Retsudvalget 2025-26
REU Alm.del
Offentligt
3080530_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-09766
3817899
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AX-AØ
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål AX:
”Vil ministeren forholde sig til og redegøre for, hvilke initiativer
ministeren vil tage på baggrund af Statsadvokaternes "Afrapportering
vedrørende Tilsynsundersøgelse 1" af 16. maj 2025 om politiets og
anklagemyndighedens praksis i forhold til at henlægge sager (jf. REU
alm. del - bilag 273) og Rigsadvokatens ””Fast track”-undersøgelse
af actioncard og vejledninger i Østjyllands Politi” af 11. juni 2025 (jf.
REU alm. del – bilag 255)?”
Samrådsspørgsmål AY:
”Vil ministeren, idet det i forbindelse med DR’s dækning af sagen om
vaskede sager hos statsadvokaterne er kommet frem, at studerende
sidder hos politiet og afgør sager om alvorlig personfarlig kriminalitet,
redegøre for lovligheden af heraf?”
Samrådsspørgsmål AZ:
”Vil ministeren forklare hvordan beløbsgrænserne på politiets
actioncards er fremkommet, hvilke beløbsgrænser der gælder, om
beløbsgrænserne er de samme i hele landet, hvornår de er indført og
hvad lovligheden af dem er, og vil ministeren endvidere redegøre for,
om ændringen af actioncards hos Østjyllands politi nu sikrer, at man
ikke træffer ulovlige afgørelser?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
Samrådsspørgsmål AÆ:
”Vil ministeren redegøre for, om vi kan have tillid til statsadvokaternes
evne til at omgøre sager med mangelfuld efterforskning som beskrevet
af Danmarks Radio i de fire sager, jf. artiklerne ”Maria anmeldte mand
for voldtægt. Fire andre gjorde det samme, alligevel kom han aldrig
for retten”, dr.dk den 12. maj 2025, ”Eksperter: Politiet svigter i sag
om mulige overgreb på børnehavebarn”, dr.dk den 5. november 2023,
”Josefine kontaktede politiet 12 gange. Alligevel lukkede de hendes
voldssag med begrundelsen, at de ikke havde hørt fra hende”, dr.dk
den 27. januar 2025, og ”80-årige Henry Kjær blev fundet i en blodpøl
på plejehjem. Nu får myndigheder kritik i sagen”, den 11. maj 2025?”
Samrådsspørgsmål AØ:
”Vil ministeren redegøre for, om han stadig mener, statsadvokaterne
er den rette myndighed til at undersøge vask af sager i sager om
personfarlig kriminalitet?”
Spørgsmål AX, AY, AZ, AÆ og AØ er stillet efter ønske fra Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Betina Kastbjerg (DD), Mette Thiesen (DF) og
Rosa Lund (EL).
Side 2/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålene.
Samrådet i dag er en opfølgning på et tidligere samråd
før sommerferien, og det vedrører nogle af de temaer, vi
har drøftet under flere samråd i løbet af det sidste halvår.
Til samrådet i dag er der stillet en række spørgsmål, der
strækker sig bredt emnemæssigt. Jeg vil derfor starte med
at
besvare
spørgsmålene,
der
og
handler
brugen
om
af
statsadvokaternes
sagsbehandling
beløbsgrænser i actioncards.
Derefter vil jeg vende mig mod den række af
undersøgelser, jeg har iværksat som opfølgning på
kritikken af politiets sagsbehandling, herunder hvad
resultaterne har givet anledning til af tiltag.
[Lovligheden af at anvende studentermedhjælpere]
Jeg vil starte med at besvare spørgsmål AY. Spørgsmålet
handler
om
statsadvokaternes
brug
af
studentermedhjælpere i behandlingen af klager over
Side 3/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
afgørelser om henlæggelse af sager om personfarlig
kriminalitet.
Jeg kan i den forbindelse henvise til mine besvarelser af
17. juni 2025 af spørgsmål nr. 1196 (Alm. del),
spørgsmål nr. 1203 (Alm. del) og spørgsmål nr. 1229
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Som Rigsadvokaten har oplyst i besvarelsen af
spørgsmål nr. 1196 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg,
har
det
grundet
it-systemet
hos
statsadvokaterne været sådan, at der i de koncepter, der
anvendes i blandt andet afgørelsessager, automatisk er
blevet indsat navnet på den person, som har lavet udkast
til afgørelsen. Også selvom den endelige afgørelse og
juridiske kvalitetssikring er foretaget af en anklager.
Dette er nu ændret, så der altid vil være en anklager sat
på som kontaktperson.
Det fremgår også af besvarelsen, at der ikke er
sagsområder hos statsadvokaterne, hvor juridiske
studentermedhjælpere selv træffer afgørelse. Alle
afgørelser gennemgås, kvalitetssikres og underskrives af
en anklager.
Side 4/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
Der er desuden spurgt ind til, hvorvidt det er lovligt at
anvende studentermedhjælpere i sagsbehandlingen hos
statsadvokaterne.
Som jeg har oplyst i besvarelse af 17. juni 2025 af
spørgsmål nr. 1201 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg,
er
det
op
til
den
enkelte
forvaltningsmyndighed at tilrettelægge arbejdet, således
at forvaltningslovens sagsbehandlingsregler overholdes.
Forvaltningsmyndigheder
skal
desuden
overholde
principperne om god forvaltningsskik, som blandt andet
indebærer at optræde venligt og hensynsfuldt overfor
borgerne. Myndighederne er altså ansvarlige for, at en
angiven kontaktperson kan agere inden for disse rammer,
men den pågældendes ansættelsesvilkår har ikke i sig
selv betydning for, om dette er tilfældet.
[Statsadvokaternes sagsbehandling i fire konkrete
sager]
Jeg vil nu bevæge mig over til besvarelsen af spørgsmål
AÆ.
Spørgsmålet
omhandler
statsadvokaternes
sagsbehandling i fire klagesager om henlæggelse af sager
om personfarlig kriminalitet.
Side 5/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
I forhold til de fire konkrete klagesager fik retsordførerne
på et møde den 14. maj 2025 i Justitsministeriet en
fortrolig
mundtlig
orientering
om
sagerne
af
statsadvokaterne. Derudover har jeg i besvarelsen af 17.
juni 2025 af spørgsmål nr. 1167 (Alm. del) fra
Folketingets
Retsudvalg
oversendt
en
skriftlig
redegørelse for de fire sager. I tre af sagerne skal
oplysningerne behandles fortroligt, og det er derfor
begrænset, hvad jeg kan sige om sagerne i dag.
Men jeg vil gerne gøre det helt klart; jeg har fortsat stor
tillid til statsadvokaterne – det ændrer kritikken i
forbindelse med de fire sager ikke på. Det vender jeg
også tilbage til senere i min tale.
[Beløbsgrænser i actioncards i Østjyllands Politi]
Jeg vil nu bevæge mig videre til at besvare spørgsmål
AZ, som handler om beløbsgrænser i actioncardet fra
Østjyllands Politi, samt hvordan beløbsgrænser anvendes
i hele landet.
Jeg kan henvise til min besvarelse af 18. august 2025 af
spørgsmål nr. 1195 (Alm. del) og 18. september 2025 af
spørgsmål nr. 1434 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg,
hvor
Østjyllands
Politi
beskriver
Side 6/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
oprindelsen og konteksten for de beløb, der står angivet i
actioncardet. Desuden er der et fortroligt bilag til
besvarelsen af spørgsmålet, som yderligere beskriver
konteksten for beløbene.
I ”Fast track”-undersøgelsen har statsadvokaten i Viborg
og Rigsadvokaten foretaget et legalitets- og kvalitetstjek
af actioncardet. Resultatet af undersøgelsen er sendt til
Folketingets Retsudvalg den 18. juni 2025 – bilag 255.
Det fremgår blandt andet heraf, at Rigsadvokaten ikke
finder grundlag for at fastslå, at
”Actioncardet om
slutning af økonomiske sager på ressourcer”
er i strid
med
de
gældende
retningslinjer
i
Rigsadvokatmeddelelsen om delegation. Rigsadvokaten
peger dog på, at actioncardet kunne have været
formuleret klarere. Østjyllands Politi har oplyst, at
actioncardet ikke længere anvendes i kredsen.
Statsadvokaterne
gennemgang
af
har
desuden
færdiggjort
retningslinjer
deres
for
politikredsenes
henlæggelse og påtaleopgivelse af sager mv. Jeg har
oversendt resultaterne til Folketingets Retsudvalg den
29. september 2025 – bilag 359. Det fremgår bl.a. af
redegørelsen, at politikredsene i varierende omfang har
angivet beløbsgrænser som et – blandt flere – parametre
Side 7/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
for vurderingen af, om visse sagstyper kan henlægges
efter retsplejeloven.
Statsadvokaterne beskriver i deres redegørelse, hvordan
politiet
og
anklagemyndighedens
beslutning
om
henlæggelse eller påtaleopgivelse af straffesager beror på
en konkret vurdering af sagen og dermed et skøn.
Skønnet er ikke til hinder for, at der opstilles og anvendes
interne prioriteringer eller hovedregler, når blot der i den
enkelte sag foretages en konkret vurdering i lyset af
sagens samlede omstændigheder.
Det fremgår også af gennemgangen, at det er
Rigsadvokatens vurdering, at værdien af sagens genstand
ud fra en ressourcemæssig betragtning kan indgå som et
parameter i vurderingen af sagen, men at det selvsagt
forudsættes, at der altid foretages en konkret vurdering
af sagens samlede omstændigheder.
Rigsadvokaten
finder
derfor,
at
det
er
mest
hensigtsmæssigt, at lokale retningslinjer ikke angiver og
anvender terminologien beløbsgrænser, idet det fejlagtigt
kan give det indtryk, at en sag kan henlægges alene under
henvisning til beløbets størrelse.
Side 8/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
3080530_0009.png
Konklusion er klar; værdien af sagens genstand kan ud
fra en ressourcemæssig betragtning indgå som et
parameter i vurderingen af sagen, så længe der altid
foretages en konkret vurdering af sagens samlede
omstændigheder.
[Opfølgning på undersøgelserne]
Dette leder mig til besvarelsen af spørgsmål AX, der
omhandler, hvilke initiativer der iværksættes på
baggrund af resultaterne af ”Fast track”-undersøgelsen i
Østjyllands Politi og tilsynsundersøgelsens første fase.
Indledningsvis
vil
jeg
blot
opridse
de
mange
undersøgelsesspor, der er iværksat det sidste halve år.
For det første er der iværksat en tilsynsundersøgelse, som
gennemføres i to faser. Den første tilsynsundersøgelse,
som er afsluttet, omhandler personfarlig kriminalitet.
Den anden fase er påbegyndt og omhandler økonomisk
kriminalitet. Her vil myndighederne gennemgå henlagte
sager om økonomisk kriminalitet, ligesom der vil blive
foretaget en analyse af sagsområdet.
For det andet har Rigsadvokaten – som jeg allerede har
været inde på – foretaget en ”Fast track”-undersøgelse af
konkrete dokumenter fra Østjyllands Politi.
Side 9/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
3080530_0010.png
For det tredje har statsadvokaterne gennemgået samtlige
politikredses
til Folketinget.
For
det
fjerde
er
der
nu
blandt
også
iværksat
en
i
spørgeskemaundersøgelse
medarbejderne
retningslinjer
for
henlæggelse
og
påtaleopgivelser, og resultaterne er i denne uge oversendt
Østjyllands Politi, der har arbejdet med henlæggelse af
sager om økonomisk kriminalitet.
Og for det femte er Rigsrevisionen i gang med en
undersøgelse af politiets henlæggelse af sager, som også
vil kaste lys over politiets praksis på området.
Der bliver i samrådsspørgsmålet spurgt ind til, hvilke
initiativer der iværksættes som opfølgning på første fase
af tilsynsundersøgelsen.
Resultatet af første fase af tilsynsundersøgelsen om
personfarlig kriminalitet blev sendt til Folketinget den
30. juni 2025 – bilag 273. Det fremgår af undersøgelsen,
at der ikke er grundlag for at fastslå, at politikredsene
bevidst og systematisk har undladt at foretage
tilstrækkelig efterforskning, eller at sagerne er blevet
henlagt eller sluttet på baggrund af usaglige hensyn.
Side 10/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
Tilsynsundersøgelsen viser samtidig, at der er et
forbedringspotentiale i forhold til registrering af
undersøgelsessager.
Lidt
under
halvdelen
af
de
gennemgåede undersøgelsessager burde have været
registreret som skarpe sager. Det har jeg naturligvis en
forventning om, at der i videst muligt omfang rettes op
på.
Rigsadvokaten har som opfølgning på resultaterne
oplyst, at de politikredse, der har udfordringer med at
registrere sagerne korrekt, vil iværksætte tiltag for at
sikre
korrekt
brug
af
undersøgelsesnumre.
Rigsadvokaten vil desuden foranledige, at der i 1. halvår
af 2026 iværksættes et tematilsyn vedrørende korrekt
registrering af skarpe sager og undersøgelsessager.
For
vidt
angår
resultatet
af
”Fast
track”-
undersøgelsen, så har jeg allerede været inde på, hvad
konklusionen er for actioncardet. Som nævnt anvender
Østjyllands Politi ikke længere actioncardet, og
Østjyllands Politi har justeret i deres vejledning om
delegation af afgørelseskompetence.
Side 11/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
For så vidt angår de to vejledninger –
”Kontakt
forurettede” og ”AUS mistænkte” –
som ligeledes var en
del af ”Fast track”-undersøgelsen, blev der også rejst
kritik fra Rigsadvokaten. Østjyllands Politi har i den
forbindelse oplyst, at de to vejledninger kun har været i
brug i en periode i efteråret 2024.
Østjyllands Politi har som opfølgning på undersøgelsen
igangsat et arbejde med at sikre, at vejledninger
udarbejdes, godkendes, placeres og vedligeholdes
korrekt. Det mener jeg er helt på sin plads. Det skal
naturligvis være sådan, at lokale retningslinjer er
godkendt på det fornødne niveau, inden de tages i brug i
sagsbehandlingen.
Jeg har desuden bedt Rigspolitiet om at sørge for, at
Østjyllands Politi opfordrer borgerne til at tage kontakt,
hvis de tidligere har forsøgt at komme med supplerende
oplysninger til en sag i den periode, hvor det såkaldte
ringepapir har været gældende.
Ud over den konkrete opfølgning har jeg naturligvis en
forventning om, at Østjyllands Politi tager ved lære af
hele forløbet.
Side 12/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
3080530_0013.png
Siden seneste samråd har statsadvokaterne desuden
gennemgået
politikredsenes
retningslinjer
om
henlæggelse af sager. Gennemgangen er som nævnt
sendt til Folketingets Retsudvalg den 29. september
2025.
Det fremgår blandt andet af Rigsadvokatens udtalelse, at
statsadvokaternes gennemgang viser, at politikredsenes
retningslinjer mv. generelt er inden for rammerne af
gældende ret, men at der er fundet eksempler på
retningslinjer, som ikke fuldt ud er i overensstemmelse
med rammerne i retsplejeloven eller retningslinjerne i
Rigsadvokatmeddelelsen.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet vil som opfølgning på
redegørelsen iværksætte fire konkrete tiltag.
For det første vil Rigsadvokaten og Rigspolitiet inden
årets udgang foranledige, at der fastlægges fælles
rammer
for
formatet
for
lokale
politiets
og
anklagemyndighedens
retningslinjer,
godkendelsesniveau, samt at dokumenterne gøres
tilgængelige ét sted i politikredsene.
Side 13/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
3080530_0014.png
For det andet vil Rigsadvokaten og Rigspolitiet sikre
fælles kommunikation til politikredsene om de fælles
rammer for de lokale retningslinjer.
For det tredje skal politidirektørerne sikre, at alle lokale
identificerede retningslinjer vedrørende kriterier for
henlæggelser mv. af straffesager inden udgangen af 1.
kvartal 2026 er i overensstemmelse med de fælles
rammer for lokale retningslinjer.
For det fjerde skal statsadvokaterne i deres tilsyn med
straffesagsbehandlingen i politikredsene i 2026 have
skærpet fokus på udstedelse af nye lokale retningslinjer
for henlæggelse, påtaleopgivelse og delegation af
afgørelseskompetencer.
Jeg finder det fornuftigt og tiltrængt, at der nu
iværksættes et arbejde med at fastlægge fælles rammer
for formatet for lokale retningslinjer, og som jeg også
tidligere har givet udtryk for, skal det naturligvis være
sådan, at også lokale retningslinjer mv. er godkendt på
det fornødne niveau, inden de tages i brug i
sagsbehandlingen.
[Mistillid til statsadvokaterne]
Side 14/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
Det sidste spørgsmål jeg vil komme ind på i dag er
spørgsmål
AØ,
der
handler
om,
hvorvidt
statsadvokaterne er rette myndighed til at håndtere
Rigsadvokatens tilsynsundersøgelse om personfarlig
kriminalitet.
Siden sidste samråd, hvor vi drøftede statsadvokaternes
rolle som tilsynsmyndighed, har statsadvokaterne
gennemført flere undersøgelsesspor.
Resultaterne af tilsynsundersøgelsen, resultaterne af
”Fast track”-undersøgelsen af dokumenter i Østjyllands
Politi og resultaterne af statsadvokaternes gennemgang
af politikredsenes retningslinjer viser for mig, at
statsadvokaterne har arbejdet grundigt og kritisk med
undersøgelserne.
Det bekræfter mig i, at vi fortsat kan have både tillid til
statsadvokaternes opgave som tilsynsmyndighed for
anklagemyndigheden i politikredsene og konkret i
forhold til tilsynsundersøgelsens anden fase.
[Afslutning]
Og det leder mig til at understrege, at der selvfølgelig
skal være plads til, at det både politisk og i medierne
Side 15/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
bliver
diskuteret,
om
situationen
i
politiet
og
anklagemyndigheden er, som den skal være, eller om der
bliver prioriteret for hårdt. Den diskussion er sund at
have, og den er også vigtig at have med i de forhandlinger
om
uger.
Men jeg vil gerne advare imod, at den diskussion
udvikler sig til mistro og mistillid mod et system eller
mod medarbejdere, der arbejder hos politiet eller
anklagemyndigheden.
Når jeg rejser rundt i Danmark og møder ansatte i politiet
og anklagemyndigheden, så bliver jeg mødt af fagligt
kompetente og dedikerede medarbejdere, som går på
arbejde hver eneste dag med det formål at gøre Danmark
til et trygt og sikkert land.
Det er medarbejdere, der sidste år rejste sigtelser i 9.967
voldssager og 1.738 voldtægtssager. Og som samtidig
rejste sigtelse i 43.903 sager om økonomisk kriminalitet.
Og jeg hører også fra de medarbejdere, at mængden af
sager kræver svære prioriteringer i deres arbejde – det
en
ny
flerårsaftale
for
politiet
og
anklagemyndigheden, som vi forhandler i netop disse
Side 16/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
skal vi lytte til og tage alvorligt. Det er vigtigt, at vi
drøfter politiets prioriteringer, og om de svarer til
samfundets forventninger og har den rigtige balance.
Og jeg tror også, at det er vigtigt, at vi i den helt legitime
diskussion er realistiske. For vi kommer aldrig et sted
hen, hvor politiet ikke skal prioritere. Sådan vil det være
i et samfund, hvor der ikke er ubegrænsede ressourcer til
rådighed. Det gælder for alle myndigheder.
Det må og skal være sådan, at politikredsene ser på de
tilgængelige ressourcer og antallet af sager og derfra
prioriterer, hvordan medarbejderne anvender deres tid –
heriblandt hvor mange efterforskningsskridt, der kan
anvendes på en given sag. Det er ikke noget, der hverken
kan eller skal detailstyres fra Christiansborg.
Det, der derimod er vores opgave, det er at fastlægge de
overordnede
rammer
for
politiets
og
anklagemyndighedens arbejde. Og det er en opgave, som
vi allerede er i gang med som led i de igangværende
forhandlinger af en ny flerårsaftale for politiets og
anklagemyndighedens økonomi.
Side 17/18
REU, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af talepapir, jf. samrådsspm. AX-AØ
Her har vi mulighed for at sætte os sammen og finde ud
af, hvad vi ønsker for vores politi og anklagemyndighed,
og her har vi mulighed for at komme med løsninger på
de udfordringer, som myndighederne møder. Men også i
forhandlingerne skal der prioriteres. Heller ikke der
findes
der
uendelige
ressourcer.
Politiets
opgaveportefølje bliver kun mere krævende – det vidner
den seneste tids sikkerhedshændelser kun alt for tydeligt
om. Det må alle ansvarlige partier være bevidste om.
Jeg ser frem til at fortsætte drøftelserne med jer på de
kommende forhandlingsmøder om flerårsaftalen.
Tak for ordet.
Side 18/18