Udvalget for Landdistrikter og Øer 2025-26
ULØ Alm.del Bilag 4
Offentligt
3079323_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. oktober 2025
2025-4039
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. september 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 553:
Vil ministrene kommentere henvendelsen fra Danmarks Frie Auto-
campere (DFAC.dk) af 25. august 2025 vedr. parkeringsmulighe-
der for store personbiler og autocampere, herunder forholde sig til
de tre konkrete forslag, som DFAC foreslår, jf. TRU Alm. del bi-
lag 299?
Svar:
Jeg har forelagt Danmarks Frie AutoCa
direktoratet, der oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
1) Vi vil foreslå, at sådanne lange, og lidt bredere båse afspejles i
Vejdirektoratets eksempelsamlinger.
1a) samt at disse generelt bedre afspejler muligheden for etable-
ring af båse til store biler.
Vejdirektoratet oplyser, at der i oktober 2023 blev udsendt nye an-
befalinger til bredder af parkeringsbåse. Det skete med vejregel
håndbogen Anlæg for standsning og parkering, hvor det anbefalede
mål for bredden gik fra 2,5 m inklusive kantlinje til 2,5 m uden
kantlinje. Den anbefalede bredde blev dermed øget med 10 cm.
I samme håndbog er der ligeledes indarbejdet anbefalinger for par-
keringsbåse til store personbiler som autocampere, hvor der anbe-
fales, at de er 4 m brede og 8 m lange. Der er også anbefalede di-
mensioner for parkeringsbåse til store varebiler, hvor det anbefa-
les, at de er 3 m brede og 5,5 - 6 m lange.
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 4: Kopi af svar TRU alm. del – svar på spm. 553 om kommentar til henvendelse af 25/8-25 fra Danmarks Frie Autocampere (DFAC.dk) vedrørende parkeringsmuligheder for store personbiler og autocampere
3079323_0002.png
Side 2/3
Mulighederne for at afmærke større parkeringsbåse er til stede, og
anbefalingerne har været tilgængelige i omkring 2 år, men det er i
sidste ende ejeren af parkeringsarealet - privat eller vejmyndighe-
den ved offentlige arealer - der har kendskab til, hvilke behov der
konkret er og dermed træffer beslutning om indretningen af parke-
ringsarealet.
Vedrørende forslag 2:
2) Vi vil foreslå indført, at punkterede linjer kan bruges som angi-
velse (af dele) af båsen og at disse må overskrides, hvis køretøjet
er for stort til båsen og kan parkeres uden gene for trafikken.
Dimensioner for parkeringsbåse er anbefalinger og ikke bindende.
Det er udelukkende bredden af handicapparkingspladser, der er
bindende efter bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning §
202.
Når der etableres ubrudte linjer om en bås, er det netop for at styre
parkeringen og optimere til flere køretøjer, da det er erfaringen, at
bilerne holder tættere end på pladser uden afmærkning af parke-
ringsbås.
Der er mulighed for kun at markere parkeringsarealets ydre græn-
ser og dermed undlade linjer til at markere båse. Det giver dog ofte
i praksis færre pladser, hvorfor nogle private ejere af parkerings-
arealer eller vejmyndigheder fravælger denne løsning.
Vedrørende forslag 3 og 3a:
3) Dette tilsvarende skal være gældende for parkering på offent-
lige vejarealer.
o
Bestemmelserne i vejafmærkningsbekendtgørelserne skal fastsætte
tydelige rammer, så der ikke kan opstå tvivl om, hvad der er gæl-
dende.
Ifølge bekendtgørelse om vejafmærkning § 60, T 33 Parkeringsbås
skal køretøjet ved parkering i parkeringsbås parkeres inden for bå-
sen og ved bred kantlinje mod kørebanen må køretøjets hjul ved
parkering holde på kantlinjen, men ikke overskride denne. Der kan
dermed ikke fastsættes bestemmelser for bagatelagtige overskridel-
ser, men såvel offentlige som private parkeringsselskaber har
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 4: Kopi af svar TRU alm. del – svar på spm. 553 om kommentar til henvendelse af 25/8-25 fra Danmarks Frie Autocampere (DFAC.dk) vedrørende parkeringsmuligheder for store personbiler og autocampere
3079323_0003.png
Side 3/3
mulighed for at udvise konduite ud fra en konkret vurdering af
overtrædelsen. Parkeringsselskaberne er ikke pålagt at udstede en
kontrolafgift.
Vedrørende forslag 4:
4) Kommuner og andre grundejere med samtykke fra politiet kan
opsætte en tavle med symboler eller tekst, der ophæver afstribnin-
gens gyldighed samt en undertavle, der angiver hvornår og
hvor denne tavles lempelse gælder.
Et parkeringsanlægs størrelse og placering bør fastlægges ud fra en
vurdering af behovet for parkering for beboere, kunder, brugere og
antal arbejdspladser i de enkelte områder.
En tavle, som ophæver kørebaneafmærkningen, er grundlæggende
i strid med principperne for vejafmærkning, og Vejdirektoratet
vurderer, at en sådan information vil skabe forvirring og gøre de
konkrete forhold omkring parkeringen utydelig. Der er ingen be-
stemmelser om, at der skal afmærkes parkeringsbåse, og dermed er
der allerede mulighed for at indrette parkeringsarealer uden afstri-
bede båse. Det er den løsning, der skal anvendes, hvor der er et be-
hov for større fleksibilitet for udnyttelse af parkeringsarealet.
Vejdirektoratet oplyser desuden, at de vurderer, at der er vide ram-
mer for at indrette parkeringsarealer, så det passer til det ønskede
behov uden, at det er i strid med vejafmærkningsbekendtgørel-
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen