Udvalget for Landdistrikter og Øer 2025-26
ULØ Alm.del Bilag 6
Offentligt
3080545_0001.png
Til
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Kære Udvalg
Askø, 11. oktober 2025
Jeg er blevet bekendt med at Borgmester Holger Rasmussen fra Lolland Kommune 28. september 2025 har
fremsendt et brev til Udvalget og jeg har haft lejlighed til at læse det. Brevet er på en lang række punkter
vildledende, med mange urigtige oplysninger og udeladelser, men på et enkelt punkt er der det så stærkt
vildledende at det ikke kan stå uimodsagt. Jeg håber og beder til at I vil tage jer tid til at læse om dette og
evt. behandle det som et punkt på dagsordenen.
Holger Rasmussen oplyser:
”NYE RUTER: Længere sejltid til Askø Alle færger afgår nu fra Kragenæs på
Lolland. Før afgik færgen til Askø fra Bandholm. Det giver en ekstra sejltid til Askø på 10 minutter – svarende
til 2 sømil. Sejltiden til Femø og Fejø er uændret. Ved at samle alle tre ruter i samme havn kan både
personale og færger betjene alle tre øer fleksibelt. Desuden skaber det en besparelse på både personaletid
og drift af det ekstra færgeleje.”
Her fremstår det som om 10 minutters længere sejltid er den eneste ulempe ved flytningen af Askøfærgen
til Kragenæs, hvor der i virkeligheden er tale om meget store tab for borgerne, erhverv, miljøet, klima og for
Lolland Kommune.
Kortet viser ned grønt ruten før flytningen af Askø-færgen, med rødt den nye rute med sejlads fra Kragenæs
-
For mere end 95% af de 800 brugere kommer rejsen mellem Askø-Lilleø og Bandholm t/r til at
fordobles til
1 time mod tidligere 30 minutter.
Det skyldes at sejltiden (med nuværende
sejlhastighed) forlænges med 15 minutter og landtransporten er forlænget med 15 minutter (se
kort)
Der skal bruges
dobbelt så meget brændstof
på ruten mellem Kragenæs og Askø som mellem
Bandholm og Askø, ved samme sejlfrekvens. Det betyder
fordobling af CO
2
udslip
og stort
underskud for Lolland Kommune
på grund af øgede brændstofomkostninger.
-
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af den 13/10-2025 fra Kåre Fugleholm Buch vedr. færgedrift i Lolland Kommune
3080545_0002.png
-
-
-
-
Den unødvendigt øgede sejlafstand fra Kragenæs svarer til mere end
16.000 tomme afgange
mellem Bandholm og Askø frem til 2030, men forgår med brugerne som gidsler ombord på færgen
gennem farvandet mellem Kragenæs og Askø,
et Natura 2000 område med sæler, marsvin og
svaner.
Landbrug, frugtavl og håndværkere skal bruge 1 time ekstra ved hver transport t/r, dvs betale
en
times ekstra løn ved hver transport.
Afstanden til nærmeste større by med indkøb/sundhed/kultur mere end fordobles
fra 8 km
(Bandholm-Maribo) til 18 km (Kragenæs-Nakskov). Det er ikke længere realistisk at cykle til en
større by (se kort).
Der skal køres med
maksimal tilladt hastighed gennem 7 små landsbyer
på Nordlolland for at nå
færgen i Kragenæs på 15 min, en tur som koster
30 kr ekstra per tur
(med bil).
Hverken Borgmester Holger Rasmussen eller Formand for Klima- Teknik- og Miljøudvalg Tine Clausen eller
nogen anden i Lolland Kommune har været i stand til at dokumentere økonomisk eller anden fordel ved at
flytte færgen til Kragenæs. Der er absolut ingen fleksibilitet vedr. personalet, da der skal to personer til at
sejle hver færge, og da der er en fast sejlplan. Personaletid øges alt andet lige da der skal sejles i længere tid
end tidligere grundet den længere rute. Hvad angår færgelejet i Bandholm skal det under alle
omstændigheder lejes og vedligeholdes, og bliver det. Hvis Lolland Kommune opsiger lejemålet skal
kommunen betale hvad der svarer til 50 års leje for at genoprette forholdene på havnen. Når man spørger
ind til fordele oplyses blot at der er tale om en politisk beslutning som ikke kan ændres.
Vi som borgere på Askø-Lilleø føler Lolland Kommunes beslutning om at flytte færgen til Kragenæs som et
decideret overgreb, da der kun kan være usaglige hensyn, når der ikke kan dokumenteres en fordel ved
ændringen. Borgerne frygter at dette usaglige hensyn kan være at affolke Askø-Lilleø så meget som muligt
frem mod realiseringen af færgestrategiens plan om salg af Askø-færgen og delefærge med Femø.
Der er nogle principielle problemstillinger i forhold til flytningen af Askøfærgen.
-
Er det muligt at en kommune kan legitimere et klart brud på forvaltningslovens grundlæggende
principper om saglighed, proportionalitet og forskelsbehandling ved at gøre det til en politisk
beslutning, og dermed gemme sig bag Styrelsesloven.
De 750 berørte brugere af færgen, som ikke har fast bopæl på Askø-Lilleø, er frataget deres
grundlæggende demokratiske rettigheder og kan ikke påvirke sammensætningen af
kommunalbestyrelsen ved kommunalvalget, og kan heller ikke underskrive borgerforslag i
kommunen.
-
Vi har desperat prøvet at få ændret Lolland Kommunes beslutning af alle kanaler. Omkring 3000 har
underskrevet mod ændringen på
www.bevarbandholm.dk.
Sagen har været hos Ankestyrelsen, Miljø- og
Fødevareankenævnet og Folketingets Ombudsmand. Ingen vil tage stilling, og vi føler os nærmest retsløse.
Vi på Askø-Lilleø, som alle står sammen, håber at Udvalget vil medtage vores bekymring i arbejdet og måske
på sigt hjælpe med at vende stemningen i Lolland Kommune til noget mere ø-venligt.
De bedste hilsner
Kåre Fugleholm Buch (fritidshusbeboer på Askø gennem mere end 50 år)