Skatteudvalget 2025-26
SAU Alm.del Bilag 12
Offentligt
3080788_0001.png
København den 13. oktober 2025
Til Skatteudvalget
Biltrafikken er gennem mange år eksploderet - især på grund af massive
afgiftslettelser.
Denne udvikling vil fortsætte, hvis Folketinget ikke indfører højere bilafgifter. Prognoserne
viser omkring 3,8 millioner biler i 2035, hvis politikken ikke ændres. Det er op mod 1
million flere end i dag.
Vi mener derfor at bilbeskatningen må genoprettes både af hensyn til miljø, trængsel,
parkeringsbelastning og samfundsøkonomi. Det bør f.eks. være slut med, at de fleste elbiler
ikke betaler registreringsafgift og derfor end ikke bidrager til at betale de omkostninger,
som de påfører samfundet.
De indtægter, som samfundet har mistet i registreringsafgift, forventes i 2025 at blive ca. 19 mia.
kr. sammenlignet med 2007. Hvis man sammenligner afgiftsbeløbet for perioden fra 2008 og
frem til 2025 med afgiftsbeløbet i 2007, har samfundet - i løbende priser - fået reduceret
indtægten fra registreringsafgiften med 167,7 mia. kr. i nævnte periode.
Dette afgiftstab er opstået på grund af generel nedsættelse af registreringsafgiften siden 2007
samt afgiftsfritagelsen for næsten alle elbiler.
Dette afgiftstab har endda fundet sted samtidig med, at der er sket en kraftig forøgelse af
bilsalget og størrelsen af bilerne, og i en periode (bortset fra enkelte år), hvor mange borgere er
blevet meget rigere.
Baggrund
Lovgiverne har af gode grunde indført afgifter på biltrafikken for at reducere de belastninger,
som biltrafikken medfører.
Registreringsafgiften har gennem årtier fået folk til at købe færre og mindre biler. Men især fra
2007 og fremefter er registreringsafgiften blevet kraftigt nedsat.
Registreringsafgiften er nedsat for alle biler uanset drivmiddel i flere omgange siden 2007, og på
elbiler skal der i 2025 kun betales registreringsafgift for biler til en pris på over 419.000 kr. inkl.
moms. Den afgift, der skal betales for dyrere biler, er tilmed lille.
Fra 2007 til 2017 blev registreringsafgiften pr. bil mere end halveret, hvilket betød en kraftig
stigning i bilsalget.
1
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0002.png
Citroén blev så begejstret over de generelle afgiftssænkninger i 2007 og med virkning alle år
fremover, at de indrykkede store takkeannoncer til regeringen i dagspressen
Lov nr. 541 af 6 juni 2007 vedtaget den 1. juni 2007
Afgiftssænkninger og indførelse af nye beregningssystemer i 2007 var så omfattende, at de -
ifølge vurderinger fra CONCITO - ville påføre samfundet et provenutab på omkring 10
milliarder kroner
årligt
fremover.
Flere nedsættelser af registreringsafgiften
I forbindelse med finanslovaftalerne for 2016 og 2017 samt 2018 blev bilafgifterne nedsat i 3
omgang.
Her information om disse ændringer:
https://www.noah.dk/nyheder/afgiftslettelser-luksusbiler-giver-provenutab-paa-
ca-26-mia-kr-frem-til-2025
2
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0003.png
Endnu flere afgiftslettelser, især på elbiler og plug-in hybridbiler
I 2020 gennemførte A, SF, RV og Enhedslisten en lovændring der betød kraftige reduktioner i
registreringsafgifterne på el-biler. Dette har givet et yderligere stort fald i provenuet.
Kilde:
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/l129/index.htm
Mange har nok bemærket, at der år for år bliver flere og flere store biler.
Det skyldes sænkning af bilafgifterne. Her syn for sagn hvad angår udviklingen i denne graf fra
Danmarks Statistik
Elbiler
Priserne på elbiler fra fabrikkerne er faldet så kraftigt, at de allerfleste elbiler nu er så billige, at
de ikke betale nogen registreringsafgift.
Afgiftsfritagelsen har betydet et meget stort bilsalg især af store biler. Se graf fra Danmarks
Statistik nedenfor. Det mådehold og den omtanke, som en relativ høj progressiv
registreringsafgift medfører, er helt fjernet for elbilernes vedkommende.
Der er i den nugældende lovgivning ikke lagt op til nogen større ændring af de yderst favorable
afgiftsregler for elbiler.
Nedenstående tabel fra Concito viser, at begunstigelsen ikke ændrer sig væsentligt ved den
besluttede såkaldte ”indfasning” af en registreringsafgift på elbiler.
For de fleste elbiler er der ikke planlagt nogen store ændringer frem mod 2030. Kun de
allerdyreste stiger mere.
3
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0004.png
Kilde. Concito. Søren Have. Klimamonitor 8. januar 2025.
”Aftalen fra 2020 har konkret betydet, at til og med 2024 betaler elbiler først afgift, når de koster
over 436.000 kroner (inkl. moms), og at selv ret dyre elbiler er sluppet rigtigt billigt (fx cirka
61.000 kroner i afgift på en bil til cirka 600.000 kroner inkl. moms)”.
”Det koster CO2 at bygge en elbil, og jo større elbil, jo mere CO2. Derfor skal de store elbiler
betale større afgifter – i den grønne omstilling navn, skriver Søren Have, der er programchef for
fremtidens mobilitet i Concito”
Kilde:
Klimamonitor. Concito, Søren Have.
Concito har beregnet det beløb, som samfundet har mistet ved alle
elbilbegunstigelser
»Det er ikke holdbart«:
Elbilister har fået en skattelettelse på 145 milliarder
Dette afgiftstab, som Concito har beregnet, er for de seneste 10 år.
"Ifølge Mogens Fosgerau giver elbiler næsten lige så høje omkostninger for samfundet som
benzin- og dieselbiler"
https://politiken.dk/klima/art10561065/Elbilister-har-f%C3%A5et-en-skattelettelse-p%C3%A5-145-milliarder?shareTo-
ken=NIQbedAE7Nbw
Elbiler undergraver brug af kollektive transportmidler og aktiv trafik
I artiklen "The effect of battery-electric vehicle ownership on transport demand and substitution
between modes" (link nedenfor) beskrives hvordan ejerskab af en elbil i Norge er forbundet med
flere ture og flere kilometers kørsel og mindre brug af alternativerne, kollektiv trafik og
gang/cykling, når man sammenligner med husstande, hvor der alene er fossilbiler. De fundne
forskelle er på 10-30% i op- eller nedadgående retning, altså ganske markante.
Artiklen noterer, at udgifterne til brændstof (strøm) er betydeligt mindre i en elbil end i den til-
svarende type personbil (i et eksempel er benzinbilen over 5 gange så dyr at køre i som elbilen).
Faktisk er resultaterne ikke overraskende. For der er tale om, at man har favoriseret en bestemt
type biler. At afgiftslettelser betyder, at salget af denne type biler stiger, er helt som man kunne
forvente. Og tilbøjeligheden til at køre længere er der heller ikke noget mærkeligt i, givet at ud-
giften pr. kilometer er markant mindre. Det er også almindeligt kendt, at der er en balance imel-
4
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0005.png
lem de forskellige transportformer. Bliver der lagt begrænsninger for brug af bil (fx. pris på par-
kering eller bompenge) stiger tilbøjeligheden til at gøre noget andet, det være sig at betjene sig af
kollektiv trafik, cykling eller gang. Og gør man det omvendte - ja så sker der det stik modsatte.
Det nye er, at der er sat tal på effekterne, så vi bevæger os fra det spekulative til det faktisk ob-
serverede. Og det er altid godt.
Nogle udbydere tilbyder et abonnement, hvor man for en fast månedspris kan lade sin elbil alt
det, man vil. Det er yderst problematisk, for mer-prisen pr. kilometer er dermed 0 kr., og det vil
jo kun opmuntre til, at man tilbagelægger mange flere kilometer i sin elbil, end man ellers ville.
Uanset hvad er det billigere at køre i en elbil end i en fossilbil, og derfor må man, i takt med at
bilparken bliver mindre fossil, alt andet lige forvente mere bilkørsel.
Flere – bl.a. trafikingeniøren og -eksperten
Svend Tøfting
- har længe skrevet om, at elbiler giver
endnu en anledning til at indføre kørselsafgifter.
Der er stor lobbyaktivitet fra bilbranchen og Forenede Dansk Motorejere (FDM) for helt at
afskaffe registreringsafgiften for alle biler. Nogle partier er på samme linje.
Effekten af en sådan politik kan klart aflæses gennem erfaringerne med de generelle
afgiftssænkninger og afgiftsfritagelsen for elbiler. Resultatet er stort salg af især store tunge,
høje, motorstærke, brede elbiler, som lægger yderligere pres på vejene, p-pladserne og miljøet.
Kilde: "The effect of battery-electric vehicle ownership on transport demand and substitution between modes", Transportation
Research Part A: Policy and Practice, Volume 199, September 2025, 104614,
https://www.sciencedirect.com/science/arti-
cle/pii/S0965856425002423?via%3Dihub)
Energistyrelsens prognose viser eksplosion i bilantallet til omkring 3,8 mio. i 2035
hvis den nuværende trafikpolitik fortsætter
Pr. 1. januar 2025 var bestanden af personbiler 844.891 større end i 2007.
Den store stigning har udløst trængsel, vejudvidelser, bygning af et utal parkeringspladser.
Udrykningskøretøjer og busser er mange steder stærkt generet af de mange biler.
Energistyrelsen har udarbejdet denne prognose vedr. bilbestand og drivmiddelbrug frem mod 2035:
5
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0006.png
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023, (KF23): Transport.
Vismand anbefaler højere afgifter på elbiler
Vismand anbefaler afgiftshop efter elbilsboom
Det store salg af elbiler har betydet, at professor og miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen
anbefaler, at politikerne hæver afgifterne på elbilerne tidligere end aftalt.
"Det gør det muligt, at man hurtigere end planlagt vender tilbage til ensartede afgifter på el- og
fossilbiler," siger han. Elbiler har været begunstiget af lav registreringsafgift i en årrække i
Danmark. Senest blev afgifterne sænket i 2020, hvor politikerne samtidig aftalte en politisk
ambition om, at danskerne i 2030 skal eje én million elbiler. Det mål ser ud til at kunne nås lettere
end ventet, efter at bilkøberne især som følge af teknologisk udvikling og markante prisfald på
elbilmarkedet, har taget de elektriske modeller langt hurtigere til sig end ventet. På den baggrund
bør politikere skrue afgiftsniveauet i vejret, mener vismanden.
"Når det viser sig, at man kan nå målet ved brug af mindre skatterabatter, end man troede, tilsiger
det, at man retter instrumentet til," siger Lars Gårn Hansen.
Underbeskattede elbiler: ”Argumentet lyder, at den aktuelle afgiftsrabat til elbiler er en
samfundsøkonomisk dyr måde at sikre CO2-reduktioner. Det skyldes blandt andet, at rabatten
betyder, at elbilerne er kraftigt underbeskattede.”
Elbiler skaber samme problemer på vejene som fossilmodellerne, når man ser på trængsel, uheld
og vejslid, men er pålagt en langt lavere afgift. Det gør afgiftsrabatten til en samfundsøkonomisk
dyr metode til at opnå CO2-reduktioner, lyder det. "Samfundsøkonomisk er det svært ved at se,
hvorfor det skulle være et selvstændigt mål at få flere elbiler”.
Kilde Altinget: https://www.altinget.dk/transport/artikel/vismand-anbefaler-afgiftshop-efter-elbilsboom
6
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0007.png
Elbilers klimaeffekt. Glem ikke det globale klimaaftryk
”Elbiler udleder ikke CO2, når de kører. Der udledes dog stadig CO2 ved brugen af elbiler, hvis den
anvendte el produceres ved brug af fossile brændsler. Derudover udledes CO2 i produktionen af
elbiler, men da elbilerne ikke produceres i Danmark, tæller disse udledninger ikke med i Danmarks
CO2-udledning, men derimod i andre landes CO2-udledning, da landene i deres rapportering til FN
under Parisaftalen skal rapportere territoriale udledninger.”
Kilde. Klimarådet:
https://klimaraadet.dk/sites/default/files/imorted-file/baggrundsnotat_-
_hvor_klimavenlige_er_elbiler_sammenlignet_med_benzin-_og_dieselbiler_0.pdf
Som påpeget af vismanden Lars Gårn Hansen er afgiftsrabatten til elbiler en
samfundsøkonomisk dyr måde at sikre CO2-reduktioner. Elbiler skaber også samme problemer
på vejene som fossilmodellerne, når man ser på trængsel, uheld og vejslid, men er pålagt en langt
lavere afgift.
Beregninger fra Skatteministeriet viser, at uligheden stiger, og statskassen mister milliarder af
kroner, hvis ikke der som planlagt kommer flere afgifter på dyre elbiler fra årsskiftet.
Her står det sort på hvidt: At fjerne registreringsafgift på elbiler helt betyder ikke en døjt for
klimaet
Søren Have, Concito. »Tidligere har der været et klimaargument for at støtte, at danskerne
opgraderer bilklasse for at få en elbil med tilstrækkelig rækkevidde, men i dag kan man sagtens
købe sådan en bil til under 300.000 kroner.
https://politiken.dk/klima/art10544058/At-fjerne-registreringsafgift-p%C3%A5-elbiler-helt-betyder-ikke-en-
d%C3%B8jt-for-klimaet
1 million elbiler, inden 2030, vil have udledt ca. 25 mio. tons CO2e (Volvo CS 40 som eksempel) ved
produktion af bil og batteri, når de står hos forhandleren og ikke har kørt en eneste kilometer.
Derfor er det en dårlig målsætning, som er en dyr unødvendig støtte til bilbranchen. Det bedste er at
satse kraftigt på cykler, elektriske kollektive transportmidler og så bruge den eksisterende bilpark så
skånsomt som muligt ved at køre langsommere og mindre. Og så gradvis overgå til elbiler til
erstatning for fossile biler. Ikke til at udvide bilparken, som det ofte sker nu.
"Politisk har man sagt, at bilerne skal bidrage mere til CO2-reduktionen, end det er
omkostningseffekt fornuftigt. Det giver dyre reduktioner, der kunne opnås billigere i andre dele af
økonomien," siger Lars Gårn Hansen.
Kan du komme på et godt argument for at fastholde ambitionen om en million elbiler i 2030?
"Det kan ikke handle om de offentlige finanser, samfundsøkonomien eller miljøet, så det har
jeg svært ved."
Vismanden Lars Gårn Hansen. Altinget 7. december 2021. https://www.altinget.dk/klima/artikel/vismaend-skaeve-bilafgifter-koster-
danskerne-milliarder-hvert-aar
7
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0008.png
Fra vugge til grav (LCA-analyse)
Nedenstående figur viser, at elbiler er ikke klimaneutrale - selv ikke med el fra vindenergi
Ifølge en LCA-analysen fra Volvo er klimaaftrykket ved produktion af en XC40 Recharge ca. 25 ton
CO2e. (17 ton fra materialer, 7 ton fra Li-ion batteriet og 1,4 ton fra ”samling” på bilfabrikken). Det
er vel at mærke ikke en stor bil. Dette klimaaftryk pr. bil er det aftryk, som bilen har medført, når den
står hos forhandleren.
Mere om klima, miljø og personbiler:
https://www.noah.dk/sites/default/files/2022-
12/Blind%20satsning%20p%C3%A5%20messer%20af%20elbiler%20er%20en%20milj%C3%B8m%C3%A6ssig%2C%20arealm%C
3%A6ssig%20og%20klimam%C3%A6ssig%20blindgyde%2C%20der%20alene%20er%20til%20fordel%20for%20bilbranchen.pdf
https://www.noah.dk/sites/default/files/2024-03/Klimaraadet-overser-laekage-ved-ensidig-satsning-paa-privatbiler.pdf
Her en oversigt fra Skatteministeriet over de ændringer der er sket i reglerne
vedrørende registreringsafgiften frem til 2025
Ved ”skalaknæk” i tabellen nedenfor forstås det beløb, hvor afgiftssatser ændres.
Det bemærkes, at det afgiftsfri grundbeløb og ”skalaknækkene” reguleres efter personskattelovens
paragraf 20. Reguleringen reguleres ”årligt på grundlag af indkomstudviklingen på arbejdsmarkedet”
Det betyder at registreringsafgiften bliver mindre år for år i takt med at folk bliver rigere og rigere.
Ikke nogen miljøvenlig ordning.
Se om denne reguleringsmekanisme her:
https://skm.dk/tal-og-metode/satser/regulering-af-beloebsgraenser/beloebsgraenser-i-skattelovgivningen-der-reguleres-
efter-personskattelovens-20-2024-2025
8
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0009.png
Kilde: Skatteministeriet. Skatteøkonomisk redegørelse 2025. (side 231)
Sammenligning mellem hovedpunkterne i beregning af registreringsafgiften i
2007 og 2025. Der er sket en voldsom reduktion af beskatningen.
Pr. 1. januar 2007 blev personbiler beskattet sådan:
Op til en bilpris på 65.900 kr. inkl. moms blev der betalt 105 % i registreringsafgift. Det beløb der lå
over 65.900 kr. blev beskattet med 180 %.
I 2025 er beskatningen for personbiler i hovedtræk sådan:
”Fossilbiler”
Hovedregel: Der betales en afgift på 25 % op til en bilpris på 72.900 kr.
Der betales 85 % i afgift mellem 72.900 kr. og 226.500 kr. Der betales 150 % i afgift for en pris over
226.500 kr.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften på 24.300 kr. (2025) når afgiften er beregnet
efter nævnte regler.
Elbiler: Kun biler dyrere end 419.000 kr. inkl. moms betaler i 2025 registreringsafgift.
Her links til Motorstyrelsen og Skatteministeriet med alle reglerne:
https://motorst.dk/borger/motorafgifter/registreringsafgift/betaling-af-og-satser-for-registreringsafgift
https://skm.dk/tal-og-metode/satser/satser-og-beloebsgraenser-i-lovgivningen/gaeldende-satser-for-
registreringsafgiften?fbclid=IwY2xjawM03fRleHRuA2FlbQIxMABicmlkETB4MDBKOW5UM252WHlWb1hJAR7_EvxTYua0kU7
O4yu4T9l7IZtOmU-15R0lygTcTK5XSWv7sVXlBzoCzdM2oA_aem_Y-Kixiqu1gdtnW8DZcpclQ
Den økonomiske effekt af afgiftslettelserne kan aflæses i denne oversigt over indtægt til samfundet
fra registreringsafgiften i løbende priser.
9
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0010.png
2007
24,3 mia.
2016
19,4
mia.
2008
19,1 mia.
2017
19,9
mia.
2018
20,6
mia.
2009
11,8 mia.
2019
20,3
mia.
2010
13,5 mia.
2021
16,3
mia.
2011
13,6 mia.
2022
11,5
mia.
2012
13,0 mia.
2023
10,7
mia.
2020
18,6
mia.
2013 2014
2015
15,2
15,9
17,9
mia.
mia.
mia.
2024
2025
7,1
Forventet indtægt på
mia.
5,3 mia. ifølge
Finansministeriet.
Kilde: Altinget 4. sep.
2025.
Kilde: Danmarks Statistik
Med udgangspunkt i afgiftsbeløbet på 24,3 mia. kr. i 2007 har samfundet - i løbende priser - siden da
mistet registreringsafgifter på 167,7 mia. kr. Samtidig med et langt større og mere luksusbetonet
bilsalg.
Her særskilt skøn over den manglende registreringsafgift på de fleste elbiler
I Skatteøkonomisk redegørelse 2023 var denne oversigt over den besparelser i registreringsafgiften
(alt andet lige) som købere af elbiler og hybridbiler har haft i årene 2020 (1,6 mia.), 2021 (17,7 mia.).
2022 (16,6 mia.) og 2023 (18,8 mia.) I alt 54,7 mia. Der er endnu ikke tal for 2024 og frem til nu,
hvor elbilsalget har været endnu større. Det er en opgørelse over ”den umiddelbare provenuvirkning
og ikke udtryk for et reelt afgiftstab, men afspejler i stedet den kompensation skatteyderen, alt andet
lige, opnår som følge af en ordning”. Der er altså ikke skønnet effekten af en adfærdsændring.
2020
2021
2022
2023
Kilde: Skatteministeriet. Skatteøkonomisk redegørelse 2023. https://skm.dk/aktuelt/publikationer/rapporter/skatteoekonomisk-
redegoerelse-2023
10
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
3080788_0011.png
En vision:
Uddrag af udsagn fra transportforsker Harry Lahrmann i Politiken den 14. september 2020;
For Lahrmann bør målet være, hvis vi både skal nå vores mål for miljø, trængsel og trafiksikker-
hed, at komme tilbage til det bilejerskab, vi havde før 2007, hvor Danmark var unik i, at vi havde
høj velfærd og levestandard, men langt lavere bilejerskab end vores nabolande.
»Siden 2007, hvor politikerne for alvor satte afgifter ned, og de billige mikrobiler kom, har vi set
en stor stigning i antallet af tobilsfamilier, og det er en af de store udfordringer i forhold til at få
folk til at tage offentlig transport og hoppe på cyklen. Når der står en bil i carporten, så kniber det
nok mere med at komme op på cyklen.
Des flere biler, der er pr. tusind danskere, des sværere er det at nå de øvrige mål, vi har med trafik-
ken – altså at sænke CO2-udslippet, bekæmpe støj, trafikdrab, trængsel og omkostninger ved den
tabte tid, når vi sidder i kø«, siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.
»Derfor har Bilkommissionen haft et forkert fokus, for vi skal ikke kigge på, hvor mange elbiler vi
vil have i 2030, men
hvor
få benzin- og dieselbiler vi vil have. For dybest set kan hele øvelsen
ende i, at de elbiler, der bliver købt, bliver bil nr. 2, og så har folk dieselbilen ved siden af«, siger
han.
Kilde:
https://politiken.dk/danmark/forbrug/art7917789/Danske-familier-k%C3%B8ber-deres-anden-tredje-og-fjerde-bil
Konklusion
Vi vil opfordre Folketinget til som minimum at lytte til vismanden Lars Gårn Hansen og hurtigt
vende tilbage til ensartede afgifter på el- og fossilbiler.
Det er dog ikke tilstrækkeligt til at dæmpe den forøgelse af de trafikale belastninger, som især har
fundet sted siden 2007.
Der skal også langt mere til for at undgå den forventede yderligere kraftige stigning i bilantallet.
Prognoserne - baseret på fortsættelse af den nuværende transportpolitik – viser en kraftig vækst i
bilantallet og derved de trafikale belastninger.
Vi mener, at man skal arbejde for at retablere et beskatningsniveau som f.eks. var gældende i 2007.
Den kan sammensættes på forskellig måde, men det er afgørende, at der kommer en markant
progressiv registreringsafgift for at reducere bilsalget og størrelsen af de købte biler.
11
SAU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Henvendelse af 13/10-25 fra NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik om bilbeskatning
Biler belaster især bymiljøet selvom de ikke kører. De fylder f.eks. meget og afskærer muligheden
for at bruge pladsen til andre formål. Derfor er det ikke nok med afgifter på kørsel.
Som supplement bør der snarest indføres roadpricing for at styre trafikbelastningen yderligere. En
massiv udbygning af den kollektive trafik er også nødvendig. Dertil kommer, at også cykeltrafikken
skal have langt bedre betingelser.
Derved kunne trængslen reduceres, støjen begrænses, ulykkestallene minimeres og samfundet kunne
spare store milliardbeløb ved at undlade at bygge de bebudede store arealkrævende, klimabelastende
og miljøbelastende vej- og broanlæg.
Med venlig hilsen
Rådet for Bæredygtig trafik
Studiestræde 24, 2.
1455 Kbh.K
https://baeredygtigtrafik.dk/
Poul Kattler
NOAH-Trafik
Studiestræde 24, 2.
1455 Kbh. K
https://noah.dk/transport
Bente Hessellund Andersen
Ivan Lund Pedersen
12