Udvalget for Landdistrikter og Øer 2025-26
ULØ Alm.del Bilag 13
Offentligt
3085539_0001.png
Sjælland baner
vejen frem
Region Sjælland
og kommunernes
fælles ønsker og
ambitioner for
den fremtidige
udvikling af
den trafikale
infrastruktur
2024
Region Sjælland og de 17 kommuner
prioriterer nedenstående seks infrastrukturprojekter
Den Sjællandske Tværforbindelse
Den Sjællandske timemodel
Løsning for vejforbindelserne mellem Roskilde, Køge og Ringsted
Klar til åbningen af Femern forbindelsen i 2029
Udbygning af hele rute 9 med fremskudt færgeleje ved Tårs
Dobbeltspor Køge-Køge Nord med ekstra perron på Køge Station
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085539_0002.png
Region Sjælland og kommunerne
står sammen
’Sjælland baner vejen frem’ beskriver Region Sjælland
og kommunernes fælles ønsker og ambitioner for den
fremtidige udvikling af den trafikale infrastruktur.
Region Sjælland og kommunerne har stået tæt sam-
men siden 2007 for at sikre udviklingen af den trafi-
kale infrastruktur. Det er nødvendigt at stå sammen
for at markere os på den landspolitiske dagsorden.
Bæredygtig udvikling
Udvikling af infrastrukturen skal ske med stort
hensyn til miljøet – herunder klimaet, biologisk
mangfoldighed, ressourceforbrug og menneskers
sundhed. Beslutningsprocesser skal være åbne og
inddragende, og beslutninger skal altid tages på
baggrund af miljøkonsekvensundersøgelser.
Bæredygtig udvikling handler også om den sociale
og økonomiske bæredygtighed, og om at give lige
muligheder for alle. Sjælland baner vejen frem peger
på en række infrastrukturprojekter og temaer, der
alle er nødvendige for at sikre balance i den geogra-
fiske udvikling, så bosætning, pendling, uddannelse
og erhverv også understøttes på Sjælland og øerne.
Sammenhæng i regionen
og regionen i sammenhæng
Mange af regionens borgere er hver dag afhængige af let adgang til en af de større byer og de trafikale
knudepunkter. Det er unge til uddannelse eller folk, der skal på arbejde eller til fritidsaktiviteter.
Erhvervslivet har behov for, at ansatte kan komme frem og varer og tjenesteydelser bliver leveret.
Fælles for dem alle er, at de er afhængige af, at infrastrukturen skaber
sammenhæng i regionen.
Hovedstaden er vores nabo med mange arbejdspladser, uddannelsestilbud og attraktioner. Hundred tusinde
pendler hver dag fra Region Sjælland til Hovedstadsregionen. Samtidigt stiger efterspørgslen af kvalificeret
arbejdskraft til regionens store virksomheder, hvilket forøger indpendlingen. Vi skal udnytte potentialerne
ved at se
regionen i sammenhæng
og sikre forbindelserne både ind og ud af regionen. Vi skal udnytte, at
regionen ligger i hjertet af de store transportkorridorer, både nationalt mellem Jylland og Hovedstaden,
og internationalt mellem Tyskland og Sverige.
For at styrke sammenhængen i regionen og regionen i sammenhæng peger Region Sjælland
og de 17 kommuner på nedenstående projekter.
Den Sjællandske Tværforbindelse
En motorvejsforbindelse mellem Kalundborg -
Slagelse – Næstved vil halvere rejsetiden og skabe
bedre forbindelse til Storebæltsbroen og den
kommende Femern Bælt forbindelse.
Tværforbindelsen er den løftestang, som for alvor
kan sætte skub i udviklingsmulighederne i den
vestlige del af regionen. Den vil binde byerne bedre
sammen, øge erhvervslivets adgang til arbejdskraft
og skabe lokal vækst.
Store trafikale udfordringer
Attraktive transportmuligheder er helt afgørende
for udviklingsmulighederne i Region Sjælland. Men
tre udfordringer fremstår klart; trængsel på vejene,
udfordrede transportmuligheder i landdistrikterne
og grøn omstilling af transporten.
Transportmuligheder er
afgørende for Sjælland
Regionen består af spredte købstæder, landsbyer
og landdistrikter med hovedstaden som nabo. Vi er
geografisk stor, og der er store afstande mellem det
meste.
Vi er den region i Danmark, hvor pendlerne trans-
porterer sig længst til arbejde og uddannelse -
transport er et levevilkår.
Trængsel
mod hovedstaden og mod de større
købstæder stiger stødt. Udbygning af vejnettet er
nødvendig sammen med en mere attraktiv kollektiv
trafik. En fortsat udvikling på Sjælland vil samtidig
afbalancere kørselsmønstret mod hovedstaden.
Busbetjeningen i landdistrikterne
er udfordret.
Nye mobilitetsformer og utraditionelle løsninger
skal i spil. Rygraden i løsningerne er styrkelse af
de større buslinjer og baner, og skabe forbedret
tilgængelighed til disse.
Grøn omstilling
er helt central og skal fremmes
for alle dele af transporten - både lokalt, regionalt
og nationalt. Vi er godt i gang for biler, busser og
tog - men tempoet skal op. Flere skal bruge den
kollektive trafik og fokus skal udvides til at omfatte
både lastbiler og de store biler i Flextrafikken. Dele
af løsningerne er også mere gods på jernbane og
bedre muligheder for at bruge el og brint.
Samlet løsning for vejforbindelserne
mellem Roskilde, Køge og Ringsted
herunder opgradering af rute 6 og rute 14
Trængslen mod hovedstaden og mellem byerne
Køge, Roskilde og Ringsted stiger stødt. Det resul-
terer i samfundsøkonomiske tab, støj og unødven-
digt lange transporttider for borgere og pendlere
i et stort område. Uden en Ring 5 skal der findes
alternativer, som skaber en samlet løsning for
vejforbindelserne. Opgradering af rute 6 og rute 14
er et første og tvingende nødvendige skridt.
Vigtigt erhvervsliv og
attraktivt bosætningsområde
Region Sjælland giver masser af muligheder for
virksomhederne. Der er plads og ’højt til loftet’,
kvalificeret arbejdskraft og adgang til de store
nationale og internationale transportkorridorer. Vi
har flere verdensførende erhvervsvirksomheder,
som vækster med national betydning til følge. Det
sjællandske erhvervsliv er vigtigt for Danmark.
Uddannelsesmulighederne udbygges kraftigt og
giver sammen med virksomhederne basis for
forskning og udvikling.
Regionen tilbyder attraktive bosætnings-
muligheder i købstæderne og i landdistrikterne.
Tæt på naturen og med hovedstaden inden for
umiddelbar rækkevidde.
Femern forbindelsen giver mange nye erhvervs- og
bosætnings muligheder i region, men sætter samti-
dig krav til en forsat udbygning af infrastrukturen,
for at udnytte forbindelsens potentialer til fulde.
Mulighederne er mange i Region Sjælland, men de
er alle afhængige af høj mobilitet, gode trafikale
forbindelser og sammenhæng mellem land og by.
Dobbeltspor Køge - Køge Nord
med ekstra perron på Køge Station
Vi skal have fuldt udbytte af de mange tunge inve-
steringer, der er lagt i statsbanerne på Øst- og
Midtsjælland, men strækningen mellem Køge og
Køge Nord er i dag en forhindring. Statens tog og
regionens Østbanen deler et spor, og det skaber store
kapacitetsproblemer. Øget kapacitet vil give store
forbedringer for den nyrenoverede Østbane med
muligheden for kvartersdrift og den øvrige togtra-
fik, herunder strækningen Næstved-Køge-Nivå.
Desuden vil projektet styrke den kollektive betjening
af nyt Sjællands Universitetshospital, og være et led i
at skabe en mere attraktiv togbetjening på Sjælland.
Klar til åbningen af
Femern forbindelsen i 2029
Tunnelbyggeriet står færdig i 2029. De sidste
forberedelser skal igangsættes nu. Ambitionen er,
at fjerntogsbetjening skal have minimum 2 stop
i Region Sjælland. Der skal være stop i Næstved,
Vordingborg og/eller Nykøbing Falster og et stop i
Ringsted kan også være relevant. Der skal etableres
lokal togbetjening over bæltet. Takst og billet-
systemer skal bringes på plads. Gods på bane skal
fremmes af hensyn til miljøet og trængslen på
vejene, og der skal etableres en kombiterminal i
Region Sjælland. Desuden skal mulige flaskehalse i
den internationale jernbanekorridor håndteres.
Nødvendig fokus på
Infrastrukturplan 2035
Den 28. juni 2021 indgik en lang række
af Folketingets partier aftale om
Infrastrukturplan 2035. Aftalen inde-
holder en række væsentlige projekter i
Region Sjælland, herunder motorvejene til
Kalundborg og Næstved.
Det er vores første prioritet, at alle vores
projekter i Infrastrukturplan 2035 reali-
seres fuldt ud og til tiden. Vi sikrer aktiv
opfølgning og vedholdende pres og fokus.
Den Sjællandske timemodel
Togforbindelser til København skal gøres attraktive
med højere rejsehastighed. Først dér vil flere vælge
toget i stedet for bilen - både til gavn for miljøet,
for at undgå trængsel og udnytte transporttiden.
Den Sjællandske timemodel skal sikre, at man kan
komme med toget til København på maksimalt
en time. To fikspunkter er rejsetiden fra hhv.
Nykøbing Falster og Kalundborg til Københavns
Hovedbanegård.
Udbygning af hele rute 9 med
fremskudt færgeleje ved Tårs
Ved at udbygge hele rute 9 og etablere fremskudt
færgeleje ved Tårs styrkes sammenhængen fra
Lolland-Falster til Fyn og sikrer kobling til Femern
Bælt forbindelsen. Samtidig styrkes den interne
sammenhæng på Lolland – Falster, og der ska-
bes et stærkere samlet arbejdsmarked mellem
Vestlolland, Falster og Sydsjælland.
Sjælland baner vejen frem
Sjælland baner vejen frem
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085539_0003.png
Mobilitet for alle
En stor del af regionens borgere bor uden for de store købstæder og kan have langt til uddannelse,
arbejde og servicetilbud. Det stiller krav til mobilitetsløsningerne, når vi samtidig skal sikre, at flere
vælger bæredygtig transport. Det skal være nemt at komme til det kollektive hovednet, det skal være let
at skifte mellem transportformer og det skal skabe sammenhæng mellem by og land.
Fokus på fire fælles indsatsområder, skal give høj mobilitet og tilgængelighed uanset, hvor du vælger at
bosætte dig.
Bæredygtige landdistrikter
Den kollektive trafik i landdistrikterne er øko-
nomisk udfordret og svær at opretholde. De regi-
onale busser og tog er en grundsten i betjeningen
ind til byer og uddannelsessteder og skal styrkes
med flere busser i et attraktivt R-net. Det er derfor
vigtigt, at staten ser den kollektive trafik som en
helhed og forsat investerer i den.
Derudover skal nye løsninger øge mobiliteten,
hvor den kollektive trafik har svære betingelser.
Herunder være med til at sikre opkobling til det
kollektive hovednet.
Alt sammen for at sikre, at det er muligt at leve,
arbejde og uddanne sig i hele regionen.
Knudepunktet skal gøre det let at skifte fra bil eller
cykel til en tog- eller busrejse. Et attraktivt Parker
& Rejs produkt for biler og cykler skal etableres med
en strategi for alle togstrækninger på Sjælland. Nye
Parker & Rejs anlæg og udvidelse af eksisterende er
nødvendige. Det gælder f.eks. flere parkeringspladser
ved Køge Nord og et nyt anlæg ved Roskilde Vest.
En fast kattegatforbindelse
En fast Kattegatforbindelse vil nedbringe rejsetiden
mellem Sjælland og Midt-og Nordjylland markant
og øge kapaciteten på trafiknettet mellem Øst- og
Vestdanmark. Den vil binde store dele af Danmark
markant tættere sammen og rummer et stort
udviklingspotentiale for både Region Sjælland og
hele Danmark. En fast forbindelse vil dog samtidigt
have væsentlige miljømæssige konsekvenser,
hvor en række områder vil skulle huse et nyt stort
infrastrukturanlæg.
Vi lægger vægt på, at der skal være en så åben,
dialogpræget og grundig beslutningsproces som
muligt.
Med udgangspunkt i forundersøgelsen støt-
ter vi op om det videre arbejde for en fast
Kattegatforbindelse, herunder igangsættelse af en
VVM-undersøgelse, i forventning om at fordelene
overstiger ulemperne.
Hvis en fast Kattegatforbindelse etableres, skal det
være en kombineret vej og jernbaneforbindelse
bestående af motorvej og højhastighedsbane.
Der skal være direkte motorvejstilslutning mel-
lem Kattegatforbindelsen og den Sjællandske
Tværforbindelse.
Øvrige nødvendige infrastrukturprojekter
Der skal køre direkte tog fra Nykøbing Sjælland til
København via Odsherredsbanen og direkte tog fra
Nakskov til København via Lollandsbanen. Desuden
skal der sikres direkte forbindelser til Københavns
Lufthavn fra de større byer i Region Sjælland.
Masnedsundsbroen skal udvides, så kapaciteten
matcher den kommende nye Storstrømsbro. Bedre
forbindelse mellem Syd- og Vestmotorvejen
skabes ved at forbinde tilslutningsanlæggene i hhv.
Herfølge og Borup. Det er nødvendigt at fortsætte
udvidelsen af Holbækmotorvejen til strækningen
mellem Roskilde Vest og Hornsherred på grund af en
stigende trafik.
Det er herudover relevant at forbedre en række
vejforbindelser mellem byerne og tilkørselsmulig-
hederne til motorvejene, for at sikre at vejtrafikken
også i fremtiden kan afvikles smidigt og sikkert.
Vejforbindelserne Ringsted-Næstved (Rute 14) og
Ringsted-Holbæk (rute 215) ligger først for.
Samlet indsats for cyklisme
Region Sjællands borgere, er dem, der cykler
mindst til arbejde og fritidsinteresser, og samtidig
er folkesundheden udfordret. Flere skal cykle i
Region Sjælland og vores fælles mål er 20 % flere
ture i 2030 i forhold til 2022.
Cykling er vigtig for mobiliteten, miljø og for at øge
sundheden – både i byer og på landet, og for alle
aldre. Der er et stort potentiale for at flere tager
cyklen på de mindre ture, eksempelvis til indkøb,
skole eller det nærmeste stoppested.
Konkret vil flere cykelstier, supercykelstier og
attraktive knudepunkter med gode parkerings- og
skiftemuligheder øge antallet af ture, hvor bor-
gerne vælger cyklen frem for bilen.
Attraktive trafikale knudepunkter
Passagerantallet i den kollektive trafik kan øges ved
målrettet at arbejde med trafikale knudepunkter.
Stationer, terminaler og stoppesteder skal være
attraktive, trygge og nemt tilgængelige.
Mindre trafikstøj
Trafikstøj er et stort problem flere steder i Region
Sjælland. Høj trafikstøj øger risikoen for helbreds-
problemer og giver tab af livskvalitet. Vi skal sikre at
Region Sjælland er et godt sted at bo og leve i. Støj gør
vores boligområder mindre attraktive, og påvirker
mange skoler, arbejdspladser og institutioner.
Der skal et skærpet fokus på støjbekæmpelse i Region
Sjælland, og vi skal sikre, at puljemidler til bekæm-
pelse af trafikstøj også kommer regionen til gode.
Boligområder tæt på motorvejen påvirkes i særlig
grad af støj, og her skal støjniveauet reduceres for
de berørte borgere.
De nødvendige ressourcer og hensyn for at mini-
mere støj skal indgå i vurderingen og etableringen
af nye projekter.
Unge til uddannelse
Region Sjælland har flest unge, der ikke gennemfører en
ungdomsuddannelse. Særligt studerende, der har langt til
uddannelse er udfordret. Omkring halvdelen, der ikke har en
uddannelse som 25-årige, står uden for arbejdsmarkedet,
når de er blevet 35 år. Adgangen til uddannelse for de unge er
derfor højt prioriteret.
Muligheden for at kunne komme til uddannelse er vigtig for
at være en attraktiv region, højne uddannelsesniveauet og
fastholde kvalificerede medarbejdere. Derfor er det vigtig med
indsatser, der styrker den kollektive bus- og banebetjening.
Det gælder især i landdistrikterne, hvor 62% af alle ture
med kollektiv trafik foretages af unge, der skal til skole eller
uddannelse. Det er derfor de unge, der i særlig grad er ramt,
når den kollektive trafik er udfordret.
Sjælland baner vejen frem
Sjælland baner vejen frem
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085539_0004.png
Sjælland baner vejen frem
Region Sjælland og kommunernes fælles ønsker og ambitioner
for den fremtidige udvikling af den trafikale infrastruktur.
Heino Knudsen
Region Sjælland
Mikael Smed
Vordingborg Kommune
Pernille Beckmann
Greve Kommune
Ole Vive
Faxe Kommune
Simon Hansen
Guldborgsund Kommune
Christina
Krzyrosiak Hansen
Holbæk Kommune
Martin Damm
Kalundborg Kommune
Marie Stærke
Køge Kommune
Tina Mandrup
Lejre Kommune
Holger Schou
Rasmussen
Lolland Kommune
Carsten Rasmussen
Næstved Kommune
Karina Vincent
Odsherred Kommune
Henrik Hvidesten
Ringsted Kommune
Tomas Breddam
Roskilde Kommune
Knud Vincents
Slagelse Kommune
Emil Blücher
Solrød Kommune
Gert Jørgensen
Sorø Kommune
Henning Urban
Dam Nielsen
Stevns Kommune
Trafikudspillet er udarbejdet af Region Sjælland
og de 17 kommuner på Sjælland, Lolland og Falster.
Sjælland baner vejen frem