Grønlandsudvalget 2025-26
L 15 Bilag 1
Offentligt
3078180_0001.png
HØRINGSNOTAT
LOVFORSLAG OM UNDTAGELSE FOR REGULERING PÅ
ERHVERVSMINISERIETS RESSORT FOR INTERNATIO-
NALE FINANSIELLE INSTITUTIONER MED VIRKE I
GRØNLAND
1. Indledning
Naalakkersuisut har haft drøftelser med den Europæiske Investeringsbank
(EIB) om indgåelse af en rammeaftale, som skal medføre, at EIB kan fi-
nansiere projekter i Grønland. Rammeaftalen er en forudsætning for, at EIB
kan finansiere projekter i Grønland.
EIB er den Europæiske Unions investeringsbank. EIB er, for så vidt angår
bankens aktiviteter i Danmark, undtaget fra visse regler, da EIB i stedet er
reguleret direkte som følge af EU-traktaten og tilknyttede retsakter. Disse
EU-retlige regler finder dog ikke anvendelse i Grønland, da Grønland ikke
er medlem af EU.
Visse dele af reguleringen på erhvervsområdet er ikke overtaget af Grøn-
land. Erhvervsministeriet vurderer, at indgåelse af en rammeaftale med EIB
forudsætter undtagelser fra gældende ret på dele af Erhvervsministeriets
ressortområde, som ikke i dag er overtaget af Grønland. Det drejer sig ek-
sempelvis om den finansielle regulering, der bl.a. indeholder regler om til-
ladelse til at drive finansiel virksomhed og om tilsyn med banker og finan-
sielle institutioner.
Lovforslaget har til formål at bemyndige erhvervsministeren til, efter aftale
med Naalakkersuisut, at undtage internationale finansielle institutioner
som fx EIB fra regler på områder inden for Erhvervsministeriets ressort,
som ikke er overtaget af Grønland.
Lovforslaget indebærer, at erhvervsministeren alene efter aftale med
Naalakkersuisut kan fastsætte nærmere regler om undtagelse af
internationale finansielle institutioner, som Danmark er medlem af, fra i
Grønland gældende regulering på områder, der ikke er overtaget af
Grønland.
2. Generelle bemærkninger
Høringssvarene udtrykker generelt en bred opbakning til lovforslaget.
Departementet for Erhverv, Råstoffer, Energi, Justitsområdet og Ligestil-
ling foreslår i deres høringssvar, at bemyndigelsen udelukkende skal gælde
30. juni 2025
L 15 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078180_0002.png
2/3
for regler vedtaget indenfor Erhvervsministerens ressort i relation til den
finansielle lovgivning. På baggrund af uddybende dialog mellem Departe-
mentet for Erhverv, Råstoffer, Energi, Justitsområdet og Ligestilling, De-
partementet for Finans og Skatter samt Erhvervsministeriet er der dog enig-
hed om at fastholde lovforslaget uændret for at sikre størst mulig fleksibi-
litet ift. at imødekomme nuværende og evt. fremtidige grønlandske ønsker
om indgåelse af aftaler med internationale finansielle institutioner.
SISA Pension og Grønlandsbanken har sendt høringssvar uden bemærk-
ninger.
Sulinermik Inuussutissarsiuteqartut Kattuffiat (SIK) har sendt høringssvar
med generel opbakning til forslaget, men uden specifikke bemærkninger.
Kommentar
Høringssvarene
udtrykker generelt en bred opbakning til lovforslaget. Der
er modtaget ét konkret ændringsforslag fra Departementet for Erhverv, Rå-
stoffer, Energi, Justitsområdet og Ligestilling. På baggrund af opfølgende
dialog er der dog opnået enighed om at fastholde lovforslaget uændret for
at sikre størst mulig fleksibilitet ift. at imødekomme nuværende og evt.
fremtidige grønlandske ønsker om indgåelse af aftaler med internationale
finansielle institutioner.
3. Bemærkninger til konkrete emner
3.1. Lovens anvendelsesområde
Departementet for Erhverv, Råstoffer, Energi, Justitsområdet og Ligestil-
ling foreslår i deres høringssvar, at bemyndigelsen udelukkende skal gælde
for regler vedtaget indenfor Erhvervsministerens ressort i relation til den
finansielle lovgivning.
Kommentar
Lovforslaget er formuleret med henblik på at sikre en fremtidssikret lov-
hjemmel, som kan sikre mulighed for en smidig proces også i eventuelle
fremtidige tilfælde, hvor der fra grønlandsk side måtte opstå ønske om, at
der indgås aftale med en international finansiel institution om fritagelse
fra gældende regulering i Grønland, som ikke er overtaget af Grønland.
Der kan således i et evt. fremtidigt tilfælde opstå behov for at fravige anden
regulering end den, der er aktuel i forhold til den konkrete forespørgsel
vedrørende EIB.
Såfremt visse typer lovgivning, som i dag ikke er overtaget af Grønland,
senere hjemtages af Grønland, vil evt. undtagelser fra lovgivningen for en
L 15 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078180_0003.png
3/3
eller flere international finansielle institutioner overgå til at være
grønlandsk kompetence og ikke længere reguleres af loven.
Endelig er lovforslaget formuleret, så erhvervsministeren alene efter aftale
med Naalakkersuisut kan fastsætte nærmere regler om undtagelse af
internationale finansielle institutioner fra gældende regulering, og kun på
områder, der ikke er overtaget af Grønland.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Høringen blev igangsat i Grønland af Departementet for Finanser og Skat-
ter.
5. Oversigt over organisationer, myndigheder m.v. som har haft
bemærkninger med indhold.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger med
indhold:
Departementet for Erhverv, Råstoffer, Energi, Justitsområdet og Ligestil-
ling.
Sulinermik Inuussutissarsiuteqartut Kattuffiat (SIK)