Finansudvalget 2025-26
L 1
Offentligt
3091932_0001.png
Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 377
Offentligt
15. oktober 2025
J.nr. 2025 - 6921
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 377 af 18. september 2025 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Peter Bach-Mortensen
L 1 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om udskydelse af den afgiftsfri grænse og indfasning af den effektive sats for betaling af registreringsafgiften for elbiler med 1 år
3091932_0002.png
Spørgsmål
I Dansk Økonomi, forår 2025, anbefaler formandskabet for De Økonomiske Råd, at mi-
nisterierne foretager en konkret vurdering fra sag til sag, når der indregnes arbejdsud-
budsvirkninger af ændringer i forbrugsafgifter. Vil ministeren på den baggrund redegøre
for, om de forudsatte arbejdsudbudseffekter ved en lempelse af registreringsafgiften er til-
strækkeligt begrundet
både empirisk og teoretisk? Det ønskes særligt belyst, hvordan
ministeriet forholder sig til, at en lavere registreringsafgift kan føre til flere biler på vejene
og dermed øget trængsel.
Svar
For så vidt angår den første del af spørgsmålet henvises til
kapitel 3 i Skatteøkonomisk Rede-
gørelse 2018, kapitel 4 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021
samt Finansministeriets skriftlige
kommentar til
Dansk Økonomi, forår 2025.
1
For så vidt angår den sidste del af spørgsmålet, kan det oplyses, at der i Skatteministeriets
beregninger af virkningen på den økonomiske velstand
målt ved den samfundsøkono-
miske virkning
af en ændring i registreringsafgiften indgår en afledt virkning af ændret
trængsel via påvirkningen af de eksterne omkostninger (eksternaliteter) forbundet med
bilkørsel.
2
1
2
Dansk Økonomi, forår 2025: Skriftlige kommentarer fra Finansministeriet
Eksterne omkostninger ved kørsel
Side 2 af 2