Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 6
I brev af 13. oktober 2025 har udvalget efter ønske fra Helene Brydens-
holt (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 6:
”Vil
ministeren oplyse, om en kommune har pligt til at tydeliggøre overfor
forældre, at “tidlig sfo” blot er et tilbud og ikke er obligatorisk, såfremt
det er de regler, den pågældende kommune har vedtaget?”
Svar:
Kommunalbestyrelsen er efter dagtilbudslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., forplig-
tet til at sørge for, at der er det nødvendige udbud af pladser i bl.a. dag-
tilbud, SFO eller fritidshjem til kommunens børn i aldersgruppen. Denne
forpligtelse kaldes også forsyningsforpligtelsen.
Alle børn har efter dagtilbudsloven adgang til at blive optaget i et dagtil-
bud indtil skolestart. Det er den enkelte kommune, der beslutter tids-
punktet for,
hvornår ’skolestart’ indtræffer.
Skolestart forstås som det
tidspunkt, hvor barnet enten begynder i fritidshjem eller skolefritidsord-
ning (SFO) forud for undervisningsstart, påbegynder hjemmeundervisning
eller starter i børnehaveklasse. Det betyder, at en kommune kan beslutte,
at børn begynder i SFO fx 1. maj forud for skolestart i børnehaveklassen i
august. Dette tilbud kaldes bl.a. forårs-SFO eller tidlig SFO.
Kommunerne har frihed til lokalt at fastsætte rammerne for en såkaldt
forårs-SFO inden for gældende lovgivning, herunder hvordan tilbuddet
organiseres, og om det tilbydes som eneste tilbud til aldersgruppen, eller
om forældrene fx kan vælge at lade deres børn blive i dagtilbuddet frem
til skolestart i august. Hvis en kommune har besluttet, at forårs-SFO alene
er et tilbud, skal den informere forældrene herom for at overholde sin
vejledningspligt over for borgerne.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på § 20 spm. S 67 fra den 20. oktober
2025 om samme emne.
Børne- og Undervisningsministeriet
22. oktober 2025
Sagsnr.: 25/28336
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
OFFENTLIG