Erhvervsudvalget 2025-26
L 14 Bilag 1
Offentligt
3077353_0001.png
From:
VIA Postkasse (VIA) <[email protected]>
Sent:
02-07-2025 11:01:20 (UTC +02)
To:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for
gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Kære Karin Mølhave
Professionshøjskolen VIA University College vil gerne takke for muligheden for at kommentere på
høringen over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og
gasinstallationer (gassikkerhedsloven).
VIA har ingen kommentarer eller bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen / Best regards
Johanne Signe Asingh
PA for Direktør for Efter- og videreuddannelse og
digitalisering Bjarne Grøn
AC-medarbejder, cand.comm.
Direktionsstaben
Campus Aarhus N
VIA University College
Hedeager 2 Adm.bygning
T4.14
T: +4587550567
E: [email protected]
www.via.dk
Fra:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>
Sendt:
27. juni 2025 12:45
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og
gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer
(gassikkerhedsloven) i høring.
Se venligst vedhæftede.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0002.png
Venlig hilsen
Karin Karstens Mølhave
Chefkonsulent, Jurist
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0003.png
From:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
Sent:
04-08-2025 13:46:02 (UTC +02)
To:
3 - SiK Jura support <[email protected]>
Subject:
VS: Høringssvar - Høring over udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven,
Sagsnr. EMN-00-01-000015
Venlig hilsen
Louise
Kundesupporter
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Søren Junge Bak <[email protected]>
Sendt:
4. august 2025 13:13
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Cc:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>; Jens Christian Nielsen <[email protected]>; Jannick H.
Buhl <[email protected]>; Søren Magnussen <[email protected]>; Kim Vejrup
<[email protected]>
Emne:
Høringssvar - Høring over udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven, Sagsnr. EMN-00-01-
000015
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Sikkerhedsstyrelsen.
Hermed fremsendes Dansk Fjernvarmes høringssvar ifm. høring over udkast til lov om ændring af
gassikkerhedsloven.
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på udkastet til ændring af gassikkerhedsloven.
Med venlig hilsen
Søren Junge Bak
- Chefkonsulent
Mobilnr.: +45 29124851
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0004.png
Dansk Fjernvarme · Danish District Heating Association · Merkurvej 7 · DK-6000 Kolding & Vesterbrogade
6D, 2. sal, 1620 København V · Tlf. +45 7630 8000 · www.danskfjernvarme.dk
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0005.png
Sikkerhedsstyrelsen
[email protected]
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar vedrørende ændring af
gassikkerhedsloven
Dansk Fjernvarme har udarbejdet høringssvar til udkast til lov om ændring af gassikker-
hedsloven.
Høringssvar
Dansk Fjernvarme mener at det er positivt, at sikkerhed vedr. brintinfrastruktur indeholdes
i ændringen af gassikkerhedsloven som grundlag for kommende tekniske regelsæt og
bekendtgørelser på området.
Derudover ser Dansk Fjernvarme positivt på den kommende anmeldelsesordning for
gasinstallationer, med en forventning om bl.a. mindre administration mv. for de danske
fjernvarmeselskaber.
Afslutningsvis mener Dansk Fjernvarme, at det er rimeligt at alle gasaktører medvirker til
at dække omkostninger (gasgebyret) til dækning af sikkerhedsstyrelsens omkostninger
på gasområdet.
4. august 2025
Side 1/1
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på udkastet til ændring af
gassikkerhedsloven.
Med venlig hilsen
Søren Junge Bak - Chefkonsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Tlf: +45 2912 4851
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0006.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
14-08-2025 14:12:39 (UTC +02)
3 - SiK Jura support <[email protected]>
VS: Høringssvar EMN-00-01-000015
Venlig hilsen
Louise
Kundesupporter
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Birger Tannebæk Christiansen <[email protected]>
Sendt:
14. august 2025 12:48
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Cc:
Troels Hartung <[email protected]>; Jannik Blumensaadt <[email protected]>; Louise Tenby <[email protected]>
Emne:
Høringssvar EMN-00-01-000015
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til rette vedkommende
Herved høringssvar fra TEKNIQ til udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven.
Med venlig hilsen
Birger Tannebæk Christiansen,
Teknisk konsulent
[email protected]
|
www.tekniq.dk
Telefon: +45 4343 6000 | Direkte: +45 7742 4244
Paul Bergsøes Vej 6 | 2600 Glostrup | Billedskærervej 17 | 5230 Odense M
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0007.png
1
Sikkerhedsstyrelsen
Mail [email protected]
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Høring vedr. sagsnummer EMN-00-01-000015
TEKNIQ har modtaget udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven til høring med hø-
ringsfrist den 20. august 2025.
Lov om ændring af gassikkerhedsloven berører vigtige arbejdsområder for TEKNIQs med-
lemsvirksomheder, og vi indgår derfor gerne i det fortsatte samarbejde på området.
Lov om ændring af gassikkerhedsloven giver TEKNIQ anledning til følgende bemærknin-
ger.
Generelle bemærkninger
TEKNIQ har ikke bemærkninger til det overordnede indhold i udkastet. Vi finder det for-
nuftigt at indarbejde rørledninger i gassikkerhedsloven. Brint som brandbar gas er allerede
en del af gassikkerhedsloven, så det synes naturligt at tilføje rørledninger for brint også.
TEKNIQ bemærker, at gasmateriel nu bliver skrevet ud af gassikkerhedsloven med begrun-
delsen, at det er beskrevet i Lov nr. 799 af 9. juni 2020. Derfor kan det undre, at fjernelse af
§ 4 ikke har medført en revision af Bek 23/2018 om gasmateriel, der fortsat fremgår som
gældende på den særlige platform for ”gasinstallationer og gasanlæg” på Sikkerhedsstyrel-
sens hjemmeside. Der ses heller ikke henvisning til de ændrede forudsætninger for gasma-
teriel.
TEKNIQ bemærker desuden, at ”Rådet for el- og gasteknisk sikkerhed” efter udkastet alene
bliver hjemlet i elsikkerhedsloven (Lbk nr. 26 af 10. januar 2019) og Bek 1171/2024. Det
kunne overvejes at synliggøre ”Rådet for el- og gasteknisk sikkerhed” også i gassikkerheds-
loven, så det fremgår der findes et forum om emnet.
Specifikke bemærkninger
TEKNIQ har ikke specifikke bemærkninger til udkastet.
TEKNIQ står naturligvis til rådighed for en uddybning af vores høringssvar.
Med venlig hilsen
Birger Tannebæk Christiansen
Mobil: 23339128
Email: [email protected]
Dato: 20. august 2025
Side 1/1
TEKNIQ er drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0008.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK)
3 - SiK Jura support
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
18. august 2025 08:05:15
image001.png
image002.png
image003.png
image010.png
image011.png
image012.png
Venlig hilsen
Nadja Scharbau
Kundesupporter
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
+45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Du kan finde svar på mange spørgsmål på
www.sik.dk,
men du er også velkommen til at ringe til os i vores åbningstid. Læs mere om vores Kundesupport på
www.sik.dk/kontakt.
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og derefter slette e-mailen og enhver
vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Lyager, Kristian <[email protected]>
Sendt:
15. august 2025 15:21
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Emne:
RE: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Hermed fremsendes bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven).
Nr.
a)
Reference
Lovforslaget, generelt
Bemærkning
Definition af ejer og bruger og deres interaktion mangles.
Når det f.eks. formuleres ”Ejeren eller brugeren af et gasanlæg er ansvarlig for...”, hvem har så
ansvaret hvis ejeren og brugeren ikke hører under samme juridiske enhed ?
Definitionerne af rørledning og gasanlæg mangler en præcisering af grænseflade mellem rørledning og
gasanlæg. Hvornår er det et anlæg og hvornår er det en rørledning ?
Det vil være belejligt at inkludere en definition i Gassikkerhedsloven eller i en underliggende
bekendtgørelse.
I forslaget til den nye § 10 b beskrives det at ejeren eller brugeren skal meddele Sikkerhedsstyrelsen
hvis der opstår skade i forbindelse med drift m.v. af et gasanlæg, en gasinstallation eller en rørledning
eller på personer, husdyr eller ejendom.
Det foreslås at § 10 b udvides/præciseres så indberetningspligten også vil omfatte alle fejl i form af
utætheder som fører til udslip af brint over en bestemt mængde (tærskelværdi f.eks. 10 g), og herunder
også interne utætheder og andre proceshændelser som fører til utilsigtet blanding af brint med luft eller
andre gasser, samt de konsekvenser (eks. brand eller eksplosion) som evt. måtte følge af sådanne
utætheder eller proceshændelser. Man kan også overveje at anvende udtrykket ”sikkerhedskritiske
hændelser” som det kendes fra BEK nr. 253 af 04/04/2018 om sikkerhed for gasanlæg.
Indberetning kan ske efter en model som kendt fra UK Offshore Olie & Gas sektoren, som har ført til en
database som er grundlaget for de fleste risikovurderinger for procesanlæg på globalt plan.
Det skal tilføjes at en sådan indsats vil have størst effekt når den er harmoniseret på tværs af en større
række lande, eks. i EU regi.
Baggrund for forslaget:
Via erfaring fra arbejde med risikostyring af brintprojekter i og udenfor Danmark er det erfaret at der er
usikkerhed i de oplysninger som bruges til at gennemføre risikoanalyser. Det skyldes at det på
nuværende tidspunkt er usikkert på hvilke måder brintsystemer kan eller vil fejle i sammenligning med
systemer baseret på kulbrinter, og at nogle elementer i disse anlæg (f.eks. elektrolyseanlæg) er
nyudviklede. Det er væsentligt for den fremtidig sikre og økonomisk rentable udvikling af brintsektoren,
at erfaring fra fejl opsamles systematisk. En frivillig ordning for indrapportering forventes ikke at være
effektiv.
b)
Lovforslagets § 1, nr. 6
c)
Lovforslagets § 1, nr. 13
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0009.png
d)
Lovforslagets § 1, nr. 31
I forslaget til den nye § 25 a nævnes brint specifikt, men hvad med andre gasser som f.eks. ammoniak
?
Bemærk:
1.
Ammoniak er giftigt og derfor til fare for mennesker, husdyr og miljø, og brandfarligt i de rette
koncentrationer.
2.
En rørledning kan indeholde et signifikant volumen som vil være væsentlig større end det
volumen et gasanlæg indeholder.
Best regards / Med venlig hilsen
Kristian Lyager
Director, Business Development – Green Energy Transition
Energy Systems - Market Area Denmark, Sweden, Finland
DNV Denmark A/S
[email protected]
Mobile +45 22 18 91 00 | Switch +45 79 12 86 00
dnv.com | LinkedIn
DNV email logo
From:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>
Sent:
27. juni 2025 12:45
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Caution:
This email originated from outside of the
DNV Organization.
Do not click links or open attachments unless you recognize
the sender and know the content is safe.
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven) i høring.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Karin Karstens Mølhave
Chefkonsulent, Jurist
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og derefter slette e-mailen og enhver
vedhæftet fil. På forhånd tak.
**************************************************************************************
This e-mail and any attachments thereto may contain confidential information and/or information protected by intellectual property rights for the exclusive attention of the
intended addressees named above. If you have received this transmission in error, please immediately notify the sender by return e-mail and delete this message and its
attachments. Unauthorized use, copying or further full or partial distribution of this e-mail or its contents is prohibited.
**************************************************************************************
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0010.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
20-08-2025 13:14:47 (UTC +02)
3 - SiK Jura support <[email protected]>
VS: Høringssvar Gassikkerhedsloven
Venlig hilsen
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
+45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Tobias Fårup Andersen <[email protected]>
Sendt:
20. august 2025 12:20
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Cc:
Per Persson <[email protected]>; Anne Møller Nielsen <[email protected]>
Emne:
Høringssvar Gassikkerhedsloven
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Sikkerhedsstyrelse
Find venligst vedhæftet Evidas høringssvar til Gassikkerhedsloven.
Vi står til rådighed, hvis vores høringssvar ansvar skulle give anledning til spørgsmål.
Med venlig hilsen
Tobias Fårup Andersen
| Senior Regulatory Affairs Advisor
M: +4522459020 |
[email protected]
Evida Service A/S | CVR 40318941 |
www.evida.dk
Vognmagervej 14, 8800 Viborg
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0011.png
Sendt pr. email til: [email protected]
(Sikkerhedsstyrelsens sagsnr. EMN-00-01- 000015)
20. august 2025
Høringssvar fra Evida vedr. høring over udkast til lov om ændring af lov om
sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (Gassikkerhedsloven)
Evida hilser Sikkerhedsstyrelsens udkast til ændring af Gassikkerhedsloven velkom-
men. Evida anerkender behovet for at modernisere reguleringen af gasområdet for at
understøtte den grønne omstilling, herunder integrationen af brint i loven. Som Dan-
marks gasdistributionsselskab ser Evida det som afgørende, at lovgivningen tilsikrer
et højt niveau af sikkerhed og praktisk gennemførlighed for aktørerne i sektoren.
Evidas bemærkninger til udkast til ændringer af Gassikkerhedsloven findes nedenfor.
Evida står til rådighed, hvis nedenstående skal uddybes, eller det giver anledning til
spørgsmål. Kontakt da venligst advokat Anne Møller Nielsen ([email protected]) eller
Senior Regulatory Affairs Advisor Tobias Fårup Andersen ([email protected]).
Evida
www.evida.dk
Vognmagervej 14
8800 Viborg
Tlf. +45 7789 9000
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0012.png
Evidas bemærkninger
Bemærkning til § 11 - mulighed for skærpede sikkerhedskrav
Evida noterer, at den foreslåede affattelse af § 11 indebærer, at distributionsselskaber
ikke kan stille strengere sikkerhedskrav end dem, der følger af § 5, stk. 1.
Evida vurderer, at bestemmelsen med fordel kan udvides med en mulighed for at stille
skærpede krav i særlige tilfælde. § 11 kan f.eks. udvides med muligheden for, at di-
stributionsselskabet i visse situationer, grundet særlige sikkerhedsmæssige hensyn,
kan gives mulighed for at stille strengere krav end fastsat i § 5, stk. 1.
Baggrunden er, at særligt på brintområdet kan den teknologiske og markedsmæssige
udvikling ske hurtigere, end lovgivningen kan tilpasses. Der kan opstå sikkerhedsmæs-
sige problemstillinger, som lovgivningen ikke eksplicit tager højde for, men som er
nødvendige at håndtere for at beskytte forbrugere, medarbejdere og infrastruktur. I
sådanne tilfælde bør distributionsselskabet kunne stille skærpede krav for at imødegå
konkrete risici, som ikke er omfattet af § 5 stk. 1.
Bemærkning til § 30 - klageadgang
Det er Evidas vurdering, at retsstillingen for de berørte parter vil blive styrket, hvis
afgørelser truffet af Sikkerhedsstyrelsen med hjemmel i Gassikkerhedsloven kan på-
klages. Det er Evidas forståelse, jf. § 30, at en sådan generel klageadgang ikke findes i
dag. Det vurderes dog at ville styrke både retstillingen i de eksisterende brancher, hvor
Sikkerhedsstyrelsen træffer afgørelser, men også i fremtidens nye brancher, som
f.eks. indenfor brintområdet. Da brintområdet er et nyt område, vil det også her være
hensigtsmæssigt, at afgørelsens berørte parter har mulighed for at indbringe Sikker-
hedsstyrelsens afgørelser til en klageinstans.
Det forventes, at det primære indhold i Bekendtgørelse 1988
”om
sikkerhedsbestem-
melser for naturgasanlæg og bionaturgasanlæg efter lov om arbejdsmiljø” bliver over-
ført til Sikkerhedsstyrelsen ressort, hvorfor Evida ligeledes her vil henstille til, at kla-
geadgangen fra Bekendtgørelse 1988 videreføres. Der synes således at være klagead-
gang i Gassikkerhedslovens underliggende bekendtgørelse, og Evida finder det derfor
hensigtsmæssigt, at afgørelser truffet med udgangspunkt i Gassikkerhedsloven også
kan blive genstand for en klagemulighed.
I tilfælde af, at der ikke findes en relevant offentlig myndighed til at administrere en
klageordning på området, bør det overvejes, om et eksternt klageorgan vil være en
hensigtsmæssig løsning til at sikre behandlingen af eventuelle klager
.
Bemærkning til § 29 - Gebyrmodel
Evida noterer, at den foreslåede nye gebyrmodel forankret i § 29 baseres på punktaf-
giftsmodellen og opkræves årligt hos de relevante gasaktører. Det er Evidas forståelse,
at gebyrmodellen herefter vil dække Sikkerhedsstyrelsens samlede omkostninger i
forbindelse med afgørelser, undersøgelser, godkendelser, eftersyn, myndighedsbe-
handling m.v. rettet mod Evida.
Det vil være hensigtsmæssigt, hvis Sikkerhedsstyrelsen kan bekræfte, at alle omkost-
ninger af denne karakter fremover forventes dækket af den nye gebyrmodel, og at
2/3
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0013.png
Sikkerhedsstyrelsen kan eksplicitere hvorvidt og hvornår, der kan opstå behov for sær-
skilte opkrævninger fra Evida, som ikke er dækket af gebyrmodellen.
En sådan afklaring vil bidrage til gennemsigtighed og sikre forudsigelighed i forhold til
de samlede årlige udgifter på gasområdet.
Bemærkning til § 31 - Konsekvens ved overgravninger
Evida har konstateret, ligesom det fremgår af Sikkerhedsstyrelsens egne lovbemærk-
ninger, at der gennem en årrække har været en stigende forekomst af graveskader på
gasinfrastrukturen. Overgravning af gasledninger udgør altid en alvorlig sikkerhedsri-
siko, herunder særligt for arbejdsmiljøet.
Det er Evidas vurdering, at strafbestemmelserne i § 31 bør overvejes udvidet til også
at omfatte graveskader. Der mangler i dag et tilstrækkeligt incitament, særligt blandt
entreprenører, til at undgå skader på gasinfrastrukturen.
På denne baggrund anbefales en opstramning af reglerne og indførelse af konsekven-
ser, når gasledninger beskadiges eller graves over. Evida foreslår, at Sikkerhedsstyrel-
sen gives hjemmel til at udstede bøder i tilfælde, hvor en overgravning kan tilskrives
forsæt eller grov uagtsomhed fra entreprenørens side. Evida indgår gerne i videre di-
alog om, hvordan en sådan hjemmel kan implementeres i praksis.
Det anbefales endvidere, at Sikkerhedsstyrelsen i forbindelse med revisionen af Gas-
sikkerhedsloven overvejer yderligere tiltag, der kan reducere risikoen for graveskader.
Bemærkning til ny § 8 - ny anmeldelsesproces
Det er Evidas vurdering, at bestemmelsen i § 8 bør præciseres, så anmeldelsespligten
for rørledninger gælder ved væsentlige ændringer og nyetableringer. Det vil være ad-
ministrativt uhensigtsmæssigt, hvis enhver mindre eller ikke-væsentlig ændring af ek-
sisterende infrastruktur skal anmeldes til Sikkerhedsstyrelsen.
Bemyndigelsen i § 8 bør derfor udtrykkeligt kunne anvendes til at fastsætte undtagel-
ser for ukomplicerede eller rutinemæssige ændringer af eksisterende infrastruktur,
hvor anmeldelse ikke er nødvendig for at opretholde et højt sikkerhedsniveau.
Det bemærkes, at det i henhold til lovbemærkningerne vil være muligt at inkludere
undtagelser i f.eks. beredskabssituationer. Evida finder således, at bemyndigelsen bør
inkludere muligheden for undtagelser for bl.a. beredskabssituationer, men også und-
tagelse for ændringer af ikke-væsentlige ændringer af eksisterende infrastruktur.
En sådan præcisering vil sikre, at administrative ressourcer kan koncentreres om de
projekter og ændringer, der reelt har betydning for sikkerheden.
3/3
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0014.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
20-08-2025 13:18:00 (UTC +02)
3 - SiK Jura support <[email protected]>
VS: Høringssvar til gassikkerhedsloven i høring
Venlig hilsen
Louise Dollerup Hagsten
Kundesupporter
Direkte: +45 33 73 25 32
Mobil: +45 29 23 96 32
E-mail:
[email protected]
Fra:
Kristian Nielsen <[email protected]>
Sendt:
20. august 2025 10:33
Til:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>; Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Emne:
Høringssvar til gassikkerhedsloven i høring
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Sikkerhedsstyrelsen
Att: Karin Mølhave
Dansk Industri fremsender hermed vedhæftede høringssvar til gassikkerhedslov i høring.
Med venlig hilsen
Kristian Nielsen
Seniorchefkonsulent
Energipolitik
5213 2375
+4552132375 (Mobil)
[email protected]
energi.di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI's Privatlivspolitik
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0015.png
20. august 2025
KRNI
DI-2025-06137
Deres sagsnr.: EMN-00-01-000015
Sikkerhedsstyrelsen
Att: Karin Mølhave
Sendt på e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar til gassikkerhedsloven i høring
Dansk Industri (DI) fremsender hermed bemærkninger til det fremsatte forslag om ændring af lov
om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven).
1. Generelle bemærkninger
1.a. Definition af ejer og bruger: Der mangler en præcis definition af hhv. ejer og bruger samt de-
res interaktion, især når ejeren og brugeren ikke hører under samme juridiske enhed. Det er nød-
vendigt at afklare ansvarsforholdene i sådanne situationer.
1.b. Klageadgang (§ 30): Vi bemærker manglen på en klageadgang for afgørelser truffet af Sikker-
hedsstyrelsen efter § 30. Dette er uhensigtsmæssigt for den generelle retsstilling for berørte par-
ter, herunder markedsaktører og infrastrukturselskaber. Sikkerhedsstyrelsen vil også regulere
brint, og en klagemulighed er gavnlig for dette nye fagområde for at håndtere eventuelle tvivlstil-
fælde.
2. Specifikke bemærkninger
2.a. Definitioner af rørledning og gasanlæg (§ 1, nr. 6): Begge definitioner mangler en præcisering
af grænsefladen mellem rørledning og gasanlæg. Det foreslås, at loven eller den underliggende be-
kendtgørelse indeholder en klar definition heraf.
2.b. Indberetning af hændelser (§ 1, nr. 13): Vi foreslår, at den foreslåede § 10 b udvides til at in-
kludere en forpligtelse til indberetning af alle sikkerhedskritiske hændelser, herunder utætheder
som fører til udslip af brint over en specifik tærskelværdi, og utilsigtet blanding af brint med luft el-
ler andre gasser. Denne udvidelse kan hjælpe med at opnå en mere pålidelig risikovurdering og
bør systematisk koordineres i EU-regi. En frivillig ordning for indrapportering anses som ineffektiv.
2.c. Udpegning af tredjeparter (§ 1, nr. 31): Vi bemærker, at den foreslåede § 25 a specifikt omfat-
ter brint, men foreslår overvejelse af andre PtX-produkter som ammoniak, der også udgør sikker-
hedsrisici pga. giftighed og brandfare.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Tak for muligheden for at bidrage med vores bemærkninger. Vi deler gerne yderligere information,
hvis der skulle være behov for dette.
Med venlig hilsen
Kristian Nielsen
Dansk Industri
Med venlig hilsen
Kristian Nielsen
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0017.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
20-08-2025 13:40:57 (UTC +02)
3 - SiK Jura support <[email protected]>
VS: Høringssvar til udkast til ændring af gassikkerhedsloven(gassikkerhedsloven)
Venlig hilsen
Heidi Raunsbæk
Kundekonsulent
Fra:
Majd Al Araj <[email protected]>
Sendt:
20. august 2025 13:37
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Cc:
Randi Skytte <[email protected]>; Kristian Simonsen <[email protected]>; Peter Biltoft-Jensen
<[email protected]>
Emne:
Høringssvar til udkast til ændring af gassikkerhedsloven(gassikkerhedsloven)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
INTERNAL
Kære Sikkerhedsstyrelsen,
Vi takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkastet (gassikkerhedsloven), jf. høringsbrevet
modtaget den
27. juni 2025.
Vedhæftet fremsendes vores høringssvar med bemærkninger og forslag til præciseringer og ændringer i
lovudkastet.
Opsummering af hovedpunkter i høringssvaret:
Behov for tydelig afgrænsning af lovens anvendelsesområde, herunder om opstrømsanlæg og
behandlingsanlæg er omfattet.
Hvis det er det, har vi bemærkninger til følgende:
Forslag om at indføre en ny rolledefinition:
Operatør.
Kommentar til lovforslagets udgangspunkt ift. grøn omstilling og sammenskrivning af naturgas og
brint.
Bekymring for øgede sikkerhedskrav og omkostninger ved håndtering af brint.
Anbefalet omformulering af §10b for at undgå dobbeltmeddelelse og præcisere, hvornår anmeldelse
er nødvendig.
Vi håber, at vores input vil indgå i det videre arbejde med lovforslaget, og vi står naturligvis til rådighed for
eventuelle spørgsmål eller behov for uddybning.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0018.png
Best regards,
Majd Al Araj
Head of QHSE & Support
Asset Excellence
Generation
Tel. +45 99 55 10 70
[email protected]
Learn more at orsted.co.uk
Nesa Allé 1
2820 Gentofte
Denmark
Ørsted handles personal data as stated in our
Privacy Policy
for business relations
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0019.png
Dato: 20.08.2025
Kontaktperson: Majd Al Araj ([email protected]) – Ørsted
Høringssvar
til
gassikkerhedsloven
udkast
til
ændring
af
om
og
Vedrørende: Høring over udkast til forslag til lov
ændring
af
lov
om
sikkerhed
for
gasanlæg
gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Vi takker for muligheden for at afgive høringssvar til
ovennævnte lovudkast. Efter en gennemgang af lovforslaget
og de tilhørende bemærkninger ønsker vi at fremhæve
følgende:
1. Afgrænsning af lovens anvendelsesområde:
Det fremgår
ikke tilstrækkeligt klart af lovudkastet, hvorvidt
opstrøms gasinfrastruktur – herunder behandlingsanlæg
som f.eks. Nybro – er omfattet af lovens bestemmelser.
Der savnes en tydelig definition og afgrænsning af,
hvilke typer anlæg og rørledninger der er omfattet, og
hvordan disse relaterer sig til produktionskilder og
forsyningspunkter.
Vi
anbefaler
derfor,
at
lovteksten
og/eller
bemærkningerne præciserer, hvorvidt opstrømsanlæg og
behandlingsanlæg er omfattet. Disse anlæg udgør en
væsentlig del af den samlede gasforsyning og har
betydning for den tekniske sikkerhed.
Hvis det er det, har vi bemærkninger til følgende:
2. Forslag til rollebeskrivelser i loven:
Loven indeholder primært rollerne
gasanlæg og gasinstallationer.
“Ejer”
og
“Bruger”
af
Vi anbefaler, at definitionerne udvides med en "Operatør"-
rolle, som på vegne af ejeren eller brugeren varetager
drift og vedligeholdelse af anlæggene.
3. Yderligere input
Nedenstående input er givet med udgangspunkt i vores
eksisterende naturgasanlæg – eventuelle forhold omkring
muligt kommende brint anlæg er ikke inkluderet og kan/skal
afklares med RASKY/RAORT.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0020.png
Dato: 20.08.2025
Kontaktperson: Majd Al Araj ([email protected]) – Ørsted
4. Generel kommentar til udgangspunktet for lovforslaget:
Lovforslaget tager udgangspunkt i, at Danmark ønsker at
fremme den grønne omstilling ved at skabe gode betingelser
for ”grønne” teknologier som Power-to-X, herunder brint der
anses for at skulle spille en væsentlig rolle i den
fremtidige energiforsyning i Danmark. Samtidig er det
hensigten med lovforslaget at et opdateret regelsæt skal
derfor sikre at der opnås ensartethed for gasanlæg og
gasinstallationer samt rørledninger, til processering og
distribution af naturgas, bionaturgas og brint. Det noteres
ydermere at medlemslandene i EU skal udfase fossile
brændstoffer over tid, det bør derfor overvejes om en
sammenskrivning af naturgas og eks. ”grønne” teknologier
som brint er hensigtsmæssigt.
Ydermere er det bekymrende om øget sikkerhedskrav til eks.
brint som er et mere flygtigt medie der vil forbrænde med
både højere og lavere koncentrationer af luft til stede, og
gør forbrændingen sværere at kontrollere end eks. Naturgas,
vil medføre øget omkostninger til opførelse, ændring samt
drift og vedligeholdelse af naturgasanlæg.
5. Kommentar til §10b:
Forslåede formuleringen:
”Ejeren eller brugeren af et gasanlæg, en gasinstallation
eller en rørledning skal straks give Sikkerhedsstyrelsen
meddelelse, hvis der i forbindelse med drift, herunder
idriftsættelse, eller vedligeholdelse af disse sker skade
herpå eller på personer, husdyr eller ejendom.”
Anbefalede omformulering:
”Ejeren eller brugeren af et gasanlæg, en gasinstallation
eller en rørledning skal straks give Sikkerhedsstyrelsen
meddelelse, hvis der i forbindelse med drift, herunder
idriftsættelse, eller vedligeholdelse af disse sker skade,
der har eller potentielt kan have, væsentlig indflydelse på
den
overordnede
risiko
for
personer,
husdyr
eller
ejendom.”.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0021.png
Dato: 20.08.2025
Kontaktperson: Majd Al Araj ([email protected]) – Ørsted
Begrundelse:
Skader på anlæg og installationer meddeles
allerede
til
risikomyndighederne
via
"Risikobekendtgørelsen".
Det
bør
overvejes,
om
dobbeltmeddelelse til to myndigheder er nødvendig.
Vi håber, at ovenstående bemærkninger og forslag vil indgå
i det videre arbejde med lovforslaget. Vi står gerne til
rådighed for uddybning af vores kommentarer.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0022.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
20-08-2025 15:01:56 (UTC +02)
3 - SiK Jura support <[email protected]>
VS: Høringssvar til forslag til lov om ændring af gassikkerhedsloven
Venlig hilsen
Louise
Kundesupporter
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Sandra Hjort <[email protected]>
Sendt:
20. august 2025 15:01
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Cc:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>
Emne:
Høringssvar til forslag til lov om ændring af gassikkerhedsloven
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Sikkerhedsstyrelsen
Jeg fremsender her Drivkraft Danmarks høringssvar til forslag til lov om ændring af
gassikkerhedsloven.
Vi står selvfølgelig til rådighed for nærmere drøftelse af vedhæftede, og vi deltager meget gerne i møder
om både revidering af gassikkerhedsloven og de tilhørende bekendtgørelser.
Med venlig hilsen
Sandra Hjort
Klima- og energikonsulent for LPG
T: +45 3345 6515
M: +45 2991 4660
www.drivkraftdanmark.dk
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0023.png
Twitter LinkedIn Facebook Instagram YouTube
Fra:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>
Sendt:
27. juni 2025 12:45
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og
gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Nogle personer, der har modtaget denne meddelelse, modtager sjældent mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor
dette er vigtigt
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer
(gassikkerhedsloven) i høring.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Karin Karstens Mølhave
Chefkonsulent, Jurist
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0024.png
Høringssvar til Forslag til lov om ændring af gas-
sikkerhedsloven
Drivkraft Danmark takker for muligheden for at kommentere på forslaget til lov
om ændring af gassikkerhedsloven.
Vores kommentarer knytter sig til følgende punkter:
-
Snitflader med anden lovgivning (lovforslagets nr. 3)
-
Forslag til ny bestemmelse om bl.a. tilbagekaldelse af gas (lovforslagets
nr. 24)
-
Forslag om at flytte bestemmelse om refusion af omkostninger ved kon-
trol og udførelse af sikkerhedsteknisk arbejde (lovforslagets nr. 28)
-
Detailregulering i bekendtgørelser
-
Svartider og sagsbehandlingstider
-
Lovens anvendelse overfor raffinaderier
Vi står selvfølgelig til rådighed for nærmere drøftelse af nedenstående.
Snitflader med anden lovgivning (lovforslagets nr. 3)
Vi bakker op om forslaget til en ny § 1, stk. 4 for at undgå dobbeltregulering af
gastanke. Det er dog ikke kun gastanke, der også er reguleret i anden lovgivning.
Det er også tilfældet for gasinstallationer som fx rørledninger, der også er omfat-
tet af fx reglerne om trykbærende udstyr. Vi opfordrer derfor til, at det tilføjes til
§ 1, stk. 4, at loven heller ikke gælder for gasinstallationer, i det omfang sikkerhe-
den for disse er reguleret i anden lovgivning. Herved undgår vi også dobbeltregu-
lering af gasinstallationer.
Forslag til ny bestemmelse om bl.a. tilbagekaldelse af gas (lovforslagets
nr. 24)
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at påbud om tilbagekaldelse kun
kan anvendes, når andre forholdsregler ikke er tilstrækkelige til at forebygge ri-
sici. Der fremgår ydermere, at Sikkerhedsstyrelsen vil skulle anvende det tiltag,
der er passende, henset til hvilke regler og krav, som gassen ikke lever op til, og
hvilke risici den manglende overholdelse af kravene medfører.
Vi har forstået på vores dialog med Sikkerhedsstyrelsen, at der i vurderingen af,
hvilke tiltag der skal tages, vil blive lagt vægt på to parametre: 1) hvilken del af
lovgivningen, der ikke overholdes, og 2) hvilke risici, gassen udgør. Hvis mang-
lende overholdelse af reglerne ikke medfører risici, vil det også tages med i vur-
deringen af eventuelle tiltag. Det kan fx være i tilfælde af mindre afvigelser fra
produktspecifikationer, som ikke udgør en sikkerhedsmæssig risiko. Vi anmoder
Sikkerhedsstyrelsen om at bekræfte denne forståelse.
Vi har også forstået fra denne dialog, at hensigten med den nye bestemmelse er,
at Sikkerhedsstyrelsen vil søge løsninger sammen med de relevante
Den 20. august 2025
Esplanaden 34A, 1. sal th.
1263 København K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/2
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0025.png
virksomheder i tilfælde af, at en gas ikke lever op til reglerne. Vi forstår, at Sik-
kerhedsstyrelsen derfor altid vil gå i dialog med virksomhederne, før der udste-
des et eventuelt påbud eller tages andre tiltag. Vi anmoder ligeledes Sikkerheds-
styrelsen om at bekræfte denne forståelse.
Forslag om at flytte bestemmelse om refusion af omkostninger ved kontrol
og udførelse af sikkerhedsteknisk arbejde (lovforslagets nr. 28)
LPG-selskaberne opkræver ikke gasdistributionsafgift og har derfor hidtil ikke
været omfattet af denne bestemmelse. Vi har forstået fra vores dialog med Sik-
kerhedsstyrelsen, at denne bestemmelse også fremadrettet kun vil gælde for gas-
distributionsselskaber, der opkræver gasdistributionsafgift, og derfor ikke for
LPG-selskaber. Vi anmoder Sikkerhedsstyrelsen om at bekræfte denne forstå-
else.
Detailregulering i bekendtgørelser
Det fremgår af lovforslaget, at de nærmere regler på en række områder fastsættes
i bekendtgørelser. Disse bekendtgørelser er imidlertid også under revidering nu.
Vi vil derfor påpege, at det er vanskeligt at forholde sig til, at der gives hjemmel
til at lave detailregulering, når vi endnu ikke ved, hvad denne detailregulering
kommer til at indeholde.
Vi deltager fortsat meget gerne i dialog med Sikkerhedsstyrelsen om udarbejdel-
sen af de nye bekendtgørelser.
Svartider og sagsbehandlingstider
LPG-selskaberne er i gassikkerhedsloven pålagt en række myndighedsopgaver. I
den forbindelse oplever de ofte lange svar- og sagsbehandlingstider hos Sikker-
hedsstyrelsen, som kan være en udfordring i forhold til at udføre disse opgaver.
Det kan have konsekvenser for, hvor hurtigt og effektivt selskaberne har mulig-
hed for at udføre sine opgaver som myndighed. Derudover betaler gasselska-
berne gasgebyr til dækning af Sikkerhedsstyrelsens omkostninger på gasområ-
det. Når selskaberne både udfører myndighedsopgaver for Sikkerhedsstyrelsen
og samtidig finansierer driften, vil det være rimeligt, hvis Sikkerhedsstyrelsen
fastsætter maksimale svar- og sagsbehandlingstider i de tilfælde, hvor selska-
berne udfører myndighedsopgaver for Sikkerhedsstyrelsen. I sådanne tilfælde
bør Sikkerhedsstyrelsen have de samme svar- og sagsbehandlingstider overfor
selskaberne, som de har overfor andre myndigheder.
Lovens anvendelse overfor raffinaderier
Raffinaderierne er i dag ikke omfattet af gassikkerhedsloven. Vi har forstået i vo-
res dialog med Sikkerhedsstyrelsen, at det ikke er tilsigtet at ændre på reglernes
anvendelse overfor raffinaderier. Derfor forstår vi, at raffinaderiernes installatio-
ner med gas heller ikke vil blive omfattet med de nye regler. Vi anmoder Sikker-
hedsstyrelsen om at bekræfte denne forståelse.
2/2
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0026.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
21-08-2025 07:34:57 (UTC +02)
3 - SiK Jura support <[email protected]>
VS: Energinets høringssvar til udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven
Venlig hilsen
Louise
Kundesupporter
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Myndighed <[email protected]>
Sendt:
20. august 2025 16:01
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Cc:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>; Jesper Bruun Munkegaard Hvid <[email protected]>
Emne:
Energinets høringssvar til udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Sikkerhedsstyrelsen
Se vedhæftet for Energinets høringssvar til udkastet til ændring af gassikkerhedsloven.
Kontakt os endelig hvis der skulle være spørgsmål.
Venlig hilsen
Sune Baverslund Damsgaard
Seniorjurist
Myndighedsenheden
+4523462957
[email protected]
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0027.png
Energinet
Tonne Kjærsvej 65
7000 Fredericia
www.energinet.dk
Energinets Myndighedsenhed er Energinets kontaktpunkt for andre myndigheder.
Denne e-mail kan indeholde fortrolig information. Hvis du ikke er den rette modtager af denne e-mail, eller
hvis du modtager den ved en fejltagelse, beder vi dig venligst informere afsender om fejlen ved at bruge
svarfunktionen. Samtidig bedes du slette e-mailen med det samme uden at videresende eller kopiere den.
Til arbejdsbrug/Restricted
Fra:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>
Sendt:
27. juni 2025 12:45
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og
gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
*** Vær opmærksom på afsender, links og filer.
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer
(gassikkerhedsloven) i høring.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Karin Karstens Mølhave
Chefkonsulent, Jurist
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0028.png
1/6
Energinet
Tonne Kjærsvej 65
DK-7000 Fredericia
NOTAT
+45 70 10 22 44
[email protected]
CVR-nr. 28 98 06 71
Dato:
20. august 2025
HØRINGSSVAR - FORSLAG TIL ÆNDRINGER AF
GASSIKKERHEDSLOVEN
Energinet takker for muligheden for at afgive bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov
om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven).
  
Energinet har gennemgået udkastet med fokus på de elementer, der har særlig betydning for
Energinet, og har målrettet kommenteringen herefter.
Forfatter:
SUD/JBR
1. Energinets bemærkninger
1.1
Definition af gasanlæg og rørledninger
Lovforslagets § 1, nr. 5 og 6 indeholder hhv. en ny definition af gasanlæg (ny § 2, nr. 2) og en
definition af rørledninger (ny § 2, nr. 6). Det fremgår af den foreslåede § 2, nr. 6, 2. pkt., at rør-
ledninger kan være en del af bl.a. et gasanlæg. Gasanlæg kan ifølge den foreslåede § 2, nr. 2,
bl.a. være stationer, anlæg til behandling, måling og regulering af tryk og kompression. Energi-
net bemærker, at de nævnte anlæg til f.eks. måling, regulering af tryk mv. både i det eksiste-
rende metansystem og i et kommende brintsystem efter bestemmelserne i gasforsyningsloven
kan udgøre en del af det samlede transmissionssystem, som ejes og drives af Energinet.
Energinet bemærker derfor, at der kan være en risiko for, at de foreslåede definitioner i nogle
tilfælde giver anledning til uklarheder, hvis der fastsættes forskellige krav til hhv. gasanlæg og
rørledninger. Det kan efter Energinets opfattelse i så fald være vanskeligt at afgrænse, om den
relevante infrastruktur skal anses som gasanlæg, rørledninger eller begge dele, og dermed
være uklart hvilke krav de forskellige dele af infrastrukturen skal leve op til.
Energinet foreslår, at det overvejes, om det kan indsættes i selve loven eller i en kommende
bekendtgørelse, at det som led i en anmeldelse efter den foreslåede nye § 8, fastlægges, om
det anmeldte skal anses som anlæg eller rørledninger, og hvilket regelsæt infrastrukturen som
konsekvens heraf er omfattet af.
1.2
Definition af gasanlæg og gasinstallationer ift. gasforbrugsanlæg
I den eksisterende gassikkerhedslovs § 2, nr. 3), er gasinstallationer defineret ved:
Dok. 18/06595-327 Til arbejdsbrug/Restricted
Til arbejdsbrug/Restricted
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0029.png
2/6
”Gasinstallation:
Enhver form for installation, hvor der anvendes gas. Gasinstallationer
regnes fra gasbeholderens tilslutning eller fra første indføring i en bygning og omfatter
rørledninger frem til og med tilsluttet gasmateriel, herunder dettes ventilations- og af-
trækssystemer.”
I forslaget til ny § 2, nr. 2 er gasanlæg defineret ved:
”Gasanlæg:
Anlæg, der anvendes til produktion, forsyning, udvinding, opgradering, blan-
ding eller påfyldning af gas. Omfattet er også stationer eller anlæg til behandling, oplag-
ring, måling og regulering af tryk og kompression”
I de specielle bemærkninger nr. 5 (side 33) fremgår der:
”Gasanlæg
omfatter f.eks. biogasproduktionsanlæg, opgraderingsanlæg til bionaturgas,
bionaturgasanlæg, affaldsdeponeringsanlæg, forgasningsanlæg, metaniseringsanlæg,
brintfyldestationer, flaskegasfyldestationer, LNG-anlæg på land, gasblandeanlæg, gas-
behandlingsanlæg, gaslagre m.v.”
Sammenhængen mellem ”gasinstallation” og ”gasanlæg”
bør præciseres, for om gasforbrugs-
anlæg generelt set er omfattet af den ene eller anden definition (eller begge). Dette kan f.eks.
være gasturbiner.
Hvis gasforbrugsanlæg generelt set skal være omfattet af ”gasanlæg” kan
”forbrug” tilføjes til definitionen, dvs.
f.eks.
”[…] Anlæg, der anvendes til produktion,
forbrug,
forsyning, udvinding, opgradering, blanding eller påfyldning af gas […]”.
Hvis gasforbrugsanlæg
generelt set ikke skal være omfattet af
”gasanlæg”, men alene være omfattet af ”gasinstalla-
tion”, bør
denne afgrænsning præciseres.
1.3 Påbud og forbud mod levering af gas
Lovforslagets § 1, nr. 24 indeholder forslag til en ny bestemmelse i gassikkerhedslovens § 18,
som giver Sikkerhedsstyrelsen hjemmel til at påbyde den, der leverer en brændbar gas, at til-
bagekalde eller standse levering af gas, hvis gassen ikke lever op til reglerne i gassikkerhedslo-
ven eller regler fastsat i medfør af loven, jf. § 5, stk. 1, nr. 5 (regler om gaskvalitet, som jf. lo-
vens definition af gas, også omfatter regler om brintkvalitet). Efter den foreslåede § 18, stk. 2,
får Sikkerhedsstyrelsen desuden hjemmel til at udstede midlertidigt forbud mod levering, mar-
kedsføring og anden tilgængeliggørelse af gassen, hvis det vurderes at kunne udgøre en risiko.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.2, at den foreslåede bestemmelse har
til formål at give Sikkerhedsstyrelsen de nødvendige beføjelser til at sikre, at personer mv. ikke
udsættes for fare i tilfælde, hvor det måtte være selve kvaliteten af gassen og ikke en mangel
ved et gasanlæg, gasinstallation eller rørledning, der forårsager sikkerhedsrisikoen.
Det fremgår af de specielle bemærkninger (s. 70), at
”den, der leverer gas
[dvs. adressaten for
et påbud efter den foreslåede § 18],
er den person eller virksomhed, der forsyner et gasanlæg,
en installation eller en rørledning med gas, eller leverer eller påfylder flasker med gas. Der vil
ofte være tale om et gasdistributionsselskab eller private aktører.”
Energinet forstår herefter den foreslåede § 18 sådan, at lovforslagets anvendelse af ordene
”leverer/forsyner” både omfatter salg af molekyler til gasanlægget/gasinstallationen
og trans-
port af molekyler til gasanlægget/gasinstallationen. Et påbud kan herefter både rettes til den,
der ejer og sælger gasmolekylerne til gasanlægget/gasinstallationen (privat aktør) og til den,
Dok.18/06595-327 Til arbejdsbrug/Restricted
Til arbejdsbrug/Restricted
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0030.png
3/6
der sikrer transporten af molekylerne til gasanlægget/gasinstallationen (gasdistributionsselska-
bet).
Energinet sikrer transport af shipperes/gasleverandørers molekyler til på nuværende tidspunkt
tre transmissionstilsluttede gasanlæg/gasinstallationer.
Energinet er således ”gasdistributions-
selskab” i
gassikkerhedslovens forstand, uanset at Energinet regulatorisk efter gasforsyninings-
loven er transmissionsselskab (ejer og operatør af transmissionssystemet). Energinet forstår på
den baggrund, at Energinet ville kunne være adressat for et påbud efter den foreslåede § 18. I
den forbindelse skal Energinet bemærke, at afbrud af forsyning muligvis kan kræve adgang til
anlæg og installationer på gasanlægsejers matrikel. Energinet beder derfor Sikkerhedsstyrelsen
om at overveje, om gældende gassikkerhedslovs § 14 om adgang uden forudgående retsken-
delse og om mulighed for politiets bistand i forhold til kontrolopgaver efter loven, også gælder
for Energinets eventuelle gennemførelse af påbud efter den foreslåede § 18 , og samtidig sikre,
at hjemlen til uden forudgående retskendelse og eventuelt med politiets bistand at få adgang
til anlægsejers matrikel med henblik på gennemførelse af et påbud efter den foreslåede § 18
fremgår udtrykkeligt af lovforslaget.
Energinet bemærker derudover, at Energinet medfør af gasforsyningslovens § 12, stk. 1, nr. 2,
har ansvaret for at sikre og måle kvaliteten af den gas, der leveres fra eller til transmissionssy-
stemet. Energinet skal fastsætte vilkår og betingelser for aktørernes forpligtelser, som sikrer
opretholdelsen af bl.a. gaskvaliteten inden for gassystemet, jf. § 5, stk. 1, nr. 2, i bekendtgø-
relse nr. 1818 af 28. december 2023 om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af gassy-
stemet. Det vil efter Energinets opfattelse samlet set bidrage til forståelsen af den nye bestem-
melse, at det fremgår af bemærkningerne, at Energinet i medfør af gasforsyningsloven har be-
føjelser til at fastsætte vilkår for adgang til transmissionssystemet, som er rettet mod sikring af
overholdelsen af krav til gaskvaliteten.
1.4 Meddelelse om skader på gasanlæg, gasinstallationer eller rørledninger
I forslaget til ny § 10 b, fremgår:
”§
10 b. Ejeren eller brugeren af et gasanlæg, en gasinstallation eller en rørledning skal
straks give Sikkerhedsstyrelsen meddelelse, hvis der i forbindelse med drift, herunder
idriftsættelse, eller vedligeholdelse af disse sker skade herpå eller på personer, husdyr
eller ejendom.
Stk. 2. Meddelelsen skal som minimum indeholde oplysninger om
1) hændelsesforløbet,
2) skadens omfang,
3) hvilke foranstaltninger ejeren eller brugeren har udført for at begrænse eller afhjælpe
skaden, og
4) ejeren eller brugerens eventuelle henvendelser til andre offentlige myndigheder angå-
ende skaden.”
Af de specielle bemærkninger fremgår, at det alene gælder for skader på gasanlæg, gasinstalla-
tioner eller rørledninger i drift og at skaden har en relation til gasanlægget, gasinstallationen
eller rørledningen. Umiddelbart er der ikke fastsat nogen minimumsgrænse for hvad en
”skade” udgør.
Hvis der f.eks. under vedligeholdsarbejde kommer
en ”skade” på
malingen på
en ventil, men at dette ikke medfører risiko for forringelse af integriteten af gasanlægget,
gasinstallationen eller rørledningen, bør det være ikke være proportionalt at skulle indberette
dette som en
”skade”
til Sikkerhedsstyrelsen. Sikkerhedsstyrelsen risikerer således, at
Dok.18/06595-327 Til arbejdsbrug/Restricted
Til arbejdsbrug/Restricted
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0031.png
4/6
virksomheder straks-rapporterer mindre, ubetydelige
”skader”
som derfor ville give et misvi-
sende billede af virkelighedens tilstand.
Energinet vil foreslå, at der sprogligt indbygges en minimumsgrænse for
hvad en ”skade” ud-
gør, f.eks.:
”Ejeren eller brugeren af et gasanlæg, en gasinstallation eller en rørledning skal
straks give Sikkerhedsstyrelsen meddelelse, hvis der i forbindelse med drift, herunder idriftsæt-
telse, eller vedligeholdelse af disse sker skade herpå eller på personer, husdyr eller ejendom,
og
skaden har haft en rimelig risiko for at forringe integriteten af gasanlægget, gasinstallationen
eller rørledningen”
1.5
Begrebet ”gasfaglig
virksomhed”
I forslaget til ny § 16 a anvendes begrebet ”gasfaglig virksomhed”,
hvilket også anvendes i den
eksisterende gassikkerhedslov § 15.
I lovforslagets bemærkninger til nr. 21 (side 66), fremgår:
”Med
relevant gasfaglig virksomhed forstås en virksomhed, der besidder den fornødne
kompetence og viden om den specifikke rørledningstype. Det kan være en autoriseret
vvs-installatørvirksomhed eller en virksomhed med virksomhedsgodkendelse på gasom-
rådet, men det vil også kunne være en rådgivende virksomhed eller en servicevirksom-
hed. Der er således ikke krav om, at en relevant gasfaglig virksomhed er autoriseret eller
virksomhedsgodkendt af Sikkerhedsstyrelsen, men virksomheden skal have de relevante
kompetencer til at foretage eftersynet eller verificeringen og opfylde de krav, som følger
af reglerne om at kunne foretage det pågældende eftersyn eller den pågældende verifi-
cering.”
Energinet vil foreslå at der var indbygget objektive kriterier for hvornår en virksomhed havde
kompetencerne til at være
en ”gasfaglig virksomhed”,
for at det bliver tydeligere hvad der kræ-
ves af virksomheden. Alternativt kan der føres kontrol eller tilsyn med de gasfaglige virksomhe-
der for at der er større sikkerhed for, at de gasfaglige virksomheder faktisk besidder de nød-
vendige kompetencer.
1.6 Tydeligere muligheder for at afklare faglige uenigheder
I den eksisterende gassikkerhedslovs § 30 kan Sikkerhedsstyrelsens afgørelser som træffes ef-
ter gassikkerhedsloven eller dets bekendtgørelser, ikke indbringes fra andre administrative
myndigheder og vil således skulle indbringes for domstolene.
Energinet skal i medfør af en politisk aftale, forventeligt skulle etablere ny brintinfrastruktur i
Danmark
i første omgang Danish Hydrogen Backbone 1 -
DHB1 eller ”Syvtallet”,
der skal
transportere grøn brint fra Esbjerg til den tyske grænse.
1
Den politiske aftale har sat tidspunk-
ter for hvornår idriftsættelse af DHB1 bør stå færdigt.
Ved etableringen af den nye brintinfrastruktur forventer Energinet, at der kan opstå spørgsmål
mellem Energinet og Sikkerhedsstyrelsen i forhold til den konkrete udmøntning og anvendelse
af gassikkerhedslovens krav, særligt ved at det i Danmark vil være en ny type gas der skal trans-
porteres i rør. Set med den hastighed som politisk set kræves af Energinet, har gassikkerheds-
loven begrænsede muligheder for at Energinet fagligt kan være uenig i de vurderinger og
1
https://www.kefm.dk/Media/638745133989084465/One-pager%20brintr%C3%B8r%20til%20Tyskland.pdf
Dok.18/06595-327 Til arbejdsbrug/Restricted
Til arbejdsbrug/Restricted
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0032.png
5/6
vejledninger som foretages med hjemmel i gassikkerhedsloven. Dette kan medføre, at Energi-
net enten må acceptere uhensigtsmæssige tekniske løsninger (set fra Energinet) eller løse
uenigheder igennem og domsstolssystemet med risiko for at Energinets projekter bliver forsin-
ket. Der bør generelt arbejdes på bedre juridiske rammer for hvordan faglige uenigheder kan
løses, både for at styrke retssikkerheden for virksomhederne og understøtte en hurtig og tek-
nisk hensigtsmæssig grøn omstilling.
1.7 Redaktionelle bemærkninger
I den eksisterende gassikkerhedslov fremgår i § 1, stk. 2:
”Loven
gælder endvidere for gas, der indgår ved brug af gasanlæg, gasinstallationer og
gasmateriel.”
I forslaget ændres § 1, stk. 1 »og gasinstallationer« til: », gasinstallationer og rørledninger til
gas«.
Energinet foreslår at dette konsekvensrettes med en tilsvarende ændring i § 1, stk. 2, således
at § 1, stk. 2 bliver:
”Loven
gælder endvidere for gas, der indgår ved brug af gasanlæg, gasinstallationer,
gasmateriel og rørledninger til gas.”
Energinet foreslår at dette konsekvensrettes med en tilsvarende ændring i § 2, nr. 4, således at
§ 2, nr. 4 bliver:
”Gasmateriel:
Materiel af enhver art, der indgår i eller er beregnet til at indgå i gasan-
læg,
gasinstallationer eller rørledninger til gas.”
I den foreslåede § 25 a, stk. 1, er
”opgaver” gentaget
i sætningen (”overensstemmelsesvurde-
ringsopgaver af opgaver”),
hvilket kunne ændres til:
”»§
25 a. Sikkerhedsstyrelsen kan efter ansøgning udpege private og offentlige virksom-
heder samt offentlige myndigheder til at gennemføre godkendelses- og overensstem-
melsesvurderingsopgaver, der relaterer sig til brint efter bekendtgørelse om sikkerhed
for gasanlæg og bekendtgørelse om sikkerhed for rørledninger til gas.”
I den foreslåede § 31 a, om forældelsesfristen bruges ordet ”straffeansvar”. Der anvendes
sædvanligvis ordet ”strafansvar”, som også anvendes i bemærkningerne til bestemmelsen.
I lovforslaget s. 88 henvises i første afsnit til bemærkningerne til nr. 36 til gassikkerhedslovens
§ 37, stk. 1, nr. 3 - det er rettelig § 31, stk. 1, nr. 3.
Dok.18/06595-327 Til arbejdsbrug/Restricted
Til arbejdsbrug/Restricted
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0033.png
6/6
Hvis nærværende høringssvar giver anledning til spørgsmål eller noget ønskes uddybet, kan
Energinet kontaktes på
[email protected]
Med venlig hilsen
Sune Baverslund Damsgaard
Myndighedsenheden
Energinet
Dok.18/06595-327 Til arbejdsbrug/Restricted
Til arbejdsbrug/Restricted
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0034.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
21-08-2025 07:35:04 (UTC +02)
3 - SiK Jura support <[email protected]>
VS: Høringssvar til Udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven.
Venlig hilsen
Louise
Kundesupporter
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Anne Holm <[email protected]>
Sendt:
20. august 2025 16:09
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Emne:
Høringssvar til Udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven.
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Sikkerhedsstyrelsen
Att: Karin Mølhave
Hermed fremsendes høringssvar til Udkast til lov om ændring af gassikkerhedsloven.
Som opstiller af vindmøller oplever vi et stigende behov for at definere hvordan sikkerheden overholdes ved
placering af vindmøller i nærheden af gasanlæg og rør. I forbindelse med implementering af brint, så vil
dette blive endnu mere efterspurgt. Derfor anmoder vi om at der i revideringen af gassikkerhedsloven samt
tilhørende bekendtgørelser tages højde for dette.
Der foreslås en løsning i vedhæftede høringssvar.
Jeg uddyber gerne udfordringen, ligesom jeg kan henvise til konkrete erfaringer fra mit tidligere virke (med
brint infrastruktur).
Med venlig hilsen / Best Regards
Anne Baastrup Holm
Mob. +45 2519 5627
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0035.png
Wind Estate A/S · Læsøvej 1 · DK-8940 Randers SV ·
www.windestate.com
Vi gør opmærksom på, at vi gemmer denne korrespondance og indholdet heri i henhold til vores privatlivspolitik. Du kan læse vores
privatlivspolitik her. Al henvendelse vedrørende vores efterlevelse af regler og god forretningsskik bedes rettet til
[email protected].
Vi
behandler din henvendelse på en sikker, fortrolig og forsvarlig vis.
Please note that we store this correspondence and its content in accordance with our privacy policy. You can read our privacy policy here. All
enquiries regarding our compliance with rules and good business practices should be directed to
[email protected].
We will handle your
enquiry in a secure, confidential and responsible manner.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0036.png
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Att. Karin Mølhave
13/08/2025
Høringssvar til udkast til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer
(gassikkerhedsloven)
En revidering af Gassikkerhedsloven og tilhørende bekendtgørelser, således brint anlæg og
infrastruktur omfattes fuldt ud er en rigtig god ide.
En del PtX anlæg vil blive placeret i Energiparker og i umiddelbar nærhed til den grønne strøm
produktion, herunder vindmøller. Der er
Jf. VEJ 9317 af 26.01.2022 ”Vejledning om planlægning for og
tilladelse til opstilling af vindmøller”, anført i 4.7.2:
Andre tekniske anlæg (afstand til eksisterende og
planlagte højspændingsledninger, gasledninger mv) sidste afsnit, at:
-
Afstandskravet for vindmøller til gasledninger er af sikkerhedsmæssige hensyn som
udgangspunkt 2 gange vindmøllens totalhøjde, men ledningsejeren kan dog, ud fra en konkret
vurdering, dispensere herfra, ned til 1 gange vindmøllens totalhøjde og typisk betinget af, at
vindmøllen udstyres med ekstra elektriske foranstaltninger, der øger sikkerheden i forbindelse
med lynnedslag.
I gasselskabernes tekniske forskrifter for arbejde i nærheden af gasledninger (Pas på gasledningerne!)
fremgår det at afstandskravet gælder for gasledninger af stål hhv. F-net og transmissionsnettet og er
på:”
2 x konstruktionens højde eller separat bedømmelse”
Afstandskravet på min 1 x totalhøjden er rimeligt og anfægtes ikke.
Udfordringen er afstanden mellem 1 og 2 gange totalhøjden, hvor der lige nu ikke foreligger en
bestemmelse i gassikkerhedsloven eller tilhørende bekendtgørelser, hvorfor der er et behov for at
tilføje en vejledning til at dokumentere at sikkerheden for gasanlæg/installationer/gasledninger er
overholdt. Det er tidligere arbejdet med ”konkret vurdering”,
men som ikke har en fastsat metode
eller standard på tværs af aktører herunder Distributionsselskaber, Transmissionsselskaber,
Sikkerhedsstyrelsen og VE-branchen m.m.
Sikkerhedsspørgsmålet omhandler udelukkende risikoen for forhøjet spændingsniveau ved rør i stål
under jord og/eller anlæggene i fbm lynnedslag.
1
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0037.png
En metode for at dokumentere at spændingsniveauet kan overholdes og opførelse af vindmøller (eller
andre høje master mm) dermed ikke udgør en risiko, kan være en beregning med dokumentation for
spændingsniveau. Her henvises til følgende krav og metode:
-
Tilladeligt spændingsniveau (Utp) på røret er angivet i BEK 1114 af 18.08.2016
”Bekendtgørelse om sikkerhed for udførelse af elektrisk anlæg”, bilag 1 ”Nærføring mellem
højspændingsanlæg og metalliske røranlæg”.
Beregning af berøringsspænding på røret ved lynnedslag
mellem ”1 x
totalhøjde og 2 x
totalhøjde”
bør
beregnes for et ”standardlyn” i området og et ”Niveau 1” lyn jf. EN 61312-1.
-
Vi foreslår at arbejdet med at revidere gassikkerhedsloven og tilhørende bekendtgørelser tilføjes en
bestemmelse, som kunne følge ovenstående fremgangsmåde, som dermed definerer hvordan det
dokumenteres at afstandskravet til Vindmøller overholdes. En fast defineret fremgangsmåde vil sikre
lavere sagsbehandlingstid for opstilling af vindmøller og sikre klare linjer på tværs af aktører.
Derudover vil vi henstille til at overveje, hvilke generelle afstandskrav, der stilles til PtX og brint anlæg,
da det vil på virke andre igangværende tiltag herunder energiparker, industriparker og
fremskyndelsesområder.
Jeg står til rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Anne Baastrup Holm
Mail: [email protected]
Mob. +45 2519 5627
2
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0038.png
From:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
Sent:
21-08-2025 07:36:07 (UTC +02)
To:
3 - SiK Jura support <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for
gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Venlig hilsen
Louise
Kundesupporter
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Helen Amundsen <[email protected]>
Sendt:
20. august 2025 22:58
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Cc:
Pia Saxild <[email protected]>; Uffe Rabe Krag <[email protected]>; Helen Amundsen <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og
gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Forbrugerrådet Tænk har gennemgået høringsmaterialet og har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Helen Amundsen
SENIORRÅDGIVER / SENIOR TECHNICAL ADVISER
M +45 2715 7431
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0039.png
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
Fra:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>
Sendt:
27. juni 2025 12:45
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og
gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer
(gassikkerhedsloven) i høring.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Karin Karstens Mølhave
Chefkonsulent, Jurist
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0040.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
21-08-2025 15:29:39 (UTC +02)
3 - SiK Jura support <[email protected]>
VS: Gassikkerhedsloven
Venlig hilsen
Heidi Raunsbæk
Kundekonsulent
Fra:
Mette Kirstine Schmidt <[email protected]>
Sendt:
21. august 2025 15:28
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Emne:
Gassikkerhedsloven
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Hermed fremsendes høringssvar pva Brintbranchen.
Venlig hilsen
Mette
Med venlig hilsen / Best regards
Mette Kirstine Schmidt, Politisk & International Chef
Brintbranchen / Hydrogen Denmark
Vesterbrogade 1C 2. sal, 1620 København V
Tlf. (+45) 39 20 20 03 / (+45) 31 70 74 24
EU Transparancy Register: 337825146819-47
www.brintbranchen.dk
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0042.png
København, 21-08-2025
Høringssvar: Udkast til lov om ændring af Gassikkerhedsloven
Brintbranchen er den samlende kraft for den grønne danske brintindustri. Vi repræsenterer hele PtX
værdikæden fra forskning til færdigudviklede løsninger og produkter.
Brintbranchen takker mange gange for muligheden for at give høringssvar til Sikkerhedsstyrelsens forslag til
lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (Gassikkerhedsloven). Afklaring af
reglerne for gassikkerhed, anlæg og rørledninger, er afgørende for at kunne komme videre med at opbygge
de mange planlagte brintprojekter i Danmark, og lovforslaget er derfor et vigtigt skridt i retningen mod den
videre udvikling af den danske grønne brint sektor.
Nedenfor har vi samlet en række tekstnære inputs fra vores medlemmer til de specifikke paragraffer.
Vi vil derudover gerne fremhæve to overordnede inputs. Vi deltager gerne i yderligere uddybende samtaler
herom:
- For det første støtter vi, at der lægges an til at stilles krav om, at installationer (anlæg og rørledning)
skal
vedlægges en overensstemmelseserklæring fra en akkrediteret tredje-part.
Kravene bør differentieres alt
efter størrelsen på anlægget, herunder hvorvidt der er tale om et risikoanlæg.
- Herudover mener vi, at anmeldelse/godkendelse af anlæg
skal foregå i min. to trin; først i FEED design
fasen – herefter det færdige anlæg.
Off-shore sikkerhedsloven kan bruges som inspiration til at designe
processen nærmere. PtX branchen er stadig ny og under udvikling. Myndighederne, herunder
Erhvervsministeriet, udvikler derfor løbende lovgivning vedr. sikkerhed, som projektudviklerne skal leve op
til. En to-trins godkendelsesproces vil give branchen langt mere sikkerhed i projekt og anlægsfasen ift. at
kunne tilpasse sig de sikkerheds- og øvrige krav, som løbende måtte opstå.
Herudover vil vi fremsætte følgende specifikke bemærkninger pva. af Brintbranchen’s medlemmer:
Reference
Bemærkning
Lovforslaget, generelt
Definition af ejer og bruger og deres interaktion mangles.
Når det f.eks. formuleres ”Ejeren eller brugeren af et gasanlæg er
ansvarlig for...”, hvem har så ansvaret hvis ejeren og brugeren
ikke hører under samme juridiske enhed?
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C., 2. sal
1620 København K
www.brintbranchen.dk
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0043.png
§ 2, stk 2) & 6)
Definitionerne af rørledning og gasanlæg mangler en præcisering
af grænseflade herimellem. Der står en række nærmere
præciseringer i bemærkningerne til loven (p 48), men det forslås
at det også skrives i selve lovteksten.
En tydelig grænsefladedefinition er vigtig i forhold til hvilke
design- og fabrikationsstandarder der benyttes, og det er en
kendt problemstilling at der kan opstå problemer når der ikke er
defineret et tydeligt snit.
§7
Det foreslås at der stilles krav om at anmeldelsen af et anlæg skal
vedlægges en overensstemmelseserklæreng af en akkrediteret
trediepart.
Kravene til dokumentation kan evt. differentieres i forhold til om
der er tale om et risikoanlæg (Seveso) eller mindre anlæg.
NY § 10 b
Forslag til tilføjelse:
§ 10 b bør udvides/præciseres så indberetningspligten også vil
omfatte alle fejl i form af utætheder som fører til udslip af brint
over en bestemt mængde (f.eks high potential), herunder også
interne utætheder og andre proceshændelser som fører til
utilsigtet blanding af brint med luft eller andre gasser, samt de
konsekvenser (eks. brand eller eksplosion) som evt. måtte følge
af sådanne utætheder eller proceshændelser. Man kan også
overveje at anvende udtrykket ”sikkerhedskritiske hændelser”
som det kendes fra BEK nr. 253 af 04/04/2018 om sikkerhed for
gasanlæg.
Indberetning kan ske efter en model som kendt fra UK Offshore
Olie & Gas sektoren, som har ført til en database som er
grundlaget for de fleste risikovurderinger for procesanlæg på
globalt plan. Det skal tilføjes at en sådan indsats vil have størst
effekt når den er harmoniseret på tværs af en større række
lande, eks. i EU regi.
Baggrund for forslaget:
Via erfaring fra arbejde med risikostyring af brintprojekter i og
udenfor Danmark er det erfaret at der er usikkerhed i de
oplysninger som bruges til at gennemføre risikoanalyser. Det
skyldes at det på nuværende tidspunkt er usikkert på hvilke
måder brintsystemer kan eller vil fejle i sammenligning med
systemer baseret på kulbrinter, og at nogle elementer i disse
anlæg (f.eks. elektrolyseanlæg) er nyudviklede. Det er væsentligt
for den fremtidige udvikling af industrien at, at erfaring fra fejl
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C., 2. sal
1620 København K
www.brintbranchen.dk
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0044.png
opsamles systematisk, og det bør anses som en fælles forpligtelse
der i sidste ende vil komme hele industrien til gode.
En frivillig ordning for indrapportering forventes ikke at være
effektiv.
Lovforslagets § 1, nr. 31
I forslaget til den nye § 25 a nævnes brint specifikt, men hvad
med andre gasser som f.eks. ammoniak?
Bemærk:
1) Ammoniak er giftigt og derfor til fare for mennesker,
husdyr og miljø, og brandfarligt i de rette
koncentrationer.
2) En rørledning kan indeholde et signifikant volumen som
vil være væsentlig større end det volumen et gasanlæg
indeholder.
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C., 2. sal
1620 København K
www.brintbranchen.dk
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0045.png
From:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <>
Sent:
22-08-2025 08:17:07 (UTC +02)
To:
3 - SiK Jura support <[email protected]>
Subject:
VS: Høringsfrist 20. august - Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Venlig hilsen
Louise
Kundesupporter
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
E-mail:
[email protected]
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Matilde Sehested Langeland <[email protected]>
Sendt:
21. august 2025 15:39
Til:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>
Emne:
VS: Høringsfrist 20. august - Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for
gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Sikkerhedsstyrelse
Vedhæftet finder I Green Power Denmark’s høringsvar til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for
gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven).
Udover høringssvaret har vi følgende input, som jeg har talt med Stephan Bader Petersen om:
Der er forskellige krav til bl.a. trykprøvning og sikkerhedssystemer i hhv. PED (trykudstyrsdirektivet) og
ASME B31.12. Det betyder, at PED som i højere grad er risikobaseret end ASME B31.12 giver mulighed for
at tilpasse de tekniske og sikkerhedsmæssige forhold til det omgivende miljø. Derfor bør det undersøges, om
PED skal følges på disse områder.
Med venlig hilsen
Matilde Sehested Langeland
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0046.png
Konsulent
m: +45 22 51 65 59
Green Power Denmark
København | Aarhus | Bruxelles
Greenpowerdenmark.dk
Green Power Denmarks persondatapolitik
Fra:
Karin Karstens Mølhave <[email protected]>
Sendt:
27. juni 2025 12:45
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og
gasinstallationer (gassikkerhedsloven)
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer
(gassikkerhedsloven) i høring.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Karin Karstens Mølhave
Chefkonsulent, Jurist
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3077353_0047.png
21. AUGUST 2025
GREEN POWER DENMARK
LANGEBROGADE 3H
1411 KØBENHAVN K
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
3700 Esbjerg
Green Power Denmarks høringsvar
Udkast til Lov om ændring
af lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer
(gassikkerhedsloven)
Green Power Denmark takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkast til Lov om ændring af lov
om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven).
Udkastet indeholder generelt gode og relevante ændringsforslag, som vil understøtte den grønne
omstilling, herunder håndtering af nye energiformer.
Lovforslaget generelt
Definition af ejer og bruger og deres interaktion mangles. Når det f.eks. formuleres ”Ejeren eller brugeren af
et gasanlæg er ansvarlig for...”, hvem har så ansvaret hvis ejeren og brugeren ikke hører under samme
juridiske enhed?
§ 1, nr. 6
Definitionerne af rørledning og gasanlæg mangler en præcisering af grænseflade mellem rørledning og
gasanlæg. Hvornår er det et anlæg og hvornår er det en rørledning? Det vil være belejligt at inkludere en
definition i Gassikkerhedsloven eller i en underliggende bekendtgørelse.
§ 1, nr. 12
Det foreslås, at der stilles krav om, at anmeldelsen af et anlæg skal vedlægges en overensstemmelses-
erklæring af en akkrediteret tredjepart. Kravene til dokumentation kan evt. differentieres i forhold til om der
er tale om risikoanlæg (Seveso) eller mindre anlæg.
Side
1 ud af 2
L 14 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
§ 1, nr. 13
I forslaget til § 10 a forslås det at tilføje, at der for rørledninger, inden for Danmarks grænser skal kræves en
overensstemmelseserklæring udstedt af en akkrediteret tredjepart.
I forslaget til den nye § 10 b beskrives det, at ejeren eller brugeren skal meddele Sikkerhedsstyrelsen hvis der
opstår skade i forbindelse med drift m.v. af et gasanlæg, en gasinstallation eller en rørledning eller på
personer, husdyr eller ejendom.
Det foreslås at § 10 b udvides og præciseres så indberetningspligten også vil omfatte alle fejl i form af
utætheder, som fører til udslip af brint over en bestemt mængde (tærskelværdi f.eks. 10 g), samt interne
utætheder og andre proceshændelser, som fører til utilsigtet blanding af brint med luft eller andre gasser,
samt de konsekvenser (eks. brand eller eksplosion) som evt. måtte følge af sådanne utætheder eller
proceshændelser. Man kan også overveje at anvende udtrykket ”sikkerhedskritiske hændelser” som
det
kendes fra BEK nr. 253 af 04/04/2018 om sikkerhed for gasanlæg.
Indberetning kan ske efter en model som kendt fra UK Offshore Olie & Gas sektoren, som har ført til en
database, som er grundlaget for de fleste risikovurderinger for procesanlæg på globalt plan.
Det skal tilføjes at en sådan indsats vil have størst effekt, når den er harmoniseret på tværs af en større række
lande, eks. i EU-regi. En frivillig ordning for indrapportering forventes ikke at være effektiv.
§ 1, nr. 31
I forslaget til den nye § 25 a nævnes brint specifikt, men hvordan forholder det sig med andre typer gasser,
f.eks. ammoniak?
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Side 57 af 101, Afsnit 3
Det foreslås, at for installationer af en vis størrelse/værdi kræves en overensstemmelseserklæring fra en
uvildig/akkrediteret tredjepart. Dog kan dette krav afvige for små installationer udført af et autoriseret VVS-
firma. Det anbefales derfor at indsætte en klar kategorisering af faciliteternes størrelse og tilhørende krav
afhængig af størrelse.
Side 76 af 101, afsnit 4
Det foreslås. at der stilles faste krav om dokumenterbare kompetencer for medarbejdere, der arbejder på
gasanlæg og i tilhørende kontrolsystemer mv.
Green Power Denmark står til rådighed for uddybninger af ovenstående høringssvar.
Med venlig hilsen
Matilde Sehested Langeland
[email protected]
Dir. tlf. +45 22 51 65 59
Side
2 ud af 2