Det Udenrigspolitiske Nævn 2025-26
UPN Alm.del Bilag 43
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 25/01614
Den 28. oktober 2025
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 17. november 2025
SAMLENOTAT
1. Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2028-2034
- Politisk drøftelse
KOM (2025) 0570, KOM (2025) 0571, KOM (2025) 0572, KOM (2025) 0574
2. Forberedelse af mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2025: udkast til kommenteret dagsorden
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
3. Forholdet mellem EU og Storbritannien
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
4. Kommissionens arbejdsprogram for 2026
- Politisk drøftelse
KOM (2025) 0870
5. Den landespecifikke retsstatsdialog
- Politisk drøftelse
KOM (2025) 0800
2
2
2
15
15
15
17
17
17
20
20
20
233
233
233
1
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0002.png
1.
Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle
ramme for 2028-2034
- Politisk drøftelse
KOM (2025) 0570, KOM (2025) 0571, KOM (2025) 0572, KOM (2025) 0574
Revideret notat.
1. Resumé
Kommissionen har d. 16. juli 2025 fremlagt sit forslag til EU’s næste flerårige finansielle ramme (MFF) for 2028-
2034 og til ordningen for EU’s egne indtægter.
Rådet for almindelige Anliggender (GAC) skal d. 17. november
2025 drøfte elementer vedrørende udgiftsområde 1 (Økonomisk, social og territorial samhørighed, landbrug og
landdistriktsmæssig og maritim velstand og sikkerhed), der kan indgå i et senere udkast til en forhandlingsboks
med væsentlige politiske spørgsmål, der skal afklares som led i MFF-forhandlingerne.
Kommissionen foreslår en stigning i udgiftsniveauet til i alt 1.900 mia. euro (2025-priser), svarende til 1,36 pct. af
EU’s BNI. Stigningen afspejler særligt, at Kommissionen vil afsætte markant flere ressourcer til EU’s sikkerhed,
forsvar
og konkurrenceevne samt styrke EU’s eksterne støtte til bl.a. Ukraine. Kommissionen foreslår en række
ændringer til de eksisterende indtægtskilder samt forslag til nye bidrag baseret på EU-landenes indtægter fra
kvotehandelssystemet (ETS I) og grænsetilpasningsmekanismen (CBAM), bidrag baseret på data om ikke-genan-
vendt elektronikaffald og tobaksprodukter, samt et nyt bidrag, som skal indbetales af virksomheder med en om-
sætning på over 100 mio. euro (CORE). Kommissionen foreslår også bortfald af korrektioner og rabatter. Endelig
foreslås det at øge indtægtsloftet samt at indføre et kriseinstrument, der skal give mulighed for at optage fælles
gæld mhp. genudlån til EU-lande i kriser.
Kommissionens MFF-forslag vil være forbundet med væsentlige statsfinansielle konsekvenser, idet det med bety-
delig usikkerhed skønnes at medføre en bruttostigning i Danmarks BNI-bidrag på ca. 17 mia. kr. årligt ift. indevæ-
rende finansielle ramme. Konsekvenserne vil afhænge af den endelige aftale. På indtægtssiden skønnes det fore-
løbigt med betydelig usikkerhed, at forslaget til fordelingen af finansieringsbyrden isoleret set vil være neutralt
for det danske EU-bidrag. Forslaget skønnes dertil at medføre en skatteindtægt fra danske virksomheder som
følge af. CORE-bidraget på i alt ca. 1-1�½ mia. kr. årligt, der dermed udgør en væsentlig erhvervsøkonomisk om-
kostning.
Regeringen arbejder for et mere fokuseret, enkelt og effektfuldt EU-budget, som skal være ambitiøst og økono-
misk ansvarligt. Regeringen ønsker en modernisering af budgettet og finder, at ressourcerne
til at investere i EU’s
strategiske prioriteter i højere grad bør findes ved omprioritering fra traditionelle udgiftsområder samt ved mobi-
lisering af private midler. Regeringen ønsker desuden en klar kobling mellem støtte, mål og resultater, som un-
derstøtter en sund økonomisk udvikling og reformer i medlemslandene og fremmer retsstatsprincippet. Regerin-
gen er skeptisk over for det foreslåede bortfald af rabatter. Regeringen forholder sig konstruktivt til forslag til
ændringer til indtægtssystemet, men er skeptisk over for forslaget om opkrævning af et virksomhedsbidrag, her-
under idet regeringen har et generelt princip om et skattestop. Regeringen finder det centralt, at EU’s kommende
egne indtægter er forenelige med sunde økonomiske principper og bevarer incitamenterne til sund økonomisk
politik.
2. Baggrund
Kommissionen har den 16. juli 2025 fremsat forslag til EU’s næste flerårige finansielle ramme (MFF), som skal
gælde i perioden 2028-2034. Den nuværende flerårige finansielle ramme (MFF) er gældende frem til 2027, og
der skal således forhandles en ny ramme gældende fra 2028.
2
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0003.png
Forslaget til EU’s næste flerårige finansielle ramme er fremsat med hjemmel i artikel 312 Traktaten om den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Det følger heraf, at formålet med den flerårige finansielle ramme er at
sikre en velordnet udvikling i Unionens udgifter inden for rammerne af dens egne indtægter. Den flerårige finan-
sielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år, og de årlige budgetter skal overholde den flerårige fi-
nansielle ramme. Den flerårige finansielle ramme fastlægges i en forordning, som Rådet vedtager efter en særlig
lovgivningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med enstemmighed, hvorefter et flertal i Europa-Parlamen-
tet har givet sin godkendelse. Forslaget til en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 295.
Den finansielle ramme fastlægger ifølge traktaten de årlige lofter for bevillinger til forpligtelser for hver af et be-
grænset antal udgiftskategorier og det årlige loft for bevillinger til betalinger. Udgiftskategorierne skal svare til
Unionens vigtigste aktivitetsområder.
Det fremgår af artikel 311 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, at EU’s budget
med forbehold
for andre indtægter fuldt ud finansieres af egne indtægter, samt at Rådet efter høring af Europa-Parlamentet med
enstemmighed fastlægger bestemmelser vedrørende ordningen for Unionens egne indtægter. Det fremgår også,
at der inden for denne ramme kan indføres nye kategorier af egne indtægter, og at en eksisterende kategori kan
ophæves. Når de enkelte kategorier af indtægter er indregnet, opkræves fra medlemslandene et bidrag fordelt
efter landenes andel af EU’s BNI således, at der er balance
mellem indtægter og udgifter.
Der udestår nærmere oplysninger fra Kommissionen om de nærmere beregningsforudsætninger for forslaget
samt forvaltningen af de enkelte indtægtskilder. Kommissionen har dertil oplyst, at man senere agter at frem-
sætte forslag
til gennemførselsforanstaltninger (”IMSOR”), der bl.a. skal fastsætte nærmere regler for det fore-
slåede virksomhedsbidrag (”CORE”), herunder bl.a. opkrævningen heraf, samt et forslag til regler for overdra-
gelse af egne indtægter (”MAR”).
Rådet for Almindelige Anliggender (GAC) skal den 17. november 2025 drøfte en del af de elementer, der kan
indgå i et senere udkast til den såkaldte forhandlingsboks. Forhandlingsboksen udgør en ramme for forhandlin-
gerne, hvori de væsentligste politiske optioner, der skal afklares som led i MFF-forhandlingerne, identificeres.
Fokus for drøftelsen på GAC den 17. november er udgiftsområde 1 (Økonomisk, social og territorial samhørig-
hed, landbrug og landdistriktsmæssig og maritim velstand og sikkerhed), som omfatter de landefordelte midler
samt tilbagebetaling af EU’s genopretningslån (NGEU).
Drøftelsen sker på et tidspunkt, hvor der særligt i Europa-
Parlamentet er en udbredt skepsis over for forslaget om at sammenlægge landefordelte midler i en samlet fond
for Nationale og Regionale Partnerskaber (NRP). Det forventes, at Europa-Parlamentet i løbet af november 2025
vil vedtage en resolution om forslaget.
Drøftelsen kommer i forlængelse af en første GAC-drøftelse den 21. oktober 2025, hvor de horisontale princip-
per for MFF’en
samt udgiftskategori 2 (Konkurrenceevne, velstand og sikkerhed) blev drøftet.
Der er planlagt
endnu en drøftelse for GAC i december, hvor de sidste elementer til forhandlingsboksen påtænkes drøftet.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til den næste flerårige finansielle ramme skal ifølge Kommissionen sikre et mere ambiti-
øst EU-budget, som er mere enkelt, mere fleksibelt og mere strategisk. EU-budgettet skal føre til resultater og
bidrage til, at EU kan stå i egen ret og styrke sin strategiske autonomi.
Principper for næste MFF
Kommissionen fastlægger i sin meddelelse om næste MFF en række principper for EU-budgettet:
Et politikbaseret budget:
EU-budgettet
skal understøtte EU’s strategiske prioriteter som konkurrence-
evne, forsvar og sikkerhed, dekarbonisering, digitalisering, bæredygtighed og økonomisk, social og terri-
torial samhørighed. Det skal ske ved en modernisering af programstrukturen, hvor en række program-
mer bl.a. lægges sammen med henblik på, at programmerne supplerer hinanden og bidrager til europæ-
iske prioriteter.
3
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0004.png
Et mere fleksibelt budget:
EU-budgettet skal i højere grad kunne tilpasses skiftende behov og prioriteter.
Det skal bl.a. ske ved bedre muligheder for at omprioritere og overføre midler mellem områder, herun-
der gennem sammenlægning af programmer og brug af stødpuder inden for programmer samt ualloke-
ret margin. Dertil kommer et særskilt fleksibilitetsinstrument uden for budgetlofterne og en krisemeka-
nisme for lån til medlemslandene. Kommissionen foreslår i den interinstitutionelle aftale, at der i de år-
lige budgetter vil være mulighed for at afvige med op til 20 pct. fra de indikativt udmeldte årlige rammer
i MFF’en.
Et mere enkelt og virkningsfuldt budget:
Strukturen for EU-budgettet skal forenkles med færre program-
mer, og adgangen til EU-midler for støttemodtagere skal gøres mere enkel. Effekten af EU-budgettet
skal styrkes ved øget brug af resultatbaseret finansiering, hvor midler udmøntes på baggrund af med-
lemslandenes opfyldelse af mål og milepæle. Ligeledes skal øget anvendelse af finansielle instrumenter
og budgetgarantier styrke EU-budgettets mobilisering af private investeringer.
Beskyttelse af retsstatsprincippet, grundlæggende rettigheder og EU’s finansielle interesser:
Koblingen af
udbetalinger til overholdelse af retsstatsprincippet skal fastholdes og styrkes, herunder skal forordnin-
gen om landefordelte midler i nationale og regionale partnerskabsplaner stille krav om overholdelse af
retsstatsprincipper og EU’s charter om grundlæggende rettigheder. EU’s budget skal desuden støtte re-
former, der styrker retsstatsprincippet i medlemslandene.
Et ambitiøst budget finansieret af moderne indtægter:
For at kunne finansiere EU’s ambitioner og priori-
teter samt tilbagebetaling af lån til genopretningsfaciliteten (NGEU) lægger Kommissionen op til en mar-
kant forhøjelse af udgiftsniveauet. Dette skal bl.a. finansieres ved nye egne indtægter. Der henvises til
særskilt grund- og nærhedsnotat om indtægtssiden i næste MFF.
Udgiftsniveau
Kommissionen foreslår et samlet udgiftsniveau for forpligtigelser på 1.893 mia. euro, svarende til 1,36 pct. af
EU’s BNI og for betalinger på 1.891 mia. euro, svarende til 1,35 pct. af BNI. Heraf udgør instrumenter uden for
loft 130 mia. euro eller 0,10 pct. af EU’s BNI, mens
udgifter til renter og tilbagebetaling af lån til genopretningsfa-
ciliteten (NGEU) udgør 149 mia. euro eller 0,11 pct. af EU’s BNI. Udgifter er angivet i 2025-prisniveau,
medmin-
dre andet er angivet.
Kommissionens forslag til forpligtelsesbevillinger inden for den flerårige finansielle ramme medfører, at udgifts-
niveauet øges med ca. 45 pct. i faste priser,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag sammenlignet med indeværende MFF-periode
mio. euro (2025-priser)
Samlede forpligtelser, inden for den flerårige finansielle
ramme + uden for loft
Andel af EU's BNI
Samlede betalinger, inden for den flerårige finansielle
ramme + uden for loft
Andel af EU's BNI
2021-2027
1.304.811
1,04%
1.289.745
1,02%
2028-2034
1.893.027
1,36%
1.890.940
1,35%
+601.195
+47%
Ændring
+588.216
Ændring i
pct.
+45%
Anm.: Andel af BNI er beregnet pba. Kommissionens skøn for BNI-udvikling fra 2025.
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM
(2025) 570), Kommissionens forslag til EU’s
budget for 2026 og egne beregninger.
Det foreslåede udgiftsniveau
inden for
den flerårige finansielle ramme fordelt på budgetkategorier fremgår af
tabel 2.
4
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0005.png
Tabel 2
Fordeling af udgifter i Kommissionens forslag (inden for lofterne i den flerårige finansielle ramme)
mio. euro (2025-priser)
1) Økonomisk, social og ter-
ritorial samhørighed, land-
brug og landdistriktsmæssig
og maritim velstand og sik-
kerhed
2) Konkurrenceevne, vel-
stand og sikkerhed
3) Globalt Europa
4) Administration
Samlede forpligtelser
Andel af EU's BNI
Samlede betalinger
Andel af EU's BNI
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
I alt
2028-34
946.404
153.681
148.610
143.153
138.137
132.563
119.607
110.652
63.017
23.138
14.083
253.919
1,31%
254.393
1,31%
75.108
23.213
14.397
261.328
1,33%
277.805
1,41%
75.335
23.166
14.746
256.400
1,29%
269.054
1,35%
77.530
27.174
14.980
257.822
1,29%
259.983
1,30%
77.141
31.132
15.205
256.041
1,27%
241.498
1,20%
77.416
31.103
15.415
243.541
1,19%
234.421
1,15%
76.658
31.074
15.621
522.205
190.000
104.447
234.005 1.763.056
1,13%
1,26%
223.815 1.760.969
1,08%
1,26%
Anm.:
Kilde:
-
Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Struktur
Forslaget medfører en markant konsolidering af den nuværende budgetstruktur. Kommissionen foreslår, at det
nuværende antal programmer reduceres markant, og antallet af udgiftskategorier reduceres fra 7 til 4,
jf. neden-
stående:
Udgiftskategori 1
Økonomisk, social og territorial samhørighed, landbrug og landdistriktsmæssig og
maritim velstand og sikkerhed omfatter hovedsageligt landefordelte midler til bl.a. landbrug, samhørig-
hed og migrations- og grænseforvaltning, som samles i en ny fond for
nationale og regionale partnerska-
ber.
Omfatter desuden tilbage-
og rentebetalinger af EU’s fælles genopretningslån (NGEU).
Udgiftskategori 2
Konkurrenceevne, velstand og sikkerhed omfatter en ny
Europæisk Konkurrenceev-
nefond (ECF),
som samler en række eksisterende fonde og programmer for forskning og innovation, cy-
bersikkerhed, digital omstilling, grøn omstilling samt forsvar, sikkerhed og rum. Kategorien indeholder
ligeledes programmer for infrastruktur, det indre marked, civilbeskyttelse, uddannelse, kultur, demo-
krati og rettigheder.
Udgiftskategori 3
Et globalt Europa omfatter et nyt
Global Europe-instrument,
som samler EU’s eks-
terne instrumenter,
samt et særskilt instrument for OLT’er, inkl. Grønland.
Udgiftskategori 4
Administration
dækker EU’s offentlige forvaltning,
herunder pensioner til tidligere
EU-ansatte.
Udgiftskategori 1: Økonomisk, social og territorial samhørighed, landbrug og landdistriktsmæssig og maritim vel-
stand og sikkerhed
Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau på 946 mia. euro til budgetkategori 1,
jf. tabel 3,
svarende
til ca. 50 pct. af det samlede forpligtigelsesniveau.
5
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0006.png
Tabel 3
Kommissionens forslag til udgiftskategori 1: Økonomisk, social og territorial samhørighed, landbrug og landdistriktsmæssig
og maritim velstand og sikkerhed
mio. euro (2025-priser)
Nationale og regionale partnerskabspla-
ner (NRP)
- heraf minimum til landbrugsstøtte og fi-
skeri
- heraf minimum til migration, grænsefor-
valtning og indre sikkerhed
- heraf Interreg
- heraf EU-facilitet
Støtte til det tyrkisk-cypriotiske samfund
Decentrale agenturer
Tilbagebetaling af NGEU
Margen
I alt
2028
127.752
39.834
5.510
0
11.010
55
2.522
22.616
737
153.681
2029
122.995
39.049
5.204
1.620
9.373
58
2.648
22.172
737
148.610
2030
117.863
38.281
4.897
1.614
8.974
55
2.761
21.738
738
143.154
2031
113.137
37.527
4.591
1.607
8.965
55
2.896
21.311
738
138.137
2032
107.845
36.787
4.285
1.601
8.376
56
3.032
20.893
737
132.562
2033
95.194
36.021
3.367
1.301
8.660
55
3.137
20.484
738
119.608
2034
86.533
35.288
2.754
1.301
8.645
55
3.244
20.082
737
110.651
I alt 2028-
34
771.319
262.787
30.608
9.044
64.003
389
20.240
149.296
5.161
946.404
Anm.: Beløbene for landbrugsstøtte samt migration, grænseforvaltning og indre sikkerhed henviser til de beløb,
der er øremærket i NRP-forslaget, og er således minimumsbeløb. De samlede beløb kan være højere, hvis
medlemslandene vælger at afsætte en større del af deres landefordelte midler til de respektive områder.
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Langt størstedelen af den samlede ramme, 771 mia. euro, foreslås allokeret til en ny fond for nationale og regio-
nale partnerskabsplaner (NRP), som overvejende samler landefordelte midler til landbrug, samhørighed, migra-
tion, grænseforvaltning og indre sikkerhed i én samlet fond. Det skal ifølge Kommissionen bl.a. give EU-landene
større fleksibilitet til at prioritere mellem områder, idet der dog lægges op til at øremærke beløb til hhv. land-
brugsstøtte, mindre velstående regioner samt migration, grænseforvaltning og indre sikkerhed i hvert EU-land.
Med inspiration fra genopretningsfaciliteten lægges der op til, at medlemslandene skal udarbejde en national og
regional partnerskabsplan med mål og milepæle, som bidrager til ovennævnte områder. I planerne skal med-
lemslandene desuden redegøre for, hvordan planen adresserer landespecifikke anbefalinger i det Europæiske
Semester og andre relevante dokumenter, og hvordan planen bidrager til at fuldende det indre marked, bl.a.
gennem reformer. Midlerne vil blive udbetalt ifm. dokumentation af indfrielsen af planens mål og milepæle.
Heraf lægges der op til at 218 mia. euro (løbende priser, idet beløbet i 2025-priser ikke kendes) øremærkes til
mindre velstående regioner, 263 mia. euro til dele af landbrugsstøtten (hovedsageligt direkte støtte) og 31 mia.
euro til migration, grænseforvaltning og indre sikkerhed. Kommissionen foreslår desuden, at medlemslandene
skal afsætte mindst 14 pct. af deres NRP-midler
til sociale formål, såsom gennemførelse af EU’s sociale søjle, so-
cial inklusion og boliger. Udmøntningen er desuden betinget af overholdelse af EU’s charter for grundlæggende
rettigheder og retsstatsprincippet.
Ud over den afsatte støtteramme til planerne lægges der op til, at medlemslandene kan ansøge om lån til at fi-
nansiere dele af deres planer gennem det nye låneinstrument, Catalyst Europe. Lånene, der kan udgøre op til
150 mia. euro, skal tilbagebetales af de låntagende lande, men optages med fælles hæftelse (lån-til-lån) og kan
udgøre op til 150 mia. euro.
Udgiftsområde 1 omfatter også udgifter til tilbagebetaling og renter på NGEU-lån, som samlet i perioden udgør
149 mia. euro.
Udgiftskategori 2: Konkurrenceevne, velstand og sikkerhed
Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau på 522 mia. euro,
jf. tabel 4,
svarende til ca. 27 pct. af det
samlede forpligtigelsesniveau.
6
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0007.png
Tabel 4
Kommissionens forslag til udgiftskategori 2: Konkurrenceevne, velstand og sikkerhed
mio. euro (2025-priser)
Den Europæiske Fond for Kon-
kurrenceevne
- heraf omstilling til ren energi
og industriel dekarbonisering
- heraf Modstandsdygtighed og
sikkerhed, forsvarsindustri og
rummet
- heraf Digitalt lederskab
- heraf Sundhed, bioteknologi,
landbrug og bioøkonomi
Horisont Europa/rammepro-
grammet for forskning og inno-
vation
Erasmus+
Connecting Europe-faciliteten
EU-civilbeskyttelsesmeka-
nisme+ (UCPM+)
AgoraEU
Programmet for det indre mar-
ked
Euratom
Øvrige
Decentrale agenturer
Margen
I alt
2028
24.887
2.784
13.883
5.820
2.400
15.306
4.958
10.277
1.240
1.036
785
1.507
968
1.198
855
63.017
2029
29.037
3.248
16.198
6.790
2.800
23.265
5.026
10.430
1.328
1.052
846
1.325
560
1.219
1.020
75.108
2030
29.037
3.248
16.198
6.790
2.800
23.789
5.095
10.273
1.338
1.069
779
1.166
540
1.226
1.023
75.335
2031
31.110
3.480
17.355
7.276
3.000
23.878
5.167
10.273
1.363
1.086
786
1.015
559
1.240
1.053
77.530
2032
31.110
3.480
17.355
7.276
3.000
23.163
5.240
10.431
1.366
1.104
787
1.061
577
1.254
1.048
77.141
2033
31.110
3.480
17.355
7.276
3.000
23.085
5.312
10.280
1.403
1.121
781
1.411
594
1.268
1.051
77.416
2034
31.110
3.480
17.355
7.276
3.000
22.396
5.388
10.287
1.420
1.138
774
1.221
607
1.280
1.037
76.658
I alt 2028-
34
207.401
23.200
115.699
48.504
20.000
154.882
36.186
72.251
9.458
7.606
5.538
8.706
4.405
8.687
7.085
522.205
Anm.: Udgifter for Den Europæiske Fond for Konkurrenceevne eksluderer udgifter til Innovationsfonden her.
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Udgiftsområde 2 har til formål at understøtte EU’s konkurrenceevne. Den Europæiske Konkurrenceevnefond
(ECF) udgør størstedelen af udgiftsområdet med et forpligtelsesniveau på i alt 207 mia. euro. Derudover skal fon-
den finansiere fire hovedområder:
1. grøn omstilling og industriel dekarbonisering
2. sundhed, bioteknologi, landbrug og bioøkonomi
3. digitalt lederskab
4. modstandsdygtighed og sikkerhed, forsvarsindustri og rum
Konkurrenceevnefonden samler 14 eksisterende fonde og programmer, som i dag er adskilte, herunder pro-
grammet for et digitalt Europa, dele af Connecting Europe-faciliteten (CEF Digital), Den Europæiske Forsvars-
fond, EU’s rumprogrammer, LIFE-programmet
for grøn omstilling og InvestEU.
Dertil er der afsat 155 mia. euro til rammeprogrammet for forskning og innovation, Horisont Europa. Kommissio-
nen foreslår en tæt kobling mellem rammeprogrammet for forskning og innovation, Horisont Europa, og konkur-
renceevnefonden, idet dele af midlerne under Horisont Europa er afsat til forskning og innovation inden for de
fire policy-vinduer defineret under konkurrenceevnefonden. Det betyder, at en del af forsknings- og innovations-
aktiviteterne under Horisont Europa indgår i arbejdsprogrammerne i konkurrenceevnefonden.
Konkurrenceevnefonden suppleres derudover af Connecting Europe-faciliteten (CEF), som skal understøtte inve-
steringer i infrastruktur fx i form af transport, energi og militær mobilitet, og en styrkelse af EU-civilbeskyttelses-
mekanismen (UCPM), som skal understøtte EU’s forudsigelse, forebyggelse og håndtering af katastrofer, herun-
der på sundhedsområdet og ved større tværsektorielle kriser. Programmet for det indre marked skal bl.a. støtte
håndhævelsen af EU’s konkurrence-,
forbruger- og indre markedspolitikker samt understøtte samarbejde på
tværs af grænser på told- og skatteområdet.
7
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0008.png
Derudover omfatter udgiftsområde 2 bl.a. Erasmus+, som er en sammenlægning af det eksisterende Erasmus+-
program og Det Europæiske Solidaritetskorps og skal støtte uddannelse, frivilligt arbejde og sport. Dertil kommer
AgoraEU, som er en sammenlægning af det eksisterende Creative Europe-program og CERV-program og skal
støtte kultur, medier, demokrati og civilsamfund.
Udgiftskategori 3: Globalt Europa
Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau på 190 mia. euro,
jf. tabel 5,
svarende til ca. 10 pct. af det
samlede forpligtelsesniveau.
Tabel 5
Kommissionens forslag til udgiftskategori 3: Et Globalt Europa
mio. euro (2025-priser)
Globalt Europa-instrumentet
Fælles udenrigs- og sikker-
hedspolitik (FUSP)
Oversøiske lande og territorier
(herunder Grønland)
Øvrige
Margen
I alt
2028
21.473
417
89
292
867
23.138
2029
21.473
419
133
318
870
23.213
2030
21.473
423
133
269
868
23.166
2031
25.261
429
177
289
1.018
27.174
2032
29.050
430
133
352
1.167
31.132
2033
29.050
433
133
321
1.166
31.103
2034
29.050
436
89
335
1.164
31.074
I alt
2028-34
176.830
2.987
887
2.176
7.120
190.000
Anm.:
Kilde:
-
Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Under udgiftsområde 3 er hovedparten af EU’s eksterne støtte samlet i Globalt Europa-instrument,
som omfat-
ter bl.a. udviklingsstøtte, førtiltrædelsesstøtte, makrofinansiel assistance, policy-baseret støtte, krisestøtte og
investeringer samt humanitær bistand. Støtte til Ukraine udmøntes gennem Globalt Europa-instrumentet, idet
Ukraine-reserven på 89 mia. euro dog teknisk er placeret uden for loft, jf. nedenfor.
Derudover er der afsat 887 mio. euro til et særskilt instrument for oversøiske lande og territorier (OLT), som bl.a.
skal omfatte Grønland. I den nuværende MFF-periode er forpligtelsesniveauet for OLT-instrumentet 510 mio.
euro. Den indikative allokering til Grønland øges fra 229 til 470 mio. euro i Kommissionens forslag. Kommissio-
nen lægger derudover op til at afsætte en reserve på 39 mio. euro på tværs af alle OLT’er til uforudsete begiven-
heder.
Der foreslås også under udgiftsområde 3 afsat 3 mia. euro til den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP).
Udgiftskategori 4: Administration
Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau på 104 mia. euro til udgiftsområde 4,
jf. tabel 6,
svarende til
ca. 5 pct. af det samlede forpligtelsesniveau. Udgiftsområdet dækker institutionernes administrative udgifter,
pensioner og Europaskoler. I budgetforslaget er der forudsat ansat op til 2.500 nye EU-ansatte. Administrations-
udgifter står til at stige med ca. 20 mia. euro ift. indeværende MFF-periode, svarende til ca. 25 pct.
Tabel 6
Kommissionens forslag til udgiftskategori 4: Administration
mio. euro (2025-priser)
Administration i alt
2028
14.083
2029
14.397
2030
14.746
2031
14.980
2032
15.205
2033
15.415
2034
15.621
I alt
2028-34
104.447
Anm.:
Kilde:
-
Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Udgiftsposter uden for loft
8
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0009.png
Kommissionen foreslår at afsætte i alt 130 mia. euro uden for den flerårige finansielle ramme,
jf. tabel 7,
sva-
rende til ca. 7 pct. af det samlede forpligtelsesniveau.
Tabel 7
Fordeling af udgifter i Kommissionens forslag (uden for loft)
mio. euro (2025-priser)
Særlige instrumenter
- heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
- heraf Ukraine-reserven
Den Europæiske Fredsfa-
ciltiet
1
I alt uden for loft
2028
15.462
2.000
13.462
4.106
19.568
2029
15.198
2.000
13.198
4.025
19.223
2030
14.939
2.000
12.939
3.946
18.885
2031
14.685
2.000
12.685
3.869
18.554
2032
14.437
2.000
12.437
3.793
18.230
2033
14.193
2.000
12.193
3.719
17.912
2034
13.954
2.000
11.954
3.646
17.600
I alt
2028-34
102.867
14.000
88.867
27.104
129.971
Anm.:
1
Særskilt forslag til Den Europæiske Fredsfacilitet vil blive fremsat af EU’s
højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik.
Kilde: KOM (2025) 570 og egne beregninger.
Størstedelen af de afsatte midler, 89 mia. euro, skal gå til en Ukraine-facilitet, der kan udmøntes til tilskud eller
lån. Derudover er der afsat 27 mia. euro til den Europæiske Fredsfacilitet (EPF), der kan støtte militære formål i
EU’s partnerlande, herunder Ukraine.
Dertil foreslås afsat 14 mia. euro til et særligt fleksibilitetsinstrument, der kan anvendes til at finansiere uforud-
sete udgifter, som ikke kan dækkes ved omprioritering eller brug af budgettets indbyggede stødpuder og ikke-
allokerede midler. Den faste allokering til fleksibilitetsinstrumentet skal ifølge Kommissionens forslag suppleres
med indtægter fra bøder og øvrige sanktioner forbundet med implementering af EU-politikker samt annullerede
forpligtelsesbevillinger fra tidligere år. Der lægges op til, at ubrugte midler fra fleksibilitetsinstrumentet kan bru-
ges i hele perioden, til forskel fra indeværende MFF-periode, hvor ubrugte fleksibilitetsmidler bortfalder efter to
år.
For at øge fleksibiliteten i budgettet foreslår Kommissionen også et Single Margin-instrument, som skal gøre det
muligt at flytte uallokeret margin mellem år og mellem udgiftsområder uden begrænsning, så længe de samlede
lofter for hele MFF-perioden ikke overstiges.
Egne indtægter
Kommissionen lægger i sit forslag op til at fastholde de nuværende indtægtskilder, som dog justeres ift. det nu-
værende system. Der lægges dertil op til at indføre en række nye egne indtægter. Endelig lægges der op til, at de
nuværende korrektioner (herunder rabatter) bortfalder. Nedenfor uddybes de foreslåede nye egne indtægter
samt bortfald af korrektioner.
Nyt virksomhedsbidrag for større virksomheder (”CORE”)
Kommissionen foreslår, at der indføres et bidrag for virksomheder med en årlig omsætning på over 100 mio.
euro, herunder både europæiske virksomheder og virksomheder fra tredjelande med permanent tilstedeværelse
i EU. Bidraget afhænger af virksomhedernes årlige omsætning:
-
-
-
-
Omsætning på 100-250 mio. euro: 100.000 euro årligt
Omsætning på 250-500 mio. euro: 250.000 euro årligt
Omsætning på 500-750 mio. euro: 500.000 euro årligt
Omsætning på over 750 mio. euro: 750.000 euro årligt
Kommissionen lægger ikke op til at regulere omsætningstærsklerne med prisudviklingen i perioden. Bidraget
indføres i ordningen for EU’s egne indtægter uden et underliggende skatteforslag. Der lægges op til, at medlems-
landene vil være ansvarlige for opkrævningen af bidraget og skal indbetale hele provenuet herfra til EU-budget-
tet. De nærmere implementeringsregler fastsættes i et senere forslag til gennemførselsforanstaltninger (IMSOR).
9
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0010.png
Kommissionen skønner, at bidraget vil indbringe ca. 6,8 mia. euro årligt (2025-priser).
Bidrag baseret på tobaksbeskatning
Kommissionen foreslår, at der indføres et bidrag baseret på 15 pct. af mængden af forarbejdet tobak og tobaks-
relaterede produkter, der overgår til forbrug i medlemslandene. Bidraget beregnes ved at gange denne mængde
med den minimumssats, der gælder for hvert medlemsland i tobaksbeskatningsdirektivet, som Kommissionen
samtidig har foreslået revideret. Indtægten er ikke juridisk betinget af, at det reviderede tobaksbeskatningsdi-
rektiv vedtages. Kommissionen skønner, at bidraget vil indbringe ca. 11,2 mia. euro årligt (2025-priser).
Statistisk bidrag baseret på ikke-genanvendt elektronikaffald
Kommissionen foreslår, at der indføres et bidrag på 2 euro pr. kg. ikke-genanvendt elektronikaffald i medlems-
landene. Satsen reguleres årligt på baggrund af BNP-prisdeflatoren i EU. Forslaget baseres på statistik for elek-
tronikaffald. Kommissionen skønner, at bidraget vil indbringe ca. 15 mia. euro årligt (2025-priser).
Bidrag baseret på kvotehandelssystemet (ETS I)
Kommissionen foreslår, at der indføres et bidrag svarende til 30 pct. af medlemslandenes provenu ved salg af
kvoter under ETS I (Industri, varme- og elproduktion og noget luftfart), der i dag tilgår nationale statskasser.
Kommissionen har i en tidligere forslagspakke fra 2023 foreslået, at også ETS II (Bygninger og vejtransport) om-
fattes af bidraget. Denne bortfalder i Kommissionen nuværende forslag. Kommissionen skønner, at bidraget ba-
seret på ETS I vil indbringe ca. 9,6 mia. euro årligt i gennemsnit.
Bidrag baseret på EU’s grænsetilpasningsmekanisme (CBAM)
CBAM-bidraget baseres på 75 pct. af medlemslandenes indtægter fra salg af de såkaldte CBAM-certifikater, som
importører til EU vil skulle købe ifm. import af en række varer, der ikke er underlagt af kvotehandel, CO
2
-afgift
el.lign. i tredjelande. Kommissionen skønner, at bidraget vil indbringe 1,2 mia. euro årligt i gennemsnit.
Provenu fra håndteringsgebyr fra e-handelspakker
Det er i et særskilt lovgivningsspor vedr. toldreformpakken foreslået, at der indføres et håndteringsgebyr for e-
handelspakker. Kommissionen foreslår med forslaget til egne indtægter, at dette gebyr indgår som en del af
medlemslandene toldbidrag. Dette skønnes at medføre en årlig indtægt på 4,6 mia. euro.
Indtægtsloftet og kriseinstrument
Det foreslås at øge det såkaldte indtægtsloft fra 1,40 pct. til 1,75 pct. for betalinger samt forøge loftet for forplig-
telser fra 1,46 pct. til 1,81 pct. Dertil foreslås det ekstraordinært at hæve indtægtsloftet midlertidigt med 0,25
pct. i perioden 2028-2034 mhp. at kunne garantere evt. forpligtigelser til et nyt kriseinstrument, som kan aktive-
res af Rådet og Europa-Parlamentet. Forhøjelsen skønnes at svare til ca. 350 mia. euro (2025-priser). Under in-
strumentet kan Kommissionen optage lån mhp. at yde lån til medlemslandene til håndtering af en krisesituation.
Den ekstraordinære forhøjelse af indtægtsloftet
til EU’s fælles genopretningslån (NGEU) på 0,6 pct. af BNI opret-
holdes.
Justering af nuværende egne indtægter
Der foreslås en række mindre justeringer af de nuværende indtægtskilder. Dette omfatter bl.a. en reduktion af
den såkaldte refusionsprocent for toldindtægter, således at medlemslandene indbetaler 90 pct. af toldindtæg-
terne frem for 75 pct. Derudover øges bidraget pr. kg. ikke-genanvendt plastikemballage fra 0,8 euro til 1,0 euro
og reguleres årligt på baggrund af BNP-prisdeflatoren i EU.
Bortfald af korrektioner
Kommissionen foreslår, at de nuværende såkaldte BNI-rabatter til Danmark, Østrig, Tyskland, Nederlandene og
Sverige bortfalder fra 2028. Det nuværende system medfører en bruttorabat til de fem lande, som finansieres af
alle medlemslande inkl. rabatlandene selv, jf.
tabel 8.
10
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0011.png
Tabel 8
Årlige BNI-rabatter i nuværende MFF (2026-budgetforslag)
mio. euro, 2026-priser
Danmark
Tyskland
Nederlandene
Østrig
Sverige
Øvrige 22 lande, gennemsnit
Bruttorabat
468,5
4.561,8
2.387,2
702,1
1.328,4
-
Nettorabat
250,0
2.252,6
1.784,5
452,6
1.006,3
-261,2
Anm.: Bruttorabatten angiver korrektionerne inden finansiering heraf. Korrektionerne finansieres af alle
medlemslande, herunder også rabatlandene selv. Nettorabatten udgør bruttorabatten fratrukket landets
finansiering heraf.
Kilde: Kommissionens budgetforslag for 2026
Foruden BNI-rabatterne foreslår Kommissionen, at de nuværende korrektioner for bidraget baseret på ikke-gen-
anvendt plastikemballage bortfalder. I den indeværende MFF-periode tilkommer denne korrektion medlems-
lande, som i 2017 havde et BNI per capita under EU-gennemsnittet. Dertil foreslår Kommissionen at afskaffe den
nuværende korrektion af det moms-baserede bidrag, hvor momsgrundlaget maksimalt kan udgøre 50 pct. af
medlemslandets BNI.
Bortfald af korrektioner indebærer ikke konsekvenser for de samlede indtægter, men en ændret fordeling af fi-
nansieringsbyrden mellem medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres, jf. TEUF artikel 311. Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om
forslaget.
Europa-Parlamentet
vedtog den 7. maj 2025 en resolution om sine visioner for EU’s næste flerårige finansielle
ramme. Resolutionen lægger vægt på, at EU’s næste flerårige finansielle ramme skal være større end den nuvæ-
rende for at kunne svare på de kriser, som EU står over for.
Fsva. indholdsmæssige prioriteter fremhæves konkurrenceevne som en central prioritet, der bl.a. skal understøt-
tes med flere ressourcer til forskning og innovation og investeringer i den grønne og den digitale omstilling, her-
under energiinfrastruktur og digital infrastruktur. Man ser også behov for at investere mere i forsvar, sikkerhed
og beredskab og i kritiske industrier og teknologier, som understøtter strategisk autonomi. Sideløbende med de
nye prioriteter skal der også afsættes flere ressourcer til den fælles landbrugspolitik, og man ønsker at fastholde
en decentralt forvaltet og stedbaseret samhørighedspolitik, som bl.a. skal bidrag til at løse EU-landenes udfor-
dringer med boligmangel og demografi.
Fsva. budgettets struktur støtter Europa-Parlamentet ikke en sammenlægning af de landefordelte midler i én
national plan for hvert EU-land, idet denne nye struktur ifølge Parlamentet ikke vil være i overensstemmelse
med principper om involvering af regionale og lokale myndigheder og Parlamentets rolle i lovgivningsprocessen.
Europa-Parlamentet ønsker i stedet at fastholde eksisterende strukturer og udmøntningskriterier. Man støtter
ligeledes ikke ideen om at samle eksisterende programmer i én ny konkurrenceevnefond, men ser hellere, at
konkurrenceevnefonden skal supplere eksisterende programmer, som man finder velfungerende.
Europa-Parlamentet finder det desuden vigtigt med fleksibilitet i form af tilstrækkelige margener i budgettet og
støtter forenkling af krav og procedurer for modtagere. Tilbagebetaling
af lån i forbindelse med EU’s genopret-
ningsfacilitet (NGEU) må ikke ske på bekostning af andre prioriteter. Det er derudover centralt, at Europa-Parla-
mentets rolle i lovgivning og kontrol fastholdes.
11
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0012.png
På indtægtssiden finder Parlamentet det nødvendigt at etablere nye egne indtægter, der som minimum svarer til
udgifterne til tilbagebetaling af NGEU. Parlamentet peger på, at man støtter den tidligere forslagspakke fra Kom-
missionen fra 2023, og at man opfordrer til at etablere yderligere egne indtægter.
Europa-Parlamentet forventes i november 2025 at vedtage en resolution om Kommissionens forslag om at sam-
menlægge landbrugsstøtte og samhørighedsfonde i en samlet fond for Nationale og Regionale Partnerskaber
(NRP).
5. Nærhedsprincippet
Eftersom forslaget
vedrører EU’s flerårige finansielle ramme, kan det kun behandles på EU-niveau.
Nærhedsprin-
cippet vurderes derfor overholdt.
6. Gældende dansk ret
En udmøntning af den flerårige finansielle ramme i form af EU’s årlige budgetter vil resultere i et dansk bidrag
til
EU’s budget, som skal opføres på de årlige finanslove. Det foreslåede virksomhedsbidrag skal indarbejdes i dansk
ret. Nærmere oplysninger herom forventes at fremgå af Kommissionens forslag til gennemførelsesforanstaltnin-
ger (IMSOR), der endnu ikke er fremsat.
Folketinget skal meddele sit samtykke til Danmarks godkendelse af Rådets afgørelse om ordningen for EU’s egne
indtægter, før den kan træde i kraft.
7. Konsekvenser
Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2028-2034
vil være forbundet med væsentlige
statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Konsekvenserne vil afhænge af den endelige aftale for den flerårige
finansielle ramme, herunder det overordnede udgiftsniveau, samt EU’s egne indtægter, herunder rabatter og
evt. nye indtægtskilder.
Det skønnes foreløbigt med
betydelig
usikkerhed, at forslaget vil medføre en stigning i Danmarks gennemsnit-
lige, årlige bruttobidrag på ca. 17 mia. kr. ift. den nuværende MFF. Der pågår fortsat tekniske afklaringer med
Kommissionen om forslagets indhold, hvilket har betydning for det danske bruttobidrag.
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgifterne på de forskellige udgifts-
områder, vil forslaget til EU’s næste flerårige finansielle ramme kunne have afledte
konsekvenser for dansk er-
hvervsliv i form af fx støtte til danske virksomheder, herunder landbrug, forskningsmidler til danske forskningsin-
stitutioner, strukturfondsmidler, støtte til små og mellemstore danske virksomheder, støtteloft for større land-
brug mv. De samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af hvor
stor en andel af budgettet, der tildeles konkurrenceevne- og erhvervsrettede politikker og dansk erhvervslivs
evne til at hjemtage midler.
Forslaget om bortfald af de nuværende rabatter til Danmark, Nederlandene, Sverige, Tyskland og Østrig skønnes
alt andet lige at medføre et dansk merbidrag til EU’s budget på ca. 2 mia. kr. årligt, når Danmarks egen finansie-
ring af rabatterne medregnes. De øvrige ændringer skønnes samlet set at medføre et mindrebidrag på ca. 2 mia.
kr. årligt. Dermed vurderes forslaget til ændringer af EU’s egne indtægter at være omtrent neutralt for Danmark
sammenholdt med en videreførelse af det nuværende system. Det bemærkes i den forbindelse, at det samlede
danske EU-bidrag ligeledes afhænger af udgiftsniveauet, som Kommissionen har foreslået at forøge, jf. særskilt
notat om udgiftssiden i Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2028-2034.
Kommissionens foreslår dertil et virksomhedsbidrag (CORE), som opkræves af medlemslande og overføres til EU-
budgettet. Forslaget skønnes foreløbigt at indebære skatteindtægter til statskassen på ca. 1-1�½ mia. kr. årligt,
som indbetales af erhvervslivet, hvorfor dette medfører erhvervsøkonomiske omkostninger. Dertil skønnes en
administrativ konsekvens for Danmark forbundet med indbetalingen og administrationen af bidraget. Det be-
mærkes, at der udestår en nærmere juridisk vurdering af CORE-forslaget og muligheden for at pålægge med-
lemslande at opkræve skatter via systemet for EU’s egne indtægter.
12
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0013.png
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har ikke været i offentlig høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev senest drøftet på møde i Rådet (almindelige anliggender) den 21. oktober 2025. Der er umiddel-
bart bred enighed om, at forsvar, sikkerhed og konkurrenceevne er væsentlige udfordringer for EU, som skal
adresseres i den kommende MFF. Der er dog ikke enighed om, hvordan dette konkret skal udmøntes.
En gruppe medlemslande støtter overordnet Kommissionens forslag til forenkling og modernisering af budgettet
gennem færre programmer og mere fokus på reform- og resultatbaseret udmøntning. En anden gruppe af sær-
ligt nettomodtagerlande er mere skeptisk, særligt over for sammenlægning af landbrugspolitik og samhørighed i
de nationale og regionale partnerskabsplaner. En stor gruppe lande støtter en stærk beskyttelse af retsstatsprin-
cipper, mens enkelte er skeptiske over for dette.
Vedrørende budgettets størrelse ses der fra særligt nettomodtagerlande positivt på, at Kommissionen foreslår et
højere udgiftsniveau end i indeværende MFF-periode. Omvendt finder andre særligt nettobetalerlande, at ud-
giftsniveauet er for højt, og har argumenteret for omprioriteringer og reduktion af visse programmer frem for
markante stigninger i budgettets størrelse.
På indtægtssiden har en række medlemslande fremhævet etableringen af nye egne indtægter som en central
prioritet mhp. at lette presset på de offentlige finanser. En gruppe af medlemslande finder dog ikke, at de fore-
slåede nye egne indtægter opfylder dette hensyn, idet størstedelen af de foreslåede bidrag udgør en udgift eller
en mindreindtægt for medlemslandene.
Generelt ses medlemslandenes position for de enkelte indtægtsforslag i vid udstrækning at afhænge af, hvorvidt
bidraget medfører en nettofordel ift. BNI-finansieringsnøglen, som nye bidrag vil fortrænge.
Fra en stor gruppe medlemslande er der foreløbigt udtrykt en markant skepsis over for det foreslåede virksom-
hedsbidrag (CORE), ligesom en gruppe af lande har udtrykt betydelig skepsis over for forslaget om et kriseinstru-
ment finansieret gennem fælles gældsoptag. Fra de medlemslande, der i den nuværende MFF-periode modtager
en rabat, er der dertil udtrykt en markant kritik af, at disse rabatter står til at bortfalde.
En række lande ventes at forholde sig skeptiske over for en evt. øget brug af fælles låneinstrumenter, herunder
af hensyn til svækkede incitamenter til sund national økonomisk politik.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen prioriterer et enklere, mere fokuseret og mere effektfuldt budget. Det er nødvendigt for at sikre, at
EU er i stand til at håndtere de udfordringer Europa står over for. Det er centralt at fortsætte støtten til Ukraine,
styrke europæisk forsvarsevne, parathed og modstandsdygtighed, adressere EU’s eksterne udfordringer, herun-
der særligt migrationsudfordringen, styrke konkurrenceevnen og levere på den grønne omstilling, herunder op-
fyldelse af EU’s klimamål. EU’s flerårige finansielle ramme skal være ambitiøs og økonomisk ansvarlig.
Regeringen ønsker en modernisering af EU-budgettet med henblik på at prioritere de områder, hvor EU-samar-
bejdet giver størst merværdi. Samtidig finder regeringen, at ressourcerne til at investere i EU’s strategiske priori-
teter i højere grad bør findes ved omprioritering fra særligt samhørighedsfondene og landbrugsstøtten, effektivi-
seringer af EU’s administration samt ved mobilisering af private midler.
EU skal kunne reagere effektivt på nye udfordringer og prioriteter. Regeringen ser derfor positivt på forslag om
at gøre det nemmere at prioritere mellem indsatser inden for budgettet, herunder ved sammenlægning af pro-
grammer. Regeringen ønsker, at EU’s flerårige finansielle ramme indrettes, så den generelt understøtter princip-
per om sund økonomisk politik og incitamenter til reformer i EU-landene. Regeringen finder det derfor positivt
med en klar kobling mellem støtte, mål og resultater, som understøtter dette og fremmer retsstatsprincippet.
13
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0014.png
Regeringen finder det centralt, at EU’s indtægtssystem bør være effektivt,
transparent og sikre en rimelig byrde-
fordeling af den kommende flerårige finansielle ramme. Regeringen er skeptisk over for det foreslåede bortfald
af rabatter. Regeringen forholder sig generelt konstruktivt til forslag til ændringer til indtægtssystemet med ud-
gangspunkt i ovenstående principper.
Regeringen forholder sig skeptisk til forslaget om at opkræve et virksomhedsbidrag, herunder som følge af. de
forventede konsekvenser for erhvervsliv og konkurrenceevne, herunder idet regeringen har et generelt princip
om et skattestop. Yderligere finder regeringen det betænkeligt, såfremt der lægges op til at indføre en direkte
skat som led i rådsafgørelsen om EU’s indtægter.
Endelig finder regeringen det centralt, at EU’s kommende egne indtægter indrettes
således, at det generelt af-
spejler sunde økonomiske principper og bevarer incitamenterne til sund økonomisk politik i EU-landene.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. oktober 2025. Der henvises desuden
til Finansministeriets udvidede grund- og nærhedsnotater om MFF-pakkens indtægtsside og udgiftsside over-
sendt den 10. september 2025.
14
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0015.png
2. Forberedelse af mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2025: udkast til kommenteret
dagsorden
-
Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 17. november 2025 forventes kommenteret dagsorden for mødet i
Det Europæiske Råd (DER) den 18.-19. december 2025 at blive drøftet. Udkastet foreligger endnu ikke. Dagsorde-
nen forventes for nuværende at omfatte Ukraine, europæisk forsvar og sikkerhed, Mellemøsten, EU’s
flerårige
finansielle ramme (MFF) samt en strategisk drøftelse af udvidelse. Regeringen vil arbejde for at fremme danske
synspunkter i forhold til dagsordenen.
Det må forventes, at dagsordenen kan blive justeret frem mod mødet i Det Europæiske Råd.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2025 i Bruxelles. I henhold til forretningsorde-
nen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Europæiske
Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 17. november 2025 forventes den kommenterede dagsorden for
mødet i Det Europæiske Råd (DER) den 18.-19. december 2025 at blive præsenteret og drøftet. Udkast hertil fo-
religger endnu ikke. Dagsordenen forventes for nuværende at omfatte Ukraine, europæisk forsvar og sikkerhed,
Mellemøsten, konkurrenceevne,
EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF) samt en strategisk drøftelse af udvidelse.
Regeringen vil arbejde for at fremme danske synspunkter i forhold til dagsordenen.
Det må forventes, at dagsordenen kan blive justeret frem mod mødet i Det Europæiske Råd.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2025 forventes ikke
i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at mødet i Det Europæiske Råd vil blive fulgt
op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konse-
kvenserne af disse vil først kunne vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger en kommenteret dagsorden, kendes andre landes holdninger ikke på nuværende
tidspunkt.
15
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation af udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0017.png
3. Forholdet mellem EU og Storbritannien
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 17. november ventes en drøftelse af EU’s forhold til Storbritannien.
Fokus ventes på relationens generelle tilstand med særligt fokus på status for implementering af de eksisterende
aftaler samt på udmøntningen af Den Fælles Forståelse fra EU-Storbritannien-topmødet d. 19. maj 2025. Rege-
ringen støtter en styrkelse af samarbejdet mellem EU og Storbritannien, især på sikkerheds- og forsvarsområdet.
Dertil ser regeringen positivt på initiativer, der kan udbygge det økonomiske samarbejde, så længe de er baseret
på en balance mellem rettigheder og pligter. Regeringen lægger fortsat stor vægt på bevaring af EU-enhed og
fuld implementering af det gældende aftalegrundlag.
2. Baggrund
Den 19. maj 2025 afholdt EU og Storbritannien topmøde i London, hvor parterne blev enige om at forbedre og
videreudvikle forholdet. Konkret blev Kommissionen og Storbritannien enige om en såkaldt Fælles Forståelse
(Common
Understanding),
der peger på en række områder, hvor parterne vil styrke samarbejdet, ligesom man
indgik et sikkerheds- og forsvarspartnerskab. Endelig var der enighed om at forlænge den nuværende aftale om
gensidig farvandsadgang for fiskerfartøjer med 12 år, så den nu gælder frem til medio 2038, ligesom energikapitlet
i Handels- og samarbejdsaftalen blev forlænget.
Opfølgningen på topmødet forløber nu i en række forhandlingsspor, der skal munde ud i aftaler på de forskellige
områder, idet aftalernes karakter vil afhænge af de relevante retslige rammer og ophæng i hhv. EU-medlemslan-
dene, EU og Storbritannien. Med afsæt i den Fælles Forståelse fokuseres bl.a. på styrket samarbejde om sikkerhed,
forsvar, forsvarsindustri og udvikling, herunder ved britisk deltagelse i SAFE-instrumentet; styrket energisamar-
bejde, herunder evt. integration
af Storbritannien i EU’s elmarked; styrkede relationer mellem folk i EU og Stor-
britannien, herunder ved en ungdomsudvekslingsaftale, der nu skal forhandles mellem Kommissionen og Storbri-
tannien; britisk associering til Erasmus+, hvor forhandlinger har været i gang i et stykke tid; samt samarbejde om
retshåndhævelse, kriminalitetsbekæmpelse og styrket samarbejde om forebyggelse af irregulær migration. Dertil
er Rådet tæt på at kunne afslutte arbejdet med et mandat til Kommissionen om at påbegynde forhandlinger med
Storbritannien om en aftale om sundhedsmæssige og plantesundhedsmæssige foranstaltninger (”SPS-aftale”)
samt om kobling af EU’s og Storbritanniens kvotehandelssystemer (”ETS” –
Emission Trading Systems).
Kommissionen vurderer overordnet, at der er fremdrift i den britiske implementering af det eksisterende aftale-
grundlag mellem EU og Storbritannien (Udtrædelsesaftalen, herunder Windsor Framework, og Handels- og sam-
arbejdsaftalen). Der udestår dog fortsat et væsentligt stykke arbejde på britisk side, før aftalerne er fuldt imple-
menterede, og Kommissionen har derfor løbende fokus på efterlevelse og videre opfølgning. Af større udeståen-
der kan bl.a. nævnes mangler ift. EU-borgeres rettigheder i Storbritannien og forsinkelse i etablering af sikkerheds-
foranstaltninger relateret til britisk varehandel med Nordirland.
I juni 2025 offentliggjorde Storbritannien, at man havde gennemført en ny beslutningsprocedure med inddragelse
af opdateret biologisk viden med henblik på at bringe sig i overensstemmelse med kendelsen fra Voldgiftsretten
angående Storbritanniens lukning for alt tobisfiskeri i engelsk farvand i Nordsøen og i skotsk farvand, og at man
på den baggrund opretholdt lukningen. Dette på trods af, at EU ved en voldgiftsafgørelse i april havde fået med-
hold i, at det fulde forbud i engelsk farvand i Nordsøen var et uproportionelt tiltag.
17
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en drøftelse af status for EU’s relation til Storbritannien. Fokus ventes på relationens
generelle tilstand med særligt fokus på status for implementering af Udtrædelsesaftalen, inkl. Windsor
Framework, og Handels- og samarbejdsaftalen. Kommissionen ventes dertil at give en status på forhandlingerne
med Storbritannien om udmøntning af resultaterne fra topmødet i maj 2025.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
skal ikke høres. Såfremt en mulig styrkelse af EU’s samarbejde med Storbritannien fører til
konkrete forslag, vil Europa-Parlamentet skulle inddrages i henhold til den relevante procedure i den konkrete
sag.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Eventuelle samfunds- og erhvervsmæssige konsekvenser af udmøntningen af topmøderesultaterne, herunder
særligt den Fælles Forståelse, vil blive vurderet i takt med at konkrete forslag foreligger og i det omfang, de har
væsentlig eller større rækkevidde for Danmark. Samlet set ventes konsekvenserne dog at være positive.
Det eksisterende aftalegrundlag har samlet set bidraget til at afbøde nogle af de samfunds- og erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser ved Storbritanniens udtræden af EU. Brexit har dog fortsat negative økonomiske konsekven-
ser, blandt andet for dansk fiskeri og den tilknyttede værdikæde. Der er ligeledes fortsat administrative konse-
kvenser for varehandlen. Det gælder bl.a. for fødevarevirksomheder, som oplever øgede omkostninger og admi-
nistrative byrder ved samhandel med Storbritannien.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene bakker generelt op om et styrket samarbejde og et mere stabilt forhold mellem EU og Storbri-
tannien, særligt på sikkerheds- og forsvarsområdet samt om øget økonomisk og handelsmæssigt samarbejde.
Der er blandt medlemslandene et bredt forankret ønske om, at topmøderesultaterne bliver udmøntet i konkrete
aftaler uden unødig forsinkelse. Medlemslandene lægger vægt på, at nye aftaler skal baseres på en balance mel-
lem rettigheder og pligter. Samtidig er der dog visse forskelle på, hvordan medlemslandene ønsker, at EU skal gå
til forhandlingerne med Storbritannien, herunder de konkrete betingelser for nye aftaler. Medlemslandene læg-
ger stor vægt på, at det eksisterende aftalegrundlag implementeres fuldt ud, dvs. Udtrædelsesaftalen, inkl.
Windsor Framework, og Handels-
og samarbejdsaftalen. Der er også enighed om, at DER’s retningsgivende prin-
cipper for EU’s tilgang til
Storbritannien fra 2017 fortsat er gyldige, og der lægges med afsæt heri stor vægt på at
bevare EU-enhed og -solidaritet såvel som det indre markeds integritet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en styrkelse af samarbejdet mellem EU og Storbritannien. Danmark og EU har stor værdi af et
godt, tæt og velordnet forhold til Storbritannien. Især i en geopolitisk vanskelig tid finder regeringen det vigtigt,
EU og Storbritannien står sammen med afsæt i fælles værdier og sikkerhedsinteresser. Regeringen finder det
nødvendigt at inddrage Storbritannien tæt i opbygningen af Europas forsvarsevne frem mod 2030, hvorfor en
central prioritet er fortsat styrkelse af sikkerheds- og forsvarssamarbejdet mellem EU og Storbritannien. Regerin-
gen ser positivt på initiativer, der kan udbygge det økonomiske samarbejde, idet sådanne initiativer dog skal ba-
seres på en balance mellem rettigheder og pligter. Regeringen er således også positivt indstillet over for forsla-
get og potentialet for, at EU indgår aftaler med Storbritannien om SPS og ETS-kobling, ligesom fortsat udbygning
af et stabilt, velfungerende og effektivt energisamarbejde bør prioriteres, herunder i forhold til elhandel.
18
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
Regeringen finder det fortsat centralt, at EU og Storbritannien fuldt og loyalt implementerer de eksisterende af-
taler med Storbritannien (Udtrædelsesaftalen, herunder Windsor Framework, og Handels- og samarbejdsafta-
len). Endelig finder regeringen det vigtigt at bevare EU-enhed og -solidaritet i forhold til tilgangen til Storbritan-
nien,
ligesom DER’s retningsgivende principper for EU’s tilgang til Storbritannien fra 2017 fortsat
anses som gyl-
dige.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er løbende blevet forelagt Udvalget. Forholdet mellem EU og Storbritannien blev senest forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til orientering den 14. marts 2025 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet (almindelige
anliggender) den 18. marts 2024.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret den 16. maj 2025 om de forventede resultater fra topmødet mellem
EU og UK den 19. maj 2025.
Den overordnede danske tilgang til forhandlingerne om det fremtidige forhold blev forelagt Europaudvalget til
forhandlingsoplæg den 6. februar 2020.
19
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0020.png
4. Kommissionens arbejdsprogram for 2026
- Politisk drøftelse
KOM (2025) 0870
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 17. november 2025 forventes en drøftelse af Kommissionens ar-
bejdsprogram for 2026. Arbejdsprogrammets fokus flugter overordnet godt med danske interesser. Fra dansk
side støtter man målsætningen om, at EU skal tage ansvar for sin egen fremtid samt det stærke fokus på konkur-
renceevne, forenkling, energiuafhængighed og grøn omstilling, samt forsvar og sikkerhed.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 21. oktober 2026 sit andet arbejdsprogram under von der Leyen II med titlen
”Europas uafhængighedsmoment” (”Europe’s Independence Moment”). Programmet indeholder 38 nye policy-
initiativer fordelt på seks områder: 1) Konkurrenceevne, 2) forsvar og sikkerhed, 3) Europas sociale model, 4)
fødevaresikkerhed, vand og natur, 5) demokrati og retsstat, 6) et globalt Europa.
Narrativet i arbejdsprogrammet bærer præg af, at EU står over for trusler mod sin sikkerhed og sit demokrati,
økonomiske og industrielle udfordringer samt Ruslands aggressionskrig i Ukraine. På det bagtæppe vil Kommissi-
onen arbejde for et mere uafhængigt og samlet EU, der er herre over sin egen skæbne. Der lægges vægt på for-
enkling mhp. øget konkurrenceevne og fuld realisering af det indre marked. Dertil er der fokus på at udvikle EU’s
forsvar og sikkerhed og imødekomme borgernes bekymringer om bl.a. leveomkostninger og boligmangel.
Følgende initiativer kan fremhæves:
På konkurrenceevneområdet lægges op til at fremme forskning og innovation i EU inden for strategiske
områder via et 28. regime for innovative virksomheder og forslag om AI, cloud, kvante og biotech samt
en europæisk Innovation Act. Der lægges ligeledes op til en revision af EU’s udbudsdirektiver. Dertil vil
Kommissionen oprette et Critical Raw Materials Centre og fremlægge et forslag om avancerede råstof-
fer samt en Circular Economy Act.
På det grønne område
lægges op til at fortsætte EU’s bestræbelser på at frigøre sig af russisk energi,
herunder via et lovgivningsinitiativ med fokus på styrkelse af EU’s energisikkerhed. Endvidere
forventes
en række tiltag med sigte på yderligere integration af EU’s energimarked, herunder en handlingsplan for
elektrificering og en energiunionspakke. Herudover vil Kommissionen fremlægge en klimapakke, der
skal sætte rammerne for implementering af
EU’s 2040-klimamål,
herunder via forslag til revision af
medlemsstaternes nationale reduktionsmål og opdatering af EU’s kvotehandelssystem.
På forsvar og sikkerhedsområdet lægges der op til at bygge videre på Readiness 2030-rammen, hvor
styrkelse af EU's forsvarsindustri og forsvarsparathed er centralt. Det skal bl.a. understøttes ved at for-
enkle udbudsregler på forsvarsområdet, ligesom man vil arbejde på flagskibsinitiativer som det europæ-
iske droneforsvarsinitiativ og Eastern Flank Watch. Kommissionen vil samtidig fokusere på gennemførel-
sen af Pagten om Migration og Asyl, styrke Frontex, digitalisere processen for tilbagesendelser og ud-
vikle et fælles europæisk system for tilbagesendelser.
På det sociale område er fokus på at gøre livet mere økonomisk overkommeligt for europæiske borgere.
Quality Jobs Act og Skills and Fair Labour Mobility Package vil blive fremlagt for at forbedre arbejdsvilkår
og mobilitet, ligesom EU’s første anti-fattigdomsstrategi nogensinde vil blive præsenteret samt en ”bør-
negaranti”,
der skal adressere børnefattigdom. I tillæg øget fokus på betalbare boliger og et initiativ
vedr. korttidsudlejning.
20
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0021.png
På fødevaresikkerhed, vand og naturområdet vil der blive fremlagt en Livestock Strategy samt en revi-
sion af reglerne om urimelige handelspraksisser i fødevarekæden. Derudover ventes en European Cli-
mate Adaption Plan og en Ocean Act, som skal styrke EU’s indsats for klimaresiliens og havforvaltning.
På demokrati og retsstatsområdet lægges vægt på initiativer, der skal beskytte demokratiet mod ekstre-
misme, korruption og udenlandsk indblanding. Derudover fokus på beskyttelse af uafhængige medier og
på nye strategier for ligestilling under paraplyen Equality Union.
På globalt Europa-området vil EU fortsat stå fast på støtten til Ukraine, både militært, økonomisk og i
landets genopbygning og EU-integrationsproces. Der lægges desuden vægt på støtte til Moldova, en
kommende strategi for Mellemøsten og en reform af EU’s humanitære bistand.
Der er desuden et tværgående fokus på forenkling i hele 25 af de i alt 47 lovgivningsmæssige forslag, mens Kom-
missionen lægger op til at fremsætte forslag om omnibuspakker på energi, beskatning og borgerområdet. Dertil
kommer en meddelelse om bedre regulering.
Den 23. oktober vedtog Det Europæiske Råd konklusioner, der genbekræfter behovet for en ambitiøs horisontal
forenkling og bedre reguleringsdagsordenen samt opfordrer GAC til at tage højde for målsætningerne i behand-
lingen af Kommissionens arbejdsprogram.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 17. november 2025 forventes en drøftelse Kommissionens arbejds-
program 2026. Derefter vil drøftelser mellem Kommissionen, Parlamentet og Rådet (repræsenteret ved for-
mandskabet) i december munde ud i en interinstitutionel erklæring, hvor institutionerne i fællesskab oplister,
hvilke sager der forventes prioriteret i 2026.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
skal i henhold til IIA’en af 2016 inddrages i dialogen
med Kommissionen om det årlige ar-
bejdsprogram, ligesom den senere interinstitutionelle fælleserklæring skal underskrives af formændene for de
tre institutioner.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af den lovgivningsmæssige programmering for 2026 vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for
EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget stilling
til
eventuelle konsekvenser i forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag fra Kommissionens arbejdspro-
gram, når de fremlægges.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der vil være bred opbakning til arbejdet med den lovgivningsmæssige programmering.
21
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter arbejdsprogrammets overordnede målsætning om, at EU skal tage ansvar for sin egen frem-
tid med stærk fokus på konkurrenceevne, energiuafhængighed og grøn omstilling, samt forsvar og sikkerhed.
Regeringen støtter, at arbejdsprogrammet sætter fokus på forenkling og bedre regulering som tværgående hen-
syn. Arbejdsprogrammet fokus flugter overordnet godt med danske interesser samt de danske formandskabspri-
oriteter. Regeringen vil vurdere og tage stilling til konkrete lovgivningsmæssige forslag i takt med, at de fremsæt-
tes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
22
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
3087697_0023.png
5. Den landespecifikke retsstatsdialog
-
Politisk drøftelse
KOM (2025) 0800
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 17. november 2025 forventes en drøftelse af fire landekapitler i
Kommissionens årlige retsstatsrapport, som blev offentliggjort i juli 2025. Det drejer sig om landekapitlerne for
hhv. Bulgarien, Tjekkiet, Irland og Tyskland. Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapit-
lerne. Efterfølgende vil der være mulighed for, at medlemslandene kan stille spørgsmål til de enkelte landekapit-
ler, som de pågældende fire medlemslande vil kunne besvare. Fra dansk side støtter man Kommissionens monito-
rering af retsstatsforholdene i medlemslandene. Danmark bakker ligeledes op om, at den årlige horisontale rets-
statsdialog suppleres af landespecifikke drøftelser på baggrund af Kommissionens retsstatsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 8. juli 2025 sin sjette årlige retsstatsrapport. Rapporten redegør for retsstats-
forholdene på tværs af EU og særskilt i de enkelte medlemslande samt udvalgte kandidatlande. Retsstatsrappor-
ten 2025 indeholder som noget nyt en indre markeds-dimension, hvormed der i rapporten også rettes fokus på
de retsstatsrelaterede problemer, der påvirker virksomheder, særligt små og mellemstore virksomheder, der
opererer på tværs af grænser.
Som led i indsatsen for at styrke retsstatsprincippet i EU’s medlemslande lagde Kommissionen i en
meddelelse
fra juni 2019 op til, at Kommissionen på årlig basis skulle udarbejde en retsstatsrapport. Formålet med den årlige
rapport er at monitorere efterlevelsen af retsstatsprincippet på tværs af EU’s medlemslande for bedre rettidigt
at kunne identificere problematiske tendenser og dermed forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer.
Tiltaget nyder bred opbakning blandt medlemslandene. Retsstatsrapportens fokusområder er: retssystemet,
korruptionsbekæmpelse, mediepluralisme/-frihed samt institutionelle anliggender.
Rapporten baserer sig primært på skriftlige bidrag fra medlemslandene samt på anerkendte kilder såsom Vene-
dig-Kommissionen og Europarådets anti-korruptionsenhed GRECO. Derudover bidrager organisationer fra civil-
samfundet m.fl. med input. Endelig har Kommissionen gennemført virtuelle landebesøg under udarbejdelsen af
rapporten. Rapporten indeholder konkrete, landespecifikke anbefalinger til hvert medlemsland mhp. at forbedre
retsstatssituationen.
Rapporten udgør et solidt grundlag for at vurdere retsstatssituationen på tværs af EU. Samtidig tilvejebringer
rapporten grundlaget for Rådets årlige dialog om retsstatsprincippet, som indebærer først en horisontal drøf-
telse af retsstatssituationen i EU og dernæst landespecifikke drøftelser. Den horisontale drøftelse blev gennem-
ført på rådsmødet (almindelige anliggender) den 16. september 2025. Den seneste landespecifikke drøftelse
(vedr. hhv. Slovakiet, Finland, Sverige og Belgien) var på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender)
den 27. maj 2025. Af tidshensyn blev drøftelsen om Finland gennemført på rådsmødet (almindelige anliggender)
d. 24. juni 2025.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 17. november 2025 forventes en drøftelse af fire landekapitler i
Kommissionens retsstatsrapport vedr. hhv. Bulgarien, Tjekkiet, Irland og Tyskland.
Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne for hvert af de fire medlemslande. Her-
efter vil det pågældende medlemsland få mulighed for at redegøre for den seneste udvikling på nationalt niveau.
Der vil efterfølgende være mulighed for, at de øvrige medlemslande kan engagere sig i dialogen om de enkelte
landekapitler og stille spørgsmål eller komme med kommentarer til de pågældende medlemslande.
23
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 43: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (alm. anliggender) den 17. november 2025
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande, herunder Danmark, har løbende udtrykt støtte til Kommissionens øgede monitorering
af retsstatsforholdene på tværs af EU og i de enkelte medlemslande.
Der forventes samlet set opbakning til Kommissionens rapport samt videreførelse af retsstatsdialogen på bag-
grund af rapporten efter samme metode som under de seneste formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s grundlæggende værdier, herunder
de-
mokrati og retsstatsprincippet. Efterlevelse af retsstatsprincippet er afgørende for både legitimiteten og effekti-
viteten af samarbejdet mellem EU’s medlemslande, inkl. det indre marked. Regeringen bakker derfor varmt op
om Kommissionens initiativ om løbende at monitorere og drøfte efterlevelsen af retsstatsprincippet.
Retsstatsrapporten er et nyttigt redskab til at identificere mulige, negative tendenser og til rettidigt at fore-
bygge, at de udvikler sig til deciderede problemer, som det efterfølgende er vanskeligt at rette op på. Regerin-
gen finder samtidig, at Kommissionens retsstatsrapport og retsstatsdialogen i Rådet er et nyttigt supplement til
artikel 7-proceduren, EU-Domstolens virke og retsstatsmekanismen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
24