv anfører samme synspunkt, for så vidt angår lov om forbrugslåns-
virksomheders § 1, stk. 4.
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelo-
vens § 3, stk. 2, og den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 4, i lov om for-
brugslånsvirksomheder er udtryk for direktivnær implementering af forbru-
gerkreditdirektivets artikel 2, stk. 2, litra h, 2. afsnit, hvorefter visse leve-
randører af varer eller tjenesteydelser bliver undtaget direktivet, når der
ydes henstand med betalinger til forbrugerne. Hertil bemærkes, at som det
bl.a. fremgår af lovforslagets pkt. 8, er forbrugerkreditdirektivet totalhar-
moniserende, hvorfor der ikke kan fastsættes regler, der afviger fra direkti-
vet.
Dansk Industri og DI Bilbranchen samt Mobility Denmark
finder det
positivt, at der skabes klarhed om, at leasingaftaler med forkøbsret eller
købspligt nu utvetydigt omfattes. Det bør dog ikke føre til unødvendige ad-
ministrative byrder for leasingudbydere og forhandlere, hvorfor krav om
kreditvurdering og oplysningspligter bør tilpasses bilbranchens set-up.
Dansk Industri og DI Bilbranchen opfordrer derfor til, at der udarbejdes en
branchespecifik vejledning for bilbranchen.
Side 9/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Justitsministeriet og Erhvervsministeriet har noteret sig ønsket om, at der
udarbejdes en branchespecifik vejledning for bilbranchen og har viderefor-
midlet dette til Finanstilsynet, der er tilsynsmyndighed for krav om kredit-
værdighedsvurdering og oplysningspligter.
Dansk Kredit Råd
støtter i sin helhed de foreslåede ændringer i relation til
”køb-nu-betal-senere”-ordninger, herunder at disse undtages fra kreditafta-
lelovens anvendelsesområde, og de øvrige undtagelser fra kreditaftalelovens
anvendelsesområde.
Finans & Leasing
er enig i at udnytte muligheden for at undtage kreditaf-
taler i form af købekort med henstand i 40 dage (den foreslåede bestemmelse
i kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 2) fra kreditaftalelovens anvendelsesom-
råde.
Finans & Leasing
finder, at den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelo-
vens § 3, stk. 1, nr. 5, om leasingaftaler med forkøbsret ikke bør finde an-
vendelse i erhvervsforhold, og at direktivet heller ikke bør få en afsmittende
effekt på leasing i erhvervsforhold i Danmark.
Justitsministeriet bemærker, at der lægges op til en direktivnær implemen-
tering af forbrugerkreditdirektivets artikel 2, stk. 2, litra g, i kreditaftalelo-
vens § 3, stk. 1, nr. 5, ligesom at der lægges op til at videreføre de nuværende
regler i kreditaftalelovens §§ 1 og 2.
Finans & Leasing
opfordrer til, at der gives konkrete praktiske eksempler
på, hvad der er – henholdsvis ikke er – at henregne som en ”informations-
samfundstjeneste” (den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 3, stk.
2).
Justitsministeriet kan henvise til lovforslagets pkt. 2.1.2.2.8, hvoraf det
fremgår, at efter artikel 1, stk. 1, litra b, i informationsproceduredirektivet,
forstås der ved »tjeneste« enhver tjeneste i informationssamfundet, dvs. en-
hver tjeneste, der normalt ydes mod betaling, og som teleformidles ad elek-
tronisk vej på individuel anmodning fra en tjenestemodtager. Med henblik
på denne definition fremgår det endvidere af artikel 1, stk. 1, litra b, at 1)
der ved »teleformidling« forstås, at en tjeneste ydes, uden at parterne er til
stede samtidig, at 2) der ved ad »elektronisk vej« forstås, at en tjeneste fra
afsendelsesstedet sendes og på bestemmelsesstedet modtages ved hjælp af
elektronisk databehandlingsudstyr (herunder digital komprimering) og
Side 10/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
datalagringsudstyr, og som udelukkende sendes, rutes og modtages via tråd,
radio, optiske midler eller andre elektromagnetiske midler, og at 3) der ved
»individuel anmodning fra en tjenestemodtager« forstås, at en tjeneste ydes
ved transmission af data på individuel anmodning.
2.2.2. Definitioner
Finans & Leasing
ønsker, at den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelo-
vens § 4, nr. 7, om definition af »samlede omkostninger i forbindelse med
kreditaftalen« uddybes.
Justitsministeriet bemærker, at definitionen af »samlede omkostninger i for-
bindelse med kreditaftalen« følger af forbrugerkreditdirektivets artikel 3,
nr. 5, der, som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.2.2.2, er ledsaget af præ-
ambelbetragtning 41. Der lægges med lovforslaget op til at foretage en di-
rektivnær implementering, ligesom der lægges op til ikke at foretage over-
implementering. Den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 4, nr. 7,
er udformet i overensstemmelse hermed.
Justitsministeriet bemærker herudover, at det fremgår af den foreslåede be-
stemmelse i kreditaftalelovens § 7 e, stk. 2, nr. 5, at de generelle oplysnin-
ger, jf. bestemmelsens stk. 1, som minimum skal omfatte et repræsentativt
eksempel på det samlede kreditbeløb, de samlede omkostninger i forbindelse
med forbrugerkreditten, det samlede beløb, der skal betales af forbrugeren,
og de årlige omkostninger i procent. Det fremgår derudover af den foreslå-
ede bestemmelse i kreditaftalelovens § 7 f, stk. 1, at kreditgivere og i givet
fald kreditformidlere forud for aftaleindgåelsen skal give forbrugeren fyl-
destgørende forklaringer om de foreslåede kreditaftaler og eventuelle ac-
cessoriske tjenesteydelser, der gør det muligt for forbrugeren at vurdere,
om de foreslåede kreditaftaler og accessoriske tjenesteydelser er tilpasset
forbrugerens behov og finansielle situation. På den baggrund vil kreditgi-
veren således være forpligtet til at give fyldestgørende forklaringer om, at
der påregnes omkostninger, hvis sådanne omkostninger ikke kan beregnes i
forvejen.
2.2.3. Forpligtelse til at give forbrugerne oplysninger omkostningsfrit
Forbrugerombudsmanden
er enig i Justitsministeriets vurdering af, at der
ikke efter gældende ret er hjemmel til, at en kreditgiver eller kreditformidler
kan kræve betaling for opfyldelse af de lovbestemte forpligtelser.
Side 11/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Forbrugerombudsmanden finder det hensigtsmæssigt, at det fremgår af lov-
forslagets pkt. 2.3.3., at den foreslåede nye bestemmelse i kreditaftalelovens
§ 4 a svarer til den gældende retstilstand.
Justitsministeriet kan henvise til lovforslagets pkt. 2.3.3, hvoraf det fremgår,
at det følger af kreditaftalelovens § 7, stk. 1, at loven og de i medfør af denne
udfærdigede forskrifter ikke ved aftale kan fraviges til skade for forbruge-
ren, og der er efter Justitsministeriets vurdering ikke efter gældende ret
hjemmel til, at en kreditgiver eller en kreditformidler kan kræve betaling for
opfyldelse af de lovbestemte forpligtelser. Derudover kan Justitsministeriet
henvise til, at det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som § 4 a i
kreditaftaleloven, hvoraf det fremgår, at når der gives oplysninger til for-
brugerne i medfør kreditaftaleloven, gives sådanne oplysninger omkost-
ningsfrit til forbrugeren, uanset via hvilket medie de gives.
2.2.4. Forbud mod forskelsbehandling
Finans & Leasing
beder med henvisning til en række opstillede eksempler
om en konkret vurdering heraf set i forhold den foreslåede bestemmelse i
kreditaftalelovens § 4 b.
Justitsministeriet kan henvise til ordlyden af den foreslåede bestemmelse i
kreditaftalelovens § 4 b, stk. 1, hvoraf det fremgår, at de betingelser, der
skal opfyldes for at få bevilget en kredit, ikke må diskriminere forbrugere,
der har lovligt ophold i Unionen, på grund af deres nationalitet eller bopæl
eller af grunde som omhandlet i artikel 21 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder, når disse forbrugere anmoder om, indgår
eller har en kreditaftale i Unionen. Videre fremgår det af den foreslåede
bestemmelses stk. 2, at uanset stk. 1 kan der tilbydes forskellige betingelser
for adgang til en kredit, hvor disse betingelser er behørigt begrundet i ob-
jektive kriterier.
2.2.5. Forbud mod vildledning i forbindelse med markedsføring af kreditaf-
taler
Dansk Erhverv
bemærker, at markedsføring af kreditaftaler, der ikke sker
på en rimelig, entydig og ikke vildledende måde, allerede vil være omfattet
af markedsføringslovens §§ 5 og 6.
Side 12/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Erhvervsministeriet bemærker, at forbrugerkreditdirektivet medfører total-
harmonisering, hvilket betyder, at medlemsstaterne skal gennemføre de fast-
satte regler i direktivet i deres nationale lovgivning. For at sikre en korrekt
implementering indsættes der en bestemmelse i markedsføringsloven, der
svarer til direktivets artikel 7.
Erhvervsministeriet bemærker i den forbindelse, at markedsføringslovens
§§ 5 og 6 fortsat vil finde anvendelse. Det er en betingelse for, at der er
handlet i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6, at den pågældende han-
delspraksis væsentligt forvrider eller ville kunne forventes at forvride den
økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugeren. Dette vil imidlertid ikke
være en betingelse for, at der er handlet i strid med den foreslåede bestem-
melse i § 11 c i markedsføringsloven.
2.2.6. Standardoplysninger, der skal indgå i markedsføring af kreditaftaler,
samt krav om advarsel om, at det koster penge at låne penge
Dansk Erhverv
opfordrer myndighederne til at udarbejde en vejledning,
der rådgiver virksomhederne i, hvordan advarslen i den foreslåede bestem-
melse i § 18, stk. 1, i markedsføringsloven, kan gives, samt hvor i annonce-
ringen, oplysningerne skal gives. Dansk Erhverv opfordrer endvidere til, at
der gives eksempler på lignende ordlyd, der henholdsvis vil og ikke vil
kunne accepteres.
Erhvervsministeriet bemærker, at Forbrugerombudsmanden håndhæver
reglerne i markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden kan lave vejled-
ninger, som indeholder Forbrugerombudsmandens fortolkning af de love,
der hører under institutionens tilsyn. Forbrugerombudsmanden vælger dog
selv, om og i hvilket omfang der udarbejdes vejledning på et givent område.
Dansk Industri og DI Bilbranchen
bemærker, at det bør præciseres, at re-
klamer for mærke/leasingkampagner m.v., hvor et konkret kredit-/leasing-
tilbud indgår i god tro og i overensstemmelse med kreditvurderingskrav,
ikke rammes urimeligt af standardadvarslen m.v. Dansk Industri og DI Bil-
branchen bemærker i den forbindelse, at der bør udarbejdes sektorrelateret
vejledning, så f.eks. mærke/forhandlerkampagner kan markedsføres uden
forøget retsusikkerhed.
Finans Danmark
finder det hensigtsmæssigt, at der åbnes op for brug af
andre formuleringer, der kan skærpe forbrugerens opmærksomhed. Finans
Side 13/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Danmark bemærker dog, at det ikke er hensigtsmæssigt, at der skal gives
advarsel i tilfælde, hvor kreditaftalen er rentefri og ikke medfører omkost-
ninger for forbrugeren. Finans Danmark foreslår derfor, at advarslen kun
gives, hvis kreditaftalen er rentebærende og medfører omkostninger for for-
brugeren.
Finans Danmark bemærker endvidere, om den foreslåede bestemmelse i §
18, stk. 5, i markedsføringsloven, skal fortolkes således, at hvis standardop-
lysningerne i foreslåede stk. 2, nr. 1-4, ikke kan vises på ”første skærmbil-
lede”, så vil kreditgiver være afskåret fra at markedsføre kreditaftalen på
mediet.
Finans & Leasing
opfordrer til, at Forbrugerombudsmandens nuværende
vejledning på området ændres som følge af den foreslåede bestemmelse i §
18, stk. 5, i markedsføringsloven, hvorefter nogle oplysninger kan gives ved
at klikke, scrolle eller swipe.
Finans & Leasing opfordrer endvidere til, at de nationale særregler om pris-
oplysningskrav for banker ophæves.
Forbrugerombudsmanden
kan tiltræde det anførte i bemærkningerne til
den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1, i markedsføringsloven, om, at en
kreditaftale stadig kan påføre en forbruger omkostninger, selvom kreditten
i sig selv er rente- og omkostningsfri, idet forbrugeren kan blive pålagt ryk-
kergebyrer og renter, hvis forbrugeren ikke betaler rettidigt.
Forbrugerombudsmanden gør i den forbindelse opmærksom på, at der i
praksis er set eksempler på tilfælde, hvor forbrugere ender med at betale
skjulte omkostninger for et lån, selvom kreditaftalen i sig selv fremstår som
rente- og omkostningsfri. Forbrugerombudsmanden henviser bl.a. til Østre
Landsrets kendelse af 27. april 2023, der er gengivet i UfR 2023.3408 Ø
samt Østre Landsrets dom af 6. maj 2025 i sag BS-19060/2024-OLR.
Mobility Denmark
påpeger, at bilfinansiering adskiller sig væsentligt fra
de kortfristede forbrugslån, som reglerne først og fremmest sigter på. Mo-
bility Denmark anbefaler derfor, at kravene til markedsføring differentieres,
så information om lånets faktiske pris fortsat fremhæves, men at bilfinan-
siering ikke underlægges samme restriktioner som hurtige forbrugslån uden
sikkerhed.
Side 14/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Efter forbrugerkreditdirektivets artikel 2, stk. 8, kan medlemsstaterne vælge,
at bl.a. artikel 8, stk. 3, litra d, e og f, ikke finder anvendelse på kreditaftaler,
hvor kredit ydes rentefrit og uden andre omkostninger, jf. litra b. Da denne
undtagelsesmulighed ikke omfatter direktivets artikel 8, stk. 1, som imple-
menteres i markedsføringslovens § 18, stk. 1, er det Erhvervsministeriets
vurdering, at bestemmelsen generelt vil finde anvendelse på markedsføring
af kreditaftaler, herunder også i forbindelse med markedsføring af rente- og
omkostningsfrie kreditaftaler. Dette skal bidrage til direktivets formål om at
sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau.
Rente- og omkostningsfrie kreditaftaler kan i visse tilfælde også være risi-
kable for forbrugerne. Selvom kreditten i sig selv er rente- og omkostnings-
fri, kan forbrugeren blive pålagt rykkergebyrer og renter, hvis forbrugeren
ikke betaler rettidigt. Dermed påføres forbrugeren omkostninger, som for-
brugeren måske ikke har mulighed for at betale.
I visse tilfælde vil rente- og omkostningsfrie kreditaftaler imidlertid reelt
være gratis for forbrugeren, fordi aftalen netop er rente- og omkostningsfri,
og forbrugeren tilbagetaler lånet rettidigt og dermed undgår eventuelle ryk-
kergebyrer. I sådanne tilfælde vil advarslen kunne være vildledende.
Den erhvervsdrivende kan derfor i forbindelse med markedsføringen af så-
danne kreditaftaler og den påbudte advarsel vælge at uddybe, at den kon-
krete kreditaftale ikke påfører nogen form for omkostninger. Dette vil dog
være under forudsætning af, at der reelt ikke er renter eller omkostninger
forbundet med kreditaftalen.
Erhvervsministeriet bemærker, at det følger af den foreslåede bestemmelse
i § 18, stk. 3, i markedsføringsloven, at standardoplysningerne i § 18, stk. 2,
skal være let læselige eller kunne høres tydeligt, alt efter hvad der er rele-
vant, og være tilpasset de tekniske begrænsninger ved det medie, der anven-
des til markedsføring. Standardoplysningerne skal angives klart, kort og på
en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel.
Det følger af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 3,
at bestemmelsen vil medføre, at standardoplysningerne skal være let læse-
lige og tilpasset for at tage hensyn til visse mediers tekniske begrænsninger,
herunder mobiltelefoner, og at dette skal bidrage til at sætte forbrugerne i
stand til at sammenligne forskellige tilbud.
Side 15/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
I særlige og begrundede tilfælde skal forbrugeren have adgang til standard-
oplysningerne efter § 18, stk. 2, nr. 5 og 6, ved at klikke, scrolle eller swipe.
Forbrugeren skal dog forelægges alle de standardoplysninger, der skal
indgå i markedsføring af kreditaftaler, inden de får adgang til et kredittil-
bud, også i tilfælde af at de klikker, scroller eller swiper.
2.2.7. Forbud mod markedsføring af visse kreditprodukter
Dansk Erhverv
bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til den fore-
slåede bestemmelse i markedsføringslovens § 11 d, at den foreslåede be-
stemmelse ikke vil være til hinder for, at en bank i forbindelse med en indi-
viduel rådgivning f.eks. rådgiver en kunde til at omlægge lån, hvorved kun-
den sparer penge. Dansk Erhverv foreslår i den forbindelse af ændre ”bank”
til ”kreditgiver”, da det bør være muligt for enhver kreditgiver i forbindelse
med en individuel rådgivning at tilbyde kunderne omlægning eller nye lån,
der vil sikre, at kunderne sparer penge.
Finans Danmark
bemærker, at den foreslåede bestemmelse i markedsfø-
ringslovens § 11 d, stk. 1, henviser til markedsføring af kreditprodukter.
Lovforslaget indeholder dog ikke en definition herpå. Det bør præciseres,
om der med kreditprodukter menes kreditaftaler eller noget andet, idet der i
så fald bør indsættes en definition af kreditprodukter.
Finans Danmark finder det unødigt begrænsede, at markedsføring efter § 11
d, nr. 1, ikke må tilskynde forbrugere til at søge om kredit ved at antyde, at
kredit vil forbedre disse forbrugeres finansielle situation, da der kan være
situationer, hvor det kan betale sig for forbrugere at samle dyre forbrugslån
i ét billigere og bedre banklån.
Finans Danmark og
Finans & Leasing
bemærker, at det bør præciseres i
bemærkningerne til § 11 d, nr. 1, at kreditgiver kan kontakte en kunde med
hjemmel i god skik reglerne med henblik på at give kunden information om
kundens nuværende produkter eller services, forudsat at kontakten ikke er
omfattet af markedsføringsloven § 10.
Finans & Leasing bemærker endvidere, at den foreslåede § 11 d, nr. 4, ikke
bør implementeres, da det er en valgmulighed efter direktivet, og at der tages
højde for problemet i kravet til kreditgiver om at gennemføre en individuel
kreditværdighedsvurdering. Finans & Leasing finder, at det er et relevant og
legitimt parameter for forbrugere, der ønsker at optage lån, om kreditgiver
Side 16/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
kan tilbyde en smidig og hurtig proces, hvorfor det er et relevant konkurren-
ceparameter, som kreditgiver bør kunne reklamere med.
Finans & Leasing bemærker i den forbindelse, at såfremt bestemmelsen
medtages, bør det fremgå af bemærkningerne, at bestemmelsen ikke vil
stille krav til kreditgivere om at ændre deres navn, hvis navnet skulle inde-
holde mindelser om hastighed med långivning, f.eks. ”Kvikbank”, og at
dette kan støttes ved ordet ”fremhæve”. Finans & Leasing anfører, at man
ikke via brug af sit selskabsnavn i markedsføringen kan anses for at frem-
hæve et budskab om hurtighed i kreditbehandlingen.
Finans & Leasing opfordrer endvidere til, at markedsføringslovens § 11 b
fjernes eller erstattes af et specifikt forbud mod markedsføring af lån til brug
for spil, da bestemmelsen ikke giver mening, idet ÅOP-loftet har betydet, at
de kviklånsselskaber, som reklameindgrebet var rettet mod, er stoppet på
det danske marked. Finans & Leasing bemærker, at man alternativt bør til-
føje leasing af motorkøretøjer til undtagelsesbestemmelsen i § 11 b, stk. 3.
Forbrugerombudsmanden
finder det positivt, at der med lovforslaget læg-
ges op til at implementere den valgfrie mulighed, som følger af forbruger-
kreditdirektivets artikel 8, stk. 8, litra a, hvorefter medlemsstaterne kan for-
byde reklame for kreditprodukter, som fremhæver, hvor nemt eller hurtigt
der kan opnås kredit, jf. den foreslåede bestemmelse i markedsføringslovens
§ 11 d, nr. 4. Forbrugerombudsmanden kan derfor ud fra et håndhævelses-
synspunkt tiltræde Erhvervsministeriets vurdering af, at den foreslåede § 11
d, nr. 4, vil kunne bidrage til at mindske risikoen for overgældssætning af
sårbare eller impulsive forbrugere.
Forbrugerombudsmanden bemærker, at der ikke lægges op til at udnytte de
øvrige valgfrie forbud i direktivets artikel 8, stk. 8, litra b og c. Forbruger-
ombudsmanden bemærker hertil, at indførelsen af disse forbud ville ligge i
umiddelbar forlængelse af det overordnede formål om at mindske risikoen
for overgældssætning af sårbare og impulsive forbrugere.
Mobility Denmark
bemærker, at der med den foreslåede bestemmelse i
markedsføringslovens § 11 d, nr. 1, foreslås et forbud mod markedsføring
af kreditprodukter, der fremhæver hvor nemt eller hurtigt der kan opnås kre-
dit. I den forbindelse bemærker Mobility Denmark, at når lovforslaget side-
stiller billån med kortfristede forbrugslån, risikerer man at undergrave en
Side 17/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
velfungerende forretningsmodel og dermed forringe konkurrencen til skade
for danske bilkøbere.
Mobility Denmark anbefaler derfor, at kravene til markedsføring differenti-
eres, så information om lånets faktiske pris fortsat fremhæves, men at bilfi-
nansiering ikke underlægges samme restriktioner som hurtige forbrugslån
uden sikkerhed.
Erhvervsministeriet bemærker, at forbrugerkreditdirektivet medfører total-
harmonisering, og at formålet med direktivet bl.a. er at sikre et højt forbru-
gerbeskyttelsesniveau. For at sikre en korrekt implementering af direktivet
lægges der op til at bruge samme ordlyd som i direktivet.
Der lægges ikke op til at indsætte en definition af begrebet ”kreditprodukt”,
idet forbrugerkreditdirektivet ikke fastlægger dette nærmere. Det vil således
bero på en konkret vurdering, hvad der omfattes heraf.
Erhvervsministeriet bemærker, at der i lovforslagets bemærkninger gives et
eksempel på en situation, der ikke vil være omfattet af den foreslåede be-
stemmelse i markedsføringslovens § 11 d, nr. 1. Dette kan med fordel æn-
dres til ”kreditformidler” for at sikre overensstemmelse med lovforslagets
ordlyd.
Det bemærkes, at det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at be-
stemmelsen ikke vil være til hinder for, at en kreditgiver i forbindelse med
individuel rådgivning f.eks. rådgiver en kunde til at omlægge lån, hvorved
kunden sparer penge.
Erhvervsministeriet vurderer, at et forbud mod markedsføring af kreditpro-
dukter, som fremhæver, hvor nemt eller hurtigt der kan opnås kredit, jf. den
foreslåede bestemmelse i markedsføringslovens § 11 d, nr. 4, vil kunne
mindske risikoen for, at forbrugere bliver fristet til at optage et hurtigt lån
uden at have et reelt overblik over omkostningerne og de deraf følgende
konsekvenser. Erhvervsministeriets vurderer dog ikke, at der er så tungtve-
jende hensyn, der berettiger, at lovforslaget går videre end minimumskra-
vene i direktivet i forhold til også at implementere de valgfri forbud i direk-
tivets artikel 8, stk. 8, litra b og c.
Erhvervsministeriet bemærker, at forbrugerkreditdirektivets artikel 8, stk.
8, anses som hjemmel til at opretholde de eksisterende nationale forbud mod
Side 18/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
markedsføring af visse kreditaftaler og forbrugslånsvirksomheder i mar-
kedsføringslovens §§ 11 a og 11 b, da forbuddene fortsat vurderes at bi-
drage til et højt forbrugerbeskyttelsesniveau.
2.2.8. Oplysninger forud for aftaleindgåelsen
Finans Danmark
bemærker med henvisning til den foreslåede bestem-
melse i kreditaftalelovens § 7 a, stk. 3, bl.a., at en kreditgiver typisk vil kom-
munikere og give oplysninger til en forbruger via en platform, som kredit-
giveren har udviklet, f.eks. en netbank, eller have indgået samarbejdsaftale
med en udbyder af en digital postkasse, hvor kunden kan modtage post fra
kreditgiver, f.eks. e-Boks. Finans Danmark finder, at en kreditgiver vil leve
op til bestemmelsen ved at tilbyde de medier, som kreditgiver anvender.
Finans & Leasing
støtter, at forbrugerens valgmulighed af medie begræn-
ses til ”almindeligt anvendte medier”. Finans & Leasing opfordrer til, at der
i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 7 a,
stk. 3, gives eksempler på, hvilke medier der i dag anses for almindeligt
anvendte samt eksempler på det modsatte.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af kreditaftalelovens § 7 a, stk.
3, at de i stk. 1 nævnte oplysninger, altså de klare og forståelige oplysnin-
gerne, der skal gives af kreditgiveren og i givet fald kreditformidleren forud
for aftaleindgåelsen, og som er nødvendige for at sammenligne forskellige
tilbud med henblik på at træffe en informeret beslutning om, hvorvidt der
skal indgås en kreditaftale på grundlag af de kreditvilkår og -betingelser,
der tilbydes af kreditgiveren, og i givet fald de præferencer, som forbruge-
ren har givet udtryk for, og de oplysninger, som forbrugeren har givet, skal
gives på papir eller på et andet varigt medium, som forbrugeren vælger, ved
hjælp af lovens bilag 2. Videre fremgår det af bemærkningerne til den fore-
slåede bestemmelse, at forbrugerne ikke kan kræve, at kreditgivere eller i
givet fald kreditformidlere giver oplysninger på typer af varige medier, der
ikke er almindeligt anvendt, jf. forbrugerkreditdirektivets præambelbetragt-
ning 34. Justitsministeriet bemærker herudover, at det er op til forbrugeren
selv at vælge det medium, som oplysningerne forud for aftaleindgåelsen skal
gives på.
2.2.9. Oplysninger forud for aftaleindgåelsen i forbindelse med visse sær-
lige former for kreditaftaler
Side 19/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Finans Danmark
bemærker, at det fremgår af kreditaftalelovens § 7 b, stk.
1, at de i § 7 a, stk. 1 og 2, nævnte oplysninger ”uanset
§ 7 a, stk. 3, 1. pkt.”
gives på papir eller varigt medium ved hjælp af bilag 3, ligesom der i § 7 b,
stk. 2, anføres ”uanset
§ 7 a, stk. 4”.
Finans Danmark er usikre på, om disse
udsagn har en selvstændig relevans, idet det klart fremgår af § 7 b, stk. 1, at
oplysningerne skal gives ved brug af bilag 3.
Justitsministeriet bemærker, at det med de foreslåede bestemmelser i kre-
ditaftalelovens § 7 b, stk. 1 og 2, bliver gjort klart, hvilket bilag der skal
anvendes i relation til kreditaftaler omfattet af kreditaftalelovens § 3, stk. 1,
nr. 7.
2.2.10. Kombinationssalg og pakkesalg
Finans Danmark
foreslår bl.a. at der i relation til den foreslåede bestem-
melse i kreditaftalelovens § 12, stk. 3, gives en præcisering af, hvad der
menes med, at kreditgiveren trods forbud om kombinationssalg kan anmode
forbrugeren om at åbne eller opretholde en betalings- eller opsparingskonto,
hvis formålet med en sådan konto er ”at samle ressourcer for at opnå kredit-
ten”.
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget, herunder den foreslåede be-
stemmelse i kreditaftalelovens § 12, stk. 3, er udtryk for en direktivnær im-
plementering af forbrugerkreditdirektivets artikel 14, stk. 2. Udover hvad
der følger af direktivet, herunder af eventuelle præambelbetragtninger, vil
det være op til domstolene at foretage en nærmere fortolkning af de enkelte
bestemmelsers anvendelsesområde.
2.2.11. Rådgivningstjenester
Finans Danmark
finder i forhold til den foreslåede bestemmelse i kredit-
aftalelovens § 14 (oplysning om rådgivningstjenester), at finansielle virk-
somheder, som i forvejen er underlagt reglerne om god skik for finansielle
virksomheder og rådgivningsreglerne heri, ikke omfattes af bestemmelsen,
hvilket Finans Danmark ønsker afspejlet i bestemmelsen.
Justitsministeriet henviser indledningsvis til, at forbrugerkreditdirektivet er
et totalharmoniseringsdirektiv, hvorfor medlemsstaterne alene på visse om-
råder har valgmuligheder i forbindelse med implementeringen. Den fore-
slåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 14 gennemfører
Side 20/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
forbrugerkreditdirektivets artikel 16. Således vil reglerne om god skik for
finansielle virksomheder fortsat finde anvendelse. Reglerne om god skik for
finansielle virksomheder hører under Erhvervsministeriet, som har oplyst,
at et udkast til en ny bekendtgørelse herom forventes sendt i offentlig høring
i oktober 2025.
Finans & Leasing
ønsker det bl.a. præciseret, hvornår en kreditgiver og i
givet fald kreditformidleren skal give oplysninger om rådgivningstjenester
til forbrugeren, herunder om dette skal ske inden forbrugeren indgår kredit-
aftalen. Finans & Leasing ønsker det endvidere præciseret, at den foreslåede
bestemmelse i kreditaftalelovens § 14, stk. 7, kun er relevant, når kreditgiver
har påtaget sig en rådgivningsforpligtelse, eller en sådan forpligtelse følger
af lovgivningen fx god skik-reglerne.
Justitsministeriet henviser til ordlyden af den foreslåede bestemmelse i kre-
ditaftalelovens § 14, stk. 1, hvorefter kreditgiveren og i givet fald kreditfor-
midleren i forbindelse med en given transaktion udtrykkeligt skal underrette
forbrugeren om, hvorvidt der ydes eller kan ydes rådgivningstjenester til
forbrugeren. Justitsministeriet bemærker endvidere, at den foreslåede be-
stemmelse i kreditaftalelovens § 14 gælder for rådgivningstjenester. I øvrigt
fremgår det af den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 4 c, stk. 1,
at kreditgiveren og kreditformidleren skal handle redeligt, rimeligt, gen-
nemsigtigt og professionelt samt tage hensyn til forbrugerens rettigheder og
interesser, når de bl.a. udformer kreditprodukter og indgår kreditaftaler.
Forbrugerrådet Tænk
ser det som et fremskridt, at rådgivning fremhæves
som en selvstændig aktivitet, der skal ske i forbrugerens interesse.
Forbrugerrådet Tænk ser det samtidig som værende helt centralt, at beteg-
nelsen ”uafhængig rådgivning” kun anvendes, når rådgivningen faktisk er
uafhængig af kreditgiverens egne kommercielle interesser. Forbrugerrådet
Tænk finder det derfor meget beklageligt, at der lægges op til ikke at udnytte
muligheden i forbrugerkreditdirektivets artikel 16, stk. 4, 1. afsnit, om at
forbyde brugen af betegnelserne ”rådgivning” og ”rådgiver” eller lignende
udtryk, når rådgivningstjenesterne markedsføres og ydes til forbrugere af
kreditgivere eller eventuelt kreditformidlere. Forbrugerrådet Tænk bemær-
ker, at selvom en tilsvarende mulighed i boligkreditdirektivet ikke er udnyt-
tet, bør det ikke medføre, at muligheden ikke udnyttes ved implementerin-
gen af forbrugerkreditdirektivet.
Side 21/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.15.3, taler det efter Justitsministeri-
ets opfattelse for ikke at udnytte valgmulighederne i forbrugerkreditdirekti-
vets artikel 16, stk. 4, 1. og 4. afsnit, at der findes lignende valgmuligheder
for så vidt angår boligkredit i boligkreditdirektivets artikel 22, stk. 4, 1. og
4. afsnit, som ikke er udnyttet i forbindelse med gennemførelsen af boligkre-
ditdirektivet. Dette skyldes hensynet til at skabe en så ensartet regulering af
boligkreditaftaler og forbrugerkreditaftaler som muligt. Derudover bemær-
ker Justitsministeriet, at der med lovforslaget lægges op til, at implemente-
ringen af forbrugerkreditdirektivet så vidt muligt vil ske uden overimple-
mentering.
2.2.12. Forpligtelse til at vurdere forbrugerens kreditværdighed
Dansk Erhverv
bakker helhjertet op om målsætningen med kreditaftalelo-
vens § 7 c, herunder at sikre, at der ikke udstedes lån eller kreditter til for-
brugere, der ikke kan betale pengene tilbage. I den forbindelse bemærker
Dansk Erhverv, at det skal sikres, at kravene til f.eks. kreditværdighedsvur-
deringer ikke bliver så omfattende og rigide, at det bliver for omkostnings-
tungt at foretage kreditværdighedsvurdering ved små lån, fordi det kan føre
til, at sådanne lån ikke udbydes.
Samtidig lægger Dansk Erhverv til grund, at kreditgiver – som også efter de
eksisterende regler – har et vist skøn i forhold til, hvornår og i hvilket om-
fang, der skal indhentes yderligere dokumentation i forhold til de oplysnin-
ger, der som udgangspunkt ikke er tale om en skærpelse af kravene til kre-
ditværdighedsvurderingen.
Finans Danmark
støtter den valgte direktivnære implementering i relation
til kreditværdighedsvurderinger.
Finans Danmark finder i forhold til ordlyden af den foreslåede bestemmelse
i kreditaftalelovens § 7 c, stk. 8, at ”annullere” ikke er et juridisk begreb i
dansk ret, og opfordrer til i stedet at anvende f.eks. opsigelse eller ophæ-
velse.
Finans Danmark ønsker det endvidere afklaret, om den foreslåede bestem-
melse i kreditaftalelovens § 7 c, stk. 8, er til hinder for at ændre/opsige en
kreditaftale, som er fejlbehæftet f.eks. pga. en regnefejl, inden kreditten er
effektueret, og hvor en korrekt kreditværdighedsvurdering viser, at indgåel-
sen af aftalen åbenlyst vil være til skade for forbrugeren.
Side 22/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at det bl.a. følger af forbrugerkreditdirektivets
artikel 18, stk. 7, at medlemsstaterne skal sikre, at en kreditgiver, der indgår
en kreditaftale med en forbruger, ikke efterfølgende kan annullere eller æn-
dre kreditaftalen til skade for forbrugeren med den begrundelse, at vurde-
ringen af kreditværdigheden var ukorrekt. Den foreslåede bestemmelse i
kreditaftalelovens § 7 c, stk. 8, er i overensstemmelse hermed. Når kreditgi-
veren efter at have foretaget den nødvendige kreditværdighedsvurdering
har tilbudt og indgået en kreditaftale med forbrugeren, kan kreditaftalen
dermed som udgangspunkt ikke hæves eller ændres med den begrundelse,
at kreditværdighedsvurderingen ikke var korrekt. Justitsministeriet henviser
i den forbindelse til, at det fremgår af den foreslåede bestemmelse i kredit-
aftalelovens § 7 c, stk. 1, at kreditgiver skal foretage en grundig vurdering
af forbrugerens kreditværdighed, inden der indgås en kreditaftale.
Forbrugerrådet Tænk
støtter fuldt ud, at kreditgivere efter det reviderende
direktiv bliver pålagt at udarbejde en grundig og ajourført kreditværdigheds-
vurdering, hvor det tidligere kun var fastslået, at der skulle laves en kredit-
værdighedsvurdering. Samtidig finder Forbrugerrådet Tænk, at det er posi-
tivt, at forbrugeren efter det reviderede direktiv får ret til menneskelig gen-
nemgang af kreditbeslutninger, der træffes på baggrund af automatiserede
løsninger.
Finans Danmark
bemærker, at det i forhold til den foreslåede bestemmelse
i kreditaftalelovens § 7 c, stk. 9, bør præciseres, at bestemmelsen både om-
fatter fuldt automatiske processer og tilfælde, hvor der både er foretaget au-
tomatisk behandling og menneskelig kontrol.
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelo-
vens § 7 c, stk. 9, angår tilfælde, hvor vurderingen af forbrugerens kredit-
værdighed omfatter automatisk behandling af personoplysninger. Bestem-
melsen fastlægger balancen mellem muligheden for kreditgiveren for at an-
vende automatisk behandling af personoplysninger overfor forbrugerens ret
til individuel og menneskelig behandling af de pågældende oplysninger, in-
klusiv en gennemgang af den af kreditgiveren foretagne kreditværdigheds-
vurdering og resultatet heraf.
Finans Danmark
anfører med henvisning til den foreslåede bestemmelse i
kreditaftalelovens § 7 c, stk. 11, at det ikke er helt klart, hvornår det er
Side 23/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
relevant at henvise forbrugeren til en gældsrådgivningstjeneste, og hvad der
skal forstås ved ”let tilgængelig”.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af den foreslåede bestemmelse i
kreditaftalelovens § 7 c, stk. 11, at kreditgiveren er forpligtet til straks at
underrette forbrugeren om et afslag på en kreditansøgning og, hvis det er
relevant, henvise forbrugeren til let tilgængelige gældsrådgivningstjenester.
Bestemmelsen gennemfører forbrugerkreditdirektivets artikel 18, stk. 9, og
som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.36.2, forklares den pågældende be-
stemmelse af præambelbetragtning 81. Heraf fremgår det, at gældsrådgiv-
ningstjenester skal være let tilgængelige for forbrugerne og tage hensyn til
forbrugernes bopæl og deres sprog, og det skal derfor være reelt muligt for
forbrugeren at anvende gældsrådgivningstjenesten.
Forbrugerombudsmanden
har noteret sig, at der med lovudkastet ikke
lægges op til at udnytte valgmuligheden i forbrugerkreditdirektivets artikel
18, stk. 11 (forpligtelse til at kreditgivere vurderer forbrugernes kreditvær-
dighed på grundlag af en søgning i specifikke databaser). Forbrugerombuds-
manden anbefaler, at valgmuligheden udnyttes, henset til, at der allerede i
dag er åbnet for adgang til årsopgørelser, indkomstregistret, det offentlige
gældsregister samt tinglysningsregistrene. En sådan tydelig og obligatorisk
regel vil også ud fra et håndhævelseshensyn være hensigtsmæssig, ligesom
det vil kunne bidrage til at bekæmpe restancer til det offentlige.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslagets pkt. 2.17.3, at
efter 2008-direktivets artikel 8, stk. 1, 2. pkt., kunne medlemsstater, hvis lov-
givning krævede, at kreditgiveren vurderede forbrugerens kreditværdighed
på grundlag af en søgning i den relevante database, opretholde denne for-
pligtelse. Det er imidlertid ikke efter gældende ret obligatorisk for kreditgi-
vere, som omfattes af kreditaftaleloven, at vurdere forbrugernes kreditvær-
dighed på grundlag af en søgning i specifikke databaser, idet oplysningerne
efter kreditgiverens skøn kan indhentes hos forbrugeren eller ved søgning i
relevante databaser, jf. lovforslagets pkt. 2.17.1. I lyset heraf finder Justits-
ministeriet, at valgmuligheden i forbrugerkreditdirektivets artikel 18, stk.
11, ikke bør udnyttes. At valgmuligheden ikke udnyttes betyder, at gældende
ret videreføres, sådan at kreditgivere, ligesom det er i dag, kan skønne,
hvordan oplysningerne til brug for kreditvurdering skal indhentes. Justits-
ministeriet henviser samtidig til, at implementeringen af forbrugerkreditdi-
rektivet så vidt muligt vil ske uden overimplementering, ligesom der med
lovforslaget så vidt muligt lægges op til at videreføre gældende ret.
Side 24/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Finans & Leasing
støtter den valgte direktivnære implementering. Finans
& Leasing bemærker endvidere bl.a., at i lyset af, at bestemmelsen er total-
harmoniserende, bør danske tilsynsmyndigheder skele til, hvorledes andre
EU-lande fortolker bestemmelsen. Finans & Leasing opfordrer samtidig til,
at myndighederne søger at give kreditgiver et så godt oplysningsgrundlag
som muligt med henblik på at kunne leve op til kravet om en fyldestgørende,
individuel kreditværdighedsvurdering af lånansøger.
Forbrugerrådet Tænk
anbefaler, at vejledningen om kreditværdigheds-
vurdering opdateres i lyset af den nye og strammere direktivtekst, idet det
efter Forbrugerrådet Tænks opfattelse bør fremgå klart af vejledningen,
hvilke oplysninger kreditgivere skal indhente og dokumentere, samt en klar
uddybning af, hvor tilsynsmyndighederne anser, at kreditgiver med rimelig-
hed kan anvende skøn. Forbrugerrådet Tænk fremhæver det som et særligt
fremskridt, at det nu gøres ulovligt at udstede lån, når kreditværdighedsvur-
deringen viser et negativt resultat (kreditaftalelovens § 7 c, stk. 7).
Justitsministeriet bemærker, at vejledning om kreditværdighedsvurdering
udarbejdes af tilsynsmyndighederne på området, dvs. Finanstilsynet og For-
brugerombudsmanden. Bemærkningerne herom er videreformidlet til Er-
hvervsministeriet, under hvis område myndighederne hører.
2.2.13. Databaser
Finans & Leasing
bemærker, at der i bemærkningerne til kreditaftalelovens
§ 7 h, stk. 3, står ”bør”, mens ”skal” anføres i den foreslåede bestemmelse i
kreditaftalelovens § 7 h, stk. 3.
På baggrund af høringssvaret fra Finans & Leasing er Justitsministeriet
blevet opmærksom på, at der er behov for at justere bemærkningerne til den
foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 7 h, stk. 3, således af bemærk-
ningerne stemmer overens med ordlyden af den foreslåede bestemmelse.
Finans & Leasing
ønsker, at der henvises til eksempler på danske databa-
ser, f.eks. KreditStatus og eSkatData. Finans & Leasing anfører herudover,
at Datatilsynet tidligere har fastlagt en undergrænse på 1.000 kr. ved oplys-
ning om restancer på lån i KreditStatus.
Side 25/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelo-
vens § 7 h, stk. 3, fastsætter krav til databaser generelt, hvorfor det ikke vil
være relevant at opregne specifikke databaser. Endvidere bemærkes det, at
der ikke af forbrugerkreditdirektivet fremgår en beløbsgrænse ved oplys-
ning om restancer.
2.2.14. Underretning om ændringer i debitorrenten
Finans & Leasing
bemærker, at det ikke fremgår, hvad der menes med ”god
tid”, når det i den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 9, stk. 1
fremgår, at kreditgiveren skal underrette forbrugeren i god tid inden ændrin-
gen træder i kraft.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 9, stk. 1,
at kreditgiveren underretter forbrugeren om enhver ændring i debitorrenten
på papir eller et andet varigt medium, der er angivet i kreditaftalen, i god
tid inden ændringen træder i kraft.
Justitsministeriet bemærker, at det ikke er nærmere defineret i forbruger-
kreditdirektivet, hvad der ligger i kravet om, at underretningen skal gives i
god tid inden ændringen træder i kraft. Efter Justitsministeriets opfattelse
må dette imidlertid indebære, at forbrugeren vil skulle have tilstrækkelig tid
til at sætte sig ind i oplysningerne, inden ændringen træder i kraft. Det tids-
rum, der skal forløbe mellem underretningen gives og ændringen træder i
kraft, vil således afhænge af en konkret vurdering.
2.2.15. Overtræk og kassekreditter
Finans Danmark
bemærker, at det bør tydeliggøres, om der er tiltænkt en
forskel, når det i den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 8 b, stk.
3 står ”videresende” (forbrugerkreditdirektivets artikel 25, stk. 2), mens der
står ”henvise” i den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 7 c, stk.
11 (forbrugerkreditdirektivets artikel 18, stk. 9). Finans Danmark bemærker,
at der i den tyske udgave af bestemmelserne i forbrugerkreditdirektivets står
”verwisen” og i den svenske udgave af bestemmelserne i forbrugerkreditdi-
rektivet står ”hänvisa”.
Derudover anfører Finans Danmark, at den foreslåede bestemmelse i kredit-
aftalelovens § 8 b, stk. 5, og § 10, stk. 6, bør ændres med henblik på at sikre
kronologien i bestemmelsen.
Side 26/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at det bl.a. fremgår af forbrugerkreditdirekti-
vets artikel 25, stk. 2 (som der lægges op til at implementere i den foreslåede
bestemmelse i kreditaftalelovens § 8 b, stk. 3), at i tilfælde af regelmæssigt
overtræk tilbyder kreditgiveren forbrugeren rådgivningstjenester, hvor så-
danne er til rådighed, og videresender omkostningsfrit forbrugeren til
gældsrådgivningstjenester. Det fremgår bl.a. af forbrugerkreditdirektivets
artikel 18, stk. 9 (som der lægges op til at implementere i 7 c, stk. 11), at
medlemsstaterne sikrer, at kreditgiveren, hvis kreditansøgning afslås, er
forpligtet til straks at underrette forbrugeren om afslaget og, hvis det er re-
levant, henvise forbrugeren til let tilgængelige gældsrådgivningstjenester.
Med lovforslaget lægges der op til en direktivnær implementering af forbru-
gerkreditdirektivet i dansk ret. Justitsministeriet kan derfor henvise til, at
udover hvad der følger af direktivteksten, herunder af eventuelt ledsagende
præambelbetragtninger, vil det være op til domstolene at foretage en nær-
mere fortolkning af bestemmelsernes anvendelsesområde.
Justitsministeriet bemærker, at der på baggrund af det modtagne hørings-
svar fra Finans Danmark er foretaget en justering af de foreslåede bestem-
melser i kreditaftalelovens § 8 b, stk. 5, og § 10, stk. 6, med henblik på fuld
overensstemmelse med forbrugerkreditdirektivets artikel 24, stk. 4, og arti-
kel 25, stk. 5.
Finans Danmark finder det uklart, hvilke indlånskonti der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 8 b, stk. 4, om overtræk, idet
en forbruger ikke er tillagt en ret til at overtrække en indlånskonto. Finans
Danmark opfordrer derfor til, at det præciseres, hvornår bestemmelsen fin-
der anvendelse, herunder i hvilke overtræksituationer.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af den foreslåede bestemmelse i
kreditaftalelovens § 8 b, stk. 4, at kreditgiveren på en aftalt måde skal un-
derrette forbrugeren, når overtrækket ikke længere er tilladt, eller når over-
træksgrænsen nedsættes. Justitsministeriet bemærker, at det er en betingelse
for bestemmelsens anvendelse, at overtræk er tilladt i henhold til forbruge-
rens kreditaftale.
Finans Danmark har endvidere spørgsmål til de konkrete formuleringer i
den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 10.
Side 27/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at der med lovforslaget lægges op til en direk-
tivnær implementering af forbrugerkreditdirektivet i dansk ret. Justitsmini-
steriet kan derfor henvise til, at udover hvad der følger af direktivteksten,
herunder af eventuelt ledsagende præambelbetragtninger, vil det være op
til domstolene at foretage en nærmere fortolkning af bestemmelsernes an-
vendelsesområde.
Forbrugerrådet Tænk
finder det positivt, at der med implementeringen af
direktivet sker en skærpelse i reglerne vedrørende overtræk på løbende konti
samt kassekreditter. Forbrugerrådet Tænk finder det også positivt, at der
kommer klare retningslinjer for håndtering af gældsproblemer i forbindelse
med overtræk og kassekreditter.
Forbrugerrådet Tænk finder det dog beklageligt, at der lægges op til at ud-
nytte undtagelsesmuligheden i forbrugerkreditdirektivets artikel 2, stk. 4, så
der ikke skal foretages en kreditværdighedsvurdering ved indgåelse af kre-
ditaftaler i form af overtræk, fordi stærke og klare regler er nødvendige for
at forhindre, at uansvarlige kreditgivere udnytter reglerne om fraværet af
kreditværdighedsvurdering, så overtræk kan blive en skjult gældsfælde for
økonomisk sårbare forbrugere.
Kreditaftaler i form af overtræk er i dag omfattet af kravet om at foretage
kreditværdighedsvurdering efter § 9 i lov om forbrugslånsvirksomheder. Er-
hvervsministeriet bemærker hertil, at kreditværdighedsvurdering i forbin-
delse med kreditaftaler i form af overtræk styrker forbrugerbeskyttelsen ved
at sikre, at en forbruger ikke får et overtræk, der er for stort i forhold til
vedkommendes økonomiske situation. Med henblik på at videreføre forplig-
telsen efter § 9 i lov om forbrugslånsvirksomheder og for at samle reglerne
om kreditværdighedsvurdering har Justitsministeriet og Erhvervsministe-
riet vurderet, at der ved kreditaftaler i form af overtræk skal foretages kre-
ditværdighedsvurdering af forbrugeren efter § 7 c i kreditaftaleloven. På
den baggrund foretages ændringer i lovforslaget, således at kreditaftalelo-
vens § 7 c om kreditværdighedsvurdering også vil finde anvendelse på kre-
ditaftaler i form af overtræk i kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 6, 2. pkt.
2.2.16. Fortrydelsesret og førtidig tilbagebetaling
Finans & Leasing
henviser til, at det i den foreslåede bestemmelse i kredit-
aftalelovens § 19, stk. 8, anføres, at ”har forbrugeren fortrydelsesret i
Side 28/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
henhold til stk. 1-3, 6 og 7, finder kapitel 4 i lov om forbrugeraftaler ikke
anvendelse” og beder om at få oplyst, om der skal henvises til ”stk. 5”.
Justitsministeriet henviser til, at den foreslåede bestemmelse i kreditaftale-
lovens § 19, stk. 8, gennemfører forbrugerkreditdirektivets artikel 26, stk. 7.
Indhold og ordlyd af den foreslåede bestemmelse er udtryk for en direk-
tivnær implementering.
Dansk Industri og DI Bilbranchen
bemærker, at det følger af lovforslaget,
at provisioner og gebyrer, som forbrugeren har aftalt med kreditformidler,
og som ikke direkte er relaterbare til lånets videre behandling efter konkret
indfrielse, og som ikke tidligere var omfattet af tilbagebetalingskravet,
fremover vil være omfattet af begrebet »samlede omkostninger« med det
resultat, at dette skal betales forholdsmæssigt tilbage til forbrugeren ved før-
tidig indfrielse af lånet.
Dansk Industri og DI Bilbranchen finder ikke, at provisioner betalt af kre-
ditgiver til forhandler eller kreditformidler som led i en kommerciel samar-
bejdsaftale bør være omfattet af tilbagebetalingspligten, idet sådanne provi-
sioner efter organisationernes opfattelse ikke anses som omkostninger på-
lagt forbrugeren, og organisationerne anbefaler derfor, at lovforslaget sup-
pleres med en klar definition af ”omkostninger pålagt forbrugere”, og at det
præciseres, at interne provisioner mellem erhvervsdrivende ikke omfattes af
tilbagebetalingsreglerne.
Mobility Denmark
bemærker bl.a., at den foreslåede udvidelse af tilbage-
betalingsforpligtelsen til også at omfatte etableringsomkostninger og provi-
sioner vil få meget væsentlige konsekvenser for bilfinansieringsmarkedet og
anbefaler derfor, at den foreslåede regel om tilbagebetaling i tilfælde af før-
tidig tilbagebetaling justeres, så tilbagebetalingsforpligtelsen ikke omfatter
etableringsomkostninger, der dækker interne provisioner mellem erhvervs-
drivende for at oprette lånet.
Finans Danmark
bemærker bl.a., at det ikke vil være rimeligt, hvis forbru-
geren både kan kræve oprindelige stiftelsesomkostninger forholdsmæssig
reduceret efter den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 26, og at
kreditgiveren herudover efter den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelo-
vens § 8, stk. 1, skal give forbrugeren en ny kreditaftale uden at få omkost-
ningerne dækket hertil. Finans Danmark mener derfor ikke, at kreditaftale-
lovens § 8, stk. 1, gælder i de tilfælde, hvor forbrugeren vælger delvist at
Side 29/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
indfri før tid. Finans Danmark finder det relevant med yderligere vejledning
i forhold til beregningen af forbrugerens ret til nedsættelse af de samlede
omkostninger, herunder hvilke omkostninger der er omfattet, og hvilke der
ikke er omfattet af refusionen, samt hvad der er forholdsmæssigt.
Finans & Leasing
og
Finans Danmark
støtter Justitsministeriets opfattelse
af, at ret til førtidig indfrielse ikke involverer betalt tinglysningsafgift. Fi-
nans & Leasing støtter også, at den nuværende retstilstand vedrørende før-
tidig indfrielse af fastrentelån fastholdes baseret på betænkningen bag im-
plementeringen af den tidligere forbrugerkreditdirektiv fra 2008.
Justitsministeriet kan henvise til, at det fremgår af præambelbetragtning 70,
at nedsættelsen af de samlede omkostninger i forbindelse med forbrugerkre-
ditten bør stå i et rimeligt forhold til kreditaftalens resterende løbetid og bør
også omfatte omkostninger, der ikke afhænger af denne kreditaftales løbe-
tid, herunder omkostninger, der er fuldt ud betalt på tidspunktet for ydelsen
af kreditten. Der bør ved beregningen af nedsættelsen dog ikke tages hensyn
til skatter og gebyrer, som opkræves af og betales direkte til en tredjemand,
og som ikke afhænger af kreditaftalens løbetid, eftersom disse omkostninger
ikke pålægges af kreditgiveren og derfor ikke ensidigt kan ændres af kredit-
giveren. Dog bør der beregningen af nedsættelsen tages hensyn til gebyrer,
som en kreditgiver opkræver til fordel for en tredjemand.
Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i kre-
ditaftalelovens § 26, stk. 1, skal bl.a. stiftelsesomkostninger, som er pålagt
forbrugeren af kreditgiveren, efter Justitsministeriets opfattelse indgå i be-
regningen af forbrugerens ret til nedsættelse af de samlede omkostninger.
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget, herunder den foreslåede be-
stemmelse i kreditaftalelovens § 26, stk. 1, er udtryk for en direktivnær im-
plementering af forbrugerkreditdirektivet. Justitsministeriet henviser til, at
udover hvad der følger af direktivet, herunder af eventuelt ledsagende præ-
ambelbetragtninger, vil det være op til domstolene at foretage en nærmere
fortolkning af bestemmelsernes anvendelsesområde.
Finans Danmark
bemærker, at ”hel eller delvis indfrielse” efter den fore-
slåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 4, nr. 24, om definitionen af ”før-
tidig tilbagebetaling” ikke omfatter mindre betalinger, som svarer til en lille
procentdel af den aftalte hovedstol. Delvis indfrielse må således kunne
Side 30/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
tolkes som et ekstraordinært afdrag, hvor forbrugeren nedbringer sine for-
pligtelser med en større procentdel.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af den foreslåede bestemmelse i
kreditaftalelovens § 4, nr. 24, at der ved førtidig tilbagebetaling forstås hel
eller delvis indfrielse af forbrugerens forpligtelser i henhold til en kreditaf-
tale forud for den i kreditaftalen fastsatte dato. Det foreslåede er udtryk for
en direktivnær implementering af forbrugerkreditdirektivets artikel 3, nr.
21. Det vil i sidste ende være op til domstolene at vurdere, om mindre beta-
linger, som svarer til en lille procentdel af den aftalte hovedstol, vil være
omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Forbrugerrådet Tænk
støtter indførelsen af en bagatelgrænse i forbindelse
med førtidig tilbagebetaling, så kreditgiver kun kan få kompensation i det
tilfælde, hvor summen af tilbagebetalingsbeløbet overstiger en tærskel på
10.000 EUR. Det vil give forbrugeren en reel mulighed for at benytte sig af
deres ret til førtidig indfrielse, uden at der opstår uforholdsmæssig admini-
strative eller økonomiske barrierer. En bagatelgrænse vil samtidig reducere
behovet for komplicerede beregninger og tvister om opgørelse af tab, hvil-
ket bidrager til en mere enkel og gennemsigtig praksis.
Derudover mener Forbrugerrådet Tænk, at forbrugeren også skal have en
retsstilling, hvor det er muligt at indfri lån på over 10.000 EUR på rimelige
vilkår, der ikke i praksis afskærer forbrugeren fra at skifte til et mere fordel-
agtigt lånetilbud. Forbrugerrådet Tænk anbefaler derfor, at indføres præcise
regler for førtidig indfrielse af lån på over 10.000 EUR, hvor beregnings-
grundlaget for kompensation tydeliggøres og standardiseres, så det klart
fremgår, hvilke omkostninger der kan kræves dækket. Kompensationen bør
altid begrænses til kreditgiverens dokumenterede tab, og reglerne bør admi-
nistreres på en måde, der forebygger misbrug, skjulte gebyrer eller uigen-
nemsigtige opkrævninger.
Justitsministeriet bemærker, at der med lovforslaget lægges op til at nyaf-
fatte kreditaftalelovens § 26, stk. 1, således at bestemmelsen stemmer
overens med forbrugerkreditdirektivets artikel 29, stk. 1. Som det fremgår
af lovforslagets pkt. 2.28.3 er det Justitsministeriets opfattelse, at de over-
vejelser, som fremgår af betænkning nr. 1509/2009, side 36 ff., og som dan-
nede baggrund for 2008-direktivets implementering – herunder i forhold til
udnyttelse af valgmuligheder – fortsat er relevante. Således er det Justits-
ministeriet opfattelse, at valgmuligheden i forbrugerkreditdirektivets artikel
Side 31/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
29, stk. 4, litra a, fortsat ikke bør udnyttes, og lovforslaget indeholder såle-
des ikke bestemmelser herom. Videre er det fortsat Justitsministeriets opfat-
telse, at valgmuligheden i forbrugerkreditdirektivets artikel 29, stk. 4, litra
b, fortsat bør udnyttes, således at kreditgiveren undtagelsesvis kan kræve en
højere kompensation end 1 pct. henholdsvis 0,5 pct., hvis kreditgiveren kan
bevise, at den førtidige tilbagebetaling har medført større tab.
2.2.17. Forpligtelser med hensyn til god forretningsskik ved ydelse af for-
brugerkredit
Finans Danmark
bemærker, at lovforslaget indeholder en række bestem-
melser om god skik for finansielle virksomheder. Det drejer sig bl.a. om
kreditaftalelovens § 4 c, § 7 f og § 14. Finans Danmark finder behov for en
klar afgrænsning af, hvornår kreditaftaleloven finder anvendelse, og hvornår
god skik bekendtgørelsen finder anvendelse.
Erhvervsministeriet har oplyst, at bekendtgørelsen vil blive tilpasset og
sendt i særskilt offentlig høring.
2.2.18. Forbud mod provision fra kreditgiver til kreditformidler
Forbrugerrådet Tænk
anbefaler, at valgmuligheden i forbrugerkreditdi-
rektivets artikel 32, stk. 4, 2. pkt., udnyttes, således at der indføres et forbud
mod, at kreditgiver betaler provision til kreditformidlere. Forbrugerrådet
Tænk fremhæver, at forbuddet vil styrke forbrugerbeskyttelsen og skabe en
mere afbalanceret information samt en mere retfærdig priskonkurrence på
markedet for finansielle ydelser og produkter, herunder investeringer. Hertil
bemærker Forbrugerrådet Tænk, at formidlingsprovision medfører, at for-
midlerne kan have økonomiske incitamenter til at anbefale bestemte pro-
dukter eller ydelser, fordi de udløser den højeste provision. Dermed risikerer
forbrugerne at betale unødvendigt høje omkostninger, mens priskonkurren-
cen og kvaliteten svækkes. Forbrugerrådet Tænk anfører, at et forbud mod
provision fra kreditgiver til kreditformidler vil fjerne denne skæve incita-
mentsstruktur og sikre, at vejledning fra finansielle virksomheder i højere
grad tager udgangspunkt i forbrugernes interesser, samtidig med at det fjer-
ner medarbejdernes udfordringer med interessekonflikter mellem forbruge-
ren og virksomhedens interesser. Derudover bemærker Forbrugerrådet
Tænk, at andre lande som Holland, Sverige og Storbritannien allerede har
indført forbud mod formidlingsprovisioner.
Side 32/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Erhvervsministeriet bemærker, at boligkreditdirektivet i artikel 22, stk. 4,
sidste afsnit, indeholder en lignende mulighed for at indføre et forbud mod
at modtage vederlag fra en kreditgiver. Denne mulighed er ikke udnyttet og
der gælder derfor heller ikke et forbud mod provision på området for bolig-
lån. Erhvervsministeriet vurderer ikke, at der på forbrugerkreditområdet
gør sig særlige forhold gældende, der taler for at anvende valgmuligheden.
På den baggrund og for at undgå overimplementering af forbrugerkreditdi-
rektivet, udnyttes valgmuligheden i forbrugerkreditdirektivets artikel 32.
stk. 4, 2. pkt., ikke.
2.2.19. Krav til personalets viden og kompetencer
Dansk Erhverv
og
Finans & Leasing
bemærker, at der i lovforslaget læg-
ges op til at finde inspiration i de kompetencekrav, der gælder for ansatte,
der yder eller formidler boligkreditter. Dansk Erhverv og Finans & Leasing
fremhæver, at der er stor forskel på et boliglån og et lån til erhvervelse af
f.eks. en bil, en vaskemaskine eller et par briller, idet boliglån typisk er
større og mere komplekse, hvorfor det ikke anses som hensigtsmæssigt at
stille samme uddannelseskrav til formidlere af forbrugerkreditter som til ud-
bydere og formidlere af boliglån. Finans & Leasing fremhæver, at der i ste-
det kan findes inspiration i reglerne for forsikringsformidlere, herunder ac-
cessoriske forsikringsformidlere.
Dansk Industri og DI Bilbranchen
hilser en yderligere professionalisering
af bilbranchen velkommen. DI Bilbranchen bemærker hertil, at der bør tages
hensyn til proportionalitet og forholdsmæssighed i fastsættelsen af kompe-
tencekrav for personalet, således at kravene ikke bliver så omkostningstunge
og tidskrævende, at det vanskeliggør bemandingen i salgsleddet. DI Bil-
branchen fremhæver, at dette særligt gælder for forhandlere, hvor kreditfor-
midlingen foregår accessorisk til det primære erhverv. Dansk Industri be-
mærker desuden, at det bør præciseres, at kompetencekravene ikke bør over-
stige et proportionalt niveau for mindre forhandlere.
Erhvervsministeriet bemærker, at der skal udstedes en bekendtgørelse om
ansattes viden og kompetencer på baggrund af en bemyndigelse til erhvervs-
ministeren i den foreslåede bestemmelse i lov om forbrugslånsvirksomhe-
ders § 8 c. Ved udarbejdelse af bekendtgørelsen er Erhvervsministeriet op-
mærksom på, at bekendtgørelsen skal kunne finde anvendelse på forskellige
virksomhedstyper, der bl.a. varier i størrelse og omfang af udbud eller
Side 33/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
formidling af kreditaftaler. Det bemærkes, at bekendtgørelsen vil blive sendt
i særskilt offentlig høring.
2.2.20. Foranstaltninger vedrørende restancer og henstandsforanstaltnin-
ger
Dansk Industri og DI Bilbranchen
fremhæver, at det er væsentligt, at kra-
vene om fleksibilitet/”rimelig henstand” i forbindelse med misligholdelse af
kredit eller leasing tager højde for reel tabsrisiko og administrative omkost-
ninger, så mindre udbydere ikke pålægges byrdefulde hensyn, der ikke står
i rimeligt forhold til kreditgivers forretningsmodel.
Finans Danmark
bemærker, at den foreslåede bestemmelse i kreditaftale-
lovens § 29 a – til forskel fra forbrugerkreditdirektivets artikel 35 – har ind-
sat et ”skal”. For at der ikke opstår tvivl om rækkevidden af bestemmelsen,
og henset til den direktivnære implementering, der ellers foretages med lov-
forslaget, anbefaler Finans Danmark, at § 29 a formuleres som forbruger-
kreditdirektivets artikel 35.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af forbrugerkreditdirektivets ar-
tikel 35, stk. 1, at medlemsstaterne stiller krav om, at kreditgivere, hvis det
er relevant, giver rimelig henstand, inden der indledes tvangsfuldbyrdelses-
procedurer. Den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens § 29 a, stk. 1,
er udtryk for direktivnær implementering heraf.
Finans Danmark finder det herudover hensigtsmæssigt, at der for forståelsen
af bestemmelsen indsættes yderligere eksempler på, hvor det ikke er rele-
vant at give rimelig henstand, ligesom Finans Danmark opfordrer til en præ-
cisering af, hvilken sammenligning kreditgiver skal foretage efter stk. 3,
herunder i forhold til vilkår for den nye kontra oprindelige kreditaftale.
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget, herunder den foreslåede be-
stemmelse i kreditaftalelovens § 29 a, er udtryk for en direktivnær imple-
mentering af forbrugerkreditdirektivet. Udover hvad der følger af direktivet
herunder af eventuelle præambelbetragtninger, vil det være op til domsto-
lene at foretage en nærmere fortolkning af de enkelte bestemmelsers anven-
delsesområde.
Side 34/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Finans & Leasing
finder, at det bør fremgå, at kreditaftalelovens § 29 a
ikke er relevant i tilfælde af kvalificeret misligholdelse som omtalt i kredit-
aftalelovens § 29.
Justitsministeriet bemærker, at det bl.a. fremgår af den foreslåede bestem-
melse i kreditaftalelovens § 29 a, at kreditgiveren, hvis det er relevant, skal
give rimelig henstand, inden der indledes tvangsfuldbyrdelsesprocedurer.
Henstandsforanstaltninger skal bl.a. tage hensyn til forbrugerens individu-
elle omstændigheder. Kreditgiveren er ikke forpligtet til gentagne gange at
tilbyde forbrugeren henstandsforanstaltninger, bortset fra i begrundede til-
fælde. Den foreslåede bestemmelse er udtryk for en direktivnær implemen-
tering af forbrugerkreditdirektivets artikel 35.
2.2.21. Gældsrådgivningstjenester
Finans & Leasing
bemærker, at det bør fremgå, at kreditgiver kan opfylde
sin pligt til at henvise til gældsrådgivningstjenester ved henvisning til en
central offentlig hjemmeside f.eks. hos Social- og Boligministeriet, der er
ansvarlig for tildeling af midler til danske gældsrådgivningstjenester. På den
baggrund opfordrer Finans & Leasing til, at det sikres, at en sådan oversigt
etableres på Social- og Boligministeriets hjemmeside.
Forbrugerrådet Tænk
støtter tiltaget om, at en kreditgiver – når visse for-
hold er til stede – skal henvise forbrugeren til uafhængige gældsrådgivnings-
tjenester. Forbrugerrådet Tænk oplyser, at de, ligesom de øvrige 13 med-
lemsorganisationer af Vidensfunktionen, modtager midler på Finansloven
til at styrke den frivillige økonomi- og gældsrådgivning. Midlerne udmøntes
af Social- og Boligstyrelsen, og formålet er at understøtte uvildig og gratis
økonomi- og gældsrådgivning. Forbrugerrådet Tænk bemærker, at målgrup-
pen for rådgivningen er afgrænset til socialt udsatte borgere med gældspro-
blemer. Forbrugerrådet Tænk ser derfor en udfordring med opfyldelse af
direktivet for borgere, der ikke er socialt udsatte. Forbrugerrådet Tænk an-
befaler, at der udvikles et rådgivningstilbud målrettet denne målgruppe, så-
ledes at der også kan tilbydes gratis frivillig og uvildig økonomi- og gælds-
rådgivning til borgere, der ikke er socialt udsatte.
Justitsministeriet henviser til, at det bl.a. fremgår af lovforslagets pkt.
2.36.3, at der allerede i dag udmøntes tilskud til gældsrådgivningsorgani-
sationer efter objektive tildelingskriterier til frivillig og vederlagsfri gælds-
rådgivning, hvor formålet med tilskuddet er at styrke den uvildige og gratis
Side 35/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
økonomi- og gældsrådgivning, der hjælper socialt udsatte borgere med
gældsproblemer. Der er således ikke efter Justitsministeriets opfattelse be-
hov for yderligere tiltag eller regulering heraf. Det vil i øvrigt – for så vidt
angår øvrige gældsrådgivningstilbud, som allerede i dag findes – bero på
en konkret vurdering af det enkelte gældsrådgivningstilbud, om tilbuddet
lever op til de krav, der er fastsat i forbrugerkreditdirektivets artikel 36, stk.
1.
2.2.23. Undtagelse af accessoriske kreditformidlere fra registrering
Dansk Industri og DI Bilbranchen
opfordrer til en bred fortolkning af
undtagelsen i lov om forbrugslånsvirksomheder § 1, stk. 5, om, at leveran-
dører af varer eller udbydere af tjenesteydelser, som beskæftiger under 250
personer og har en årlig omsætning på ikke over 50 mio. EUR eller en årlig
samlet balance på ikke over 43 mio. EUR, og som accessorisk optræder som
kreditformidlere, ikke skal registreres hos Finanstilsynet. DI Bilbranchen
fremhæver, at almindelige bilforhandleres praksis med henvisning til tred-
jeparts finansiering, herunder til bank- eller forsikringspartnere, ikke bør
være omfattet at unødigt bureaukrati.
Erhvervsministeriet bemærker, at undtagelsen vil blive fortolket under hen-
syntagen til det underlæggende direktiv, herunder ved brug af de alminde-
lige fortolkningsprincipper. Hvorvidt en henvisning til tredjeparts finansie-
ring i sig selv er kreditformidling, vil i første omgang afhænge af, om hen-
visningen kan anses som omfattet af definitionen på kreditformidling. Det
vil bero på en konkret vurdering, om en henvisning til tredjeparts finansie-
ring udgør kreditformidling.
2.2.24. Kompetente myndigheder og sanktioner
Finans & Leasing
bemærker, at tilsynet med reglerne for kreditformidlere
er delt, således at kreditformidlerne skal registres hos Finanstilsynet, men at
Forbrugerombudsmanden fører det øvrige tilsyn. Finans & Leasing frem-
hæver, at tilsynet kan samles hos Finanstilsynet.
Forbrugerrådet Tænk
finder det positivt, at Forbrugerombudsmanden får
en styrket rolle i tilsynet, og at dennes kompetencer er mere klare end tidli-
gere. Forbrugerrådet Tænk bemærker hertil, at der bør være adgang til ef-
fektive sanktionsmidler, herunder påbud, bøder og erstatning, for at sikre, at
reglerne får en reel effekt. Det fremhæves, at det er afgørende, at der
Side 36/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
fastsættes tilstrækkelige ressourcer til alle myndigheder, der foretager tilsyn
eller på anden måde har til opgave at sikre, at reglerne omkring ansvarlig
lovgivning er overholdt, herunder f.eks. fogedretten.
Forbrugerombudsmanden
finder det positivt, at der med den foreslåede §
55 a i kreditaftaleloven om kompetente myndigheder indføres en særskilt
tilsynsbestemmelse i kreditaftaleloven om Forbrugerombudsmandens og
Finanstilsynets tilsynskompetence. Den foreslåede bestemmelse vil skabe
større klarhed om Forbrugerombudsmandens kompetence til gavn både for
forbrugerne og de erhvervsdrivende. Herudover vil den foreslåede bestem-
melse sikre en ensartet systematik på tværs af den civilretlige forbrugerbe-
skyttende lovgivning.
Forbrugerombudsmanden konstaterer, at der ikke lægges op til at strafbe-
lægge andre bestemmelser end den foreslåede § 7 e i kreditaftaleloven (om
generelle oplysningspligter). Med henblik på at styrke forbrugerbeskyttel-
sen henstiller Forbrugerombudsmanden, at det revurderes, om navnlig de
foreslåede bestemmelser i kreditaftalelovens § 4 a (om forpligtelse til at give
forbrugeren oplysninger omkostningsfrit), § 13 (om forbud mod at bruge
afledt samtykke til indgåelse af kreditaftaler) og § 15 (om forbud mod uop-
fordret kreditgivning) bør strafbelægges.
Derudover bør man ifølge Forbrugerombudsmanden undgå at strafbelægge
med formuleringen ”grov eller oftere gentagen”, da dette i praksis gør det
særdeles vanskeligt at straffølge overtrædelser. I lyset af direktivets artikel
44, hvorefter medlemsstaterne har pligt til at fastsætte sanktioner, der er ef-
fektive og afskrækkende, forekommer det også at være en uhensigtsmæssig
formulering.
Forbrugerombudsmanden bemærker endvidere, at det ved en udvidelse af
Forbrugerombudsmandens tilsynsområde nødvendigvis også må kræves, at
der tilføres yderligere ressourcer. I modsat fald vil konsekvensen være, at
visse tilsynsopgaver må nedprioriteres alene på grund af manglende ressour-
cer.
Dansk Industri og DI Bilbranchen
fremhæver, at der i overgangsperioden
og i den første implementeringsfase bør anvendes en proportionel og vejle-
dende håndhævelse fra myndighedernes side, således at mindre og mellem-
store automobilerhverv ikke får utilsigtede rets- og likviditetsmæssige ud-
fordringer ved ikrafttrædelsen.
Side 37/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at reglerne, der implementerer forbrugerkre-
ditdirektivet, træder i kraft den 20. november 2026 og således kan håndhæ-
ves fra dette tidspunkt. Berørte parter har således et år til at indrette sig på
den nye lovgivning og rette henvendelse til tilsynsmyndighederne med even-
tuelle fortolkningsspørgsmål.
Erhvervsministeriet bemærker, at Forbrugerombudsmanden allerede i dag
fører et tilsyn med kreditformidlernes efterlevelse af reglerne i lov om mar-
kedsføring. Der er dermed tale om en videreførelse af Forbrugerombuds-
mandens eksisterende tilsyn. Den kommende registreringsordning for kre-
ditformidlere placeres i Finanstilsynet, fordi myndigheden allerede i dag
har systemer, der kan understøtte oprettelsen af en registreringsordning.
Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden har i dag også tilsyn, der sup-
plerer og i visse tilfælde overlapper hinanden, og derfor er de i dialog om
tilsynsopgaver og samarbejde. Opdelingen af registreringen og tilsynet med
kreditformidlere vurderes dermed ikke at påvirke effekten af tilsynet med
kreditformidlerne.
Erhvervsministeriet bemærker, at henholdsvis Finanstilsynet og Forbruger-
ombudsmanden kan anvende de reaktionsmuligheder, som myndighederne
i dag har efter lov om forbrugslånsvirksomheder og lov om markedsføring
til at håndhæve reglerne i lovforslaget. Finanstilsynets reaktionsmuligheder
omfatter bl.a. muligheden for at give påbud og indgive politianmeldelse.
Forbrugerombudsmanden har mulighed for at foretage politianmeldelser
og udstede bøder. Forbrugerombudsmanden kan endvidere anlægge og ind-
træde i retssager, herunder vedrørende civilretlige forbrugerbeskyttelses-
love, hvor sagsanlæg eller indtræden sker som led i Forbrugerombudsman-
dens tilsynsvirksomhed.
Justitsministeriet bemærker, at der lægges op til, at kreditgiverens grove
eller oftere gentagne overtrædelser af den foreslåede § 7 e om generelle
oplysninger strafbelægges på samme måde som kreditaftalelovens §§ 7 a, 7
b, 8-10 og 17. Forpligtelsen for en kreditgiver eller kreditformidler efter den
foreslåede bestemmelse i § 7 e findes således at have en sådan klarhed, at
overtrædelse af forpligtelsen bør kunne medføre strafferetlige sanktioner.
Der lægges ikke på nuværende tidspunkt op til at strafbelægge yderligere
bestemmelser.
Side 38/39
L 19 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat fra justitsministeren
Erhvervsministeriet bemærker endvidere, at Forbrugerombudsmanden er
en uafhængig tilsynsmyndighed. Forbrugerombudsmanden vælger derfor
selv, hvordan håndhævelsen af de nye regler, der følger af forbrugerkredit-
direktivet, skal tilrettelægges, når de træder i kraft.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, som har været i offentlig høring, er der
i det fremsatte lovforslag foretaget visse justeringer af sproglig, redaktionel
og lovteknisk karakter. Derudover indeholder det fremsatte lovforslag føl-
gende indholdsmæssige ændringer:
Kreditaftaler i form af overtræk foreslås omfattet af kreditaftalelovens §
7 c om kreditværdighedsvurdering. Kreditaftaler i form af overtræk er i
dag omfattet af kravet om at foretage kreditværdighedsvurdering efter §
9 i lov om forbrugslånsvirksomheder, der har samme ordlyd som den
gældende § 7 c i kreditaftaleloven. For at undgå, at reglerne om kredit-
værdighedsvurdering fremgår af både kreditaftaleloven og lov om for-
brugslånsvirksomheder, er kravet om at foretage kreditværdighedsvurde-
ring blevet samlet i kreditaftalelovens § 7 c. På den baggrund er kredit-
aftalelovens § 7 c om kreditværdighedsvurdering tilføjet til bestemmel-
serne, der finder anvendelse på kreditaftaler i form af overtræk i kredit-
aftalelovens § 3, stk. 1, nr. 6, 2. pkt.
Det foreslås, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan undergives
folkeafstemning, i særdeles påtrængende tilfælde stadfæstes straks efter
dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse herom. Fristen for
at implementere forbrugerkreditdirektivet er den 20. november 2025, jf.
forbrugerkreditdirektivets artikel 48, stk. 1, 2. pkt., og det følger af Fol-
ketingets tidsplan, at lovforslaget vil blive tredjebehandlet den 20. no-
vember 2025. I lyset af implementeringsfristen er det således nødvendigt,
at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Side 39/39