Transportudvalget 2025-26
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
3081060_0001.png
Det Fynske S-tog
lige adgang til sundhed, jobs og uddannelse
Baggrund: Et historisk vindue er åbent
Danmark står over for en ny betjenings- og infrastrukturudvikling i verdensklasse, med udrulningen af
timemodellen mellem Jylland og Sjælland samt indførelsen af nye el-tog. Det skaber mulighed for at integrere Fyn
stærkere i den nationale togdrift, når færre godstog over Fyn som følge af Femern-forbindelsen og en ny
Vestfynbane frigiver kapacitet til passagertrafik. Det åbner for en opgradering af den regionale togdrift til en S-
togsmodel
til en lav etableringspris sammenholdt med andre infrastrukturprojekter.
Udnytter vi ikke potentialet, vil Fyn på sigt udvikle et A-hold, tæt forbundet til resten af landet og et B-hold
afkoblet fra fremtidens infrastruktur og muligheder.
Passagergrundlaget:
Nær
stationer på Fyn ventes udvidet
med min. 18.000 borgere
(Kilde: Byregion Fyn)
Flere vælger toget:
Antal togrejsende i
DK ventes at stige med 4%, og den
gnsntl. rejseafstand øges med 18% frem
mod 2035 (Kilde: Trafikstyrelsen)
Anlægsudgifter:
Estimeres til
350-400 mio. kr. for
Svendborgbanen samt 110
mio. kr. til Tietgen Station.
Mål: En sammenhængende og fremtidssikret
infrastruktur på Fyn
Det Fynske S-tog skal sikre hyppige afgange, kortere
rejsetid og bedre sammenhæng mellem by og land. Med
flere afgange på tværs af Fyn og en ny station ved
Tietgenbyen bliver det lettere at pendle, arbejde, studere
og leve på hele øen.
Det handler om at skabe sammenhæng mellem landsdele
og landsbyer
og i praksis sikre lige adgang uanset
postnummer.
DET FYNSKE S-TOG I PRAKSIS
For let adgang til lyntog mod Jylland og Sjælland
skal betjeningen opjusteres:
Fra 2 til 3 tog i timen
- ml. Odense-Svendborg for
større stationer
Fra 1 til 3 tog i timen
- på Vestfyn for større
stationer
Mindst 1 tog i timen
- for alle mindre stationer
på Vestfyn
Fra 1 til 2 tog i timen -
på Østfyn
En ny station
ved Tietgenbyen i Odense Ø
kommende vækst i erhvervskorridoren mellem
Odense Havn i Kerteminde Kommune til
Dryporten i Faaborg-Midtfyn Kommune, hvor
tusindvis af nye arbejdspladser er på vej.
Lige adgang til jobs, uddannelse og sundhed
Det Fynske S-tog gør det for den enkelte muligt at bo
ét sted og arbejde, uddanne sig eller få behandling et
andet
uden at være afhængig af bilen.
Tænk på en produktionsmedarbejder fra Midt- eller
Sydfyn, der får tilbudt job i Trekantsområdet, men i
dag må sige nej, fordi der ikke findes en stabil og
effektiv togforbindelse.
Eller den ældre borger eller studerende fra Ærø
eller Langeland der med det Fynske S-tog får
markant bedre adgang til sundheds- og
uddannelsestilbud i Odense.
Øget sammenhængskraft
for borgere og erhverv
Med højfrekvente togafgange, bliver mobiliteten reel
også for borgere langt fra større byer og hovedbaner.
En borger fra fx Tommerup eller Morud vil nemt
kunne tage til Odense og videre mod Jylland eller
Sjælland
uden lange skift eller behov for bil.
Samtidig skaber Det Fynske S-tog rygraden i en
kollektiv infrastruktur, der skal understøtte den
Let adgang til fynske oplevelser
Med hyppige afgange og direkte forbindelser skaber
Det Fynske S-tog også nye muligheder for turismen.
En familie fra København eller udenlandske turister
på weekendbesøg kan nemt tage tog til Egeskov og
Nyborg Slot, Øhavsstien, Clay Keramikmuseum
eller en koncertoplevelse på Odense Dyrskueplads
uden bil og besvær. Det gør Fyn tilgængelig for
mange flere og styrker kulturliv, erhverv og lokal
turisme.
Det Fynske S-tog skal fungere som bro mellem land
og by
og være en grøn motor for vækst og regional
balance. Vi har en unik mulighed for at realisere
togforbindelser i verdensklasse på tværs af Fyn til en
lav etableringspris sammenholdt andre
infrastrukturprojekter.