Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2025-26
FOU Alm.del Bilag 20
Offentligt
3085184_0001.png
Statsrevisorerne 2024-25
Beretning Nr. 24 Statsrevisorernes beretning nr. 24_2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Offentligt
September 2025
— 24/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Forsvarsministeriets
beskyttelse af
oplysninger om våben
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
24/2024
Beretning om
Forsvarsministeriets
beskyttelse af oplysninger
om våben
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2025
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Forsvarsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i januar 2026.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
3085184_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-874-0
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
3085184_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om Forsvarsministeriets
beskyttelse af oplysninger om våben
Forsvaret opbevarer våben mange steder, fx på deres kaser-
ner, på depoter uden for kasernerne og hjemme hos frivillige
i Hjemmeværnet. For at beskytte Forsvarets våben er det vig-
tigt, at Forsvarsministeriet kun giver deres ansatte adgang til
oplysninger om våben i ministeriets it-systemer, hvis de har
et arbejdsmæssigt behov for oplysningerne. Systemerne inde-
holder bl.a. oplysninger om, hvor mange og hvilke våben For-
svaret har, og hvor de opbevares. Forsvarsministeriet har to
it-systemer, der indeholder oplysninger om våben. Systemer-
ne bruges af ansatte på hele ministeriets område.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Forsvarsmini-
steriet har sikret en tilstrækkelig beskyttelse af ansattes ad-
gang til oplysninger om våben i ministeriets it-systemer.
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Forsvarsministe-
riet har givet mange ansatte adgang til oplysninger om vå-
ben i ministeriets it-systemer uden at vurdere, om de har
et arbejdsmæssigt behov herfor. Samtidig følger Forsvars-
ministeriet heller ikke tilstrækkeligt med i, hvem der tilgår
oplysningerne i it-systemerne. Konsekvensen af dette er, at
der er risiko for, at ansatte bevidst eller ubevidst videregi-
ver oplysninger om Forsvarets våben, og at disse oplysnin-
ger kan bruges som led i spionage, sabotage og anden kri-
minalitet.
8. september 2025
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Serdal Benli
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Mohammad Rona
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
3085184_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne bemærker:
At en del af de ansatte, der har adgang til it-systemerne, har
adgang til detaljerede oplysninger om våben, herunder fx
antallet af våben, typer af våben og våbnenes placering.
At Forsvarsministeriet ikke lever op til flere af kravene i den
internationale standard for informationssikkerhed og flere
af kravene i ministeriets egne sikkerhedsbestemmelser.
At Forsvarsministeriet ikke har vurderet, om de ansatte har
et arbejdsmæssigt behov for våbenoplysningerne.
At Forsvarsministeriet finder, at adgangen til oplysninger
om våben skal ses i sammenhæng med beskyttelsen af de
militære områder, hvor Forsvaret opbevarer våben. Rigs-
revisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse
af militære områder viser dog, at ministeriets beskyttelse
af områderne er kritisabel.
Statsrevisorerne er enige med Rigsrevisionen i, at Forsvarsmi-
nisteriet bør tage stilling til, om ansatte med adgang til oplys-
ninger om Forsvarets våben har et arbejdsmæssigt behov for
oplysningerne, uanset om de ansatte er blevet sikkerhedsgod-
kendt, og uanset om de militære områder er tilstrækkeligt be-
skyttet.
Statsrevisorerne konstaterer, at Forsvarsministeriet har oplyst,
at de vil iværksætte tiltag til at styrke it-sikkerheden og beskyt-
telsen af de militære områder.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
..................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
................................................................................................
1
1.2. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
.................................................
5
2. Beskyttelse af oplysninger om våben
..............................................................
7
2.1. Adgang til oplysninger om våben
........................................................................
8
2.2. Logning af opslag om våben
..............................................................................
10
2.3. Beskyttelse af registreringer af oplysninger om våben
.........................
10
Bilag 1. Metodisk tilgang
.........................................................................................................
12
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og
afgiver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk.
2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
rigsrevisorlovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Beretningen vedrører finanslovens § 12. Forsvarsministeriet.
I undersøgelsesperioden august 2024 - april 2025 har der været
følgende minister:
Troels Lund Poulsen: februar 2023 -
Beretningen har i udkast været forelagt Forsvarsministeriet, hvis
bemærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Indledning | 1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om beskyttelsen af de oplysninger om våben,
ammunition og eksplosiver, som Forsvarsministeriets ansatte har adgang
til i ministeriets it-systemer. Vi omtaler herefter våben, ammunition og eks-
plosiver som våben.
Oplysninger om våben er oplysninger om, hvor mange og hvilke våben For-
svaret har, samt hvor de opbevares. Forsvaret opbevarer våben mange
steder, fx på deres kaserner, på depoter uden for kasernerne og hjemme
hos frivillige i Hjemmeværnet.
2. Våben har betydning for Forsvarets mulighed for at udføre deres opga-
ver og kan få fatale følger i de forkerte hænder. Derfor skal våben ifølge For-
svarsministeriets egne sikkerhedsbestemmelser være særligt beskyttet.
For at beskytte Forsvarets våben er det vigtigt, at ministeriet kun giver de-
res ansatte adgang til oplysninger om våben i ministeriets it-systemer, hvis
de har et arbejdsmæssigt behov for oplysningerne. Det er også vigtigt, at mi-
nisteriet følger med i, hvilke oplysninger de ansatte tilgår i systemerne, så
ministeriet kan opdage mistænkelig aktivitet. Hvis ministeriet ikke beskyt-
ter oplysningerne om våben godt nok, er der risiko for, at oplysningerne en-
der hos uvedkommende personer og fx bruges som led i spionage, sabo-
tage eller anden kriminalitet.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
3085184_0009.png
2
| Indledning
Skydeøvelse i Forsvaret.
Foto:
Henning Bagger
/Ritzau Scanpix
Forsvarsministeriet har to it-systemer, der indeholder oplysninger om vå-
ben. Systemerne bruges af ansatte på hele ministeriets område. De ansat-
te, der har adgang til oplysningerne, kan se en betydelig del af Forsvarets
våbenbeholdning.
3. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) vurderede i 2024, at truslen mod
Danmark er blevet mere alvorlig. Vurderingen er bl.a. baseret på,
”at
Rus-
land optræder mere og mere risikovilligt og blandt andet har gennemført
sabotageaktioner i flere europæiske lande”.
Ifølge FE spionerer fremmede
stater, især Rusland og Kina, mod Danmark. FE vurderer, at
”både
Rusland
og Kina særligt forsøger at skaffe sig adgang til oplysninger om politiske
processer, udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik og militære kapacite-
ter”.
Ifølge Center for Cybersikkerhed udgør ansatte en potentiel vej ind i enhver
organisation, da de enten bevidst eller ubevidst kan sprede, skade eller æn-
dre informationer. Ansatte, der ubevidst handler skadeligt, er ifølge Center
for Cybersikkerhed involveret i op mod halvdelen af sikkerhedshændelser-
ne i en organisation.
Det er offentligt kendt, at der tidligere har været hændelser, hvor Forsva-
rets våben er blevet stjålet og er endt i kriminelle grupper eller brugt til kri-
minelle formål.
4. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Forsvarsministeriet har
sikret en tilstrækkelig beskyttelse af ansattes adgang til oplysninger om vå-
ben i ministeriets it-systemer.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i august 2024.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Indledning |
3
5. Forsvarsministeriet har oplyst, at våben kræver særlig beskyttelse. Op-
lysninger om våben er klassificerede, men er ifølge ministeriet almindeligt
forekommende i Forsvaret og kræver ikke særlig beskyttelse. Dermed be-
handler ministeriet ikke oplysninger om våben anderledes end oplysninger
om andre genstande som fx sokker og uniformer.
Rigsrevisionen konstaterer, at det følger af sikkerhedscirkulæret og For-
svarsministeriets sikkerhedsbestemmelser, at ministeriet skal beskytte
klassificerede oplysninger
herunder oplysninger om våben. Fx skal mini-
steriet kun give ansatte indsigt i oplysningerne, hvis de ansatte har et ar-
bejdsmæssigt behov. Kravene i ministeriets sikkerhedsbestemmelser har
bl.a. til formål at beskytte ministeriets it-systemer mod spionage, sabota-
ge og anden kriminalitet.
6. Forsvarsministeriet har vurderet, at nogle af de problemer, som Rigsrevi-
sionen har afdækket i denne undersøgelse, ikke kan offentliggøres. Det skyl-
des ifølge ministeriet, at der er tale om sikkerhedsforhold, der vedrører mi-
nisteriets it-systemer, og at Rigsrevisionens beskrivelser af problemerne
kan gøre det lettere at begå kriminalitet. Rigsrevisionen har imødekommet
ministeriets ønske om fortrolighed. Beretningen, der er baseret på omfat-
tende og detaljeret materiale, indeholder derfor kun overordnede og sum-
mariske beskrivelser af problemerne.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
3085184_0011.png
Indledning | 1
4
| Indledning
Konklusion
Forsvarsministeriets beskyttelse af ansattes adgang til oplysnin-
ger om våben er meget utilfredsstillende. Ministeriet har givet
mange ansatte adgang til oplysninger om våben i ministeriets it-
systemer uden at vurdere, om de har et arbejdsmæssigt behov
herfor. Ministeriet følger heller ikke tilstrækkeligt med i, hvem
der tilgår oplysningerne. Forsvarsministeriet lever dermed ikke
op til flere af kravene i den internationale standard for informa-
tionssikkerhed og flere af kravene i ministeriets egne sikkerheds-
bestemmelser.
Konsekvensen er, at der er en øget risiko for, at ansatte bevidst
eller ubevidst videregiver oplysninger om Forsvarets våben, som
kan bruges som led i spionage, sabotage og anden kriminalitet.
En del af de ansatte, der har adgang til de undersøgte it-systemer, har ad-
gang til detaljerede oplysninger om våben. Oplysningerne er fx antallet af
våben, typer af våben og våbnenes placering. Ministeriet har ikke vurderet,
om de ansatte har et arbejdsmæssigt behov for oplysningerne. Ministeriet
følger heller ikke tilstrækkeligt med i, hvem der søger på oplysningerne i it-
systemerne, og hvilke oplysninger der søges på.
Militære områder
Militære områder er arealer og
bygninger, som benyttes af myn-
digheder under Forsvarsmini-
steriet. Militære områder om-
fatter bl.a. kaserner, flådestatio-
ner, flyvestationer, øvelsesom-
råder og skydeterræner.
Forsvarsministeriet har oplyst, at alle ansatte med adgang til it-systemerne
er sikkerhedsgodkendt. Ministeriet har også oplyst, at adgangen til oplysnin-
ger om våben i it-systemerne ikke kan ses isoleret, men skal ses i sammen-
hæng med beskyttelsen af de militære områder, hvor Forsvaret opbevarer
våben. Det skyldes, at uvedkommende personer kun kan skaffe sig adgang
til våbnene ved også at tvinge sig adgang til områderne. Rigsrevisionens be-
retning om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder viser, at mi-
nisteriets beskyttelse af områderne er kritisabel.
Rigsrevisionen vurderer, at Forsvarsministeriet bør tage stilling til, om an-
satte med adgang til oplysninger om Forsvarets våben har et arbejdsmæs-
sigt behov for oplysningerne. Det gælder, uanset om de ansatte er blevet
sikkerhedsgodkendt, og uanset om de militære områder er tilstrækkeligt be-
skyttet. Rigsrevisionen lægger vægt på, at oplysninger om våben i sig selv
eller i kombination med andre kilder kan bruges som led i bl.a. spionage,
sabotage og anden kriminalitet og derfor er oplysninger, som bør beskyt-
tes.
Forsvarsministeriet har oplyst, at de vil iværksætte tiltag til at styrke it-sik-
kerheden og beskyttelsen af de militære områder.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Beskyttelse af oplysninger om våben | 1
Indledning |
5
1.2. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
7. Vores undersøgelse er baseret på 19 vurderingskriterier, som følger af
den internationale standard for informationssikkerhed (ISO 27001) og af
Forsvarsministeriets
”Bestemmelser
for den Militære Sikkerhedstjeneste”.
Det har siden 2016 været obligatorisk for statslige myndigheder at følge
ISO 27001. Standarden beskriver bl.a., hvordan myndighederne skal be-
skytte deres informationer.
Forsvarsministeriets bestemmelser for militær sikkerhed er ministeriets
egne krav til, hvordan ministeriets myndighedsområde skal beskyttes. Be-
stemmelserne er bl.a.
baseret på sikkerhedscirkulæret, NATO’s sikker-
hedsbestemmelser, Forsvarsministeriets direktiv for den militære sikker-
hedstjeneste, ISO 27001 og Forsvarsministeriets bestemmelser om infor-
mationssikkerhed.
Formålet med bestemmelserne for militær sikkerhed er bl.a. at beskytte
mod trusler rettet mod Forsvarets informationer og it-systemer. Det frem-
går af bestemmelserne, at Forsvarsministeriet skal tage højde for de an-
sattes arbejdsmæssige behov, når de giver de ansatte adgang til oplysnin-
ger i systemerne.
Forsvarets Efterretningstjeneste har udarbejdet bestemmelserne, og for-
svarschefen har godkendt dem. Forsvarsministeriet har det overordnede
ansvar for, at informationssikkerheden lever op til bestemmelserne. Krave-
ne om informationssikkerhed i bestemmelserne er mindstekrav.
Vores vurderingskriterier baserer sig på de krav, der vedrører adgangssty-
ring, logning og beskyttelse af registreringer. Det skyldes, at disse krav er
afgørende for ministeriets beskyttelse af oplysninger om våben. Vi har der-
med ikke undersøgt alle krav i ISO 27001 eller alle krav i ministeriets be-
stemmelser.
Metode
8. Undersøgelsen baserer sig på dokumentgennemgang og besøg hos For-
svarsministeriets myndigheder samt på demonstrationer og gennemgange
af de it-systemer, der indeholder oplysninger om våben.
9. Undersøgelsens metode er uddybet i bilag 1.
10. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offent-
lig revision, jf. bilag 1.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
6
| Indledning
Afgrænsning
11. Undersøgelsen er afgrænset til at omfatte de dele af Forsvarsministeri-
ets it-systemer, der indeholder oplysninger om våben. Undersøgelsen om-
fatter dermed ikke andre oplysninger i systemerne.
Undersøgelsen vedrører ministeriets ansattes adgang til oplysninger om
våben. Ansatte dækker medarbejdere på Forsvarsministeriets område
samt it-leverandører og konsulenter ansat af ministeriet. Vi har ikke under-
søgt ministeriets beskyttelse af it-systemer mod hackerangreb fra ekster-
ne, ligesom vi ikke har undersøgt ministeriets it-beredskab.
12. Rigsrevisionen har i en selvstændig beretning fra september 2025 un-
dersøgt, om Forsvarsministeriet har sikret en tilstrækkelig beskyttelse af
militære områder. Denne beretning omfatter derfor ikke denne problem-
stilling.
13. Undersøgelsen er afgrænset til perioden august 2024 - april 2025. Un-
dersøgelsen omhandler det sikkerhedsbillede, der var aktuelt på dette
tidspunkt, og omfatter ikke eventuelle initiativer, som Forsvarsministeriet
efterfølgende har gennemført.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
3085184_0014.png
Beskyttelse af oplysninger om våben |
7
2. Beskyttelse af
oplysninger om våben
14. Dette kapitel handler om, hvorvidt Forsvarsministeriet har sikret en til-
strækkelig beskyttelse af ansattes adgang til oplysninger om våben i mini-
steriets it-systemer.
Undersøgelsen viser, at Forsvarsministeriet ikke har sikret en tilstrækkelig
beskyttelse af ansattes adgang til oplysninger om våben i ministeriets it-sy-
stemer. Forsvarsministeriet lever dermed ikke op til flere af kravene i den
internationale standard for informationssikkerhed og flere af kravene i mi-
nisteriets egne sikkerhedsbestemmelser.
Vi omtaler af sikkerhedsmæssige hensyn de to undersøgte it-systemer som
system A og system B.
15. Vores undersøgelse er baseret på 19 vurderingskriterier, hvoraf 9 om-
handler system A, og 10 omhandler system B. Den samlede oversigt over
vurderingskriterierne fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Antal vurderingskriterier fordelt på emner for de to it-systemer
Emne
Vurdering af adgange
Regelmæssig gennemgang af adgange
Logning og beskyttelse af loggen
Kvalitetssikring af oplysninger
Beskyttelse af registreringer af
oplysninger om våben
Beskyttelse mod uautoriseret ændring
og sletning af oplysninger
Sikkerhedsopdatering og supportering
Vurderingskriterier i alt
Kriterier for
system A
3
2
2
1
1
0
9
Kriterier for
system B
4
1
3
1
0
1
10
Adgang til oplysninger om våben
Logning af opslag om våben
Note:
Vi har ikke undersøgt vurderingskriterier relateret til emnet ”Sikkerhedsopdatering og supportering” for system A, da vi tidl
igere har
afrapporteret disse i anden sammenhæng. Vi har ikke undersøgt vurderingskriterier relateret til emnet ”
Beskyttelse mod uautoriseret
ændring og sletning af oplysninger”
for system B, da it-systemet
ikke indeholder stamdata. Stamdata kan fx være serienummer på et
våben.
Kilde:
Rigsrevisionen.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
3085184_0015.png
8
| Beskyttelse af oplysninger om våben
Det samlede resultat af undersøgelsens 19 vurderingskriterier fremgår af
figur 1. Vi har i figuren fordelt vurderingskriterierne på de to it-systemer.
Figur 1
Opfyldelsen af vurderingskriterier i system A og i system B
2
3
5
System A
1
System B
3
5
Opfyldt
Delvist opfyldt
Ikke opfyldt
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Forsvarsministeriet.
Figur 1 viser, at beskyttelsen af oplysninger om våben i system A ikke er op-
fyldt for 5 af vurderingskriterierne, er delvist opfyldt for 1 af kriterierne og
opfyldt for 3 af kriterierne. For system B er 2 af kriterierne ikke opfyldt, 5 af
kriterierne er delvist opfyldt, og 3 af kriterierne er opfyldt.
Rigsrevisionen konstaterer, at der er flest svagheder i system A, som også
er det it-system, der indeholder de mest kritiske oplysninger om våben.
I de følgende afsnit uddyber vi undersøgelsens resultater i forhold til de en-
kelte vurderingskriterier.
2.1. Adgang til oplysninger om våben
Vurdering af adgange
16. Forsvarsministeriet skal vurdere og beskrive, hvilke adgange ansatte
skal have i ministeriets it-systemer. Vurderingen skal foretages på baggrund
af de ansattes arbejdsmæssige behov og på baggrund af, hvor sensitive og
vitale oplysningerne er. Dette følger af den internationale standard for infor-
mationssikkerhed og af ministeriets egne sikkerhedsbestemmelser.
17. Vores undersøgelse viser, at Forsvarsministeriet har givet mange ansat-
te adgang til oplysninger om våben i system A uden at beskrive og vurdere,
om de har et arbejdsmæssigt behov for oplysningerne. Vi kan af hensyn til
fortrolighed ikke oplyse det præcise antal ansatte. Der er forskel på, hvor
detaljerede oplysninger de ansatte kan se, men fælles for dem er, at de kan
se én eller flere oplysninger relateret til våben.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Beskyttelse af oplysninger om våben |
9
Næsten halvdelen af de ansatte, der har adgang til oplysningerne om våben i
system A, kan se detaljerede oplysninger om våben. Det kan være oplysnin-
ger om antallet af våben, typer af våben og våbnenes placering. Forsvars-
ministeriet har ikke vurderet og beskrevet, om de har et arbejdsmæssigt be-
hov for oplysningerne.
De fleste af de ansatte, der har adgang til oplysningerne i system A, kan se,
hvilke typer af Forsvarets våben der er i transit. Våben i transit er våben, der
bliver flyttet eller skal flyttes fra én placering til en anden med fx lastbil. Når
våben er i transit, er de taget ud af et depot, pakket ned i en kasse og enten:
1) klar til at blive sendt, 2) sendt afsted i transport eller 3) ankommet til et an-
det depot.
Forsvarsministeriet har oplyst, at ministeriet beskytter våben, der er i tran-
sit. Vi har ikke efterprøvet, om dette er korrekt.
18. Vores undersøgelse viser også, at Forsvarsministeriet har givet en ræk-
ke ansatte adgang til oplysninger om våben i system B uden at foretage en
vurdering af, om de har et arbejdsmæssigt behov for oplysningerne. Med
adgangen kan de ansatte se detaljerede oplysninger om de våben, der er
registreret i systemet. Der er derfor risiko for, at oplysningerne kan ses af
ansatte, som ikke har arbejdsmæssigt behov.
19. Forsvarsministeriet har oplyst, at størstedelen af de ansatte, der har ad-
gang til oplysninger om våben i system A og system B, er ansat steder i For-
svaret, hvor der ofte vil være behov for at kunne tilgå oplysninger om vå-
ben. Herudover har ministeriet oplyst, at alle ansatte skal være sikkerheds-
godkendt for at få adgang til systemerne.
Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvarsministeriet ifølge ministeriets egne
bestemmelser skal vurdere, om ansatte har et arbejdsmæssigt behov for
adgangen til oplysningerne, uanset hvor de arbejder, og uanset om de er sik-
kerhedsgodkendt.
Regelmæssig gennemgang af adgange
Typer af våben
Typer af våben er oplysninger,
der viser, hvilke typer af våben
Forsvaret opbevarer. Det er fx
pistoler, maskingeværer, ammu-
nition, håndgranater og miner.
20. Forsvarsministeriet skal regelmæssigt gennemgå ansattes adgange til
oplysninger i it-systemer for at sikre, at de ansatte fortsat har et arbejds-
mæssigt behov for oplysningerne. Ministeriet skal også sikre, at de ansatte
ikke har adgang til flere eller andre oplysninger end de oplysninger, ministe-
riet har besluttet at give dem adgang til.
21. Vores undersøgelse viser, at Forsvarsministeriet ikke regelmæssigt gen-
nemgår, om ansatte fortsat har behov for oplysninger om våben for at ud-
føre deres arbejde. Ministeriet gennemgår heller ikke, om de ansatte i prak-
sis kan se flere eller mere sensitive oplysninger end dem, ministeriet har
besluttet at give dem adgang til. Dermed er der risiko for, at nogle ansatte
fx kan se placeringen af våben, uden at ministeriet har taget stilling til, om
de har et arbejdsmæssigt behov.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
10
| Beskyttelse af oplysninger om våben
2.2. Logning af opslag om våben
Logning og beskyttelse af loggen
22. Forsvarsministeriet skal ifølge den internationale standard for informa-
tionssikkerhed og egne bestemmelser tage stilling til, hvilke hændelser i mi-
nisteriets it-systemer der skal logges. Ministeriet skal også logge alle sikker-
hedsbetydende hændelser. Logning betyder, at man registrerer, hvem der
opretter, tilgår og ændrer oplysninger i et it-system, og gemmer en over-
sigt over hændelser i systemet. Ministeriet skal også regelmæssigt gennem-
gå loggen, overvåge relevante hændelser og beskytte loggen mod ændring
og sletning fra uvedkommende personer.
23. Vores undersøgelse viser, at Forsvarsministeriet ikke følger tilstrække-
ligt med i, hvem der søger på oplysninger om våben i system A og system B.
Ministeriet logger ikke, hvilke oplysninger de ansatte søger på i systemer-
ne, fx hvis de søger på bestemte typer af våben. Vores undersøgelse viser,
at Forsvarsministeriet har beskyttet de logger, som ministeriet har for sy-
stemerne, mod ændring og sletning fra uvedkommende personer. Ansatte
kan derfor ikke slette eller ændre i loggerne for at sløre eventuelle ændrin-
ger, som de har lavet i oplysninger om våben.
2.3. Beskyttelse af registreringer af oplysninger
om våben
Kvalitetssikring af oplysninger
24. Forsvarsministeriet skal beskytte oplysninger, så de er brugbare til den
planlagte anvendelse. Det betyder, at ministeriet skal sikre, at oplysninger-
ne er korrekte og retvisende.
25. Vores undersøgelse viser, at ministeriet har sikret, at registreringer af
oplysninger om våben i system A er korrekte. Ministeriet kvalitetssikrer op-
lysninger om våben i systemet. Det kan fx være oplysninger om våben, som
transporteres mellem ministeriets depoter, og som udleveres til frivillige i
Hjemmeværnet.
26. Vores undersøgelse viser også, at ministeriet har sikret, at der er pro-
cedurer for kvalitetssikring af registreringer af oplysninger om våben i sy-
stem B. Der er dermed lav risiko for, at der optræder forkerte oplysninger
om våben i it-systemet. Det skyldes, at ansatte kun kan registrere oplys-
ninger om et våben i systemet, hvis de har udfyldt en række felter, og hvis
en sagsbehandler manuelt har kontrolleret informationerne.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Metodisk tilgang | 1
Beskyttelse af oplysninger om våben |
11
Beskyttelse mod uautoriseret ændring og sletning af oplysnin-
ger
27. Forsvarsministeriet skal beskytte oplysninger tilstrækkeligt, fx mod at
de slettes eller ændres uden godkendelse.
28. Vores undersøgelse viser, at ministeriet beskytter stamdata om våben
i system A mod, at de slettes eller ændres uden grund. Stamdata i systemet
er bl.a. våbnenes serienumre.
29. Vi har ikke undersøgt, om ministeriet beskytter stamdata om våben i sy-
stem B, da it-systemet ikke indeholder stamdata.
Sikkerhedsopdatering og supportering
30. Forsvarsministeriet skal sikre, at databaser og servere bliver sikker-
hedsopdateret og supporteret.
31. Vores undersøgelse viser, at ministeriet har sikret, at databasen og ser-
verne for system B er blevet sikkerhedsopdateret. Dermed er databasen
og serverne beskyttet mod, at de ansatte kan udnytte kendte sårbarheder
til at få adgang til oplysninger om våben og dermed foretage uautoriserede
ændringer i oplysningerne.
32. Vi har ikke undersøgt sikkerhedsopdatering og supportering for system
A, da vi tidligere har afrapporteret dette i anden sammenhæng. Vores afrap-
portering viste, at ministeriet havde sikret dette.
Rigsrevisionen, den 28. august 2025
Birgitte Hansen
/Kristian Brink og Vicky la Cour
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
12
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af dokumenter, inspektion af sy-
stemer og møder med udvalgte medarbejdere fra Forsvarsministeriet og
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Undersøgelsen er des-
uden på udvalgte områder kvalitetssikret ved demonstrationer af og ud-
træk fra it-systemerne, der fx viser oprettede brugere. Formålet har været
at efterprøve den information, vi har fået.
Beretningen omfatter perioden august 2024 - april 2025.
Vurderingskriterier
Undersøgelsens 19 vurderingskriterier baserer sig på den internationale
standard for informationssikkerhed (ISO 27001) og på Forsvarsministeri-
ets
”Bestemmelser
for den Militære Sikkerhedstjeneste” (FKOBST 358-1).
Vurderingskriterierne er baseret på de foranstaltninger i ISO 27001 og de
krav i ministeriets bestemmelser, der vedrører adgangsstyring, logning og
beskyttelse af registreringer. Det skyldes, at disse krav er afgørende for mi-
nisteriets beskyttelse af oplysninger om våben. Vi har dermed ikke under-
søgt alle foranstaltninger i ISO 27001 eller alle krav i ministeriets bestem-
melser.
De 19 vurderingskriterier fordeler sig overordnet set på tre emner: adgang
til oplysninger om våben, logning af opslag om våben og beskyttelse af re-
gistreringer af oplysninger om våben.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
ISO 27001 fra 2022
Bestemmelser for den Militære Sikkerhedstjeneste (FKOBST 358-1)
vejledninger til system A
vejledning til system B
politik for adgangsstyring, herunder oprettelse af brugere og rettig-
hedsstyring
oversigt over brugerroller og rettigheder
oversigt over brugerkonti
politik for logning og overvågning
politik for sikkerhedsopdateringer.
Formålet med gennemgangen af dokumenterne har været at undersøge
Forsvarsministeriets adgangsstyring, logning og beskyttelse af registrerin-
ger af oplysninger i de dele af it-systemerne, der vedrører oplysninger om
våben.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Rigsrevisionens beretning om Forsvarsministeriets beskyttelse af oplysninger om våben
Metodisk tilgang |
13
Møder
Vi har holdt møder med Forsvarsministeriet og Forsvarsministeriets Mate-
riel- og Indkøbsstyrelse for at få indsigt i området og for at få gennemgået,
valideret og uddybet det materiale, vi har modtaget i forbindelse med gen-
nemgangen af hvert vurderingskriterie. Møderne danner ikke i sig selv
grundlag for undersøgelsens resultater.
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitets-
sikring, som omfatter høring hos den reviderede samt ledelsesbehandling
og sparring med chefer og medarbejdere i Rigsrevisionen. Dokumentgen-
nemgangen er foretaget af mindst to medarbejdere for at kvalitetssikre re-
sultaterne.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig
revision, herunder standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Stan-
darderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af re-
visionen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er base-
ret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes interna-
tionale standarder (ISSAI 100-999).