Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
MOF Alm.del Bilag 40
Offentligt
3084909_0001.png
Maj 2025
En stormflodsordning
rustet til fremtidens
vilde vejr
Forsikringsbranchens
forslag til en forbedret
stormflodsordning
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
Indhold
Stormfloderne bliver vildere i fremtiden
Stort behov for forbedring af stormflodsordningen
Stormflodsordningens finansieringsbehov
F&P’s forslag til forbedring af stormflodsordningen
Forslag 1: Gennemfør en national kortlægning af risikoområder i Danmark
Forslag 2: Større krav til nybyggeri – Gule og røde områder
Forslag 3: Afgiften skal ændres
3.1 Afgiften skal hæves på alle policer på kort sigt
3.2 Afgiften skal afspejle den enkelte ejendoms risiko på længere sigt
Forslag 4: Flere oversvømmelser bør dækkes af stormflodsordningen
Forslag 5: Øget selvrisiko og selvrisikotrappe
Forslag 6: Smidiggørelse af reglerne for skadesudbedring
Forslag 7: Fuld erstatning skal kunne anvendes på ny matrikel
Forslag 8: Øget kommunikationsindsats over for husejere og huskøbere
4
4
4
8
8
9
9
10
10
12
12
12
12
13
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0004.png
F&P
Stormfloderne bliver
vildere i fremtiden
Alle fremtidsscenarier og beregninger viser, at Dan-
mark fremover skal forberede sig på flere og voldsom-
mere stormfloder. Med klimaforandringerne vil den
stormflod, der i dag statistisk set rammer hvert 20. år,
blive en hændelse, der kan ske hvert eller hvert andet
år.
Der er derfor behov for, at man fra politisk side tør
tage drøftelsen om, hvor vi fremover skal bo, og hvor
vi ikke skal bo. For det er næppe samfundsøkonomisk
optimalt eller realistisk, at vi fortsætter med at betale
erstatning igen og igen, efterhånden som de samme
ejendomme rammes af skader med stadigt kortere
mellemrum, eller bygge diger om hele Danmark. Det
er nødvendigt, at nogle områder overlades til naturen,
mens andre beskyttes mod de stormfloder, vi ved bli-
ver voldsommere i fremtiden.
De beslutninger kalder på en national strategi for kli-
masikring af Danmark. I strategien skal det besluttes i
hvilke områder, man vil acceptere, at der sker skader,
som efterfølgende udbedres, hvor der skal klimasik-
res og til hvilket niveau samt hvilke områder, der må
fraflyttes, fordi det ikke giver mening at sikre området
fremover.
Uanset hvilke beslutninger, der tages, vil nogle dan-
skere blive ramt økonomisk. Det er uundgåeligt. Men
danskerne rammes også, hvis vi blot sidder på hæn-
derne og venter på næste stormflod. Der er derfor be-
hov for, at der tages et politisk ansvar for at beskytte
og finde løsninger – også selvom løsningerne er svære
og upopulære.
Der er brug for prioritering og finansiering til at løse
de voldsomme udfordringer, vi står over for som
samfund.
Samtidig er der behov for at ruste stormflodsordnin-
gen til fremtidens vilde vejr.
Stort behov for forbedring af stormflodsordningen
Stormflodsordningen blev etableret i 1991 som en
statslig katastrofeerstatningsordning. Ordningen er
baseret på obligatorisk, solidarisk afgiftsfinansiering
af alle med en brandforsikringspolice på 40 kr. Forsik-
ringsselskaberne administrerer ordningen på vegne af
staten i samarbejde med Naturskaderådet ud fra reg-
ler og vilkår for dækning, som er fastlagt ved lov
1
.
Fordi risikoen for at blive ramt af stormflod er meget
ulige fordelt, er det ikke muligt at tilbyde forsikrings-
dækning for stormflodsrisikoen på vilkår, som de med
størst risiko har mulighed for at betale. Stormflodsord-
ningen bliver derfor nødt til at fortsætte som en stats-
lig, solidarisk ordning, men det er forsikringsbranchens
vurdering, at der er behov for en række ændringer.
4  En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0005.png
F&P
F&P foreslår følgende ændringer af ordningen:
Gennemfør en national kortlægning af risikoområder
i Danmark
Der skal stilles krav til nybyggeri i risikoområder, og
nogle nybyggede ejendomme bør slet ikke omfattes
af ordningen fremadrettet
Stormflodsafgiften skal ændres
Flere oversvømmelser bør dækkes af stormflodsord-
ningen, så borgere og virksomheder også i fremti-
den får erstatning ved hændelser, som de oplever
som stormflod
Ændrede selvrisikoregler, så der skabes incitament
til klimasikring
Smidiggørelse af reglerne for skadesudbedring, så
borgerne ikke oplever ventetid, bøvl og besvær
Fuld erstatning skal kunne anvendes på ny matrikel
Øget kommunikationsindsats overfor husejere og
huskøbere
Stormflodsordningens finansieringsbehov
I dag bidrager knap 5 mio. brandforsikringspolicer via
afgift til Naturskaderådets katastrofeordninger. Samlet
set indbetaler forsikringskunder således knap 200 mio.
kr. til ordningen hvert år. Langt den største andel af
naturskadeafgiften kommer fra private indbo- og hus-
forsikringer (samlet set 86 pct.), og kun en mindre del
fra fritids- og sommerhusforsikringer samt erhvervsfor-
sikringer (se figur 1).
Stormflodsskaderne, som
stormflodsordningen
dækker, vil stige fra ca. 1,2
mia. kr. årligt i dag til ca.
2,3 mia. kr. årligt i 2050
Figur 1. Naturskadeafgiftsprovenu fordelt på policetyper, 2023
Mio. kr.
200
Mio. kr.
200
150
150
100
100
50
50
0
0
Privat indbo
En- og tofamiliehus
Andre ejendomme*
Andet løsøre**
Anm.: *Andre ejendomme inkluderer erhvervsejendomme, fritid- og sommerhuse inkl. indbo. **Andet løsøre inkluderer erhvervsløsøre, herunder
varelagre og inventar, samt separate løsøreforsikringer for fritidshuse, hvor der ikke er tegnet en kombineret bygnings- og løsøreforsikring.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra Naturskaderådet.
En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr  5
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0006.png
F&P
De samlede skader fra stormfloderne i 2023 løb op i
ca. 1,2 mia. kr.
2
. Ifølge DTU vil de årlige stormflodska-
der (efter samtlige stormflodhændelser) stige fra 3,5
mia. kr. i dag til 7,6 mia. kr. i 2050
3
. Stormflodsskader-
ne, som stormflodsordningen dækker, vil stige fra ca.
1,2 mia. kr. årligt i dag til ca. 2,3 mia. kr. årligt i 2050.
Vel at mærke, hvis der ikke forebygges og klimasikres.
Det betyder, at stormflodsordningen cirka skal for-
dobles for at kunne dække skaderne i 2050. Sættes
naturskadeafgiften til 100 kr. pr. brandpolice, vil der
komme næsten 500 mio. kr. ind i ordningen hvert år,
og således mere end dobbelt så meget som i dag.
Figur 2. Naturskadeafgiftsprovenu fordelt på policetyper ved afgift på 100 kr.
Mio. kr.
500
Mio. kr.
500
400
400
300
300
200
200
100
100
0
0
Privat indbo
En- og tofamiliehus
Andre ejendomme*
Andet løsøre**
Anm.: *Andre ejendomme inkluderer erhvervsejendomme, fritid- og sommerhuse inkl. indbo. **Andet løsøre inkluderer erhvervsløsøre, herunder
varelagre og inventar, samt separate løsøreforsikringer for fritidshuse, hvor der ikke er tegnet en kombineret bygnings- og løsørefor-
sikring.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra Naturskaderådet.
6  En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0007.png
F&P
Omkostninger ved at in-
kludere 10-års hændelser
i stormflodsordningen
I dag dækker stormflodsordningen skader
efter stormflodshændelser, der statistisk sker
sjældnere end hvert 20. år. Ifølge DTU vil disse
hændelser frem mod 2050 være så voldsomme,
at de styrkemæssigt kan sammenlignes med de
100-års hændelser, vi kan opleve i dag.
Stormflodshændelser, som forekommer
hyppigere end hvert 20. år, vil ligeledes blive
markant voldsommere. I fremtiden vil de
hyppigere stormflodshændelser styrkemæssigt
kunne sammenlignes med det, vi i dag oplever
som 20-årshændelser eller voldsommere.
Udvides stormflodsordningen til at dække
skader efter stormflodshændelser, der
statistisk sker sjældnere end hvert 10. år, vil
stormflodordningen i 2050 skulle dække skader
for ca. 3,8 mia. kr., som er udgiften til de årlige
skader efter stormflodshændelser, der statistisk
sker sjældnere end hvert 10. år ifølge DTU. Det
er ca. en tredobling af de skadesomkostninger,
stormflodsordningen skal dække, sammenlignet
med i dag.
En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr  7
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0008.png
F&P
F&P’s forslag til forbedring
af stormflodsordningen
Forslag 1: Gennemfør en national kortlægning af
risikoområder i Danmark
En fremtidssikret stormflodsordning må nødvendigvis
have som forudsætning, at der nationalt tages stilling
til, hvor danske borgere og virksomheder på baggrund
af fremtidens forventede klima skal kunne bygge og
bo trygt og sikkert. Denne opgave er helt central for,
at vi i Danmark skaber de bedste økonomiske ram-
mer om en fremtidig stormflodsordning – og i øvrigt
tryghed om danskernes liv og danske virksomheders
økonomi.
I F&P foreslår vi, at der sættes et kortlægningsarbejde
i gang med afsæt i det arbejde, som allerede er fore-
taget af Kystdirektoratet i forbindelse med udpegning
af risikoområder i Danmark
4
. Samtidig skal der i dialog
med de berørte kommuner fastlægges klare afgræns-
ninger af, hvor man forestiller sig, der skal etableres
sikring, og hvilke områder – på kort eller lang sigt –
der skal overlades til natur og risikoen for vand.
Denne kortlægning skal i fremtiden anvendes aktivt
til at sikre, at der gennemføres klimasikring de steder,
hvor der er behov, og at der i områder, som skal hen-
lægges til natur, fastlægges andre erstatningskriterier
ved stormflod end de gængse, hvor en ejendom gen-
opføres helt eller delvist.
En national kortlægning af risikoområder må naturlig-
vis være dynamisk og løbende udvikle sig i takt med,
at vi får mere viden om effekterne af fremtidens vejr
og de hændelser, der opstår, samt betydningen af, at
Danmarkskortet ændrer sig i forhold til bebyggelser
m.v.
8  En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0009.png
F&P
Forslag 2: Større krav til nybyggeri – Gule og røde
områder
I dag har både stat, kommuner og bygherrer et billede
af, hvor der er særlig risiko for oversvømmelse. Det
kan bl.a. ses i seneste risikokortlægning fra Kystdirek-
toratet. Men risikokortlægningen afspejles ikke altid
i de konkrete planer for, hvordan og om et område
klimasikres. Forsikringsbranchen foreslår derfor, at
risikoområderne bruges langt mere aktivt i relation
til stormflodsordningen, så man fra centralt hold
udpeger fx røde og gule områder. Røde områder vil
betyde, at nybyggeri ikke vil være omfattet af storm-
flodsordningen, mens man i de gule områder skal stille
klare krav til, hvilket kystsikringsniveau kommunerne
skal kræve forud for ibrugtagning af nybyggeri. Disse
krav skal være ens på tværs af landet. Lever man ikke
op til kravene, vil ejendommen ikke være omfattet af
stormflodsordningen.
Havne og marinaer
kan tegne privat for-
sikring
Havne- og kajanlæg er ikke
omfattet af stormflodsordningen.
Derimod er det muligt at tegne en
privat forsikring til en havn eller
marina, men præmien er ofte meget
høj, da risiko for skader på en havn
eller marina er meget høj. Derfor
er der i dag ikke mange havne
eller marinaer, der tegner en privat
forsikring og vurderingen er, at
det ca. er 10 pct. af Danmarks 350
havne, som har tegnet en privat
forsikring. Desuden er der kun ét
selskab, der udbyder forsikringen.
Som samfund har Danmark en
interesse i, at der er velfungerende
havne på tværs af landet, og det
bør derfor drøftes, om havne i
nogle områder fremover skal være
en del af stormflodsordningen og
hvilken afgift, der i givet fald skal
betales, hvilket bør drøftes i regi af
en national kortlægning af Danmark
jf. forslag 1.
Det vil betyde, at der vil være en mærkbar konsekvens
for de bygherrer, som alligevel vælger at bygge nyt i
områder med stor risiko for stormflod.
Forslag 3: Afgiften skal ændres
3.1 Afgiften skal hæves på alle policer på kort sigt
I kølvandet på klimaforandringerne med voldsommere
vejr og et øget antal stormfloder, er der behov for,
der skabes større økonomisk robusthed i stormflods-
ordningen. Ligesom en midlertidig udvidelse af dæk-
ningskriteriet til fx en 10-års hændelse vil skabe behov
for finansiering af flere skader i en periode, indtil be-
byggelser har indrettet sig på et nyt Danmarkskort.
Forsikringsbranchen foreslår derfor, at afgiften på alle
policer hæves fra de nuværende 40 kr. til 100 kr. Det
vil betyde, at der fremover årligt indbetales ca. 500
mio. kr. til ordningen fremfor de ca. 200 mio. kr., som
indbetales i dag. Herved vil der være finansiering til at
hjælpe de borgere og virksomheder, som får skader i
fremtiden.
3.2 Afgiften skal afspejle den enkelte ejendoms risiko
på længere sigt
Forsikringsbranchen mener, at stormflodsordningen
skal bevares som en offentlig kollektiv katastrofeord-
ning, da stormflod ikke er forsikringsbart på grund af
størrelsen af den præmie, som ville skulle opkræves
hos de mest udsatte ejendomsejere. Samtidig er det
centralt, at der skabes en langt større bevidsthed om,
hvor der er størst oversvømmelsesrisiko, så ejendoms-
ejere motiveres til at iværksætte forebyggende tiltag
(Fortsætter på næste side)
En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr  9
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0010.png
F&P
på deres matrikel og i samarbejde med andre,
alternativt at risikoen indarbejdes i værdien af ejen-
dommen – også i forbindelse med køb og salg.
Forsikringsbranchen foreslår, at afgiften til storm-
flodsordningen i højere grad skal afspejle stormflods-
risikoen for den enkelte ejendom. Det vil, ud over
incitamentseffekten, også medføre en mindre grad af
omfordeling fra ejendomsejere og forsikringstagere,
hvor stormflodsrisikoen ikke er til stede, til dem, hvor
den er meget høj.
Det er en afgørende forudsætning, at en risikobaseret
afgift gøres til en del af det offentlige ejendomsbe-
skatningssystem. Det forudsætter dels, at ejendoms-
beskatningssystemet er stabilt (hvilket ikke er tilfældet
i dag) og dels, at risikokortlægningen har en karakter,
så SKAT ud fra kortlægningen og eventuelt den enkel-
te ejendoms karakter, kan fastlægge den risikoafhæn-
gige afgift for hver enkelt ejendom. Det bør samtidig
være muligt at få nedsat sin afgift eller forhøjet sit
skattefradrag for dokumenterede forebyggelsestiltag
i risikoområder.
Konkret foreslår forsikringsbranchen en model, hvor
afgiften afspejler en kombination af risikoen for over-
svømmelse og ejendomsværdi således, at ejeren af
et værdifuldt sommerhus betaler mere end ejeren af
et billigt sommerhus. Dette selvom oversvømmelses-
risikoen er ens, ligesom ejerne af to lige værdifulde
sommerhuse betaler forskellig afgift, hvis oversvøm-
melsesrisikoen er forskellig.
Selvom afgiften er risikoafhængig, er det vigtigt at
understrege, at der netop ikke er tale om en forsik-
ringspræmie (som ville være højere), og det må også
forventes, at der skal fastsættes et loft over afgiften
for at undgå, at afgiften rammer meget hårdt for
nogle ejendomsejere. Det er dog afgørende, at af-
giften for værdifulde ejendomme i risikoområder er
så høj, at den giver incitament til klimasikring og også
så høj, at den vil afspejle sig i ejendomspriserne.
10  En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0011.png
F&P
Afgiften skal afspejle den
enkelte ejendoms risiko på længere sigt
Eksempel:
F&P foreslår, at alle ejendomme
kortlægges inden for risikorammer,
f.eks. 1-5, hvor niveau 1 er ejendomme,
som slet ikke er i risiko (her pålægges
fortsat den lille afgift på 100 kr. pr.
brandforsikring), mens niveau 5 er
ejendomme, som med meget høj sand-
synlighed vil blive ramt af stormflods-
begivenhed min. hvert 20. år.
Tanken er, at alle niveauer over et
givent niveau, f.eks. niveau 3, får en
afgifts-faktor, som ganges på ejen-
domsværdien, så afgiften fastlægges
på baggrund af risikoen for en af ord-
ningen omfattet stormflodsskade samt
ejendommens værdi. Formålet er, at
afgiften bliver mere fordelingsmæssigt
retfærdig set i forhold til beliggenhed,
risiko og ejendomsværdi.
Det bør være op til regeringen og
Folketinget at fastlægge, hvad fak-
torerne bør være for det enkelte trin,
men følgende eksempel illustrerer
trinmodellen:
Risikoniveau
1
2
3
4
5
Afgift
100 kr.
150 kr.
0,1 pct. af værdi
- mindst 150 kr.
0,15 pct. af værdi
- mindst 250 kr.
0,2 pct. af værdi
- mindst 400 kr.
Et lille sommerhus, som vurderings-
mæssigt er værdiansat til 200.000 kr.,
som ligger i risikoniveau 5, vil koste
400 kr. om året. Havde værdien af
sommerhuset i stedet været 100.000
kr., ville afgiften stadig udgøre 400 kr.
De to eksempler på (sommerhuse)
ville, hvis de lå i risikoniveau 2 med-
føre en afgift på 150 kr. om året.
Et stort parcelhus, som er vurderet til
10 mio.kr., og som ligger i risikoniveau
5, vil koste 20.000 kr. i afgift om året.
Havde huset været vurderet til 5 mio.
kr., ville afgiften være 10.000 kr.
For tilsvarende to ejendomme i risiko-
niveau 2, vil afgiften være 150 kr.,
mens afgiften i risikoniveau 3 vil ud-
gøre hhv. 10.000 kr. (huset til 10 mio.
kr.) og 5.000 kr. (huset til 5 mio. kr.).
En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr  11
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
F&P
Forslag 4: Flere oversvømmelser bør dækkes af
stormflodsordningen
Oversvømmelser fra hav og fjord vil ske hyppigere i
fremtiden. Derfor vil boligejere få sværere og sværere
ved at opnå dækning fra stormflodsordningen, fordi
den kun dækker stormflod, som er defineret som over-
svømmelser, der statistisk set kun sker hvert 20 år.
Dermed vil ordningen miste sin værdi i de områder,
der er mest udsatte. Med klimaforandringerne vil den
stormflod, der i dag statistisk forekommer hvert 20. år,
blive en hændelse, der kan ske hvert eller hvert andet
år. For den, der bliver ramt af en stormflod, vil det
være meget vanskeligt at forstå, hvorfor den begiven-
hed, som er omfattet af en offentlig ordning i dag, ikke
vil være det i morgen.
Derfor foreslår forsikringsbranchen, at kriterierne
for, hvornår der er stormflod, ændres til fx en 10-års
hændelse.
Forlsag 5: Øget selvrisiko og selvrisikotrappe
Der er behov for en incitamentsstruktur i stormflods-
ordningen, som gør, at bygningsejer i højere grad end
tilfældet er i dag, sikrer sig selv, men det er samtidig
centralt, at ordningen bevares som en katastrofeord-
ning. Incitamentsstrukturerne skal sammen med en
forhøjet afgift og kortlægning af Danmark i risikozo-
ner medvirke til, at ordningen fortsat er økonomisk
bæredygtig.
Det foreslås derfor, at selvrisikoen forhøjes til et ni-
veau på 30.000 – 50.000 kr. med gradvis indfasning
over en kortere periode. Det foreslås samtidig, at
selvrisikoen forhøjes ved gentagne skader, da det kan
være et incitament til at forebygge. Når der er tale om
stormfloder i kystnære bebyggelser, vil klimasikring
oftest bestå i enten at deltage i bygning af dige eller
flytning af ejendommen. Begge løsninger kan selvsagt
komme med en meget høj omkostning for den enkelte
bygningsejer, men det skal helst være sådan, at selv-
risikoen i sig selv kan trække motivationen i retning af
at forebygge skader – også før en ny stormflod måtte
ramme.
Forslag 6: Smidiggørelse af reglerne for
skadesudbedring
Der er behov for, at processen med skadesudbedring
gøres mere fleksibel og smidig til gavn for både den
skadelidte, for de forsikringsselskaber, der opgør ska-
derne og for hele ordningen. I dag er reglerne meget
rigide, og det forhindrer i praksis selskaberne i at hjæl-
pe den skadelidte lige så hurtigt og effektivt, som det
er tilfældet med andre skadestyper.
Det foreslås derfor, at forsikringsselskaberne får øget
mandat til at hjælpe skadelidte med at håndtere ska-
debegrænsende tiltag i akutsituationen fx ved brug af
samarbejdspartnere som skadeservice. Desuden fore-
slås det, at selskaberne får øget mandat til proaktivt
at hjælpe skadelidte med metodevalg, prissætning og
til konkurrenceudsættelse af håndværkerydelser, så
skadelidte får den rigtige kvalitet til den rigtige pris.
Desuden foreslår F&P, at forsikringsselskaberne får en
mere fremtrædende rolle i forhold til at rådgive om
forebyggelse på egen matrikel, uanset om det er ved
genopførelse af en ejendom i andre materialer, højere
sokkel eller at flytte ejendommen til et andet sted på
matriklen. I dag er det ikke en mulighed, fordi det i de
fleste tilfælde ikke er muligt at konvertere erstatning
for én post til en anden.
De ovenstående forslag vil samlet reducere de økono-
miske udgifter til ordningen – både på lang og på kort
sigt.
Forslag 7: Fuld erstatning skal kunne anvendes på ny
matrikel
Mulighederne for at anvende sin erstatning til at gen-
opføre en skadet ejendom på ny matrikel skal udvides.
Særligt set i lyset af en risikokortlægning af Danmark
vil der være oplagte og sårbare områder, hvor erstat-
ning til genopbygning på samme sted ikke giver me-
ning. Her skal der være mulighed – måske endda krav
om – at erstatning kan anvendes til at flytte ejendom-
men til et andet sted på grunden og bygge med mere
klimarobuste materialer. Eller at man kan anvende er-
statningen på en ny matrikel, som er mere klimasikker,
så der ikke genopføres ejendomme på grunde med
høj risiko for stormflod.
Desuden foreslår F&P, at kommunerne i højere grad
forpligtes til at imødekomme ønsker og behov for
klimasikring – uanset evt. lokalplaner og andre regu-
latoriske rammer. På den måde bliver kommunen en
mere direkte part i både kystsikring og stormflod,
ved at manglende dispensation - hvor det er muligt
at etablere forebyggelsesforanstaltninger - i stedet
betyder, at kommunen forpligtes til at købe grunden
af grundejeren og anvende grunden til fx klimatilpas-
ningstiltag. I dag er det muligt for kommuner at købe
private borgeres boliger, når grunden er oversvømmel-
sestruet, men loven er efter F&P’s oplysninger aldrig
blevet anvendt
5
.
Tal fra Naturskaderådet viser, at på tværs af alle
stormflodshændelser fra 2013 til 2023 er 245 adres-
ser ramt to eller flere gange, og det kalder på, at der
12  En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0013.png
F&P
enten forebygges eller at ejendommene flyttes helt
væk fra de mest udsatte områder
6
. Det er hverken
bæredygtigt eller samfundsmæssigt meningsfuldt
gentagne gange at opføre de samme boliger i udsatte
områder.
Muligheden for at anvende erstatning på ny matrikel,
skal også ses i sammenhæng med F&P’s forslag fra
september 2024 om økonomisk at hjælpe de mest ud-
satte danske bolig- og virksomhedsejere - fx i form af
etablering af en statslig klimasikringspulje til flytning
af de mest udsatte ejendomme
7
. Herved flyttes fokus
på forebyggelse af skaderne, så vi fremover ikke igen
og igen bruger ressourcer på at reparere dem.
Forslag 8: Øget kommunikationsindsats over for hus-
ejere og huskøbere
Forsikringsbranchen foreslår øget opmærksomhed på
oversvømmelsesrisiko, når der handles bolig, da man-
ge i dag ikke ved, hvor de kan finde disse oplysninger.
Derfor skal oplysninger om oversvømmelsesrisiko
være mere synlige. Det kan fx ske ved krav om, at
ejendomsmægler tydeligt illustrerer risiko for over-
svømmelse ved en bolighandel fx i en salgsopstilling.
Det vil betyde, at ejendomme i højere grad handles ud
fra reel risiko for oversvømmelse, så handlen sker på
et mere oplyst grundlag end i dag.
En stormflodsordning rustet til fremtidens vilde vejr  13
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0014.png
Slutnoter
1
2
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1184
https://naturskaderaadet.dk/media/d2rjcn2a/na-
turskaderaadet_aarsrapport-2023.pdf
https://fogp.dk/media/3hwpofke/rapport_natio-
nale_skadesberegninger.pdf
https://kyst.dk/nyheder/2024/december/ny-risi-
kokortlaegning-for-oversvoemmelser-51-kommu-
ner-indgaar-i-ny-udpegning
3
4
5
6
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/944
Tal fra Naturskaderådet viser, at på tværs af alle
stormflodshændelser fra 2013-2023 er 218 adres-
ser ramt to gange, 26 adresser er ramt tre gange
og én adresse er ramt fire gange af stormflod.
7
https://fogp.dk/media/0balxy0g/klimasik-
ring-af-danmark-2024.pdf
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 40: Henvendelse af 24/10-25 fra Forsikring & Pension om forslag til en fremtidssikret stormflodsordning
3084909_0016.png
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf. 41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaber. Vi varetager
branchens interesser og arbejder for, at branchen bliver kendt for sit bidrag til at
løse nogle af de største udfordringer, det danske og internationale samfund står
over for. Det drejer sig om velfærd og tryghed for den enkelte dansker, og det
drejer sig om bæredygtighed og den nødvendige grønne omstilling.