Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del
Offentligt
3089061_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20-10-2025
J nr.
2025 – 5029
Akt-id
708243
Svar på MOF alm. del – spm. 1279
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 30. september 2025 stillet mig følgende
spørgsmål 1279 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Tina Cartey Hansen (KF).
Spørgsmål 1279
Kan ministeren bekræfte, at der er tale om dobbeltbetaling for det samme affald,
så borgere skal betale renovationsgebyr for at komme af med deres affald – og
at de frivillige organisationer oveni skal betale endnu et gebyr for at aflevere de
frasorterede effekter på genbrugspladsen?
Svar
Jeg vil gerne indledningsvis understrege, at jeg har stor respekt for det arbejde,
der bliver udført i frivillige velgørende organisationer, samt deres bidrag til om-
stillingen til en cirkulær økonomi.
Vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt frivillige organisationers betaling for brug
af genbrugspladser udgør dobbelt-betaling, har Energistyrelsen oplyst følgende:
”Genbrugspladsens indtægter stammer dels fra affaldsgebyret, der opkræ-
ves fra borgerne for deres adgang til genbrugspladsen og dels fra virksom-
heder, der betaler for brug af genbrugspladsen. Ordninger for virksomheder-
nes betaling varierer, herunder om der betales pr. besøg eller via abonne-
mentsordninger. Frivillige organisationer skal betale for deres brug af gen-
brugspladsen på linje med andre virksomheder.
Genbrugspladsens samlede indtægter, herunder både fra borgere og virk-
somheder, skal svare til genbrugspladsens omkostninger forbundet med
håndteringen af affaldet. Kommunale affaldsgebyrer, herunder genbrugs-
pladsgebyret er omfattet af princippet om hvile-i-sig-selv. Kommunale gen-
brugspladser vil dermed ikke kunne opnå et overskud, hvilket tilsiger, at
samme omkostning ikke må opkræves to gange.”
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvornår der forventes at foreligge en løsning på de EU-regler, der forhindrer, at genbrugsbutikker, herunder Blå Kors m.fl., kan fritages for at betale affaldsafgift
3089061_0002.png
Spørgsmålet om frivillige organisationers betaling for brug af genbrugspladser
har været behandlet politisk inden for de senere år,
jf. bl.a. svar på alm. del
spm. 467 (2021/22).
I 2020 blev aftalepartierne bag Klimaplan for en grøn af-
faldssektor og cirkulær økonomi fra juni 2020 bl.a. enige om at: ”fremme
gen-
brug ved at fritage de frivillige velgørende organisationer for affaldsgebyrer, når
de bruger genbrugspladsen, såfremt det er i overensstemmelse med forurene-
ren betaler-princippet og statsstøttereglerne.”
Forureneren betaler-princippet og statsstøttereglerne er bestemt i EU-regler.
Daværende Miljøministerium og Energistyrelsen har efter indgåelse af Klimapla-
nen undersøgt, hvorvidt en gebyrfritagelse kunne lade sig gøre inden for hen-
holdsvis forureneren betaler-princippet og statsstøttereglerne. Disse resultater
blev præsenteret for partierne bag Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cir-
kulær økonomi d. 14. september 2021.
Fsva. forureneren betaler-princippet
Miljøministeriet vurderede, at det vil være uforeneligt med forureneren betaler-
princippet at fritage de frivillige velgørende organisationer for betaling af det ge-
byr, som følger af affaldsaktørbekendtgørelsen, når de gør brug af tilbuddet om
at aflevere affald på genbrugspladser.
Der er i vurderingen lagt vægt på, at de frivillige velgørende organisationer er af-
faldsproducent og/eller nuværende affaldsindehaver, og derfor, som følge af for-
ureneren betaler-princippet skal afholde omkostningerne forbundet med håndte-
ringen af det materiale, som de afleverer til affaldshåndtering på genbrugsplad-
serne
Fsva. statsstøtteregler
Energistyrelsen har vurderet, at det ikke kan afvises, at en gebyrfritagelse også
vil indebære ulovlig statsstøtte. I og med at en gebyrfritagelse også bryder med
forureneren betaler-princippet, vurderede Energistyrelsen, at det ikke er relevant
at undersøge mulighederne for lovlig statsstøtte nærmere.
Alternative løsninger
I forbindelse med ovenstående arbejde blev der på baggrund af dialog med de
frivillige velgørende organisationer samt andre interessenter på området arbej-
det med alternativer, hvilket dog ikke har ført til en løsning. Der kan læses mere
herom i svar på alm. del spm. 467 (2021/22).
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2