Uddannelses- og Forskningsudvalget 2025-26
L 18 Bilag 1
Offentligt
3077869_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Høringsnotat om udkast til lov om ændring af lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forsk-
ningsfond (Begrænsning af visse ansøgninger til Danmarks Frie
Forskningsfond, fondens samarbejde med andre offentlige og private
bevillingsgivere samt forlængelse af fondens strategiperiode)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1 Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
2. Høringssvar
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Begrænsning af visse ansøgninger til Danmarks Frie Forskningsfond
2.2.1.1. Ny bemyndigelse
2.2.1.2. Præcisering af regler om karens
2.2.2. Danmarks Frie Forskningsfonds samarbejde med andre offentlige og private
bevillingsgivere
2.2.3. Forlængelse af Danmarks Frie Forskningsfonds strategiperiode
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1 Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Forsknings- og Innova-
tionspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond har i perioden fra den 23. juni
2025 til den 21. august 2025 (59 dage) været sendt i høring hos en række myndig-
heder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 23. juni 2025 endvidere sendt til Uddannelses- og
Forskningsudvalget til orientering. Herudover blev udkastet til lovforslag offentlig-
gjort på Høringsportalen den 23. juni 2025.
Ved høringsfristens udløb, den 21. august 2025, kl. 12, var der modtaget 19 hø-
ringssvar, hvoraf 14 indeholder indholdsmæssige bemærkninger.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hø-
ringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet til
lovforslag.
5. september 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2025 - 3584
Side 1/9
L 18 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077869_0002.png
Udover de hørte myndigheder, organisationer m.v. er der modtaget høringssvar
fra Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser.
Høringspart
Høringssvar
modtaget
Bemærkninger
Ingen bemærk- Ønsker ikke at
ninger
afgive hørings-
svar
Advokatrådet
Akademikerne
Akkrediterings-
rådet
Copenhagen
Business
School
Han-
delshøjskolen
Danmarks
Forsknings- og
Innovationspoli-
tiske Råd
Danmarks Frie
Forskningsfond
Danmarks
Grundforsk-
ningsfond
Danmarks Inno-
vationsfond
Danmarks Me-
die- og Journa-
listhøjskole
Danmarks Sta-
tistik
Danmarks Tek-
niske Universi-
tet
Dansk Arbejds-
giverforening
Dansk Erhverv
Dansk Magi-
sterforening
Danske Er-
hvervsakade-
mier
Danske Profes-
sionshøjskoler
Danske Regio-
ner
Danske Stude-
rendes Fælles-
råd
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 2/9
L 18 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077869_0003.png
Danske Univer-
siteter
Det Kongelige
Danske Viden-
skabernes Sel-
skab
DI
Djøf
Erhvervsaka-
demi Køben-
havn
Erhvervsaka-
demi Dania
Erhvervsaka-
demi Kolding
Erhvervsaka-
demi Midt-Vest
Erhvervsaka-
demi Syd-Vest
Erhvervsaka-
demi Zealand
Erhvervsaka-
demi Aarhus
EVA
FH
Finanssekto-
rens Arbejdsgi-
verforening
Finanstilsynet
Ingeniørforenin-
gen, IDA
IT-Universitetet
i København
KL
Københavns
Erhvervsaka-
demi
Københavns
Professionshøj-
skole
Københavns
Universitet
Lederne
Lif
Nævnet for Vi-
denskabelig
Uredelighed
Professionshøj-
skolen Absalon
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/9
L 18 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077869_0004.png
Rigsrevisionen
Roskilde Uni-
versitet
Rådet for Er-
hvervsakademi-
uddannelser og
Professionsba-
cheloruddan-
nelser
Rådet for Vok-
sen- og Efter-
uddannelse
Studievalg Dan-
mark
Syddansk Uni-
versitet
Teknisk Lands-
forbund
Tekniq Arbejds-
giverne
University Col-
lege Lillebælt
University Col-
lege Nordjyl-
land
University Col-
lege Syddan-
mark
VIA University
College
Aalborg Univer-
sitet
Aarhus Univer-
sitet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvar
Nedenfor gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Forsk-
nings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danmarks Frie Forskningsfond, Københavns Universitet, Aarhus Universitet,
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen og Ingeniørforeningen,
IDA
støtter lovforslaget helt eller med enkelte, mindre forbehold.
Side 4/9
L 18 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077869_0005.png
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Begrænsning af visse ansøgninger til Danmarks Frie Forskningsfond
Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks Tekniske Universitet, Aarhus Uni-
versitet, Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser og
Akademikerne
støtter helt eller med enkelte, mindre forbehold denne ændring.
2.2.1.1. Ny bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 6
Københavns Universitet
anfører, at ændringen kan fremme en mere ligelig for-
deling af midlerne og samtidig reducere den administrative belastning for ansø-
gere og fonden. Universitetet finder dog, at det bør sikres, at forslaget ikke får ne-
gativ betydning for unge forskere.
Aarhus Universitet
anfører, at det kan være hensigtsmæssigt at begrænse antal-
let af en enkelt forskers bevillinger, men det bør fortsat være muligt at ansøge,
mens man har en aktiv bevilling.
Syddansk Universitet
anerkender, at ansøgningsvolumen er steget markant de
senere år, og at det giver god mening at forsøge at imødegå denne udvikling, men
finder, at det fortsat bør være muligt at søge midler til projekter, der først begynder
efter eksisterende bevilling udløber.
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
anerkender, at det kan
være aktuelt at begrænse aktive bevillingshavere i at søge nye midler i en aktiv
bevillingsperiode, men finder, at en sådan begrænsning kan hæmme karriereud-
viklingen for særligt yngre forskere.
Danmarks Tekniske Universitet
foreslår, at gentagne indsendelser af samme
ansøgning, af god kvalitet og forbedret betydeligt, skal være mulig i forskellige op-
slagsperioder og over en årrække, ligesom det foreslås, at ansøgeren får en forsk-
ningsfaglig vurdering af ansøgningen.
Aalborg Universitet
anerkender behovet for at sikre en effektiv og bæredygtig
ressourceanvendelse hos Danmarks Frie Forskningsfond og universitetet, men
finder, at det er væsentligt, at eventuelle begrænsninger udformes med tilstrække-
lig transparens og fleksibilitet.
Roskilde Universitet
finder, at den foreslåede begrænsning for aktive bevillings-
havere vil medføre uhensigtsmæssige implikationer for forskningen. Roskilde Uni-
versitet bakker op om, at aktive bevillingshavere af midler fra Danmarks Frie
Forskningsfond begrænses, men universitetet henstiller, at begrænsningen laves
på mindre gennemgribende vis.
Danske Professionshøjskoler
anfører, at forslaget om, at aktive bevillingshavere
ikke skal kunne ansøge om nye midler i bevillingsperioden, især vil kunne påvirke
mindre forskningsmiljøer negativt, herunder professionshøjskolernes forsknings-
miljøer.
Side 5/9
L 18 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077869_0006.png
Akademikerne
ser overordnet positivt på forslaget, men finder, at det er vigtigt at
være opmærksom på konsekvenserne for yngre forskere, hvorfor der anbefales
undtagelser for forskere tidligt i karrieren. Akademikerne finder, at forskere skal
kunne søge nye DFF-bevillinger som hovedansvarlig for et projekt, selvom de alle-
rede har en aktiv bevilling.
Danske Regioner
har forståelse for at begrænse det antal ansøgninger, en ansø-
ger kan indsende, men denne høringspart støtter ikke, at aktive bevillingshavere
generelt udelukkes fra at kunne søge nye midler i bevillingsperioden.
Danmarks Frie Forskningsfond
anfører, at det er helt afgørende, at fondens
succesrater (forholdet mellem ansøgninger og bevillinger, målt enten på antal eller
beløb) øges af hensyn til både ansøgere, bedømmere og administration. Fonden
anfører endvidere, at der bliver brugt unødigt mange ressourcer på at skrive, be-
handle og bedømme ansøgninger, som ikke kan bevilliges, og at sammenlignelige
fonde, f.eks. Vetenskabsrådet i Sverige, Forskningsrådet i Norge og European Re-
search Council (ERC) alle anvender lignende ansøgningsbegrænsende tiltag.
Endvidere anfører Danmarks Frie Forskningsfond, at det er afgørende for fonden,
at ansøgningsbegrænsende tiltag implementeres på en ordentlig, rimelig og
transparent måde.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig høringsparternes bemærk-
ninger. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget modtager Danmarks Frie
Forskningsfond langt flere ansøgninger af høj kvalitet, end det er muligt at imøde-
komme. Antallet af ansøgninger er steget væsentligt, og i 2024 blev kun 15 pct. af
ansøgningerne imødekommet. Mange ansøgere bruger således ressourcer på at
skrive ansøgninger om støtte til forskningsprojekter, som ikke imødekommes, og
ligeledes behandler fonden et stort antal ansøgninger, der ikke imødekommes.
I 2024 modtog fonden i alt 3.926 ansøgninger. Heraf var 24 pct. indsendt af for-
skere, som allerede havde indsendt én ansøgning til fonden samme år, og knap
20 pct. var indsendt af ansøgere med en aktiv bevilling ved fonden. Ministeriet vur-
derer på den baggrund, at det vil være hensigtsmæssigt at kunne regulere det an-
tal ansøgninger en ansøger kan indsende, herunder at kunne begrænse ansøg-
ninger fra aktive bevillingshavere.
For så vidt angår bemærkningerne om yngre forskere kan ministeriet oplyse, at
der ved udmøntningen af de foreslåede bestemmelser vil være fokus på, at de
ikke går videre end nødvendigt, og at de ikke utilsigtet påvirker visse forskere
mere end andre. Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, vil det
med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i lovens § 32, stk. 1, nr. 6, blandt an-
det kunne fastsættes, hvorvidt begrænsningerne af det antal ansøgninger, en an-
søger kan indsende, vil finde anvendelse i forhold til alle opslag og virkemidler el-
ler kun i forhold til visse, udvalgte opslag og virkemidler. Det vil således f.eks.
kunne fastlægges, at de omhandlede begrænsninger ikke eller kun i mindre grad
vil finde anvendelse for virkemidler m.v., der særligt henvender sig til yngre for-
skere, hvis dette vurderes hensigtsmæssigt.
Ministeriet har også noteret sig bemærkningerne om forskere med en aktiv bevil-
ling og kan hertil oplyse, at lovforslaget i lyset heraf er blevet justeret, således at
Side 6/9
L 18 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077869_0007.png
ansøgninger fra aktive bevillingshavere kan begrænses med hjemmel i den fore-
slåede § 32, stk. 1, nr. 6. Der lægges op til, at begrænsningen vil gælde for ansøg-
ninger fra aktive bevillingshavere med to eller flere aktive bevillinger.
Ministeriet kan herudover oplyse, at den foreslåede bemyndigelse forventes at
blive udmøntet nærmere ved en ændring af bekendtgørelse om bevillingsfunktio-
nen m.v. under Danmarks Frie Forskningsfond. Et udkast til ændringsbekendtgø-
relse vil således blive udsendt i ekstern høring.
2.2.1.2. Præcisering af regler om karens, jf. lovforslagets § 1, nr. 5
Syddansk Universitet
finder det positivt, at Danmarks Frie Forskningsfond styr-
ker muligheden for brug af karens
muligvis inspireret af ERC (European Re-
search Council)
men finder, at førstegangsansøgere skal fritages for karens, da
det også er en læringsproces.
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
finder ikke, at karens først
skal aktiveres ved gentagne ansøgninger i nederste tredjedel. Der kan med fordel
bruges samme model som ERC (European Research Council), hvor der tildeles
karens med det samme ved ansøgninger af lav kvalitet. Danmarks Frie Forsk-
ningsfond bør tydeliggøre,
hvordan ”ansøgers videnskabelige kvalifikationer” defi-
neres og vurderes.
Aalborg Universitet
anfører, at forslaget kan have utilsigtede konsekvenser,
navnlig for yngre forskere og forskere uden en stærk forskningsprofil. Anvendelse
af bestemmelsen bør derfor ske på baggrund af klart definerede og gennemsigtige
kriterier.
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
anfører, at af-
slag med karantæne ledsages af formativ feedback til ansøgere.
Akademikerne
forstår behovet for at kunne pålægge visse ansøgere en karens-
periode, men mener, at der er behov for en afklaring af de vurderinger, der ligger
til grund.
Uddannelses- og Forskningsministeriet kan oplyse, at reglerne om mulighed for at
træffe afgørelse om en karensperiode for en ansøger på op til 2 år har været gæl-
dende siden lovens ikrafttrædelse, den 1. juli 2017. Det er alene hensigten med
den foreslåede ændring at præcisere, at bestemmelsen både kan finde anven-
delse, når der er tale om, at en ansøger har indsendt flere ansøgninger, der kvali-
tetsmæssigt ligger langt fra at komme i betragtning, og når en ansøger har ind-
sendt en enkelt ansøgning, der kvalitetsmæssigt ligger langt fra at komme i be-
tragtning.
Ministeriet kan endvidere oplyse, at det fremgår af bemærkningerne til den oprin-
delige forslag til lov om lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
og Danmarks Frie Forskningsfond (L118, FT 2016/17),
- at karensperiodens længde fastsættes efter de konkrete omstændigheder, men
ikke må overstige 2 år fra tidspunktet for afgørelsen om karensperioden, og
Side 7/9
L 18 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077869_0008.png
- at perioden vurderes at være passende til, at den pågældende ansøger vil kunne
nå at dygtiggøre sig og opnå tilstrækkelig erfaring til at indgive ansøgninger på et
tilstrækkeligt kvalitetsmæssigt niveau.
Det følger endvidere af bemærkningerne,
- at kriterierne skal være offentliggjort på forhånd, for at gøre det muligt for ansø-
gere at gøre sig bekendt med kriterierne for fastsættelse af en karensperiode, in-
den ansøgning indsendes, og
- at bestyrelsen har ansvaret for, at der i fonden fastlægges ensartede retningslin-
jer for fastsættelse af karensperioder.
2.2.2. Danmarks Frie Forskningsfonds samarbejde med andre offentlige og
private bevillingsgivere, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, 3 og 4
Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Rektorkol-
legiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
og
Danske Universite-
ter
støtter helt eller med enkelte, mindre forbehold denne ændring.
Danmarks Tekniske Universitet
anfører, at fonden bør beholde sin egenart i for-
hold til Innovationsfonden og ikke have politisk bestemte temaer for at beholde sin
relevans og bibeholde sit store aftryk på det danske forskningsmiljø.
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
anfører, at det foreslåede
kan medføre, at flere midler går til virkemidler knyttet op på tematisk samarbejde i
stedet for til fri grundforskning. CBS henviser til, at DFF’s hovedformål er
at give
tilskud til konkrete forskningsaktiviteter baseret på forskernes egne initiativer, lige-
som CBS anfører, at der er store forskelle mellem bevillinger fra private fonde og
fra DFF.
Danske Regioner
anfører, at samfinansiering i nogle tilfælde kan lede til be-
grænsning af den strategiske forskning. Der bør i forbindelse med samarbejdet
værnes om fondens uafhængighed. Politiske temaer vil ikke nødvendigvis tilgo-
dese basal forskning. Der bør være tydelig balance mellem frie og politisk fast-
satte midler.
Aalborg Universitet
anfører, at der fortsat bør opretholdes en hensigtsmæssig
balance mellem forskerinitieret (bottom-up) og tematisk (top-down) forskning.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig høringsparternes bemærk-
ninger og kan hertil oplyse, at det nærmere indhold og karakteren af et samar-
bejde mellem Danmarks Frie Forskningsfond og andre offentlige og private bevil-
lingshavere vil blive overvejet nøje af fonden og fastlagt konkret. Den foreslåede
ændring har ikke til formål at ændre balancen mellem frie og tematiske midler.
2.2.3. Forlængelse af Danmarks Frie Forskningsfonds strategiperiode, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 2
Københavns Universitet, Aalborg Universitet
og
Akademikerne
støtter helt el-
ler med enkelte, mindre forbehold denne ændring.
Side 8/9
L 18 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077869_0009.png
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer af lovforslaget som følge af hø-
ringen. Der er dog i forhold til høringsversionen foretaget ændringer af overve-
jende sproglig og teknisk karakter.
Side 9/9