Folketingets udvalg for
landdistrikter og øer
Den 25. oktober 2025
Færgefart til Askø, Fejø og Femø
Kære Udvalg
Vi er blevet bekendt med at Borgmester Holger Schou Rasmussen fra Lolland Kommune har sendt et brev
til udvalget om færgefarten. Brevet og det tilhørende ”faktaark” er stærkt vildledende og præget af
usandheder, som vi gerne vil knytte nogle kommentarer til.
Helt kort:
Holger Schou Rasmussen hævder, at færgestrategien er ved at være implementeret. I virkeligheden
er der kun givet
bevilling til projektering
af en færge, og
flytningen af Askøfærgen til Kragenæs
er gennemført længe før nødvendigt og uden færdig plan.
Holger Schou Rasmussen skriver, at antallet af færgeafgange er reduceret til niveauet før Corona.
Faktisk er der nu
kun 7 daglige afgange mod tidligere op til 11 i perioden før Corona,
så
antallet er markant lavere. (Se sejlplaner sidst i dette skriv).
•
•
•
Holger Schou Rasmussen hævder, at flytningen til Kragenæs kun giver 10 minutters ekstra sejltid.
Realiteten er
mindst 15 minutters længere sejltid
–
fra 30 til 45 minutter (se sejlplan)
–
plus
ca.
17 minutters ekstra kørsel (16 km)
på land, hvilket
mere end fordobler transporttiden
for de
fleste brugere.
Holger Schou Rasmussen skriver, at sammenlægningen af ruterne giver fleksibel drift og
besparelser på personale og færgeleje. I praksis er der
ingen fleksibilitet
(hver færge kræver
stadig 2 ansatte),
ingen personalebesparelser, ingen driftsbesparelse
på Bandholm-lejet (som
stadig betales), og
brændstofforbruget fordobles
fra Kragenæs med tilsvarende
CO₂-stigning.
•
Holger Schou Rasmussen undlader at nævne de
økonomiske, miljømæssige og erhvervsmæssige tab,
der følger af flytningen
–
herunder øget brændstofforbrug, længere transporttid og forringede erhvervsvilkår
på Askø-Lilleø og Femø.
Holger Schou Rasmussen skriver at resultaterne Lolland Kommunes færgestrategi er ved at være
implementeret. Det eneste der er foretaget er en bevilling til projektering af en færge (ikke til køb) og en for
alle parter stærkt tabsgivende flytning af Askøfærgen til Kragenæs, længe før det er nødvendigt for at
gennemføre færgestrategien.