Kære Folketingsmedlemmer
Vi repræsenterer beboerne i landsbyen Finderup ved Viborg med omkring 250 indbyggere, som står til at få Vest-motorvejen som
nærmeste nabo – blot 100 meter væk.
Vi har identificeret en række alvorlige fejl og mangler i beslutningsgrundlaget for projektet, men har gentagne gange været udelukket
fra at få taletid.
Vi har fået afslag på at præsentere vores materiale for Transportudvalget (TRU), Vejdirektoratet besvarer ikke vores tekniske
bekymringspunkter, vores høringssvar til anlægsloven er blevet afvist, Miljøstyrelsen henviser til Transportministeriet – og
Transportministeriet henviser tilbage til Miljøministeriet, når det drejer sig om drikkevandsproblematikken.
Som nærmeste naboer til Vest-motorvejen finder vi det både dybt bekymrende og udemokratisk, at vi ikke bliver hørt. Vi ønsker
derfor at fremhæve
fem centrale problemstillinger,
som vi ikke har fået mulighed for at præsentere for de rette beslutningstagere:
1.
Drikkevandsbeskyttelse
Vest-motorvejen planlægges anlagt direkte ovenpå Viborgs to største drikkevandsmagasiner – kun beskyttet af ca. 25
meter sandjord.
Vejdirektoratet hævder, at alt forurenet vejvand vil blive opsamlet med en 50 cm kantopsamling. Vejvand der jævnfør
Niras indeholder et PFAS niveau 3,7 gange over grænseværdierne for drikkevand.
Flere undersøgelser, herunder fra det svenske vejdirektorat, dokumenterer imidlertid, at op til 60 % af vejvandet på
motorveje med 130 km/t hastighed slynges op og
spredes op til 40 meter væk fra vejbanen.
Da vejvandet nedsiver omkring 4 meter pr. år i sandjord, vil forurenet vejvand kunne nå Viborgs drikkevandsmagasiner
omkring år 2040.
Det danske Vejdirektorat afviser de svenske resultater og fastholder, at 50 cm kantopsamling er tilstrækkelig – uden
dokumentation.
2.
Støjbelastning
I MKV-rapporten (Miljøkonsekvensvurderingen) er den forventede støjbelastning angivet som et gennemsnit mellem
dag- og natmålinger. Et sådant gennemsnit ligger 6–7 dB(A) lavere end den faktiske støjbelastning, når motorvejen
tages i brug.
En stigning på 6 dB(A) svarer til
en firedobling af motorvejens støjkorridor
og det ændrer dermed fuldstændig
forudsætningerne for vurdering af erstatning, behov for støjdæmpning og påvirkningen af både Finderup by og de
omkringliggende naturområder.
3.
Lukning af vigtig skolevej – Gårsdalsvej
Med anlægget af Vest-motorvejen bliver en vigtig skolevej – Gårsdalsvej – som forbinder Ravnstrup med Hald Ege,
lukket. Det medfører en ekstra trafikbelastning fra omkring 136.000 bilister, som fremover må køre en omvej på 3+3
FOLKETINGET INTERN