Af Flemming Munk og Søren Vester
Baggrund
Elbiler fremhæves ofte som et “støjsvagt” alternativ til konventionelle køretøjer. Denne opfattelse bygger
imidlertid primært på fraværet af motorstøj i det menneskeligt hørbare område. I praksis skaber elbilernes
elektriske drivlinjer en anden form for støj – nemlig højfrekvent, ultrasonisk akustisk støj fra
inverterens
pulsbredde-modulation (PWM).
Denne støj er sjældent hørbar for mennesker, men falder direkte i det frekvensområde, hvor flagermus navigerer,
kommunikerer og finder føde. Da flagermus er fuldstændig afhængige af deres biosonar, vil denne nye form for
akustisk forurening få betydelige konsekvenser for deres adfærd og økologi.
Ultralydsstøj fra elbilernes invertere kan maskere de ekkoer, som flagermus bruger til at lokalisere insekter
og
undgå forhindringer. Selv små ændringer i signal-støj-forholdet kan være afgørende for, om et ekko registreres,
eller et bytte forbliver “usynligt”. Samtidig kan forstyrrende lydmønstre i samme frekvensbånd ændre
flagermusenes flyveruter, afskrække dem fra at passere ellers egnede korridorer eller forhindre dem i at udnytte
vigtige fourageringsområder. Konsekvensen kan blive nedsat jagteffektivitet, desorientering og øget
kollisionsrisiko [1].
Flagermus, som allerede er truede af habitatfragmentering, lysforurening og ændringer i fødegrundlaget,
risikerer dermed at blive udsat for en ny antropogen stressfaktor[2] – direkte knyttet til elektrisk
transportteknologi.
Konsekvenserne er ikke blot akustiske, men økologiske. Hvis flagermus systematisk mister adgang til føde eller
forhindres i at krydse landskabet, kan det føre til energitab, lavere reproduktion og i sidste ende
bestandsnedgang. For sjældne arter kan dette udgøre forskellen mellem overlevelse og lokal udryddelse.
Juridisk set er dette centralt: Ifølge EU’s Habitatdirektiv (92/43/EØF, artikel 12) og den danske
Naturbeskyttelseslov §29a må bilag IV-arter – herunder alle danske flagermus – ikke forstyrres på en måde, der
kan true deres gunstige bevaringsstatus. En sandsynliggjort bestandsnedgang som følge af habitatfragmentering
og akustisk forurening vil dermed være i direkte modstrid med både EU-retten og dansk lovgivning.
Formålet med denne artikel er at italesætte
en hidtil overset trussel mod Danmarks flagermus – nemlig den
højfrekvente PWM-støj fra elbiler.
Når denne støjkilde kombineres med nye motorvejsprojekter som f.eks. Klode
Mølle - Løvel motorvejen (Vest-motorvejen ved Viborg), som i forvejen fragmenterer levesteder og skaber
1