Erhvervsudvalget 2025-26
L 13 Bilag 1
Offentligt
Høring af forslag til
Lov om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel
virksomhed og lov om forsikringsvirksomhed
(Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed og afregistrering af revisorer
eller uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering)
Erhvervsstyrelsen har modtaget høringssvar fra følgende aktører i forbindelse med den
igangværende lovgivningsproces af Lov om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel
virksomhed og lov om forsikringsvirksomhed – Erhvervsstyrelsens j.nr. 2025-2506
1. Brancheforeningen Aktive Ejere i Danmark
2. Dansk Ejendomsmæglerforening
3. Dansk Erhverv
4. Dansk Industri
5. Danske Rederier
6. Finans Danmark
7. Forsikring & Pension
8. FSR – danske revisorer
9. Green Power Denmark
10. Landbrug & Fødevarer
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0002.png
Fra:
Bo Sandberg <[email protected]>
Sendt:
23. juni 2025 12:39
Til:
Katrine Diethelm Jacobsen <[email protected]>; Simranjot Kaur <[email protected]>
Cc:
Maria Rask Hetoft Larsen <[email protected]>
Emne:
SV: Høring af forslag om lov om ændring af årsregnskabsloven og lov om uafhængige
erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering (udskydelse af virksomheders pligt til
rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektiv
Til Erhvervsstyrelsen!
Aktive Ejere støtter forslaget om udskydelse af ikrafttrædelse af virksomhedernes CSRD-
indberetningspligt med to år, så virksomhederne får tid til at omstille sig til de forventede nye
og lempede krav for bæredygtighedsrapporteringen.
Aktive Ejere henstiller kraftigt til, at regering, Folketing og EU bruger de to års time-out til et
grundlæggende opgør med den del af reguleringen, der fremstår som ”regulering for
reguleringens egen skyld”.
Endelig en praktisk bemærkning: I Erhvervsstyrelsens liste over høringsberettigede parter,
optræder vi under vores efterhånden 5-6 år gamle betegnelse ”Danish Venture Capital and
Private Equity Association”, som vi venligst beder om at få rettet til det nye/nuværende:
Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark.
Med venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Løngangstræde 20 4. sal
1468 København K
Danmark
E-mail:
[email protected]
+45 28 50 38 19
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0003.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
[email protected]
Frederiksberg, den 26. juni 2025
J.nr. H.25-20-013
Vedr. j.nr. 2025-2506 Høring af forslag om lov om ændring af årsregnskabsloven og lov om
uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering
Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) takker for muligheden for i ovenstående høring at afgive svar.
DE har ingen bemærkninger til selve lovforslaget, men hilser udskydelsen velkommen.
Formålet med udskydelsen er at give tid til at revidere bæredygtighedsdirektivet og forenkle de
europæiske rapporteringsstandarder. En sådan forenkling vurderes at kunne lette den administrative
byrde og derved styrke efterlevelsen blandt især mindre og mellemstore virksomheder, herunder en
stor del
af DE’s medlemsvirksomheder.
DE støtter intentionen bag lovforslaget og har ingen bemærkninger.
DE vil med interesse følge forslaget på dets vej, og foreningen stiller sig gerne til rådighed for yderligere
drøftelse eller anden deltagelse, hvis det måtte skønnes givtigt.
Med venlig hilsen
Morten Skyhøj Olsen
Juridisk konsulent
Dansk Ejendomsmæglerforening
[email protected]
Dansk Ejendomsmæglerforening • Gammel Kongevej 60 •
1850 Frederiksberg C
TLF: 7025 0999
[email protected]
www.de.dk
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0004.png
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Erhvervsministeriet
Att.:
Katrine Diethelm Jacobsen -
[email protected]
Den 26. juni 2025
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven og
lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrappor-
tering
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til forslag om ændring af årsregn-
skabsloven og lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering.
Dansk Erhverv støtter lovforslaget og noterer med tilfredshed, at udskydelsen af virksomheders
pligt til at rapportere om CSRD med to år for de endnu ikke omfattede virksomheder er et fornuf-
tigt skridt, der kan være med til at reducere de administrative byrder og samtidig skabe arbejdsro
for virksomhederne til at forberede sig på de fremtidige krav.
Lovforslaget sikrer desuden, at virksomheder, der i god tro har valgt en bæredygtighedsrevisor i
forventning om at skulle rapportere fra regnskabsåret 2025, kan afregistrere denne uden særskilt
vedtagelse på generalforsamlingen. Det er en hensigtsmæssig overgangsordning, der undgår unø-
dig administration.
Dansk Erhverv vil afslutningsvis understrege, at det er vigtigt med en hurtig politisk afklaring, så
virksomhederne får vished om, hvilke regler de er omfattet af og hvornår.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed med eventuelle uddybende bemærkninger
Med venlig hilsen
Ellen Marie Friis Johansen
CSR-chef
og
Mikkel Møller Rasmussen
Fagchef for rådgivning og revision
Side 1/1
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0005.png
27. juni 2025
TIAG
Deres sagsnr.: 2025-2506
Erhvervsstyrelsen
Att.: Katrine Diethelm Jacobsen
Langelinie Allé 1
2100 København Ø
E-mail: [email protected]
Høring over udkast til lov om ændring af årsregnskabsloven og lov om uafhængige
erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering (Udskydelse af
virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til
bæredygtighedsdirektivet)
DI har den 26. maj 2025 modtaget udkast til lov om ændring årsregnskabsloven i høring. Udkastet
har til formål at gennemføre dele af Direktiv (EU) 2025/794 af 14. april for så vidt angår datoerne
for krav om virksomheders rapportering i forbindelse med bæredygtighed (stop-the-clock).
DI bakker op om implementeringen af stop-the-clock og dermed om en udskydelse af kravene til
bæredygtighedsrapportering.
Forslaget medfører imidlertid, at de berørte virksomheder fortsat vil være omfattet af kravene om
redegørelse for samfundssansvar efter årsregnskabslovens §99a som affattet ved lov nr. 1716 af
27. december 2018 (herefter omtalt som
”redegørelse for samfundsansvar”).
DI finder dette
uhensigtsmæssigt, idet dette krav beror på en dansk overimplementering af Non-Financial
Disclosure Direktivet. DI foreslår, at lovændringen ikke alene foretager en direktivnær
implementering af stop-the-clock, men resulterer i en samlet direktivnær regulering af kravene til
ledelsesberetningen, jf. Direktiv (EU) 2013/34 af 26. juni 2023, artikel 19.
I tillæg til ovenstående foreslår DI, at årsregnskabsloven giver mulighed for at virksomheder, der
ikke er omfattet af krav til bæredygtighedsrapportering kan anvende ”EFRAG Voluntary
Sustainability Reporting Standard for non-listed
SMEs (VSME)”, så snart denne udsendes som
anbefaling fra EU Kommissionen.
DI’s bekymringer og forslag er uddybet nedenfor.
Frivillig anvendelse af ESRS-standarder
Udkastet forslår at fjerne virksomhedernes mulighed for at førtidsimplementere
årsregnskabslovens §99a som affattet ved lov nr. 480 af 22. maj 2024. Umiddelbart kan DI tilslutte
sig, at årsregnskabsloven ikke i stop-the-clock perioden skal understøtte en førtidsimplementering
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
af et regelsæt, der vil blive betydeligt ændret. Bestemmelsen har dog den uheldige konsekvens, at
den også udskyder tidspunktet for anvendelse af ESRS standarderne og fjerner muligheden for
frivillig implementering af det nuværende fulde sæt ESRS standarder.
For de selskaber, der allerede er langt med rapporteringen og som enten allerede frivilligt har
rapporteret eller forventer fremadrettet at være omfattet og derfor gerne vil fortsætte
rapportering efter rammener i ESRS-standarderne, skal dette kunne lade sig gøre.
Tilsvarende skal virksomhederne fortsat have mulighed for at påbegynde implementeringen af
ESRS standarderne og oplyse herom i ledelsesberetningen i lighed med den praksis, der er set de
seneste par år. DI ser gerne, at dette fremgår af de almindelige bemærkninger til det fremsatte
lovforslag.
Fremme frivillig rapportering i henhold til VSME
Det er DI’s forståelse, at EU Kommissionen i løbet af 2025 vil udsende VSME standarden som en
anbefaling samt at den udstedes som delegeret retsakt samtidig med de ændrede ESRS standarder
(formentlig medio 2026).
Indholdet af VSME standarden afstemmes med kravene i CSRD/ESRS kravene således, at selskaber,
der rapporterer efter CSRD, skal anvende VSME standarden som ramme for spørgsmål til selskaber
i deres værdikæde. Dette skulle gerne bidrage til at fjerne mange af de spørgeskemaer, der i
øjeblikket
udsendes i værdikæderne og i særlig grad belaster SMV’erne. Endvidere dækker VSME
standarden rapporteringskravene til den finansielle sektor. Det må således forventes, at VSME
standardens krav vil blive det bærende i udvekslingen af bæredygtighedsdata i fremtiden.
Frivillig rapportering efter VSME bør være det naturlige udgangspunkt for de virksomheder, som
undtages CSRD, og som måtte ønske at rapportere og/eller møders af behovet (krav) til
rapportering i deres værdikæder.
DI anbefaler derfor, at det tydeliggøres at VSME standarden kan anvendes af danske virksomheder
allerede fra tidspunktet, hvor den udsendes fra EU Kommissionen som anbefaling.
Årsregnskabsloven §107e giver i øjeblikket selskaber, der er omfattet af §99a, mulighed for at
udarbejde bæredygtighedsrapportering i overensstemmelse med standarderne for
bæredygtighedsrapportering for små og mellemstore virksomheder som fastsat af Kommissionen
ved delegerede retsakter. DI foreslår således, at bestemmelsen udbredes til også at omfatte
standarder anbefalet af EU Kommissionen, samt at det sikres at bestemmelsen kan tilvælges af
virksomheder, der ikke er omfattet af 99a. Bestemmelsen skal tillige understøtte den fleksibilitet,
der ligger i udkastet til VSME standarden, hvorefter virksomheden kan vælge, om rapporteringen
alene omfatter den rapporterende virksomhed eller om den også omfatter dets datterselskaber.
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Fjernelse af kravene til rapportering om samfundsansvar og understøttelse af frivillig anvendelse
af VSME og de fulde (reviderede) ESRS-standarder
Kravene til rapportering om samfundsansvar (årsregnskabslovens §99a som affattet ved lov nr.
1716 af 27. december 2018) omfatter flere virksomheder end det krævede i Non-Financial
Reporting Directive fra 2014.
DI mener helt generelt, at de administrative bryder skal reduceres samt at danske
overimplementeringer revurderes og så vidt muligt fjerne. Kravene til rapportering om
samfundsansvar har ikke nogen entydig sammenhæng til kravene i VSME standarderne, hvorfor en
rapportering efter begge regelsæt vil opleves som en dobbeltrapportering. Fortsat rapportering
om samfundsansvar vil derfor opleves som en ekstra byrde, idet denne alene skal indgå i
årsrapporten og særligt som følge af, at den ikke opfylder kravene til virksomhedens løbende
kommunikation om bæredygtighed og udveksling af data med værdikæden og de finansielle
institutioner, da disse vil være baseret på VSME.
En fastholdelse af kravene til rapportering om samfundsansvar vil således reelt medføre
dobbeltkrav for mange danske virksomheder, hvilket bidrager til at forringe konkurrenceevnen og
stiller dem dårligere end deres konkurrenter i EU.
DI vil gerne fremme brugen af VSME samt en så smidig og effektiv rapportering om bæredygtighed
som muligt. DI er imidlertid bekymret for, at et fortsat krav til rapportering om samfundsansvar vil
hæmme denne udvikling. I lyset heraf mener DI, at kravene til rapportering om samfundsansvar
skal fjernes fra årsregnskabsloven samt at kravene til ledelsesberetningen reduceres til
minimumskravene i Direktiv (EU) 2013/34 af 26. juni 2023, artikel 19, med effekt for regnskabsår,
der startede 1. januar 2025 eller senere.
DI foreslår samtidig, at årsregnskabsloven, inkl. lovforarbejder og bemærkninger, både skal
muliggøre at bæredygtighedsrapporter i henhold til VSME standarden kan indgå i årsrapporten
eller at virksomheden alternativt kan vælge at udarbejde denne som en selvstændig rapport.
VSME standarden har den fordel, at virksomhederne kan tilvælge elementer fra Comprehensive
Modul afhængig af modenhed og ambitioner, samt at standarden har en naturlig sammenhæng
med det fulde sæt ESRS standarder, således at tilvalg heraf og overgang til en fuld ESRS
rapportering smidiggøres. DI mener derfor, at VMSE vil skabe det nødvendige grundlag for god
rapportering om bæredygtighed, der kan tilpasses forholdene i den enkelte virksomhed.
Muliggøre hurtig implementering af det ændrede CSRD
En del af de selskaber, der implementerede CSRD og dermed årsregnskabslovens §99a som
affattet ved lov nr. 480 af 22. maj 2024 for regnskabsåret 2024, ser nu frem mod at blive fritaget
for rapportering efter det ændrede CSRD. Uanset dette skal disse selskaber fortsætte med at
rapportere efter de nuværende bestemmelser for 2025 og 2026. For at sikre, at disse selskaber
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
hurtigst muligt fritages fra rapporteringskravet, foreslår DI, at der indarbejdes hjemmel til
førtidsimplementering af de endelige krav og grænser så snart det ændrede CSRD er vedtaget.
Med venlig hilsen
Kristian Koktvedgaard
Fagleder - Moms, regnskab og revision
Tina Aggerholm
Seniorchefkonsulent - Regnskab og revision
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0009.png
Erhvervsstyrelsen
Att.: Katrine Diethelm Jacobsen,
[email protected]
Juni 2025
Høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om ændring af årsregn-
skabsloven og lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende
bæredygtighedsrapportering (udskydelse af virksomheders pligt til
rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredyg-
tighedsdirektivet)
Danske Rederier takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbin-
delse med EU-Kommissionens forslag om forenkling og reduktion af ad-
ministrative byrder.
Danske Rederier hilser Kommissionens indsats for administrative lettelser
velkommen og ser initiativet som et vigtigt skridt mod at styrke konkurren-
ceevnen i Europa. Det er positivt, at der nu rettes fokus mod at reducere
unødvendigt bureaukrati og give virksomheder bedre vilkår til at koncen-
trere sig om deres kerneaktiviteter
herunder den grønne omstilling.
Danske Rederier deler Draghi-rapportens vurdering af, at unødvendigt
omkostningstunge rapporteringskrav bør fjernes, da de ellers risikerer at
underminere den europæiske konkurrenceevne. Danske Rederier støtter
derfor de størst mulige byrdelettelser, forudsat at kravene fortsat under-
støtter EU’s klimamålsætninger og omstillingen til en bæredygtig økonomi.
Udfordringer ved dansk implementering af CSRD
Danmark har allerede implementeret bæredygtighedsrapporteringsdirek-
tivet (CSRD), og danske virksomheder er dermed omfattet tidligere end
visse andre medlemslande. Det er afgørende, at der handles hurtigt for at
undgå, at danske virksomheder ikke stilles ringere end konkurrenter i
lande, der ikke har implementeret direktivet rettidigt. Det vedtagne "stop-
the-clock"-direktiv har udskudt kravene for selskaber i søjle 2 og 3 til 2027.
Selskaber i søjle 1
herunder danske børsnoterede virksomheder med
1/2
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0010.png
over 500 ansatte
er dog fortsat forpligtet til at rapportere i 2025 og 2026.
Dette sker på trods af usikkerhed om kommende ændringer i direktivets
størrelsesgrænser.
Flere danske selskaber i søjle 1 forventes at falde uden for anvendelses-
området efter revisionen i 2027. Det er derfor urimeligt og konkurrencefor-
vridende, at de i mellemtiden pålægges betydelige omkostninger til rap-
portering, som i sidste ende kan vise sig at være overflødig.
Danske Rederier opfordrer derfor til, at der arbejdes for en løsning, der
muliggør undtagelse for disse selskaber. Hvis dette forudsætter en forud-
gående tilkendegivelse fra EU-Kommissionen, bør dialogen herom igang-
sættes hurtigst muligt.
Midlertidig overgangsordning ved afsættelse af revisorer og erklæ-
ringsudbydere
Danske Rederier ser positivt på den foreslåede midlertidige overgangsbe-
stemmelse, der muliggør, at virksomheder kan afsætte en valgt revisor
eller uafhængig erklæringsudbyder uden særskilt beslutning i selskabets
kompetente ledelsesorgan, f.eks. generalforsamlingen. Dette er en prak-
tisk og rimelig løsning, når det oprindelige lovgrundlag for udpegningen
bortfalder. Det er desuden hensigtsmæssigt, at afregistrering i Erhvervs-
styrelsens it-system kan gennemføres uden krav om detaljeret begrun-
delse, hvilket vil reducere unødig administrativ belastning.
Danske Rederier støtter således
EU’s arbejde med at sikre bedre og mere
målrettet regulering, der mindsker byrderne for virksomheder, uden at gå
på kompromis med den grønne omstilling. Danske Rederier står naturlig-
vis til rådighed for en uddybning af høringssvaret eller spørgsmål til
samme.
Med venlig hilsen
Henriette Ingvardsen
Underdirektør
Mobil: 20330609
Mail:
[email protected]
2/2
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0011.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Alle 17
2100 København Ø
Att.: Katrine Diethelm Jacobsen
Journalnr. 2025-2506
Høringssvar til forslag om udskydelse af virksomheders pligt
til rapportering om bæredygtighed
Finans Danmark takker for muligheden for at kunne give bemærkninger til den
påtænkte implementering i årsregnskabsloven m.v.
af ”stop-the-clock direktivet”.
Vi kan tilslutte os den foreslåede direktivnære implementering, der indebærer, at
kravet om at skulle give en bæredygtighedsrapportering udskydes med 2 år for
virksomheder omfattet af såkaldt bølge 2 og 3
dvs. førstegangsanvendelsen
udskydes til henholdsvis regnskabsåret 2027 og 2028 for bølge 2 og 3.
Tilsvarende kan vi tilslutte os, at der gives mulighed for afregistrering af bæredyg-
tighedsrevisor uden særskilt vedtagelse på generalforsamling i de tilfælde, hvor
en virksomhed allerede måtte have valgt en bæredygtighedsrevisor, men nu
ikke længere skal rapportere.
Af bemærkningerne til § 2, nr. 4, fremgår det, at
”virksomheder, indtil de bliver
omfattet af årsregnskabslovens § 99 a, som affattet ved lovens § 1, nr. 22, fortsat
skal udarbejde en redegørelse for samfundsansvar, som affattet ved lov nr. 1716
af 27. december 2018”.
Vi stiller os uforstående overfor at opretholde dette rapporteringskrav hidrørende
fra 2018 og dermed fastholde en særlig dansk overimplementering. Efter vores
opfattelse bør fokus i stedet være på at opfordre virksomhederne til at rappor-
tere iht. den kommende europæiske frivillige VSME-standard, hvor sammen-
hæng til informationsbehov hos brugerne har været i fokus.
Såvel set fra et aflægger- som fra et brugerperspektiv vil en VSME-rapportering
således være at foretrække fremfor en ikke-tidssvarende rapportering baseret på
tidligere krav, der alligevel ikke indfrier brugernes informationsbehov.
Hertil kommer, at det nok er de færreste virksomheder, der frivilligt vælger at ud-
arbejde to bæredygtighedsrapporteringer. Konsekvensen af opretholdelse af
det særlige danske krav vil derfor sandsynligvis være, at relativt færre danske
Høringssvar
27. juni 2025
Dok: FIDA-431226132-687839-v1
Kontakt Martin Thygesen
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0012.png
virksomheder end det ellers ville være tilfældet, kommer til at rapportere iht.
VSME-standarden. Det kan ikke være i nogens interesse.
Vi foreslår på den baggrund, at denne særlige danske overimplementering ud-
går, og at de danske myndigheder i stedet opfordrer de virksomheder, der ikke
er i scope af CSRD, til at rapportere iht. den kommende europæiske frivillige
VSME-standard.
Hermed vil der gælde de samme regler i Danmark som i resten af EU, og danske
virksomheder vil blive stillet på lige fod med virksomheder i andre EU-lande.
Undertegnede står gerne til rådighed ved spørgsmål og/eller kommentarer.
Med venlig hilsen
27. juni 2025
Dok. nr.:
Høringssvar
Martin Thygesen
Direkte: +45 30161024
Mail: [email protected]
FIDA-431226132-687839-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0013.png
ERHVERVSSTYRELSEN
Att.: Katrine Diethelm Jacobsen
j. nr. 2025-2506.
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Fremsendt pr. e-mail: [email protected]
27.06.2025
F&P’s høringssvar til Erhvervsstyrelsens offentlige hø-
ring af forslag om lov om ændring af årsregnskabsloven
og lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende
bæredygtighedsrapportering (udskydelse af virksomhe-
ders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af
ændring til bæredygtighedsdirektivet)
Indledningsvist vil F&P gerne takke for muligheden for at kommentere på
udkastet til den danske implementering af udskydelse af virksomheders pligt
til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtigheds-
direktivet.
F&P vil ligeledes kvittere for den tætte involvering af erhvervsorganisatio-
nerne m.fl. i bl.a. Forum for Samfundsansvar og Bæredygtighedsregulering.
Det understreges, at vi forudser et behov for at fastholde et tæt samarbejde,
herunder særligt i forhold til de igangværende forenklinger af de europæiske
bæredygtighedsstandarder
(ESRS’erne).
F&P støtter intentionerne bag EU’s bæredygtighedsregulering. For at for-
bedre den europæiske konkurrenceevne bør reguleringen dog reduceres og
fokuseres væsentligt. Derfor bakker vi op om EU-Kommissionens Omnibus-
udspillet,
herunder særligt ”Stop-the-clock
direktivet”
som indebærer, at
kravet om at skulle give en bæredygtighedsrapportering udskydes med 2 år
for virksomheder omfattet af såkaldt bølge 2 og 3. Rapporteringsbyrden efter
CSRD bør reduceres betydeligt, så virksomhederne kan fokusere rapporte-
ringsindsatsen på det absolut væsentligste.
F&P bakker ligeledes op om EFRAG’s frivillige
standard for små og mellem-
store virksomheder (VSME-standarden).
Det er F&P’s vurdering, at en rap-
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
CVR
11 62 81 84
Anne Barrett
Fagleder for Regnskabsregulering
Dir.
41919060
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00057
525355
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0014.png
portering efter VSME-standarden i højere grad end en redegørelse for sam-
fundsansvar imødekommer regnskabsbrugernes behov for bæredygtigheds-
data, herunder investorer.
F&P finder, at implementering af direktivet bør være direktivnær og gøre op
med tidligere overimplementering. Vi står fortsat i en situation, hvor vi ikke
har europæisk
level-playing-field,
både fordi ikke alle medlemsstater har im-
plementeret CSRD og fordi, der fra dansk side fortsat videreføres overimple-
mentering på området. Det skaber naturligvis en betydelig ulige konkurren-
cesituation internt i EU. Derfor undrer det F&P, at det i udkastet fremgår at
de undtagne virksomheder fortsat skal følge kravet om en redegørelse for
samfundsansvar. Hvilket blot skaber endnu større europæisk ulighed.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00057
525355
F&P mener derfor, at kravet om en redegørelse for
samfundssansvar efter årsregnskabslovens § 99a som
affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 bør af-
skaffes.
I stedet bør der fra dansk side bakkes op om den frivillige europæiske bære-
dygtighedsstandard (VSME), og fokus bør være på at understøtte en værdi-
skabende rapportering efter denne standard. Det opnår vi ikke ved at fast-
holde krav, som ikke er tidssvarende. Derimod risikerer vi, at virksomhe-
derne fokuserer på nationale særkrav og udarbejdelse af en redegørelse for
samfundsansvar, som alligevel ikke imødeser brugernes behov for bæredyg-
tighedsdata. F&P frygter, at en lang række danske virksomheder alene vil fo-
kusere på at udarbejde en redegørelse for samfundsansvar og derved ikke
frivilligt følge VSME-standarden. Udskydelsen vil derved ikke give virksom-
hederne mere tid til at omstille sig til de forventede nye og lempede krav for
bæredygtighedsrapporteringen, da de fortsat skal fokusere på at udarbejde
en redegørelse for samfundsansvar. F&P vurderer, at det vil gavne dansk er-
hvervsliv og virksomhedernes konkurrenceevne langt mere, hvis virksomhe-
derne tilskyndes at frivilligt rapportere efter VSME.
F&P bemærker, at EU-Kommissionen i omnibuspakken har stillet forslag om
en ”Value
chain cap”, hvortil det fremgår af Erhvervsstyrelsens hjemmeside
1
at:
”For
virksomheder, der ikke længere er omfattet af CSRD (op til 1.000
ansatte), vil Kommissionen ved delegeret retsakt indføre en frivillig rappor-
teringsstandard baseret på standarden for SMV’er (VSME), udviklet af
EFRAG. CSRD-omfattede virksomheder og banker må ikke anmode virk-
somheder i deres værdikæde med under 1.000 ansatte om oplysninger til
brug for bæredygtighedsrapportering, der ligger ud over VSME-standar-
den, bortset fra oplysninger, der normalt deles i den pågældende sektor.”
1
Omnibus-forslag om forenkling af bæredygtighedsregulering | erhvervsstyrelsen.dk
Side 2
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0015.png
F&P finder, at det med sådan en begrænsning på vej virker ekstra besynder-
ligt, at Erhvervsstyrelsen vælger at stille krav om en redegørelse for sam-
fundsansvar.
Det følger af Erhvervslivets EU- og Regelforums anbefaling nr. 204
2
at
I
forlængelse af CSRD er en frivillig europæisk bæredygtighedsstandard for
små og mellemstore virksomheder (VSME-standarden) ved at blive udvik-
let af EFRAG. SMV’erne kan ved brug af denne standard frivilligt rappor-
tere de bæredygtighedsoplysningsoplysninger, som deres kunder, bankfor-
bindelser, investorer m.fl. efterspørger, som følge af de europæiske krav fra
CSRD, SFDR, Pilar 3, m.fl. Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler i
forlængelse af ovenstående, at Erhvervsstyrelsen udarbejder en digital ind-
beretningstaksonomi
(XBRL), så SMV’er, som frivilligt rapporterer efter
VSME-standarden i deres årsrapport, kan indberette og digitalt opmærke
bæredygtigheds-oplysningerne…”
F&P bakker op om et fokus på, at de virk-
somheder, som ikke er direkte omfattet af krav om en bæredygtighedsrap-
portering efter CSRD og ESRS’erne,
frivilligt kan rapportere efter VSME og,
at de får mulighed for at rapportere i deres årsrapport og digitalt opmærke
og indberette oplysningerne.
Derfor bør det som et minimum indarbejdes, at hvis en virksomhed rappor-
terer frivilligt efter VSME-standarden, anses kravet om en redegørelse for
samfundsansvar for at være opfyldt. Det bør tillige sikres, at virksomhederne
kan digitalt opmærke bæredygtighedsoplysningerne efter VSME-standar-
den, når de digitalt indberetter deres årsrapport.
Overlap mellem krav om redegørelse for politik for Dataetik iht. § 99 d og
CSRD
F&P opfordrer til, at § 99 d ændres, så virksomheder, der rapporterer efter
CSRD og ESRS’erne undtages fra anvendelsesområdet for § 99 d.
Det følger
af ESRS standarden
”S4
FORBRUGERE OG SLUTBRUGERE”,
S4-4,
at: ”34.
Virksomheden skal oplyse, om og hvordan den iværksætter tiltag for at
undgå at forårsage eller bidrage til væsentlige negative indvirkninger på
forbrugere
og/eller
slutbrugere
gennem sin egen praksis, herunder,
hvor det er relevant, i forbindelse med markedsføring, salg og dataanven-
delse. Dette kan omfatte oplysning om, hvilken tilgang der anvendes, når
der opstår spændinger mellem forebyggelse eller afbødning af væsentlige
negative indvirkninger og andet pres fra erhvervslivet.
3
Virksomhederne
skal derved rapportere om deres dataanvendelse og dataetik, hvis deres dob-
belte væsentlighedsanalyse viser, at det er væsentlige emner i virksomhedens
arbejde med bæredygtighed. Da der er overlap mellem anvendelsesområdet
for §99 d og CSRD, er mange virksomheder omfattet af krav om rapportering
om dataetik efter to forskellige regelsæt på samme tid. Det er uhensigtsmæs-
sigt og byrdefuldt.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00057
525355
2
3
Giv SMV’er bedre mulighed for frivilligt at indberette bæredygtighedsoplysninger | Regelforum
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202490459,
side 200.
Side 3
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Afregistrering af bæredygtighedsrevisor
F&P bakker op om den foreslåede løsning og finder det positivt, at det bli-
ver muligt at foretage afregistreringen uden særskilt vedtagelse.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00057
525355
Tydelig kommunikation om de administrative omkostninger ved den fore-
slåede ordning
Vedtages lovforslaget i sin nuværende form, vil en lang række virksomheder
være omfattet af et krav om redegørelse for samfundsansvar. F&P vurderer
at der er tale om national særlovgivning og videreførelse af overimplemente-
ring. Erhvervsstyrelsen bør tydeliggøre, hvad de forventede administrative
omkostninger vil være ved at videreføre dette krav.
Afslutning
Giver de fremsendte bemærkninger anledning til spørgsmål, står vi selvføl-
gelig til rådighed for en opfølgende dialog.
Med venlig hilsen
Anne Barrett
Side 4
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0017.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Att. (fremsendt via mail):
Fuldmægtig Katrine Diethelm Jacobsen,
[email protected]
27. juni 2025
FSR
danske revisorers høringssvar vedrørende høring over udkast til
lov om ændring af årsregnskabsloven og lov om uafhængige erklærings-
udbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering (Udskydelse af virk-
somheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring
til bæredygtighedsdirektivet)
j. nr. 2025-2506
FSR
danske revisorer vil gerne takke for muligheden for at give bemærkninger til hø-
ringen af udkast til lov om ændring af årsregnskabsloven og lov om uafhængige erklæ-
ringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering (Udskydelse af virksomheders
pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirekti-
vet) som fremsendt den 26. maj 2025 med høringsfrist den 27. juni 2025.
Udskydelse af rapporteringskravene
FSR
danske revisorer bakker op om en udskydelse af rapporteringskravene for de nu-
værende virksomheder i bølge 2 og 3.
Selvom vi påskønner Kommissionens hensigter med omnibus-pakken, bidrager usikker-
heden om dens vedtagelse til svære beslutninger om disposition af ressourcer. Virksom-
heder, der skal rapportere første gang for kalenderåret 2025, er langt fremme i forbere-
delserne. Der er allerede investeret betydelige ressourcer på rapporteringsopgaven og
på ledelsesmæssige valg om at tilpasse arbejdet med bæredygtighed til CSRD som mo-
del. Længere tids uklarhed om, hvorvidt tidsfristerne bliver udskudt, skaber usikkerhed
og vil medføre unødige byrder for virksomhederne i bølge 2. Vi har derfor tidligere un-
derstreget behovet for en dansk afklaring af, hvad der bliver gældende for virksomhe-
derne i 2. og 3. bølge for det igangværende regnskabsår 2025, og opfordret til, at den
danske regering arbejder for en hurtig vedtagelse af ”stop the clock”.
Vi bifalder, at der er indgået en bred politisk aftale om at stemme for lovforslaget, og Er-
hvervsministeriets og Erhvervsstyrelsens udmeldinger om, at virksomhederne i bølge 2
og 3 allerede nu kan indstille deres arbejde med rapporteringskravene under CSRD.
Redegørelse om samfundsansvar
FSR
danske revisorer har tidligere efterspurgt en afklaring af, hvorvidt danske virk-
somheder omfattet af udskydelse af rapporteringskravet vil skulle udarbejde en redegø-
relse om samfundsansvar som hidtil. Vi noterer os, at dette er tilfældet efter det foreslå-
ede.
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0018.png
Revisorer for virksomheder i bølge 1 og 2 oplever, at virksomhederne allerede nu efter-
spørger, hvad der bliver gældende for virksomhederne efter hhv. 2027 og 2028, hvis de
på daværende tidspunkt ikke længere er omfattet af CSRD.
FSR
danske revisorer opfordrer til, at der hurtigst muligt efter vedtagelsen af sub-
stans-forslaget (COM(2025)81) kommer en dansk afklaring af, hvad der bliver gæl-
dende for de virksomheder, som ikke længere er omfattet af CSRD, herunder om de
fortsat vil skulle udarbejde en redegørelse om samfundsansvar.
Anvendelse af VSME
Det fremgår af substans-forslaget, at Kommissionen hurtigst muligt vil anbefale, at frivil-
lig rapportering om bæredygtighedsforhold kan baseres på VSME-standarden, som er
udviklet af EFRAG.
FSR
danske revisorer opfordrer til, at der kommer en udmelding af, hvorvidt regerin-
gen ligeledes anbefaler, at virksomheder, der frivilligt ønsker at rapportere om bæredyg-
tighedsforhold, anvender VSME-standarden til deres rapportering. I denne henseende
bør det ligeledes afklares, hvorvidt der eventuelt er et samspil mellem redegørelsen om
samfundsansvar og en frivillig rapportering efter VSME-standarden.
Afregistrering af bæredygtighedsrevisor uden særskilt vedtagelse
FSR
danske revisorer bakker op om forslaget om, at det ikke kræver særskilt vedta-
gelse for afregistrering af revisor, som er valgt og registreret i Erhvervsstyrelsens it-sy-
stem forud for lovens ikrafttræden.
***
Skulle høringssvaret give anledning til spørgsmål eller kommentarer, står FSR
danske
revisorer naturligvis til rådighed for uddybning og dialog.
På vegne af FSR
danske revisorer.
Med venlig hilsen
Marianne Ploug
Chef for bæredygtighed, kvalitet og hvidvask
2
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0019.png
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Dok. ansvarlig: MVE
Sekretær: SLS
Sagsnr.: s2024-676
Doknr: d2025-19234-3.0
25-06-2025
Høringssvar fra Green Power Denmark om udkast til forslag til lov om ændring af
årsregnskabsloven og lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende
bæredygtighedsrapportering
Green Power Denmark støtter lovforslagets formål og vurderer det som en nødvendig og velbegrundet
justering. Forslaget giver aktører mulighed for at afvente den kommende revision og forenkling af EU’s
regelsæt, herunder CSRD og ESRS.
En senere ikrafttrædelse vil efter vores vurdering styrke implementeringen, mindske risikoen for
fejlfortolkninger og reducere unødige administrative byrder. Samtidig vil det understøtte en bedre
sammenhæng på tværs af den brede EU-lovgivning, der i øjeblikket er under udrulning.
Det er efter Green Power Denmarks opfattelse afgørende, at der skabes tydelighed om datakrav,
verifikationsniveau og rapporteringspraksis. Fremtidige krav bør tage højde for branchespecifikke forhold –
herunder eldistributionssektorens regulerede rammevilkår og samfundskritiske rolle. I den forbindelse
beklager Green Power Denmark, at udarbejdelsen af sektorspecifikke ESRS-standarder ser ud til at blive
opgivet.
Med venlig hilsen
Mikkel Vesterbæk
[email protected]
Dir. tlf. +45 35 30 04 92
1
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078120_0020.png
Dato
Side
26. juni 2025
1 af 1
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sendt elektronisk til Katrine Diethelm Jacobsen,
[email protected]
j. nr 2025-2506.
Høringssvar vedr.: Høring over udkast til lov om ændring af årsregnskabsloven og lov om
uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering
(Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som
følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet)
Landbrug & Fødevarer har modtaget ovenstående i høring med frist den 27. juni 2025.
Landbrug & Fødevarer støtter forslaget om at udskyde datoen for virksomhedernes
rapporteringspligt efter bæredygtighedsdirektivet med to år, jf. direktiv (EU) 2025/794. Dette
fremgår også af vores tidligere høringssvar til Erhvervsministeriet af 11. marts 2025.
Vi ser det som positivt, at der nu er truffet en politisk beslutning, som skaber den nødvendige
klarhed for virksomhederne i forhold til tidsrammen for rapporteringspligten. Det vil bidrage til at
reducere usikkerheden og samtidig mindske en række betydelige omkostninger, særligt i relation til
dataindsamling for 2025.
Vi anerkender baggrunden for forslaget, herunder behovet for at give Europa-Kommissionen tid til
at forenkle rapporteringsstandarderne og samtidig give virksomhederne et større
forberedelsesvindue i forhold til de omfattende krav, der følger af bæredygtighedsdirektivet.
3.2. Overgangsordning for afregistrering af revisorer henholdsvis uafhængige erklæringsudbydere
Landbrug & Fødevarer støtter forslaget om at indføre en overgangsbestemmelse, der gør det
muligt at afregistrere en udpeget bæredygtighedsrevisor uden særskilt beslutning på
generalforsamlingen. Det er positivt at der tages højde for de virksomheder, der i tillid til den
oprindelige tidsplan allerede har indgået aftaler. Forslaget bidrager til at begrænse unødige
administrative byrder og understøtter en smidig og praktisk implementering af udskydelsen.
Med venlig hilsen
Mathilde Mørch
Konsulent
Miljø & Bæredygtighed
M +45 3132 4484
E [email protected]