Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
MOF Alm.del Bilag 32
Offentligt
3083736_0001.png
Notat
J.nr. 24-10-000001
Ref.: DIPKRI/MELLAR
Den 2. oktober 2025
Væsentligste indhold i lovforslag om ny reguleringsmodel
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV) har udarbejdet forslag til Lov om bæ-
redygtig forvaltning af næringsstoffer og drivhusgasser m.v. i land- og skovbruget (gødskningslo-
ven), der bl.a. skal skabe grundlaget for gennemførelse af den nye kvælstofreguleringsmodel
(NRM). Lovforslaget erstatter den eksisterende gødskningslov. Dele af husdyrbrugloven er der-
udover overført til lovforslaget. Nærværende notits beskriver i hovedtræk lovforslagets væsentlig-
ste indhold på baggrund af udkastet af 1. oktober 2025.
Planperioden
Med lovforslaget omlægges reguleringsperioden. Den tidligere reguleringsperiode (planperioden)
gik fra 1. august til den efterfølgende 1. juli. Med lovforslaget ændres perioden til at følge kalen-
deråret. Ændringen foretages for at skabe bedre overensstemmelse med den periode, der følges i
de tilskudsordninger m.v., der findes under EU’s fælles
landbrugspolitik, som f.eks. grundbeta-
lingen. Ændringen foretages tillige for at skabe et bedre grundlag for krydskontrol af oplysninger
mellem de to systemer.
Registreringsforpligtelser
Lovforslaget indeholder som hidtil bestemmelser om pligt til at være registreret i Register for
Gødningsregnskab, som foreslås omdøbt til Register for Udlednings- og Gødningsregnskaber.
Omdøbningen skyldes, at det er hensigten, at det eksisterende gødningsregnskabssystem ændres
og suppleres med krav om udarbejdelse af udledningsregnskab med henblik på kontrol af over-
holdelsen af udledningskvoten.
De hidtil gældende kriterier for registreringspligten videreføres i en let justeret form som følge af
den ændrede kvælstofreguleringsmodel. Det forventes, at det hovedsageligt vil være den samme
kreds, som er registreringspligtig i dag, som også vil være registreringspligtig fremover.
Derudover indeholder lovforslaget som hidtil bestemmelser rettet mod gødningsleverandører
med henblik på krydskontrol af de oplysninger, som indgår i udlednings- og gødningsregnskabet.
Dette indebærer blandt andet en videreførelse af reglerne om registrering i Register for Gødnings-
leverancer.
Kortværk
En væsentlig del af elementerne i fastsættelsen af den nye kvælstofreguleringsmodel er baseret på
en række naturgivne forhold og andre data, som f.eks. afgrænsningen af kystvandoplande, ned-
børsforhold m.v. En række af disse elementer vil blive udstillet på kortværk.
Lovforslaget indeholder derfor regler om udarbejdelse og særlig kundgørelsesmetode for de kort-
værk, der skal anvendes i reguleringen. Da reguleringen kan omfatte f.eks. afgrænsninger m.v.,
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
CVR 20814616
EAN 5798000877955
[email protected]
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 32: Lovudkast: udkast til forslag til lov om bæredygtig forvaltning af næringsstoffer og drivhusgasser m.v. i land- og skovbruget, fra ministeren for grøn trepart
der stammer fra kortværk, der er udarbejdet i medfør af anden lovgivning, bl.a. lov om vandplan-
lægning, så indeholder lovforslaget også forslag til en hjemmel om en særlig kundgørelsesmetode
for kortværk udstedt i medfør af disse love.
Ekspropriation
Den nye kvælstofreguleringsmodel kan indebære en højere grad af målretning i forhold til de en-
kelte virksomheder, da bl.a. virksomhedens beliggenhed og jordbundsforhold kan have betydning
for størrelsen af de fastsatte krav.
Det kan derfor ikke udelukkes, at reguleringen i konkrete tilfælde indebærer en betydelig negativ
økonomisk effekt for den enkelte landbruger. I helt konkrete tilfælde kan det på trods af en kom-
penserende tiltag potentielt kan indebære en betydelig negativ økonomisk effekt for den enkelte
virksomhed, hvilket i visse tilfælde kan udgøre ekspropriation.
Lovforslaget indeholder derfor en hjemmel til at iværksætte ekspropriation inden for lovens ram-
mer, og dermed bl.a. mulighed for at fastsætte de nærmere procedurer for fastsættelse m.v. af den
ekspropriationserstatning, som den pågældende virksomhed i sådanne tilfælde ville have ret til
efter grundlovens § 73.
Påbud og oplysningspligt
Da overholdelsen af reglerne om den nye kvælstofreguleringsmodel forudsætter overholdelse af
krav om indberetning af oplysninger og indsendelse af dokumentation samt tilmelding til de i
loven omhandlede registre, indeholder loven en påbudsbestemmelse.
Derudover kan der fastsættes regler om, at oplysninger, der afkræves til brug for behandlingen af
sager efter loven eller bekendtgørelser udstedt i medfør af loven, skal afgives på tro og love. Er-
klæring af oplysninger på tro og love indebærer, at den erklærende bl.a. vil kunne straffes, hvis
der forsætligt afgives en falsk erklæring.
Administrative tvangsbøder
For at sikre bedre regelefterlevelse, indeholder bestemmelsen hjemmel til at pålægge administra-
tive tvangsbøder for manglende efterkommelse af meddelte påbud. Tvangsbøder kan pålægges,
hvis der foreligger særlige omstændigheder med hensyn til varighed eller alvor af overtrædelser
af regler fastsat i medfør af loven.
Ved særlige omstændigheder forstås, at virksomheden f.eks. har undladt at indsende sin udled-
nings- og gødningsregnskaber eller mark- og gødningsplanlægning, hvorefter det ikke er muligt
at føre kontrol med om virksomheden har overholdt sine forpligtelser, eller virksomheden har
begået en grov overtrædelse som f.eks. dokumentfalsk eller indgivet svigagtige oplysninger.
Administrative bestemmelser
Lovforslaget indeholder bestemmelser af mere administrativ og praktisk karakter, som ligeledes
findes inden for anden lovgivning på Ministeriet for Grøn Treparts område. Dette omfatter regler
om samkøring af oplysninger i kontroløjemed, offentliggørelse af kontroloplysninger, obligatorisk
digital kommunikation og delegation. Der er tale om videreførelse af eksisterende bestemmelser
fra gødskningsloven og husdyrbrugloven.
2
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 32: Lovudkast: udkast til forslag til lov om bæredygtig forvaltning af næringsstoffer og drivhusgasser m.v. i land- og skovbruget, fra ministeren for grøn trepart
Strafbestemmelser og administrative bødeforlæg
Overtrædelser af reglerne om den nye kvælstofregulering sanktioneres med bøde ligesom der også
gælder bødestraf i dag. Muligheden for at afslutte sådanne sager med meddelelse af et admini-
strativt bødeforelæg, som allerede anvendes i den gældende regulering, videreføres.
Overtrædelse af reglerne for anvendelse af gødning, som overføres fra husdyrbrugloven, kan have
alvorlige konsekvenser for miljøet. Der er derfor i lovforslaget hjemmel til bl.a. at straffe sådanne
overtrædelser med bøde eller fængsel i op til 2 år. I lovforslaget foreslås der bl.a. en væsentlig
skærpelse af det vejledende bødeniveau for overtrædelse af forbuddet mod udbringning af gød-
ning på vandmættet, oversvømmet, frossen eller snedækket jord.
Foranstaltninger og rammer
Med lovforslaget ændres kvælstofreguleringen fra i væsentligt omfang at være tilførselsbaseret,
hvor der reguleres på den maksimale mængde af kvælstof, der må tilføres dyrkningsfladen, til i
stedet at være udledningsbaseret, hvor der reguleres på den maksimale mængde næringsstoffer,
som må udvaskes fra marken og udledes til kystvandet
Lovforslaget indeholder dermed en bemyndigelse til at kunne fastlægge og angive en ramme for
udledning af næringsstoffer og drivhusgasser. Med bemyndigelsen kan ministeren bl.a. fastsætte
det udledningsmål, som reguleringen i medfør af lovforslaget skal indhente i de enkelte kystvand-
områder.
Lovforslaget indeholder endvidere en bred bemyndigelse til at fastsætte regler om foranstaltnin-
ger med henblik på varetagelse af hensyn, der fremgår af loven. Bemyndigelsen vil udgøre grund-
laget for de krav, der skal fastsættes for at gennemføre den nye kvælstofreguleringsmodel, herun-
der særligt den årlige udledningskvote og basisudvaskningsgrænse, som de enkelte land- og skov-
brugsvirksomheder skal overholde. Hensigten med bestemmelsen er at sikre, at der til enhver tid
kan fastsættes de nødvendige foranstaltninger til opfyldelse af de relevante forpligtelser i henhold
til miljø- og naturdirektiverne inden for lovens anvendelsesområde, herunder til iværksættelse af
supplerende foranstaltninger.
Overførsel af regler fra husdyrbrugloven
Dele af husdyrbrugloven er overført til lovforslaget. Det drejer sig om husdyrbruglovens bemyn-
digelser til at fastsætte regler om selve anvendelsen af gødning. Begrundelsen for at overføre reg-
lerne til lovforslaget er, at det er fundet hensigtsmæssigt at samle regler om markreguleringen i
én lov. Reglerne overføres uden indholdsmæssige ændringer.
Indarbejdelsen af bemyndigelserne om gødningsanvendelse fra husdyrbrugloven nødvendiggør
indarbejdelse af en række understøttende bestemmelser, som er nødvendige af hensyn til bl.a. en
effektiv behandling og håndtering af regler om gødningsanvendelse. Disse bestemmelser fremgår
også af husdyrbrugloven i dag.
Herudover indeholder lovforslaget en bestemmelse om indberetning af alvorlige overtrædelser af
reglerne om anvendelse af gødning til det register, der er oprettet i medfør af miljøbeskyttelseslo-
ven. Der er ligeledes tale om en uændret overførsel af eksisterende regler.
3