Udvalget for Landdistrikter og Øer 2025-26
ULØ Alm.del Bilag 14
Offentligt
3085969_0001.png
Evaluering af tilsynet med reglerne om
udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie-
og fritidsformål m.v.
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0002.png
T: 3330 7010
M: [email protected]
W: plst.dk og plst.dk/udlejning
Udgiver:
Plan- og Landdistriktsstyrelsen, Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V
Titel:
Evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål m.v.
Udgivet:
2025
2
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0003.png
Indhold
Indledning........................................................................................................................................................... 4
Reglerne for udlejning af egen fulde helårsbolig ................................................................................. 6
Hævelse af grænse for udlejning af egen fulde helårsbolig (sommerhuslovens § 6) ...................... 7
Anmeldelsernes karakter og det typiske sagsforløb for tilsynssager .................................................... 8
Oplysninger til brug for sagsbehandlingen ....................................................................................................... 9
Udlejning af egen fulde helårsbolig (sommerhuslovens § 5)..................................................................... 6
Opsummering ................................................................................................................................................................ 4
Tilsynet med udlejning af egen fulde helårsbolig ................................................................................ 8
Tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig........................................................................ 11
Om antallet af tilsynssager ......................................................................................................................... 13
Forholdet er omfattet af andre bestemmelser i sommerhusloven....................................................... 14
Forholdet anmeldes ikke ....................................................................................................................................... 15
Opsummering af hovedbudskaberne i høringssvarene ............................................................................ 15
Perspektivering af kommunernes rolle i tilsynet ........................................................................................ 17
Manglende grundlag for opstart af tilsynssager .......................................................................................... 14
Generel vurdering af sagsbehandling og oplysninger ............................................................................... 13
Erfaringer fra berørte høringsparter ..................................................................................................... 15
Erfaringer med kommunernes bistand med tilsynet ....................................................................... 16
Kommunernes hævelse af udlejningsgrænse ...................................................................................... 18
Anvendelse af internationalt modtagne oplysninger under DAC7-direktivet til andet end
skattemæssige formål ........................................................................................................................................................... 19
Fremtidige forhold med betydning for tilsynet .................................................................................. 19
Forordningen om korttidsudlejning ................................................................................................................. 20
Overvejelse om en lovbestemt oplysningspligt ............................................................................................ 21
Bilagsoversigt .................................................................................................................................................. 23
3
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0004.png
Som led i udmøntningen af den politiske aftale “Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele-
og platformsøkonomien” fra 2018 blev der med en lovændring af sommerhusloven
1
indført nye regler
for udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v.
Med lovændringen blev der indført en fast udlejningsgrænse for privatpersoners udlejning af egen, fulde
helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v. på henholdsvis 30, 70 og op til 100 dage. Grænserne for antal
årlige udlejningsdage afhænger af, om borgeren benytter en udlejningsformidler, som indberetter
indtægterne til skattemyndighederne, og om kommunalbestyrelsen har hævet grænsen for udlejning.
Dette skulle tilskynde til brug af udlejningsformidlere, som fra 2021 automatisk har indberettet
udlejningsindtægter til indkomstregisteret.
Indledning
I forbindelse med lovforslaget blev det aftalt, at tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde
helårsbolig skulle evalueres i 2022. Denne evaluering er, jf. ministerens orientering d. 8. september
2022 til Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
2
, udskudt fra 2022 til 2024 grundet reduceret
udlejningsaktivitet som følge af COVID-19-pandemien. Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer,
Folketingets Boligudvalg samt en række interessenter blev i december 2024 orienteret om, at
evalueringen er forsinket og først vil foreligge i 2025
3
.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har siden lovændringens ikrafttræden 1. maj 2019 og til d. 14. maj 2025
modtaget og færdigbehandlet 161 tilsynssager, hvoraf 13 sager har vedrørt udlejning af egen fulde
helårsbolig. Ingen af disse 13 sager har ført til sanktioner.
Opsummering
Erfaringerne med tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig viser, at det ikke er
muligt at føre et effektivt og aktuelt tilsyn med de nuværende redskaber. Tilsynet er udfordret af ikke at
have adgang til valide og kontrollerbare oplysninger om udlejningsaktiviteten, herunder antallet af
udlejningsdage. Oplysninger om antal udlejningsdage er nødvendige for tilsynsførelsen, idet antal
udlejningsdage udgør selve grænserne for udlejning af egen fulde helårsbolig. Det bemærkes, at dette
forhold allerede var kendt ved lovens vedtagelse. Tilsynet er dertil begrænset af ikke at have mulighed
for at henføre udlejningsprofiler m.v. på deleøkonomiske platforme til konkrete udlejere af en ejendom.
Den manglende adgang til kontroloplysninger har betydet, at sagsbehandlingen ofte har varet længe,
blandt andet da der bruges betragtelig tid på anmodning om og særligt afventning på modtagelse af
oplysningerne fra anmeldte. Den manglende adgang til oplysninger har i øvrigt betydet, at Plan- og
Landdistriktsstyrelsen hidtil ikke har startet tilsynssager om udlejning af egne fulde helårsbolig af egen
drift.
Erfaringerne med tilsynet viser, at udlejninger, som kunne fremstå som udlejning af egen fulde
helårsbolig, i stedet omhandler udlejning af enkelte værelser, sekundære boliger, egentlig
Lov nr. 368 af 9. april 2019 om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., lov om midlertidig regulering af boligforholdene og byggeloven.
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/bou/bilag/171/2619997.pdf
3
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/UL%C3%98/bilag/40/2954554.pdf
1
2
4
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0005.png
Som mulige løsninger på den manglende adgang til oplysninger peger evalueringen på implementering
af forordning om korttidsudlejning eller indførelsen af en lovbestemt oplysningspligt i konkrete
tilsynssager ved begrundet mistanke. Det kan hertil anbefales at følge, hvordan andre EU-medlemslande
implementerer STR-forordningen, inden der træffes beslutning om eventuel dansk implementering.
Evalueringen peger desuden på, at kommunerne eventuelt kan gives en større rolle i tilsynet med
udlejning af egen fulde helårsbolig, herunder ved at overtage tilsynet helt eller delvist.
Indhentelsen og anvendelsen af internationale DAC7-data kan eventuelt bidrage til tilsynet, men disse
data indeholder ikke nødvendigvis oplysninger om antal udlejningsdage, og da styrelsen allerede har
modtaget afslag fra flere lande om indhentelse af disse data, vurderes dette bidrag samlet set begrænset.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har indhentet bidrag til evalueringen fra en række relevante
interessenter. Kommuner og erhvervsorganisationer udtrykker overordnet en bekymring over den
manglende mulighed for at føre et effektivt tilsyn, blandt andet som følge af manglende oplysninger.
hotelvirksomhed, eller juridiske personers udlejning. Sådanne udlejninger er omfattet af
sommerhuslovens generelle udlejningsbestemmelse (§ 1). Som udgangspunkt er der videre rammer for
udlejning efter § 1, stk. 1, nr. 1 (som blandt andet regulerer privates udlejning af enkelte værelser) end
efter reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig. Der er tætte snitflader mellem de forskellige
udlejningstyper ifølge sommerhusloven, hvor enkelte detaljer kan være afgørende for hvilket regelsæt
der finder anvendelse. Afklaring af det konkrete udlejningsforhold er en væsentlig del af tilsynets
opgave og peger på, at en præcisering af reglernes genstandsfelt kan overvejes.
Både en implementering af forordningen om korttidsudlejning og en indførelse af en lovbestemt
oplysningspligt i konkrete tilsynssager ved begrundet mistanke må forventes at kunne styrke
muligheden for at tilvejebringe nødvendige oplysninger for tilsynet med reglerne om udlejning af egen
fulde helårsbolig. Begge løsninger kræver dog nærmere undersøgelser for at afklare de herved
forbundne omkostninger samt om en lovbestemt oplysningspligt kan gennemføres inden for EU-retten,
herunder forordningen om digitale tjenester (DSA). Det bemærkes, at implementeringen af
forordningen om korttidsudlejning vil indebære omkostninger til etablering og drift af et nyt IT-system.
De gennemsnitlige udgifter pr. tilsynssag må derfor forventes at stige i forhold til tilsynet i dag.
Muligheden for, at kommunerne eventuelt kan gives en større rolle i tilsynet med udlejning af egen fulde
helårsbolig, skal ses i lyset af, at kommunerne som myndighed administrerer lov om boligforhold, der
blandt andet regulerer bopælspligten. Kendskabet til den konkrete boligstatus, anvendelse og omfanget
af udlejning har betydning for både tilsynet efter lov om boligforhold og tilsynet med udlejning af egen
fulde helårsbolig. Dertil er der en sammenhæng mellem kommunernes lokalplanlægning for
boligområder - herunder for områder udlagt til helårsbeboelse - og sommerhuslovens regler om
udlejning af egen fulde helårsbolig.
På denne baggrund anbefales det at undersøge mulighederne for at give kommunerne en større rolle i
tilsynet med udlejning af egen fulde helårsbolig. Herunder kan det undersøges, om tilsynet med
udlejning af egen fulde helårsbolig helt eller delvist kunne føres af den enkelte kommune. Det kan f.eks.
undersøges, om det skal være muligt for en kommune at overtage tilsynet inden for den enkelte
kommune.
5
En nærmere undersøgelse vil blandt andet skulle afdække, om der er synergieffekter mellem
sagsområderne, der kunne understøtte en mere effektiv tilsynsførelse af reglerne om udlejning af egen
fulde helårsbolig. En mere effektiv tilsynsførelse kan bestå i, at indsamling og deling af data placeres hos
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0006.png
den enkelte kommune og dermed én samlet myndighed. Det vil potentielt kunne betyde hurtigere
sagsbehandlingstid, da kommunerne dermed ikke ville skulle afvente oplysninger fra Plan- og
Landdistriktsstyrelsen og sagsbehandlingen kan foregå parallelt i den enkelte kommune.
En større rolle for kommunerne vurderes dog samtidig at skulle kombineres med tiltag for at styrke
adgangen til oplysninger om udlejningsaktiviteten for at sikre et mere effektivt tilsyn.
Evalueringen vedrører tilsynet med privatpersoners udlejning af egen fulde helårsbolig. Reglerne
fremgår af sommerhuslovens §§ 5-6 og fastsætter tre mulige udlejningsgrænser for udlejning af egen
fulde helårsbolig:
Hvis udlejningen af egen fulde helårsbolig foretages privat uden brug af udlejningsplatform, er
grænsen 30 dage pr. kalenderår.
Hvis udlejningen af egen fulde helårsbolig udelukkende formidles via udlejningsplatform, der
indberetter lejeindtægten til Skatteforvaltningen, er grænsen 70 dage pr. kalenderår.
Reglerne for udlejning af egen fulde helårsbolig
Hvornår en bolig kan siges at
tjene til
en ejers eller brugers fulde helårsbolig, afgøres, f.eks. i tilfælde,
hvor en person ejer flere ejendomme, som kan anvendes til helårsbeboelse, ud fra en samlet vurdering
af forskellige momenter. Herunder ejerens eller brugerens faktiske ophold i boligen, idet en ejer eller en
bruger kun kan have fast helårsbolig i én bolig, en persons bopælsregistrering i CPR samt boligens
lovlige anvendelse som helårsbolig i henhold til lovgivningen i øvrigt.
Ved
fulde
helårsbolig forstås som udgangspunkt udlejning af hele boligen, inklusive alle boligens
værelser. Efter omstændighederne kan det dog i konkrete tilfælde bero på et skøn, om der er tale om
udlejning af den fulde helårsbolig, eller om der er tale om udlejning af dele af en helårsbolig, f.eks.
Genstanden for udlejning efter sommerhuslovens § 5 er den faste ejendom, som lovligt og faktisk tjener
til ejerens eller brugerens fulde helårsbolig. Reglen omhandler udlejning til ferie- og fritidsmæssige
formål m.v. og gælder således ikke udlejning til helårsbeboelse. Reglen omhandler alene privates
udlejning, dvs. hverken juridiske personers udlejning
4
eller hotelvirksomhed.
I det følgende uddybes bestemmelserne om udlejning af egen fulde helårsbolig.
Den enkelte kommunalbestyrelse kan hertil beslutte at hæve grænsen for udlejningen af egen
fulde helårsbolig, der udelukkende formidles via udlejningsplatform, der indberetter
lejeindtægten til Skatteforvaltningen, fra 70 dage og op til 100 dage pr. kalenderår.
Udlejning af egen fulde helårsbolig (sommerhuslovens § 5)
4
Reguleret ved sommerhuslovens § 1, stk. 4.
6
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0007.png
De helårsboliger, som er omfattet af § 5, er som udgangspunkt ejer-, leje- og andelsboliger. Fritidsboliger
og sommerhuse, der anvendes som helårsbolig efter reglerne i kapitel 7 og 8 i planloven, er ligeledes
omfattet.
Vurderes den privates udlejning til ferie- og fritidsmæssige formål m.v. ikke at være af den
fulde
helårsbolig, men i stedet af værelser i boligen, vil udlejningen være reguleret af sommerhuslovens § 1,
stk. 1, nr. 1.
udlejning af et eller flere værelse(r) i boligen. Eksempelvis vil der gælde en formodning for, at der er
tale om udlejning af den fulde helårsbolig, hvis et eller enkelte rum under udlejningen er aflåst.
Den generelle regel for privates udlejning (sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1)
Det er således centralt for tilsynet at fastslå den præcise karakter af den konkrete udlejning.
Hvis udlejning efter § 1, stk. 1, nr. 1 er
erhvervsmæssig,
kræves tilladelse hertil, jf. § 2.
Vejledning om
udlejning af sommerhuse m.v.
5
af d. 8. januar 2021 beskriver praksis for hvornår en udlejning efter § 1,
stk. 1, nr. 1 vurderes at være erhvervsmæssig og dermed kræver tilladelse efter § 2.
Hvis udlejningen vurderes at være omfattet af sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1 har dette betydning for
det udlejningsomfang, der som udgangspunkt er muligt i medfør af sommerhusloven. Som
udgangspunkt er der videre rammer for udlejning efter § 1, stk. 1, nr. 1 end efter reglerne om udlejning
af egen fulde helårsbolig.
Privates udlejning af hele ejendomme, som imidlertid ikke
tjener til
en ejers eller brugers fulde
helårsbolig - f.eks. sommerhuse, fleksboliger og andre fritidsboliger, herunder også lejligheder, der ikke
tjener som helårsbolig - reguleres også af sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Af sommerhuslovens § 6, stk. 1 fremgår, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at hæve grænsen for
udlejning af ejers eller brugers fulde helårsbolig fra 70 dage pr. kalenderår, jf. § 5, stk. 2 og 3, og op til
100 dage pr. kalenderår.
Kommunalbestyrelsen kan ikke beslutte at hæve grænsen på 30 dage, som er angivet i § 5, stk. 1 (dvs.
hvor der ikke sker formidling og indberetning foretaget af virksomhed).
Kommunalbestyrelsens beslutning skal som udgangspunkt træffes i ét kalenderår med virkning fra et
kommende kalenderår. Kommunalbestyrelsen er ikke forpligtet til at træffe en ny beslutning for hvert
kalenderår. Den senest trufne beslutning er gældende, indtil kommunalbestyrelsen træffer en ny
beslutning.
Hævelse af grænse for udlejning af egen fulde helårsbolig (sommerhuslovens § 6)
Kommunalbestyrelsen kan ved ny beslutning ændre en fastsat grænse i både op- og nedadgående
retning inden for rammerne af bestemmelsen, hvis forudsætningerne for en tidligere truffet beslutning
har ændret sig. Kommunalbestyrelsen kan herunder beslutte, at der ikke længere skal gælde en højere
grænse end 70 dage pr. kalenderår.
5
https://www.plst.dk/Media/637909630673106099/vejledning_om_udlejning_af_sommerhuse_i_danmark_1.pdf.
7
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0008.png
Kommunalbestyrelsen kan dog ikke fastsætte en lavere grænse end 70 dage. Hvis kommunalbestyrelsen
træffer beslutning om at nedsætte en tidligere fastsat grænse, må denne beslutning tidligst få virkning
fra et kommende kalenderår.
Det fremgår af § 6, stk. 2, at kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 1 skal offentliggøres på
kommunens hjemmeside. Herigennem sikres det, at ejere og brugere kan gøre sig bekendt med de
grænser, som gælder i kommunen. Den til enhver tid gældende grænse skal altid fremgå af
hjemmesiden. De beslutninger, som kommunalbestyrelsen træffer efter § 6, stk. 1, skal meddeles til
ministeren for byer og landdistrikter, jf. § 6, stk. 3. Se nærmere afsnit 8.
Tilsynet udøves i overvejende grad som et reaktivt tilsyn. En tilsynssag startes typisk på baggrund af en
modtaget anmeldelse. Der er ingen formkrav til en anmeldelse, som kan være fra såvel privatpersoner
som fra offentlige myndigheder, eller andre. Styrelsen modtager og sagsbehandler også anonyme
anmeldelser.
Efter modtagelse af anmeldelse påbegynder styrelsen en tilsynssag, medmindre anmeldelsen er
åbenbar grundløs
6
. Anmelder er som udgangspunkt ikke part i sagen.
Styrelsen kan i princippet starte en tilsynssag af egen drift, såfremt styrelsen bliver opmærksom på
forhold i strid med sommerhuslovens regler. Imidlertid foreligger valide og kontrollerbare oplysninger
om antal udlejningsdage almindeligvis ikke, og dermed har styrelsen ikke det nødvendige og
tilstrækkelige grundlag for at starte og føre tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig af egen
drift.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen fører tilsynet med overholdelsen af sommerhusloven, herunder
reglerne vedrørende udlejning af egen fulde helårsbolig. I de følgende afsnit beskrives tilsynet med
reglerne.
Tilsynet med udlejning af egen fulde helårsbolig
Anmeldelsernes karakter og det typiske sagsforløb for tilsynssager
En anmeldelse, og dermed tilsynssagen, kan omhandle både udlejning af egen fulde helårsbolig og
udlejning af øvrige ejendomme.
Når ejendom og sagens part er identificeret, sender styrelsen et startbrev til parten. I startbrevet
informeres om sagsforholdet og reglerne, og den anmeldte anmodes om yderligere oplysninger om f.eks.
Der anmeldes typisk en navngiven person, en juridisk person (f.eks. et selskab), eller en ejendoms
adresse. Styrelsen vurderer, hvem der er faktisk part i sagen. En anmeldelse kan således anføre en
juridisk person
(f.eks. ejendommens ejer, eller en mellemliggende lejer) som værende den
lovovertrædende, hvor styrelsen ved opslag i CPR dog kan konstatere, at der sker beboelse, hvilket kan
indikere
beboerens
udlejning af egen fulde helårsbolig.
6
Eksempelvis manglende identifikation af ejendom, eller angivelse af forhold, der ikke omhandler udlejning ifølge sommerhusloven.
8
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0009.png
udlejningens omfang ved udfyldelse af erklæringsskema. Hertil indhenter styrelsen selv de oplysninger,
der måtte være tilgængelige om udlejningen, se følgende afsnit.
Hvis styrelsen på baggrund af de oplysninger, der har kunnet indsamles i sagen, vurderer, at der foregår
et ulovligt forhold, meddeler styrelsen påbud om ophør heraf (lovliggørelse). Forud herfor foretages
almindeligvis en partshøring i henhold til forvaltningslovens § 19.
Styrelsen kan i sager om udlejning af egen fulde helårsbolig udstede administrativt bødeforlæg, hvis
den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden
for en nærmere angiven frist at betale den i bødeforelægget angivne bøde, jf. sommerhuslovens § 10 c.
Hvis anmeldte efterkommer påbuddet, herunder dokumenterer lovliggørelsen, kan sagen afsluttes. Hvis
anmeldte ikke efterkommer påbuddet, kan styrelsen indgive politianmeldelse. Sommerhuslovens § 10
b hjemler bødestraf.
Tilsynet har adgang til de oplysninger, som anmelder og anmeldte bidrager med, samt oplysninger fra
diverse registre. Disse udgøres primært af BBR, CPR, indkomstregisteret, tinglysningsoplysninger og
planoplysninger.
Oplysninger til brug for sagsbehandlingen
Gennem et internt dataforespørgselsmodul indhentes oplysninger om ejendommen samt
udlejningsindtægter fra Skatteforvaltningen i konkrete tilsynssager. Hvad angår oplysningerne om
udlejningsindtægter er der tale om
lejeindtægter
fra forskudsopgørelsen og årsopgørelsen, samt
kontroloplysninger vedrørende
indberettede lejeindtægter
fra danske udlejningsformidlere.
Oplysningerne kan anvendes som indikative oplysninger om udlejningsomfang i tilsynssagerne, men
kan ikke påvise et udlejningsomfang, da blandt andet udlejningspris pr. overnatning typisk varierer
mellem sæsoner, hovedferieperioder, helligdage m.v.
Styrelsen har ikke adgang til oplysninger om udlejningsaktiviteter og lejeindtægter indberettet fra
udlejningsplatforme hjemmehørende i et andet EU-land (såsom Airbnb i Irland og Booking.com i
Nederlandene) gennem dataforespørgselsmodulet. Indikative oplysninger om udlejningsaktivitet
findes således ikke i sådanne tilsynssager, medmindre det er lykkedes at indhente oplysningerne på
anden vis. Sidstnævnte er nærmere behandlet i afsnit 9.1.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i dag ingen systematisk adgang til oplysninger om,
hvem udlejer er
og
hvilken ejendom (adresse) en given udlejningsenhed udgør.
Oplysninger om ejendommen indgår typisk
i de anmeldelser, som styrelsen modtager, mens oplysninger om udlejer ikke altid er til stede.
Oplysningerne indhentet via dataforespørgselsmodulet kan alene tilgås i enkeltsager og indsamles og
samkøres ikke i en bredere sammenhæng.
Oplysninger om udlejer og udlejningsenheden
I sit tilsyn bruger styrelsen således ressourcer på at afdække, hvilken ejendom der er tale om, samt især
hvem udlejer er. Dette har vist sig særligt ressourcekrævende i tilsynssager med mere komplekse ejer-
lejer-bruger-forhold. Et eksempel herpå er sager, hvor en ejer af en ejendom udlejer ejendommen til en
virksomhed (juridisk person). Denne virksomhed udlejer ejendommen til en privatperson, der udlejer
ejendommen til ferie- og fritidsformål m.v. via en udlejningsplatform.
9
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0010.png
Tilsynets sagsoplysning er i vid udstrækning afhængig af parternes villighed til at udlevere oplysninger,
eksempelvis om mellemliggende lejeforhold i form af bl.a. lejekontrakter. Forsøg på indhentning af
sådanne oplysninger er tidskrævende og resulterer ikke nødvendigvis i fremskaffelsen af
oplysningerne. Samtidig har styrelsen ikke mulighed for at kontrollere de indhentede oplysningers
rigtighed.
Den manglende mulighed for at identificere den faktiske udlejer af en ejendom til ferie- og fritidsformål
m.v. giver mulighed for virksomheders omgåelse af reglerne. Styrelsen har således ringe mulighed for
at kontrollere, om det reelt er en virksomhed, der står bag udlejningen til ferie- og fritidsformål. En
sådan udlejning ville kræve en tilladelse efter sommerhuslovens § 1, stk. 4, hvilket som følge af
sommerhuslovens restriktive tilladelsespraksis sjældent meddeles.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i dag ingen
lovfæstet
adgang til oplysninger om antal udlejningsdage,
og kan derfor ikke afkræve hverken anmeldte eller udlejningsplatforme at oplyse herom, da der ikke er
nogen oplysningspligt. Det er imidlertid netop antal udlejningsdage som der reguleres efter i
bestemmelserne om udlejning af egen fulde helårsbolig.
Sådanne omgåelsestilfælde omtales blandt andet i Københavns Kommunes høringssvar i bilag 1. En
sådan omgåelse udgør et særligt misbrug af reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig. Styrelsen
er opmærksom på problemstillingen i sin tilsynsførelse og undersøger i konkrete sager, om
omgåelsestilfældet gør sig gældende.
Oplysninger om udlejningsdage
Tilsynet er således udfordret ved, at det ikke har de redskaber, som på tilstrækkelig og nødvendig vis
kan tilvejebringe kontrollerbare og valide oplysninger om, hvorvidt en udlejning af egen fulde
helårsbolig overstiger udlejningsgrænserne, og dermed om udlejningen er lovlig eller ikke.
Styrelsen kan
anmode anmeldte
om oplysninger om antal udlejningsdage (almindeligvis ved
erklæringsskemaer). Denne mulighed har styrelsen anvendt i sagsoplysningen af adskillige tilsynssager
om udlejning af egen fulde helårsbolig. Det er dog som udgangspunkt ikke muligt for styrelsen at
validere og kontrollere anmeldtes afgivne oplysninger. Den manglende mulighed for kontrol af
oplysningerne skaber mulighed for omgåelse af reglerne.
Styrelsen har dertil mulighed for at
anmode et anvendt udlejningsbureau/-platform
om oplysninger om
antal udlejningsdage. Denne mulighed har styrelsen ikke anvendt i tilsynssagerne om udlejning af egen
fulde helårsbolig, bortset fra ét tilfælde, som imidlertid ikke førte til udlevering af oplysningerne.
Baggrunden for den manglende anvendelse er den generelle erfaring fra øvrige tilsynssager, hvor
bureauer typisk afslår udlevering af oplysninger, f.eks. med henvisning til GDPR.
Skattestyrelsen har i 2025 videresendt oplysninger om enkelte kontrolskattesager til styrelsen. Heri
indgår oplysninger om antal udlejningsdage (antal overnatninger), der fremgår af opgørelser fra
anvendt udlejningsplatform, som sagernes respektive udlejere har fremsendt. Skattestyrelsens
oplysninger har resulteret i oprettelse af tilsynssager. Oplysningerne om antal udlejningsdage i de
enkelte oversendte kontrolskattesager er nogle, som kontrolskattesagens udlejer selv har fremsendt til
Skattestyrelsen. Udlejerne har over for Skattestyrelsen ikke en oplysningspligt og oplysningerne er
derfor generelt ikke tilgængelige i kontrolskattesagerne.
10
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0011.png
Oplysninger til brug for behandlingen af tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig kan
sammenfattende inddeles i:
Oplysninger, der angiver hvem den faktiske udlejer er, samt hvilken ejendom, der udlejes.
Aktuelt kan disse oplysninger ikke indhentes som kontrollerbare data.
Oplysninger, der påviser en udlejningsaktivitet og eventuelt indikerer et omfang heraf, men ikke
direkte viser antal udlejningsdage. Disse oplysninger kan typisk indhentes i konkrete sager.
Oplysninger, der direkte viser antal udlejningsdage. Aktuelt kan disse oplysninger ikke
indhentes som kontrollerbare data.
De behandlede tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig er i høj grad koncentreret i
hovedstadsområdet, se tabel 1.
Der er ikke nødvendigvis tale om en tilsynssag om udlejning af egen fulde helårsbolig som følge af, at
anmelder
anfører, at der sker udlejning via en nærmere navngiven platform, at udlejningsgrænserne er
overtrådte med videre, da styrelsens nærmere undersøgelse af et forhold f.eks. kan afdække, at
ejendommen ikke tjener til ejer eller brugers helårsbolig, at der alene udlejes enkelte værelser, at
udlejer er en juridisk person, eller at der er tale om hotelvirksomhed. Sådanne tilfælde er i stedet
reguleret ved sommerhuslovens § 1 og udgør eksempler på forhold, der kan være indeholdt i de øvrige
148 tilsynssager.
Til brug for evalueringen er de færdigbehandlede tilsynssager modtaget i perioden 1. maj 2019 til 14.
maj 2025 gennemgået med henblik på at kortlægge sagernes karakter, oplysningen af sagerne samt
deres udfald. Gennemgangen har ikke inkluderet
åbne
tilsynssager, da det først i forbindelse med
sagsbehandlingen bliver endeligt afgjort, om tilsynssagen vedrører udlejning af egen fulde helårsbolig,
eller anden udlejning efter sommerhusloven.
I perioden 1. maj 2019 (hvor reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig trådte i kraft) til 14. maj
2025 har styrelsen modtaget anmeldelser førende til 246 tilsynssager, hvor 85 af sagerne fortsat er
under behandling. Af de 246 tilsynssager var der i 54 sager i CPR-registeret registreret en eller flere
personer med bopælsadresse på ejendommene på anmeldelsestidspunktet, hvilket indikerer, at der kan
være tale om udlejning af egen fulde helårsbolig. Sådan registrering er dog ikke lig med udlejning af egen
fulde helårsbolig, eksempelvis hvis der alene udlejes værelser eller der ingen udlejning kan konstateres.
Tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig
Der er på denne baggrund 161 færdigbehandlede tilsynssager, hvoraf 13 (godt 8 %) vurderes at udgøre
tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig.
11
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0012.png
Aarhus Kommune
Kommune
Antal tilsynssager om udlejning af egen fulde
helårsbolig
10
1
1
1
Gentofte Kommune
Københavns Kommune
Sønderborg Kommune
Tabel 1. Kommunal fordeling af tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig.
En gennemgang af de 13 tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig viser, at for størsteparten
af tilsynssagerne har styrelsen anmodet den anmeldte part om oplysninger om antal udlejningsdage og
modtaget svar herom.
Gennemgangen af tilsynssagerne har haft fokus på muligheden for at indhente oplysninger om antal
udlejningsdage, idet denne oplysning er afgørende for sagens udfald.
Borgerne bidrager dermed i almindelighed med egne oplysninger om deres udlejninger til ferie- og
fritidsmæssige formål m.v. Tilsynet kan dog ikke kontrollere og validere oplysningernes rigtighed.
Oplysningerne mangler i flere tilfælde entydighed, og kvaliteten af oplysningerne er i flere tilfælde
tvivlsom. Tilsynet må imidlertid arbejde med de tilgængelige oplysninger og lægge disse til grund i sine
vurderinger.
Modsat har styrelsen ikke anmodet anvendte udlejningsbureauer/-platforme om disse oplysninger.
Dette skal ses i lyset af den generelle tendens i øvrige tilsynssager - tidligere såvel som aktuelt - med
afslag fra bureauerne på anmodninger. Styrelsen har i nyere praksis indført, at sådanne anmodninger
er obligatoriske, også selvom anmodningerne til stadighed typisk ignoreres af bureauerne.
Styrelsen har derudover mulighed for at anmode kommunerne om oplysninger til behandlingen af
tilsynssagerne, men da kommunerne ikke har oplysninger om antal udlejningsdage, kan dette som
udgangspunkt ikke belyse sagen yderligere.
Nedenfor er årsag til lukning af de afsluttede tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig opgjort.
Styrelsens tilsynsarbejde afhænger i stor grad af, at den anmeldte oplyser, hvor mange udlejningsdage
vedkommende har haft. Hertil kan nævnes, at den anmeldte part ikke har pligt til at give oplysninger,
som kan have betydning under en eventuel straffesag (retten til ikke at inkriminere sig selv). Det er
således frivilligt, om anmeldte vil benytte retten til at komme med bemærkninger til sagen. Da styrelsen
reelt ikke har mulighed for at indhente oplysninger om antal udlejningsdage fra andre kilder end den
anmeldte, må styrelsen derfor lægge disse oplysninger til grund i sin vurdering.
12
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0013.png
Årsag til lukning af tilsynssag om udlejning af egen helårsbolig
Manglende dokumentation
for udlejning i strid med
reglerne.
10
Forhold ophørt eller
bortfaldet
3
Påbud, administrativt
bødeforlæg eller
politianmeldelse
0
Ingen tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig har ført til påbud, administrativt bødeforlæg
eller politianmeldelse.
I enkelte tilfælde er ophør eller bortfald af det pågældende forhold årsag til lukning. Eksempel herpå er
fraflytning af ejendommen.
Manglende dokumentation af overtrædelse af udlejningsgrænserne er årsag til lukning af de fleste
tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig. Dette kan skyldes manglende adgang til oplysninger
eller at de tilgængelige oplysninger (almindeligvis de selverklærede antal udlejningsdage) viser, at
udlejningsgrænsen ikke er overskredet.
Tabel 2. Årsag til lukning af tilsynssag om udlejning af egen helårsbolig.
Sagsbehandlingen af tilsynssager vedrørende udlejning af egen fulde helårsbolig har været præget af
manglende adgang til objektive, systematiske og valide oplysninger om antal udlejningsdage, hvilket
åbner mulighed for omgåelse af reglerne, idet det ikke er muligt at føre kontrol med sagsoplysninger
eller indhente oplysninger til brug for tilsynet. Dette gælder både erfaringerne fra de afsluttede
tilsynssager og de tilsynssager, som styrelsen pt. arbejder på.
Den manglende adgang til oplysninger om udlejningsaktiviteter, navnlig antal udlejningsdage, har
samtidig betydet, at styrelsens mulighed for begrundet at rejse tilsynssager efter reglerne har været
begrænset.
Generel vurdering af sagsbehandling og oplysninger
Udfaldet i nogle af tilsynssagerne om udlejning af egen fulde helårsbolig kunne muligvis være blevet
påbud, administrativt bødeforlæg eller politianmeldelse, såfremt der havde forelagt objektive,
systematiske og valide oplysninger om antal udlejningsdage. Den manglende adgang til oplysninger om
antal udlejningsdage har desuden betydet, at sagsbehandlingen ofte har varet længe, blandt andet da
der bruges betragtelig tid på anmodning om og særligt afventning på modtagelse af oplysningerne fra
den anmeldte.
Antallet på 13 tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig vurderes at være lavt. Dette afsnit
angiver mulige forklaringer.
13
Om antallet af tilsynssager
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0014.png
Som beskrevet ovenfor har styrelsen ikke adgang til kontrollerbare oplysninger om
udlejningsaktiviteter. Dertil har styrelsen ringe mulighed for at henføre konkrete udlejningsannoncer
til faktiske ejendomme og udlejere, da der ligeledes ikke er adgang til kontrollerbare oplysninger herom.
Disse to forhold betyder til sammen, at styrelsen ikke har det nødvendige grundlag for at starte
tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig af egen drift.
Hvis styrelsen havde adgang til oplysninger om udlejningsaktiviteter og udlejerforhold, f.eks. i form af
et register, der indeholder oplysninger om udlejningsenheden, udlejer og udlejningsaktiviteten, ville
dette forventeligt føre til igangsættelse af flere tilsynssager samt effektiv kontrol med reglerne.
Manglende grundlag for opstart af tilsynssager
En række forhold, som blandt andre en anmelder umiddelbart kunne opleve som overtrædelse af
reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig, vurderes af styrelsen i sin nærmere sagsbehandling at
være omfattet af andre bestemmelser i sommerhusloven, typisk § 1. Eksempelvis må private som
udgangspunkt udleje en feriebolig (sekundær bolig) væsentlig mere end de 30, 70 eller op til 100 dage,
der er grænsen for udlejning af egen fulde helårsbolig. Se også afsnit 4.
En udlejningsannonce på en onlineplatform omhandler ikke nødvendigvis udlejning af egen fulde
helårsbolig, selvom udlejningsenheden måtte fremstå hjemlig og privat, og den benyttede
onlineplatform typisk formidler udlejning af sådanne udlejningsenheder. Udlejning af en given
udlejningsenhed i eksempelvis 80 kalenderdage pr. år kan være lovlig, f.eks. hvis der er tale om
hotelvirksomhed i henhold til sommerhusloven, eller hvis der er tale om en sekundær bolig, hvor
udlejningen ikke er erhvervsmæssig.
Forholdet er omfattet af andre bestemmelser i sommerhusloven
Bemærkning vedrørende data fra Inside Airbnb
En opgørelse, baseret på data fra Inside Airbnb
7
, anfører, at 1.667 af de hele boliger, som kan lejes via
Airbnb i København, udlejes i mere end 90 dage om året
8
. De 1.667 hele boliger vedrører på baggrund
af ovenstående betragtninger ikke nødvendigvis udlejning af egen fulde helårsboliger, og udlejningen
kan derfor ikke nødvendigvis sættes i forhold til udlejningsgrænserne for udlejningen af egen fulde
Umiddelbart kan mange oplysninger om udlejninger fremstå som frit tilgængelige på
onlineplatformenes egne hjemmesider. Styrelsen er bekendt med hjemmesiden “Inside Airbnb”, der
forsøger at opgøre omfanget af udlejning i blandt andet København på denne vis. Hjemmesiden Inside
Airbnb indsamler og præsenterer således data på baggrund af annoncer m.v. på Airbnb. Inside Airbnb
kan give et indtryk af et højt antal udlejningsenheder, der udlejes i flere dage end hvad
udlejningsgrænserne for udlejning af egen fulde helårsbolig er, men den udlejede enhed er ikke
nødvendigvis omfattet af reglerne for udlejning af egen fulde helårsbolig. Hvorvidt der er tale om
udlejning af egen fulde helårsbolig, beror på en konkret vurdering, der foretages af styrelsen.
Inside Airbnb scraper data fra onlineplatformen Airbnb, hvorefter data reporteres og visualiseres. Inside Airbnb blev lanceret i 2016.
https://politiken.dk/nyhedsbreve/mine/nyhedsbrev_rejser/art10215676/588-v%C3%A6rter-udlejer-mere-end-10-boliger-via-Airbnb, d. 19.
december 2024.
7
8
14
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0015.png
Årsager til manglende anmeldelse kan blandt andet være ukendskab til reglerne og til styrelsen som
tilsynsmyndighed. Styrelsen informerer om sin tilsynsvirksomhed og generelt om sommerhusloven,
blandt andet ved besvarelse af henvendelser og på sin hjemmeside: https://www.plst.dk/udlejning.
Styrelsen fører et reaktivt tilsyn på baggrund af anmeldelser. Der foretages formentligt et stort antal
udlejninger, som ville have udgjort tilsynssager om udlejning af egen fulde helårsbolig, men som ikke er
blevet anmeldt til styrelsen. Nogle af disse udlejninger kan forinden være blevet håndteret på anden vis,
eksempelvis ved boligbestyrelsers håndtering af udlejningen, på baggrund af vedtægter og lignende.
Data præsenteret på f.eks. Inside Airbnb har således ikke nødvendigvis en karakter, hvorefter de kan
danne grundlag for tilsynssager. Inside Airbnb kan anvendes eksplorativt, men giver samlet set ikke et
klart billede af, om der finder en omfattende overtrædelse af sommerhusloven sted.
helårsbolig. Det bemærkes i øvrigt, at oplysningerne på Inside Airbnb vedrørende udlejningsdage ikke
er præcise, men estimerede, og at styrelsen i øvrigt ikke har mulighed for at kontrollere oplysningerne.
Forholdet anmeldes ikke
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har d. 11. marts 2025 skrevet til 17 interessenter, bestående af
medlemmer af det daværende Samarbejdsudvalg (herunder KL), øvrige kommuner samt en række
brancheorganisationer
10
. Interessenterne har fået mulighed for at afgive skriftligt høringssvar
vedrørende reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig, samt ved indsendelse af høringssvar anføre
ønske om opfølgende dialogmøde med styrelsen.
Af besvarelse af spørgsmål 3 til lovforslaget L 188
9
fremgår, at udover konkrete erfaringer med
tilsynsmodellen fra Erhvervsstyrelsens og kommunernes side vil også erfaringer fra berørte
høringsparter blive inddraget i evalueringen.
Erfaringer fra berørte høringsparter
De 7 modtagne høringssvar indeholder blandt andet følgende budskaber:
Styrelsen har på denne baggrund modtaget 7 høringssvar og gennemført 2 dialogmøder. De 7 modtagne
høringssvar indgår i bilag 1.
Opsummering af hovedbudskaberne i høringssvarene
En kommune konstaterer omfattende udlejning af helårsboliger via portaler samt at det er vanskeligt at
bestemme hvilket regelsæt i sommerhusloven udlejningen reelt er omfattet af. Mange udlejninger
https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/L188/spm/3/svar/1568451/2034828.pdf, 25. marts 2019.
De 17 interessenter er: KL, Københavns Kommune, Varde Kommune, Lolland Kommune, Aarhus Kommune, Bornholms Regionskommune, Aalborg
Kommune, Odense Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Lemvig Kommune, Danske Studerendes Fællesråd, EjendomDanmark, Lejernes
Landsorganisation, Dansk Erhverv, HORESTA, Feriehusudlejernes Brancheforening, DI Turisme, Kultur & Oplevelser.
9
10
15
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0016.png
vurderes af kommunen at være foretaget af virksomheder fremfor af personer samt at udlejningen
sandsynligvis overstiger udlejningsgrænsen på 70 dage.
En kommune oplever ikke udfordringer med de gældende regler. Kommunen vurderer, at reglerne om
egen fulde helårsbolig sjældent finder anvendelse i kommunen.
En interesseorganisation ønsker pligt for platforme til at oplyse data til offentlige myndigheder og
registrering af udlejningsboliger, til brug for tilsynets håndhævelse af reglerne. Særligt opfodres til
implementering af EU’s forordning om korttidsudlejning (STR-forordningen).
En interesseorganisation vurderer, at samarbejdet mellem styrelse og kommuner fungerer godt jf.
regelsættet. Omvendt opleves tilsynsmulighederne i realiteten at være relativt begrænsede. Der
fremhæves behov for en ubureaukratisk og smidig proces for udlejerne, herunder at der ikke bygges
unødige selvstændige IT-systemer, men at der i stedet tænkes i én indgang.
En kommune anfører, at den kommunale varetagelse af lov om boligforhold, byggelovgivning og
lokalplaner i vid udstrækning er præget af udfordringer ved at indhente oplysninger om
udlejningsaktivitet til ferie- og fritidsmæssige formål. Lov om boligforhold henviser eksempelvis direkte
til sommerhuslovens §§ 5-6. Kommunen foreslår tilladelseskrav til udlejning af helårsbolig,
registreringspligt, oplysningspligt om antal udlejningsdage (lokalt bestemt), platformes udlevering af
konkrete adresser, og en definition i lovteksten af ”egen fulde helårsbolig”.
Der henvises nærmere til de afgivne høringssvar i bilag 1.
En interesseorganisation anfører, at kontrollen og tilsynet med overholdelsen af reglerne om udlejning
af egen fulde helårsbolig ikke er tilstrækkelig i de dele af landet, hvor der er flest sager med såkaldt
’permanent korttidsudlejning’. Det foreslås, at samarbejdet mellem kommunerne og styrelsen
opdateres og styrkes mhp. at etablere kontrolforanstaltninger, som sikrer bedre muligheder for at
håndhæve gældende regler.
En kommune opfordrer til, at man fremover i højere grad anvender samme begreber og definitioner
heraf, når man omtaler boliger i lovgivningen. Når der skal fortolkes på tværs af lovgivningen, er det
vanskeligt at komme frem til det rigtige resultat.
Med indførelsen af reglerne i 2019 blev der i sommerhusloven § 10 a indsat bestemmelser om
Erfaringer med kommunernes bistand med tilsynet
kommunalbestyrelsens mulighed for bistand til ministerens tilsyn med reglerne om udlejning af
egen fulde helårsbolig,
ministerens og kommunalbestyrelsens mulighed for, ved begrundet mistanke om overtrædelse
af reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig, at indhente oplysninger fra
forsyningsselskaber og opsøge udvalgte husstande (kontrolbesøg), samt
bestemmelse om anmeldelsespligt for kommunalbestyrelsen til ministeren ift. reglerne om
udlejning af egen fulde helårsbolig.
16
Mulighederne i medfør af bestemmelserne har ikke været almindeligt anvendt, herunder hverken af
kommunerne af egen drift, eller på baggrund af styrelsens anmodning til kommunerne. Dette kan
skyldes, at mulighederne ifølge bestemmelserne kun kan tilvejebringe
indikative
oplysninger om antal
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0017.png
udlejningsdage, hvorfor nytten af oplysningerne vurderes begrænset i tilsynssager om udlejning af egen
fulde helårsbolig. Det vurderes også, at indhentelsen af disse oplysninger vil fordre et betydeligt
ressourceforbrug i tilsynet.
Bestemmelserne giver således tilsynet nogle muligheder for indhentelse af oplysninger m.v. i forhold til
udlejning af egen fulde helårsbolig, men ikke eksplicit om de centrale udlejningsgrænser. Det
tilsynssamarbejde med kommunerne, som bestemmelserne lægger op til, finder i dag sjældent sted.
Bestemmelserne i sommerhuslovens § 10 a vedrører kommunernes bistand m.v. til ministerens tilsyn,
og kommunerne udøver ikke et selvstændigt tilsyn med sommerhuslovens regler om udlejning af egen
fulde helårsbolig. Imidlertid administrerer kommunerne lovgivning, som relaterer sig til
sommerhuslovens regler om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v. , herunder
lov om boligforhold.
Kommunalbestyrelsen fører i medfør af lov om boligforhold bl.a. tilsyn med, om reglerne om bopælspligt
overholdes, jf. § 5, stk. 1, og § 7, stk. 1. Loven gælder for regulerede kommuner. Af lov om boligforholds
§ 7, stk. 4 fremgår det, at udlejning af egen fulde helårsbolig efter reglerne i sommerhusloven ikke
kræver kommunalbestyrelsens samtykke efter stk. 1.
Undtagelsen til samtykkekravet i lov om boligforhold er med andre ord afhængig af udlejers
overholdelse af udlejningsgrænserne på de 30, 70 eller op til 100 dage. Kommunen har dermed behov
for oplysninger om antal udlejningsdage i henhold til sommerhusloven, til brug for sin administration
af lov om boligforhold. Da det er oplysninger, der også er nødvendige for tilsynet med udlejning af egen
fulde helårsbolig i henhold til sommerhusloven, formodes det, at der er en synergieffekt mellem
tilsynsopgaverne, der kunne udnyttes ved at give kommunerne en større rolle i tilsynet af udlejningen
af egen fulde helårsbolig.
Dertil administrerer kommuner byggelovgivningen og byggetilladelser. Hvis udlejning til ferie- og
fritidsformål m.v. af en bolig foregår i et stort omfang og/eller får karakter af erhvervsmæssig udlejning,
kan dette være i strid med en byggetilladelse til helårsbolig. Kommunen har derfor brug for at kende
omfanget af en boligs benyttelse til ferie- og fritidsformål m.v. for at kunne administrere korrekt efter
byggelovgivningen, herunder vejlede om, hvornår et forhold skal lovliggøres.
Perspektivering af kommunernes rolle i tilsynet
Kommunerne administrerer som planmyndighed også fleksboligordningen, der giver kommunen
mulighed for bl.a. at tillade en anden anvendelse af helårsboliger. Kendskabet til den konkrete
boligstatus har betydning for, hvilket regelsæt i sommerhusloven regulerer den konkrete udlejning.
Dertil er der en sammenhæng mellem kommunernes lokalplanlægning for boligområder - herunder for
områder udlagt til helårsbeboelse - og sommerhuslovens regler om udlejning af egen fulde helårsbolig.
Kommunerne har som myndighed således på forskellig vis fokus på emner relateret til
sommerhusloven, herunder udlejning af egen fulde helårsbolig.
På denne baggrund anbefales det at undersøge mulighederne for at give kommunerne en større rolle i
tilsynet med udlejning af egen fulde helårsbolig. Herunder kan det undersøges, om tilsynet med
udlejning af egen fulde helårsbolig helt eller delvist kunne føres af den enkelte kommune.
17
En større kommunal rolle med tilsyn af reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig kan medføre en
mere effektiv tilsynsførelse, ved at indsamling og deling af data placeres hos den enkelte kommune og
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0018.png
dermed én samlet myndighed. I dag fører Plan- og Landdistriktsstyrelsen tilsyn efter reglerne om
udlejning af egen fulde helårsbolig, og om hvorvidt udlejningsgrænserne på hhv. 30, 70 og 100 dage er
overtrådt. Disse informationer er ligeledes nyttige for kommunernes tilsyn efter § 7, stk. 1 i lov om
boligforhold. Såfremt kommunerne selv indhentede oplysninger om antal udlejningsdage, kan det
forventes at mindske kommuners sagsbehandlingstid, da kommuner ikke skal afvente oplysninger fra
Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
Der bør foretages en undersøgelse af, hvordan en model for en kommunal rolle i tilsynet kan
sammensættes. Undersøgelsen bør desuden beskrive, om der finder parallel sagsbehandling sted, og om
en kommunal rolle i tilsynet vil have en positiv effekt på sagsbehandlingstiden. Undersøgelsen bør også
vurdere, hvordan en ændring vil påvirke de kommuner, der i dag ikke er reguleret af lov om
boligforhold.
En større rolle for kommunerne vurderes dog samtidig at skulle kombineres med tiltag til at styrke
adgangen til oplysninger om udlejningsaktiviteten for at sikre et mere effektivt tilsyn.
En samlet oversigt over de kommuner, som har hævet grænserne, er offentliggjort og ajourføres på
styrelsens hjemmeside
11
. Oversigten er afhængig af modtagelse af kommunernes meddelelse.
Styrelsens samlede oversigt tjener et kommunikativt formål, i sammenhæng med offentliggørelsen på
den enkelte kommunes hjemmeside.
Styrelsen har kendskab til, at 20 ud af landets 98 kommuner har hævet grænsen til op til 100 dage pr.
kalenderår.
Kommunernes eventuelle beslutning om at hæve udlejningsgrænsen fra 70 og op til 100 dage pr.
kalenderår skal offentliggøres på kommunens hjemmeside samt meddeles ministeren for byer og
landdistrikter, jf. § 6. Til brug for tilsynet og håndhævelsen af den konkrete udlejningsgrænse i den
enkelte kommune har Plan- og Landdistriktsstyrelsen behov for at kende kommunernes beslutninger
om ændring af deres respektive udlejningsgrænser.
Kommunernes hævelse af udlejningsgrænse
På den samlede oversigt ses, at de største bykommuner, med undtagelse af Odense, ikke har benyttet
muligheden for at hæve grænsen op til 100 dage pr. kalenderår. Derimod er muligheden anvendt af
kommuner med typisk lavere befolkningstæthed, eksempelvis Ringkøbing-Skjern Kommune og Varde
Kommune.
Det er styrelsens opfattelse, at muligheden for den enkelte kommune for at hæve udlejningsgrænsen
har fungeret tilfredsstillende i forhold til varetagelse af lokal turismepolitik, men at borgere undertiden
er i tvivl om hvilken udlejningsgrænse der gælder i deres kommune.
11
https://www.plst.dk/udlejning/egen-fulde-helaarsbolig-til-feriegaester/kommuner-op-til-100-dage
18
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0019.png
Evalueringen af tilsynet handler om indtrufne forhold i perioden fra reglernes ikrafttrædelse d. 1. maj
2019 til i dag. Med henblik på perspektivering omtales i det følgende også en række fremtidige forhold,
der kan få betydning for tilsynet med udlejning af egen fulde helårsbolig.
Forholdene er alle under særskilt behandling i styrelsen.
Fremtidige forhold med betydning for tilsynet
Et nyt EU-direktiv for administrativt samarbejde trådte i kraft 1. januar 2023
12
. Direktivet (Directive
of
Administrative Cooperation version 7,
eller DAC7) har betydning for virksomheder, der på digitale
platforme formidler udlejning af fast ejendom eller transportmidler eller formidler salg af personlige
tjenesteydelser eller produkter. Direktivet forpligter virksomhederne bag de digitale platforme til at
indberette oplysninger om deres brugere og om brugernes aktiviteter, herunder indtægter, til
skattemyndighederne i det EU-land, hvor udlejningsplatformen er hjemmehørende. Oplysningerne er i
udgangspunktet alene tiltænkt anvendelse til skattemæssige formål.
Anvendelse af internationalt modtagne oplysninger under DAC7-direktivet til
andet end skattemæssige formål
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har via Skattestyrelsen anmodet Irland, Tyskland og Nederlandene om
deres samtykke til at anvende oplysninger om udlejningsaktivitet indsamlet i regi af DAC7-direktivet til
sin tilsynsvirksomhed i henhold til sommerhusloven. Samtykke fra det EU-land, hvor en
udlejningsplatform er hjemmehørende, er en forudsætning for, at tilsynet kan anvende oplysninger
tilvejebragt via den udlejningsplatform. Styrelsen har målrettet anmodninger til de tre nævnte lande, da
flere af de største korttidsudlejningsplatforme er hjemmehørende der. Eksempelvis er
udlejningsplatformen Airbnb i europæisk sammenhæng hjemmehørende i Irland.
Tyskland og Irland har begge afvist videregivelse af data med begrundelse i, at de skattemæssige data
ikke nationalt i de to lande kan anvendes til lignende formål, som vil være tilfældet i Plan- og
Landdistriktsstyrelsen.
Nederlandene har til gengæld indvilliget i videregivelse af data om udlejningsaktiviteter indsamlet via
DAC7-direktivet til Plan- og Landdistriktsstyrelsen. De første data er modtaget ultimo 2024 og der er
aktuelt modtaget data for indkomstårene 2023 og 2024. Det hyppigst anvendte udlejningsbureau i de
modtagne data fra Nederlandene er Booking.com. De modtagne data indeholder oplysninger om
udlejningsaktiviteten, herunder antallet udlejningsdage. Det er forventningen, at de modtagne data får
betydning for flere kommende tilsynssager, i det omfang der er udlejet via bureauer, der fremgår af
dataleverancerne fra Nederlandene.
Det bemærkes, at det ikke er givet, at data om udlejningsaktiviteter indsamlet i regi af DAC7-direktivet
i alle tilfælde vil indeholde oplysninger om antal udlejningsdage.
Rådets direktiv (EU) 2021/514 af 22. marts 2021, om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC7)
er implementeret i dansk ret ved lov nr. 902 af 21/06/2022.
12
19
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0020.png
I november 2022 fremsatte EU-Kommissionen et forordningsforslag med det formål at skabe mere
gennemsigtighed inden for korttidsudlejning og at støtte offentlige myndigheder i at fremme
bæredygtig turisme (STR-forordningen). Forslaget indebar harmonisering af, hvordan medlemsstater
kan stille krav om indsamling og deling af data om korttidsudlejning (blandt andet antal udlejede dage)
af udlejningsenheder, herunder helårsboliger, værelser, ferieboliger m.v. Rådet godkendte endeligt
forordningen i marts 2024
13
.
Medlemsstater, der stiller krav om indsamling og deling af data om korttidsudlejning, forpligtiges af
STR-forordningen til at udvikle og vedligeholde en registreringsordning til udstedelse af et
udlejningsnummer til udlejere samt til at udvikle og vedligeholde et nationalt digitalt kontaktpunkt.
Registreringsordningen vil skulle udmøntes i tildelingen af et registreringsnummer. Udlejere vil skulle
indberette enkelte oplysninger for at få dette registreringsnummer, som vil blive krævet for at kunne
udbyde korttidsudlejning. De onlineplatforme, der formidler udlejning, vil regelmæssigt skulle give
oplysninger til et fælles digitalt kontaktpunkt i medlemsstaterne om deres udlejeres udlejningsaktivitet
med henvisning til registreringsnummeret. De indberettede oplysninger vil som udgangspunkt vedrøre
udlejningsaktivteten, herunder antallet af udlejede dage. Disse oplysninger vil kunne sikre tilsynet med
reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig.
Hvis der i Danmark fortsat ikke stilles krav om dataindsamling og datadeling vedrørende
udlejningsomfang, medfører STR-forordningen ingen nævneværdige forpligtelser for Danmark.
Såfremt Danmark indfører krav til udlejningsplatforme om indsamling og deling af oplysninger om
udlejningsomfang, forpligtes Danmark også til udvikling og vedligehold af et nationalt digitalt
kontaktpunkt til brug herfor. Styrelsen vurderer, at hvis Danmark tilslutter sig STR-forordningen, vil det
udgøre en betydelig styrkelse og effektivisering af tilsynet med sommerhusloven, særligt for så vidt
angår tilsynet med udlejning af egen fulde helårsbolig, da tiltrædelsen vil tilvejebringe systematiske
oplysninger om udlejningsomfanget. Tilslutning til forordningen medfører, at Danmark bliver omfattet
af ovennævnte forpligtigelse til at udvikle og vedligeholde en registreringsordning til udstedelse af et
udlejningsnummer til udlejere samt til at udvikle og vedligeholde et nationalt digitalt kontaktpunkt.
Oplysninger om udlejningsaktiviteter indsamlet i regi af DAC7-direktivet vedrører alene
udlejningsaktiviteter indberettet af udlejningsplatforme. Derfor vil oplysningerne om
udlejningsaktiviteter i regi af direktivet ikke kunne bidrage med oplysninger i tilsynssager, hvor den
egen fulde helårsbolig udlejes uden brug af udlejningsplatform.
Forordningen om korttidsudlejning
Det har været vurderet, hvorvidt STR-forordningen kan implementeres i Skatteforvaltningens DAC7-
løsning med henblik på at skabe én indgang for udlejningsbureauernes indberetning.
Skatteforvaltningen har vurderet, at der ikke synes at være synergieffekter eller øvrige fordele ved at
implementere STR-forordningen i Skatteforvaltningens eksisterende DAC7-løsning. Det skyldes, at der
er betydelige forskelle i, hvem der indberetter, ligesom DAC7-løsningen ikke understøtter STR-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1028 af 11. april 2024 om indsamling og videregivelse af data i forbindelse med
korttidsudlejning af indkvartering og om ændring af forordning (EU) 2018/1724. Forordningen omtales undertiden som STR-forordningen (Short Term
Rental).
13
20
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0021.png
EU-Kommissionen har i samarbejde med PwC udviklet en prototype, som medlemsstaterne kan bruge i
forbindelse med udviklingen af det fornødne IT-system. Plan- og Landdistriktsstyrelsen er ved at
afdække nærmere, hvad denne prototype konkret indeholder, og hvilke yderligere systemer eller tiltag
som prototypen skal suppleres af, før den kan fungere fuldt ud. I forbindelse hermed skal det
undersøges, hvad de samlede omkostninger til implementeringen af prototypen og supplerende
systemunderstøttelse vil være. Endvidere skal det nærmere vurderes, om prototypen kan bidrage til at
reducere omkostningerne til udvikling af det pågældende system. Dette kan bidrage til en vurdering af,
om omkostningsprofilen står på mål med den forventede effekt på tilsynet.
Medlemsstaterne er inddraget i arbejdet i regi af tekniske arbejdsgruppemøder, hvor Danmark også er
repræsenteret. Næste møde i møderække finder forventeligt sted ultimo 2025.
Etablering af et nyt IT-system vil indebære omkostninger til etablering og drift af systemet. De
gennemsnitlige udgifter pr. tilsynssag må derfor forventes at stige i forhold til den nuværende
sagsproces.
forordningens krav til indsamling og validering i DAC7. På den baggrund vil en evt. implementering af
EU-forordningen om korttidsudlejning medføre et behov for udvikling af en ny, selvstændig
indberetningsløsning til registrering af udlejere og deres udlejningsejendomme. Baseret på tidligere
erfaringer med udvikling af lignende IT-løsninger på andre områder vil det forventeligt medføre store
administrative og systemmæssige udgifter.
Det kan anbefales at følge, hvordan andre EU-medlemslande implementerer STR-forordningen, inden
der træffes beslutning om eventuel dansk implementering.
Da STR-forordningen omhandler oplysninger fra benyttede udlejningsplatforme, vil forordningen ikke
kunne bidrage med oplysninger i tilsynssager, hvor den egen fulde helårsbolig udlejes uden brug af
udlejningsplatform.
Det kan på baggrund af de beskrevne udfordringer med manglende adgang til objektive, systematiske
og valide oplysninger overvejes at styrke styrelsens tilsyn med en lovbestemt forpligtelse for
udlejningsplatforme til, efter anmodning fra styrelsen i konkrete sager ved begrundet mistanke, at
afgive oplysninger, der er nødvendige for styrelsens håndhævelse af reglerne. Det kan f.eks. dreje sig om
oplysninger om udlejer og udlejningsaktiviteten, som en udlejningsplatform måtte være i besiddelse af.
Det vurderes, at en lovbestemt oplysningspligt generelt vil kunne tilvejebringe de nødvendige
oplysninger for tilsynet.
Styrelsen udøver et reaktivt tilsyn i medfør af sommerhusloven. Når styrelsen bliver gjort bekendt med
forhold om, at der muligvis foregår ulovlig udlejning, oprettes en tilsynssag. I disse sager vil styrelsen
som udgangspunkt behandle sagen med en begrundet mistanke, og oplysningspligten vil dermed som
udgangspunkt kunne anvendelse i samtlige tilsynssager.
Der findes flere eksempler på lovbestemt oplysningspligt i dansk lovgivning. Som et eksempel herpå kan
nævnes skattekontrollovens § 61, hvorefter offentlige myndigheder, erhvervsdrivende og juridiske
personer, som ikke er erhvervsdrivende, efter anmodning skal give told- og skatteforvaltningen
oplysninger til brug for kontrol af en identificerbar fysisk eller juridisk persons skattepligt eller
skatteansættelse. Et lignende eksempel kendes fra planlovens § 56 a, der giver kommunalbestyrelsen
21
Overvejelse om en lovbestemt oplysningspligt
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0022.png
hjemmel til at forlange oplyst af en ejer eller lejer af en ejendom, hvem der er bruger af ejendommen,
hvis det er nødvendigt til brug for behandlingen af en sag om nedlæggelse af forbud efter planlovens §
14 eller en sag om lovliggørelse af et ulovligt forhold.
Det vil ikke være hensigten med en lovbestemt oplysningspligt at pålægge udlejningsplatforme løbende
at indberette oplysninger om udlejningen eller en registreringspligt, som det er tilfældet ved
implementeringen af STR-forordningen. Oplysningspligten ville være knyttet til anmodninger om
oplysninger i konkrete tilsynssager. Dermed forventes det, at en lovbestemt oplysningspligt i praksis vil
kunne implementeres uden etableringen af et IT-system til understøttelse og standardisering af
oplysninger om udlejning (som forudsat ved implementeringen af STR-forordningen).
Oplysningspligten skal således ikke vedrøre alle oplysninger, som udlejningsplatformene besidder om
udlejningsaktiviteten for alle udlejningsenheder, men alene de konkret nødvendige oplysninger til brug
for en konkret tilsynssag ved begrundet mistanke. Dette vil almindeligvis dreje sig om oplysninger om
udlejer og dennes udlejningsaktivitet, herunder oplysninger om antal udlejningsdage. Hertil kan det
undersøges nærmere, hvordan udlejningsplatformene sikrer, at udlejers kontaktoplysninger er
korrekte, og at adressen er fuldstændigt angivet – herunder med postnummer, etage og placering
(højre/venstre) – så der ikke kan opstå tvivl om, hvilken ejendom udlejningen vedrører.
Det bemærkes, at styrelsen i dag har hjemmel til at indhente forbrugsoplysninger fra
forsyningsselskaber, jf. sommerhuslovens § 10 a. En sådan indhentning kan betragtes som mere
vidtgående end indhentning af oplysninger om udlejningsaktiviteten fra udlejningsplatforme.
Der vil endvidere være behov for at afklare forholdet til dansk ret og EU-retten i øvrigt, herunder også
forholdet til forordningen om digitale tjenester (DSA)
14
, som hører under Digitaliseringsministeriets
ressortområde.
Det vil dertil være hensigtsmæssigt for tilsynet, hvis udlejningsplatformene havde kendskab til, om
udlejeren er den reelle ejer af udlejningsenheden, eller om der foreligger fuldmagt til fremleje. Sådanne
oplysninger bidrager til øget gennemsigtighed, mindsker risikoen for konflikter mellem ejere, lejere og
myndigheder samt forebygger uautoriseret udlejning, hvilket samlet set understøtter, at udlejningen
sker i overensstemmelse med lovgivningen. Styrelsen er ikke bekendt med, om udlejningsplatformene
er i besiddelse af disse oplysninger.
Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsens vurdering, at en sådan oplysningspligt ikke falder ind under STR-
forordningens anvendelsesområde.
Det vurderes, at en lovbestemt oplysningspligt vil kunne tilvejebringe de nødvendige oplysninger for at
sikre tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig i konkrete sager ved begrundet
mistanke. I det omfang en lovbestemt oplysningspligt alene omfatter udlejningsplatforme, vil den ikke
kunne bidrage med oplysninger i tilsynssager, hvor den egen fulde helårsbolig udlejes uden brug af
udlejningsplatform.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2065 af 19. oktober 2022 om et indre marked for digitale tjenester og om ændring af direktiv
2000/31/EF (forordning om digitale tjenester).
14
22
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Orientering om offentliggørelse af evaluering af tilsynet med reglerne om udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v., fra by-, land- og kirkeministeren
3085969_0023.png
Bilagsoversigt
Bilag 1. Høringssvar
23