Udvalget for Digitalisering og It 2025-26
L 16 Bilag 1
Offentligt
Høringssvar til lovforslag om supplerende bestemmelser til forordningen om harmoniserende
regler om fair adgang til og anvendelse af data (datadelingsloven)
Indholdsfortegnelse
BL
Almene Boliger
Danske Regioner
Datatilsynet
Energinet
Forsikring og Pension
IDA
KL
Kommunernes Landsforening
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
2
4
6
7
9
11
12
14
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0002.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 26. maj 2025
Høringssvar – Høring over udkast til forslag til lov om
supplerende bestemmelser til dataforordningen
BL – Danmarks Almene Boliger har den 30. april 2025 modtaget ’Høring af udkast til forslag til
lov om supplerende bestemmelser til forordningen om fair adgang til og anvendelse af data
(datadelingsloven)’.
BL har følgende bemærkninger til høringen:
Vi anerkender intentionen om at styrke dataøkonomien gennem øget adgang til og deling af
data på fair og gennemsigtige vilkår.
Sektorens behov
I alt er der ca. 1.5 millioner lejeboliger i Danmark. En effektiv og bæredygtig drift forudsætter
adgang til detaljerede og løbende forbrugsdata, der blandt andet kan anvendes til:
Energirenoveringsprojekter og opfølgning på klimamål,
Forebyggelse af skimmelsvamp og fugtskader,
Identificering af sprungne vandrør og løbende toiletter,
Optimering af varme- og ventilationsstyring,
Prioritering af vedligeholdelsesindsats.
I praksis oplever sektoren ofte barrierer i form af:
Manglende adgang til data fra forsyningsselskaber eller måleroperatører. Her kan
henvises til arbejdet i Dataudviklingsgruppen for varme under
Forsyningsdigitaliseringsprogrammet,
Uklare ejerforhold til data – i forhold til dataforordningen opleves der fx tvivl, om hvem
der er bruger,
Ikke-interoperable formater og systemer, som forhindrer automatiseret udtræk og
analyse.
Behov for præcisering og styrkelse af adgang til forbrugsdata
Det er derfor hensigtsmæssigt, at lovgivningen og tilhørende vejledninger tydeliggør, hvordan
de centrale aktørkategorier i dataforordningen – producent/udbyder, dataindehaver og bruger –
skal forstås i relation til bygningsejere/udlejer og lejere, i de tilfælde hvor lejerne afregner
forbrug direkte til forsyningsselskabet, men bygningsejeren har behov for at analysere og
anvende forbrugsdata i driften, for at kunne sikre ejendommens sundhed og vedligeholdelse.
Vi anbefaler, at det i den nationale vejledning præciseres, at:
Forbrugsdata fra forbundne produkter (fx intelligente målere) og relaterede tjenester
falder ind under dataforordningens anvendelsesområde,
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0003.png
side 2
Bygningsejer og dennes databehandlere har ret til adgang til disse data i et struktureret
og maskinlæsbart format, i overensstemmelse med artikel 4 og 5 i
dataforordningen. Både når afregningen af forbrug sker via bygningsejer/udlejer og i de
tilfælde, hvor lejeren afregner direkte med forsyningsselskabet,
Digitaliseringsstyrelsen som kompetent myndighed påtager sig en aktiv rolle i at sikre
adgang til sådanne data, også hvor der er behov for interoperabilitet på tværs af
systemer.
En sådan præcisering vil bidrage til en klarere forståelse af rettigheder og forpligtelser blandt
aktørerne og understøtte en effektiv implementering af dataforordningen i ejendomsbranchen.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0004.png
NOTAT
28-05-2025
EMN-2025-00499
1782076
Kristian Lindkvist Enstrøm
Danske Regioners høringssvar til udkast til forslag til lov om supple-
rende bestemmelser til forordningen om fair adgang til og anven-
delse af data (datadelingsloven)
Digitaliseringsstyrelsen har den 30. april 2025 fremsendt udkast til forslag til lov
om supplerende bestemmelser til forordningen om fair adgang til og anven-
delse af data (datadelingsloven). På baggrund heraf har Danske Regioner på
vegne af regionerne følgende bemærkninger til udkast til lovforslaget.
Regionerne er positive overfor, at lovforslaget italesætter dataforordningens
krav om at samarbejde med Datatilsynet, som følge af samspillet mellem data-
forordningen og de eksisterende regler om beskyttelse af personoplysninger.
Det fremgår imidlertid ikke klart af lovforslaget, hvordan Digitaliseringsstyrel-
sen og Datatilsynet skal bistå hinanden i det samarbejde. Datatilsynet har efter
dataforordningens artikel 37, stk. 3, ansvaret for at overvåge anvendelsen af
dataforordningen for så vidt angår beskyttelse af personoplysninger. Da Digita-
liseringsstyrelsen udpeges som den kompetente tilsynsmyndighed for overhol-
delse af dataforordningen, savner regionerne en nærmere regulering af, hvor-
dan Digitaliseringsstyrelsen forventes at bistå Datatilsynet i efterlevelse af Da-
tatilsynets forpligtelser.
Det fremgår af de almindelige bemærkningers pkt. 3, at lovforslagets § 5 udgør
et supplerende retsgrundlag til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra e, og giver Digitaliseringsstyrelsen mulighed for at afkræve
”alle oplysnin-
ger, som er nødvendige for Digitaliseringsstyrelsens tilsynsvirksomhed, herun-
der til fastlæggelse af, om et forhold hører under Digitaliseringsstyrelsens kom-
petence”.
Det er regionernes opfattelse, at der ved enhver anmodning om op-
lysninger burde ske en overvejelse af, hvorvidt personoplysninger i den sam-
menhæng er nødvendige for Digitaliseringsstyrelsens opgavevaretagelse efter
dataforordningen. Kravet om nødvendighed efter databeskyttelsesforordnin-
gen vil ikke være til stede, hvis behandlingen af personoplysninger i forbindelse
med løsningen af den konkrete opgave, kunne løses ved afkrævning af oplys-
ninger, som ikke indeholder personhenførbare data. Den samme overvejelse
1
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
burde efter regionernes opfattelse finde sted for så vidt angår følsomme per-
sonoplysninger, som omtalt under de almindelige bemærkningers pkt. 3.
Det fremgår desuden af de almindelige bemærkningers pkt. 3, at
”Digitalise-
ringsstyrelsen er endvidere berettiget
og efter omstændighederne også for-
pligtet
til at undlade at offentliggøre oplysninger fra sager, som tilsynet har
behandlet, hvis offentlighedens interesse i at få kendskab til oplysningerne fin-
des at burde vige for afgørende hensyn til private og offentlige interesser. I
tvivlstilfælde vil det være naturligt at indhente en udtalelse herom fra den da-
taansvarlige, som er part i sagen, og eventuelt tillige fra den registrerede.”
I den
forbindelse burde det bemærkes, at den registrerede ikke nødvendigvis kan
overskue den konsekvens, som en offentliggørelse kan medføre. Offentliggø-
relsen burde derfor ikke hvile på et eventuelt samtykke fra den registrerede,
men en grundig vurdering foretaget af Digitaliseringsstyrelsen i tæt samarbejde
med Datatilsynet.
Med venlig hilsen
Helene Probst, sundhedsfaglig direktør, Danske Regioner
2
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0006.png
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1301 København K
28. maj 2025
J.nr. 2025-11-0320
Dok.nr. 737548
Sagsbehandler
Line Sørensen
Sendt til
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om supplerende bestemmelser
til forordningen om fair adgang til og anvendelse af data
(datadelingsloven)
Digitaliseringsstyrelsen har ved brev af 30. april 2025 anmodet om Datatilsynets eventuelle
bemærkninger til ovennævnte udkast.
Datatilsynet støtter den foreslåede ordning, hvor Digitaliseringsstyrelsen udpeges til at vare-
tage de opgaver, som tilkommer styrelsen som udpeget kompetent myndighed, og hvor Data-
tilsynet alene skal føre tilsyn med overholdelsen af de eksisterende regler om beskyttelse af
personoplysninger.
Såfremt bekendtgørelser eller lignende retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger, udarbejdes, forudsætter Data-
tilsynet at blive hørt, jf. databeskyttelseslovens § 28.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Line Sørensen
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0007.png
1/2
Energinet
TonneKjærsvej
65
DK-7000
Fredericia
NOTAT
+45 70 10 22 44
[email protected]
CVR-nr.
28980671
Dato:
28. maj 2025
HØRINGSSVAR OM SUPPLERENDE
- LOV
BESTEMMELSER
TILFORORDNINGEN FAIR
OM
ADGANG OGANVENDELSEDATA
TIL
AF
(DATADELINGSLOVEN)
Energinettakker for mulighedenfor at afgivebemærkninger forslagtil lov om supplerende
til
bestemmelser forordningenom fair adgangtil og anvendelse data (datadelingsloven).
til
af
Energinethar gennemgået
udkastetmed fokuspå de elementer,der har særligbetydningfor
Energinet, har målrettet kommenteringen
og
herefter.
Forfatter:
SGL
Energinets
bemærkninger
Det følger indledningsvist dataforordningens
af
artikel 1, stk. 2, at dataforordningen
bådeom-
fatter personoplysninger andredata end personoplysninger.
og
Kapitel2.5.2
For at kunnepåseoverholdensen dataforordningen,
af
herunderklagesagsbehandling ”egne
og
driftsager”finder Digitaliseringsministeriet nødvendigtat kunneindhenteoplysninger.
det
Det
vil med andre ord værenødvendigtat kunnekræveoplysninger alle retssubjekter, er
fra
der
omfattet af forordningen.
Digitaliseringsministeriet
finder det ligeledes
nødvendigtat kunnevideregive
dissetyper af op-
lysningertil andrekompetentemyndigheder.
Videregivelse oplysninger
af
skalimidlertid skei
overensstemmelse reglernei gældende
med
lovgivning,
herunderbl.a.forvaltningsloven da-
og
tabeskyttelsesforordningen. lovudkastetfremgår,at Digitaliseringsstyrelsen dataansvarlig
Af
er
for al behandling personoplysninger
af
foretaget i Digitaliseringsstyrelsen.
Derudoverforeslåsdet, at Digitaliseringsstyrelsen en nødvendig
som
sanktionkan offentliggøre
afgørelser, samfundsmæssige
når
hensyntaler for offentliggørelse.
Bemærkning: er efter Energinetvurderinguklart, i hvilketilfælde ”samfundsmæssige
Det
hen-
syn” taler for en offentliggørelse, Energinethenstillerderfor til, at det præciseres,
og
hvornår
der efter Digitaliseringsstyrelsens
vurderingvil kunneskeoffentliggørelse afgørelser.
af
Dok.18/06595-309Offentlig/Public
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0008.png
2/2
I forbindelse med en eventuel offentliggørelse af afgørelser bemærker Digitaliseringsstyrelsen,
at
”… [visse] fortrolige oplysninger ikke vil kunne offentliggøres som led i offentliggørelse af Di-
gitaliseringsstyrelsens afgørelser eller udtalelser. Det gælder bl.a. oplysninger om tekniske ind-
retninger fremgangsmåder, drifts- eller forretningsforhold eller lignende, for så vidt det er af
væsentlig økonomisk betydning for den registrerede person eller virksomhed […]”.
Offentliggørelse kan i følge Digitaliseringsstyrelsens, medføre, at oplysninger som er omfattet
af databeskyttelsesforordningens artikel 10, kan offentliggøres.
Bemærkning: Med henvisning til, at offentliggørelse uanset hvad, vil være underlagt fortrolig-
hedsreglerne fastlagt i dataforordningens artikel 37, stk. 16, samt med henvisning til ovenstå-
ende eksempler på, hvad der efter Digitaliseringsstyrelsens opfattelse er fortroligt, er det for
Energinet uklart, hvornår en offentliggørelse reelt vil kunne finde sted.
Det vurderes derudover ikke proportionelt, at Digitaliseringsstyrelsen, ved offentliggørelse af
afgørelser, ligeledes, i visse tilfælde, vil offentliggøre oplysninger efter databeskyttelsesforord-
ningens artikel 10, og særligt ikke, hvis ikke den registrerede forinden er blevet partshørt, efter
såvel forvaltningsloven som databeskyttelsesloven.
Hvis nærværende høringssvar giver anledning til spørgsmål eller noget ønskes uddybet, kan
Energinet kontaktes på
[email protected]
Med venlig hilsen
Sisse Guldager Larsen
Energinet Myndighedsenheden
Dok.18/06595-309 Offentlig/Public
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0009.png
Digitaliseringsstyrelsen
Høringssvar til forslag til lov om supplerende bestem-
melser til forordning om fair adgang til og anvendelse af
data
Vi takker for muligheden for at give input til forslag til lov om supplerende
bestemmelser til forordning om fair adgang til og anvendelse af data.
F&P har ingen tekstnære kommentarer til lovforslaget. For F&P er det vigtigt,
at lovforslaget understøtter principperne om harmoniserede og fair adgang
til data for alle aktører, så der sikres lige konkurrencevilkår. Overordnet vil
vi gøre opmærksom på:
1) Klageadgang
F&P finder det bekymrende, at klageadgangen (administrativ rekurs) afskæ-
res jf. lovforslagets § 4, stk. 2. Idet der er tale om et nyt lovkompleks, bør det
sikres, at der i nærmere fastsatte regler om klagebehandling etableres en to-
instans klagebehandling af denne type nye sager, som vil opstå. Da anke af
afgørelser via retssystemet typisk tager lang tid og er en omkostningstung
proces for den enkelte borger eller virksomhed.
2) Offentliggørelse af afgørelser
F&P har betænkeligheder ved nødvendigheden af offentliggørelse af afgørel-
ser i sager om overtrædelser af dataforordningen eller nærværende lov-
forslag. Vi anerkender muligheden for med offentliggørelse at oplyse om da-
taforordningens praksis. Vi mener dog ikke at offentliggørelse er proportio-
nelt med de konsekvenser, og den belastning, en offentliggørelse kan have
for den enkelte virksomhed eller person. Den strafferetlige sanktion som
følge af overtrædelse af dataforordningen ses at være tilstrækkelig sanktio-
nering.
Derudover ser vi det som et krav, at afgørelser, som offentliggøres efter en
konkret vurdering af sagens omstændigheder, skal anonymiseres. Det frem-
20.05.2025
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
CVR
11 62 81 84
Jesper Normann
Konsulent
Dir.
41919189
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00168
512559
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
går af lovforslaget at
visse
fortrolige oplysninger, herunder forretningsfor-
hold, ikke videregives. Lovforslaget bør ligeledes tydeligt henvise til at oplys-
ninger, som er henførbare til en specifik fysisk eller juridiske person anony-
miseres.
Vi mener ikke at det er formålstjenesteligt at oplysninger om specifikke fysi-
ske eller juridiske personer offentliggøres, idet det ikke har nogen praktisk
værdi for opgaven med at fremme datakompetence og -bevidsthed, jf. artikel
37, stk. 5, litra a i dataforordningen og vil medføre en disproportional belast-
ning for den person eller virksomhed, der i forvejen er blevet straffet for over-
trædelsen.
Med venlig hilsen
Jesper Normann
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00168
512559
Side 2
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0011.png
Digitaliseringsstyrelsen
Att. Gudrun Jelstrup Nolsøe
[email protected]
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
DK-1780 København V
Tlf. +45 33 18 48 48
ida.dk
Høringssvar vedr. lov om supplerende bestemmelser til
forordningen om fair adgang til og anvendelse af data
(datadelingsloven), jf. J. nr. 2025-2245.
27. maj 2025
Ingeniørforeningen, IDA takker for muligheden for at afgive høringssvar
på lov om supplerende bestemmelser til forordningen om fair adgang
til og anvendelse af data (datadelingsloven).
IDA er umiddelbart positiv over for forslaget og har ingen yderligere
bemærkninger.
J. nr. 2025-2245
Med venlig hilsen
Olivia Sif Hahn Kristensen
Digitaliseringspolitisk konsulent
IDA
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0012.png
Digitaliseringsstyrelsen
Høringssvar vedr. udkast til Lov om supplerende bestemmelser
til forordningen om fair adgang til og anvendelse af data (datade-
lingsloven)
Digitaliseringsstyrelsen har den 30. april 2025 sendt udkast til forslag til
lov om supplerende bestemmelser til forordningen om fair adgang til og
anvendelse af data (datadelingsloven) i høring.
KL har tidligere, i forbindelse med EU-Kommissionens åbne høring om
dataforordningen (Data Act, forordning (EU) 2023/2854), tilkendegivet
generel støtte til forordningens formål. Det skyldes navnlig behovet for at
styrke dataøkonomien i EU, fremme et konkurrencedygtigt datamarked
ved at gøre data mere tilgængelige og anvendelige samt at tilskynde til
datadreven innovation.
Forordningen bidrager til at nedbryde barrierer for datadeling og styrker
kommunernes muligheder for at samarbejde med virksomheder om f.eks.
smart city-løsninger og anvendelsen af kunstig intelligens. Samtidig inde-
holder forordningen vigtige beskyttelsesmekanismer mod urimelige kon-
traktvilkår, fremmer fair adgang til data og giver offentlige myndigheder i
ekstraordinære situationer adgang til data fra private virksomheder. Det
styrker kommunernes handlekraft og muligheder for innovation.
KL finder det endvidere positivt, at kapitel VI i forordningen indeholder
regler, som skal lette og effektivisere overgangen mellem cloud -leveran-
dører. Disse regler forventes at mindske afhængigheden af enkelte leve-
randører (vendor lock-in), styrke konkurrencen og innovationen og samti-
dig give offentlige myndigheder bedre muligheder for at vælge løsninger,
der er i overensstemmelse med deres behov, herunder hvad angår data-
sikkerhed, kontrol og økonomi.
KL har tidligere efterlyst en tydeligere afklaring af, hvordan forordningen
konkret får betydning for offentlige myndigheder, herunder kommuner –
et behov der fortsat gør sig gældende. I den forbindelse bør der – når da-
tadelingsloven træder i kraft og Digitaliseringsstyrelsen bliver tilsynsmyn-
dighed – også udarbejdes tydelige og praksisnære vejledninger til forstå-
elsen af de forpligtelser, der følger af forordning, og navnlig også til leve-
randørerne med konkrete eksempler på, hvordan et leverandørskifte efter
forordningen reelt kan gennemføres i praksis.
KL forstår det således, at datadelingsloven ikke vil give mulighed for at
tildele bødestraf til offentlige myndigheder, herunder kommuner.
Dato: 28. maj 2025
Sags ID: SAG-2025-02453
Dok. ID: 3588236
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3025
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0013.png
Dato: 28. maj 2025
KL har ikke yderligere bemærkninger til lovudkastet, men bidrager gerne
til den videre dialog om lovens implementering og fortolkning .
Sags ID: SAG-2025-02453
Dok. ID: 3588236
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3025
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Pia Færch
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0014.png
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
Postboks 2193
1301 København K
Kopimodtager:
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Høringssvar fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vedrørende
udkast til forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordnin-
gen om fair adgang til og anvendelse af data (datadelingsloven)
DIGST (Id nr.: 2384609) (EM Id nr.: 1027639)
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (herefter KFST) takker for mulighe-
den at indkomme med høringssvar til forslaget til datadelingsloven.
Høringssvaret vedrører lovforslagets §§ 5 samt 10, stk. 1, pkt. 2-3.
Dataforordningen
Ifølge dataforordningens art. 5, stk. 1, skal en dataindehaver efter anmod-
ning fra en bruger eller en part, der handler på dennes vegne, stille data og
metadata let til rådighed for tredjeparten. Art. 5, stk. 3, specificerer dog at
gatekeepere omfattet af artikel 3, i forordning (EU) 2022/1925 (forordnin-
gen om digitale markeder), ikke må være en berettiget tredjepart i henhold
til art. 5. Det indebærer at gatekeepere ikke må:
a) på nogen måde anmode en bruger om eller kommercielt tilskynde
en bruger til, herunder ved at yde økonomisk eller anden godtgø-
relse, at stille data, som brugeren har opnået på grundlag af en
anmodning i henhold til artikel 4, stk. 1, til rådighed for en af virk-
somhedens tjenester
b) anmode eller kommercielt tilskynde en bruger til at anmode data-
indehaveren om at stille data til rådighed for en af virksomhedens
tjenester i henhold til denne artikels stk. 1
c) modtage data fra en bruger, som brugeren har opnået på grundlag
af en anmodning i henhold til artikel 4, stk. 1.
Det fremgår i dataforordningens art. 37, stk. 14, at de kompetente myndig-
heder (dvs. Digitaliseringsstyrelsen i Danmark) har beføjelse til at anmode
brugere, dataindehavere
eller
datamodtagere
eller deres retlige repræsen-
tanter om alle oplysninger, som er nødvendige for at kontrollere efterlevel-
sen af denne forordning.
Forordningen om digitale markeder
Artikel 1, stk. 5 i forordningen om digitale markeder fastslår at:
Dato: 26. maj 2025
Sag: TECH-25/04928-3
Sagsbehandler:
/EMD
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.
4171 5000
CVR-nr. 10 29 48 19
EAN-nr. 5798000018006
[email protected]
www.kfst.dk
Læs bl.a. om tilgængelighed
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
”For at undgå fragmentering af det indre marked
må medlemsstaterne
ikke pålægge gatekeepere yderligere forpligtelser gennem love
eller ad-
ministrative foranstaltninger med henblik på at sikre åbne og fair marke-
der.
Intet i denne forordning er til hinder for,
at medlemsstaterne pålæg-
ger virksomheder, herunder virksomheder, der udbyder centrale
platformstjenester,
forpligtelser på områder, der falder uden for denne
forordnings anvendelsesområde, forudsat at de pågældende forpligtelser
er forenelige med EU-retten og
ikke følger af, at de relevante virksomhe-
der har status som gatekeeper
som omhandlet i denne forordning.”
(egen
fremhævelse)
Forordningens præambelbetragtning 9 beskriver yderligere, at ”Fragmen-
tering af det indre marked kan kun effektivt afværges, hvis medlemsstaterne
forhindres i at anvende nationale regler, der er omfattet af anvendelses-
området for og forfølger samme mål som denne forordning. Dette
udeluk-
ker ikke muligheden for at anvende andre nationale regler, der forfølger
andre legitime mål af offentlig interesse
som fastsat i TEUF, eller som
forfølger tvingende almene hensyn som anerkendt i retspraksis fra Den Eu-
ropæiske Unions Domstol (»Domstolen«),
på gatekeepere som omhandlet
i denne forordning”.
(egen fremhævelse)
Europa-Kommissionen er enehåndhæver af forordningen om digitale mar-
keder.
Lovforslaget (Datadelingsloven)
Det følger af lovforslagets § 5, at Digitaliseringsstyrelsen kan afkræve alle
oplysninger, blandt andet fra
gatekeepere,
som er nødvendige for Digitali-
seringsstyrelsens tilsynsvirksomhed, herunder til fastlæggelse af, om et
forhold hører under Digitaliseringsstyrelsens kompetence, i henhold til for-
ordning (EU) 2023/2854 (dataforordningen). Det er således KFSTs forstå-
else at oplysningspligten pålægges gatekeepere, uanset om de er at betragte
som enten brugere, dataindehavere eller datamodtagere, i dataforordnin-
gens forstand.
Det fremgår af § 10, stk. 1, pkt. 2-3, at Digitaliseringsstyrelsen kan straffe
blandt andet gatekeepere med bøde, hvis de undlader at efterkommer Di-
gitaliseringsstyrelsens krav efter § 5.
Det beskrives i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 5, at
person-
kredsen i den foreslåede bestemmelse er udvidet i forhold til person-
kredsen, der fremgår af artikel 37, stk. 14, i dataforordningen.
I for-
hold til gatekeepere beskrives blandt andet at ”Udvidelsen
af
personkredsen skyldes, at effektiv håndhævelse af dataforordningen nød-
vendiggør, at Digitaliseringsstyrelsen som kompetent myndighed skal have
mulighed for at kunne kræve oplysninger fra alle retssubjekter, der forplig-
tes af forordningen. Der kan eksempelvis være behov for at få oplysninger
fra gatekeepere i forbindelse med sager vedrørende artikel 5, stk. 3, i da-
tafor-ordningen, men hvor gatekeeperen ikke har modtaget data og derfor
ikke kan betegnes som datamodtager i den sammenhæng”
(lovforslaget,
sid. 33-34).
L 16 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra digitaliseringsministeren
3078151_0016.png
KFSTs vurdering
Det er KFSTs vurdering, at udvidelsen af personkredsen i lovforslagets §
5 i forhold til forordningens art. 37, stk. 14, til at omfatte gatekeepere, kan
fortolkes som en forpligtelse der pålægges virksomheder som følger af, at
de relevante virksomheder har status som gatekeeper som omhandlet i art.
3 i forordningen om digitale markeder.
KFST vurderer, at selv hvis lovforslaget forfølger et andet, legitimt formål
end forordningen for digitale markeder, kan lovforslaget dermed fortolkes
som værende i uoverensstemmelse med forbuddet mod at pålægge gate-
keepere yderligere forpligtelser i national lovgivning, jf. art. 1, stk. 5, i for-
ordningen om digitale markeder.
KFST bemærker endvidere, at forpligtelsen i lovforslagets § 5 umiddelbart
bør fortolkes som en
processuel
forpligtelse, med mulighed til bødestraf
ifølge lovforslagets § 10, stk. 1, pkt. 2-3. Den er dermed ikke en ”substan-
tiel” eller ”adfærdsmæssig” forpligtelse, i den forstand at gatekeepere ikke
pålægges at ændre sin adfærd, men dog skal imødekomme Digitaliserings-
styrelsens eventuelle anmodninger om oplysninger.
Det er dermed muligt, at lovforslagets forpligtelse skal fortolkes som, at
det ikke i relevant grad bidrager til at fragmentere det indre marked, og
dermed er i overensstemmelse med art. 1, stk. 5 i forordningen om digitale
markeder.
KFSTs anbefaling
Siden KFST ikke håndhæver forordningen om digitale markeder – Kom-
missionen er enehåndhæver – har KFST kun begrænset mulighed til at bi-
drage med en fortolkning af forordningen om digitale markeder i forhold
til lovforslaget.
KFST anbefaler derfor, at Digitaliseringsstyrelsen kontakter relevante
kompetencer i Europa-Kommissionen som har ansvar for forordningen om
digitale markeder (dvs. DG Competition og/eller DG Connect), for at mod-
tage deres umiddelbare vurdering af lovforslagets §§ 5 samt 10, stk. 1, pkt.
2-3 forenelighed med artikel 1, stk. 5 i forordning (EU) 2022/1925 (forord-
ningen om digitale markeder).
KFST bistår gerne med at facilitere kontakt til de relevante kontaktperso-
ner i Europa-Kommissionen.
Med venlig hilsen
Erik Dahlberg
Chefkonsulent