Socialudvalget 2025-26
SOU Alm.del Bilag 2
Offentligt
3077040_0001.png
Socialudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
8. oktober 2025
Social- og boligministerens lovprogram for 2025-26
Vedlagt omdeles et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 7.
oktober 2025 for afvikling af regeringens lovprogram for 2025-26.
Uddraget omfatter de lovforslag og redegørelser, som vedrører Socialudval-
gets ressortområde.
Med venlig hilsen
Charlotte Roel Andersen,
udvalgsassistent
Side 1 | 4
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Social- og boligministerens lovprogram for 2025-26
3077040_0002.png
Social- og boligministeren
Ændring af lov om social service (Selvbestemmelsesordning ved valg
af tidsbegrænset bostøtte for borgere i hjemløshed, der har haft ophold
på herberger m.v.) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at indføre en selvbestemmelsesordning ved valg af
bostøtte for borgere i hjemløshed, som visiteres til bostøtte til CTI-metoden i
Housing First-tilgangen. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om finans-
loven for 2025 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderater-
ne), Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre fra november 2024.
Ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Mulighed for formåls-
specifikke kapitalindskud) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at sikre, at Den Sociale Investeringsfond kan mod-
tage formålsspecifikke kapitalindskud inden for investeringstemaerne for
fonden. Denne del af lovforslaget er en opfølgning på aftalen om Ungeløftet -
flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber mellem regeringen (Social-
demokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Det Konserva-
tive Folkeparti og Radikale Venstre fra oktober 2024 og aftalen om reform af
beskæftigelses-indsatsen mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti
og Radikale Venstre fra april 2025. Formålet er endvidere at foretage nogle
ændringer, der vedrører Den Sociale Investeringsfonds administration, der
skal sikre, at fonden har mere hensigtsmæssige rammer at arbejde indenfor.
Lovforslaget vil sikre mulighed for, at fonden kan konstituere sig ved en næst-
formand, og regulere krav til likviditetsstyring og likviditetsforskydning med
henblik på at sikre klarere rammer for fondens virke.
Ændring af lov om social service (Pligt til at oprette afklaringspladser)
(Dec II)
Lovforslaget har til formål at give kommunerne pligt til at etablere afklarings-
pladser, der skal være med til at skabe sammenhæng mellem den regionale
psykiatri og socialpsykiatrien. Formålet er at sikre, at borgeren hurtigt kan
blive hjulpet videre til de rette sociale indsatser efter en indlæggelse i den
regionale psykiatri. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om en samlet 10-
årsplan for psykiatrien mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Allian-
ce, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Alternativet fra maj 2025.
Side 2 | 4
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Social- og boligministerens lovprogram for 2025-26
3077040_0003.png
Lovgivning vedrørende en værdighedsreform (Jan I)
Lovforslaget har til formål at udmønte en kommende værdighedsreform. Lov-
forslaget er en opfølgning på regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra
december 2022 og regeringsudspillet ”Værdighedsreform” fra maj 2025.
Ændring af lov om ægteskabsindgåelse og opløsning m.v. (Forbud mod
ægteskaber mellem fætter og kusine m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at forbyde indgåelse af ægteskab mellem fætter og
kusine og mellem onkel/tante og nevø/niece og som udgangspunkt også
forbyde anerkendelse af udenlandske ægteskaber mellem disse persongrup-
per.
Ændring af lov om social service og forskellige andre love (Udvidelse af
refusionsordningen for bostøtte efter Housing First-tilgangen, fasthol-
delse af den nuværende refusionsperiode på herbergområdet, loft over
taksterne for krisecentre og herberger m.v. samt indførelsen af krav om
driftsaftale for ikke-offentlige herberger m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at udvide refusionsordningen for bostøtte efter
Housing First-tilgangen samt fastholde den nuværende refusionsperiode på
herbergområdet. Lovforslaget har samtidig til formål at etablere bemyndigel-
se for social- og boligministeren til at fastsætte takstlofter for krisecentre og
herberger. Lovforslaget vil desuden indføre et krav om driftsaftale med belig-
genhedskommunen for ikke-offentlige herberger m.v. efter § 110 i servicelo-
ven som led i en ny model for øget styring med kapaciteten på herbergområ-
det. Lovforslaget er en opfølgning på aftalerne mellem regeringen og KL om
kommunernes økonomi for hhv. 2024 og 2025 samt aftale om udvidelse af
refusionsordningen for bostøtte efter Housing First-tilgangen, fastholdelse af
den nuværende refusionsperiode på herbergområdet mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti fra september 2025.
Ændring af lov om social service (Nyt takstsystem for visse ydelser)
(Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre en ny takstmodel vedrørende botilbud og
ydelser efter serviceloven, der ydes på botilbudslignende tilbud. Et nyt takst-
system skal forbedre sammenhængen mellem kvalitet og økonomi, under-
støtte gennemsigtighed i pris og kvalitet, samt sammenlignelighed på tværs
af tilbud. Takstsystemet skal desuden give bedre muligheder for udgiftssty-
ring og mulighed for politisk prioritering herunder for regulering af prisfastsæt-
telsen på botilbud. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om kommunernes
økonomi for 2025 mellem regeringen og KL fra maj 2024 og rammeaftalen
om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet mellem rege-
ringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre fra maj 2024.
Side 3 | 4
SOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Social- og boligministerens lovprogram for 2025-26
3077040_0004.png
Ændring af lov om socialtilsyn, lov om social service og barnets lov
(Opfølgning på arbejdet om snyd og svigt i sociale tilbud og brug af
ikke-godkendte tilbud) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at skærpe en række regler, så snyd og svigt i so-
ciale tilbud i højere grad kan forhindres, og så der sker en yderligere regule-
ring af anvendelsen af ikke-godkendte tilbud. Lovforslaget er en opfølgning
på rammeaftalen om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområ-
det mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre fra maj 2024.
Ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn og forskellige
andre love (Indførelse af specialeplanlægning på den højt specialisere-
de del af handicapområdet m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at muliggøre udrulning af en national specialeplan-
lægning på den højt specialiserede del af handicapområdet og derigennem
skabe tryghed for mennesker med handicap, som har behov for et højt spe-
cialiseret tilbud. Lovforslaget er en opfølgning på regeringsgrundlaget ”An-
svar for Danmark” fra december 2022 og en forventet kommende
politisk
aftale.
Ændring af barnets lov (Mulighed for at pålægge forpligtende kommu-
nale samarbejder på børneområdet) (Feb II)
Med lovforslaget etableres mulighed for at pålægge enkelte udvalgte kom-
muner, indenfor allerede udpegede grupper af kommuner, at udvide et eksi-
sterende samarbejde efter lov om forpligtende kommunale samarbejder til
også at omfatte opgaver efter barnets lov. Formålet er at understøtte en bæ-
redygtig sagsbehandling med henblik på at styrke retssikkerheden for børn,
unge og familier i de pågældende kommuner.
Side 4 | 4