Erhvervsudvalget 2025-26
L 13 Bilag 1
Offentligt
3078119_0001.png
HØRINGSNOTAT
VEDRØRENDE LOVFORSLAG OM ÆNDRING AF
ÅRSREGNSKABSLOVEN, LOV OM FINANSIEL
VIRKSOMHED OG LOV OM
FORSIKRINGSVIRKSOMHED
(UDSKYDELSE AF VIRKSOMHEDERS PLIGT TIL
RAPPORTERING OM BÆREDYGTIGHED OG
AFREGISTRERING AF REVISORER ELLER
UAFHÆNGIGE ERKLÆRINGSUDBYDERE
VEDRØRENDE BÆREDYGTIGHEDSRAPPORTERING)
26. august 2025
Indhold
1. Indledning .............................................................................................. 2
2. Generelle bemærkninger ........................................................................ 2
2.1. Generel opbakning til udskydelse af bæredygtighedsdirektivet ......... 2
2.2. Generel opbakning til afregistrering af revisor ................................... 3
2.3.
Hurtig
afklaring
af
kommende
regler
for
bæredygtighedsrapportering ...................................................................... 4
3. Bemærkninger til konkrete emner ......................................................... 5
3.1. Redegørelse for samfundsansvar og rapportering efter de
europæiske frivillige standarder for bæredygtighedsrapportering i
udskydelsesperioden .................................................................................. 5
3.2. Førtidig rapportering efter ESRS ........................................................ 7
3.3. Dataetik ............................................................................................... 8
4. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .................................................... 8
4.1. Erhvervsministeriets lovtekniske omstrukturering af lovforslaget
.................................................................................................................... 8
4.2. Rettelse af henvisningsfejl ................................................................ 9
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v. ......................... 9
6. Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft
bemærkninger til lovforslaget: ................................................................. 10
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078119_0002.png
2/10
1. Indledning
Et udkast til forslag til Lov om ændring af årsregnskabsloven, lov om fi-
nansiel virksomhed og lov om forsikringsvirksomhed (Udskydelse af virk-
somheders pligt til rapportering om bæredygtighed og afregistrering af re-
visorer eller uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtigheds-
rapportering) har i perioden fra den 26. maj 2025 til den 27. juni (33 dage)
været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Herudover blev udkastet til lovforslaget offentliggjort på Høringsportalen
den 26. maj 2025.
CFU - Centralorganisationens Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening,
Danske Regioner og Datatilsynet har meddelt, at de ikke har bemærkninger
til lovforslaget.
Efter endt høring er Erhvervsministeriet blevet opmærksom på, at dele af
udkastet til lovforslaget også skal gælde for virksomheder omfattet af lov
om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter. Dette var
ikke afspejlet i det udkast, der oprindeligt har været sendt i høring. Der er
derfor tilføjet en bestemmelse til udkastet, som i perioden fra den 31. august
2025 til den 2. september (3 dage) har været sendt i høring hos relevante
organisationer. Den supplerende høring har ikke afstedkommet bemærk-
ninger.
2. Generelle bemærkninger
2.1. Generel opbakning til udskydelse af bæredygtighedsdirektivet
Den offentlige høring viser bred opbakning blandt høringsparterne til at
udskyde virkningen af bæredygtighedsdirektivet
1
med to år for de næste to
bølger af virksomheder, som i dag er omfattet fra henholdsvis regnskabs-
året 2025 og 2026. Brancheforeningen Aktive Ejere i Danmark, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Rede-
rier, Finans Danmark, Forsikring & Pension, FSR
danske revisorer,
Green Power Denmark samt Landbrug & Fødevarer bakker således op om
forslaget, men har alle konkrete bemærkninger, der vil blive behandlet i
nærværende notat.
Dansk Ejendomsmæglerforening henviser til, at den ekstra tid kan bruges
til at forenkle rapporteringskravene, hvilket vil lette den administrative
1
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2022/2464 af 14. december 2022
om ændring af forordning (EU) nr. 537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv
2013/34/EU for så vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering.
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078119_0003.png
3/10
byrde og dermed styrke efterlevelsen blandt små og mellemstore virksom-
heder. Dansk Erhverv fremhæver, at udskydelsen kan bidrage til at redu-
cere de administrative byrder og skabe arbejdsro for virksomhederne.
FSR
danske revisorer bifalder den brede politiske aftale om at stemme
for lovforslaget, så
virksomhederne i bølge 2 og 3
kan indstille arbejdet
med rapportering under bæredygtighedsdirektivet. Også
Landbrug & Fø-
devarer fremhæver den politiske udmelding, der bidrager med at reducere
usikkerheden og mindsker betydelige omkostninger, særligt i relation til
dataindsamling for regnskabsåret 2025.
Green Power Denmark
vurderer, at udskydelsen vil styrke implementerin-
gen, mindske risici for fejlfortolkninger, reducere unødige administrative
byrder og understøtte bedre sammenhæng på tværs af EU-lovgivning.
Endelig opfordrer Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark til, at re-
geringen, Folketinget og EU benytter udskydelsesperioden til et opgør med
den del af reguleringen, der fremstår som regulering for reguleringens egen
skyld.
Kommentar
Erhvervsministeriet noterer sig den brede opbakning til formålet med lov-
forslaget og støtten til, at virksomheder i bølge 2 og 3 får længere tid til at
forberede sig på de kommende rapporteringskrav.
2.2. Generel opbakning til mulighed for afregistrering af bæredygtigheds-
revisor
Dansk Erhverv, Danske Rederier, Finans Danmark, Forsikring & Pension,
FSR
danske revisorer og Landbrug & Fødevarer udtrykker opbakning til
den foreslåede overgangsordning, der giver virksomheder, der har udpeget
en bæredygtighedsrevisor i forventning om at skulle rapportere, tidligere
mulighed for at afregistrere denne uden særskilt beslutning på generalfor-
samlingen.
Kommentar
Erhvervsministeriet noterer sig den brede opbakning til den foreslåede
overgangsordning for afregistrering af bæredygtighedsrevisor.
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078119_0004.png
4/10
2.3. Hurtig afklaring af kommende regler for bæredygtighedsrapportering
Flere høringsparter peger på et generelt behov for hurtig og gennemsigtig
afklaring af de fremtidige krav til virksomhedernes bæredygtighedsrappor-
tering
særligt for de virksomheder, der i dag er omfattet af bæredygtig-
hedsdirektivet.
Der efterlyses en afklaring af det fremtidige anvendelsesområde af bære-
dygtighedsdirektivet som følge af det såkaldte substans-forslag
(COM(2025)81)
2
, så virksomheder, der forventeligt vil falde uden for bæ-
redygtighedsdirektivet, ikke pålægges unødige byrder.
Dansk Erhverv lægger vægt på behovet for hurtig politisk afklaring, så
virksomhederne får vished om, hvilke regler de er omfattet af og hvornår.
Dansk Industri foreslår, at der indarbejdes hjemmel til førtidsimplemente-
ring af det endelige anvendelsesområde, således at bølge 1-virksomheder
hurtigst muligt kan fritages for rapporteringspligten, når det ændrede direk-
tiv er vedtaget.
Danske Rederier opfordrer til, at der arbejdes for en løsning, der undtager
de virksomheder i bølge 1, der allerede rapporterer, men som forventes at
falde uden for bæredygtighedsdirektivet fremtidige anvendelsesområde.
FSR
danske revisorer opfordrer ligeledes til, at der hurtigst muligt, efter
vedtagelsen af substans-forslaget, kommer en klar dansk udmelding om,
hvad der bliver gældende for de virksomheder, som ikke længere vil være
omfattet af bæredygtighedsdirektivet
herunder om de fortsat vil skulle
udarbejde en redegørelse om samfundsansvar.
Kommentar
Erhvervsministeriet noterer sig høringsparternes ønske om hurtig afkla-
ring af det fremtidige anvendelsesområde for bæredygtighedsdirektivet og
anerkender behovet for gennemsigtighed i overgangsperioden.
Erhvervsministeriet deler ønsket om hurtig afklaring om de fremtidige
krav, særligt for de virksomheder, der potentielt vil falde uden for direkti-
vets anvendelsesområde. Det bemærkes dog, at substans-forslag endnu
ikke er vedtaget i EU, og at eventuelle ændringer i det endelige anvendel-
sesområde derfor som udgangspunkt ikke kan adresseres i det foreliggende
lovforslag om udskydelse.
2
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv
2006/43/EF, 2013/34/EU, (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår visse krav til virk-
somheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078119_0005.png
5/10
Erhvervsministeriet er tæt involveret i de igangværende EU-forhandlinger
af bæredygtighedsdirektivet og vil løbende vurdere udviklingen og kommu-
nikere herom.
3. Bemærkninger til konkrete emner
3.1. Redegørelse for samfundsansvar og rapportering efter de europæiske
frivillige standarder for bæredygtighedsrapportering i udskydelsesperio-
den
Dansk Industri, Finans Danmark og Forsikring & Pension anfører, at vide-
reførelsen af kravet om redegørelse for samfundsansvar i udskydelsesperi-
oden er en uhensigtsmæssig overimplementering af EU’s
NFRD-direktiv
3
.
De fremhæver, at virksomheder i højere grad bør tilskyndes til at anvende
den frivillige standard for bæredygtighedsrapportering (VSME), frem for
at opretholde kravet om redegørelse for samfundsansvar, da den frivillige
standard i større omfang imødekommer brugernes behov og understøtter
rapportering af relevant og værdiskabende bæredygtighedsdata.
Dansk Industri ønsker, at kravet om redegørelse for samfundsansvar i over-
gangsperioden udgår, og at årsregnskabsloven giver mulighed for, at Kom-
missionens anbefaling vedrørende VSME-standarden, kan anvendes som
grundlag for frivillig bæredygtighedsrapportering.
Forsikring & Pension ønsker som minimum at brugen af VSME-standarden
skal medføre at kravet om redegørelse for samfundsansvar kan anses som
opfyldt, og at rapporteringen skal kunne opmærkes og indberettes digitalt.
FSR
danske revisorer noterer sig, at forslaget giver klarhed om fortsat
rapportering om samfundsansvar og ønsker en udmelding fra regeringen
om, hvorvidt man anbefaler VSME-standarden, herunder om et eventuelt
samspil mellem redegørelsen for samfundsansvar og standarden.
Kommentar
I forbindelse med implementeringen af bæredygtighedsdirektivet i 2024 be-
sluttede Folketinget, at de virksomheder, der blev omfattet af krav om bæ-
redygtighedsrapportering, skulle fortsætte med at udarbejde en redegø-
relse for samfundsansvar i perioden, indtil de nye regler trådte i kraft. Kra-
3
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2014/95/EU af 22. oktober 2014 om
ændring af direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af ikke-finansielle oplysninger og
oplysninger om mangfoldighed for visse store virksomheder og koncerner
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078119_0006.png
6/10
vene til redegørelse for samfundsansvar er udtryk for dansk overimplemen-
tering, idet EU-kravene til redegørelsen blev ophævet samtidig med ind-
førslen af bæredygtighedsdirektivet.
Det fremlagte lovforslag udgør en direktivnær implementering af "Stop-
the-Clock”-direktivet
4
, der udskyder de eksisterende rapporteringsforplig-
telser under bæredygtighedsdirektivet. Forslaget medfører således ingen
ændringer af de gældende indholdsmæssige rapporteringskrav vedr. bære-
dygtighed i årsregnskabsloven.
Erhvervsministeriet vurderer, at en videreførelse af kravet om redegørelse
for samfundsansvar bidrager til at sikre kontinuitet for de virksomheder,
der får udskudt deres forpligtelse til bæredygtighedsrapportering. De eksi-
sterende regnskabsregler, som udgør overimplementering, forbliver uæn-
drede, og en videreførelse af reglerne vil samtidig give regnskabsbrugerne
fortsat indsigt i virksomhedernes arbejde med samfundsansvar og sikre
sammenhæng i rapporteringen.
Kommissionen offentliggjorde den 30. juli 2025 en henstilling om frivillig
bæredygtighedsrapportering (”VSME-standarden”)
5
. VSME-standarden
blev lanceret som en midlertidig løsning med henblik på at imødekomme
det nuværende behov for bæredygtighedsrapportering blandt virksomhe-
der uden for bæredygtighedsdirektivet anvendelsesområde. Formålet er at
give virksomhederne mulighed for frivilligt at offentliggøre bæredygtig-
hedsoplysninger i et forenklet og proportionelt format. Medlemsstaterne
opfordres af Kommissionen til at støtte kendskabet til og anvendelsen af
VSME med henblik på at mindske administrative byrder og øge ensartet-
heden af bæredygtighedsoplysninger.
VSME-standarden er tænkt som en overgangsordning frem til en formel
frivillig standard vedtages som delegeret retsakt under substansforslaget.
Erhvervsministeriet ønsker at understøtte virksomheders bæredygtigheds-
rapportering i overensstemmelse med intentionerne i bæredygtighedsdi-
rektivet og vurderer, at det er hensigtsmæssigt at give virksomheder mulig-
hed for at bruge VSME-standarden som grundlag for at opfylde kravet til
redegørelsen for samfundsansvar. Efter redegørelsesbekendtgørelsen
6
kan
4
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2025/794 af 14. april 2025 om
ændring af direktiv (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra hvilke
medlemsstaterne skal anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due di-
ligence
5
KOMMISSIONENS HENSTILLING (EU) 2025/1710 af 30. juli 2025 om en frivillig standard for
bæredygtighedsrapportering for små og mellemstore virksomheder
6
BEK nr 1088 af 31/05/2021
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078119_0007.png
7/10
virksomheder allerede i dag ved at anvende andre internationale retnings-
linjer og standarder undlade at medtage en redegørelse for samfundsan-
svar. Hvis en redegørelse for samfundsansvar udarbejdet efter internatio-
nale retningslinjer eller standarder ikke lever op til kravene i årsregn-
skabsloven, skal virksomheden dog supplere redegørelsen, så den lever op
til lovkravene.
3.2. Førtidig rapportering efter ESRS
Dansk Industri støtter umiddelbart, at forslaget ikke understøtter, at virk-
somhederne kan førtidsimplementere rapportering efter bæredygtighedsdi-
rektivet, som forventes betydeligt ændret. Dansk Industri bemærker dog, at
det har den uheldige konsekvens, at tidspunktet for anvendelse af bæredyg-
tighedsstandarderne (ESRS) også udskydes, da virksomheder, der allerede
er langt med rapportering, bør have mulighed for fortsat at rapportere efter
rammerne i ESRS.
Kommentar
Erhvervsministeriet noterer sig ønsket om, at virksomhederne fortsat skal
have mulighed for at påbegynde implementeringen af ESRS-standarderne.
Lovforslaget indebærer ingen ændringer i forhold til de gældende regler,
hvad angår muligheden for at kunne begynde at udarbejde bæredygtig-
hedsrapporteringer i overensstemmelse med ESRS tidligere.
Erhvervsministeriet kan bekræfte, at virksomhederne, som enten frivilligt
har rapporteret eller fremadrettet ønsker at rapportere efter ESRS, kan
fortsætte med at udarbejde bæredygtighedsrapportering inden for disse
rammer.
Erhvervsministeriet kan desuden bekræfte, at virksomhederne kan påbe-
gynde rapporteringen efter ESRS og oplyse herom i ledelsesberetningen i
overensstemmelse med hidtidig praksis.
Der henvises til høringsudkastets § 3, som ændrer datoerne i §§ 66, stk. 5
og 6, i lov nr. 52 af 28. januar 2025 om uafhængige erklæringsudbydere
vedrørende bæredygtighedsrapportering. De gældende bestemmelser i års-
regnskabslovens § 99 ændres ikke.
Erhvervsministeriet er opmærksom på, at strukturen i det nuværende lov-
forslag, med en nyaffattelse af årsregnskabslovens § 99 a i lov nr. 52 af 28.
januar, ikke er brugervenlig. Derfor foreslås en lovteknisk omstrukture-
ring, jf. bemærkningerne til afsnit 4.1 om Erhvervsministeriets lovtekniske
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3078119_0008.png
8/10
omstrukturering af lovforslaget. Omstruktureringen medfører ingen ind-
holdsmæssige ændringer til forslaget.
3.3. Dataetik
Forsikring & Pension påpeger, at der er et overlap mellem krav i årsregn-
skabsloven om redegørelse for politik for dataetik og krav til bæredygtig-
hedsrapportering. Forsikring & Pension henstiller til, at virksomheder, der
rapporterer om bæredygtighed, undtages fra kravet om at redegøre for po-
litik for dataetik, da det er byrdefuldt at skulle rapportere om dataetik efter
to regelsæt.
Kommentar
Erhvervsministeriet noterer sig forslaget. Krav om redegørelse for politik
for dataetik er en dansk særregel og ikke en implementering af bæredyg-
tighedsdirektivet. Lovforslaget udgør en direktivnær gennemførelse af
Stop-the-Clock-direktivet, som udskyder pligten til bæredygtighedsrappor-
tering. Erhvervsministeriet vurderer derfor, at det ikke er hensigtsmæssigt
at gennemføre øvrige ændringer som en del af dette forslag, men vil se på
muligheden for at imødegå forslaget ved en forventet kommende tilpasning
af de materielle krav til bæredygtighedsrapportering som følge af substans-
forslaget.
4. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
4.1. Erhvervsministeriets lovtekniske omstrukturering af lovforslaget
Lovforslaget er i forhold til det tidligere udsendte lovudkast blevet om-
struktureret af lovtekniske hensyn. Omstruktureringen har til formål at
fremtidssikre lovgivningen ved at skabe en klarere systematik i årsregn-
skabsloven. Der er desuden lagt vægt på at forbedre læsevenligheden og
gøre det lettere at navigere i bestemmelserne.
Erhvervsministeriet understreger, at der ikke er foretaget indholdsmæssige
ændringer i lovforslaget som følge af den lovtekniske omstrukturering. De
materielle elementer i forslaget er således uændrede i forhold til det lovud-
kast, der blev sendt i høring.
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
9/10
4.2. Rettelse af henvisningsfejl
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag en korrektion af en henvisningsfejl i års-
regnskabslovens § 102, der fastlægger minimumskravene til årsrapportens
indhold for virksomheder omfattet af regnskabsklasse D.
Efter den gældende ordlyd henviser § 102, stk. 7, 1. pkt., til § 99, stk. 3.
Dette skal retligt være
§ 99, stk. 2.
4.3. Tilføjelse vedrørende mulighed for afregistrering af bæredygtigheds-
revisor
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, er
tilføjet en ny bestemmelse, hvorved de virksomheder, der er omfattet krav
om bæredygtighedsrapportering i lov om fondsmæglerselskaber og inve-
steringsservice og -aktiviteter omfattes af den foreslåede overgangsordning
for afregistrering af bæredygtighedsrevisor. Bestemmelsen svarer ind-
holdsmæssigt til de øvrige bestemmelser i lovforslaget, som vedrører over-
gangsordningen for de finansielle virksomheder. Som nævnt under indled-
ningen, har bestemmelsen været sendt i supplerende høring.
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
92-gruppen, Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Aarhus Universitet, Advo-
katrådet, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Amne-
sty International Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejds-
markedets Tillægs Pension (ATP), Brancheforeningen Aktive Ejere i Dan-
mark, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas, CEPOS, CONCITO, CSR Fo-
rum, Centralorganisationens Fællesudvalg, Cereda, Certificerende Orga-
ners Forum (COF), Copenhagen Business School, DANAK, Danmarks Na-
tionalbank, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og
Cafeer, Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Statistik, Danmarks Tekni-
ske Universitet, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Initiativ for Etisk Handel, Dansk Investor Relations Forening
DIRF,
Dansk Iværksætterforening, Dansk Mode & Textil, Dansk Standard, Dan-
ske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Forsikringsfunktio-
nærers Landsforening, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regio-
ner, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Aktuarfor-
ening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerfor-
ening, Den Danske Fondsmæglerforening, Det Færøske Departement, Det
Kooperative Fællesforbund, Det Nationale Netværk af Virksomhedsledere,
L 13 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
10/10
Det Økonomiske Råds Sekretariat, Domstolsstyrelsen, EG Eksportkredit-
fonden, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finansfor-
bundet, Finansforeningen, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, First
North, Folkekirkens Nødhjælp, Forbrugerrådet, Force Technology, For-
eningen Danske Revisorer, Foreningen af Interne revisorer, Forsikring &
Pension, FSR
Danske Revisorer, Garantifonden for indskydere og inve-
storer, Green Power Denmark, Grønlands Selvstyre, HK, IDA - Ingeniør-
foreningen i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, IT-Universitetet,
IT-branchen, Komiteen for god Fondsledelse, Komiteen for god Selskabs-
ledelse, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommune-
kredit, Kommunernes Landsforening (KL), Kristelig Arbejdsgiverfor-
ening, Kristelig Fagbevægelse, Kuratorforeningen, Københavns Universi-
tet, Landbrug og Fødevarer, Landsdækkende Banker, Landsorganisationen
i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Lokale
Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Mellemfolkeligt Samvirke,
Miljømærkning Danmark, OXFAM IBIS, Red Barnet, Rigsadvokaten,
økonomi og ledelse, Rigsombuddet på Færøerne, Rigsrevisionen, Roskilde
Universitetscenter, Rådet for bæredygtigt byggeri, SEGES, SMV Dan-
mark, Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk og International Kriminali-
tet, Syddansk Universitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, UN
Global Compact, Verdens Skove, Virksomhedsforum for Socialt Ansvar,
Værdipapircentralen og WWF.
6. Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærknin-
ger til lovforslaget:
Brancheforeningen Aktive Ejere i Danmark, Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Rederier, Finans Danmark,
Forsikring & Pension, FSR
danske revisorer, Green Power Denmark samt
Landbrug & Fødevarer.