Transportudvalget 2025-26
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
3081076_0001.png
Transportudvalgets
besøg på
Bornholm
22-09-2025
Bornholms lufthavn RNN
1
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0002.png
Agenda
Velkommen v/Robert
Udvikling i flytransporten af Bornholm og faktorer som
påvirker
flybetjeningen v/Ann
Hvor
står
DAT med flyruten mellem RNN og CPH i dag v/Robert
Forslag til mulige indsatser v/ Robert & Ann
Spørgsmål
fra udvalget
Diskussion
2
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0003.png
Ann Hartl, marketingchef, DAT
Udvikling i flybetjeningen
af Bornholm og faktorer
som påvirker
flybetjeningen
3
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0004.png
Passagerudvikling siden 2003 CPH og RNN
4
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0005.png
Passagerudvikling i RNN siden 2003
2003-2012
(maj) Cimber
(Sterling)
2012 (maj)
nu DAT
Note:
Der har været
perioder med
flere
flyselskaber
indtil 2012.
Passagertal
inkluderer
også andre
ruter end til
CPH
5
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0006.png
Passagerudvikling siden 1998 -
færgefart
Kilde: Statistikbanken
6
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0007.png
Udvikling i færgepassagerer til Bornholm
1998-2024
2000
1800
1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
0
Passagerer, 1000 Rønne-Ystad
Passagerer, 1000 København-Rønne
Passagerer, 1000 Køge-Rønne
Passagerer, 1000 Færgepax til BH
7
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0008.png
Udvikling i biler transporteret på Ystadruten
siden 1998
8
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0009.png
Tre analyser
et
resultat:
med de nuværende
transportmidler er flyet
den mest miljøvenlige
transportform
9
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0010.png
Rejseformer og CO2 udledning pr. passager
Op til
101 kg
22 kg
Kilde: Bornholmeranalysen (TRM) 2023
Kilde: Flyanalysen EY for Kontaktrådet 2024
10
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0011.png
Niras
analyse (Folkemøde) –
hvad er CO2
udledningen, når man rejser fra København til
Allinge?
https://www.dansk-luftfart.dk/wp-content/uploads/2017/04/Notat_CO2beregninger_til_Allinge_Opdateret-Januar-2024-1.pdf
11
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0012.png
Faktorer som påvirker udviklingen i
passagertal med fly
2000
Øresundsbroen åbner
Bornholmstrafikken indsætter
første hurtigfærge på
Ystadruten
2018
Molslinjen overtager
færgebetjeningen af Bornholm
og introducerer bil+5 fra kr. 99
Effekt på
flytransporten
2000: Ser det første større
dyk i passagertal
(afrejsende passagerer) og
i 2003 lukker Maersk Air al
indenrigsflyvning
Cimber
overtager ruten mellem
RNN og CPH
2016: DAT forbereder sig
med at reducere kapacitet
og tilpasse forretning
Siden 2018: Oplever en
tydelig krydspriselasticitet
på efterspørgslen –
som
falder væsentligt med
introduktion af markant
lavere færgebilletpriser
Molslinjen vinder udbuddet af
den samfundsbegrundede
færgetransport med en samlet
prisreduktion på 51,15%
2016
12
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0013.png
Til illustration
afrejsende pax fra RNN
(national) 1990 - 2024
Grafen viser udviklingen og det tydelig
dyk efter det første trafikspring på
færgetransporten
Viser også, at da DAT overtager i 2012
med konkurrencedygtige priser at der
sker en stor vækst i passagerer
Der er således en indbyrdes
afhængighed mellem
transportformerne som både har en
tids- og en prisaspekt
Kilde: Statistikbanken
13
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0014.png
Robert Rungholm, kommerciel direktør, DAT
Hvor står DAT med
flyruten mellem RNN
og CPH i dag
14
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0015.png
Omkostninger / fly(vedligehold) & handling
Siden coronakrisen er omkostningerne
steget uforholdsmæssig meget
Personale (besætninger, mekanikere og
andet teknisk personale)
Vedligehold:
påvirket både af de
generelle prisstigninger og specifik
forsyningskrisen
Personale:
svært at rekruttere, gode
overenskomster for at sikre, at der
fortsat er personale til at betjene vore
ruter
Handling:
SAS måtte opsige alle
eksterne selskaber = ca. 5 mio./år
ekstra alene for Bornholm
Afgifter:
Passagerafgift til grøn
omstilling
Specifik for vores branche
Mangel på piloter, teknikere
Motorer, understel
CPH afgifter
Ældrechecken
Co2 afgifter, lovbefalet
biobrændsel
15
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0016.png
Kapacitet og frekvens
16
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0017.png
Kapacitet og frekvens
Tilpasning af kapacitet (mindre fly = mindre besætning) samt på sigt kun ét fly
Tilpasning af frekvens (færre afgange)
Konsekvens:
I begyndelsen udsolgte afgange = høj belægning
Passagerer søger andre veje
Passagertallet falder og belægningsprocenten følger også med
17
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0018.png
Kan man drive en indenrigsrute på kommercielle vilkår?
Måske
Nej?
Nej
Nej
Nej
Nej
18
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0019.png
Danair rutekortet
historisk perspektiv
indenrigsflyvningen
Danair var et samarbejde mellem SAS,
Maersk Air og Cimber Air, som fly
indenrigs I Danmark.
Samarbejdet var i funktion fra 1971-
1995
Formålet var at sikre en effektiv og
sammenhængende indenrigsrute-struktur
under et fælles system
SAS drev i perioden ruterne mellem CPH
og AAL, AAR, KRP samt Thisted og indtil
1982 RNN
Maersk Air drev ruterne mellem CPH og
BLL, RNN (fra 1982), EBJ, Vojens og
Odense
Cimber fløj til Sønderborg
19
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0020.png
Forslag til mulige
indsatser
20
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0021.png
Støtte til at give sociale rabatter
Der ønskes sociale rabatter til
udvalgte passagergrupper:
Studerende / unge
(førtids)pensionister
Seniorer
Værnepligte
Fordele:
Støtten gives til den enkelte passagerer
Staten udligner forskelsbeløbet mellem
rabatpris og opnået gennemsnitspris på
kommercielle vilkår
Derved sikres dækningsbidrag som
således kan videregives til alle
passagerer ved at holde priser i ro
21
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0022.png
Yderligere støtte til Bornholms lufthavn går
til flyselskabet (selskaberne)
Staten støtter i dag Bornholms lufthavn således at der ikke skal betales
passagerafgift, men der betales fortsat omkring 1 mio. om måneden for parkering,
handling osv.
Yderligere støtte kunne bidrage til rutens rentabilitet / gives videre til passagererne
22
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0023.png
Konsortium
Dannelse af et virtuelt flyselskab
Erhvervslivet går sammen om at drive
flyruten
Flyselskabet driver ruten på vegne af
konsortiet (det virtuelle flyselskab)
Netværksgruppen tager ejerskab og
ansvar for at sikre flyruten til/fra
Bornholm
Eksempel fra Tyskland, hvor Lufthansa
vælger at lukke en regional rute fra
Nordrhein-Westfalen
til München
23
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0024.png
Samfundsbegrundet flytransport
(statsstøtte/PSO)
Staten vælger at markere at flyruten er en ligeværdig del af forbindelserne for
Bornholm og resten af landet
Bornholmeranalysen påviser en samfundsøkonomisk gevinst ved at anvende en del af
puljen som anvendes til samfundsbegrundet transport mellem Bornholm og resten af landet
Strategisk beslutning som bør træffes forud / i forbindelse med den kommende politiske
aftale forud for det næste færgeudbud
24
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0025.png
Diskussion
25
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0026.png
SPØRGSMÅL
26
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0027.png
Kontakt
27
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION
TRU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: DAT - præsentation for Transportudvalget sep. 2025
3081076_0028.png
Tak for i dag
28
SEPTEMBER 25, 2025
DAT PRESENTATION