Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
MOF Alm.del Bilag 24
Offentligt
Hermed supplerende materiale vedrørende vores tidligere klager.
I forbindelse med vores arbejde med
Klode Mølle – Løvel Motorvejen
(aka Vest-motorvejen) har vi gjort
to
væsentlige observationer,
der har direkte betydning for
den generelle folkesundhed i Danmark.
Disse
observationer vurderes at have en sådan betydning, at vi ønsker at
henlede opmærksomheden på dem i en
bredere samfundsmæssig kontekst.
Drikkevands forurening.
Det danske Vejdirektorat anfører, at alt forurenet vejvand fra motorvejen opsamles via en 50 cm
kantopsamling og efterfølgende renses korrekt, før det udledes til naturen.
Erfaringer viser dog, at dette ikke stemmer overens med virkeligheden. Enhver, der har opholdt sig nær en
motorvej, ved, at man hurtigt bliver oversprøjtet med beskidt vejvand. Hvor kommer dette vand fra, hvis alt
opsamles?
Det svenske Vejdirektorat, Trafikverket, har gennemført en række feltmålinger og videnskabelige
undersøgelser, som dokumenterer, at
op til 60 % af vejvandet
fra motorveje med en hastighed på 130 km/t
spredes
2–40 meter væk fra vejbanen.
Dette betyder, at en væsentlig del af vejvandet
nedsiver direkte til grundvandet,
uden nogen form for
rensning.
Det er derfor
meget uhensigtsmæssigt
at linjeføre
Klode Mølle–Løvel Motorvejen
som en vestlig motorvej
hen over
Viborgs to største drikkevandsmagasiner,
når det teknisk set
ikke er muligt at opsamle alt det
forurenede vejvand
– se vedlagte faktablad.
Ultrasonisk forurening
Elbiler omtales ofte som et
støjsvagt og miljøvenligt alternativ
til traditionelle forbrændingsbiler. Men dette
er kun delvist korrekt. Elbiler udsender nemlig
højfrekvent ultrasonisk støj
– typisk omkring
50 kHz
– som
ligger
langt over det menneskelige høreområde
(0–18 kHz). Vi kan derfor ikke høre støjen, men den er der
alligevel. Støjen opstår, fordi elbilens elektronik omdanner batteriets jævnspænding til en
højfrekvent
vekselspænding,
der styrer motoren. Herved fungerer motoren i praksis som en
stærk højttaler,
der
udsender ultralyd.
De
fysiologiske virkninger på mennesker
er endnu ikke fuldt belyst, men den
akustiske påvirkning af
flagermus
er veldokumenteret og alvorlig. Elbilernes ultrasoniske støj ligger
i samme frekvensområde som
flagermusenes biosonar,
som de er fuldstændig afhængige af til navigation, kommunikation og
fødesøgning. Selv små forstyrrelser kan få betydelige konsekvenser for deres adfærd og overlevelse.
Derfor er det
meget uhensigtsmæssigt
at linjeføre
Klode Mølle–Løvel Motorvejen
som en vestlig motorvej
igennem Gårdsdal Krat og Ågårds plantager etableret i 1800 tallet, som er påvist yngle/rastepladser for
flagermus,
tæt på Mønsted og Daugbjerg Kalkgruber
– et af
Nordeuropas største overvintringssteder for
flagermus
med omkring
30.000 beskyttede individer.
FOLKETINGET INTERN
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 24: Henvendelse fra Søren Riis Vester og Flemming Munk – Borgergruppe om Klode Mølle - Løvel motorvejen
Se vedlagte
målerapport
for dokumentation af de ultrasoniske frekvenser fra elbiler og flagermusens
biosonar.
Med venlig hilsen
Søren Riis Vester
Fallevej 46
8800 Viborg
FOLKETINGET INTERN