Udvalget for Landdistrikter og Øer 2025-26
ULØ Alm.del Bilag 7
Offentligt
Til:
Minister for By- og Landdistrikter
Morten Dahlin
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Dato:
17. oktober 2025
Emne:
Utilfredshed med arbejdsgrupperapporten om campingområdet – behov for særskilt og
lovmedholdelig regulering af autocamperpladser
Resumé
Rapportens kapitel 8–9 sammenblander parkering (Vejloven) og camping
(Sommerhusloven/Campingreglementet) og foreslår “satellitpladser” samt en “forenklet
udlejningstilladelse” – uden klar hjemmel og i strid med gældende praksis.
Forslagene vil lukke lovlige kommunale og havnebaserede autocamperpladser, skabe
dobbeltregulering og give én branche en urimelig fordel – i strid med EU-rettens principper
om proportionalitet og fri konkurrence.
Anbefaling: Fasthold Vejloven som grundlag, udarbejd national vejledning om sondringen
mellem parkering og camping, og muliggør kommunal og privat etablering af
helårsbaserede stellpladser.
Kære minister Morten Dahlin
Med offentliggørelsen af rapporten fra arbejdsgruppen om campingområdet har Danmark fået et
udkast til nye regler, der i stedet for at skabe klarhed risikerer at forvride lovgrundlaget og kvæle en
hel turismesektor.
Arbejdsgruppen hævder at have “sonderet i nabolandene” og konkluderer, at en autocamperplads
bør betragtes som “en mindre campingplads, hvor man kan campere som på andre campingpladser.”
Denne antagelse mangler hjemmel, er uafstemt med gældende forvaltnings- og planpraksis, og
strider mod både dansk og europæisk ret.
Resultatet er en rapport, der hverken afspejler den virkelighed, kommuner og havne arbejder i, eller
de juridiske rammer, som allerede eksisterer for parkering, planlægning og turismeudvikling.
Punkt 8 – Satellitpladser: en konstruktion uden fremtid
Punkt 8 introducerer begrebet
”satellitpladser”
– små pladser på 5–20 enheder, der kun kan drives
af eksisterende campingpladser inden for 5–10 kilometers afstand.
Det beskrives som en “fleksibel model”, men er i realiteten et forsøg på at bevare
campingbranchens monopol over autocamperturismen.
En sådan ordning begrænser kommuners og lokale erhvervs aktionsrum og vil reelt udelukke mange
byer, havne og landdistrikter fra at etablere selvstændige autocamperpladser.
Det er hverken proportionalt, konkurrencemæssigt neutralt eller planfagligt forsvarligt.
Side 1
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
Den udvidede arbejdsgruppe – herunder AutocamperRådet, Danmarks Frie AutoCampere og
Foreningen af Lystbådehavne – afviste netop denne konstruktion under arbejdet.
At den alligevel fremgår i rapportens endelige version, uden klar markering af uenighed, rejser
alvorlige spørgsmål om proces og integritet.
Bemærkning:
En “satellitpladsmodel” på 5–20 enheder er
økonomisk uholdbar og planfagligt forældet.
Den
løser ingen problemer, men sikrer, at kun campingpladser kan udvide – på bekostning af kommuner,
havne og små erhverv.
Ifølge tyske CIVD/DTV-analyser (DWIF 2021):
Selv kommunale stellpladser i Tyskland med 25–30 enheder og automatisk drift kræver en
årlig belægningsgrad på ca. 40–50 % for at gå i nul.
Pladser med under 20 enheder er kun rentable, hvor infrastrukturen allerede findes (fx ved
marinaer eller parkeringsarealer).
Punkt 9 – Autocamperpladser som “små campingpladser”
Punkt 9 viderefører satellitlogikken og foreslår en ny “forenklet udlejningstilladelse” til
autocamperpladser.
Forslaget indebærer, at alle eksisterende parkeringspladser for autocampere – uanset om de drives
af kommuner, havne eller private – fremover skal betragtes som campingpladser og kræve tilladelse
efter Campingreglementet.
Dermed udviskes den juridiske sondring mellem
parkering af køretøjer
(Vejloven/Færdselsloven)
og
camping
(Sommerhusloven/Campingreglementet).
Dette er en
retsstridig sammenblanding,
der skaber dobbeltregulering og strider direkte mod
Planklagenævnets praksis.
Planklagenævnet: Parkering med autocamper i lystbådehavne er ikke camping
I sagen om Assens Marina (Planklagenævnets afgørelse af 29. august 2022) fastslog nævnet, at
kommunal parkering for autocampere ikke er camping, og at driften derfor lovligt kan ske efter
Vejlovens § 90.
“Planklagenævnet finder ikke, at den etablerede autocamperplads er omfattet af
Campingreglementet.”
Nævnet lagde vægt på, at arealet er planlagt og anvendt som havneområde, at der er tale om
parkering af køretøjer med adgang til eksisterende faciliteter, og at der ikke er tale om varig eller
rekreativ arealanvendelse som på en campingplads.
Denne afgørelse bekræfter sondringen mellem parkering og camping og har siden været
retningsgivende for havne over hele landet,
der lovligt tilbyder autocamperparkering med
betaling efter Vejlovens § 90.
Vejdirektoratet har i sin udtalelse til Plan- og Landdistriktsstyrelsen suppleret, at begreberne
“campering” og “raste” ikke er defineret i vejlovgivningen, og at kommuner lovligt kan indrette
parkeringspladser med faciliteter og brugerbetaling efter § 90.
Side 2
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
Kommunalfuldmagten og havnepladserne
Kommuner og havne må efter kommunalfuldmagten ikke drive erhvervsmæssig udlejning til
ferieformål, men de må lovligt indrette og drive parkeringspladser med faciliteter efter Vejlovens §
90 – på
hvile-i-sig-selv-vilkår
og med
sagligt formål,
fx turisme og adgang til kystområder.
Når rapporten foreslår, at kommuner og havne skal kunne “modtage betaling for erhvervsmæssig
udlejning til dag- og natophold”, ændres aktiviteten fra offentlig parkering til campingdrift.
Det er
ulovligt efter kommunalfuldmagten
og vil tvinge mange havne til at bortforpagte eller
lukke deres nuværende pladser – som i dag fungerer lovligt, helårsbaseret og uden offentlige
tilskud.
Konsekvensen vil være en dramatisk reduktion i Danmarks autocamperkapacitet og et tab af lokal
turismeomsætning i både byer og landdistrikter.
Hertil kommer, at kystnære arealer oftest er udlagt til havneformål og ligger inden for
strandbeskyttelseslinjen, hvor campingtilladelser slet ikke kan meddeles uden omfattende
planændringer.
Branchehensyn forklædt som regulering
Rapporten anfører, at campingbranchen oplever “unfair konkurrence” fra parkeringspladser for
autocampere og ønsker at “tjene penge på udlejning af små autocamperpladser.”
Dette viser, at hensynet er branchebeskyttelse – ikke lovklarhed.
At anvende regulering til at beskytte én erhvervsgruppe mod lovlig konkurrence er usagligt,
forvaltningsretligt uacceptabelt og økonomisk skadeligt.
Det vil give campingbranchen en selektiv økonomisk fordel i strid med EU-traktatens artikel 34 og
56 om fri bevægelighed og tjenesteydelser.
Europæisk praksis – Tyskland og Østrig
Tyskland:
Autocamperturisme er anerkendt som en selvstændig og vækstskabende del af turismen – adskilt fra
campingpladserne. Ifølge DWIF-rapporten
“Wirtschaftsfaktor Campingplatz- und Reisemobil-
Tourismus in Deutschland 2020/2021”
er der årligt 15 mio. overnatninger i autocampere uden for
campingpladser. Over 90 % af Tysklands stellpladser ligger uden for campingpladser, ofte på
kommunale parkeringsarealer eller ved attraktioner.
Den officielle
Planungshilfe Reisemobilstellplätze
(CIVD/DTV, 2021, Dr. Herbert Weydringer)
fastslår, at stellpladser planlægges og godkendes efter Baugesetzbuch §§ 10, 13a, 29–35 – som
parkeringsanlæg, ikke som campingpladser.
Østrig:
I
Ferlach-sagen (VwGH, Zl. 2011/06/0159-5)
fastslog Østrigs forvaltningsdomstol, at en
korttidsplads på parkeringsareal med begrænset ophold og uden campingfaciliteter
ikke
er en
campingplads.
Dommen har haft signalværdi i hele Østrig og sikret lovlig kommunal etablering af stellpladser
uden for campinglovens rammer. Se Bilag
Side 3
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
3081932_0004.png
Europa advarer – Danmark kan komme på afveje
I Europa-Parlamentet har MEP
Elena Kountoura
i hendes skriftlige forespørgsel
OG-
advaret om,
at flere medlemslande har begrænset autocamperturisme gennem nationale restriktioner uden at
etablere tilsvarende infrastruktur. Hun opfordrer EU til at indføre fælles standarder og
støtteordninger for stellpladser og vejturisme, idet sektoren bidrager med anslået
over 120 mia.
euro årligt.
Kountouras advarsel har klar relevans for Danmark: Hvis vi begynder at regulere parkeringspladser
for autocampere som campingpladser, risikerer vi at regulere turismen væk – præcis som
Grækenland under dens nye lovgivning – mens resten af Europa bevæger sig mod fri bevægelighed,
infrastrukturdifferentiering og en helhedsorienteret strategi for vejturisme.
Europa-ParlamentetE-001876/2025 – spørgsmål
(Link: [europarl.e]https://www.europarl.europ)
Konklusion og opfordring
Rapporten, som foregiver at modernisere campingområdet, fører Danmark i den modsatte retning af
både retspraksis og europæisk udvikling. Den skaber retslig usikkerhed, begrænser kommunal
handlefrihed og giver en enkelt branche urimelige fordele.
Jeg skal derfor opfordre ministeren til:
1.
2.
3.
4.
At afvise enhver udvidelse af Campingreglementets anvendelsesområde til parkering med
autocampere.
At fastholde Vejloven som det primære lovgrundlag, i tråd med Planklagenævnets afgørelse
i Assens-sagen (2022) og Vejdirektoratets udtalelser.
At udarbejde en national vejledning om sondringen mellem parkering og camping – i
samarbejde med Vejdirektoratet og kommunerne.
At sikre kommunal frihed og turismemæssig mangfoldighed i udviklingen af helårsbaserede
stellpladser i både byer og landdistrikter.
Afsluttende bemærkning
Autocampere spænder fra microcampere på størrelse med en personbil til tunge 7,5-tons køretøjer.
Ét regelsæt kan ikke dække begge.
Microcampere skal fortsat kunne parkere og overnatte lovligt efter Vejloven, mens større
autocampere kræver faste stellpladser – ikke campingpladser med græs og fortelte.
Danmark må derfor vælge en differentieret og proportional regulering, i tråd med europæisk og
dansk retspraksis.
Autocampere er køretøjer – ikke campingvogne – og bør fortsat reguleres som sådan.
Kære Minister, Danmark har brug for en åben og fremadskuende regulering, der støtter – ikke
spærrer – udviklingen af autocamperturisme. At definere moderne autocamperpladser som små
campingpladser er hverken rimeligt eller klogt.
Det er tid til at skille parkering fra camping – ligesom resten af Europa allerede har gjort.
Side 4
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
3081932_0005.png
Med venlig hilsen
John Ipsen
[I samarbejde med *Alt
om Autocamperen, CVR-nummer: 28292392]
*Alt
om Autocamperen er en website, en webshop og værksted til optimering af selvforsyning af
autocampere, Facebook med 1.700 følgere, Facebook - Autocamper Gruppen med 24.400 følgere
og et fællesforum med 4.000 tilmeldte brugere.
John Ipsen
Åkæret 5
7100 Vejle
Mail:
[email protected]
Mobil: +45 20662584
Per Ræbild
Ørnevej 66,
2400 København NV
Mail:
[email protected]
Mobil: +45 40263296
Website:
https://www.altomautocamperen.dk/
Facebook: Autocamper Gruppen
https://www.facebook.com/groups/73612360211
Faktaboks John Ipsen
Startede med at køre autocamper i 2005
Har kørt i de fleste populære turistlande i Europa
Drev Danmarks største autocamperportal (www.autocamper-info.dk) fra 2011 - 2020
Har ved to lejligheder siddet i AutoCamperRådets bestyrelse 2013 og 2015 – 2017
Har deltaget i etablering af flere autocamperpladser i Danmark
Rådgivning til kommuner og private vedr. autocamper overnatningstilbud i forhold til lovgivning
Samarbejder med Europas førende eksperter i autocamperadfærd i Tyskland
Samarbejder med autocamperportaler i Norge
Deltog i 2018 i Danmarks Radios program ”Hjernekassen” med Peter Lund Madsen om
autocamperturisme
Ekspertpanel til Årets autocamper på Ferie for Alle i 6 år med motorjournalist Steen Nielsen
Samarbejdet og sparret med Dansk Kyst- og Naturturisme i 2019-2020
AutocamperGruppen Danmark 2016-2022
Tour de France i Jerlev 2022. 250-300 autocampere fra Danmark, Tyskland, Norge, Sverige og
Holland i samarbejde med entreprenør Palle Staal Transport og Jerlev lokalråd,
• Ad hoc konsulent for TopPlatz , Tyskland
Indhold i tilføjede Bilag:(Klik
på Bilags nr. for direkte tilgang)
Bilag 1 – Gennemsnitlig opholdslængde på autocamperpladser i Europa
Bilag 2: Notat - kommunal drift af autocamperplads - Kerteminde
Bilag 3: Østrig - Dom med signalværdi
Bilag 4: Sådan gør man i andre Norge, Sverige, Tyksland og Holland - links
Bilag 5: CIVD, Tyskland i deres årsrapport (s28) - Campingpladser og autocamperpladser bør
reguleres forskelligt.
Bilag 6- Autocamper overnatningspotentiale fra Danmark, Tyskland, Holland, Sverige, Norge
Side 5
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
3081932_0006.png
Bilag 1 – Gennemsnitlig opholdslængde på autocamperpladser i Europa
Dette bilag sammenfatter dokumenterede data for gennemsnitlig opholdslængde blandt
autocamperturister i udvalgte europæiske lande. Tallene viser tydeligt, at
autocamperturismen er kendetegnet ved korte ophold på 1–3 døgn pr. plads, hvilket
understøtter behovet for en særskilt regulering af så kaldte stellpladser, frem for at
underlægge dem campingreglementets logik for længerevarende ophold.
Land
��������
Tyskland
Gennemsnitlig
opholdslængde
1,8–2,2 døgn
Primære kilder
CIVD (2024); DTV/BVCD,
*Planungshilfe
Reisemobilstellplä tze*
(2023); dwif (2023)
FLID (2023); VisitDenmark
(2023); Rømø Oasen, Skive,
Aabenraa, Poul Eeg (2022–
24)
NKC / Campercontact,
*Onderzoek
Campertoerisme* (2023);
NBTC (2023)
Husbil Destination Sverige,
*Husbilsturismen i Sverige*
(2023)
NHO Reiseliv / Statens
Vegvesen, *Bobilparkering
og verdiskaping* (2022)
��������
Danmark
1,7–2,1 døgn
��������
Holland
1,6 døgn
��������
Sverige
2,0 døgn
��������
Norge
2,2 døgn
Konklusion:
Autocamperturister opholder sig typisk 1–3 døgn på samme plads, ofte under 48 timer i
bynære områ der. Dette er dokumenteret på tværs af Tyskland, Danmark, Holland, Sverige og
Norge. Tallene viser, at autocamperpladser i hele Europa planlægges som høj-rotationspladser,
og ikke som campingpladser med længerevarende ophold.
Bilag 2: Notat - kommunal drift af autocamperplads - Kerteminde
Som udgangspunkt må kommuner ikke drive erhvervsvirksomhed. En undtagelse er dog, hvis der er
tale om en accessorisk virksomhed, dvs. opgaver der i princippet ikke er kommunale, men som
knytter sig naturligt og tæt til varetagelsen af kommunale opgaver.
Der er i praksis opstillet 4 kriterier for lovlig accessorisk virksomhed.
1) Opgaven skal knytte sig naturligt og tæt til varetagelsen af en kommunal opgave.
2) Den accessoriske virksomhed skal være underordet hovedvirksomheden.
Side 6
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
3) Opgaven må ikke allerede varetages på rimelig måde af private erhvervsdrivende.
4) Driften af den accessoriske virksomhed skal søges bortforpagtet på markedsmæssige vilkår.
Ad 1) og 2)
Gæsterne på autocamperpladserne vil skulle bruge marinaens faciliteter på lige vilkår med
marinaens øvrige gæster. Der er meget få autocamperpladser i forhold til bådpladser i marinaen. De
to første betingelser er derfor op-fyldt, da der er tale om marinafaciliteter, og da
autocamperpladserne ku udgør en meget lille del af marinakapaciteten.
Ad 3)
Det kan diskuteres, hvorvidt opgaven allerede varetages på rimelig måde af private
erhvervsdrivende. Kerteminde Camping ligger i udkanten af Kerte minde by, og autocamperne har
mulighed for at overnatte på campingpladsen. Forskellige autocamperorganisationer efterspørger
autocamperpladser i hele landet, da autocamperfolket ikke anser sig selv for at være campister og
derfor ikke ønsker at benytte campingpladser. Organisationerne tilkende- giver, at
autocamperfolkene hellere end gerne vil betale for en overnatning på pladser placeret centralt rundt
omkring i byer og på marinaer. Der har gennem længere tid været problemer med, at autocampere
har holdt ulovligt parkeret på Kerteminde Havn. Grundet erfaringerne med ulovligt parkerede
autocampere, samt autocamperorganisationernes udtalelser, vurderer administrationen, at opgaven
med autocamperpladser ikke bliver varetaget på en rimelig måde af private erhvervsdrivende i
Kerteminde by og omegn. Den tredje betingelse er derfor også opfyldt.
Ad 4)
Som nævnt ovenfor kan kommuner ikke drive erhvervsvirksomhed, hvorfor det er udgangspunktet,
at sådanne opgaver skal forsøges bortforpagtet. Den fjerde betingelse kan opfyldes på 3 måder
1. Betingelsen kan for det første være opfyldt, fordi markedet har været afsøgt, og bortforpagtning
har vist sig umuligt.
For det andet kan betingelsen være opfyldt, fordi indtjeningsmulighederne er så begrænsede at
bortforpagtning vil være umulig.
For det tredje kan betingelsen være opfyldt, fordi et krav om bortforpagtning ikke vil give mening,
fx fordi den accessoriske virksomhed består af kommunalt ansattes arbejdskraft.
Som nævnt ovenfor er der tale om brug af marinaens faciliteter. Der er en mulighed for
bortforpagtning af arealet således at privat aktør kan drive pladsen. Dette vil dog være forbundet
med en snitfladeproblematik. Det må forventes, at den største del af den efterspørgsel efter service i
forbindelse med autocampernes brug af arealet vil blive rettet til havnens personale. En
bortforpagtning antages derfor ikke at ændre på, at det er marinaens faciliteter samt marinaens
ansatte, som driver autocamperpladserne.
Det er derfor administrationens vurdering, at en bortforpagtning af driften af autocamperpladserne
ikke vil give mening, hvorfor den fjerde betingelse også vurderes opfyldt.
Konklusion
Da de 4 betingelser for kommunal drift af accessorisk virksomhed er opfyldt, er det derfor
administrationens vurdering, at Kerteminde Kommune selv kan drive autocamperpladserne, og at et
Side 7
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
3081932_0008.png
udbud af opgaven ikke er påkrævet. Erfaring fra andre kommuner Administrationen har ringet rundt
til andre fynske kommuner, hvor de kommunale havne driver autocamperpladser for at høre deres
erfaringer. Rundringningen har givet nedenstående resultat.
Fåborg marina Begyndte at opkræve betaling i 2007. Udvidede til 6 pladser i 2014.
Bogense marina Har både kommunal (6 pladser) og privat aktør (4 pladser). Kommunen tager kr.
150,- og privat aktør tager kr. 100,- pr. overnatning.
Middelfart marina Startede overnatning for autocampere i 2001 som 1. kommune på Fyn. Udvidede
i 2009 til 13 pladser. Har 2000 overnatninger pr. sæson. Marinaerne råder over opkrævningssystem
for inddrivning af afgift for overnatning og brug af havnens faciliteter. Autocampere gør brug af
havnens 1 Jf. side 84-86 i Gammelgaard, Frederik, ”Kommunal erhvervsvirksomhed”, 1. udgave,
2004, Jurist- og Økonomiforbundets Forlag faciliteter på tilsvarende måde som lystbåde. Det er
enkelt at udvide aktiviteten således, at faciliteterne kan anvendes af besøgende i autocampere. Der
afregnes særskilt for forbrug af el, vand og bad. Dette gælder for lystbåde såvel som for
autocampere.
Onsdag den 26. april 2017
Mathias Gommesen
Jurist, Ledelsessekretariatet
https://drive.google.com/bile/d/1Sggg8IH_lvNXKQ6YkA64NAMhrtwo1nGp/view
Bilag 3: Østrig - Dom med signalværdi
En retsafgørelse i Ferlach Kä rnten bik betydning for hele Alpelandet. I dommen hed det.
Der findes stadig meget få autocamperpladser i Østrig – men det kan snart ændre sig. Kärnten går
forrest: Efter en domsafgørelse må der i det sydlige forbundsland nu lovligt etableres og drives
autocamperpladser –
uden at campingpladsejere eller andre konkurrenter kan klage over det.
Det har Østrigs forvaltningsdomstol (Verwaltungsgerichtshof) fastslået (sagsnr. ZI.
2011/06/0159-5). Afgørelsen gælder dog formelt kun for delstaten Kärnten.
Sagens forløb
Bykommunen Ferlach havde for nogle år siden anlagt en autocamperplads til 30 køretøjer på en del
af messepladsens parkeringsområde tæt ved bymidten – med strøm- og vandtilslutning og en
maksimal opholdstid på tre døgn.
Campingpladsejere forsøgte at få pladsen lukket. Deres argument: Ifølge Kärntens campinglov skal
ethvert område, der bruges til overnatning for
mere end ti personer i telte, campingvogne eller
autocampere,
anlægges og drives som campingplads – med de dertil krævede sanitære og
servicefaciliteter.
Den daværende instans gav campingpladsejerne medhold, og byen måtte
lukke pladsen i 2010.
Men kommunen ankede – og fik senere
medhold i Østrigs forvaltningsdomstol.
Domstolen fastslog i sin afgørelse fra
december 2011,
at:
“Den påklagede afgørelse ophæves på grund af retsstridigt indhold.”
Side 8
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
3081932_0009.png
Begrundelsen lød, at den begrænsede opholdstid og manglen på campingplads-lignende faciliteter
betød, at området ikke kunne betragtes som en campingplads i henhold til Kärntens campinglov.
Videre bemærkede retten, at fordi klassificeringen som campingplads er en forudsætning for at
kræve lukning, var kommunens oprindelige tilladelse dermed lovlig.
Som følge heraf genåbnede Ferlach sin autocamperplads, og dommen betyder, at autocamperpladser
i Kärnten – selv når de rummer mere end ti overnatninger pr. døgn – ikke længere automatisk skal
behandles som campingpladser.
Det forventes derfor, at flere operatører nu vil etablere eller lovliggøre nye stellpladser.
Rejsende med autocampere kan dermed se frem til et tættere netværk af pladser – ikke kun i
Kärnten, men formentlig også i resten af Østrig.
http://www.stellplatzconsulting.com/urteil_mit_signalwirkung
Bilag 4: Sådan gør man i andre Norge, Sverige, Tyksland og Holland - links
Norge: https://bobilverden.no/slik-lager-du-en-bobilplass/
Sverige: https://www.tierp.se/download/
18.12cd8abd17841915be69cd07/1619112279218/
Att%20anl%C3%A4gga%20st%C3%A4llplats%20f%C3%B6r%20husbilar.pdf
Holland: https://www.nkc.nl/pdf/camperplaatsen-ebook-ds_3v.pdf
Tyskland: https://www.deutschertourismusverband.de/bileadmin/user_upload/Themen/
Mobilitaet/Planungshilfe_Reisemobilstellplatz.pdf
Bilag 5: CIVD, Tyskland i deres årsrapport (s28) - Campingpladser og
autocamperpladser bør reguleres forskelligt.
Autocamperpladser er ikke en videreudvikling af campingpladser, men et alternativt
overnatningskoncept, hvor rejsende stiller lavere krav end på campingpladser.
Derfor bør de betragtes uafhængigt af de klassiske campingpladser. Som regel er autocamperpladser
væsentligt mindre, enklere og mere parkeringslignende anlæg. Planlægningsindsatsen er derfor også
mindre omfattende end ved campingpladser. CIVD (Caravaning Industrie Verband Deutschland)
vurderer, at en fælles “campingpladsforordning” næppe kan dække både campingpladser og
autocamperpladser på passende vis. Det ville være ønskeligt med en modificeret camping- og
stellpladsforordning, som tager højde for typen og kategoriseringen af pladserne – fx i klasserne
Basic, Standard
og
Premium.
Dertil kommer, at autocamperpladser bliver stadig mere populære blandt autocamperturister. Ifølge
de aktuelle tal fra
dwif
fandtes der i 2021 omkring
5.000 autocamperpladser med ca. 73.000
standpladser
i Tyskland. Sammenlignet med 2016 er det en
stigning på 40 procent
i antallet af
pladser og
17 procent
i antallet af standpladser. I samme periode steg antallet af registrerede
autocampere med
mere end 70 procent
(2016: 450.167 – 2021: 767.325).
Link:https://www.civd.de/wp-content/uploads/2019/05/2024-CIVD-Jahresband-KURZ_web.pdf
Side 9
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Henvendelse af den 17/10 fra John Ipsen vedr. arbejdsgrupperapporten om campingområdet
3081932_0010.png
Bilag 6 - Autocamper overnatningspotentiale fra Danmark, Tyskland, Holland,
Sverige, Norge
Kilder: Analyser fra Dansk Kyst og Naturturisme (DKNT) 2020 og fra European Caravan
Federation (ECF) til og med 1. halvår 2025
Side 10