Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
MOF Alm.del Bilag 5
Offentligt
3077324_0001.png
NOTAT
Landbrug, udtagning og natur
J.nr. 2025
3312
Ref. JUHKR
Den 7. oktober 2025
Notat til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om domsafsigelse
i EU-Domstolens præjudicielle sag C-629/23, Eesti Suurkiskjad
Den 12. juni 2025 traf EU-Domstolen afgørelse i sag C-629/23, hvor Estland havde
stillet fire præjudicielle spørgsmål til EU-domstolen vedr. fravigelse af beskyttelsen af
beskyttede arter (ulven) efter habitatdirektivets artikel 14 (bilag V-arter).
Da Estland tiltrådte EU i 2003, blev det forhandlet, at ulven skulle være en almindeligt
beskyttet art (bilag V-art) i landet, selvom ulven på dette tidspunkt var en strengt be-
skyttet art (bilag IV-art) i EU. I Estland har ulven derfor været en almindeligt beskyttet
art (bilag V-art) siden 2002. Med lempelsen af ulvens beskyttelse i habitatdirektivet,
der trådte i kraft i EU d. 14. juli 2025, er ulven nu en almindeligt beskyttet art (bilag V-
art) i hele EU.
Den danske regering afgav i februar 2024 skriftligt indlæg i sagen vedr. muligheden for
at fravige beskyttelsen af ulven og dermed tillade regulering. Regeringen argumente-
rede for, at ulvens bevaringsstatus bør vurderes, så man ser på bevaringsstatus for hele
den grænseoverskridende regionale bestand, som ulven er en del af - og ikke kun på
bestanden inden for en medlemsstats grænser. Endvidere argumenterede regeringen
for, at habitatdirektivet ikke fastsætter en pligt til et formelt samarbejde mellem med-
lemsstaterne. MOF er d. 30. januar 2024 orienteret om den danske regerings skriftlige
indlæg i sagen.
EU-domstolen fastslog, at ulvens bevaringsstatus skal vurderes på lokalt og nationalt
niveau. Vurderingen af gunstig bevaringsstatus skal foretages på baggrund af flere ku-
mulative kriterier, herunder at bestanden er levedygtig på lang sigt (bestandsudviklin-
gen). Hvis et medlemsland har en ulvebestand, der ikke er isoleret fra ulvebestande i
andre lande, skal der ift. bestandsudviklingen tages hensyn til udveksling af individer
mellem den nationale bestand og bestande i fx nabomedlemslande. Hvis medlemslan-
det samarbejder med nabomedlemslande om beskyttelse af ulven, kan der lægges
endnu større vægt på relationerne med bestandene i nabomedlemsstaterne.
Med EU-domstolens dom præciseres dermed, hvilken betydning andre medlemslan-
des ulvebestande kan have for ulvens bevaringsstatus i et medlemsland. Dommen præ-
ciserer, men ændrer ikke på retstilstanden for forvaltning af ulve i Danmark.
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk