Udenrigsudvalget 2025-26
URU Alm.del
Offentligt
3080416_0001.png
Talepunkt til brug for udenrigsministeren ved besvarelse af samrådsspørgsmål A
den 8. oktober 2025.
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålet.
I forrige uge, mandag den 22. september, deltog jeg i det fransk-
saudiske højniveaumøde om implementeringen af to-statsløsningen
under FN’s Generalforsamling
i New York.
Det var et godt møde, som trods det beklagelige forhold, at den
palæstinensiske præsident Abbas ikke fik lov til at deltage fysisk pga. de
amerikanske restriktioner, viste, at der er et bredt, internationalt
momentum bag en langsigtet, bæredygtig løsning på den israelsk-
palæstinensiske konflikt.
Det var også et møde, som i høj grad havde fokus på palæstinensernes
ret til selvbestemmelse og ønsket om etableringen af en palæstinensisk
stat, som kan agere side om side i fred og sikkerhed med Israel.
Forud for og under mødet meldte en række lande ud, at de nu
anerkender Palæstina som stat. Det gælder Frankrig, Storbritannien,
Canada, Australien, Portugal, Malta, Luxembourg og Monaco.
Derudover annoncerede Belgien, at man anerkender Palæstina
i
deres tilfælde vil anerkendelsen dog først vil blive formaliseret, når
gidslerne er frigivet og Hamas ikke længere spiller en rolle i
administrationen af Gaza, altså en betinget anerkendelse. Efter mødet
har også Andorra og San Marino anerkendt Palæstina som stat.
1/7
URU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd den 8. oktober 2025 om regeringens overvejelser om anerkendelse af Palæstina og indsats i FN’s Sikkerhedsråd for at fremme Palæstinas status i FN
Endeligt har Italien i sidste uge også lagt sig på en linje, hvor
anerkendelse betinges med frigivelse af gidslerne og udelukkelse af
Hamas fra enhver fremtidig regeringsdeltagelse i en palæstinensisk
stat.
For Danmarks vedkommende, har vores position traditionelt været, at
anerkendelse af Palæstina ideelt først bør ske i forbindelse med en
forhandlet to-statsløsning mellem parterne. Alternativt som led i en
meget bredt koordineret EU-indsats på et tidspunkt, hvor et sådant
skridt reelt kan fremme to-statsløsningen.
Men virkeligheden er, at en forhandlet to-statsløsning i stigende grad
er truet af den israelske regerings afvisning af to-statsløsningen,
kombineret med den fortsatte udvidelse af bosættelserne og trusler om
annektering.
Vi kan derfor ikke vedblive med at insistere på, at anerkendelse bør ske
som led i en forhandling, når den ene part afviser dette. Som jeg sagde
i New York, kan nøglerne til anerkendelse af en palæstinensisk stat ikke
længere ligge i hænderne på den israelske regering. De må ligge hos
palæstinenserne. På den baggrund annoncerede jeg på mødet i New
York, at regeringen er parat til at anerkende Palæstina som stat, når en
række betingelser er opfyldt
betingelser som ikke længere er knyttet
til, hvornår Israel måtte ændre kurs, men nok så meget til
palæstinenserne selv.
2/7
URU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd den 8. oktober 2025 om regeringens overvejelser om anerkendelse af Palæstina og indsats i FN’s Sikkerhedsråd for at fremme Palæstinas status i FN
Regeringen er med andre ord parat til at anerkende Palæstina, når:
de israelske gidsler er frigivet;
Hamas og andre terrororganisationer er afvæbnet;
Hamas og andre terrororganisationer ikke længere spiller en
rolle i Gaza;
der er sket yderligere fremskridt i reformsporet ved det
Palæstinensiske Selvstyre;
der er vished for, at en fremtidig palæstinensisk stat
demilitariseres.
oOo
Regeringen har samtidig flere gange understreget, at anerkendelse ikke
bare må være et slag i luften. Vi skal sikre en fremtidig palæstinensisk
stat, hvor hverken Hamas eller andre terrororganisationer må spille en
rolle, og som er bæredygtig og mere demokratisk. Derfor har vi også
fokus på de reformer, som Det Palæstinensiske Selvstyre nu er ved at
gennemføre.
3/7
URU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd den 8. oktober 2025 om regeringens overvejelser om anerkendelse af Palæstina og indsats i FN’s Sikkerhedsråd for at fremme Palæstinas status i FN
3080416_0004.png
Præsident Abbas er kommet med en række centrale reformløfter. Det
knytter sig bl.a. til reformer vedrørende sociale ydelser, reformer på
uddannelsesområdet samt løftet om afholdelsen af valg i Palæstina, når
der forhåbentlig er kommet en våbenhvile
et valg som til den tid vil
skulle stå mellem politiske aktører, der ikke stiller spørgsmål ved Israels
ret til at eksistere. Derudover har Abbas og Den Arabiske Liga i øvrigt
taget fuld afstand fra Hamas, ligesom Abbas har forpligtet sig til en
fremtidig demilitariseret palæstinensisk stat. Det vil vi holde Selvstyret
op på.
Vi vil også samtidig presse på for, at etableringen af en palæstinensisk
stat går hånd i hånd med yderligere normalisering mellem Israel og de
arabiske lande i regionen.
oOo
I forhold til anden del af samrådsspørgsmålet, nemlig spørgsmålet om
Palæstinas medlemskab af FN, forholder det sig sådan, at det kræver
Sikkerhedsrådets opbakning, før Palæstina kan tildeles denne status. I
2024 nedlagde USA imidlertid veto på en resolution i Sikkerhedsrådet
fremsat af Algeriet om palæstinensisk medlemskab, og der er pt intet,
der tyder på ændring af den amerikanske position, snarere tværtimod.
Derfor er der på nuværende tidspunkt heller ingen blandt vores
ligesindede medlemmer af Sikkerhedsrådet, som lige nu pønser på nye,
lignende initiativer desangående. Det samme gælder Danmark.
4/7
URU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd den 8. oktober 2025 om regeringens overvejelser om anerkendelse af Palæstina og indsats i FN’s Sikkerhedsråd for at fremme Palæstinas status i FN
Da spørgsmålet om fuldt FN-medlemskab blev vetoet i 2024, førte det
dog i stedet til en resolution fremsat af den arabiske gruppe
i FN’s
Generalforsamling. Den resolution udtrykte ikke alene støtte til fuldt
palæstinensisk medlemskab af FN, men gav også samtidig Palæstina en
række øgede beføjelser i FN. Danmark stemte for, også selvom vi ikke
har anerkendt Palæstina
i øvrigt ironisk nok, mens flere andre EU-
lande, som ellers formelt har anerkendt Palæstina, f.eks. Sverige, ikke
støttede. Sådan er der så mange nuancer, selv i Norden.
oOo
Afslutningsvis vil jeg gerne udtrykke en forsigtig optimisme i kølvandet
på Trumps fredsplan for Gaza, som nu altså har bragt parterne til
forhandlingsbordet i Sharm el-Sheikh i Egypten. Det giver håb for
løsladelse af gidslerne, for at få stoppet krigen og lidelserne i Gaza, få
sikret, at befolkningen kan få den nødhjælp, de så desperat har brug
for, og forhåbentlig få igangsat genopbygningen og etableret en
administrationen af Gaza, hvor Hamas ikke længere spiller nogen rolle.
Og også få igangsat en proces henimod en to-statsløsning, hvor Israel
og Palæstina kan leve side om side i fred og sikkerhed.
I mellemtiden vil regeringen fortsætte med at presse på ad flere
forskellige spor for at adressere den katastrofale humanitære situation,
der fortsat udspiller sig i Gaza og i stigende grad også på Vestbredden.
5/7
URU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd den 8. oktober 2025 om regeringens overvejelser om anerkendelse af Palæstina og indsats i FN’s Sikkerhedsråd for at fremme Palæstinas status i FN
Som medlem af
Sikkerhedsrådet
skubber vi på alle de steder, vi kan. Så
sent som den 18. september fremsatte vi en resolution på vegne af
Rådets ti indvalgte medlemmer, der opfordrede til våbenhvile og
frigivelse af gidslerne, og som også indeholdt krav til Israel om at
ophæve de restriktioner, der lige nu umuliggør den nødvendige
humanitære adgang. Desværre nedlagde USA endnu engang veto mod
resolutionen, som i stedet mødte støtte fra de 14 øvrige medlemmer.
I
EU
bruger vi lige nu vores formandskab til at arbejde for at skabe den
nødvendige opbakning til en række initiativer om hhv.
delvis
suspendering af Israels deltagelse i Horizon-samarbejdet, sanktioner
mod ekstremistiske bosættere og yderligtgående israelske ministre,
forbud eller begrænsning af import af varer fra bosættelserne og
suspendering af handelskapitlet i EU/Israel-associeringsaftalen.
Ligesom vi fortsat løbende bakker op om yderligere sanktioner mod
Hamas.
Også
bilateralt
lægger vi pres på Israel for at ændre kurs. Selv var jeg i
Israel og Palæstina for en måned siden. Her pressede jeg bl.a. på for, at
Israel tillader evakuering af syge og sårede til behandling på
Vestbredden, inklusive i Jerusalem
kun godt 100 km. fra Gaza og jo i
patienternes eget nærområde. Og vi har sagt, at vi vil stille personel og
finansiering til rådighed. Initiativet har fået meget bred opbakning både
i og uden for EU-kredsen, og 25 lande, samt EU, støttede op om
initiativet i en fælleserklæring udsendt den 23. september.
6/7
URU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd den 8. oktober 2025 om regeringens overvejelser om anerkendelse af Palæstina og indsats i FN’s Sikkerhedsråd for at fremme Palæstinas status i FN
Tilsvarende fortsætter vi vores humanitære- og udviklingsbistand til
Palæstina, ligesom vi bakker op om
EU’s indsats
i forhold til reform af
Det Palæstinensiske Selvstyre.
For at give Selvstyret et rygstød
og undgå finansielt kollaps
annoncerede jeg desuden i New York et nyt bidrag på 50 mio. kr., som
vil blive udmøntet via Verdensbanken eller EU. Hvis Selvstyret skal
kunne levere de reformer, de selv har forpligtet sig til, og som vi også
kræver af dem, må vi også bidrage til at sikre, at Selvstyret ikke
kollapser finansielt.
Tak for ordet.
7/7