Sundhedsudvalget 2025-26
SUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
3082261_0001.png
20. oktober 2025
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE MENER:
DER ER BEHOV FOR KOORDINERING AF FREMSKUDTE INDSATSER
Det er positivt, at en række af den seneste tids reformer og udspil indeholder fremskudte indsatser.
Indsatserne skal være borgerens indgang til systemet og systemets måde at sikre, at borgeren får
den sammenhængende, helhedsorienterede og integrerede indsats, som borgeren har brug for.
Rådet for Socialt Udsatte har udarbejdet den vedlagte oversigt over udvalgte eksisterende og
forslåede fremskudte indsatser i diverse reformer, aftaler og lovgivninger. Formålet med oversigten
er at sætte fokus på behovet for koordinering af indsatser og bedst mulig anvendelse af ressourcer.
De fremskudte indsatser skal kunne kompensere for øget siloopdeling i kommunale og regionale
indsatser. Af samme grund skal det undgås, at fremskudte indsatser vedtages ukoordineret i
forskellige reformspor og ikke sammentænkes på tværs af sektorer, lovgivninger og faglige skel.
Tag for eksempel 10-årsplanen for psykiatrien, der er en oplagt mulighed for at gøre op med det
sektoropdelte ansvar for psykiatrisk behandling og social støtte, men ikke lægger op til koordinering
af arbejdet i de udgående psykiatriske teams, der placeres i regionerne, og det opsøgende
gadeplansarbejde, der er et kommunalt ansvar.
Rådet anbefaler, at regeringen tager ansvar for at koordinere og skabe sammenhæng mellem
diverse reformer, aftaler og lovgivninger, så mennesker i social udsathed kan få de
sammenhængende indsatser på tværs af socialområdet, sundhedsområdet, psykiatrien og
beskæftigelsessystemet, som de har brug for.
Rådet for Socialt Udsatte er som altid klar til at samarbejde og bidrager gerne til drøftelser om
koordinering af fremskudte indsatser for mennesker i social udsathed.
Med venlig hilsen
Kira West
Formand for Rådet for Socialt Udsatte
SUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Henvendelse af 20/10-25 fra Rådet for Socialt Udsatte om behov for koordinering af udkørende og opsøgende indsatser
3082261_0002.png
OVERSIGT OVER EKSISTERENDE OG FORESLÅEDE FREMSKUDTE INDSATSER
Indsats
Beskrivelse
Foreslåede og kommende indsatser
Gadens
Team af fagpersoner, fx
Huse
kommunal socialrådgiver,
sygeplejerske,
rusmiddelbehandler,
læge og gældsrådgiver
Mobile
udsatte-
enheder
Team af fagpersoner, fx
kommunal socialrådgiver,
sygeplejerske,
rusmiddelbehandler,
læge og gældsrådgiver
Løft af kapaciteten i de
tværfaglige regionale
udgående teams, der
varetager psykiatrisk
behandling
Målgruppe
12.000 mest af de mest
udsatte borgere, som
har mindst to af tre
udsatheder: svær
psykisk lidelse, misbrug
og hjemløshed
12.000 mest af de mest
udsatte borgere, som
har mindst to af tre
udsatheder: svær
psykisk lidelse, misbrug
og hjemløshed
Mennesker med en
psykiatrisk lidelse og
behov for en fleksibel
eller intensiv
behandling
Visitation
Ikke visiteret
Metode
Fremskudte indsatser i
Gadens Huse samt
opsøgende arbejde
udkørende fra Gadens Huse
Ophæng
Værdigheds-
reformen
Udmøntning
2026/2027
Ikke visiteret
Fremskudte og udkørende
indsatser samt opsøgende
arbejde uden for de større
byer
Værdigheds-
reformen
2026/2027
Løft af
regionens
udkørende
teams
Visiteret
Indsatserne F-ACT (Flexible
Assertive Community
Treatment) og OPUS (tidlig
intervention ved
psykoselidelser)
Psykiatriaftale
2025
SUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Henvendelse af 20/10-25 fra Rådet for Socialt Udsatte om behov for koordinering af udkørende og opsøgende indsatser
3082261_0003.png
Mere
opsøgende
kommunalt
gadeplans-
arbejde
Styrkelse af det
udgående og opsøgende
gadeplansarbejde i
socialpsykiatrien
Mennesker med
udiagnosticerede
psykiske lidelser, som
samtidig har komplekse
sociale problemer
Ikke visiteret
Det opsøgende
gadeplansarbejde skal skabe
kontakt og bygge bro til
relevante offentlige tilbud,
private tilbud og tilbud i
civilsamfundsorganisationer,
herunder behandling i
psykiatrien. Det opsøgende
arbejde kan varetages af
kommunale medarbejdere,
evt. i samarbejde med
allerede igangværende
indsatser udført af
civilsamfundsorganisationer
Psykiatriaftale
Aftalepartierne
noterer sig, at
regeringen i sit
udspil til en
værdigheds-
reform foreslår at
etablere Gadens
Huse, der bl.a.
vil fungere som
bindeled til mere
specialiseret
hjælp, fx
behandling i
psykiatrien
Ældrereform
2026
Hjemme-
hjælp
Udbredelse af faste
teams af medarbejdere,
der besøger borgers
hjem
Borgere med
plejebehov i eget hjem
Visiteret
Et fast team af medarbejdere
med forskellige fagligheder,
der kommer i de ældres
hjem.
Indførelse af krav om
helhedspleje, der betyder, at
én leverandør har det
samlede ansvar for
borgerens forløb. Dvs. at
leverandørerne skal kunne
levere både rengøring og
anden praktisk hjælp,
personlig pleje og
genoptræning
2
SUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Henvendelse af 20/10-25 fra Rådet for Socialt Udsatte om behov for koordinering af udkørende og opsøgende indsatser
3082261_0004.png
Fasttilknyt-
tede læger
på botilbud
Regionerne skal sikre
fasttilknyttet
almenmedicinsk
lægehjælp på plejehjem
og botilbud
Beboere på
botilbud/forsorgstilbud
Ikke visiteret
Aftalepartierne er enige om at
oprette en pulje til at udvikle
og afprøve en model for
udgående eller målrettede
almenmedicinske tilbud til
udsatte og sårbare borgere
på bl.a. bosteder og brugere
af forsorgshjem mv. i
perioden 2026-2030.
Regionerne kan ansøge
puljen. Puljen skal udmøntes
lokalt og inddrage erfaringer
med opsøgende, fleksible
tilbud, som er tilrettelagt efter
den enkelte borgers behov
Det er op til den enkelte
kommune at vælge model og
metode, fx mentorstøtte.
Sundhedsreform
2027
Helheds-
orienterede
beskæftigel
sesindsat-
ser
Kommunerne får bedre
muligheder for at give en
individuel og
koordinerende indsats
Længerevarende ledige
med udfordringer ud
over ledighed
Visiteret
Beskæftigelses-
reform
2026
Eksisterende tilbud i serviceloven
Hjemløse-
Jf. § 85a har
indsats
kommunerne mulighed
for at tilbyde støtte til
borgere efter de
specialiserede
støttemetoder i Housing
First-tilgangen
Personer i hjemløshed
eller i risiko for
hjemløshed, som har
behov for hjælp,
omsorg eller støtte på
grund af særlige
sociale problemer
Visiteret
Den kommunale bostøtte-
indsats til borgere i
hjemløshed eller i risiko for
hjemløshed bør indeholde
muligheden for en indsats i
form af CTI, ICM eller ACT,
alt efter hvad der er mest
Serviceloven §
85a
3
SUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Henvendelse af 20/10-25 fra Rådet for Socialt Udsatte om behov for koordinering af udkørende og opsøgende indsatser
3082261_0005.png
egnet ud fra en individuel
vurdering af den enkelte
borgers behov for støtte
Kommunale
gadeplansm
edarbejdere
Kommunalt ansatte
medarbejdere, der
arbejder opsøgende med
rådgivning og
relationsarbejde
Støtte efter servicelovens
§ 85 ydes af
kommunerne på
baggrund af en konkret
og individuel vurdering af
borgerens behov
Støtte- og
kontaktpersonordningen
tildeles af kommunen på
baggrund af
servicelovens § 99
Personer med nedsat
fysisk eller psykisk
funktionsevne eller med
særlige sociale
problemer
Personer, der har
nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne
eller særlige sociale
problemer
Ikke visiteret
Opsøgende arbejde i hele
landet
Serviceloven §12
Bostøtte
Visiteret
Bostøtte efter servicelovens §
85 består i at yde hjælp,
omsorg eller støtte til at klare
dagligdagen samt træning i
selvstændigt at klare livet i
egen bolig.
Ordningen har til formål at
skabe kontakt til de mest
socialt udsatte, herunder
udsatte og isolerede
mennesker med en psykisk
lidelse, mennesker med et
problematisk forbrug af
rusmidler og mennesker med
særlige sociale problemer,
som ikke har eller ikke kan
opholde sig i egen bolig.
Målet med ordningen er at
bistå den enkelte med at
bygge bro til omverdenen, fx
kommunale myndigheder,
Serviceloven §85
Støtte- og
kontaktper-
sonordning
De mest socialt udsatte
(mennesker med en
psykisk lidelse, et
problematisk forbrug af
rusmidler og særlige
sociale problemer)
Visiteret
Serviceloven §99
4
SUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Henvendelse af 20/10-25 fra Rådet for Socialt Udsatte om behov for koordinering af udkørende og opsøgende indsatser
3082261_0006.png
væresteder,
sundhedsvæsenet m.v.
Individuel
tidsbe-
grænset
socialpæ-
dagogisk
støtte
Servicelovens §82b
Til personer der har
nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne
eller sociale problemer,
og personer der er i
risiko for at udvikle
funktionsnedsættelse
eller sociale problemer
Visiteret
Tilbud om tidsbegrænset
individuel hjælp, omsorg eller
støtte samt tidsbegrænset
individuel optræning og hjælp
til udvikling af færdigheder.
Tilbuddet kan gives i op til
seks måneder. Det er en
forudsætning, at
kommunalbestyrelsen
vurderer, at tilbuddet vil
kunne forbedre modtagerens
aktuelle funktionsniveau eller
forebygge, at
funktionsnedsættelsen eller
de sociale problemer
forværres
Servicelovens
§82b
Civilsamfundsindsatser
Social Drive
Frivilligdrevet initiativ
Out
med udgående hjælp
Socialt
udsatte/ensomme uden
for byerne
Kører ud med mad, skaber
lokale fællesskaber, løser
konkrete problemer på stedet
og formidler den kontakt, der
kan sikre videre hjælp
Rådgivning, hjælp og støtte
Frivillige
gadeplans-
medarbej-
dere
Frivilligdrevet af NGO'er
Socialt udsatte, unge
mfl.
ofte i byerne
5
SUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Henvendelse af 20/10-25 fra Rådet for Socialt Udsatte om behov for koordinering af udkørende og opsøgende indsatser
3082261_0007.png
Metoder
F-ACT
(Flexible
ACT)
ACT/M-ACT
Regional model for
tværfagligt, fleksibelt og
udgående
psykiatriarbejde
Assertive Community
Treatment (evt.
modifikation
M-ACT)
Critical Time Intervention
støtte i kritiske
overgangsperioder (fx
udskrivning)
Intensive Case
Management
individuel
intensiv støtte
Specialiserede
psykoseteams for unge
voksne
Mennesker med svær
psykisk lidelse
Tværfagligt team, høj
intensitet og fleksibel støtte
Mennesker med svær
psykisk lidelse og
komplekse behov
Udsatte i
overgangssituationer
(fx fængsel, hospital
eller anbringelse)
Mennesker med
komplekse sociale og
psykiske problemer
Unge på 18-35 år med
debuterende psykose
Udgående, opsøgende, tæt
kontakt og tværsektorielt
arbejde
Tidsafgrænset og
relationsbaseret udgående
støtte
Individuelt tilpasset case
management, udgående
Udgående, intensivt og
tværfagligt psykoseteam
CTI
ICM
OPUS-team
6