Udvalget for Landdistrikter og Øer 2025-26
ULØ Alm.del Bilag 13
Offentligt
3085538_0001.png
Samfundsøkonomisk
analyse af Tværforbindelsen
Region Sjælland
3. oktober 2025
Impact Economics
1
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0002.png
Indhold
1.
2.
3.
3.1
3.2
3.3
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
5.
6.
6.1
6.2
6.3
6.4
Sammenfatning ...............................................................................................................................3
Indledning ......................................................................................................................................... 4
Trafikale effekter ............................................................................................................................. 5
Øget trafik i korridoren og mindre trafik på landevejen ........................................................................ 5
Stigning i personture med bil .................................................................................................................................. 6
Erhvervslivet kommer hurtigere frem................................................................................................................ 6
Samfundsøkonomi ......................................................................................................................... 7
Samfundsøkonomiske resultat ............................................................................................................................... 7
Det offentlige ...................................................................................................................................................................... 8
Trafikanter.............................................................................................................................................................................. 8
Andre effekter ..................................................................................................................................................................... 9
Følsomhedsanalyser .................................................................................................................................................... 10
En bedre samfundsøkonomi .................................................................................................................................. 12
Konsekvenserne af en fast Kattegatforbindelse ........................................................................................ 14
Referencer ........................................................................................................................................ 15
Bilag ................................................................................................................................................... 16
Trafik ........................................................................................................................................................................................ 16
Samfundsøkonomisk metode ............................................................................................................................... 16
Anden infrastruktur ...................................................................................................................................................... 17
Anlægsoverslag ............................................................................................................................................................... 17
Kontakt
Impact Economics
[email protected]
27 44 74 86
2
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
1. Sammenfatning
Region Sjælland og de 17 kommuner på Sjælland, Lolland og Falster arbejder på at realisere
den Sjællandske Tværforbindelse – en motorvej mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg.
Projektet er en del af den regionale trafikstrategi ”Sjælland baner vejen frem” og er den
løftestang, som for alvor kan sætte skub i udviklingsmulighederne i den vestlige del af
regionen. Den vil binde byerne bedre sammen, øge erhvervslivets adgang til arbejdskraft og
skabe lokal vækst.
Hurtigere rejser på tværs af Sjælland
Trafikken i korridoren forventes at stige med 40-80%, mens trafikken på de eksisterende
landeveje falder med op til 90%. For pendlere betyder det kortere rejsetider i hverdagen, og for
fritidsrejsende bliver det lettere at besøge familie, venner og fritidsaktiviteter. For erhvervslivet
betyder den forbedrede fremkommelighed, at godset kommer hurtigere frem og at de
erhvervsrejsende skal bruge kortere tid. Det giver økonomiske besparelser.
Et projekt med samfundsøkonomisk overskud
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at over en 50-årig periode overstiger gevinsterne
omkostningerne med mellem 0,9 og 1,4 milliarder kroner afhængigt af CO₂-prisen. Det svarer
til et samfundsøkonomisk afkast på mellem 3,5% og 3,6% Når den interne rente er større end
ca. 3,2%, betyder det, at gevinsterne overstiger omkostningerne, og at projektet dermed er
samfundsøkonomisk rentabelt.
Trafikanterne får størstedelen af gevinsterne, især i form af kortere rejsetid til en samlet værdi
af 11,4 mia. kr. Hovedparten af omkostningerne tilfalder det offentlige, herunder
anlægsomkostninger på godt 11 milliarder kroner. Det opvejes delvist af øgede indtægter fra
brugerbetaling på veje og afgifter på ca. 2 mia. kr.
Tværforbindelsen øger mobiliteten og får flere til at rejse. Det medfører et øget arbejdsudbud,
men også flere uheld, mere støj og et højere CO₂-udslip. Samlet set bidrager disse effekter
med en samfundsøkonomisk omkostning på 0,4 – 1 mia. kr. afhængig af CO
2
-prisen.
Robusthed
Gevinster og omkostninger for trafikanter og de deraf afledte effekter er udarbejdet med Grøn
Mobilitetsmodel, der også anvendes til andre analyser af motorvejsprojekter, fx motorvejen
Næstved-Rønnede. Den helt primære omkostning i den samfundsøkonomiske analyse er
selve anlægget af motorvejen. Her er anvendt km-priser for tre af de nyeste planlagte
motorvejsprojekter i Danmark. I praksis kan det vise sig, at Tværforbindelsen er enten billigere
eller dyrere at anlægge. Det har betydning for det samfundsøkonomiske afkast. Vores analyse
viser, at selv hvis det er lige så dyrt pr. km som det dyreste af de tre referencer, er projektet
fortsat samfundsøkonomisk rentabelt.
Vi har også udarbejdet en række andre følsomhedsanalyser. De viser, at samfundsøkonomien
er robust over for mange ændringer. Dog er det en forudsætning, at forbindelsen kan
etableres med en hastighedsgrænse på 130 km/t.
Flere gevinster med en fast Kattegatforbindelse
Tværforbindelsen vil skabe hurtigere forbindelser på tværs af regionen. På længere sigt kan
etableringen af en fast Kattegatforbindelse medføre, at gevinsterne ved Tværforbindelsen
øges. En fast Kattegatforbindelse vil møde Tværforbindelsen i Kalundborg og dermed skabe
en hurtig forbindelse fra Vest-, Midt- og Sydsjælland samt Lolland-Falster og Møn til Midt-og
Nordjylland. Med en fast Kattegatforbindelse vil særligt den nordlige del af Tværforbindelsen
mellem Slagelse og Kalundborg opleve øget trafik, da det nu bliver den hurtigste rute for
rejsende fra både Sydsjælland, men også fra Midtsjælland via E20-motorvejen.
3
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0004.png
2. Indledning
Region Sjælland og de 17 kommuner på Sjælland, Lolland og Falster har i 2024 fremsat
trafikudspillet ”Sjælland baner vejen frem” med ambition om at skabe bedre, hurtigere og
grønnere transport for regionens borgere og erhvervsliv. Et af de prioriterede projekter er den
Sjællandske Tværforbindelse (herefter Tværforbindelsen), som omfatter anlæg af en motorvej
mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg. Med denne baggrund har Region Sjælland bedt
Impact Economics om at udarbejde en samfundsøkonomisk analyse af Tværforbindelsen.
Prioriterede projekter i Region Sjælland
Den Sjællandske Tværforbindelse
Andre prioriterede vejforbindelser
Prioriterede baneforbindelser
Kort om analysen
Vi har i denne rapport analyseret de samfundsøkonomiske konsekvenser af at etablere
Tværforbindelsen. Analysen er udarbejdet i overensstemmelse med de officielle vejledninger
fra Finansministeriet og Transportministeriet om udarbejdelse af samfundsøkonomiske
konsekvensvurderinger og med brug af de samfundsøkonomiske værktøjer og
nøgletalskataloger.
I analysen har vi sammenlignet gevinster og omkostninger over en 50-årig periode for to
scenarier:
1.
2.
Et basisscenarie uden Tværforbindelsen.
Et projektscenarie med Tværforbindelsen.
Tværforbindelsen er forudsat anlagt med en hastighedsgrænse på 130 km/t.
I næste afsnit er de trafikale effekter beskrevet, efterfulgt af de samfundsøkonomiske
resultater. Forudsætninger og metode er uddybet i bilag.
4
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0005.png
3. Trafikale effekter
3.1 Øget trafik i korridoren og mindre trafik på landevejen
Etablering af Tværforbindelsen medfører kortere rejsetid. Det giver både flere rejsende og en
overflytning fra den nærliggende landevej (rute 22 og 14). På rute 22 falder trafikken med op til
knap 90%, afhængig af hvor man måler, jf. figur 1. Størst er faldet nord for Slagelse, mens faldet
er mindst syd for Slagelse. Når man måler trafikken i korridoren, dvs. den samlede trafik på
Tværforbindelsen og rute 22, stiger trafikken med op til godt 80%. Størst er stigningen vest for
Næstved, mens den er lavest syd for Kalundborg.
Etableringen af Tværforbindelsen medfører desuden, at trafikken på motorvejen Næstved-
Rønnede samt den nærliggende landevej (rute 54) stiger med ca. 20%.
Figur 1. Kort over ændringer i trafik (antal køretøjer) i 2035 som følge af etablering af Tværforbindelsen
Korridor refererer til summen af trafik på landevejen og Tværforbindelsen.
5
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0006.png
3.2 Stigning i personture med bil
Etableringen af Tværforbindelsen medfører en øget mobilitet. Det viser sig ved, at antallet af
personture stiger med 4.100 ture pr. hverdagsdøgn, jf. tabel 1. Personturene i bil stiger med
10.500 ture pr. hverdagsdøgn, mens der kommer færre ture med kollektiv trafik, cykel og
gang.
Tabel 1. Ændring i personture pr. hverdagsdøgn, 2035
Ændring
Person- og varebil
Kollektiv trafik
Cykel
Gang
Ture i alt
Kilde: Impact Economics.
Note: Personture med bil dækker over båder personbil og varebil.
10.500
-2.600
-2.200
-1.600
4.100
To tredjedele af stigningen i personture med person- og varebil er fritidsture (67%), mens
pendlerture udgør 21% og ture med varebiler udgør 11%. Erhvervsture i personbil udgør 1%.
Figur 2. Ændring i personture med person- og varebil, fordeling på turformål
11%
21%
1%
67%
Pendling
Erhverv
Fritid
Varebiler
3.3 Erhvervslivet kommer hurtigere frem
Tværforbindelsen gør det hurtigere for erhvervslivet at komme frem. Varebilerne, der kan
udnytte den fulde hastighedsforøgelse ved motorvejen, får de største gevinster, men
lastbilerne kommer også hurtigere frem, jf. tabel 2. Mens størstedelen af varebilernes gevinster
er i perioder uden trængsel, er det omvendt for lastbilerne. Her er størstedelen af
tidsgevinsterne fra mindre køkørsel.
Tabel 2. Tidsbesparelse for godstransport, persontimer pr. år, 2035
Rejsetid uden trængsel
Varebiler
Lastbiler
Godstransport i alt
161.200
7.300
168.500
Rejsetid med trængsel
20.200
17.700
37.900
I alt
181.400
25.000
206.400
Kilde: Impact Economics.
Note: Her er kun medtaget tidsbesparelsen for de eksisterende køretøjer, der kører i basisscenariet uden
Tværforbindelsen.
6
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0007.png
4. Samfundsøkonomi
I dette afsnit fremgår de samfundsøkonomiske resultater. Metode er uddybet i bilag.
1
Resultater er vist med lav og høj CO
2
-pris
Alle resultater er vist for to scenarier, som anbefalet af Finansministeriet; henholdsvis en
lav og en høj CO
2
-pris. Den lave CO
2
-pris afspejler Finansministeriets forventning til kvote-
prisen, mens den høje pris svarer til Klimarådets bud på en omkostning ved en 70% reduk-
tion af CO
2
. Den lave pris er 1.090 kr. /ton i 2035 stigende til 2.490 kr. /ton i 2050, mens den
høje pris er 2.930 kr. /ton i 2035 stigende til 6.710 kr. /ton i 2050, jf. Finansministeriet (2025).
1
4.1 Samfundsøkonomiske resultat
Når vi lægger alle gevinster og omkostninger sammen over en 50-årig periode, er
Tværforbindelsen samfundsøkonomisk rentabel, både med en lav og en høj CO
2
-pris. Med en
lav CO
2
-pris er gevinsterne 1,4 mia. kr. højere end omkostninger, mens der tilsvarende er 0,9
mia. kr. større gevinster end omkostninger ved en høj CO
2
-pris, jf. tabel 3. Målt på den interne
rente er det samfundsøkonomiske afkast 3,6% ved en lav CO
2
-pris og 3,5% ved en høj CO
2
-pris.
Den interne rente skal være større end ca. 3,2% for, at gevinsterne overstiger omkostningerne,
og et projekt dermed er samfundsøkonomisk rentabelt.
Tværforbindelsen medfører øgede omkostninger for det offentlige på 8,3 mia. kr., mens
trafikanterne får gevinster for samlet 10,1 mia. kr. Endelig er der andre effekter inkl. klima, der
medfører omkostninger på 0,4 mia. kr. ved en lav CO
2
-pris og 1,0 mia. kr. ved en høj CO
2
-pris.
Tabel 3. Samfundsøkonomiske effekter, nutidsværdi i 2025, mia. kr.
Lav CO
2
-pris
Det offentlige
Trafikanter
Andre effekter
I alt
Intern rente
Kilde: Impact Economics.
Note:
1
Tal summerer ikke pga. afrunding.
Høj CO
2
-pris
-8,3
10,1
-1,0
0,9
1
3,5%
-8,3
10,1
-0,4
1,4
3,6%
Kort om prisniveau og nutidsværdi
Vi opgør alle gevinster og omkostninger i analysen i 2025-priser, så gevinster og
omkostninger kan sammenlignes med andre priser i samfundet i dag. Vi opgør desuden
alt i nutidsværdi. Det betyder, at vi tager højde for, at omkostninger og gevinster i
fremtiden er mindre værd end i dag. Hvis vi anlægger en motorvej i 2035, behøver vi fx
ikke sætte så mange penge til side i dag, fordi vi som samfund kan få et årligt afkast.
I analysen er der ikke medtaget eventuelle gevinster for den kollektive trafik. Vi har inkluderet
en følsomhedsanalyse af den kollektive trafik i afsnit 4.5. Som det er standard, når
Vejdirektoratet udarbejder samfundsøkonomiske analyser, er der i denne analyse ikke
medtaget effekter som følge af tab af naturværdier, påvirkning af rekreative områder,
barriereeffekter i byer eller betydning for lokalisering af boliger og arbejdspladser. De ikke
værdisatte effekter vil medføre et lavere samfundsøkonomisk afkast, hvis de blev regnet med.
Nedenfor har vi uddybet gevinster og omkostninger.
1
Priserne er angivet i markedspriser og er afrundet til hele 10’er.
7
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0008.png
4.2 Det offentlige
Omkostningerne for det offentlige består primært af anlægsomkostninger. De udgør en
samlet omkostning på 11,4 mia. kr. målt i nutidsværdi i 2025, jf. tabel 4.
Anlægsomkostningerne er baseret på de forventede km-priser for tre nye anlægsprojekter:
Motorvej Næstved-Rønnede, Midtjysk motorvej Give – Billund V og Midtjysk motorvej vest om
Viborg. Hertil er lagt en reserve på 40%, som det er standard for fase 1 -projekter.
Anlægsomkostningerne er uddybet i bilag.
Da anlægget fortsat har en værdi efter analyseperioden på 50 år, er der medtaget en
restværdi på 2,3 mia. kr. Drift og vedligehold udgør en omkostning på 1,1 mia. kr., mens der er
gevinster for det offentlige i form af brugerbetaling på veje og øgede indtægter fra afgifter
som følge af nye ture.
Tabel 4. Samfundsøkonomiske effekter for det offentlige, nutidsværdi i 2025, mia. kr.
Lav CO
2
-pris
Anlægsomkostninger
Restværdi
Drift og vedligehold
Brugerbetaling på veje
Afgiftskonsekvenser
I alt
Kilde: Impact Economics.
Note:
1
Tal summerer ikke pga. afrunding.
Høj CO
2
-pris
-11,4
2,3
-1,1
0,7
1,3
-8,3
1
-11,4
2,3
-1,1
0,7
1,2
-8,3
4.3 Trafikanter
Trafikanterne får samlet set gevinster for 10,1 mia. kr. målt i nutidsværdi, jf. tabel 5. Det er
fordelt med 6,6 mia. kr. til personbilerne, 3,1 mia. kr. til varebilerne og 0,4 mia. kr. til lastbilerne.
Endelig har vi forudsat gener i anlægsperioden på 0,1 mia. kr. Person- og varebilerne får den
største del af tidsgevinsten, da de fuldt ud kan udnytte den høje hastighedsgrænse på
motorvejen.
Tabel 5. Samfundsøkonomiske effekter for trafikanter, nutidsværdi i 2025, mia. kr.
Effekterne er ens for høj og lav CO
2
-pris
Nutidsværdi
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Gener i anlægsperioden
I alt
Kilde: Impact Economics.
Note:
1
Tal summerer ikke pga. afrunding.
6,6
3,1
0,4
-0,1
10,1
1
De primære gevinster for trafikanterne er kortere rejsetid. Det udgør samlet set 11,1 mia. kr.
målt i nutidsværdi, jf. tabel 6. Det opvejes i mindre grad af øgede kørselsomkostninger på 1,1
mia. kr. Endelig er der små tidsgevinster for godset på vej samt i form af brugerbetaling.
8
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0009.png
Tabel 6. Samfundsøkonomiske effekter for trafikanter, nutidsværdi i 2025, mia. kr.
Effekterne er ens for høj og lav CO
2
-pris
Nutidsværdi
Tid
Kørselsomkostninger
Tid gods
Brugerbetaling vej
I alt
Kilde: Impact Economics.
11,1
-1,1
0,0
0,1
10,1
4.4 Andre effekter
Endelig udgør andre effekter en samlet omkostning på 0,4 mia. kr. i nutidsværdi ved en lav
CO
2
-pris og 1,0 mia. kr. ved en høj CO
2
-pris, jf. tabel 7. De andre effekter består af et øget antal
uheld som følge af flere ture til en samlet omkostning på 430 mio. kr. i nutidsværdi. Der vil
også være øgede støjgener med en samlet omkostning på 340 mio. kr. i nutidsværdi. De flere
ture medfører også lidt højere luftforurening til en samlet værdi på 20 mio. kr. i nutidsværdi. Et
øget antal ture på vej vil også medføre et øget CO
2
-udslip. Det har en samlet omkostning på
310 mio. kr. ved en lav CO
2
-pris og 830 mio. kr. ved en høj CO
2
-pris.
Endelig vil etableringen af Tværforbindelsen også medføre et større arbejdsudbud. Det har en
samlet gevinst på 660 mio. kr. i nutidsværdi.
Tabel 7. Andre samfundsøkonomiske effekter, nutidsværdi i 2025, mio. kr.
Lav CO
2
-pris
Uheld
Støj
Luftforurening
1
Klima (CO
2
)
2
Arbejdsudbud
I alt, mio. kr.
I alt, mia. kr.
-430
-340
-20
-310
660
-440
-0,4
Høj CO
2
-pris
-430
-340
-20
-830
660
-960
-1,0
Kilde: Impact Economics.
Note:
1
Luftforurening dækker over SO
2
, NO
x
, HC, CO om partikler (PM
2.5
), og er opgjort for både land og by.
Note:
2
Klima er inkluderer ud over CO
2
også CH
4
og N
2
O.
9
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0010.png
4.5 Følsomhedsanalyser
I dette afsnit fremgår en række følsomhedsanalyser, der illustrerer, hvordan resultatet påvirkes
af ændrede forudsætninger. Vi har udvalgt følsomhedsanalyser ud fra, hvilke af
forudsætningerne, der er særligt usikre, og der har stor betydning for det
samfundsøkonomiske afkast.
Følsomhedsanalyserne viser, at det samfundsøkonomiske afkast af Tværforbindelsen særligt
er påvirket af anlægsomkostningerne, trafikvæksten og tidsgevinsterne.
Følsomhedsanalyser er vist for scenariet med høj CO
2
-pris
Alle følsomhedsanalyser er vist for scenariet med høj CO
2
-pris for at forenkle formidlingen.
Det har ingen praktisk betydning, da ingen af følsomhedsanalyserne omhandler klima.
Følsomhedsanalyser af anlægsomkostninger
Anlægsomkostningerne udgør de største omkostninger i den samfundsøkonomiske analyse.
Lavere anlægsomkostninger medfører derfor et større samfundsøkonomisk afkast. Det kan fx
være tilfældet, hvis der ikke er behov for hele reserven. Er det kun behov for 15%, stiger den
interne rente til 4,2%, jf. tabel 8.
Vi har opgjort anlægsomkostningerne ud fra den gennemsnitlige km-pris for tre andre
motorvejsprojekter (se uddybende beskrivelse i bilag). Hvis det er muligt at realisere anlægget
af Tværforbindelsen til samme km-pris som motorvejen vest om Viborg, der er den laveste af
de tre priser, stiger den interne rente til 3,9%. Er anlægsomkostningerne i stedet højere,
svarende til motorvejen mellem Give og Billund V, der er den dyreste af de tre
anlægsprojekter, falder den interne rente til 3,3%, hvilket stadig er samfundsøkonomisk
rentabelt.
Tabel 8. Følsomhedsanalyser af anlægsomkostninger
Nutidsværdi,
mia. kr.
Hovedanalyse
Lavere anlægsomkostninger (15% reserve i stedet for 40% reserve)
Lavere anlægsomkostninger (km-pris for Motorvej vest om Viborg)
Højere anlægsomkostninger (km-pris for Motorvej Give - Billund V)
Kilde: Impact Economics.
Intern rente
3,5%
4,2%
3,9%
3,3%
0,9
2,5
2,0
0,2
Følsomhedsanalyser af trafikvækst
Vi har i hovedanalysen forudsat, at trafikken, der anvender Tværforbindelsen, vokser med 1%
årligt fra 2035-2040 og 0,5% årligt fra 2040-2050. I resten af analyseperioden er der ikke
forudsat en trafikvækst.
Hvis der ikke er en trafikvækst efter 2035, medfører det, at færre trafikanter får en gevinst af
Tværforbindelsen. Det giver en lavere intern rente på 3,2%, jf. tabel 9. Det medfører, at
gevinster og omkostninger balancerer over 50 år.
Stiger trafikvæksten, så den er 50% højere i perioden 2035-2050, øges gevinsterne. Det giver en
intern rente på 3,6%. Omvendt vil en halvering af trafikvæksten medføre en lavere intern rente
på 3,4%. 3,4% svarer til et samfundsøkonomisk rentabelt projekt.
10
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0011.png
Tabel 9. Følsomhedsanalyser af trafikvækst
Nutidsværdi,
mia. kr.
Hovedanalyse
Ingen trafikvækst
Trafikvækst +50%
Trafikvækst -50%
Kilde: Impact Economics.
Intern rente
3,5%
3,2%
3,6%
3,4%
0,9
0,0
1,3
0,4
Følsomhedsanalyser af tidsgevinster
Vi har forudsat i hovedanalysen, at motorvejen anlægges med en hastighedsgrænse på 130
km/t. Anlægges Tværforbindelsen i stedet med en hastighedsgrænse på 110 km/t, falder den
interne rente til 2,9%, jf. tabel 10. Vi har i følsomhedsanalysen forudsat, at den gennemsnitlige
fart på motorvejen er 120 km/t, når hastighedsgrænsen er 130 km/t, mens den gennemsnitlige
hastighed er 110 km/t på motorveje, hvor hastighedsgrænsen er 110 km/t. Det er baseret på
Vejdirektoratets målinger af den faktiske hastighed på motorveje med forskellige
hastighedsgrænser, jf. Vejdirektoratet (2025).
Vi har også opgjort konsekvenserne, hvis tidsgevinsterne er 25% højere eller 25% lavere. Det
kan skyldes ændret trafikmængde, eller afspejle usikkerhed om værdien af tid. Det har stor
betydning for resultatet, da tidsgevinsterne er den primære gevinst. Med 25% højere
tidsgevinster stiger den interne rente til 4,4%, mens den falder til 2,5% med 25% lavere
tidsgevinster.
Tabel 10. Følsomhedsanalyser af tidsgevinster
Nutidsværdi,
mia. kr.
Hovedanalyse
Motorvejen anlægges til 110 km/t i stedet for 130 km/t
Tidsgevinster +25%
Tidsgevinster -25%
Kilde: Impact Economics.
Intern rente
3,5%
2,9%
4,4%
2,5%
0,9
-0,8
3,8
-2,1
Andre følsomhedsanalyser
I hovedanalysen har vi ikke medtaget indsving, dvs. at trafikanterne de første år efter åbningen
af Tværforbindelsen skal vænne sig til at bruge den, og derfor ikke udnytter den så meget.
Inkluderer vi indsving de tre første år i form af en forudsætning om, at Tværforbindelsen
anvendes 70% i åbningsåret, 80% året efter og 90% det efterfølgende år, falder nutidsværdien
med 0,1 mia. kr., jf. tabel 11. Det samme resultat får vi i følsomhedsanalysen, hvor vi har dobbelt
så høje gener i anlægsperioden som i hovedanalysen.
Endelig har vi lavet en følsomhedsanalyse, hvor vi har medtaget tidsgevinster for den
kollektive trafik. I hovedanalysen er der ikke medtaget effekter for den kollektive trafik, mens
der her er forudsat, at de gennemsnitlige tidsgevinster for de kollektive rejsende på
strækningen Næstved-Slagelse-Kalundborg er 4 minutter. Det er inspireret af Sweco (2025),
der har analyseret BRT på strækningen, hvor de peger på at opgradering til motorvej samt
højere hastighed for busserne, tilsammen kan give en tidsbesparelse på 16 minutter mellem
Næstved og Kalundborg. Den lavere tidsgevinst vi anvender her afspejler, at det kun er en
mindre del af de kollektivt rejsende, der rejser på hele strækningen. Derudover kan der være
andre effekter af ændret kollektiv trafikbetjening på Tværforbindelsen, fx længere til- og
11
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0012.png
frabringertid, samt ændrede omkostninger til anlæg, drift og vedligehold. Fokuserer vi alene
på tidsgevinsterne, medfører det at den interne rente øges til 3,6%.
Tabel 11. Andre følsomhedsanalyser
Nutidsværdi,
mia. kr.
Hovedanalyse
Indsving
Dobbelt så høje gener i anlægsperioden
Tidsgevinster kollektiv trafik
Kilde: Impact Economics.
Intern rente
3,5%
3,5%
3,5%
3,6%
0,9
0,8
0,8
1,1
4.6 En bedre samfundsøkonomi
Følsomhedsanalyserne viste, at det samfundsøkonomiske afkast af Tværforbindelsen bl.a.
påvirkes af anlægsomkostningerne, tidsgevinster og forudsætningerne om den fremtidige
trafikvækst. Herunder har vi uddybet de forhold, man skal være opmærksom på fremover, hvis
man ønsker at forbedre projektets samfundsøkonomiske afkast.
Anlægsomkostninger
Anlægsomkostningerne er den største samfundsøkonomiske omkostning ved projektet. I det
omfang det er muligt at reducere anlægsomkostningerne uden at gå (tilsvarende) på
kompromis med gevinsterne (fx tidsgevinsterne), vil det medføre, at projektets
samfundsøkonomi forbedres.
Det kan bemærkes, at der ved flere nyere undersøgelser af motorvejsprojekter er fundet
besparelser, der har reduceret det samlede anlægsoverslag. Fx er anlægsoverslaget for
Næstved-Rønnede-motorvejen udarbejdet i tre udgaver, jf. tabel 12. Besparelsen ved den
billigste er 14-15% i forhold til de andre. Tilsvarende er der for Midtjysk motorvej ved Viborg fra
Klode Mølle – Løvel fundet besparelser på henholdsvis 21% og 13%, jf. tabel 13.
Ved at overveje samfundsøkonomien af delelementer af anlægsprojektet allerede i
designfasen er det måske muligt at opnå et større samfundsøkonomisk afkast.
Tabel 12. Anlægsoverslag motorvej Næsted-Rønnede, 2025-priser, mio. kr.
Bevilling
Infrastrukturplan
2035
Anlægsoverslag
Besparelse ift. Nord og Syd gennem skoven
Kilde: Vejdirektoratet (2025b).
”Nord gennem
skoven”
2.305
”Syd gennem
skoven”
2.342
1.985
14-15%
Tabel 13. Anlægsoverslag motorvej Midtjysk Motorvej ved Viborg, 2024-priser, mio. kr.
Vestlig
Anlægsoverslag
Reduceret anlægsoverslag
Besparelse
Kilde: Vejdirektoratet (2025b) og Vejdirektoratet (2025c).
Østlig
2.342
6.130
13%
2.305
4.944
21%
12
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
Tidsgevinster
Tidsgevinsterne er den primære samfundsøkonomiske gevinst ved Tværforbindelsen. Selvom
højere hastigheder også har negative konsekvenser i form af bl.a. flere uheld, opvejes det i den
samfundsøkonomiske analyse af tidsgevinsten. Det er derfor nødvendigt for den
samfundsøkonomiske rentabilitet, som det også fremgår af følsomhedsanalyserne, at
motorvejen anlægges til en hastighed på 130 km/t.
Derudover påvirkes tidsgevinsterne af mulighederne for at køre på og af motorvejen, der hvor
trafikanterne har behov for det. Flere til- og fra kørselsanlæg medfører derved færre omveje og
større tidsgevinster. Det skal dog afvejes mod omkostningerne ved at anlægge til- og
frakørselsanlæg.
Forudsætninger om fremtidig trafikvækst
Den fremtidige trafikvækst har betydning for det samfundsøkonomiske afkast, da flere
trafikanter medfører flere, der får glæde af projektet. Overvejelser omkring den fremtidige
trafikvækst er derfor vigtige i forhold til at give et retvisende billede af de
samfundsøkonomiske gevinster ved at etablere forbindelsen.
Andre forhold
Endelig er der andre forhold, der har betydning for størrelsen af det samfundsøkonomiske
afkast. Afledte effekter (eksternaliteter) som uheld og støj har en negativ effekt på det
samfundsøkonomiske afkast. Kan anlægget udformes, så uheld og støjgener minimeres, kan
det bidrage til en bedre samfundsøkonomi. Det skal dog opvejes mod eventuelle
omkostninger, fx til støjbarrierer.
Det kan også være relevant at undersøge, hvordan Tværforbindelsen kan bidrage til et
samfundsøkonomisk bedre kollektiv transport. En motorvejsforbindelse kan potentielt give
hurtigere busforbindelser, hvilket kan resultere i tidsgevinster for de kollektivt rejsende og
besparelser på driften (bustimer).
13
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0014.png
4.7 Konsekvenserne af en fast Kattegatforbindelse
I denne analyse er det forudsat, at Kattegatforbindelsen ikke er etableret, jf. forudsætningerne
i bilaget. Det følger sædvanlig praksis med kun at medtage allerede besluttede projekter. Vi
har herunder perspektiveret til konsekvenserne for Tværforbindelsen, hvis det vedtages at
etablere en fast Kattegatforbindelse.
Større gevinst fa Tværforbindelsen
En fast Kattegatforbindelse vil møde Tværforbindelsen i Kalundborg og dermed skabe en
hurtig forbindelse fra Vest-, Midt- og Sydsjælland samt Lolland-Falster og Møn til Midt- og
Nordjylland. Særligt den nordlige del af Tværforbindelsen mellem Slagelse og Kalundborg vil
opleve øget trafik som følge af en Kattegatforbindelse, da det nu bliver den hurtigste rute for
rejsende fra både Sydsjælland samt Midtsjælland via E20-motorvejen. Det er illustreret på
nedenstående kort, der viser ændringerne i trafikmængderne på vejnettet ved etablering af
en Kattegatforbindelse. Selvom kortet er udarbejdet uden Tværforbindelsen, vil det
overordnede billede være det samme: De nordligste dele af Tværforbindelsen vil opleve de
største stigninger i trafikken.
Af kortet fremgår det, at Kattegatforbindelsen vil medføre øget trafik på rute 215/231 fra
Ringsted – Holbækmotorvejen ved Mørkøv samt på rute 219 fra Sorø til Kalundborg. Ved
etablering af Tværforbindelsen vil en stor del af denne trafikstigning i stedet benytte
Tværforbindelsen mellem Slagelse og Kalundborg. Forudsættes Kattegatforbindelsen
etableret, vil det dermed forbedre det samfundsøkonomiske afkast af Tværforbindelsen. Det
gælder i særlig grad den nordlige del fra Slagelse til Kalundborg.
Figur 3. Ændring i antal køretøjer på vej ved etablering af Kattegatforbindelsen i 2035
Kortet viser trafikale effekter uden etablering af Tværforbindelsen
Antal køretøjer
pr. hverdagsdøgn
Kilde: Vejdirektoratet (2022).
Note: Kort viser scenariet ’Kattegat 2035 Længste’.
14
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
5. Referencer
Finansministeriet (juni 2025). Nøgletalskatalog. Notat.
Sweco (2025). Sweco Ideoplæg BRT Sjællandske tværmotorvej. Rapport.
Transportministeriet (2025). Midtjysk motorvej føres vest om Viborg. Nyhed. trm.dk. Besøgt 13.
august 2022.
Vejdirektoratet (2022). Afrapportering af trafikale analyser. Trafikale beregninger. Rapport.
Vejdirektoratet (2024). Trafikale effekter af Midtjysk motorvej. Baggrundsnotat.
Vejdirektoratet (2025). Danskerne kører fortsat med lavere hastigheder. Pressemeddelelse 28.
januar 2025.
Vejdirektoratet (2025b). Beskrivelse af besparelsesinitiativer. Notat.
Vejdirektoratet (2025c). www.vejdirektoratet.dk/projekt/motorvej-klode-moelle-viborg-
loevel/oekonomi. Hjemmeside. Besøgt 19. august 2025.
Vejdirektoratet (2025d). www.vejdirektoratet.dk/projekt/midtjysk-motorvej-give-billund-v/.
Hjemmeside. Besøgt 19. august 2025.
Vejdirektoratet (2025e). Ny motorvej mellem Næstved og Rønnede. Sammenfattende rapport.
Rapport nr. 628.
Vejdirektoratet (2025f). Samfundsøkonomisk analyse Rute 54 Næstved - Rønnede. Teknisk
baggrundsrapport.
15
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0016.png
6. Bilag
I bilaget fremgår baggrundsoplysninger om trafik, den samfundsøkonomiske metode,
forudsætninger om etablering af andre infrastrukturprojekter samt en uddybning af
forudsætningerne bag anlægsoverslaget.
6.1 Trafik
De trafikale effekter, der fremgår af kortet på figur 1 i afsnit 3, er beregnet med Grøn
Mobilitetsmodel. Tallene bag figuren fremgår af tabel 14.
Tabel 14. Køretøjer pr. hverdagsdøgn, 2035
Nr.
1
2
3
4
5
Sted
Øst for Næstved
Vest for Næstved
Øst for Slagelse
Nord for Slagelse
Syd for Kalundborg
Landevej,
basis
6.100
14.000
23.300
17.100
11.100
Landevej,
projekt
7.400
3.200
12.800
2.000
3.900
Motorvej,
projekt
30.800
22.200
22.400
21.900
12.400
Korridor,
projekt
38.200
25.400
35.200
23.800
16.300
Kilde: Impact Economics.
Note: Alle tal er afrundet til hele hundreder.
6.2 Samfundsøkonomisk metode
Analysen følger de officielle retningslinjer og værktøjer fra Finansministeriet og
Transportministeriet. Analysen er herudover udarbejdet så den følger samme tilgang som
Vejdirektoratet bruger i lignende analyser, dvs. der er anvendt Grøn Mobilitetsmodel til at
opgøre de trafikale effekter samt ENVI-modellen til at opgøre eksternaliteter.
En oversigt over de centrale forudsætninger, der er anvendt i analysen, fremgår af tabellen
herunder.
Tabel 15. Centrale forudsætninger
Emne
Trafik
Opgørelse af eksternaliteter
Regnearksmodel
Enhedspriser generelt
Enhedspriser klima
Prisniveau
År for nutidsværdi
Analyseperiode
Diskonteringsrente
Nettoafgiftsfaktor
Anlægsperiode
Åbningsår
Kilde: Impact Economics.
Forudsætning
Grøn mobilitetsmodel
ENVI-modellen
TERESA v. 6.1
Transportøkonomiske enhedspriser v. 2.1
Finansministeriet nøgletalskatalog juni 2025
2025
2025
2035-2084
3,5% de første 35 år, 2,5% de efterfølgende 15 år
1,28
2030-2034
2035
16
ULØ, Alm.del - 2025-26 - Bilag 13: Henvendelse af den 22/10-25 om udbygningen af en sjællandsk tværmotorvej fra Næstved til Kalundborg fra Næstved Erhverv
3085538_0017.png
6.3 Anden infrastruktur
De trafikale beregninger er som nævnt ovenfor beregnet med Grøn Mobilitetsmodel. Som det
er standard, har vi forudsat, at allerede besluttede infrastrukturprojekter er etableret. Det
dækker over de projekter, der er inkluderet i Infrastrukturplan 2035 samt Femern Bælt-
forbindelsen. En Kattegatforbindelse er derfor ikke forudsat etableret, mens bl.a. en motorvej
Næstved-Rønnede er forudsat etableret.
6.4 Anlægsoverslag
Anlægsoverslaget er baseret på et gennemsnit af tre planlagte motorvejsprojekter, der er
offentliggjort i 2025: Midtjysk motorvej Give-Billund V, Motorvej Næstved-Rønnede og
Motorvej vest om Viborg (Klode Mølle-Løvel). De gennemsnitlige anlægsoverslag inkl. 15%
reserve er 134 mio. kr. pr. km, jf. tabel 16. Det er baseret på de reducerede anlægsoverslag i de
tilfælde, hvor der er flere varianter. Se afsnit 4.6 om en ’Bedre samfundsøkonomi’ for en
uddybning.
Tabel 16. Anlægsoverslag planlagte motorvejsprojekter, 2025-priser
Anlægsoverslag,
mia. kr.
Midtjysk motorvej Give - Billund V
Motorvej Næstved-Rønnede
Motorvej vest om Viborg (Klode Mølle-Løvel)
Gennemsnit (inkl. 15% reserve)
Kilde: Vejdirektoratet (2025d), Vejdirektoratet (2025e), Vejdirektoratet (2025f) og Transportministeriet (2025).
Km
13,5
18
14
Anlægsoverslag,
kr. /km
143
142
117
134
2,58
1,99
5,1
Tager vi højde for, at Tværforbindelsen er på et såkaldt fase 1-stadie, skal der tillægges 40%
reserve ifølge Ny anlægsbudgettering. Med en samlet længde på 69,5 km medfører det et
samlet anlægsoverslag på 11,3 mia. kr., jf. tabel 17. Når anlægsoverslaget i den
samfundsøkonomiske analyse er 11,4 mia. kr. målt i nutidsværdi (se afsnit 4.2), skyldes det en
kombination af tilbagediskontering fra anlægsperioden (2030-2034) til 2025 og omskrivning
fra faktorpriser til markedspriser med nettoafgiftsfaktoren.
Tabel 17. Anlægsoverslag Tværforbindelsen, 2025-priser
Anlægsoverslag
Gennemsnit (inkl. 15% reserve), mio. kr./km
Gennemsnit (inkl. 40% reserve), mio. kr./km
Længde Tværforbindelsen, km
Anlægsoverslag Tværforbindelsen (inkl. 40% reserve), mia. kr.
Kilde: Impact Economics.
134
163
69,5
11,3
Anlægsoverslaget kan ved nærmere undersøgelser vise sig at være enten højere eller lavere.
Et af de forhold, der har betydning for anlægsoverslaget, er antallet af til- og frakørselsanlæg. I
denne analyse er der det samme antal til- og frakørselsanlæg pr. km motorvej som i Næstved-
Rønnede-projektet, mens der er lidt færre i Midtjysk motorvej Give-Billund V og Motorvej vest
om Viborg.
Drift og vedligehold
Drift og vedligehold af Tværforbindelsen er ligeledes opgjort på baggrund af km-
omkostningerne til drift og vedligehold, som de fremgår af de samfundsøkonomiske analyser
af Midtjysk motorvej Give-Billund V og motorvej Næstved-Rønnede, jf. Vejdirektoratet (2024)
og Vejdirektoratet (2025f).
17