Udvalget for Landdistrikter og Øer 2025-26
ULØ Alm.del Bilag 13
Offentligt
3085540_0001.png
Tværforbindelsen
- Gevinster for borgerne
Kalundborg Kommune, Slagelse Kommune og
Næstved Kommune i samarbejde med Region Sjælland
3. oktober 2025
Impact Economics
1
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0002.png
Indhold
1.
2.
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
4.
4.1
4.2
4.3
5.
5.1
5.2
5.3
6.
6.1
6.2
6.3
6.4
7.
8.
8.1
Sammenfatning ...............................................................................................................................3
Indledning ......................................................................................................................................... 4
Lettere adgang til uddannelse ................................................................................................... 5
Uddannelsesinstitutionerne er primært placeret i de tre største byer ........................................ 5
Få erhvervsuddannelser udbydes i alle kommuner ................................................................................. 5
Mange studerende i Vest- og Sydsjælland har over 45 minutters rejsetid ............................... 6
Kortere rejsetid til Kalundborg, Slagelse og Næstved............................................................................. 7
Lettere adgang til job ................................................................................................................... 10
Længere gennemsnitlig pendlingsafstand ................................................................................................. 10
Øget adgang til job ........................................................................................................................................................ 11
Områder tæt på motorvejen får de største gevinster............................................................................ 14
Lettere adgang til daglige gøremål, fritidsaktiviteter og besøg hos venner ............. 15
Fritidsture dækker over mange forskellige aktiviteter ......................................................................... 15
Fritidsture udgør den største gevinst ved Tværforbindelsen ........................................................... 15
Fire cases .............................................................................................................................................................................. 16
Færre trafikuheld på motorveje ................................................................................................ 18
Trafikuheld i de tre kommuner i korridoren ................................................................................................. 18
Færre ulykker på motorveje .................................................................................................................................... 18
Motorveje er mere sikre af flere grunde.......................................................................................................... 19
Øget trafik giver flere uheld, men lavere uheldsfrekvens .................................................................. 20
Referencer ........................................................................................................................................ 21
Bilag .................................................................................................................................................. 22
Erhvervsuddannelser .................................................................................................................................................. 22
Kontakt
Impact Economics
[email protected]
27 44 74 86
2
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
1. Sammenfatning
Region Sjælland og de 17 kommuner på Sjælland, Lolland og Falster arbejder på at realisere
den Sjællandske Tværforbindelse – en motorvej mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg.
Projektet er en del af den regionale trafikstrategi ”Sjælland baner vejen frem” og er den
løftestang, som for alvor kan sætte skub i udviklingsmulighederne i den vestlige del af
regionen. Den vil binde byerne bedre sammen, øge erhvervslivets adgang til arbejdskraft og
skabe lokal vækst.
Lettere adgang til uddannelse
Tværforbindelsen forkorter rejsetiden til de større uddannelsesbyer Kalundborg, Slagelse og
Næstved. Det betyder især, at unge på erhvervsuddannelser får lettere ved at pendle til
uddannelsestilbud. I dag er det kun 11 erhvervsuddannelsesretninger, der udbydes i alle tre
kommuner. De resterende 32 udbydes i en eller to af kommunerne.
I dag har mange studerende i Vest- og Sydsjælland over 45 minutters transporttid til deres
ungdomsuddannelse. Med Tværforbindelsen vil en del af de studerende få kortere rejsetid.
Lettere adgang til job
Med Tværforbindelsen får borgere i Kalundborg, Slagelse og Næstved kommuner adgang til
op til 10% flere job inden for samme rejsetid. For dem, der pendler op til en halv time, øges
antallet af mulige job med over 20%. Det giver flere muligheder for at finde arbejde, der
matcher kvalifikationer og ønsker. Samtidig kan det bidrage til en lavere ledighed.
Gevinsterne er størst i områder tæt på motorvejen, men også borgere i kommuner uden for
korridoren får bedre adgang til job.
Lettere adgang til daglige gøremål, fritidsaktiviteter og besøg hos venner
og familie
Fritidsture udgør 70% af alle personture. Selvom de hovedsageligt foregår uden for
myldretiden, hvor rejsetidsgevinsten ved Tværforbindelsen er størst, udgør fritidsturene over
50% af de samlede tidsgevinster.
Med Tværforbindelsen vil borgerne hurtigere kunne nå indkøb, fritidsaktiviteter og besøg hos
familie og venner. Kortere transport gør hverdagen mere fleksibel, styrker familielivet og øger
tilgængeligheden til både kultur- og fritidstilbud. For den enkelte borger betyder det, at det
bliver lettere at kombinere arbejde, familieliv og sociale aktiviteter.
Færre trafikuheld på motorveje
Motorveje er generelt langt mere sikre end landeveje, da de er fri for modkørende, krydsende
trafik og bløde trafikanter. Disse typer uheld udgør 50% af alle dræbte og tilskadekommende i
trafikken.
Med Tværforbindelsen flyttes en stor del af trafikken på landevejen til motorvej. Det medfører,
at uheldsfrekvensen falder, dvs. færre uheld pr. kørt kilometer. Selvom den samlede
trafikmængde øges, som følge af at Tværforbindelsen gør det nemmere at komme frem, vil
sandsynligheden for uheld blive lavere for den enkelte trafikant. Dermed opnås en øget
mobilitet uden en tilsvarende forøgelse af antallet af uheld.
3
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0004.png
2. Indledning
Region Sjælland og de 17 kommuner på Sjælland, Lolland og Falster har i 2024 fremsat
trafikudspillet ”Sjælland baner vejen frem” med ambition om at skabe bedre, hurtigere og
grønnere transport for regionens borgere og erhvervsliv. Et af de prioriterede projekter er den
Sjællandske Tværforbindelse (herefter Tværforbindelsen), som omfatter anlæg af en motorvej
mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg. Med denne baggrund har Kalundborg Kommune,
Slagelse Kommune og Næstved Kommune i samarbejde med Region Sjælland bedt Impact
Economics om at udarbejde en analyse af, hvad Tværforbindelsen betyder for borgerne.
Prioriterede projekter i Region Sjælland
Den Sjællandske Tværforbindelse
Andre prioriterede vejforbindelser
Prioriterede baneforbindelser
Kort om analysen
Analysen af tilgængelighed til job og uddannelse er udarbejdet på baggrund af data om
rejsetider fra den landsdækkende trafikmodel Grøn Mobilitetsmodel, som anvendes af
Vejdirektoratet i analyser af større infrastrukturprojekter. Beregningerne i Grøn
Mobilitetsmodel er udført af Artelia.
I analysen har vi sammenlignet rejsetiderne i to scenarier:
1.
2.
Et basisscenarie uden Tværforbindelsen.
Et projektscenarie med Tværforbindelsen.
Begge scenarier er opgjort for 2035.
Rapporten er inddelt i fire hovedafsnit. I næste afsnit beskriver vi, hvordan Tværforbindelsen
giver lettere adgang til uddannelse. I afsnit 4 beskriver vi, hvordan Tværforbindelsen giver
lettere adgang til job. I afsnit 5 redegør vi for, hvordan Tværforbindelsen giver lettere adgang
til fritidsaktiviteter, daglige gøremål og besøg hos familie og venner. Endelig uddyber vi i
afsnit 6, hvordan motorveje har færre trafikuheld end landeveje.
4
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0005.png
3. Lettere adgang til uddannelse
I dette afsnit beskriver vi, hvad Tværforbindelsen betyder for adgangen til uddannelse, med
fokus på erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser.
3.1 Uddannelsesinstitutionerne er primært placeret i de tre
største byer
I de tre kommuner, som Tværforbindelsen går igennem, er uddannelsesinstitutionerne
primært placeret i Kalundborg, Slagelse og Næstved, jf. figur 1. I Kalundborg Kommune findes
der desuden uddannelsesinstitutioner i Høng og Svebølle.
Figur 1. Oversigt over uddannelsesinstitutioner i kommunerne nær Tværforbindelsen
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet (2025).
3.2 Få erhvervsuddannelser udbydes i alle kommuner
Erhvervsuddannelserne i de tre kommuner omfatter 43 unikke uddannelser, jf. tabel 1. Det er
dog kun 11 af de 43 erhvervsuddannelser, der findes i alle tre kommuner. Resten af
erhvervsuddannelserne udbydes kun i en eller to af kommunerne. Det betyder, at mange af
de unge på erhvervsuddannelserne skal pendle (eller flytte) for at få den uddannelse, de gerne
vil have. Med Tværforbindelsen bliver det nemmere for dem at pendle.
En fuld oversigt over uddannelser fremgår af bilag.
5
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0006.png
Tabel 1. Antal erhvervsuddannelser man kan tage en, to eller i alle tre kommuner
Hovedområde
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretning
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
I alt
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet (2025).
En kommune
3
0
1
12
16
To
kommuner
7
1
0
8
16
Alle tre
kommuner
0
4
3
4
11
I alt
10
5
4
24
43
For de gymnasiale uddannelser er det muligt at tage på almen (stx), merkantil (hhx) og teknisk
(htx) studentereksamen i alle tre kommuner. Det samme gælder for hf-eksamen. Som den
eneste by i de tre kommuner er det muligt at tage en international gymnasial uddannelse i
Næstved.
3.3 Mange studerende i Vest- og Sydsjælland har over 45
minutters rejsetid
Børne- og Undervisningsministeriet har opgjort, hvor stor andel af ansøgerne som har mere
end 45 minutters transporttid til deres ungdomsuddannelse med kollektiv transport eller
cykel. For Vest- og Sydsjælland er det over 50% for Eud, jf. figur 2. Men også for Htx og Stx er
der en væsentlig større andel, der har mere end 45 minutters transporttid, end i både
Østsjælland og i hele landet. Med Tværforbindelsen vil rejsetiden kunne reduceres markant for
en del af de studerende. De studerende med adgang til bil vil få umiddelbar nytte af
Tværforbindelsen, mens de studerende, der anvender kollektiv transport, vil få kortere rejsetid
i det omfang, at busruterne omlægges til at benytte Tværforbindelsen.
Figur 2. En stor andel af de studerende i Vest- og Sydsjælland har langt til uddannelse
Andelen af ansøgere, som har mere end 45 minutters transporttid til 1. prioritet
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Eud
Hf
Vest- og Sydsjælland
Htx
Østsjælland
Hhx
Stx
Hele landet
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet (2024).
Note: Vest- og Sydsjælland samt Østsjælland er en underopdeling af Region Sjælland.
Note: Transporttid er opgjort som elevens rejsetid fra bopæl til institution, inkl. ventetid undervejs, med enten offentlig
transport i fast rutefart (inkl. gang) eller cykel i hele minutter.
6
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0007.png
3.4 Kortere rejsetid til Kalundborg, Slagelse og Næstved
Med Tværforbindelsen reduceres rejsetiden i bil med op til 24 minutter i myldretiden i 2035
sammenlignet med en situation uden Tværforbindelsen, jf. figur 3, figur 4 og figur 5.
Jo længere et stykke af Tværforbindelsen, som trafikanterne anvender, desto mere rejsetid
sparer de. Rejsende til Kalundborg fra Næstved, Sydsjælland syd og øst for Næstved samt Møn
og Lolland-Falster sparer op til 24 minutter. Men også rejsende fra Fyn og Jylland via
Storebæltsbroen kan spare 4-8 minutter, når de anvender den nordlige del af
Tværforbindelsen fra Slagelse. Ligeledes vil rejsende til og fra Køge, Ringsted og Slagelse
kommuner opleve 1-4 minutter kortere rejsetid.
Figur 3. Sparet rejsetid til Kalundborg med Tværforbindelsen, 2035, minutter
Rejsetid er angivet i bil i myldretiden
Kilde: Impact Economics på baggrund af beregninger med Grøn Mobilitetsmodel.
7
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0008.png
For rejsende til og fra Slagelse er tidsgevinsterne mindre, da de rejsende kun kan anvende en
del af Tværforbindelsen. Den største reduktion i rejsetiden findes for rejser til Kalundborg og
Samsø mod nord samt Næstved, og Sydsjælland syd og øst for Næstved samt Møn og Lolland-
Falster mod syd. Til disse destinationer kan rejsetiden reduceres med op til 12 minutter, jf. figur
4.
Figur 4. Sparet rejsetid til Slagelse med Tværforbindelsen, 2035, minutter
Rejsetid er angivet i bil i myldretiden
Kilde: Impact Economics på baggrund af beregninger med Grøn Mobilitetsmodel.
8
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0009.png
For rejsende mellem Næstved og Kalundborg og Samsø reduceres rejsetiden med op til 24
minutter, jf. figur 5. Men også rejsende til og fra Fyn og Jylland via Storebæltsbroen sparer 4-8
minutter, når de anvender den sydlige del af Tværforbindelsen fra Slagelse. Ligeledes vil der
være op til 4 minutter kortere rejsetid for rejsende til og fra områder syd for Slagelse og øst for
Kalundborg.
Figur 5. Sparet rejsetid til Næstved med Tværforbindelsen, 2035, minutter
Rejsetid er angivet i bil i myldretiden
Kilde: Impact Economics på baggrund af beregninger med Grøn Mobilitetsmodel.
9
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0010.png
4. Lettere adgang til job
Tværforbindelsen reducerer rejsetiden. Det gør det nemmere at søge job længere væk.
Derved får personer i særligt Næstved, Slagelse og Kalundborg kommuner adgang til flere job.
Det har flere fordele. For det første er det lettere at finde et job, der matcher ens kvalifikationer
og ønsker, når man har et større udbud af job at vælge imellem. Det er til fordel for både
arbejdstagere og arbejdsgivere. For det andet kan det bidrage til at reducere
arbejdsløsheden, hvis der er geografisk fordel på, hvor stor arbejdsløshed, der er.
Kort om metoden
Tilgængeligheden til job er opgjort på samme måde som i erhvervsanalyser af andre
vejprojekter. Det vil sige at den samlede tilgængelighed er beregnet ud fra hvor mange
ekstra job, der kan nås i scenariet med Tværforbindelsen sammenlignet med scenariet
uden Tværforbindelsen inden for fx en times rejsetid. Det samme er opgjort med alle
andre rejsetider. Efterfølgende er det vægtet sammen til en samlet ændring, hvor
vægtene er hvor stor en andel af pendlerne i en kommune, der rejser så langt. Da der er
flere, der pendler korte afstande (kortere rejsetider), kommer ændringer i
tilgængeligheden inden for en kortere rejsetid til at vægte mere i den samlede opgørelse.
4.1 Længere gennemsnitlig pendlingsafstand
Borgerne i Kalundborg, Næstved og Slagelse kommuner pendler i gennemsnit længere end
den danske befolkning om helhed, jf. tabel 2. Hvor den gennemsnitlige pendlingsafstand er
22,5 km på landsplan, er den 26,7 km i Kalundborg Kommune og 30,8 km i både Slagelse og
Næstved kommuner.
Tabel 2. Gennemsnitlig pendlingsafstand, 2023, km
Hele landet
Kalundborg
Kommune
26,7
Slagelse
Kommune
30,8
Næstved
Kommune
30,8
Gennemsnitlig pendlingsafstand
Kilde: Danmarks Statistik (2025).
22,5
10
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0011.png
Den længere gennemsnitlige pendlingsafstand dækker over, at væsentligt flere pendler over
50 km end blandt befolkningen i hele landet, jf. figur 6. Til gengæld er der færre, der pendler
korte afstande.
Figur 6. Pendlingsafstande, 2023, km
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
< 5 km
5-10 km
10-20 km 20-30 km 30-40 km 40-50 km
Kalundborg Kommune
Slagelse Kommune
> 50 km
Hele landet
Næstved Kommune
Kilde: Danmarks Statistik (2025).
4.2 Øget adgang til job
Etableringen af Tværforbindelsen vil gøre det hurtigere at rejse på tværs fra Kalundborg til
Næstved. Det betyder, at personer, der benytter Tværforbindelsen, kan pendle til flere job
inden for den samme rejsetid. Vi beskriver i dette afsnit, hvor mange flere job man kan nå
inden for den samme rejsetid, hvis Tværforbindelsen etableres.
Adgang til op til 10% flere job i de kommuner Tværforbindelsen forbinder
Etableringen af Tværforbindelsen medfører, at borgerne i Kalundborg, Slagelse og Næstved
kommuner samlet set får adgang til op til 10% flere job inden for den samme rejsetid, jf. figur
8.
Men Tværforbindelsen giver også adgang til et større arbejdsmarked for borgerne i en række
andre kommuner. Således får borgerne i Faxe, Vordingborg og Guldborgsund kommuner
samlet set adgang til 3-5% flere job. Men også borgerne i Kerteminde og Nyborg kommuner
på Østfyn samt Sorø, Stevns og Lolland kommuner oplever, at de samlet set kan nå 1-3% flere
job inden for den samme rejsetid.
11
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0012.png
Figur 7. Ændring i tilgængelighed til job, kommuneniveau
Kilde: Impact Economics på baggrund af beregninger med Grøn Mobilitetsmodel.
12
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0013.png
Adgang til job stiger med op til 23% inden for en rejsetid på en halv time
Når vi har opgjort den samlede ændring i tilgængeligheden til job, har vi taget højde for, hvor
langt borgerne i hver kommune pendler. Ser man i stedet på, hvor mange ekstra job der kan
nås inden for en givet rejsetid, viser det sig, at Tværforbindelsen særligt øger
tilgængeligheden af job inden for en rejsetid på en halv time. Her øges antallet af job med
23% for borgerne i Slagelse Kommune og ca. det samme for borgerne i Kalundborg
Kommune, jf. tabel 2.
Indenfor en rejsetid på 1 time stiger antallet af job borgerne kan nå med 3-9%, mens antallet
stiger med 1-3% inden for 1�½ time. Da der er flest, der pendler korte afstande (jf. figur 6),
vægter det mere i den samlede vurdering.
Tabel 3. Ændring i tilgængelighed til job
Indenfor �½ time
Kalundborg Kommune
Slagelse Kommune
Næstved Kommune
Kilde: Impact Economics.
Indenfor 1 time
6%
3%
9%
Indenfor 1�½ time
2%
1%
3%
Samlet
10%
7%
8%
22%
23%
16%
13
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0014.png
4.3 Områder tæt på motorvejen får de største gevinster
Vi har også opgjort den øgede tilgængelighed til job på mindre områder, jf. figur 8. Det viser,
at det særligt er i de områder, der ligger tættest på den nye motorvej, at tilgængeligheden til
job øges.
Figur 8. Ændring i tilgængelighed til job, detaljeret
Kilde: Impact Economics på baggrund af beregninger med Grøn Mobilitetsmodel.
14
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0015.png
5. Lettere adgang til daglige gøremål,
fritidsaktiviteter og besøg hos venner og
familie
I dette afsnit beskriver vi, hvordan Tværforbindelsen letter adgangen til at foretage daglige
gøremål, lave fritidsaktiviteter samt besøge venner og familie.
5.1 Fritidsture dækker over mange forskellige aktiviteter
Fritidsture er en samlet betegnelse for ture, der hverken er pendlerture til og fra arbejde og
uddannelse eller erhvervsture som er ture, der foregår som en del af ens arbejde. Fritidsture
dækker over ture i forbindelse med daglige gøremål som indkøb og hente eller bringe børn,
ture til fritidsaktiviteter, besøg hos familie og venner og andre sociale aktiviteter. De adskiller
sig fra pendlerture til og fra arbejde og uddannelse ved, at en langt større andel foregår i bil,
og at længden af fritidsturene generelt er kortere.
I 2035 står fritidsture for ca. 70% af alle de daglige ture. Heraf er 44% af fritidsturene
indkøbsture, 29% er ture med besøgsformål, 15% er med hente/bringe-formål, mens de
resterende fritidsture udgør 12%, jf. figur 9.
Figur 9. Fordeling af fritidsture på formål
Øvrige fritidsformål
12%
Hente/bringe
15%
44%
Indkøbsture
29%
Besøgsformål
Kilde: Artelia, EY og Urban Creators (2025).
Note: Andele er baseret på en opgørelse for Hovedstadsområdet.
5.2 Fritidsture udgør den største gevinst ved
Tværforbindelsen
Selvom fritidsture i højere grad end fx pendlerture foregår uden for myldretiden, udgør de
samlet set den største gevinst ved Tværforbindelsen, jf. tabel 4. Fritidsturene udgør således
53% af de samlede tidsgevinster for personturene. Hertil kommer tidsgevinster for vare- og
lastbiler. Gevinsterne for dem er dog også mindre end for fritidsturene alene.
Hovedparten af fritidsturene er ture til og fra destinationer i Kalundborg, Slagelse og Næstved
kommuner. Det har således en stor gevinst for borgerne i de tre kommuner, at
Tværforbindelsen gør det hurtigere at komme rundt.
15
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0016.png
Tabel 4. Tidsgevinster personture, mio. kr. nutidsværdi 2025 og %
Tidsgevinst, mio. kr.
Fritid
Erhverv
Pendlerture
I alt
4.000
1.800
1.700
7.500
Andel
53%
24%
23%
100%
Kilde: Impact Economics på baggrund af beregninger med Grøn Mobilitetsmodel og TERESA-modellen.
Note: Alle gevinster er afrundet til hele hundreder.
5.3 Fire cases
Herunder har vi beskrevet fire hypotetiske cases, der illustrer gevinsterne ved, at
Tværforbindelsen gør det lettere at nå sine daglige gøremål, deltage i fritidsaktiviteter og
besøge venner og familie.
Figur 10. Kort over geografisk placering af de fire cases
Kilde: Impact Economics
16
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0017.png
Case 1: En hurtigere tur til indkøb i Slagelse
En borger i Gørlev vælger ofte at tage til Slagelse for at foretage større indkøb, fordi
udbuddet af butikker og specialforretninger er større dér. I dag tager turen frem og
tilbage ca. tre kvarter. Med etableringen af Tværforbindelsen forkortes rejsetiden frem og
tilbage til en halv time. Det betyder, at indkøbsturen nemmere kan passes ind i
hverdagen, for eksempel efter arbejde eller som en spontan tur, hvis man mangler noget,
der ikke kan fås i Gørlev. For borgeren er det en forbedring, der gør det nemmere at bo i
en mindre by i oplandet.
Case 2: Bedsteforældre, der kan hjælpe oftere
Et par i Slagelse, som fortsat er på arbejdsmarkedet, har børnebørn i Kalundborg. I dag
tager turen frem og tilbage mellem de to byer ca. 1�½ time. Det gør, at det kan være en
udfordring at tilbyde hjælp i hverdagen, ved for eksempel at hente børnebørnene fra
institution. Med Tværforbindelsen reduceres køretiden hver vej med knap et kvarter,
hvilket gør en forskel i en travl hverdag. Den kortere transporttid betyder, at det bliver
nemmere at kombinere arbejdsliv og familieliv. For bedsteforældrene betyder det, at de
kan være mere aktive i børnebørnenes hverdag, og for forældrene giver det en fleksibilitet,
som kan lette logistikken i perioder med lange arbejdsdage.
Case 3: Nemmere adgang til fritidsaktiviteter i Næstved
En beboer i Fuglebjerg benytter jævnligt den nye svømmehal i Næstved. I dag tager turen
ca. 21 minutter hver vej. Med Tværforbindelsen tager turen hver vej kun 10 minutter. Det
gør det muligt at tage af sted oftere – også på hverdage. For borgeren betyder det, at
svømning kan indgå som en fast aktivitet flere gange om ugen. Dermed bidrager
Tværforbindelsen til, at flere i oplandet til Næstved får gavn af investeringen i den nye
svømmehal.
Case 4: Hurtigere hjælp i akutte situationer
For borgere i Kalundborg Kommune er Slagelse Sygehus og Holbæk Sygehus de to
nærmeste sygehuse. De spiller derfor en vigtig rolle, fx når der er akutte hændelser, hvor
hvert minut kan have betydning. I dag tager det ca. lige lang tid fra Kalundborg til hver af
de to sygehuse. Med Tværforbindelsen reduceres transporttiden mellem Kalundborg og
Slagelse Sygehus med cirka et kvarter. Det kan være afgørende i situationer, hvor
patienter skal hurtigt frem til akutmodtagelsen, og det øger dermed trygheden for
borgerne. For sundhedsberedskabet betyder den kortere rejsetid, at responstiden for
ambulancer og anden udrykning forbedres, hvilket styrker beredskabets effektivitet.
Case 5: Nemmere at tiltrække arbejdskraft for Novo Nordisk
Novo Nordisk i Kalundborg tiltrækker medarbejdere fra hele Sjælland. Med
Tværforbindelsen vil det blive op til 24 minutter hurtigere hver vej at pendle i bil til Novo
Nordisk i Kalundborg fra Midt- og Sydsjælland samt Møn og Lolland-Falster. Det gør det
nemmere for Novo Nordisk at tiltrække medarbejdere.
En potentiel medarbejder bor i dag i Næstved og pendler til sit arbejde i København. Det
tager ca. lige så lang tid som at pendle til Novo Nordisk i Kalundborg. Med
Tværforbindelsen kan hun spare ca. tre kvarter hver dag ved at skifte job til Novo Nordisk i
Kalundborg. Det styrker dermed Novo Nordisks muligheder for at rekruttere hende i
konkurrencen med arbejdsmarkedet i København.
17
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0018.png
6. Færre trafikuheld på motorveje
I dette afsnit beskriver vi, hvad Tværforbindelsen betyder for trafikuheld.
6.1 Trafikuheld i de tre kommuner i korridoren
I de sidste fem år har der i gennemsnit været færre uheld pr. vognkm på de statslige landeveje
i de tre kommuner i korridoren end på alle de statslige landeveje i hele landet, jf. figur 11. De
statslige landeveje i Kalundborg Kommune består af rute 22 samt den del af rute 23, der ikke
er motortrafikvej. I Slagelse Kommune er det udelukkende rute 22, mens det i Næstved
Kommune dækker over rute 22, rute 14 og rute 54.
Ulykkerne kan opdeles i person- og materialeskadeulykker. For personskadeulykkerne ligger
de statslige landeveje i Slagelse Kommune over landsgennemsnittet, mens de for Kalundborg
og Næstved kommuner ligger på niveau. For materielskadeulykkerne ligger de statslige
landeveje i Kalundborg Kommune på niveau med landsgennemsnittet, mens de statslige
landeveje i Slagelse og Næstved kommuner ligger et stykke under landsgennemsnittet.
Figur 11. Færre ulykker end på landsplan på de statslige landeveje i kommunerne i korridoren
Ulykkesfrekvens på øvrige statsveje
1
, gennemsnit 2020-2024
0,180
0,160
0,140
0,120
0,100
0,080
0,060
0,040
0,020
0,000
Personskadeulykker pr mio
vognkm
Matrielskadeulykker pr. mio
vognkm
Ulykker i alt
pr. mio vognkm
Kalundborg Kommune
Næstved Kommune
Slagelse Kommune
Hele landet
Kilde: Vejdirektoratet (2025).
Note:
1
’Øvrige statsveje’ er statsveje som ikke er hverken motorveje eller motortrafikveje, dvs. typisk statslige landeveje.
6.2 Færre ulykker på motorveje
Antallet af ulykker er generelt lavere på motorveje end på andre veje, når man tager højde for,
hvor meget trafi,k der kører på vejene, jf. figur 12. Med andre ord vil det være en gevinst for
trafiksikkerheden, hvis man kan flytte trafikken fra en landevej til en motorvej. Forskellen er
særligt stor for personskadeulykker, hvor der er 340% flere personskadeulykker på andre veje
end motorveje. For materielskadeulykker, som der sker flere af på alle vejtyper, er der næsten
dobbelt så mange ulykker på andre veje end på motorveje. Det sker på trods af, at
hastighederne på motorveje er væsentligt højere end på det øvrige vejnet, og at højere
hastigheder i sig selv er medvirkende til flere alvorlige ulykker.
En mindre del af personskadeulykkerne medfører dødsfald. I 2024 var der samlet set 145, der
mistede livet i trafikken. Heraf skete 59% af dødsfaldene på landeveje, mens kun 8% skete på
motorveje (de resterende 33% skete på byveje). Det lave antal dødsfald på motorveje sker på
trods af, at motorvejene står for 35% af de kørte km i 2024 (Vejdirektoratet 2025b).
18
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0019.png
For de eksisterende trafikanter vil etableringen af Tværforbindelsen dermed bidrage til en
reduktion i antallet af dødsfald samt ulykker med person- og materielskade.
Figur 12. Færre ulykker på motorveje for hvert kørt km
Ulykker på motorveje og øvrige statsveje opgjort pr. mio. vognkm, 2024
+
114
%
+
91
%
0,121
0,150
+
340
%
0,029
0,063
0,070
0,007
Personskadeulykker
pr. mio vognkm
Matrielskadeulykker
pr. mio vognkm
Motorveje
Kilde: Vejdirektoratet (2025).
Ulykker i alt
pr. mio vognkm
Andre statsveje
6.3 Motorveje er mere sikre af flere grunde
Motorveje er den sikreste vejtype, fordi der ikke findes modkørende, bløde trafikanter eller
krydsende trafik, ligesom man ikke møder modkørende. Der gøres desuden et stort arbejde
med at indtænke trafiksikkerhed i forbindelse med nybyggeri.
Vejdirektoratet arbejder med 10 forskellige ulykkestyper i deres ulykkesstatistik. Af de 10
ulykkestyper undgår man helt de fem typer ved kørsel på motorveje. Det er både ulykker med
ligeudkørende med modsat kurs, tre typer ulykker i forbindelse med sving og ikke mindst
ulykker med fodgængere eller cyklister, jf. figur 13. De fem ulykkestyper udgør i sig selv 50% af
alle dræbte og tilskadekomne i trafikken i 2024.
Yderligere tre ulykkestyper er der færre af på motorveje. Det er ulykker med svingning, hvor
begge trafikanter har samme kurs, ulykker med parkerede køretøjer og ulykker med
genstande, dyr og lignende. De udgør 19% af alle dræbte og tilskadekomne. Endelig er der to
ulykkestyper, der fortsat forekommer: Eneulykker og ulykker med ligeudkørende, der har
samme kurs. Der er ikke umiddelbar tilgængelig statistik for, om der sker færre af disse typer
uheld på motorveje. De udgør 21% af alle dræbte og tilskadekomne i trafikken.
19
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0020.png
Figur 13. Oversigt over ulykkestyper. Ændring fra landevej til motorvej
% angiver fordeling af alle dræbte og tilskadekomne i trafikken i 2024.
Kilde: Vejdirektoratet (2025b).
6.4 Øget trafik giver flere uheld, men lavere uheldsfrekvens
Etableringen af Tværforbindelsen øger mobiliteten. Når det bliver hurtigere at komme frem,
vil flere vælge at rejse. Den øgede trafik medfører i sig selv flere uheld. Det opvejer en del af
gevinsten, ved at motorvejen er sikrere, og at der derfor kommer færre uheld, når den
eksisterende trafik flyttes over på motorvejen. Det er usikkert, om det samlet set betyder, at
der kommer flere eller færre uheld. Det kommer an på det præcise design af motorvejen og
til- og frakørsler til den.
I den samfundsøkonomiske analyse (Impact Economics 2025) er der anvendt en
standardmetode (ENVI-modellen) til at opgøre antallet af uheld. Metoden medfører, at
etableringen af Tværforbindelsen og den deraf øgede trafik samlet set giver 1,8 flere
trafikuheld med personskade årligt i 2035. Et detaljeret design med henblik på at minimere
antallet af ulykker kan medføre et andet resultat.
I stedet for at se på det samlede antal uheld, kan et andet mål være uheldsfrekvensen, der
opgør hvor mange uheld, der sker pr. mio. vognkm. Dermed tages der højde for at mobilitet
kommer med en omkostning i form af uheld. Målt på uheldsfrekvensen medfører
etableringen af Tværforbindelsen, at der samlet set sker færre uheld pr. kørt vognkm, jf. tabel
5. Med andre ord vil sandsynligheden for at en trafikant oplever et uheld falde for hver kørte
kilometer ved etableringen af Tværforbindelsen.
Tabel 5. Uheldsfrekvens, uheld pr. mio. vognkm
Uden
Tværforbindelsen
Uheld med personskade
Uheld med materielskade
0,0375
0,1245
Med
Tværforbindelsen
0,0374
0,1242
Ændring
-0,0001
-0,0003
Kilde: Impact Economics på baggrund af beregninger med Grøn Mobilitetsmodel og ENVI-modellen.
20
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
7. Referencer
Artelia, EY og Urban Creators (2025). Tværgående mobilitetsanalyser for hovedstadsområdet.
Fase 2 – Opstilling af løsningsmuligheder og scenarier for 2035.
Børne- og Undervisningsministeriet (2024). Tal der taler om rejsetid til ungdomsuddannelse.
Børne- og Undervisningsministeriet (2025). UddannelsesGuiden. ug.dk.
Danmarks Statistik (2025). Statistikbanken. Tabel AFSTB3.
Impact Economics (2025). Samfundsøkonomisk analyse af Tværforbindelsen.
Vejdirektoratet (2025). Trafiksikkerhed og ulykkesstatistik.
www.vejdirektoratet.dk/tema/trafiksikkerhed-og-ulykkesstatistik.
Vejdirektoratet (2025b). Trafikulykker for året 2024. Rapport. Juni 2025.
21
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0022.png
8. Bilag
I dette bilag fremgår baggrunden for opgørelsen af antal erhvervsuddannelsesretninger i de
tre kommuner.
8.1 Erhvervsuddannelser
Samlet set findes der mere end 100 erhvervsuddannelser. Herunder fremgår de 43
erhvervsuddannelser, det er muligt at tage i Kalundborg, Slagelse og Næstved kommuner.
Erhvervsuddannelserne er inddelt i fire hovedområder:
Fødevarer, jordbrug og oplevelser (Tabel 6)
Kontor, handel og forretning (Tabel 7)
Omsorg, sundhed og pædagogik (Tabel 8)
Teknologi, byggeri og transport (Tabel 9).
Tabel 6. Erhvervsuddannelser inden for hovedområdet Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Uddannelse
Anlægsgartner
Anlægsstruktør, bygningsstruktør og brolægger
Bager og konditor
Dyrepasser
Ernæringsassistent
Gartner
Gastronom
Gourmetslagter
Landbrugsuddannelsen
Tjener
I alt
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet (2025).
Kalundborg
Kommune
x
Slagelse
Kommune
x
x
x
Næstved
Kommune
x
x
x
x
x
x
x
x
x
4
8
x
5
x
x
x
Tabel 7. Erhvervsuddannelser inden for hovedområdet Kontor, handel og forretning
Uddannelse
Detailhandelsuddannelsen
Eventkoordinator
Finansuddannelsen
Handelsuddannelsen
Kontoruddannelsen
I alt
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet (2025).
Kalundborg
Kommune
x
Slagelse
Kommune
x
x
Næstved
Kommune
x
x
x
x
x
5
x
x
x
4
x
x
x
5
22
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085540_0023.png
Tabel 8. Erhvervsuddannelser inden for hovedområdet Omsorg, sundhed og pædagogik
Uddannelse
Pædagogisk assistent
Serviceassistent
Social- og sundhedsassistent
Social- og sundhedshjælper
I alt
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet (2025).
Kalundborg
Kommune
x
Slagelse
Kommune
x
x
Næstved
Kommune
x
x
x
3
x
x
5
x
x
3
Tabel 9. Erhvervsuddannelser inden for hovedområdet Teknologi, byggeri og transport
Uddannelse
Anlægsstruktør, bygningsstruktør og brolægger
Automatiktekniker
Bygningsmaler
Data- og kommunikationsuddannelsen
Elektriker
Entreprenør- og landbrugsmaskinuddannelsen
Forsyningsoperatør
Frisør
Industrioperatør
Industriteknikeruddannelsen
Industriteknikeruddannelsen
Lager- og terminaluddannelsen
Lastvognsmekaniker
Murer
Personvognsmekaniker
Procesoperatør
Produktør
Smed
Stukkatør
Tandklinikassistent
Træfagenes byggeuddannelse
Vejgodstransportuddannelsen
VVS-energiuddannelsen
Værktøjsuddannelsen
I alt
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet (2025).
Kalundborg
Kommune
Slagelse
Kommune
x
x
x
x
Næstved
Kommune
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
7
18
15
x
x
x
x
x
x
x
23