Det Udenrigspolitiske Nævn 2025-26
UPN Alm.del Bilag 33
Offentligt
3085718_0001.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 328
Offentligt
Dato:
24. juni 2025
Sagsnr.: 2025 - 1467
Akt-id.: 10014
Besvarelse af spørgsmål nr. 328 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 328 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 28. maj
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget
(MFU) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 33: Svar på spørgsmål 476 vedr. hvor det juridiske eller politiske ansvar ligger for beslutningen om at indføre døgnbemanding og radarovervågning
Spørgsmål nr. 328 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfunds-
sikkerheds- og Beredskabsudvalg:
”Idet der står i formålsparagraffen på Ministeriet for Sam-
fundssikkerhed og Beredskabs hjemmeside, at ”MSSB
skal på tværs af og i samarbejde med de forskellige sek-
torer understøtte en samlet retning samt tværgående krav
og standarder for arbejdet med robustgørelse og bered-
skabsplanlægning i de enkelte sektorer”, mener ministe-
ren da, at han har lavet nogle tværgående krav og stan-
darder til andre end Beredskabsstyrelsen, og vil ministe-
ren i så fald redegøre for disse?”
Svar:
Der henvises indledningsvist til ministeriets besvarelser af 28. maj
2025 af spørgsmål nr. 289, 290 og 294 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds og Beredskabsudvalget.
Som det bl.a. fremgår heraf, så følger det grundlæggende af sektor-
ansvarsprincippet, at den enkelte sektor skal vurdere det konkrete
risikobillede og træffe passende foranstaltninger. Bl.a. derfor er mini-
sterområderne på tværs af staten i gang med at gennemgå og om
nødvendigt styrke de enkelte sektorers beredskab i lyset af det aktu-
elle trussels- og risikobillede.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab samt Styrelsen for
Samfundssikkerhed (SAMSIK) har i ovenstående forbindelse en ko-
ordinerende og tværgående rolle i at understøtte myndighederne i at
løfte sektoransvaret og sikre et ensartet beredskabsniveau. SAMSIK
understøtter bl.a. myndighedernes arbejde med beredskabsplanlæg-
ning gennem rådgivning, vejledning og kurser samt med bistand til
gennemførelse af risiko- og sårbarhedsanalyser og øvelser.
Derudover kan det fremhæves, at der med NIS 2- og CER-lovene,
som træder i kraft den 1. juli 2025, stilles en række nye tværgående
krav til cybersikkerhedsniveauet og modstandsdygtigheden i virk-
somheder og myndigheder, der opererer inden for kritiske sektorer.
Side 2/3
UPN, Alm.del - 2025-26 - Bilag 33: Svar på spørgsmål 476 vedr. hvor det juridiske eller politiske ansvar ligger for beslutningen om at indføre døgnbemanding og radarovervågning
Med lovene vil der ligeledes blive ført tilsyn med, at omfattede virk-
somheder og myndigheder har et passende sikkerhedsniveau og er
modstandsdygtige i forhold til eksempelvis et cyberangreb eller en
sabotagehandling. NIS 2- og CER-lovene vil dermed bidrage til at
styrke robustheden af den kritiske infrastruktur – både for så vidt an-
går den fysiske sikkerhed og cybersikkerheden på tværs af sektorer
i samfundet.
Side 3/3