2025-26
Alm.del Bilag 1
Offentligt
3092322_0001.png
Offentligt indkøb
Danmark halter bagud på Verdensmål 12 og tættere styring af det 
offentlige forbrug er en oplagt mulighed for at:
Sikre mindre forbrug (den mest effektive vej)
Påvirke innovation i leverandørkæder og forme et mere 
cirkulært marked
 
Inspirere det private forbrug positivt
I samarbejde med
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0002.png
Analyse af
offentligt indkøb
Status på den danske indsats og 
mulighederne for at drive en grøn og 
cirkulær omstilling gennem det 
offentlige forbrug
Kortlægning af eksisterende
viden
14 interviews med centrale
aktører
Internationale casestudier
og nabo-tjek
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0003.png
Hvorfor er det vigtigt?
Danmark bruger 442 mia. kr. om året på offentlige indkøb
Indkøbene udleder ca. 12 mio. ton CO
2
e. Det
svarer til omtrent en fjerdedel 
af Danmarks samlede udledninger og forventes at stige frem mod 2030
Det svarer også til landbrugets samlede udledninger på et år
Kommunerne står for 42 pct. at udledningerne - staten og regionerne for 
resten
Danmarks Circularity Gap Report  fra 2023 viser, at Danmark kun er fire 
procent cirkulær, hvilket betyder, at langt størstedelen af de materialer, der 
forbruges, ikke bliver genbrugt, men ender i lineære forløb fra udvinding til 
affald.
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0004.png
Resultat #1
Fokus ser ud til at forsvinde:
RESULTAT#1
Offentlige grønne indkøb burde stå 
højt på dagsordenen, men reelt 
forsvinder politisk fokus fra centralt
hold, og mange
udbud og indkøb uden miljøhensyn
Den nuværende regering har 
ikke fornyet den national
strategi på området
Der er ingen bindende mål for 
forbrugsområdet
Der gives ingen retning fra
centralt hold til kommuner og
regioner
Finansiering til de
tværgående initiativer – 
POGI, Den ansvarlige
indkøber, netværk og 
uddannelser – er taget væk
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0005.png
Resultat #2
”Det er en dagsorden, man rigtig
gerne vil arbejde med og reelt
arbejder med.”
(KL, interviewreferat)
RESULTAT#2
Både de offentlige instanser og 
leverandørerne ser velvilligt på 
grønne indkøb
og vil gerne handle på 
mulighederne
- Der er vilje på begge sider
”Indkøberne vil det gerne,
leverandørerne vil det gerne, og
udviklingen går stærkt.”
(Region Midtjylland, interviewreferat)
”Vi kan ikke omstille som virksomhed
uden de offentlige indkøb – vi vil
gerne levere.”
(ABENA, interviewreferat)
”Der er en efterspørgsel efter det.
Virksomhederne vil gerne rykke på
dagsordenen.”
(Dansk Erhverv, interviewreferat)
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0006.png
Resultat #3
Fire udvalgte, markante
barrierer:
Prisfokus
Offentlige indkøb bliver i alle tre
offentlige sektorer målt på
besparelser
Manglende incitamenter
Ingen systematisk belønning for
grønne valg
Kompetence- og ressourcegab
Der er reelt set ikke mange i den
enkelte kommune, der arbejder med
indkøb, og ikke mange har en
bæredygtighedskonsulent i
indkøbsfunktionen
Fragmenteret styring
Uens praksis og lokal prioritering gør
det tilfældigt, hvad der flyttes på
RESULTAT#3
Der er så godt som ingen barrierer i 
jura eller i anden regulering for at
efterspørge
mere miljøvenlige produkter og 
serviceydelser – barriererne skal 
findes andre steder
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0007.png
Perspektiver fra praksis – når indkøb bliver
innovative
”Vi laver innovations-
projekter med andre
kommuner. Det ville
være en støtte med en
pulje, der finansierer på
tværs”
”Vi ville gerne være
længere fremme på
innovations-projekterne. Vi
har medarbejdere med
viden, men har ikke
ressourcerne til alle de
ellers gode cases”
”Vi vil gerne arbejde mere
med TCO og have mere
avancerede værktøjer.
TCO er meningsfuldt og
logisk, men vi har brug for
hjælp”
”Vi har brug for at kunne købe en
miljø-innovativ nyudvikling på
den eksisterende kontrakt, uden
at skulle gennemføre et nyt
udbud”
Århus Kommune, Region Sjælland, ABENA, Region Midt
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0008.png
Resultat #5
RESULTAT#4
En væsentlig barriere er, at de 
cirkulære indkøb kan have en større 
kompleksitet; f.eks. fremstår markedet 
mindre modent, og det kan indebære 
præference- og adfærdsændringer hos 
brugerne af de offentlige indkøb
Løsninger:
Fra produkt til funktion
(Product-as-a-Service)
Genbrug, reparation, forlænget
levetid
Digitalt datagrundlag (LCA,
CSRD)
Langt stærkere samarbejde på
tværs af sektorer og
værdikæder
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0009.png
Erfaringer fra vores nabolande
Brug økonomiske incitamenter aktivt
Norge og Irland dokumenterer, at profitdeling og rammeaftaler
for genbrug kan give både miljø- og økonomigevinster og kan 
fremme cirkulære værdikæder.
Saml ansvar og viden ét sted
Sverige har én national myndighed 
(Upphandlingsmyndigheten), som driver en handlingsplan,
dataindsamling og rådgivning.
Gør det bindende og målrettet
Frankrig og Østrig viser, at lovkrav og minimumsstandarder 
øger tempoet og er med til at skabe et marked for cirkulære 
løsninger.
Politisk ejerskab gør en forskel
I Sverige og Frankrig er grønne indkøb er en integreret del af de 
nationale klima- og cirkulær strategier og udmøntes i initiativer, 
som fører til tydelige resultater.
Brug de offentlige indkøb strategisk
Den franske
AGEC-lov
er et eksempel på, hvordan indkøb kan 
blive en central dele af en national strategi for den cirkulære 
økonomi. Offentlige indkøb bruges her aktivt som redskab til at 
realisere nationale mål om affaldsreduktion, 
ressourceeffektivitet og CO₂-reduktion. 
Data giver retning: Sverige (Statistiktjänsten) og Østrig bruger 
data til at følge udviklingen og dokumentere effekter.
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0010.png
Rapportens anbefalinger:
Løft de politiske ambitioner og sæt klare mål for fremme af mere bæredygtige 
offentlige indkøb
1
2
3
4
Indfør bindende reduktionsmål for CO
2
og for materielt forbrug for
offentlige indkøb på alle tre niveauer – stat, regioner og kommuner
Lad det offentlige skabe rammerne for udviklingsprocesser og sæt
midler af i en pulje til innovationsprojekter, der fører til mere
bæredygtige indkøb
Understøt i højere grad totalomkostninger frem for indkøbspris og
understøt livscyklusanalyser – begge med flere tilgængelige og
anvendelige værktøjer
Understøt kompetenceløft for indkøbere på alle niveauer
SDG, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Præsentation af ny rapport om bæredygtige offentlige indkøb
3092322_0011.png
Tak for jeres tid