København den 13. oktober 2025
Til Skatteudvalget
Biltrafikken er gennem mange år eksploderet - især på grund af massive
afgiftslettelser.
Denne udvikling vil fortsætte, hvis Folketinget ikke indfører højere bilafgifter. Prognoserne
viser omkring 3,8 millioner biler i 2035, hvis politikken ikke ændres. Det er op mod 1
million flere end i dag.
Vi mener derfor at bilbeskatningen må genoprettes både af hensyn til miljø, trængsel,
parkeringsbelastning og samfundsøkonomi. Det bør f.eks. være slut med, at de fleste elbiler
ikke betaler registreringsafgift og derfor end ikke bidrager til at betale de omkostninger,
som de påfører samfundet.
De indtægter, som samfundet har mistet i registreringsafgift, forventes i 2025 at blive ca. 19 mia.
kr. sammenlignet med 2007. Hvis man sammenligner afgiftsbeløbet for perioden fra 2008 og
frem til 2025 med afgiftsbeløbet i 2007, har samfundet - i løbende priser - fået reduceret
indtægten fra registreringsafgiften med 167,7 mia. kr. i nævnte periode.
Dette afgiftstab er opstået på grund af generel nedsættelse af registreringsafgiften siden 2007
samt afgiftsfritagelsen for næsten alle elbiler.
Dette afgiftstab har endda fundet sted samtidig med, at der er sket en kraftig forøgelse af
bilsalget og størrelsen af bilerne, og i en periode (bortset fra enkelte år), hvor mange borgere er
blevet meget rigere.
Baggrund
Lovgiverne har af gode grunde indført afgifter på biltrafikken for at reducere de belastninger,
som biltrafikken medfører.
Registreringsafgiften har gennem årtier fået folk til at købe færre og mindre biler. Men især fra
2007 og fremefter er registreringsafgiften blevet kraftigt nedsat.
Registreringsafgiften er nedsat for alle biler uanset drivmiddel i flere omgange siden 2007, og på
elbiler skal der i 2025 kun betales registreringsafgift for biler til en pris på over 419.000 kr. inkl.
moms. Den afgift, der skal betales for dyrere biler, er tilmed lille.
Fra 2007 til 2017 blev registreringsafgiften pr. bil mere end halveret, hvilket betød en kraftig
stigning i bilsalget.
1