Til:
Minister for By- og Landdistrikter
Morten Dahlin
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Dato:
17. oktober 2025
Emne:
Utilfredshed med arbejdsgrupperapporten om campingområdet – behov for særskilt og
lovmedholdelig regulering af autocamperpladser
Resumé
•
Rapportens kapitel 8–9 sammenblander parkering (Vejloven) og camping
(Sommerhusloven/Campingreglementet) og foreslår “satellitpladser” samt en “forenklet
udlejningstilladelse” – uden klar hjemmel og i strid med gældende praksis.
Forslagene vil lukke lovlige kommunale og havnebaserede autocamperpladser, skabe
dobbeltregulering og give én branche en urimelig fordel – i strid med EU-rettens principper
om proportionalitet og fri konkurrence.
Anbefaling: Fasthold Vejloven som grundlag, udarbejd national vejledning om sondringen
mellem parkering og camping, og muliggør kommunal og privat etablering af
helårsbaserede stellpladser.
•
•
Kære minister Morten Dahlin
Med offentliggørelsen af rapporten fra arbejdsgruppen om campingområdet har Danmark fået et
udkast til nye regler, der i stedet for at skabe klarhed risikerer at forvride lovgrundlaget og kvæle en
hel turismesektor.
Arbejdsgruppen hævder at have “sonderet i nabolandene” og konkluderer, at en autocamperplads
bør betragtes som “en mindre campingplads, hvor man kan campere som på andre campingpladser.”
Denne antagelse mangler hjemmel, er uafstemt med gældende forvaltnings- og planpraksis, og
strider mod både dansk og europæisk ret.
Resultatet er en rapport, der hverken afspejler den virkelighed, kommuner og havne arbejder i, eller
de juridiske rammer, som allerede eksisterer for parkering, planlægning og turismeudvikling.
Punkt 8 – Satellitpladser: en konstruktion uden fremtid
Punkt 8 introducerer begrebet
”satellitpladser”
– små pladser på 5–20 enheder, der kun kan drives
af eksisterende campingpladser inden for 5–10 kilometers afstand.
Det beskrives som en “fleksibel model”, men er i realiteten et forsøg på at bevare
campingbranchens monopol over autocamperturismen.
En sådan ordning begrænser kommuners og lokale erhvervs aktionsrum og vil reelt udelukke mange
byer, havne og landdistrikter fra at etablere selvstændige autocamperpladser.
Det er hverken proportionalt, konkurrencemæssigt neutralt eller planfagligt forsvarligt.
Side 1