Socialudvalget 2025-26
SOU Alm.del Bilag 23
Offentligt
3084071_0001.png
Statsrevisorerne 2024-25
Beretning Nr. 18 Rigsrevisionens §18 stk. 4 notat om beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud
Offentligt
November 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Ankestyrelsens tilsyn
og brug af reaktioner
ved lovbrud
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Notat til Statsrevisorerne jf. rigsrevisorlovens § 18 stk. 4 vedr. beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktionsmuligheder, fra Rigsrevisionen
3084071_0002.png
1
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 18/2024 om
Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner
ved lovbrud
Social- og boligministerens redegørelse af 3. september 2025
og supplerende redegørelse af 11. september 2025
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 3. september 2025
og supplerende redegørelse af 12. september 2025
10. oktober 2025
RN C116/25
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som social- og bo-
ligministeren og indenrigs- og sundhedsministeren vil iværksætte som føl-
ge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner. Det-
te sker med henblik på at vurdere, om ministeriernes initiativer adresserer
den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisio-
nens beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at ministrene har redegjort for, hvordan ministerier-
ne vil følge op på Statsrevisorernes bemærkninger og de væsentligste kritik-
punkter i beretningen. Dog er ministrene ikke fremkommet med løsninger
på de lange sagsbehandlingstider i tilsynet.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at Ankestyrelsen i forlængelse
af Rigsrevisionens beretning har udarbejdet nye skriftlige retningslinjer,
der skal sikre, at der altid tages stilling til, om tilsynet skal indhente doku-
mentation fra kommunen eller regionen. Rigsrevisionen finder initiativet
tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser videre, at Ankestyrelsen også er
i gang med at ændre deres retningslinjer, så sagsbehandleren altid skal tage
stilling til, om der skal ske en opfølgning, herunder om kommunen skal ind-
sende dokumentation, når en tilsynssag er afsluttet. Ændringen forventes
gennemført i efteråret 2025.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Notat til Statsrevisorerne jf. rigsrevisorlovens § 18 stk. 4 vedr. beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktionsmuligheder, fra Rigsrevisionen
2
Endelig oplyser ministeren, at Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevi-
sionens beretning samlet set understreger et behov for at overveje en juste-
ring af de lovgivningsmæssige rammer for tilsynet. Ministeren peger i den
sammenhæng bl.a. på, at det er nødvendigt at se på, om de sanktioner, der
findes i dag, er tilstrækkelige. Ministeren drøfter dette med Folketingets par-
tier, og drøftelserne skal bidrage til et samlet oplæg til løsninger på kritik-
punkterne primo 2026.
Social- og boligministeren bemærker, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet
er ansvarlig for den lovgivning, der regulerer Ankestyrelsens tilsyn, selv om
Ankestyrelsens virksomhed organisatorisk hører under Social- og Boligmini-
steriet. Ministeren udtaler sig derfor kun om resurser og sagsbehandlingsti-
der i tilsynet og henviser til indenrigs- og sundhedsministeren i øvrige
spørgsmål. Ministeren anerkender, at det er væsentligt, at Ankestyrelsens
tilsyn så hurtigt som muligt kan få afklaret, om en kommune handler i strid
med loven. Ministeren oplyser dog også, at Ankestyrelsen har overført resur-
ser fra tilsynet til klagesagsbehandlingen, idet ministeren, ligesom styrelsen,
er meget optaget af udviklingen i sagsbehandlingstid på det kommunale kla-
gesagsområde. Rigsrevisionen må konstatere, at social- og boligministeren
ikke tager initiativer i relation til Statsrevisorernes bemærkninger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Ankestyrelsens sagsbehandlingstid på tilsynsområdet, herunder om An-
kestyrelsen justerer den forventede sagsbehandlingstid, som meldes ud
til borgerne, og om der fastsættes egentlige målsætninger for sagsbehand-
lingstiden.
Ankestyrelsens arbejde med at ændre deres retningslinjer, så det sikres,
at der altid tages stilling til behovet for opfølgning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets arbejde med at udforme et samlet
oplæg til løsninger på de af Statsrevisorernes bemærkninger og beret-
ningens væsentligste kritikpunkter, der ikke vedrører sagsbehandlings-
tider. Det drejer sig primært om en ændring af de lovgivningsmæssige
rammer for sanktioner, men også om ændrede krav til, hvordan sager
skal prioriteres og dokumenteres, samt hvordan Ankestyrelsen skal føl-
ge op.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2025 en beretning om Ankestyrelsens tilsyn
og brug af reaktioner ved lovbrud. Beretningen handlede om, hvorvidt An-
kestyrelsen fører et tilfredsstillende tilsyn med kommuner og regioner på
socialområdet.
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Notat til Statsrevisorerne jf. rigsrevisorlovens § 18 stk. 4 vedr. beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktionsmuligheder, fra Rigsrevisionen
3084071_0004.png
3
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Ankestyrel-
sens tilsyn med kommuner og regioner på socialområdet er utilfredsstil-
lende. Tilsynet er præget af lange sagsbehandlingstider samt mangelfuld
dokumentation og opfølgning, hvilket kan have betydet, at kommuner og
regioner har udøvet en ulovlig praksis på socialområdet. Dette kan have
store konsekvenser for den enkelte borgers liv og retssikkerhed.
Statsrevisorerne konstaterede samtidig, at Ankestyrelsen alene anvender
vejledende udtalelser over for kommuner og regioner som reaktion på ulov-
lig administration på socialområdet og ikke sanktioner som fx tvangsbøder.
Dette skyldes især, at lovbruddene oftest sker som følge af dårlig kvalitet i
sagsbehandlingen og ikke bevidste beslutninger fra kommunalbestyrelsens
side. Statsrevisorerne konstaterede ligeledes, at lovgivningen gør det van-
skeligt for tilsynet at anvende sanktioner i sager på socialområdet.
4. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Tilsynets sagsbehandlingstider
6. Statsrevisorerne bemærkede, at tilsynet er præget af lange sagsbehand-
lingstider. Tilsynets forventede sagsbehandlingstid på 8 måneder blev ik-
ke indfriet i 34 % af alle sager på socialområdet i 2023 og i 25 % af alle sa-
ger på socialområdet i 2024. I 2023 og 2024 var den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for undersøgte sager ca. 1 år.
Statsrevisorerne var enige i Rigsrevisionens anbefaling om, at tilsynet bør
fastsætte egentlige målsætninger for sagsbehandlingstiden, og at målsæt-
ningerne bør være forskellige for de sager, som afvises, og de sager, som
undersøges.
7. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at Ankestyrelsen vurderer, at
den forventede sagsbehandlingstid på 8 måneder, som meldes ud til bor-
gerne, er retvisende. Ankestyrelsen forventer dog en stigning i den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid på tilsynsområdet på grund af en omprioritering
af resurser fra tilsynsområdet til klagesagsområdet. Ankestyrelsen har op-
lyst, at den løbende følger udviklingen i sagsbehandlingstider inden for til-
synet. Hvis fx antallet af indkomne sager stiger, eller hvis sagerne bliver me-
re resursekrævende, så vil Ankestyrelsen justere den forventede sagsbe-
handlingstid, hvis der er flere sager, end det er muligt at afgøre inden for
styrelsens bevilling.
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Notat til Statsrevisorerne jf. rigsrevisorlovens § 18 stk. 4 vedr. beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktionsmuligheder, fra Rigsrevisionen
4
Indenrigs- og sundhedsministeren erklærer sig enig i, at det er et problem,
når sagsbehandlingstiden er for lang, navnlig i tilsynssager, som har stor be-
tydning for borgerne. Ministeren overvejer derfor, om det via en ændring af
reglerne i den kommunale styrelseslov i højere grad bør sikres, at de vigtig-
ste og alvorligste tilsynssager prioriteres. Ministeren oplyser også, at mini-
steren som led i dialogen med Ankestyrelsen vil opfordre til, at tilsynet over-
vejer, om der kan indføres egentlige målsætninger for sagsbehandlingsti-
den. Endelig bemærker ministeren, at sagsbehandlingstid hænger sammen
med spørgsmålet om resurser, og henviser til, at social- og boligministeren
har det organisatoriske og bevillingsmæssige ansvar for Ankestyrelsen.
8. Social- og boligministeren oplyser, at Ankestyrelsen i perioden fra 2023
til 1. kvartal 2025 midlertidigt har opnormeret tilsynet og som følge af det
har nedbragt antallet af verserende sager, men at styrelsen i 2025 har over-
ført resurser fra tilsynsområdet til klagesagsområdet. Det fremgår ikke af
redegørelsen, om det samlet set efterlader tilsynet med flere eller færre
resurser end tidligere.
Social- og boligministeren henviser tilbage til indenrigs- og sundhedsmini-
steren i spørgsmålet om fastsættelse af målsætninger for sagsbehandlings-
tiden. Ministeren bemærker, at der er en tydelig arbejdsfordeling mellem
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Social-og Boligministeriet, idet An-
kestyrelsens tilsyn er reguleret i lovgivning under Indenrigs- og Sundheds-
ministeriets ressortområde.
9. Rigsrevisionen kan opsummerende konstatere, at der er en forventning
om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på tilsynsområdet vil stige,
fordi Ankestyrelsen har flyttet resurser væk fra tilsynet.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at spørgsmål om sagsbehandlingstid og
resurser hænger sammen. Hvis der skal fastsættes regler om sagsbehand-
lingstider, kræver det indenrigs- og sundhedsministerens involvering, mens
en ændring af sagsbehandlingstider gennem organisatoriske og bevillings-
mæssige ændringer må ske på social- og boligministerens initiativ. De to
ministerier bør derfor indgå i en dialog herom uagtet den formelle arbejds-
deling.
10. Rigsrevisionen vil fortsat følge Ankestyrelsens sagsbehandlingstid på
tilsynsområdet, herunder om Ankestyrelsen justerer den forventede sags-
behandlingstid, som meldes ud til borgerne, og om der fastsættes egentli-
ge målsætninger for sagsbehandlingstiden.
Tilsynets brug af dokumentation
11. Statsrevisorerne bemærkede, at tilsynets brug af dokumentation er man-
gelfuld. Tilsynet baserer sig primært på redegørelser fra kommuner og re-
gioner. Det betyder, at tilsynet kun ser kommunens eller regionens side af
sagen og sjældent ser dokumentation for, at en kommune eller region ret-
ter op på et ulovligt forhold.
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Notat til Statsrevisorerne jf. rigsrevisorlovens § 18 stk. 4 vedr. beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktionsmuligheder, fra Rigsrevisionen
5
Statsrevisorerne erklærede sig enige i Rigsrevisionens anbefaling om, at
Ankestyrelsens tilsyn bør overveje at indhente dokumentation systematisk.
12. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at Ankestyrelsen nu har ud-
arbejdet nye skriftlige retningslinjer, der beskriver, at tilsynets sagsbehand-
lere altid skal tage stilling til, om kommunen
sammen med kommunens
redegørelse til tilsynet
også skal fremsende supplerende dokumentation
e.l.
Rigsrevisionen har set de nye retningslinjer og kan konstatere, at retnings-
linjerne beskriver, at den supplerende dokumentation også kan være ek-
sempler på konkrete sager.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser i tillæg dertil, at ministeren over-
vejer, om det via en lovændring yderligere kan sikres, at Ankestyrelsen sy-
stematisk beder om dokumentation fra kommunerne, når det er nødven-
digt for sagen. Ministeren vil drøfte dette med Folketingets partier.
13. Rigsrevisionen konstaterer, at Ankestyrelsen har ændret deres retnings-
linjer, så sagsbehandleren altid skal tage stilling til, om der skal indhentes
dokumentation i en sag, og at dokumentation kan bestå af eksempler på
konkrete sager. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af
sagen kan afsluttes. Rigsrevisionen vil følge resultatet af ministerens drøf-
telser med Folketingets partier om en lovændring, jf. ovenfor.
Tilsynets opfølgning
14. Statsrevisorerne bemærkede, at tilsynet har en mangelfuld opfølgning
på sager.
Statsrevisorerne erklærede sig enige i Rigsrevisionens anbefaling om, at
Ankestyrelsens tilsyn bør overveje at følge mere systematisk op på afslut-
tede sager.
Ved at følge op kan tilsynet efter en periode vende tilbage til sager for at
undersøge, om fx kommunen har gennemført de tiltag, de tidligere har re-
degjort for.
15. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at op-
følgning kan være et relevant middel til at sikre, at kommunerne efterlever
loven. Ministeren oplyser også, at Ankestyrelsen er i gang med at ændre
deres retningslinjer for tilsynets sagsbehandlere. Formålet med ændrin-
gen er, at den enkelte sagsbehandler altid skal tage stilling til, om der skal
ske en opfølgning, herunder om kommunen skal indsende dokumentation,
når en tilsynssag er afsluttet. Ankestyrelsen har oplyst, at de forventer at
ændringerne er på plads i efteråret 2025.
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Notat til Statsrevisorerne jf. rigsrevisorlovens § 18 stk. 4 vedr. beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktionsmuligheder, fra Rigsrevisionen
6
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser i tillæg hertil, at ministeren me-
ner, at der er brug for et tilsyn, der mere systematisk følger op, så det sik-
res, at ulovlige forhold i kommunerne bliver standset. Ministeren overvejer
derfor, om der skal indføres regler i den kommunale styrelseslov, som for-
pligter Ankestyrelsen til at følge op, når det er nødvendigt. Ministeren vil
drøfte dette med Folketingets partier.
16. Rigsrevisionen vil fortsat følge Ankestyrelsens arbejde med at ændre
deres retningslinjer, så det sikres, at der altid tages stilling til behovet for
opfølgning. Rigsrevisionen vil også følge resultatet af ministerens drøftel-
ser med Folketingets partier om en ændring af styrelsesloven, jf. ovenfor.
Tilsynets reaktioner og sanktioner
17. Statsrevisorerne konstaterede, at tilsynet alene anvender vejledende
udtalelser over for kommuner og regioner som reaktion på ulovlig admini-
stration på socialområdet, og at lovgivningen gør det vanskeligt for tilsynet
at anvende sanktioner i sager på socialområdet.
18. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at ministeren mener, at det
er nødvendigt at se på, om de sanktioner, styrelsen har i dag, er tilstrække-
lige til at sikre, at kommunerne retter ind, når det opdages, at der er sket
lovbrud. Ministeren overvejer derfor, om der er anledning til at ændre reg-
lerne i lov om kommunernes styrelse, og vil drøfte dette med Folketingets
partier.
19. Rigsrevisionen vil fortsat følge Indenrigs- og Sundhedsministeriets ar-
bejde med
i en dialog med Folketingets partier
at se på, om de sanktio-
ner, styrelsen har i dag, er tilstrækkelige til at sikre, at kommunerne retter
ind, når det opdages, at der er sket lovbrud.
Ministeriet vil i den forbindelse udforme et samlet oplæg til løsninger på
Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens væsentligste kritikpunk-
ter. Det drejer sig primært om en ændring af de lovgivningsmæssige ram-
mer for sanktioner, men også om ændrede krav til, hvordan sager skal pri-
oriteres og dokumenteres, samt hvordan Ankestyrelsen skal følge op, jf.
også pkt. 12 og 15.
Vi kan konstatere, at ministeren har haft en indledende drøftelse med Fol-
ketingets partier i august 2025 om mulige tiltag som opfølgning på Rigsre-
visionens beretning. Ministeren forventer, at det samlede oplæg er klar pri-
mo 2026, og oplyser videre, at implementering af initiativerne, herunder op-
bakning til eventuelle lovændringer, vil afhænge af den politiske proces.
Birgitte Hansen
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 23: Notat til Statsrevisorerne jf. rigsrevisorlovens § 18 stk. 4 vedr. beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktionsmuligheder, fra Rigsrevisionen
3084071_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Behandlet i
udvalg
Gennemgang ved
Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Ankestyrelsens
Finansudvalget:
tilsyn og brug af
04-06-2025
reaktioner ved lov-
Socialudvalget:
brud (nr.
18/2024)
11-06-2025
02-06-2025
19-06-2025
Minister-
11-09-2025
redegørelser:
Flere minister-
redegørelser
Socialudvalget:
Socialudvalget:
04-06-2025
(661)
12-06-2025
12-06-2025
(680)
11-09-2025
(806)
11-09-2025
(807)