Nordisk Råd 2025-26
NOR Alm.del Bilag 1
Offentligt
3081144_0001.png
Isumaginninnermut, Suliffeqarnermut, Nunamut Namminermut Avatangiisinullu Naalakkersuisoq
Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender, Arbejdsmarked, Indenrigsanliggender og Miljø NAALAKKERSUISUT
GOVERNMENT OF GREENLAND
Victoria Tiblom (SD)
Nordisk Råd
Brevdato: 30-09-2025
Sagsnr.: 2025 - 17218
Akt-id: 25778169
Besvarelse af spørgsmål E 14/2025 om affaldshåndtering i mindre lokalsam- Postboks 1614
fund/ fråga om sophantering i mindre samhällen. 3900 Nuuk
TIf.: (+299) 34 50 00
s: m: Fax: (+299) 34 54 10
Kære Victoria Tiblom E-mail: [email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Jeg takker for spørgsmålene vedrørende affaldshåndtering i mindre lokalsam-
fund, som gengives og besvares nedenfor. Departementet for Natur og Miljø har
oversat spørgsmålene til henholdsvise grønlandsk og dansk. Departementets
oversættelse er også gengivet her.
1. Stämmer det att det sedan cirka 20 år tillbaka råder ett generellt
förbud mot förbränning av avfall i sophus på Grönland, även i de
mindre samhällena där infrastrukturen för avfallshantering är
ytterst begränsad?
Er det sandt, at der i omkring 20 år har været et generelt forbud mod
afbrænding af affald på lossepladser i Grønland, selv i mindre samfund,
hvor infrastrukturen til affaldshåndtering er ekstremt begrænset?
Svar:
Den første grønlandske miljølov blev vedtaget i 1988 og siden har der været krav
om at affald skal håndteres i dertil godkendte anlæg. Affalds- og miljøområdet er
i dag reguleret via Inatsisartutlov nr. 9 af 22. november 2011 om beskyttelse af
miljøet og de tilhørende bekendtgørelser. Anlæg til håndtering af affald skal
afhængig af type have en miljøgodkendelse eller en VVM-godkendelse, i
henhold til Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 11 af 20. august 2004 om
miljøgodkendelse af særligt forurenende virksomheder m.v., eller Selvstyrets
bekendtgørelse nr. 5 af 27. marts 2013 om vurdering af visse anlægs virkninger
på miljøet og betaling for miljøtilsyn.
I den nuværende lovgivning er der mulighed for, at Naalakkersuisut efter en
konkret ansøgning fra kommunalbestyrelsen kan give dispensation til midlertidig
at foretage åben afbrænding af forbrændingsegnet affald. En række af
kommunerne har benyttet sig af denne mulighed.
2. Hur motiverar regeringen detta förbud, trots att det innebär att
avfallet i praktiken lagras under lång tid och därmed riskerar att
förorena mark och hav? a
Nordisk Råd 2025-26
NOR Alm.del - Bilag 1
Offentligt
NOR, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: NOR: Svar på E 14/2025 skriftlig fråga om sophantering i mindre samhällen
3081144_0002.png
Hvordan retfærdiggør regeringen dette forbud, selvom det i praksis
betyder, at affaldet opbevares i lang tid og dermed risikerer at forurene
land og hav?
Svar:
Som nævnt under besvarelsen af spørgsmål 1, så kan Naalakkersuisut efter
konkret ansøgning fra kommunalbestyrelsen meddele dispensation til at foretage
åben afbrænding af forbrændingsegnet affald.
Naalakkersuisut mener, at åbne afbrændinger, så vidt muligt, skal undgås. Åben
afbrænding er en meget dårlig løsning miljø- og sundhedsmæssigt. Med åbne
afbrændinger er der ingen kontrol med forbrændingen og forureningen, da den
åbne afbrænding spredes rundt i det omkringliggende miljø. Der er f.eks. risiko
for forurening af drikkevandssøer mm. Ved forbrændingen dannes der dioxin
som selv ved små mængder er kræftfremkaldende. Dioxin er derfor et af de
stoffer som man ønsker at begrænse udledningen af mest muligt.
3. Är regeringen medveten om att transporten av avfall från sophus till
hamn i flera samhällen sker med små fyrhjulingar över
svårframkomlig terräng — med stor risk för nedskräpning och
ytterligare miljöpåverkan?
Er regeringen klar over, at transport af affald fra lossepladser til havnen i
flere samfund udføres med små ATV'er over vanskeligt terræn — med høj
risiko for henkastning af affald og yderligere miljøpåvirkning?
Svar:
Naalakkersuisut er bekendt med de udfordringer der er på affaldsområdet. For at
hjælpe kommunerne, så har kommunerne i en lang årrække fået støtte fra
Miljøfonden til forbedring og udviklingen af affaldsområdet. Der er givet midler
til en række transportprojekter, hvor affald transporteres fra bosteder uden
forbrændingsanlæg, affaldsturneer mm. Derudover er givet støtte til det
kommunale affaldsselskab’s byggeri af to affaldsforbrændingsanlæg. Formålet
med støtten fra Miljøfonden er bl.a. at sikre en miljø- og sundhedsmæssig
forsvarlig affaldshåndtering i hele landet.
4. Anser ministern att det är rimligt att lokalbefolkningen tvingas leva
med dessa sanitära och miljömässiga risker — medan man av princip
skrinlägger förbränning som en temporär lösning?
Anser ministeren det for rimeligt, at lokalbefolkningen tvinges til at leve
med disse sanitære og miljømæssige risici - mens forbrænding som
udgangspunkt er skrinlagt som en midlertidig løsning?
Svar:
Som nævnt under besvarelsen af spørgsmål 1 og 2, så kan Naalakkersuisut efter
en konkret ansøgning fra kommunalbestyrelsen meddele dispensation til
midlertidig åben afbrænding af forbrændingsegnet affald.
Naalakkersuisut arbejder generelt for at sikre en effektiv, miljø- og
sundhedsmæssig forsvarlig affaldshåndtering i hele landet. 24
NOR, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: NOR: Svar på E 14/2025 skriftlig fråga om sophantering i mindre samhällen
3081144_0003.png
5. Vad gör regeringen konkret för att minska miljöriskerna vid
avfallshantering i mindre samhällen som t.ex. Oqaatsut?
Hvad gør regeringen specifikt for at reducere miljørisiciene ved
affaldshåndtering i mindre samfund som Oqaatsut?
Svar:
Ansvaret for affaldsområdet er delt mellem Selvstyret og kommunerne.
Kommunerne er den primære myndighed med ansvaret for håndtering og
bortskaffelse af affald. Kommunerne har ansvaret for affaldshåndtering med
indsamling, håndtering og bortskaffelse af affald. Det indebærer blandt andet
driften af de kommunale anlæg til at modtage og behandle affald.
Selvstyret som central myndighed skal sikre det nødvendige lovgrundlag og
følge op på/deltage i videreudvikling af affaldsområdet.
Naalakkersuisut arbejder og forvalter ud fra Affaldshandlingsplan 2020-2031.
Det er Affaldshandlingsplanen som er grundstenen i myndighedernes arbejde på
affaldsområdet, og det er Affaldshandlingsplanen der sætter de overordnede
rammer for kommunernes lokale affaldshåndtering.
Naalakkersuisut’s Affaldshandlingsplan 2020-2031 kan findes på
Naalakkersuisut’s hjemmeside. Affaldshandlingsplanen indeholder en detaljeret
beskrivelse af fem målsætninger. For hver målsætning beskrives, hvilke
aktiviteter der skal iværksættes. Der redegøres desuden for de administrative
konsekvenser, samt overordnede afledte sundheds- og miljømæssige
forbedringer. For nærmere detaljer henvises derfor til Affaldshandlingsplan
2020-2031.
Kommunen skal i henhold til miljølovgivningen hvert 4. år udarbejde en 12-årig
kommunal affaldsplan. De kommunale affaldsplaner skal være inden for
rammerne af den nationale affaldshandlingsplan. Affaldsplanen skal gerne
hjælpe kommunen med at få overblik over sin nuværende affaldshåndtering, og
være med til at prioritere indsatsen på affaldsområdet fremadrettet. For nærmere
detaljer henvises til de enkelte kommuners affaldsplan, hvor kommunens
konkrete planerer for de enkelte bosteder ofte fremgår.
6. Planerar den grönländska regeringen att revidera sin hållning till
förbränning av avfall — i synnerhet som tillfällig lösning tills bättre
logistik och infrastruktur finns på plats?
Planlægger den grønlandske regering at revidere sin holdning til
forbrænding af affald — især som en midlertidig løsning indtil bedre
logistik og infrastruktur er på plads?
Svar:
Naalakkersuisut arbejder som nævnte ud fra Affaldshandlingsplan 2020-2031 og
her en af målsætning at der skal etableres en fælles/national
forbrændingsløsning. Dette for at sikre en effektiv affaldshåndtering, der er
miljø- og sundhedsmæssig forsvarlig, og hvor affald udnyttes bedst muligt til
s a s 3/4
genanvendelse, som energiressource mv. Der er således i dag etableret et
NOR, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: NOR: Svar på E 14/2025 skriftlig fråga om sophantering i mindre samhällen
3081144_0004.png
kommunalt affaldsselskab. Det kommunale affaldsselskab har bygget to moderne
affaldsforbrændingsanlæg, der kan modtage og håndtere forbrændingsegnet
affald fra de andre bosteder.
7. Hur beaktar regeringen den växande turismen och dess påverkan på
avfallsmängderna i dessa mindre orter?
Hvordan ser regeringen på den voksende turisme og dens indvirkning på
affaldsmængderne i disse mindre lokalsamfund?
Svar:
Kommunerne skal som nævnt udarbejde kommunale affaldsplanen.
Affaldsplanen skal hjælpe kommunen med at få overblik over sin nuværende
affaldshåndtering. Derudover skal affaldsplanen være med til, at kommunen kan
prioritere indsatsen på affaldsområdet fremadrettet.
Naalakkersuisut anbefaler kommunerne at medtænke en eventuel øget
affaldsmængde fra turisme i den kommunale affaldsplanlægning.
8. Har ministern för avsikt att besöka dessa samhällen själv och ta del
av lokalbefolkningens frustration kring den nuvarande situationen?
Har ministeren til hensigt selv at besøge disse lokalsamfund og høre
lokalbefolkningens frustration over den nuværende situation?
Svar:
Som Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender, Arbejdsmarked,
Indenrigsanliggender og Miljø har jeg og mit Departementet for Natur og Miljø
en løbende dialog med kommunerne om hvordan affaldshåndteringen i
kommunerne kan forbedres. Derudover har jeg i min periode holdt flere
borgermøder, idet jeg mener det er vigtigt, at borgerne får mulighed for at stille
spørgsmål, lade deres perspektiver få plads og lade deres stemme blive hørt.
Inussiarnersumik inuulluagqusillunga
Med venlig hilsen
Bentiaraq Ottosen
4/4