Skatteudvalget 2025-26
SAU Alm.del Bilag 4
Offentligt
3077864_0001.png
8. oktober 2025
J.nr. 2025 - 6696
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 224 - Forslag til finanslov for finansåret 2026.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 30 af 23. september 2025. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 4: Kopi af FIU L 224 - svar på spm. 30 om provenu, fordeling og CO2-virkning ved loft på sænket elafgift over 4.000/6.000/8.000 kWh, til skatteministeren, kopi til finansministeren
3077864_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad provenuvirkningen, fordelingsvirkningen og CO2e-ud-
ledningsvirkningen vil være, herunder i forhold til regeringens foreslåede model, hvis man
loftsbelagde den sænkede elafgift, så elforbrug (kWh pr. husstand pr. år) over henholdsvis
a) 4000, b) 6000 og c) 8000 ikke omfattes af sænket elafgift? Endvidere bedes oplyst, hvor
mange personer der forventes at bo i en husstand, der ikke bliver omfattet af den sæn-
kede afgift i hver af de i a-c beskrevne hypotetiske modeller.
Svar
I regeringens forslag til finanslov for 2026 indgår en midlertidig nedsættelse af den almin-
delige elafgift i 2026 og 2027. Afgiften forslås nedsat til 0,8 øre pr. kWh
svarende til EU’s
minimumssats for husholdninger. Baggrunden er at sikre danskerne et større rådighedsbe-
løb for at afbøde de stigende fødevarepriser.
Det bemærkes, at med gældende regler betaler husstande med elvarme (herunder varme-
pumpe) EU’s minimumssats på 0,8 øre pr. kWh for den del af elforbruget, der ligger ud-
over 4.000 kWh. For opladning af elbil giver refusionsordningen frem til og med 2030
mulighed for reduceret elafgift på 0,4 øre pr. kWh.
I spørgsmålet spørges der til provenuvirkning, fordelingsvirkning og CO
2
e-udlednings-
virkning, hvis der indføres progression i regeringens foreslåede model. Konkret spørges
der til konsekvenserne ved, at elforbrug over henholdsvis a) 4.000, b) 6.000 og c) 8.000
kWh pr. husstand pr. år ikke omfattes af den foreslåede nedsættelse af elafgiften i 2026 og
2027.
De implementeringsmæssige og administrative konsekvenser vil skulle undersøges. Det
vurderes umiddelbart, at modellerne vil kræve ændring i systemunderstøttelse og admini-
stration af elafgiften, idet de vil kræve ny opdeling af et eksisterende afgiftsgrundlag. På
den baggrund vurderes det umiddelbart ikke muligt at implementere de beskrevne model-
ler fra 2026. Det er ikke undersøgt, om der vil være forhold, der gør modellerne potentielt
vanskelige at administrere. Det bemærkes, at en primærbolig og et sommerhus som ud-
gangspunkt vil udgøre to forskellige husstande, da der vil være tale om to forskellige ho-
vedmålere.
Loftsbelægning af den nedsatte elafgift vil medføre, at minimumssatsen på 0,8 øre skal
betales for en del af afgiftsgrundlaget, mens den almindelige elafgift på 72,6 øre i 2026
skal betales af elforbrug over henholdsvis a) 4.000, b) 6.000 og c) 8.000 kWh pr. husstand
pr. år.
Det skønnes, at model a), b) og c) vil medføre et umiddelbart merprovenu i forhold til re-
geringens foreslåede model på hhv. ca. 500, ca. 200 og ca. 100 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Efter til-
bageløb og adfærd skønnes merprovenuet at udgøre hhv. ca. 400, ca. 200 og ca. 100 mio.
kr.,
jf. tabel 1.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 4: Kopi af FIU L 224 - svar på spm. 30 om provenu, fordeling og CO2-virkning ved loft på sænket elafgift over 4.000/6.000/8.000 kWh, til skatteministeren, kopi til finansministeren
3077864_0003.png
Tabel 1. Provenueffekter af de tre modeller i 2026
(2026-priser)
Nedsættelse af
almindelig
elafgift
Forslag inkl. loft
4.000 kWh 6.000 kWh 8.000 kWh
(a)
(b)
(c)
Mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
1)
Merprovenu ift. regeringens forslag
-9.000
Mio. kr.
-8.500
500
Mio. kr.
-8.800
200
Mio. kr.
-8.900
100
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Merprovenu ift. regeringens forslag
-7.100
-6.700
400
-6.900
200
-7.000
100
Anm.: Provenuerne er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Provenuskøn er behæftet med væsentlig usikkerhed.
1) Umiddelbart provenu er ekskl. moms samt inklusive elafgift betalt af det offentlige og andre ikke-momspligtige (herunder
foreninger mv.).
Kilde: Skatteministeriet
Den isolerede virkning af de tre modeller skønnes ikke at have betydelige fordelingsmæs-
sige virkninger, målt ved ændringen i Gini-koefficienten og ved den relative ændring ift.
disponibel indkomst. Den gennemsnitlige negative virkning i kr. pr. voksen
opgjort ift.
regeringens foreslåede nedsættelse af elafgiften
er stigende med indkomsten og udgør i
gennemsnit -110, -50 og -20 kr. for de tre modeller,
jf. tabel 2.
Det skønnes, at omkring hhv. 920.000, 320.000 og 140.000 personer vil blive berørt af
den øgede elafgift over en vis grænse
set ift. regeringens foreslåede nedsættelse af elaf-
giften
i model a, b og c. Det svarer til hhv. omkring 15 pct., 5 pct. og 2 pct. af befolk-
ningen i 2025.
Det bemærkes, at fordelingsvirkningerne er beregnet ift. et scenarie med regeringens fore-
slåede nedsættelse af elafgiften. Nedsættelsen af elafgiften i 2026 og 2027 skønnes med
usikkerhed at reducere Gini-koefficienten med ca. 0,10 pct.-point i disse to år.
Det bemærkes derudover, at de skønnede fordelingsvirkninger og antallet af berørte, lige-
som provenuskønnet ovenfor, er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 4: Kopi af FIU L 224 - svar på spm. 30 om provenu, fordeling og CO2-virkning ved loft på sænket elafgift over 4.000/6.000/8.000 kWh, til skatteministeren, kopi til finansministeren
3077864_0004.png
Tabel 2. Fordelingsvirkninger af de tre modeller (et-årig-virkning)
Gennemsnitlig virkning,
kr. pr. voksen
Model
Model
Model
a
b
c
-20
-10
-10
-30
-30
-50
-70
-100
-130
-160
-200
-320
-110
-10
-10
-20
-30
-40
-50
-60
-80
-150
-50
-0
-0
-10
-10
-20
-20
-30
-40
-70
-20
Virkning i pct. af ækvivale-
ret disponibel indkomst
1)
Model
Model
Model
a
b
c
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Ændring i
Gini-koefficient, pct.-point
Model
Model
Model
a
b
c
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,00
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,00
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,00
Indkomst-
deciler
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele
befolknin-
gen
Anm.: Fordelingsvirkningerne er opgjort pba. det isolerede umiddelbare merprovenu ved de 3 beskrevne modeller ift. rege-
ringens foreslåede model. De beregnede fordelingsvirkninger er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet
Det vurderes, at nedsættelsen af den almindelige elafgift i 2026 og 2027 ikke vil medføre
en væsentlig ændring af de danske CO
2
e-udledninger. Det afspejler, at et højere elforbrug
som følge af en lavere elafgift skønnes dækket af en stigning i importen af el og dermed
ikke vil medføre en væsentlig ændring af de danske CO
2
e-udledninger. De i spørgsmålet
beskrevne modeller, der
set ift. regeringens foreslåede nedsættelse af elafgiften
for-
ventes at mindske det samlede elforbrug, skønnes derfor heller ikke at ændre betydeligt
på de danske CO
2
e-udledninger.
Side 4 af 4