Socialudvalget 2025-26
SOU Alm.del Bilag 24
Offentligt
3084237_0001.png
UDKAST
Socialudvalget 2025-26
SOU Alm.del - Bilag 24
Offentligt
Social- og Boligministeriet
Udsatte Voksne
2025-3471
beb
22. oktober 2025
UDKAST
Til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Afklaringsophold)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1129 af 22. september
2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 716 af 20. juni 2025 og § 2 i lov nr. 745
af 20. juni 2025, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 107 indsættes:
»§ 107 a.
Kommunalbestyrelsen skal uden forudgående udredning tilbyde
et midlertidigt afklaringsophold til personer med psykiske lidelser i umid-
delbar tilknytning til personens udskrivning fra sygehuspsykiatrien, hvis
personen har behov for sociale indsatser, der kræver en nærmere afklaring.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2027.
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget følger op på
Aftale om en samlet 10-årsplan for psykiatrien,
som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) indgik med
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det kon-
servative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Alternativet den 19. maj 2025.
Det fremgår af den politiske aftale, at aftalepartierne er enige om at løfte og
udvide kapaciteten i socialpsykiatrien, så patienter får den nødvendige hjælp
og støtte efter udskrivelse fra psykiatrien. Dette skal blandt andet ske ved
hjælp af kommunale afklaringstilbud til brug for patienter, der udskrives fra
psykiatrien med behov for sociale indsatser.
Med lovforslaget ønsker regeringen at forbedre sammenhængen mellem
psykiatrien og socialpsykiatrien og sikre, at personer, der udskrives fra psy-
kiatrien med behov for sociale indsatser, der kræver en nærmere afklaring,
får den rette støtte og hjælp i umiddelbar tilknytning til udskrivningen.
Forslaget har således til formål at medvirke til at skabe bedre sammenhæng
mellem socialpsykiatrien og sygehuspsykiatrien, så personer, der udskrives
fra sygehuspsykiatrien i umiddelbar forlængelse heraf tilbydes relevant so-
cialfaglig støtte i en tidsbegrænset periode, mens der sker afklaring af det
videre forløb i socialpsykiatrien.
Formålet med lovforslaget er endvidere at støtte den udskrevne persons re-
covery og medvirke til at mindske risikoen for unødig genindlæggelse. Lov-
forslaget forventes dermed også at kunne medvirke til at frigive ressourcer
i sygehuspsykiatrien.
2. Afklaringsophold
2.1. Gældende ret
Det følger af § 107, stk. 1, i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
1129 af 22. september 2025 (herefter serviceloven), at kommunalbestyrel-
sen kan tilbyde midlertidigt ophold til personer, som på grund af betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige problemer har behov
for det.
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0003.png
UDKAST
Det følger desuden af § 107, stk. 2, nr. 1, i serviceloven, at kommunalbesty-
relsen skal tilbyde midlertidigt ophold til personer med betydelig nedsat fy-
sisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp til al-
mindelige, daglige funktioner eller for pleje, eller som i en periode har be-
hov for særlig behandlingsmæssig støtte.
Det følger endvidere af § 107, stk. 2, nr. 2, i serviceloven, at kommunalbe-
styrelsen skal tilbyde ophold til personer med nedsat psykisk funktionsevne
eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller behand-
ling, og som op grund af disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte.
Stillingtagen til, om en person er omfattet af personkredsen for servicelo-
vens § 107, stk. 2, nr. 1, forudsætter kommunens konkrete og individuelle
vurdering af, om personen har et sådan omfattende behov for hjælp til at
klare de daglige funktioner eller pleje, at personens behov alene kan tilgo-
deses i et sådant tilbud og ikke i eget hjem.
Stillingtagen til, om en person er omfattet af personkredsen for servicelo-
vens § 107, stk. 2, nr. 2, forudsætter kommunens konkrete og individuelle
vurdering af, om personen alene kan få tilgodeset sit behov for pleje og be-
handling på et midlertidigt botilbud med tilknyttet personale og serviceare-
aler.
Midlertidigt botilbud efter § 107 i serviceloven retter sig mod personer over
18 år.
Formålet med et ophold i et midlertidigt botilbud er at gøre personen i stand
til at klare sig i eget hjem, eventuelt med støtte. Der kan også være tale om
situationer, hvor personer i en kort periode visiteres til et midlertidigt botil-
bud for at få udredt behov og for at finde frem til det rette fremtidige botil-
bud. Det kan også være behandling.
Botilbud til midlertidigt ophold efter servicelovens § 107 adskiller sig fra
længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 og fra botilbudslignende
tilbud efter almenlovens § 105, jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af 11. novem-
ber 2024 af lov om almene boliger (almenboligloven) ved, at det ved visita-
tionen af en person til et midlertidigt botilbud vurderes, at personens behov
for et botilbud ikke er varigt, men f.eks. har til formål at sikre rammen om
en behandlingsmæssig indsats i form af f.eks. genoptræning eller udvikling
af færdigheder.
Det følger af § 163, stk. 2, i lov om social service, at beboerne betaler for
ophold i boformer efter §§ 107-110 i serviceloven. Det følger videre af §
3
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0004.png
UDKAST
163, stk. 3, at social- og boligministeren i en bekendtgørelse fastsætter regler
om betaling og om nedsættelse af betalingen med et beløb, der opgøres efter
så vidt muligt lignende regler som i lov om individuel bostøtte.
De nærmere regler for egenbetaling er fastsat i bekendtgørelse nr. 1387 af
12. december 2006 om betaling for botilbud m.v. efter §§ 107 og 108 i lov
om social service samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter § 108 i
lov om sociale service med senere ændringer.
Det følger af § 13 a i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1045 af 18. september 2024 (herefter psykiatriloven), at
overlægen har ansvaret for, at der for patienter, som overlægen er bekendt
med modtager støtte i henhold til afsnit V i lov om social service som følge
af nedsat funktionsevne, inden udskrivning indgås en udskrivningsaftale
mellem patienten og den psykiatriske afdeling og de relevante myndigheder,
privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. om de behandlingsmæssige og
sociale tilbud til patienten. Overlægen er også forpligtet til at indgå en ud-
skrivningsaftale, hvis det vurderes, at patienten ikke selv vil søge den be-
handling eller de sociale tilbud, der er nødvendige for patientens helbred.
Det følger videre af psykiatrilovens § 13 b, at hvis en patient, der er omfattet
af lovens § 13 a, ikke vil medvirke til indgåelse af en udskrivningsaftale, har
overlægen ansvaret for, at den psykiatriske afdeling i samarbejde med de
relevante myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. udar-
bejder en koordinationsplan for de behandlingsmæssige og sociale tilbud til
patienten.
2.2. Social- og Boligministeriets overvejelser
Flere end hver fjerde, der har været indlagt i sygehuspsykiatrien, genind-
lægges med akut behov for hjælp inden for 30 dage.
Derudover er der personer, der venter længe på at få den sociale indsats, de
har behov for efter udskrivning fra sygehuspsykiatrien. Desuden er der fær-
digbehandlede patienter i sygehuspsykiatrien, der ikke kan udskrives, fordi
de ikke har et relevant tilbud i socialpsykiatrien. Manglende eller utilstræk-
kelige sociale indsatser og tilbud og manglende orientering om personens
udskrivelse øger risikoen for afbrudte behandlingsforløb, forværring af per-
sonens tilstand og genindlæggelse.
Det følger af psykiatrilovens §§ 13 a og b, at inden en patient udskrives fra
psykiatrien, skal der indgås en udskrivningsaftale eller koordinationsplan,
hvis udskrivende overlæge vurderer, at patienten har brug for sociale ind-
satser efter udskrivelsen.
4
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0005.png
UDKAST
Det er dog i forbindelse med udskrivning ikke altid muligt for kommunen
at tage stilling til, hvilke sociale indsatser personen skal tilbydes, fordi det
kræver en nærmere afklaring af, hvilke konkrete indsatser, der bedst kan
imødekomme personens behov.
Der findes i serviceloven ikke pligt eller hjemmel til, at kommunalbestyrel-
sen i direkte tilknytning til udskrivning fra sygehuspsykiatrien skal eller kan
tilbyde et midlertidigt afklaringsophold til personer med psykiske lidelser,
der i forbindelse med udskrivning har behov for sociale indsatser eller mere
omfattende indsatser end dem, personen modtog ved indlæggelse i sygehus-
psykiatrien.
Det kan have den konsekvens, at der er personer med psykiske lidelser, der
enten udskrives til gaden eller til eget hjem uden den nødvendige socialfag-
lige støtte. Personer i hjemløshed, der udskrives til gaden, kan være svære
at opspore for kommunen efterfølgende, fordi de flytter sig fra sted til sted.
Kommunen kan derfor svært ved at få kontakt til dem med henblik på at
tilbyde dem den hjælp i socialpsykiatrien, de har brug for.
Det medfører risiko for forværring af personens psykiske lidelser samt even-
tuelle sociale problemer og dermed risiko for genindlæggelse i sygehuspsy-
kiatrien.
Det fremgår af det faglige oplæg til en 10-årsplan,
Bedre mental sundhed og
en styrket indsats til mennesker med psykiske lidelser,
fra januar 2022, side
160, at ventetid på at modtage sociale indsatser efter udskrivning fra be-
handlingspsykiatrien kan være medvirkende til, at de sværest psykiske syge
ikke får en tilstrækkelig eller sammenhængende indsats efter udskrivning.
Det fremgår videre, at hvis flere mennesker med psykiske lidelser skal hjæl-
pes til at komme sig og leve et så meningsfuldt og selvstændigt liv som mu-
ligt, er det vigtigt at sikre, at de visiteres til de rette indsatser fra starten.
På den baggrund finder Social- og Boligministeriet, at der er behov for at
sikre, at personer, der udskrives fra sygehuspsykiatrien med behov for soci-
ale indsatser efter udskrivning, som ikke umiddelbart kan afdækkes, får til-
bud om et afklaringsophold i umiddelbar tilknytning til udskrivningen med
henblik på, at kommunen kan foretage en vurdering af, hvilke sociale ind-
satser der bedst kan imødekomme personens behov.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i serviceloven efter § 107 indsættes en ny § 107 a, der
vil forpligte kommunalbestyrelsen til at tilbyde personer med psykiske li-
delser, der udskrives fra sygehuspsykiatrien med behov for sociale indsatser
5
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0006.png
UDKAST
efter udskrivning, men hvor det nærmere skal afklares, hvilke sociale ind-
satser, der konkret imødekommer personens behov, et midlertidigt afkla-
ringsophold i form af et døgnophold, så det undgås, at personen udskrives
til eget hjem eller gaden uden den rette støtte med risiko for forværring af
personens psykiske lidelser og unødig genindlæggelse.
Formålet med bestemmelsen er at sikre bedre sammenhæng mellem syge-
huspsykiatrien og socialpsykiatrien, så ingen udskrives til gaden eller egen
bolig, uden den socialfaglig indsats, der er brug for.
På et afklaringstilbud vil der skulle foretages en nærmere afdækning af støt-
tebehovet, og hvilke konkrete sociale indsatser der bedst imødekommer per-
sonens støttebehov fremadrettet. Personen skal under afklaringsopholdet
have den nødvendige sociale og sundhedsfaglige støtte, personen aktuelt er
behov for.
Da formålet med et ophold på et afklaringstilbud vil være en afklaring af
støttebehovet og af, hvilke sociale indsatser der konkret bedst imødekom-
mer personens støttebehov, er det Social- og Boligministeriets opfattelse, at
der ved visitation til afklaringsopholdet ikke vil være behov for en visitati-
onsproces der svaret til visitationsprocessen ved f.eks. midlertidigt ophold
på et botilbud efter §107 i serviceloven, da vurdering af støttebehovet først
vil skulle ske under afklaringsopholdet. Kommunen vil dog skulle tage stil-
ling til, om den konkrete afklaringsplads er egnet til personen.
Det vil være personens handlekommune, der i rådgivende dialog med syge-
huspsykiatrien, jf. reglerne i psykiatrilovens §§ 13 a og b om opfølgning
efter udskrivning, tager stilling til, om personen er inden for målgruppen for
et afklaringsophold.
Kan kommunen allerede på udskrivningstidspunktet tage stilling til, hvor-
dan personens behov bedst imødekommes, f.eks. ved ophold i eget hjem
med bostøtte, midlertidigt ophold i et botilbud efter § 107 eller varigt ophold
efter § 108 i serviceloven, vil personen ikke falde inden for målgruppen, der
vil skulle tilbydes et afklaringsophold.
Formålet med et afklaringsophold vil være at afdække personens behov for
sociale og foretage en vurdering af, hvilke sociale indsatser der bedst kan
imødekomme personens behov. Der er dermed tale om ophold af kortere
varighed, mens borgerens behov for støtte og hjælp afdækkes. Ved ophold
af kortere varighed forstås som udgangspunkt ophold af en varighed på op
til 30 dage. Ydelser efter serviceloven betragtes dog som løbende ydelser,
medmindre andet fremgår af den bestemmelse, som ydelsen bevilges efter.
6
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0007.png
UDKAST
Kommunen vil derfor ikke på forhånd kunne bestemme, at et afklaringsop-
hold på en afklaringsplads bortfalder på et bestemt tidspunkt uden yderligere
vurdering af personens støttebehov. Afklaringsopholdet vil derfor først
kunne ophøre, når kommunen konkret har vurderet, at personen ikke læn-
gere har brug afklaringsopholdet, og der er truffet afgørelse om dette og om,
hvilke konkrete sociale indsatser, der fremadrettet tilgodeser personens be-
hov for støtte og hjælp.
Et midlertidigt afklaringsophold efter den foreslåede § 107 a vil adskille sig
fra et midlertidigt ophold på en boform oprettet i henhold til servicelovens
§ 107 ved dels, at det ikke vil skulle forudsættes, at personens fysiske eller
psykiske funktionsevne er væsentligt nedsat, men alene nedsat, og dels ved,
at et afklaringsophold vil skulle tilbydes i umiddelbar tilknytning til udskriv-
ning fra sygehuspsykiatrien. Desuden vil der ikke være krav om, at der vil
skulle foretages en forudgående vurdering af personens behov for hjælp og
støtte, f.eks. ved hjælp af Voksenudredningsmetoden VUM 2.0, som grund-
lag for at kunne visitere til et afklaringsophold. Vurdering og stillingtagen
til sociale indsatser vil skulle ske under afklaringsopholdet.
I lighed med, hvad der gælder for øvrige tilbud efter serviceloven, jf. § 4 i
serviceloven, vil det være kommunalbestyrelsen, der har forsyningsforplig-
tigelsen, og som vil skulle sørge for, at der er det nødvendige antal afkla-
ringstilbud, som kommunen enten selv opretter eller indgår aftale med andre
kommuner eller private om.
Afklaringstilbud skal godkendes af socialtilsynet og være registreret på til-
budsportalen.
Det forventes, at forslaget vil medføre bedre sammenhæng mellem sygehus-
psykiatrien og socialpsykiatrien, relevant socialfaglig indsats efter udskriv-
ning fra sygehuspsykiatrien, bedre recovery, færre færdigbehandlingsdage
og genindlæggelser i sygehuspsykiatrien og frigivelse af ressourcer i syge-
huspsykiatrien.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes at ville medføre kommunale merudgifter på XX kr. i
2026, XX kr. i 2027 og årligt herefter. Forslagets økonomiske konsekvenser
skal forhandles med KL.
7
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0008.png
UDKAST
Forslaget skønnes at ville medføre begrænset økonomiske konsekvenser for
staten, eftersom det skal være muligt at indberette og udstille data om afkla-
ringspladser på Tilbudsportalen. Det vil være kommunerne, som indberetter
data til tilbudsportalen.
Forslaget berører ikke regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske eller implementeringskonse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage)
været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Bedre Psykiatri, Blå Kors Danmark, Brugerforeningen for
aktive stofbrugere, Brugernes Akademi, Center for Frivilligt Socialt Ar-
bejde, Centerlederforeningen, CiFri
Netværk for forskning i civilsamfund
og frivillighed, Det Centrale Handicapråd, Dansk Handicapforbund, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Psyko-
social Rehabilitering, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det Centrale Handicap-
råd, Det Sociale Netværk, DUKH, Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker,
FOA, Fonden for Socialt Ansvar, Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, FSD - Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forening for Le-
dere af Offentlige Rusmiddelcentre (FLOR), Frederiksberg Kommune (So-
cialtilsyn Hovedstaden), Frivilligrådet, FTF, Faaborg-Midtfyn Kommune
(Socialtilsyn Syd), Gadejuristen, Hjem til Alle, Hjørring Kommune (Soci-
altilsyn Nord), Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), Hus Forbi, KABS
8
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0009.png
UDKAST
behandlingscenter for stofbrugere, Kirkens Korshær, KFUK´s Sociale Ar-
bejde, KFUMs Sociale Arbejde, KL, Kofoeds Skole, Landsforeningen af
Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen af tidligere og nuværende Psyki-
atribrugere, Landsforeningen af væresteder (LVS), Lederforening for of-
fentlige ledere i hjemløshedsindsatser, LOCHI
Foreningen for ledere og
chefer i offentlige hjemløshedsindsatser, LOS
de private sociale tilbud,
Lægeforeningen, PLO, Psykiatrifonden, Projekt Udenfor, Reden Vesterbro,
Røde Kors, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Boformer for
Hjemløse (SBH), SAND, Selveje Danmark, Silkeborg Kommune (Social-
tilsyn Midt), SIND, Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Lederfo-
rum, Socialt Udviklingscenter (SUS), Stenbroens Jurister, Sundhedsstyrel-
sen, WeShelter og Ældresagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
9
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0010.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
10
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0011.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der findes i serviceloven ikke pligt eller hjemmel til, at kommunalbestyrel-
sen i direkte tilknytning til udskrivning fra sygehuspsykiatrien skal eller kan
tilbyde et midlertidigt afklaringsophold til personer med psykiske lidelser,
der i forbindelse med udskrivning vurderes at have behov for sociale indsat-
ser eller mere omfattende indsats end den, personen modtog ved indlæggelse
i sygehuspsykiatrien.
Det foreslås, at der i serviceloven efter § 107 indsættes en ny
§ 107 a,
der
vil forpligte kommunalbestyrelsen til uden forudgående udredning at skulle
tilbyde et midlertidigt afklaringsophold til personer med psykiske lidelser i
umiddelbar tilknytning til personens udskrivning fra sygehuspsykiatrien,
hvis personen har behov for sociale indsatser, der kræver en nærmere afkla-
ring
Formålet med bestemmelsen er at sikre bedre sammenhæng mellem syge-
huspsykiatrien og socialpsykiatrien, relevante sociale indsatser efter ud-
skrivning fra sygehuspsykiatrien, bedre recovery, færre færdigbehandlings-
dage og genindlæggelser i sygehuspsykiatrien og frigivelse af ressourcer i
sygehuspsykiatrien. Der vil ikke være krav om, at der vil skulle foretages en
forudgående udredning vurdering af personens behov for hjælp og støtte,
f.eks. ved hjælp af Voksenudredningsmetoden VUM 2.0, som grundlag for
at kunne visitere til et afklaringsophold.
Afklaringsophold vil kunne ske på pladser, der er godkendt hertil (afkla-
ringstilbud). Det vil f.eks. kunne være et tilbud, hvor alle pladser er målrettet
personer, der har behov for et afklaringsophold. Det vil også kunne være
enkeltpladser på allerede eksisterende tilbud efter §§ 107 og 108 i service-
loven, der har ledige pladser, hvor et antal pladser så vil skulle godkendes
af socialtilsynet som fleksible pladser, der kan anvendes til tilbud efter både
§§ 107 og 108 i serviceloven og den foreslåede § 107 a. Afklaringstilbud vil
også kunne etableres i ledig bygningsmæssig kapacitet i f.eks. et midlerti-
digt botilbud efter § 107 eller et varigt botilbud efter § 108 i serviceloven.
Det vil være personens handlekommune, der i rådgivende dialog med syge-
huspsykiatrien, jf. reglerne i psykiatrilovens §§ 13 a og 13 b om opfølgning
Side 11/15
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0012.png
efter udskrivning, der vil skulle vurdere, om personen er inden for målgrup-
pen for et afklaringsophold.
Det vil dog alene være kommunen, på baggrund af en umiddelbar vurdering
af borgerens behov, der vil skulle have ansvaret for og skulle beslutte, om
en person, der udskrives fra sygehuspsykiatrien, vil skulle tilbydes ophold
på en afklaringsplads. Sygehuspsykiatrien vil alene skulle bistå kommunen
med relevant viden og sparring om personen og dennes forløb i sygehuspsy-
kiatrien.
Den udveksling af oplysninger, der vil skulle ske i den forbindelse, vil have
hjemmel i psykiatrilovens § 13 c, som giver psykiatriske afdelinger hjemmel
til at videregive oplysninger om patienters rent private forhold til andre
myndigheder, herunder kommuner, privatpraktiserende sundhedspersoner
mv., hvis videregivelsen er nødvendig for at indgå og føre tilsyn med en
udskrivningsaftale eller koordinationsplan. Tilsvarende giver bestemmelsen
hjemmel til, at myndigheder, herunder kommuner, privatpraktiserende
sundhedspersoner mv. kan videregive oplysninger om patienter til den psy-
kiatriske afdeling og andre myndigheder, privatpraktiserende sundhedsper-
soner m.fl.
Personer, der alene har haft en konsultation i Psykiatrisk Akutmodtagelse
uden indlæggelse eller alene har været tilknyttet distriktspsykiatrien, vil ikke
være omfattet af målgruppen for et afklaringsophold. Det forudsættes såle-
des, at personen har været indlagt på et sengeafsnit i sygehuspsykiatrien.
Desuden vil personer, der efter udskrivning fra sygehuspsykiatrien tager op-
hold i eget hjem eller på gaden, ikke være omfattet af målgruppen for et
afklaringsophold, da det forudsættes, at et afklaringsophold påbegyndes i
umiddelbar tilknytning til udskrivning fra sygehuspsykiatrien.
Kan kommunen allerede på udskrivningstidspunktet tage stilling til, hvor-
dan personens behov bedst imødekommes, f.eks. ved ophold i eget hjem
med bostøtte, midlertidigt ophold i et botilbud efter § 107 i serviceloven
eller varigt ophold efter § 108 i serviceloven, vil personen ikke falde inden
for målgruppen, der vil skulle tilbydes et afklaringsophold.
Afslår personen kommunens tilbud om et afklaringsophold på en afklarings-
plads, vil kommunen skulle tage stilling til, hvordan personens behov for
sociale indsatser så kan dækkes.
Side 12/15
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0013.png
Da formålet med et ophold på et afklaringstilbud vil være en afklaring af
støttebehovet, og af hvilke sociale indsatser der konkret bedst imødekom-
mer personens støttebehov, vil der ved visitation til afklaringsopholdet ikke
vil være behov for en visitationsproces, der svarer til visitationsprocessen
ved f.eks. midlertidigt ophold på et botilbud efter §107 i serviceloven, da
vurdering af støttebehovet først vil skulle ske under afklaringsopholdet.
Kommunen vil skulle være opmærksom på, at personen som udgangspunkt
kun skal være på afklaringstilbuddet, indtil der foreligger en afklaring af,
hvilke sociale indsatser der fremadrettet kan imødekomme personens be-
hov. Viser afklaringen, at personen vil have behov for et midlertidigt eller
varigt botilbud efter §§ 107 og 108 i serviceloven, vil kommunen hurtigst
muligt skulle finde et egnet botilbud til borgeren, jf. § 4, stk. 1, i servicelo-
ven.
Der er dermed tale om ophold af kortere varighed, mens borgerens behov
for støtte og hjælp afdækkes. Ved ophold af kortere varighed forstås som
udgangspunkt ophold af en varighed på op til 30 dage. Ydelser efter service-
loven betragtes dog som løbende ydelser, medmindre andet fremgår af den
bestemmelse, som ydelsen bevilges efter. Kommunen vil derfor ikke på for-
hånd kunne bestemmelse, at et afklaringsophold på en afklaringsplads bort-
falder på et bestemt tidspunkt uden yderligere vurdering af personens støt-
tebehov. Afklaringsopholdet vil derfor først kunne ophøre, når kommunen
konkret har vurderet, at personen ikke længere har brug afklaringsopholdet,
og der er truffet afgørelse om dette og om, hvilke konkrete sociale indsatser,
der fremadrettet tilgodeser personens behov for støtte og hjælp.
Det vil være personens handlekommune, jf. § 9 i retssikkerhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 354 af 2. april 2025 om bekendtgørelse af lov om rets-
sikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven),
der træffer afgørelse om de konkrete sociale indsatser, der følger efter af-
klaringsopholdet, f.eks. bostøtte i eget hjem efter § 85 i serviceloven, mid-
lertidigt ophold på et botilbud efter servicelovens § 107 eller varigt ophold
i et botilbud efter § 108 i serviceloven.
Afklaringsophold på afklaringstilbud vil være omfattet af sygehusenes be-
handlingsansvar. Det er således i den politiske forårsaftale af 25. maj 2025
om sundhedsreformen jf.
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre, moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om Sundhedsreform 2024
af 15. november 2024,
aftalt, at afklaringsophold på afklaringstilbud vil
Side 13/15
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0014.png
være dækket af det udvidede 96-timers behandlingsansvar, og at dette træ-
der i kraft i 2026.
Et eventuelt kommunalt tilbud om behandling for stofmisbrug under perso-
nens ophold på et afklaringstilbud skal ske efter gældende regler, jf. § 101 i
serviceloven.
Personer, der tilbydes et midlertidigt afklaringsophold, vil i lighed med,
hvad der gælder for personer, der har midlertidigt ophold på et botilbud efter
§ 107 i serviceloven eller varigt ophold på et tilbud efter § 108 i servicelo-
ven, skulle betale for opholdet efter gældende regler herom, jf. § 163, stk. 2,
i serviceloven, hvorefter beboere i boformer efter §§ 107-110 i serviceloven
som udgangspunkt betaler for opholdet.
Det følger af bekendtgørelse nr. 1387 af 12. december 2006 om betaling for
botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt flytteret i forbindelse med
botilbud efter § 108, der er udstedt i medfør af § 163, stk. 3, i serviceloven,
at betaling for ophold i et midlertidigt botilbud vil skulle ske på baggrund af
beboerens arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp eller anden indtægt.
Det følger af § 5 i bekendtgørelsen, at den kommunalbestyrelse, der har an-
svaret for personens ophold i tilbuddet, efter ansøgning fra borgeren og efter
en konkret og individuel vurdering kan træffe afgørelse om bortfald eller
nedsættelse af egenbetalingen.
Bekendtgørelsen vil skulle opdateres, sådan at reglerne også vil omfatte af-
klaringsophold efter den foreslåede
§ 107 a
i serviceloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2027.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da serviceloven ikke gæl-
der for Færøerne og Grønland og heller ikke ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Side 14/15
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afklaringsophold), fra social- og boligministeren
3084237_0015.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1129 af 22. sep-
tember 2025, som ændret ved § 4 i
lov nr. 716 af 20. juni 2025 og § 2
i lov nr. 745 af 20. juni 2025, fore-
tages følgende ændring:
1.
Efter § 107 indsættes:
»§ 107 a.
Kommunalbestyrelsen
skal uden forudgående udredning
tilbyde et midlertidigt afklaringsop-
hold til personer med psykiske li-
delser i umiddelbar tilknytning til
personens udskrivning fra sygehus-
psykiatrien, hvor sygehuspsyki-
atrien har vurderet, at personen har
behov for sociale indsatser, der
kræver en nærmere afklaring.«
Side 15/15