Uddannelses- og Forskningsudvalget 2025-26
L 17 Bilag 1
Offentligt
3077856_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om erhvervsakade-
miuddannelser og professionsbacheloruddannelser og lov om akkre-
ditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye praksisret-
tede professionsmasteruddannelser og andre elementer fra aftale om
reform af professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelser i
Danmark m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen .............................................................................................................. 1
1.1. Høringsperiode .............................................................................................. 1
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ................................................... 2
2. Høringssvar ......................................................................................................... 5
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ........................................................... 5
2.2.1. Nye praksisrettede professionsmasteruddannelser ...................................... 5
2.2.1.1. Udvikling af professionsmasteruddannelser ............................................... 5
2.2.1.2. Målgruppe ................................................................................................... 8
2.2.1.3. Deltidsuddannelse .................................................................................... 10
2.2.2. Ny tilrettelæggelse af professionsbacheloruddannelser.............................. 11
2.2.3. Praktikum på tekniske erhvervsakademiuddannelser ................................. 12
2.2.4. Nye uddannelsespladser på engelsksprogede professionsbachelor-
og erhvervsakademiuddannelser .......................................................................... 13
2.2.5. Mulighed for at opkræve depositum af visse udenlandske studerende
ved behandling af ansøgning om optagelse på en uddannelse ............................ 14
2.2.6. Nedlæggelse af Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser ......................................................................... 15
2.2.7. Normering i ECTS-point ............................................................................. 15
2.2.8. Særlige procedurer for godkendelse af de nye
professionsmasteruddannelser ............................................................................. 16
2.2.9. Øvrige bemærkninger .................................................................................. 17
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet i høring ..................................................... 18
10. september 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2025-3580
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser og lov om akkreditering af videregående uddan-
nelsesinstitutioner (Nye praksisrettede professionsmasteruddannelser og andre
elementer fra aftale om reform af professionsbachelor- og erhvervsakademiuddan-
nelser i Danmark m.v.) har i perioden fra den 24. juni 2025 til den 21. august 2025
(59 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 24. juni 2025 sendt til Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalget til orientering og offentliggjort på Høringsportalen.
Side 1/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0002.png
Ministeriet har modtaget 37 høringssvar, hvoraf 34 indeholder indholdsmæssige
bemærkninger.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hø-
ringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet til
lovforslag.
Høringspart
Hørings-
svar modta-
get
Bemærknin-
ger
Ingen be-
mærkninger
Ønsker
ikke at af-
give hø-
ringssvar
Advokatsamfundet
Akademikerne
Akkrediteringsrådet
Ankestyrelsen
Arkitektskolen Aarhus
BUPL
Copenhagen Business School
Danmarks Forsknings- og In-
novationspolitiske Råd
Danmarks Lærerforening
Danmarks Medie- og Journa-
listhøjskole
Danmarks Statistik
Danmarks Tekniske Universitet
(DTU)
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Magisterforening
Dansk Psykologforening
Dansk Socialrådgiverforening
Dansk Sygeplejeråd
Danske Bandagister
Danske Bioanalytikere
Danske Erhvervsakademier
Danske Erhvervsakademier
Studenterorganisation
Danske Fysioterapeuter
Danske Handicaporganisatio-
ner
Danske Professionshøjskoler
Danske Psykomotoriske Tera-
peuter
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Revisorer
Danske Revisorer
FSR
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 2/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0003.png
Danske Studerendes Fælles-
råd
Danske Tandplejere
Danske Universiteter
Datatilsynet
Designskolen Kolding
Det Kongelige Danske Kunst-
akademis Skoler for Arkitektur
Design og Konservering
DI
Djøf
Ergoterapeutforeningen
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi Syd-Vest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Copenhagen
Business Academy
Erhvervsakademi Dania
EVA-Danmarks Evalueringsin-
stitut
Fagligt Fælles Forbund
3F
FH-Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation
Finans Danmark
Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening
Finanstilsynet
FOA
Fredericia Maskinmesterskole
Frie Skolers Lærerforening
HK/Stat
Ingeniørforeningen IDA
IT-Universitetet i København
Jordemoderforeningen
Jordemoderstuderendes
Landsorganisation
KL
Kost- og Ernæringsforbundet
Københavns Erhvervsakademi
Københavns Professionshøj-
skole
Københavns Universitet
Lærerstuderendes Landskreds
Landsforeningen af kliniske
tandteknikere
Marstal Navigationsskole
MARTEC
Optikerforeningen
Organisation for Professions-
højskolestuderende
Professionshøjskolen Absalon
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0004.png
Pædagogisk Psykologisk For-
ening
Pædagogstuderendes Lands-
sammenslutning
Radiografrådet
Radiografstuderende i Dan-
mark
Rektorkollegiet for de kunstne-
riske og kulturelle uddannelser
Rektorkollegiet for de maritime
uddannelser
Rigsrevisionen
Roskilde Universitet
Rådet for Erhvervsakademiud-
dannelser og Professionsba-
cheloruddannelser
Rådet for de grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser
Rådet for Voksen og Efterud-
dannelse
Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende
SIMAC
Skoleskibet Georg Stage
SMV Danmark
Socialpædagogernes Lands-
forbund
Studenterforum UC
Studerendes Udvalg i Danske
Bioanalytikere
Studievalg Danmark
Svendborg Søfartsskole
Syddansk Universitet
Sygeplejestuderendes Lands-
sammenslutning
Teknika (tidl. Københavns Ma-
skinmesterskole)
TEKNIQ
Teknisk Landsforbund
Ungdomsuddannelsernes Vej-
lederforening
University College Lillebælt
University College Nordjylland
University College Syddan-
mark
VIA University College
VUC Bestyrelsesforeningen
Aalborg Universitet
Århus Maskinmesterskole
Aarhus Universitet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 4/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0005.png
2. Høringssvar
Nedenfor gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Danske Professionshøjskoler,
Dansk Socialrådgiverforening, HK, KL, Dansk Psykologforening, Danske
Tandplejere, BUPL, Akademikerne, Pædagogstuderendes Landssammen-
slutning
og
Socialpædagogernes Landsforbund
ser generelt positivt på den
politiske reformaftale og bakker op om ambitionerne om livslang læring, intentio-
nen om at skabe fleksible uddannelsesveje for professionsbachelorer inden for
velfærdsområdet og afsættelsen af midler til at skabe et kvalitetsløft af grundud-
dannelserne og gratis efter- og videreuddannelse.
FH, Akademikerne, Danske Regioner, Danmarks Lærerforening, Dansk Soci-
alrådgiverforening, Københavns Universitet (KU), Danske Psykomotoriske
Terapeuter, Danske Tandplejere, Frie Skolers Lærerforening
og
Pædagog-
studerendes Landssammenslutning
giver på forskellig vis udtryk for en generel
støtte til initiativet om at udvikle og udbyde nye praksisnære professionsmasterud-
dannelser.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Nye praksisrettede professionsmasteruddannelser
2.2.1.1. Udvikling af professionsmasteruddannelser
Danske Regioner
finder det positivt, at professionsmasteruddannelserne baseres
på forskning, udvikling og i tæt tilknytning til praksis, men uden egentlig praktik.
Danske Regioner
understreger samtidig behovet for en bred geografisk dækning,
således at professionsmasteruddannelserne også bliver tilgængelige uden for de
store byer.
Pædagogstuderendes Landssammenslutning
ser positivt på, at lovforslaget
understreger behovet for praksisnærhed og forskning.
Dansk Psykologforening
finder det væsentligt, at det eksplicit fremgår af både
uddannelsernes titel og indhold, at professionsmasteruddannelserne skal bidrage
til at udvikle professionernes praksis og styrke kompetenceudvikling.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det ligger til grund for udvik-
lingsarbejdet med de nye professionsmasteruddannelser, at uddannelserne skal
bidrage til at udvikle professionernes praksis.
Danske Regioner
bemærker, at det med fordel kan tydeliggøres i lovbemærknin-
gerne, at de nye professionsmasteruddannelser skal udvikles i tæt dialog og med
inddragelse af aftagerne.
Dansk Psykologforening
finder det er afgørende, at
faglige organisationer generelt får en mere formel rolle i udviklingen af
Side 5/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0006.png
uddannelserne.
HK
opfordrer til, at det undersøges, hvordan professionsmaster-
uddannelserne kan udbredes med nærmere inddragelse af arbejdsmarkedets par-
ter.
KU
anbefaler, at der skabes mulighed for modeller, hvor professionshøjskoler og
universiteter i fællesskab vil kunne udvikle og udbyde professionsmasteruddannel-
ser.
KL
opfordrer til en grundig afdækning af, hvilke behov der skal dækkes af den læ-
rerfaglige professionsmasteruddannelse, inden denne udvikles. I den forbindelse
finder KL det urealistisk at være klar med optag på den lærerfaglige professions-
masteruddannelse i 2026, mens man dog vurderer, at det er mere realistisk at
have den psykologfaglige professionsmasteruddannelse klar i 2026.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at udviklingsarbejdet for de to
første professionsmasteruddannelser allerede er i gang med tæt inddragelse af re-
levante interessenter, herunder arbejdsmarkedets parter og faglige organisationer.
En tilsvarende inddragelse forventes tilrettelagt for de kommende to til fire profes-
sionsmasteruddannelser.
I forhold til den lærerfaglige professionsmaster bemærker ministeriet, at udvik-
lingsarbejdet er godt i gang med tæt inddragelse af de primære interessenter. Der
tegner sig således en profil for uddannelsen, som imødekommer behov for såvel
udvikling af folkeskolens undervisning som udvikling af selve skolen og dens sam-
spil med det øvrige samfund. Ministeriet
noterer sig KL’s synspunkt og følger ud-
viklingsarbejdet tæt.
Endelig bemærkes, at det er forudsat i den politiske aftale, at uddannelserne ud-
bydes af professionshøjskolerne. Ministeriet finder det dog positivt, hvis professi-
onshøjskoler vælger at samarbejde med universiteter om uddannelserne.
Danske Professionshøjskoler
foreslår, at der skal være mulighed for praktik på
professionsmasteruddannelserne for at understøtte det praksisnære sigte med ud-
dannelserne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig Danske Professionshøjsko-
lers forslag om at indføre praktik på professionsmasteruddannelserne. Under hen-
syn til uddannelsens omfang lægges der imidlertid op til, at professionsmasterud-
dannelsen ikke kommer til at indeholde egentlig praktik, men derimod et praksis-
rettet element
evt. i form af et projektorienteret forløb
hvor den studerende ek-
sempelvis kan løse konkrete opgaver i samarbejde med praksis.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det fremgår af reformaftalen,
at de nye praksisrettede efteruddannelsestilbud vil blive målrettet aftagernes be-
hov. Der vil derfor blive igangsat et udviklingsarbejde med uddannelsesinstitutio-
nerne og centrale aktører, herunder repræsentanter fra offentlige og private ar-
bejdsgivere og arbejdstagere, med henblik på at udvikle de konkrete forløb, som
kan udbydes under rammerne af de nye muligheder for fri efteruddannelse.
Side 6/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0007.png
Danske Universiteter
og
Copenhagen Business School (CBS)
bemærker, at
indplaceringen af professionsmasteruddannelserne på niveau 7 i den danske kva-
lifikationsramme risikerer at udvande rammens betydning og skabe øget komplek-
sitet i uddannelseslandskabet.
Danske Universiteter
vurderer, at professionsmasteruddannelserne ikke vil leve
op til standarden om at være baseret på højeste internationale forskning, hvorfor
Danske Universiteter
herunder
AU
og
AAU
forventer, at niveaubeskrivelsen i
kvalifikationsrammen vil blive revideret, og at professionsmastergraden får sin
egen særskilte gradstypebeskrivelse, således at det tydeliggøres, at professions-
masteruddannelserne adskiller sig fra de nuværende kandidat- og masteruddan-
nelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at professionsmasteruddannel-
sen vil få sin egen gradstype på niveau 7 i den danske kvalifikationsramme for vi-
deregående uddannelser. Ministeriet deler ikke bekymringen for, at dette skulle
udvande rammens betydning. Den nye gradstypebeskrivelse vil belyse viden, fær-
digheder og kompetencer svarende til den eksisterende gradstypebeskrivelse for
universiteternes kandidatuddannelser, men med udgangspunkt i professionsma-
steruddannelsernes tredelte videngrundlag bestående af forskning, udvikling og
praksistilknytning. Niveaubeskrivelsen vil blive justeret, således at den også om-
fatter professionsmasteruddannelserne. I forhold til spørgsmålet om øget kom-
pleksitet i uddannelseslandskabet bemærker ministeriet, at der med den nye pro-
fessionsmastergrad bliver tale om ganske få uddannelser med et begrænset optag
og et klart erhvervssigte, som er målrettet den borgernære velfærdssektor.
Dansk Psykologforening
er bekymret for, at professionsmasteruddannelser i
dens nuværende form vil skabe uklarhed om roller- og opgavefordeling. Det ska-
ber et konkret behov for, at det klart fremgår, hvilke funktioner professionsmaster-
uddannede er kvalificerede til at varetage.
Dansk Psykologforening
bemærker også, at professionsmasteruddannelsernes
videngrundlag, der er ”baseret på forskning, udvikling og praksistilknytning”,
stiller
store krav til faglighed og kvalitet, men skaber samtidig også en uklarhed i forhold
til, hvordan professionshøjskolerne vil sikre, at de nye uddannelser skal udvikles.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det vil fremgå af de konkrete
uddannelsesbilag til den kommende professionsmasterbekendtgørelse, hvilket for-
mål og erhvervssigte den enkelte professionsmasteruddannelse har. Bilaget vil
desuden beskrive de konstituerende fagelementer i den enkelte professionsma-
steruddannelse. Aftagere og ansættelsessteder vil således have et godt grundlag
for at vurdere, hvilke funktioner professionsmasteruddannede er kvalificerede til at
varetage.
Ministeriet bemærker endvidere, at godkendelse af konkrete udbud forudsætter, at
professionshøjskolerne i deres udviklingsplan redegør for, hvordan faglighed, kva-
litet og videngrundlag sikres.
FH
og
Dansk Socialrådgiverforening
bemærker, at det er vigtigt, at professions-
masteruddannelsen ikke bliver en blindgyde i forhold til de professionsuddannede,
Side 7/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0008.png
og at det bør fremgå tydeligt af lovforslaget, at en professionsmaster kan give ad-
gang til et ph.d.-forløb.
Aarhus Universitet (AU)
finder det uklart, om en professionsmasteruddannelse
med en praksisbaseret profil vil kunne give adgang til en ph.d.-uddannelse. Hvis
det er intentionen, vil der skulle etableres og finansieres en ramme, der kan under-
støtte de studerendes overgang til ph.d.-uddannelsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at der på nuværende tidspunkt
ikke er planer om, at professionsmasteruddannelser skal give adgang til ph.d.-ud-
dannelse.
HK
og
FH
opfordrer til, at det præciseres i bemærkningerne, at udbuddet af pro-
fessionsmasteruddannelser ud over de 650 uddannelsespladser på sigt vil kunne
udvikles og udvides, og herunder hvordan udbuddet vil kunne tilpasses inden for
gældende regler, efter at den særlige godkendelsesprocedure udløber.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det med den politiske aftale
er forudsat, at der etableres i alt 300 pladser på professionsmasteruddannelser i
2026 stigende til 650 uddannelsespladser ved fuld indfasning i 2028 fordelt på fire
til seks professionsmasteruddannelser, herunder en psykologfaglig overbygnings-
uddannelse for lærere og pædagoger. På længere sigt fastsættes et årligt til-
gangsloft på 1.200 pladser. Der vil således være mulighed for, at en eventuel æn-
dret efterspørgsel fra arbejdsmarkedet løbende kan føre til tilpasninger af uddan-
nelsesudbud. Ønsker professionshøjskoler i fremtiden at oprette yderligere profes-
sionsmasteruddannelsesudbud ud over de 650 pladser, skal relevansen af de nye
uddannelser og nye udbud af eksisterende uddannelser vurderes efter samme
proces som for øvrige videregående uddannelser.
2.2.1.2. Målgruppe
Danske Professionshøjskoler
glæder sig over en klart defineret målgruppe for
professionsmasteruddannelserne
professionsbachelorer inden for velfærdsom-
rådet.
HK er
enige i, at også relevant beskæftigelse skal kunne give adgang til en pro-
fessionsmasteruddannelse, så der åbnes op for, at flere kan få adgangen til at vi-
dereuddanne sig.
Socialpædagogernes Landsforbund
opfordrer til en præcisering af, at optag på
professionsmasteruddannelserne ikke alene kræver relevant beskæftigelse, men
også relevante, dokumenterede og tilsvarende uddannelsesmæssige kvalifikatio-
ner svarende til det, der almindeligvis gælder for adgang til uddannelser inden for
kvalifikationsrammens niveau 7.
KL
mener, at adgangen til optag på professionsmasteruddannelsen bør forud-
sætte, at ansøgere har relevant praksiserfaring af en vis varighed. I den forbin-
delse bemærker
KU,
at adgang til øvrige masteruddannelser på niveau 7 forud-
sætter relevant erhvervserfaring og spørger, om det også vil være et krav for pro-
fessionsmasteruddannelser.
KL
og
KU
foreslår konkret, at der indføres et
Side 8/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0009.png
adgangskrav på minimum 2 års relevant beskæftigelse uanset, om man tager den
på hel- eller deltid.
Pædagogstuderendes Landssammenslutning
bemærker, at adgangsreglerne
ikke utilsigtet bør ekskludere unge, der ønsker at starte en pædagogisk masterud-
dannelse direkte efter pædagoguddannelsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig forslaget om, at adgang til
en professionsmasteruddannelse skal forudsætte krav om erhvervserfaring. Mini-
steriet bemærker, at det fremgår af den politiske aftale, at professionsmasterud-
dannelserne i første omgang oprettes som ordinære uddannelser på 75 ECTS
med SU. Dette vil svare til universiteternes kandidatuddannelser på 75 ECTS,
hvor det er muligt for akademiske bachelorer at blive optaget i direkte forlængelse
af en bacheloreksamen. Det samme vil gælde for professionsbachelorer, og det er
derfor ikke hensigten at indføre et adgangskrav på eksempelvis to års relevant be-
skæftigelse, som det kendes fra universiteternes masteruddannelser.
FH
og
HK
finder det problematisk, at man i lovteksten og bemærkningerne ikke
eksplicit anerkender diplomuddannelser, der ligeledes er placeret på niveau 6 i
den danske kvalifikationsramme, som adgangsgivende til professionsmasterud-
dannelserne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det fremgår af den politiske
aftale, at professionsmasteruddannelserne er målrettet professionsbachelorer in-
den for velfærdsfagene. I forbindelse med udvikling af uddannelserne og justering
af adgangsbekendtgørelsen vil professionshøjskolernes muligheder for optagelse
på baggrund af en individuel konkret vurdering af ansøgere, der ikke opfylder ad-
gangskravene, blive beskrevet.
KU
og
Danske Psykomotoriske Terapeuter
finder, at det burde fremgå
tydeligere, hvilke uddannelses- og erfaringsprofiler der skal være adgangsgivende
til de nye uddannelser.
Danske Psykomotoriske Terapeuter
bemærker at definitionen af, hvilke profes-
sionsbachelorer der er i målgruppen for professionsmasteruddannelserne, medfø-
rer, at f.eks. sundhedsfaglige professionsbachelorer i afspændingspædagogik og
psykomotorik vil blive afskåret fra muligheden for optag på professionsmasterud-
dannelserne.
Danske Tandplejere
appellerer til, at det skrives direkte ind i lovteksten, at pro-
fessionsbachelorer i tandpleje kan søge om optagelse på relevante professions-
masteruddannelser på lige fod med de øvrige uddannelser, der er omfattet af lov-
teksten.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig, at forskellige høringsparter
har givet udtryk for, at flere uddannelser skal nævnes direkte som værende en del
af målgruppen for de nye professionsmasteruddannelser. Ministeriet bemærker, at
det fremgår af den politiske aftale, at der skal oprettes fire til seks professionsma-
steruddannelser. Dette indebærer, at nogle professionsmasteruddannelser kan
forventes at få en bredere kreds af professionsbacheloruddannelser som
Side 9/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0010.png
adgangsgrundlag, mens andre kan forventes at blive målrettet specifikke professi-
onsbacheloruddannelser. Ministeriet bemærker endvidere, at de nye professions-
masteruddannelser vil blive målrettet professionsbachelorer inden for de velfærds-
rettede professionsbacheloruddannelser, men at det fortsat er muligt, at personer
fra andre faggrupper efter en konkret vurdering vil kunne blive optaget på en pro-
fessionsmasteruddannelse.
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
beklager, at de
kunstneriske uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
ikke er omfattet af muligheden for at udvikle og udbyde professionsmasteruddan-
nelser og henviser til, at de kunstneriske institutioner har gode forudsætninger for
at bidrage til et fleksibelt uddannelseslandskab gennem omsætning af uddannel-
ser til efteruddannelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det fremgår af den politiske
aftale, at professionsmasteruddannelser skal være målrettet arbejdet i den borger-
nære velfærdssektor og professionsbachelorer inden for velfærdsfagene. Ministe-
riet bemærker desuden, at der på det kunstneriske område allerede er mulighed
for at udbyde ordinære uddannelser på niveau 7 i den danske kvalifikationsramme
for videregående uddannelser.
2.2.1.3. Deltidsuddannelse
FH, Danske Professionshøjskoler, Danmarks Lærerforening, Dansk Social-
rådgiverforening, HK, Frie Skolers Lærerforening, Dansk Sygeplejeråd
og
BUPL
giver på forskellig vis udtryk for kritik af, at man først på sigt forventer at ud-
byde professionsmasteruddannelserne på deltid, da en praksisrettet masterover-
bygning er målrettet uddannede med erhvervserfaring, og en professionsmaster-
uddannelse på fuldtid vil kun appellere til nyuddannede, hvilket ikke er intentionen
med den politiske aftale.
FH
og
Danske Professionshøjskoler
vurderer, at en væsentlig del af målgrup-
pen vil fravælge en professionsmasteruddannelse, hvis de kun kan tage uddannel-
sen på fuldtid med SU.
Danmarks Lærerforening
bemærker, at professionsmasteruddannelser udeluk-
kende på fuldtid skaber en uhensigtsmæssig konkurrencesituation mellem profes-
sionshøjskoler og universiteter.
FH, KL, HK, Danske Professionshøjskoler, Danmarks Lærerforening, Social-
pædagogernes Landsforbund, Dansk Sygeplejeråd, BUPL
og
Radiografrådet
opfordrer til, at udviklingen og tilrettelæggelsen af professionsmasteruddannel-
serne på deltid bliver igangsat hurtigst muligt.
Socialpædagogernes Landsfor-
bund
anfører, at der er mange erfarne medarbejdere, der fortsat efter- og videre-
uddanner sig ud af faget.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig, at flere høringsparter er
kritiske over, at professionsmasteruddannelserne først på sigt bliver udbudt på
deltid. Ministeriet bemærker, at det fremgår af den politiske aftale og bemærknin-
gerne til lovforslaget, at professionsmasteruddannelserne i første omgang oprettes
som ordinære uddannelser på 75 ECTS med SU. På sigt er det hensigten, at
Side 10/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0011.png
professionsmasteruddannelserne også skal kunne oprettes som deltidsuddannel-
ser med sideløbende beskæftigelse
uden SU og uden deltagerbetaling. Ministe-
riet vil gerne imødekomme ønsket om, at deltidsmuligheden bliver tilgængelig hur-
tigst muligt og vil derfor snarest gå i gang med at afdække behov for regelændrin-
ger m.v. Det forventes, at professionsmaster på deltid tidligst kan blive en mulig-
hed fra sommeren 2027.
2.2.2. Ny tilrettelæggelse af professionsbacheloruddannelser
FH
deler regeringens ambition om at styrke kvaliteten af erhvervsakademi- og pro-
fessionsbacheloruddannelserne, men er imod, at dette sker på bekostning af en
afkortning af grunduddannelserne og understreger vigtigheden af, at der bliver le-
veret på løfterne om fri efteruddannelse og faglig udvikling.
HK
finder det bekymrende, at de studerende med afkortning af professionsbache-
loruddannelserne vil have adgang til væsentlig mindre ordinær uddannelse og af-
venter, at der kompenseres herfor med bedre efteruddannelsesmuligheder, så re-
formen ikke fører til forringelser i forhold til i dag.
Frie Skolers Lærerforening
og
BUPL
finder det beklageligt, at man vil afkorte
flere professionsbacheloruddannelser, da en forkortelse vil gå ud over kvaliteten.
BUPL
påpeger vigtigheden af, at de uddannelser, der betaler med en forkortelse,
også er de uddannelser, der får adgang til de nye tiltag, herunder bl.a. gratis efter-
og videreuddannelse.
KL
bemærker, at professionsbacheloruddannelserne som udgangspunkt skal til-
rettelægges med 15 færre ECTS-point end i dag. KL har ikke yderligere bemærk-
ninger til afkortningen, forudsat at det godtgøres, at der dermed sker et kvalitets-
løft af uddannelserne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at aftalepartierne er enige om,
at hovedformålet med reformen er at styrke kvaliteten og det faglige niveau på
professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne. Initiativet, som vil inde-
bære, at en række professionsbacheloruddannelser fremover vil blive tilrettelagt
med 15 færre ECTS-point i forhold til i dag, skal dermed ses i sammenhæng med
en ny tilrettelæggelse af uddannelserne, investeringer i uddannelsernes kvalitet og
de initiativer, som vil indebære nye muligheder for praksisrettet efteruddannelse.
Det er med aftalen forudsat, at uddannelser, der ikke er omfattet af den nye tilret-
telæggelse, heller ikke vil være omfattet af prioriteringerne i reformen til bl.a. nye
efteruddannelsestilbud uden deltagerbetaling.
Akademikerne
finder, at den afsluttende del af professionsbacheloruddannel-
serne
uanset navn
fortsat skal bibringe de studerende de analytiske og meto-
demæssige færdigheder, de skal anvende som fagprofessionelle.
Akademikerne
finder det afgørende, at så lidt som muligt af den samlede reduktion i ECTS-point
findes ved en afkortning af bachelorprojektet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker,
at ”bachelorprojektet” ikke er
reguleret i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannel-
ser. Det er med aftalen forudsat, at den nye tilrettelæggelse af en række af
Side 11/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0012.png
professionsbacheloruddannelserne vil medføre ændringer i uddannelsesbekendt-
gørelser og studieordninger, som vil indebære, at uddannelserne afsluttes med en
kortere praksisrettet professionsfaglig bacheloreksamen med henblik på at styrke
professionsbacheloruddannelsernes fokus på professionsfagligheden og den
praksis, uddannelserne retter sig mod. Det fremgår af aftalen, at den nye tilrette-
læggelse af professionsbacheloruddannelserne skal ske under hensyn til at opret-
holde og styrke uddannelsernes kvalitet og niveau, herunder adgangen til videre-
uddannelse på kandidatniveau.
Frie Skolers Lærerforening, DI, DTU
og
IDA
finder det glædeligt, at hhv. lærer-
uddannelsen, diplomingeniøruddannelsen og bygningskonstruktøruddannelsen
ikke afkortes med reformen.
Finans Danmark
og
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddan-
nelser
beklager, at forkortelsen af professionsbacheloruddannelserne også ram-
mer deres respektive professionsbacheloruddannelser.
Finans Danmark
finder
dog, at den konkrete udmøntning af de kortere uddannelser vil kunne håndteres i
sammenspil mellem relevante interessenter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig de pågældende hørings-
parters synspunkter.
2.2.3. Værkstedskurser på tekniske erhvervsakademiuddannelser
Danske Erhvervsakademier, FH, DI
og
Teknisk Landsforbund
bakker op om
indførelsen af værkstedskurser for studerende, der er optaget på en teknisk er-
hvervsakademiuddannelse, og som ikke har gennemført en erhvervsuddannelse.
FH
og
Teknisk Landsforbund
understreger vigtigheden af, at værkstedskurserne
placeres ved studiestart
ideelt set omkring den 1. september, da de tekniske er-
hvervsuddannelser typisk har et betydeligt efteroptag i løbet af august måned.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bakker op om, at det vil være afgørende
for effekten de nye værkstedskurser, at kurserne placeres hensigtsmæssigt i for-
hold til studiestart. Med henblik på at sikre den mest hensigtsmæssige tilrettelæg-
gelse, er det forudsat i aftalen, at udviklingen af forløbene vil ske i samarbejde
med erhvervsakademier, professionshøjskoler og centrale interessenter på områ-
det. Det vil herunder skulle afklares, i hvilket omfang forløbet vil kunne
tilrettelægges henholdsvis inden og efter den ordinære studiestart.
Da det endnu ikke er besluttet, hvilke uddannelser der skal udvikles værkstedskur-
ser til, foreslår
Danske Erhvervsakademier
at slette den passage i lovbemærk-
ningerne, hvori det fremgår, hvilke uddannelser man forventer, der vil kunne blive
tale om.
DI
finder det fornuftigt, at værkstedskurserne i første omgang forventes
oprettet på uddannelser med stor volumen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det alene fremgår af lovbe-
mærkningerne, hvilke uddannelser der f.eks. vil kunne udvikles værkstedskurser
til. Ministeriet finder, at det vil være oplagt at overveje uddannelser med et stort
volumen, men også andre kriterier
som f.eks. stort frafald
vil kunne indgå i
Side 12/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0013.png
overvejelserne. Det er hensigten, at beslutningen om, hvilke uddannelser der ind-
ledningsvist vil blive udviklet værkstedskurser til, vil ske i samarbejde med rele-
vante aktører.
Med henvisning til den nedsatte arbejdsgruppe understreger
Danske Erhvervs-
akademier
vigtigheden af, at den anvendte terminologi ”værkstedskurser” og
”praktikum” ikke kommer til at begrænse arbejdsgruppens arbejde, herunder
lægge unødige rammer for indholdet af de praktiske værkstedskurser.
Danske Er-
hvervsakademier
ønsker, at begrebet ”praktikum” anvendes i lovteksten. Også
Danske Professionshøjskoler
foreslår, at begrebet ”praktikum” anvendes i lov-
teksten, da der er tale om et studieforberedende forløb på en erhvervsrettet vide-
regående uddannelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det fremgår af aftalen, at der
skal etableres værkstedskurser (praktikum) på de tekniske erhvervsakademiud-
dannelser. Formålet med de nye forløb er at give studerende, der ikke har gen-
nemført en erhvervsuddannelse, mulighed for at tilegne sig de nødvendige prakti-
ske forudsætninger for at gennemføre uddannelsen. I lyset af bemærkningerne fra
Danske Erhvervsakademier og Danske Professionshøjskolers lægger ministeriet
op til at justere lovforslaget, sådan
at betegnelsen ”praktikum”
anvendes.
2.2.4. Nye uddannelsespladser på engelsksprogede professionsbachelor- og
erhvervsakademiuddannelser
DTU, DI, KL, Akademikerne, DTU og AAU
er positivt stemte over for forslaget
om at oprette 800 nye engelsksprogede uddannelsespladser på STEM/IT-områ-
det.
Akademikerne
hilser det velkomment, at lovudkastet gør op med den hidtidige
meget restriktive tilgang til erhvervsakademiernes og professionshøjskolernes mu-
lighed for at tiltrække internationale studerende.
Akademikerne
og
IDA
opfordrer til, at de nye engelsksprogede studiepladser skal
ligge ud over det loft, som universiteterne for nuværende er underlagt.
DTU
bemærker, at det er uklart, hvordan de nye engelsksprogede uddannelses-
pladser vil påvirke den samlede dimensionering af studiepladser på engelskspro-
gede uddannelser og finder det afgørende, at det ikke sker på bekostning af f.eks.
optaget på DTU’s engelsksprogede
bachelor- og kandidatuddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det følger af aftalen, at der
vil blive tale om mulighed for at oprette 800 nye uddannelsespladser fra sommer-
optaget 2027 på engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannelser. Det er med aftalen forudsat, at der vil være tale ekstra uddannelses-
pladser, og at der både vil kunne være tale om nye uddannelser og en udvidelse
af antallet af pladser på eksisterende uddannelser. De nye engelsksprogede ud-
dannelsespladser vil ikke påvirke det eksisterende udbud af engelsksprogede
pladser på akademiske bachelor- og kandidatuddannelser.
Side 13/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0014.png
KL
og
AU
bemærker, at bilag 1 (i lov om erhvervsakademiuddannelser og profes-
sionsbacheloruddannelser), som indeholder en oversigt over uddannelser udbudt
på engelsk, udgår, og i stedet indføres en positivliste over uddannelsesområder
som skal danne grundlag for tildelingen af ekstra studiepladser.
AU
understreger
vigtigheden af, at de underliggende kriterier er gennemsigtige og tydelige, og at
processen sker med involvering af alle uddannelsesinstitutioner, der udbyder ud-
dannelser efter loven.
IDA
finder, at der bør findes en model, som muliggør fleksibilitet i tildelingen af in-
ternationale studiepladser, så nye behov og nye uddannelser kan tilgodeses.
AAU
ser frem til at modtage oplysninger om den påtænkte model for styring af engelsk-
sprogede uddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det følger af aftalen, at de
nye uddannelsespladser skal oprettes uden for København og Aarhus og inden for
STEM-/IT-området, herunder det maritime område, på uddannelser, hvor beskæf-
tigelsen er høj blandt de nyuddannede og ledigheden lav. Samtidig skal det være
uddannelser, hvor der er en forventning om, at mange af de studerende vælger at
blive i Danmark og arbejde. Endvidere bemærkes, at der er lavet en overordnet
fordeling af de 800 uddannelsespladser på institutionsniveau, som institutionerne
med en vedtagelse af lovforslaget kan udmønte fra 2027. Oprettelsen af nye en-
gelsksprogede uddannelsesudbud vil skulle følge de almindelige regler herfor.
Teknika
bemærker, at det fremgår af aftalen, at de 800 nye engelsksprogede ud-
dannelser også omfatter det maritime område.
Teknika
foreslår, at muligheden for
at udbyde professionsbacheloruddannelsen til maskinmester på engelsk også ek-
splicit hjemles i lov om maritime uddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det følger af aftalen, at de
nye engelsksprogede uddannelsespladser, som skal oprettes uden for København
og Aarhus og inden for STEM-/IT-området, også vil omfatte det maritime område.
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal endvidere bemærke, at muligheden
for at udbyde professionsbacheloruddannelsen til maskinmester på engelsk ikke
vil kræve særskilt hjemmel i lov om maritime uddannelser.
Danske Regioner
bemærker, at ophævelsen af kravet om udbud på dansk giver
anledning til behov for afklaring af, hvilke uddannelser der herefter vil kunne udby-
des på andre sprog end dansk.
Danske Regioner
bemærker i den forbindelse, at
for de autoriserede sundhedsuddannelser er dansksproglige kompetencer afgø-
rende.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at fastsættelsen af, hvilke ud-
dannelser på STEM/IT-området der vil kunne udbydes på engelsk, altid vil bero på
en konkret vurdering, og det er ikke umiddelbart tanken, at sundhedsuddannel-
serne vil skulle omfattes af den udvidede adgang til udbud af engelsksprogede ud-
dannelser.
2.2.5. Mulighed for at opkræve depositum af visse udenlandske studerende
ved behandling af ansøgning om optagelse på en uddannelse
Side 14/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0015.png
Danske Erhvervsakademier, AAU
og
Radiografrådet
er positive over for forsla-
get, som vil indebære, at reglerne nu ensrettes med reglerne på universitetsområ-
det ved optagelse på en universitetsuddannelse.
Radiografrådet
undrer sig dog
over, at det skal være frivilligt, om uddannelsesinstitutionerne vil opkræve et depo-
situm eller ej.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at hensigten med forslaget er,
at give de uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelser i medfør af lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, samme mulig-
heder som universiteterne har efter de gældende regler.
2.2.6. Nedlæggelse af Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professi-
onsbacheloruddannelser
FH, HK, BUPL
og
Dansk Sygeplejeråd
er uforstående over forslaget om at ned-
lægge REP-rådet. Det er deres overbevisning, at der er behov for et råd, som re-
præsenterer en større kreds af aktører
særligt set i lyset af reformaftalen, hvor et
REP-råd vil kunne følge op på udviklingen og implementeringen af reformen.
DI, Dansk Sygeplejeråd
og
Dansk Socialrådgiverforening
anerkender, at der
med forslaget fortsat lægges op til dialog mellem minister, ministerie og relevante
interessenter og opfordrer til, at ministeren og ministeriet fortsat holder fast i inten-
tionen om en løbende og god dialog.
KL, FH
og
Dansk Socialrådgiverforening
bemærker hertil, at det er afgørende, at ministeriet fortsat prioriterer den løbende
dialog, og at dialogen bliver effektiv og transparent.
IDA,
opfordrer til, at der også fremadrettet tages højde for de tekniske uddannel-
ser og deres interessenter.
Danske Regioner
anbefaler, set i lyset af nedlæggelsen af REP-rådet, at man
tænker i nye samarbejdsfora mellem skoler og aftagere, så der sikres en mere for-
mel og forpligtende dialog.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig bekymringen over forslaget
om at nedlægge REP-rådet. Ministeriet bemærker, at der med reformen igangsæt-
tes et udviklings- og implementeringsarbejde i samarbejde med uddannelsesinsti-
tutionerne og centrale aktører, herunder repræsentanter fra offentlige og private
arbejdsgivere og arbejdstagere, som vil forløbe over en årrække. Herudover ind-
drages de relevante interessenter omkring de enkelte uddannelser generelt i ud-
dannelsesinstitutionernes arbejde med udvikling af professionsbachelor- og er-
hvervsakademiuddannelserne.
2.2.7. Normering i ECTS-point
DTU, AU, Dansk Sygeplejeråd
og
Akademikerne
finder det hensigtsmæssigt at
ændre loven, så angivelsen af uddannelsernes varighed i tid ændres til normering
i ECTS-point.
Danske Regioner
anerkender behovet for at anvende en ensartet terminologi
med ECTS-point, men bemærker at det bør overvejes om mere praksisrettede
Side 15/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0016.png
tidsangivelser i uger og måneder kan fremgå ved uddannelser med stor praksisan-
del.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at forslaget alene har til hen-
sigt at harmonisere terminologien vedrørende uddannelsernes varighed og norme-
ring. Ved at ændre angivelsen af uddannelsernes varighed fra tid til normering i
ETCS-point vil terminologien flugte med den terminologi, der allerede i dag anven-
des i regler udstedt i medfør af loven.
2.2.8. Særlige procedurer for godkendelse af de nye professionsmasterud-
dannelser
Danske Professionshøjskoler
finder det positivt, at der indføres en særlig god-
kendelsesprocedure for professionsmasteruddannelserne, og forudsætter, at pro-
fessionsmasteruddannelser, der er prækvalificeret inden den 31. december 2028
ikke efterfølgende skal prækvalificeres efter den 31. december 2028 (hvor solned-
gangsklausulen udløber).
KL
er enige i behovet for en solnedgangsklausul, og at indførslen af en særlig
godkendelsesprocedure for professionsmasteruddannelserne dermed er et midler-
tidigt initiativ.
KL
bemærker yderligere, at uafhængigt af en evt. forlængelse af be-
stemmelsens gyldighedsperiode er det afgørende, at udbud af professionsmaster-
uddannelser afspejler arbejdsmarkedets behov, og at relevante parter
inddrages i udvikling af evt. nye uddannelser og evt. justering af eksisterende
uddannelser.
DI
er skeptiske over for forslaget om at fravige bestemmelserne om prækvalifika-
tion, selvom der er indført en solnedgangsklausul, og mener at nye uddannelser
og især nye uddannelsestyper - altid bør vurderes op imod det eksisterende ud-
dannelseslandskab.
Dansk Psykologforening
anfører, at særproceduren udgør en væsentlig risiko
for svækket kvalitetssikring, idet centrale elementer i den normale akkrediterings-
proces vil kunne omgås eller nedtones.
I forhold til uddannelsernes kvalitet og prækvalifikation bemærker Uddannelses-
og Forskningsministeriet, at den foreslåede særlige godkendelsesprocedure vil
omfatte professionshøjskoler, der har opnået en positiv institutionsakkreditering.
Det indebærer, at der for den enkelte institution er foretaget en ekstern kvalitets-
vurdering med fokus på institutionens løbende og systematiske arbejde med sik-
ring og udvikling af uddannelsernes kvalitet og relevans. Som led i den enkelte ud-
dannelsesinstitutions kvalitetssikringssystem vil det være institutionen, der skal
vurdere uddannelsernes relevans og arbejdsmarkedets behov.
Derudover bemærkes det, at uddannelser omfattet af den særlige godkendelses-
procedure vil skulle godkendes af uddannelses- og forskningsministeren efter ind-
stilling fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Indstillingen forventes især at ba-
sere sig på to elementer: Dels et uddannelsesbilag for den enkelte uddannelse ud-
arbejdet i tæt samarbejde med de primære interessenter. Dels
Side 16/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0017.png
professionshøjskolernes udviklingsplan for hver professionsmasteruddannelse,
hvor der redegøres for faglighed, videngrundlag, kvalitetssikring m.v. på de udby-
dende institutioner.
2.2.9. Øvrige bemærkninger
Danmarks Lærerforening
og
BUPL
ser gerne en fremrykning af tidshorisonten
for, hvornår deltagerbetalingen for hhv. meritlæreruddannelsen og meritpædagog-
uddannelsen bliver fjernet og gerne inden 2030.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det ligger til grund for øko-
nomien i den politiske aftale, at deltagerbetalingen på meritpædagoguddannelsen
og meritlæreruddannelsen afskaffes fra 2030.
Danmarks Lærerforening
påpeger, at den politiske aftale om en måneds frem-
rykket studieafslutning kun vil skabe en forskydning af SU-udgifterne, da lærere
fortsat først vil blive ansat 1. august og ikke 1. maj.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at de første dimittender fra læ-
reruddannelsen, der påvirkes af den tidligere studieafslutning, vil være færdige i
foråret 2029. Uddannelses- og Forskningsministeriet vil i den forbindelse følge ud-
viklingen nøje.
Danmarks Lærerforening
glæder sig over, at den nyligt reformerede læreruddan-
nelse ikke bliver reformeret på ny, men derimod får arbejdsro i henhold til de politi-
ske ambitioner, der blev aftalt i 2022.
Danmarks Lærerforening
finder det dog
skuffende, at denne reformaftale udelukker læreruddannelsen fra gode tiltag som
at styrke praktikken og bemærker også, at denne aftale ikke samler op på finan-
sieringsmæssige hængepartier, der udestår.
Uddannelses- og Forskningsministeriet noterer sig bemærkningerne fra Danmarks
Lærerforening
Akademikerne
henviser til princippet om stillingsstrukturen og bemærker, at im-
plementeringen af en ny professionsmasteruddannelse samtidig stiller nye krav til
stillingsstrukturen. Her vil
Akademikerne
imødese at indgå i stillingsstrukturarbej-
det som følge af implementeringen af uddannelsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig synspunktet fra Akademi-
kerne og vil drøfte eventuelle ændringer i stillingsstrukturen med de faglige organi-
sationer.
Danske Erhvervsakademier
foreslår
som en konsekvens af den foreslåede
nedjustering af uddannelser med 15 ECTS-point
en ændring af eksamensbe-
kendtgørelsen, som vil gøre det praktisk lettere at administrere placering af afslut-
tende opgaver/projekter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig synspunktet, som vil blive
overvejet i forbindelse med implementeringer på bekendtgørelsesniveau.
Side 17/18
L 17 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra uddannelses- og forskningsministeren
3077856_0018.png
Danske Erhvervsakademier
finder desuden, at også top-up uddannelserne og
de selvstændige overbygningsuddannelser kan nævnes samme sted som de nye
professionsmasteruddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig synspunktet, som vil blive
overvejet i forbindelse med implementering af aftalens punkter om kvalitetsløft og
ny tilrettelæggelse på erhvervsakademiuddannelsesområdet.
KL
mener, at man bør overveje at stille krav om, at de studerende tilegner sig
danskkundskaber sideløbende med eller som en del af uddannelsen for efterføl-
gende at kunne få bedre forudsætninger på det danske arbejdsmarked.
KL
opfor-
drer endvidere til at overveje, om der fsva. det relevante opholdsgrundlag skal ind-
føres en begrænsning for at medbringe medfølgende ægtefæller og børn.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig synspunktet, som dog fal-
der uden for rammerne af dette lovforslag.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet i høring
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i offentlig høring, er der fo-
retaget følgende indholdsmæssige ændringer:
1) Der er foretaget en ændring i den foreslåede nyaffattelse af § 5, stk. 1., 1. pkt.
Med ændringen vil det fremgå, at: »Professionsbacheloruddannelser er nor-
meret til 180-195 ECTS-point, men kan have en normering på op til alminde-
ligvis 240 ECTS-point«. Ændringen har til formål at muliggøre et fortsat udbud
af eksisterende diplomingeniøruddannelse med en normering, som overstiger
240 ECTS-point. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, med tilhørende be-
mærkninger.
2) Der er indsat forslag til et nyt § 8, stk. 2, som vil give institutioner, der udbyder
professionsmasteruddannelser, mulighed for at kunne tilrettelægge den en-
kelte uddannelse således, at den studerende inden for den normerede studie-
tid har mulighed for at gennemføre dele af uddannelsen i udlandet. Der henvi-
ses til lovforslagets § 1, nr. 15, med tilhørende bemærkninger.
3) Der er foretaget en ændring i det foreslåede § 22, stk. 1, nr. 12, hvor betegnel-
sen ”værkstedskurser” ændres til ”praktikum”.
4) Der er foretaget præciseringer i lovforslagets bemærkninger vedrørende mu-
ligheden for at opkræve depositum af visse udenlandske studerende ved be-
handling af ansøgning om optagelse på en uddannelse. Dette vedrører be-
mærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 16.
Herudover er der i lovforslaget foretaget mindre rettelser samt forskellige ændrin-
ger af primært sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter.
Side 18/18