Granskningsudvalget 2025-26
GRA Alm.del
Offentligt
3085084_0001.png
7. oktober 2025
Dok.nr.: 1168628
TALEPAPIR TIL GRA SAMRÅD J DEN 7. OKTOBER
2025 OM ELBIT-SAGEN
DET TALTE ORD GÆLDER
Tak for muligheden for at komme i samråd her i dag.
Som nævnt på tidligere samråd er Elbit-sagen jo en sag, som
har været genstand for en omfattende advokatundersøgelse.
Beslutningen om at iværksætte advokatundersøgelsen tog jeg
sammen med et bredt flertal af Folketingets partier.
De første fire samråd har som bekendt handlet om forløbet og
beslutningsprocesserne i Forsvarsministeriet og regeringen op
til beslutningen om at indgå aftale med Elbit om køb af ildstøt-
tesystemer. Og jeg har ved besvarelserne taget udgangspunkt
i advokatundersøgelsen.
På samrådet i dag skal vi se fremad. Det er nødvendigt. Men
det er også vigtigt, at der tages så meget læring med fra Elbit-
sagen som muligt. For som jeg også tidligere har været inde
på, er der sket flere fejl i sagen. Og det skal vi forhindre gen-
tager sig.
***
Side 1 af 8
GRA, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 7. oktober 2025.
Jeg vil derfor i dag redegøre for, hvilke tiltag som Forsvarsmi-
nisteriets Departement og Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse (FMI) har implementeret
blandt andet som
opfølgning på Elbit-sagen, men også for at sikre, at alle myn-
digheder i Forsvarsministeriets koncern er bedre afstemt med
den meget alvorlige sikkerhedspolitiske situation, som vi be-
finder os i.
Det har blandt andet medført, at FMI har tilpasset indkøbspro-
cesserne for anskaffelse af nyt materiel og kapaciteter, så de i
højere grad passer til den sikkerhedspolitiske situation.
Der er derudover gennemført en række konkrete initiativer for
at forbedre processer, skabe mere gennemsigtighed og an-
svarlighed for at sikre, at fremtidige materielanskaffelser fore-
går på et robust, gennemsigtigt og tillidsvækkende grundlag.
Alt sammen med det formål at sikre os mod, at den samme fejl
sker igen.
Jeg vil nu gennemgå de tiltag, som er blevet iværksat, i yder-
ligere detaljer.
***
Advokatundersøgelsen konkluderede på flere områder blandt
andet, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses
markedsafdækning på væsentlige punkter var i strid med
FMI’s
egen vejledning, samt at markedsafdækningen var kritisabel.
Sagsnr.: 2025/008437
Dok.nr.: 1168628
Side 2 af 8
GRA, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 7. oktober 2025.
I den konkrete sag handlede det i virkeligheden om, at vi poli-
tikere fik et indtryk af, at der var lavet en grundig markedsun-
dersøgelse. Det skulle have været gjort helt klart for os, at det
ikke var tilfældet, hvilket jeg finder kritisabelt.
Det er vigtigt, at FMI er transparent om, hvilken type af kend-
skab og undersøgelse, som er gået forud for indgåelse af en
kontrakt, ligesom det er vigtigt, at FMI’s processer ikke be-
grænser vores nuværende store og hastige behov for oprust-
ning af Forsvarets kampkraft.
FMI har derfor opdateret deres generelle anskaffelsesproces,
hvor det blandt andet fremgår, hvilke aktiviteter der kan gen-
nemføres ifm. afdækning af markedet forud for fastlæggelse af
en anskaffelsesstrategi og aftaleindgåelse. Det inkluderer
blandt andet, at aktiviteter i forbindelse med markedsafdæk-
ning skal tilpasses den konkrete anskaffelse samt behovet for
hastighed og grundighed.
Det betyder eksempelvis, at
FMI’s
forudgående kendskab til
markedet kan være tilstrækkeligt til at kunne anskaffe materiel
uden yderligere markedsafdækning. Men også at FMI i andre
tilfælde har behov for en mere grundig markedsafdækning på
særlig områder, hvor de har et mere begrænset kendskab til
markedet, eller behovet tilsiger en fuld markedsafdækning.
Sagsnr.: 2025/008437
Dok.nr.: 1168628
Side 3 af 8
GRA, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 7. oktober 2025.
FMI skal derfor fremover deklarere, hvilken form for markeds-
undersøgelse, der er gennemført, så man som beslutningsta-
ger ikke er i tvivl om det grundlag, som der skal træffes be-
slutning på baggrund af.
***
Advokatundersøgelsen pegede desuden på utilstrækkelig infor-
mation om forligsaftalen med Elbit og manglende orientering
af Forsvarsministeriets departement.
Som jeg også tidligere har været inde på, så burde FMI have
oplyst Forsvarsministeriet om forligsaftalen i sammenhæng
med den løbende kontakt, den konkrete anskaffelse og den vi-
dere politiske proces.
Der er derfor nu indført en procedure, hvor FMI er forpligtet til
at orientere Forsvarsministeriets departement forud for indgå-
else af alle forlig, der behandles ved retsafgørende instanser,
herunder ved domstolene eller Klagenævnet for Udbud. Rekla-
mationssager er dog ikke omfattet af orienteringspligten.
FMI skal som en del af denne pligt også oplyse, hvorvidt forliget
har sammenhæng til andre kontraktindgåelser med den på-
gældende virksomhed, som er indgået umiddelbart inden for-
ligsindgåelsen, eller som påtænkes at blive indgået efterføl-
gende.
***
Sagsnr.: 2025/008437
Dok.nr.: 1168628
Side 4 af 8
GRA, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 7. oktober 2025.
Yderligere rettede advokatundersøgelsen en mild kritik mod
både FMI og Forsvarsministeriets departement for den fejlag-
tige oplysning i aktstykkerne om tilbuddets gyldighed. Det er
naturligvis meget beklageligt, at der er sket en fejl i denne
henseende, og det tager jeg meget alvorligt.
Generelt har FMI styrket ressourcesætningen af aktstykkebe-
handlingen samt den tværgående kvalitetssikring af aktstyk-
ker. Det er blandt andet sket gennem en mere entydig foran-
kring af ansvaret for udarbejdelse af aktstykker med henblik
på at sikre fremdrift, regeloverholdelse, ensartethed, kvalitet
samt være centralt kontaktpunkt for departementer og øvrige
styrelser.
Der er et stort fokus på at sikre et tættere løbende samarbejde
mellem Forsvarsministeriets departementet og FMI i forbin-
delse med udarbejdelsen af aktstykker med henblik på at sikre,
at lignende fejl ikke gentager sig, mens anmodninger om ha-
steforelæggelser for Finansudvalget nu kun anvendes i et me-
get begrænset omfang.
***
I februar 2025 besluttede regeringen en bredere reorganise-
ring af Forsvaret, som FMI også har været en del af. Denne
reorganisering indebærer helt generelt tydeligere ansvarslin-
jer, mere direkte ledelse og en styrket evne til blandt andet at
gennemføre hurtige materielanskaffelser.
Sagsnr.: 2025/008437
Dok.nr.: 1168628
Side 5 af 8
GRA, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 7. oktober 2025.
FMI arbejder løbende på at forbedre og professionalisere ar-
bejdsgange og processer, ligesom der løbende sker organisa-
toriske tilpasninger for at understøtte dette.
For at styrke beslutnings- og implementeringskraften i forhold
til den fremtidige opgavemængde er der desuden gennemført
en tilpasning af direktionen samt en ny divisionsstruktur. Disse
justeringer er en del af det løsningskatalog, som fremgår af
Deloitte-rapporten, som netop blev udarbejdet afledt af Elbit-
sagen. Den nye divisionsstruktur bidrager til en forenkling i le-
delseslaget ved FMI samt en øget eksekveringsevne.
***
Desuden har FMI udarbejdet en ny proces for anskaffelse af
materiel. Målet er at kunne gennemføre flere anskaffelser i de
kommende år, samtidig med at der sikres en tilfredsstillende
grad af transparens, ansvarlighed og compliance.
Processen bygger på to hovedprincipper: hastighed og forenk-
ling. Den nye fremgangsmåde betyder, at FMI arbejder mere
parallelt, med færre ansvarsskift, og at styregruppeformænd
og projektledere får større handlefrihed. Samtidig er dokumen-
tationen tilpasset, så den er tilstrækkelig uden at blive unødigt
tung. Det betyder bl.a., at kvaliteten i anskaffelserne fasthol-
des samtidigt med, at der er mulighed for relevant skalering i
forhold til den konkrete anskaffelse og situation. Der foretages
fortsat dokumentering af de forskellige procestrin, alt sammen
Sagsnr.: 2025/008437
Dok.nr.: 1168628
Side 6 af 8
GRA, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 7. oktober 2025.
for at sikre gennemsigtighed, kvalitet og læring i FMI’s anskaf-
felsesforløb.
Ét af læringspunkterne er
som jeg har været inde på flere
gange under de tidligere samråd
at skriftlighed og god jour-
naliseringspraksis er afgørende for, at der troværdigt kan re-
konstrueres et forløb og de overvejelser, som man har gjort
sig. Som advokatundersøgelsen viser, så giver manglende
skriftlighed meget let anledning til mistænkeliggørelse, hvilket
skader troværdigheden. Jeg har derfor også
som jeg også
tidligere har været inde på
indskærpet over for FMI, at der
skal tages referat af møder, der har et indhold, der er underlagt
notatpligt, og som ikke kan dokumenteres på anden vis.
Alt i alt sikrer den nye proces øget gennemsigtighed, kvalitet
og læring i FMI’s anskaffelsesforløb.
***
Slutteligt er Accelerationsfonden etableret, der skal under-
støtte, at der hurtigst muligt kan tilvejebringes de kapaciteter,
personel og bygninger, som understøtter en hurtig oprustning
af Forsvaret.
Her inddrages forsvarsforligskredsen løbende i den konkrete
udmøntning af midler under Accelerationsfonden, når der er
tale om større materielanskaffelser, der samtidig er NATO-
styrkemål.
Sagsnr.: 2025/008437
Dok.nr.: 1168628
Side 7 af 8
GRA, Alm.del - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapirer fra samrådet den 7. oktober 2025.
Derudover orienteres der løbende om status på forligsimple-
menteringen ved en halvårlig statusopgørelse, ligesom mate-
rielanskaffelser over 70 mio. kr. fortsat vil skulle behandles i
Finansudvalget.
Jeg synes, at der er et godt samarbejde i forligskredsen, hvor
der allerede nu er gennemført historisk mange, store og afgø-
rende anskaffelser til Forsvaret og derved vores fælles sikker-
hed.
***
Sammenfattende kan det konstateres, at Elbit-sagen har af-
dækket en række svagheder i Forsvarsministeriets
og FMI’s
tidligere arbejdsgange. Disse er nu blevet mødt med en række
forbedringer, som jeg har nævnt.
Min klare ambition er, at disse tiltag skal sikre, at fremtidige
materielanskaffelser gennemføres med fuld ansvarlighed, pro-
fessionalisme og gennemsigtighed, så både Folketinget og of-
fentligheden kan have fuld tillid til den meget store opgave,
som Forsvaret har foran sig.
Tak for ordet.
Sagsnr.: 2025/008437
Dok.nr.: 1168628
Side 8 af 8