Til
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Kære Udvalg
Askø, 11. oktober 2025
Jeg er blevet bekendt med at Borgmester Holger Rasmussen fra Lolland Kommune 28. september 2025 har
fremsendt et brev til Udvalget og jeg har haft lejlighed til at læse det. Brevet er på en lang række punkter
vildledende, med mange urigtige oplysninger og udeladelser, men på et enkelt punkt er der det så stærkt
vildledende at det ikke kan stå uimodsagt. Jeg håber og beder til at I vil tage jer tid til at læse om dette og
evt. behandle det som et punkt på dagsordenen.
Holger Rasmussen oplyser:
”NYE RUTER: Længere sejltid til Askø Alle færger afgår nu fra Kragenæs på
Lolland. Før afgik færgen til Askø fra Bandholm. Det giver en ekstra sejltid til Askø på 10 minutter – svarende
til 2 sømil. Sejltiden til Femø og Fejø er uændret. Ved at samle alle tre ruter i samme havn kan både
personale og færger betjene alle tre øer fleksibelt. Desuden skaber det en besparelse på både personaletid
og drift af det ekstra færgeleje.”
Her fremstår det som om 10 minutters længere sejltid er den eneste ulempe ved flytningen af Askøfærgen
til Kragenæs, hvor der i virkeligheden er tale om meget store tab for borgerne, erhverv, miljøet, klima og for
Lolland Kommune.
Kortet viser ned grønt ruten før flytningen af Askø-færgen, med rødt den nye rute med sejlads fra Kragenæs
-
For mere end 95% af de 800 brugere kommer rejsen mellem Askø-Lilleø og Bandholm t/r til at
fordobles til
1 time mod tidligere 30 minutter.
Det skyldes at sejltiden (med nuværende
sejlhastighed) forlænges med 15 minutter og landtransporten er forlænget med 15 minutter (se
kort)
Der skal bruges
dobbelt så meget brændstof
på ruten mellem Kragenæs og Askø som mellem
Bandholm og Askø, ved samme sejlfrekvens. Det betyder
fordobling af CO
2
udslip
og stort
underskud for Lolland Kommune
på grund af øgede brændstofomkostninger.
-