Retsudvalget 2025-26
REU Alm.del Bilag 2
Offentligt
3077549_0001.png
NOTAT
Erfaringsindsamling af forsøgsordning med kommu-
nale tryghedsvagter
KL har modtaget anmodning fra Justitsministeriet om bidrag til indsamling af
erfaringer med forsøgsordning af kommunale tryghedsvagter. Erfaringsind-
samlingen sker i led med behandling af lov nr. 715 af 13. juni 2023 om æn-
dring af lov om vagtvirksomhed. Bidragene skal bruges til at vurdere ordnin-
gens betydning i praksis, herunder om det er relevant og hensigtsmæssigt at
videreføre bestemmelserne.
Det har ikke været muligt at afgive høringssvar inden for høringsperioden,
og der tages derfor forbehold for den efterfølgende politiske behandling.
KL har i forbindelse med anmodningen fået input fra henholdsvis Ballerup
Kommune, Aarhus Kommune og Københavns Kommune. Det er vores erfa-
ring, at det er disse tre kommuner, som har gjort brug af forsøgsordningen.
Ordningen opleves hos alle tre kommuner som positivt modtaget hos natte-
livsbrugere, offentligheden generelt og andre nattelivsaktører.
Organisering af tryghedsvagter i kommunerne
For Københavns Kommune beskrives organiseringen af tryghedsvagterne
således:
Dato: 18. august 2025
Sags ID: SAG-2025-02439
Dok. ID: 3607208
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3159
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
Tryghedsvagterne i Københavns Kommune har været på gaden siden den
17. juli 2024. I begyndelsen var det med ét hold, bestående af to personer,
og fra den 2. oktober 2024 med to hold, et i Indre By og et på Indre Nørre-
bro.
Ordningen består af fire årsværk. De fire årsværk besættes som otte del-
tidsstillinger, så vagtplanen kan udfyldes og der er fleksibel dækning ved fe-
rie, sydom mv. samt i højsæsonen.
Tryghedsvagterne arbejder i Indre By, på Indre Nørrebro, samt Islands
Brygge og Nordhavn efter behov. Her runderer de i nattelivet og håndterer
de hændelser, der opstår.
Tryghedsvagterne er på nuværende tidspunkt på gaden onsdag, torsdag,
fredag og lørdag fra klokken 18.00-02.00 i Indre By, og Nørrebro onsdag,
torsdag fra klokken 18.00-02.00, samt fredag, lørdag klokken 20.00-04.00.”
Aarhus Kommune beskriver deres organisering som følgende:
”De
kommunale tryghedsvagter kom på gaden i Aarhus 23. januar 2025. Op-
gaven løses på kontrakt af Securitas´ uddannede tryghedsvagter.
I Aarhus runderer to kommunale tryghedsvagter i det indre Aarhus hver tors-
dag, fredag og lørdag aften i tidsrummet kl. 20-03
(”Indre Aarhus” dækker fra
området syd for banegården til området nord for Domkirken og fra havne-
front til Vesterbro). Der er udarbejdet en opgavebeskrivelse for de kommu-
nale tryghedsvagter. De har som vigtigste opgave at være i dialog med by-
ens gæster og nattelivets aktører, hjælpe borgere, hvor det vurderes nød-
vendigt, og at kontakte politiet, når der observeres lovovertrædelser.”
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
3077549_0002.png
NOTAT
Dato: 18. august 2025
For Ballerup Kommune gælder følgende:
”Vi
har ansat 2 i Ballerup Kommune i forsøgsordningen, og har derudover vi-
dereuddannet alle vores vægtere, så de også kan bruges som tryghedsvag-
ter.
Vores tryghedsvagter bliver brugt i tidsrummet mellem 15.00-00.00. Tryg-
hedsvagterne er øjne og ører når SSP går hjem, og dette er brugbart for vo-
res SSP konsulenter. Derudover bruges de når der er arrangementer rundt
omkring i byen.”
Status på indsats
De kommunale tryghedsvagter oplever, at de er blevet taget godt imod, og
billedet er på nuværende tidspunkt, at tryghedsvagterne yder en vigtig om-
sorg. Initiativet bliver rost af både borgere, restauratører og dørmænd i nat-
telivet.
I Aarhus Kommune er der etableret en god dialog og løbende koordinering
med kommunens andre gadeplans-indsatser, blandt andet omkring særlige
unge-indsatser, og der er et godt samarbejde med politiets betjente i de situ-
ationer, hvor det har været nødvendigt at tilkalde dem.
I Københavns Kommune oplyser tryghedsvagterne, at opgaven på Indre
Nørrebro adskiller sig fra opgaven i Indre By, hvilket hovedsageligt drejer sig
om, at gæster i byen på Indre Nørrebro er ældre end dem i Indre By. Også
her supplerer opgaven kommunens andre nattelivsindsatser (støjvagter,
Natteværter).
I Københavns Kommune registrerer tryghedsvagterne
”både
de gader, der
runderes, og de hændelser der opstår. En hændelse henviser til en situation
i gadebilledet, som tryghedsvagterne enten har observeret eller håndteret. I
de fleste tilfælde håndteres hændelserne gennem dialog med borgeren eller
ved observation. En observation drejer sig typisk om, at situationen gik i sig
selv - uden behov for yderligere indblanding. Det kan dog også dreje sig om,
at hændelsen ligger udenfor tryghedsvagternes beføjelser og der ikke er an-
dre myndigheder, der kan henvises til i situationen.”
Vurdering af forsøgsordning
Alle tre kommuner beskriver ordningen positivt og udtrykker ønske for at ud-
vide forsøgsordningen eller gøre den permanent. Der gives et overordnet bil-
lede af, at tryghedsvagterne yder et stort arbejde i nattelivet.
I Ballerup Kommune oplyser flere erhvervsdrivende og borgere til SSP og
BoTrygt, at de er tilfredse og glade for, at tryghedsvagterne er rundt i byen.
I Aarhus Kommune vurderes den kommunale tryghedsvagtordning for nu-
værende at gøre en forskel i nattelivet og
”øge
trygheden for særligt de helt
unge og ”de unge voksne”, som kan have svært ved at navigere i
nattelivet
samtidig med en beruselse. Ordningen er samtidig et godt supplement til de
forebyggende, kommunale og politimæssige indsatser i nattelivet, foruden
de frivillige indsatser i nattetimerne fra Natteravnene.”
Dette vurderes ud fra vagternes beretning om at yde” vigtig omsorg ved at
hjælpe (ofte unge) berusede mennesker til at finde hjem, løse situationer
Sags ID: SAG-2025-02439
Dok. ID: 3607208
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3159
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
3077549_0003.png
NOTAT
omkring småtyverier og trådt til i situationer, hvor piger har oplevet uønsket
opmærksomhed.
”Endelig
har de kommunale tryghedsvagter trådt til og forhindret en påvirket
mand fra at springe i åen eller forhindret to fulde mænd fra at falde i havnen.
Tryghedsvagterne formår også at gå i dialog med større forsamlinger, hvor
stemningen kan virke negativ, og få dem talt til ro og opløst.”
KL vurderer ud fra de tre kommuners bidrag til erfaringsindsamlingen, at for-
søgsordningen har givet positive resultater i nattelivet blandt både borgere,
erhvervsdrivende og nattelivsbrugere. Derudover er der et godt samarbejde
med andre nattelivsindsatser, som alle er med til at sikre trygge rammer.
KL står til rådighed for uddybning af svaret.
Med venlig hilsen
Mie Mester
Konsulent, Klima & Tværkommunalt Samarbejde
Dato: 18. august 2025
Sags ID: SAG-2025-02439
Dok. ID: 3607208
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3159
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
3077549_0004.png
Dato:
31-07-2025
Sagsnr:
05.09.00-K02-1783-25
Høringssvar vedrørende forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter
Frederiksberg Kommune takker får muligheden for at bidrage med erfaringer omkring forsøgsord-
ningen med kommunale tryghedsvagter.
Frederiksberg Kommune har igennem de seneste år udvidet kommunens cityassistenters opga-
veportefølje, til blandt andet at skabe tryghed gennem synlighed og tilstedeværelse i byen. Udvi-
delsen af opgaverne har gjort kommunens cityassister meget vellidte og synlige i bybilledet. Med
den kommunale tryghedsvagtordning har Frederiksberg Kommune således haft muligheden for
yderligere at udvide cityassistenternes opgaver til gavn for borgeren, hvilket kommunen sætter pris
på.
Frederiksberg Parkering, der varetager opgaven i Frederiksberg Kommune, vil også gerne kvittere
for det obligatoriske tryghedsvagtkursus, som findes både relevant og givende.
Især for de kommuner, der som Frederiksberg Kommune ikke kan/har behov for at dedikere med-
arbejdere udelukkende til tryghedsvagtsordningen, hæmmer de meget strenge krav til uniforme-
ringen den synergi og synlighed, som ellers kunne være opnået.
Det er derfor Frederiksberg kommunes opfattelse, at en påskrift med Cityassistent på guleuforise-
rende jakke, som de har på nu, med påskriften tryghedsvagt ville passe kommuner som eksem-
pelvis Frederiksberg væsentlig bedre. Her har vi en kendt og brandet uniformering, hvor medar-
bejderne kan løse flere opgaver, samtidig med de varetager rollen som tryghedsvagter.
I Frederiksberg Kommunes øjne, går synlighed og tryghed hånd i hånd. De nuværende grå unifor-
mer går i et med bybilledet, hvorimod gule jakker skiller sig ud og er synlige. Med gule jakker opnås
en større visuel tilstedeværelse og dermed en større tryghedsskabende effekt.
Frederiksberg Kommune opfordrer derfor til, at uniformskravet med grå jakker lempes, således at
gule jakker, som i forvejen er kendt for den brede befolkning, og er langt synligere i bybilledet,
tillades. Uniformeringen bør dermed være op til kommunerne selv.
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
Frederiksberg Kommune opfordrer således til, at det alene er det obligatoriske tryghedsvagtskur-
sus, politiets godkendelse samt synlig uniformering, der opstilles som kriterier for varetagelsen
som tryghedsvagter.
Venlig hilsen
Stefan Lithen Frost Rasmussen
Parkeringschef
Vej, Park og Miljø
Parkering
[email protected]
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
3077549_0006.png
Justitsministeriet
Fremsendes elektronisk til
[email protected]
og
[email protected]
Sagsnr. 2025-00706
8. august 2025
HK/sb
Justitsministeriets sagsnr. 2025-05249 – erfaringsindsamling i forbindelse med for-
søgsordningen med kommunale tryghedsvagter
Justitsministeriet har som led i behandlingen af lov nr. 715 af 13. juni 2023 om ændring
af lov om vagtvirksomhed ved brev af 13. juni 2025 anmodet om bidrag vedrørende de
hidtidige erfaringer med forsøgsordningen med hensyn til kommunale tryghedsvagter.
Politiforbundet takker for lejligheden til at udtale sig.
Politiforbundet fremsendte den 10. oktober 2022 bemærkninger til udkast til forslag til
lov om ændring af lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsordning med kommu-
nale tryghedsvagter). I dette høringssvar fremsatte vi en række bekymringspunkter, som
blandt andet tog afsæt i det uhensigtsmæssige i at overlade opgaver med hensyn til op-
retholdelse af sikkerhed, fred og orden til enheder/institutioner, som ikke hører under
politiet.
I forbindelse med Justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1118 (Alm. Del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg af 14. maj 2025 med hensyn til en oversigt over, hvor mange tryg-
hedsvagter landets kommuner har ansat siden den 1. maj 2024 indhentede ministeriet
en udtalelse fra Rigspolitiet, blev det oplyst, at der pr. 2. juni 2025 var 8 tryghedsvagter i
Københavns Kommune, 8 tryghedsvagter i Ballerup Kommune, 1 tryghedsvagt i Frede-
riksberg Kommune samt i alt 13 godkendte vagter tilknyttet autoriserede vagtvirksomhe-
der. Det kunne ikke oplyses i hvilke kommuner disse vagtvirksomheder opererer.
Politiforbundet har som led i besvarelsen af anmodningen fra Justitsministeriet indhen-
tet udtalelser fra forbundets foreninger.
Det er på baggrund af tilbagemeldingerne også henset til den beskedne udbredelse ord-
ningen foreløbigt har, jf. det ovenfor anførte, vores opfattelse, at erfaringsgrundlaget på
nuværende er så spinkelt, at Politiforbundet ikke kan udtale sig herom.
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
3077549_0007.png
For god ordens skyld skal det derfor nævnes, at Politiforbundet fortsat henholder sig til
de bekymringspunkter, som er omtalt i vores høringssvar af 10. oktober 2022.
Med venlig hilsen – på forbundets vegne.
Heino Kegel
Forbundsformand
(fremsendes elektronisk uden underskrift)
2.
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
3077549_0008.png
RIGSPOLITIET
Dato: 202-08-2025
J. nr.: 2025-186125
Dok.nr.: 4071674
Sagsbehandler: Cecilie Rydahl Due Johansen
RIGSPOLITIET
Koncernledelsessekretariat
Ministerbetjening
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 114 eller 3314 8888
E-mail: [email protected]
CVR nr.:17143611
Justitsministeriet har ved mail af 13. juni 2025 anmodet Rigspolitiet om et bidrag angående
de hidtidige erfaringer med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Politiets Administrative
Center (PAC) ved Midt- og Vestjyllands Politi, som varetager sagsbehandlingen i sager
vedrørende godkendelse af tryghedsvagter. Rigspolitiet har endvidere indhentet foreløbige
erfaringer med forsøgsordningen fra Københavns Politi og Københavns Vestegns Politi,
idet disse politikredse dækker kommuner, som har ansat egne tryghedsvagter.
Rigspolitiet kan herefter oplyse, at PAC har modtaget 32 ansøgninger til forsøgsordningen
med kommunale tryghedsvagter, hvoraf 30 ansøgere har fået tilladelse, og 2 ansøgere har
fået afslag.
Det fremgår af oplysninger fra kortproducenten, at der er tre kommuner, København,
Frederiksberg og Ballerup, der har ansat egne tryghedsvagter. Der er godkendt i alt 17
tryghedsvagter ved disse kommuner.
Dernæst er der 13 aktive tryghedsvagtskort, som er udstedt til ansatte ved en autoriseret
vagtvirksomhed. PAC har ikke viden om, i hvilket omfang disse tryghedsvagter benyttes af
en kommune.
Rigspolitiet kan oplyse, at der er meddelt afslag på godkendelse af en kommunalt ansat
tryghedsvagt, der ikke opfyldte de uddannelsesmæssige betingelser, samt en
vagtvirksomhedsansat tryghedsvagt, der ikke opfyldte vandelskravet. Der har ikke siden
ordningens start været sager om inddragelse af godkendelsen som tryghedsvagt hverken
ved de kommunalt ansatte eller vagtvirksomhedsansatte tryghedsvagter.
Københavns Politis erfaringer
Københavns Politi har oplyst, at der for nuværende er aktive kommunale tryghedsvagter i
Københavns Kommune, som opererer i Indre By og på Nørrebro. I Frederiksberg
Kommune har en række personer gennemgået uddannelsen som tryghedsvagt, men kun
én af dem har modtaget sit vagtkort fra PAC.
Københavns Politis erfaringer med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter
baserer sig således alene på erfaring med vagterne i Københavns Kommune.
Det er Københavns Politis vurdering, at tilstedeværelse af myndighedspersoner som
eksempelvis tryghedsvagter i områder, hvor borgere oplever utryghed, er et positivt tiltag
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
3077549_0009.png
og det er politikredsens vurdering, at det har en tryghedsskabende effekt, at
tryghedsvagter, sammen med de mange andre kommunale aktører, er til stede i det
offentlige rum.
Det er samtidig vurderingen, at flere kommunale tryghedsaktører efter kommunalpolitisk
beslutning opererer i samme område ved Indre By, og at dette ikke nødvendigvis giver den
bedste ressourceudnyttelse.
Tryghedsvagterne i Københavns Kommune deler månedligt deres interne afrapportering
med relevante medarbejdere i Nærpolitiafdelinger i Københavns Politi. Det er
politikredsens oplevelse, at der meget sjældent er oplysninger i afrapporteringen, som
politikredsen ikke allerede er bekendt med.
Tryghedsvagterne er repræsenteret i diverse myndighedsfora, hvor kommunen er
ansvarlige, og hvor Københavns Politi ligeledes er repræsenteret. Tryghedsvagterne er
endvidere fast mødedeltager i Københavns Politis Tryghedsstab, som mødes tre gange
årligt og ledes af Nærpolitiafdelingen i Københavns Politi.
Københavns Politi har afslutningsvist oplyst, at politikredsen er i kontinuerlig dialog med de
relevante kommunale aktører om samarbejdet omkring tryghedsvagterne.
Københavns Vestegns Politis erfaringer
Københavns Vestegns Politi har indledningsvis oplyst, at der i politikredsen alene er
kommunale tryghedsvagter i Ballerup Kommune.
Københavns Vestegns Politi har endvidere oplyst, at i forbindelse med opstarten af
ordningen mødtes lokalbetjente med de nye tryghedsvagter, så de kunne hilse på
hinanden, ligesom der blev drøftet snitflader og ansvarsområder.
Videre har Københavns Vestegns Politi oplyst, at det er Lokalpolitiets opfattelse, at der
består et fint og velfungerende samarbejde med de kommunale tryghedsvagter, ligesom
de er til stede i de områder i kommunen, der af Lokalpolitiet skønnes relevante. Det vil sige,
at de er til stede i de områder, hvor Lokalpolitiet har kendskab til og erfaring med, at der
fra tid til anden kan være borgere, der på forskellig vis bidrager negativt til trygheden i
området.
Københavns Vestegns Politi har afslutningsvist bemærket, at lokale samarbejdspartnere i
kommunen over for Lokalpolitiet har tilkendegivet, at de kommunale tryghedsvagter
opleves som relevante og fortsat har en berettigelse i forhold til at medvirke til at øge
trygheden generelt i Ballerup Kommune.
Side 2
REU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orienteringsbrev om foreløbig erfaringsindsamling i forbindelse med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter fra justitsministeren
3077549_0010.png
2. juli 2025
SikkerhedsBranchens høringssvar til erfaringsindsamling i forbindelse
med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter
SikkerhedsBranchen takker for muligheden til at bidrage til erfaringsindsamlingen i forbindelse
med forsøgsordningen med kommunale tryghedsvagter.
Justitsministeren har oplyst i svar 1118 til retsudvalget, at der pr. 2. juni er udstedt 30
tryghedsvagtkort
heraf 13 til fire autoriserede vagtvirksomheder. SikkerhedsBranchen er
vidende om, at flere kommuner heriblandt Aarhus og Greve er på vej med deres ordninger.
Uanset dette er tallene skuffende. SikkerhedsBranchen havde forventet en helt anden
interesse fra kommunerne på baggrund af de udmeldinger, der var inden lovens vedtagelse.
SikkerhedsBranchen har været i kontakt med flere kommuner, heriblandt Odense, som har
ønsket tryghedsvagter og har undersøgt udgifterne og på den baggrund besluttet ikke at
indsætte tryghedsvagter i kommunen. Dette er et typisk eksempel på, at det ikke er behovet
eller lysten, der mangler, men at det simpelthen er et spørgsmål om manglende finansiering.
SikkerhedsBranchen vil derfor stærkt opfordre til, at regeringen og justitsministeren afsætter
midler fra tryghedspuljen til medfinansiering af tryghedsvagter i de kommuner, der reelt har
behov. Efter vores oplysninger er puljen på 500 millioner kroner ikke disponeret fuldt ud på
nuværende tidspunkt.
Det giver ikke meget mening at evaluere denne midlertidige ordning på det datagrundlag, vi
har til rådighed nu, og vores bekymring er, at hvis ikke der tilbydes kommunerne
medfinansiering, vil der være for få, der har råd til at benytte sig af ordningen, selvom de
gerne vil.
SikkerhedsBranchen må samtidig konstatere, at flere kommuner har ansat
”vagter”
under
betegnelser som natteværter, tryghedsværter, havneværter, security, rådhusvagter og andre
fantasifulde titler, som desværre alle har nøjagtig de samme opgaver, som er tiltænkt
tryghedsvagterne, men uden uddannelse, vandelsvurdering, vagtkort og andre krav som skal
sikre, at vi kan indsætte tryghedsvagter i det offentlige rum med ro i sjælen. Dette er igen,
efter vores mening, en spareøvelse, fordi der mangler finansiering, som betyder, at vi ikke kan
stole på kvaliteten, opgavevaretagelsen og den enkelte vagts personlige habitus.
Hvis man ikke ønsker at medfinansiere tryghedsvagtordningen, tror SikkerhedsBranchen ikke,
at den får stor udbredelse, fordi det alene er kommunerne, der har muligheden. Hvis man
derimod helt fjerner vagtlovens § 6 og generelt giver vagter adgang til at virke i det offentlige
rum, er der en lang række interessenter
udover kommunerne
der vil være interesserede i
at medfinansiere en lokal vagtordning. Det vil for eksempel være handelsstandsforeninger,
boligforeninger, grundejerforeninger og mange andre, der har en mere direkte interesse i at
fremme trygheden i deres lokalområder end kommunen. Kravene til de vagter, der skal virke i
det offentlige rum, skal være de samme, som gælder for de kommunale tryghedsvagter i dag.
SikkerhedsBranchen havde opfattelsen, at de relevante parter ville blive indkaldt til et møde
om evaluering/erfaringsindsamling i forbindelse med tryghedsvagtordningen efter et år. Vi må
konstatere, at det er endt med en høring, som vi langt fra finder optimalt i forhold til at
udveksle erfaringer. SikkerhedsBranchen vil derfor opfordre til, at den endelige evaluering om
to år kommer til at foregå ved et eller flere møder.
Med venlig hilsen
Kasper Skov-Mikkelsen, direktør i SikkerhedsBranchen
Roskildevej 22, 2620 Albertslund
Tlf. 3649 4080
[email protected]
www.sikkerhedsbranchen.dk