Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
MOF Alm.del Bilag 18
Offentligt
3081050_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14. oktober
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 66-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om
fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det sjette møde på
partskonferencen under Minamatakonventionen om kviksølv, for så vidt angår vedtagelsen af ændring af
denne konvention om produkter tilsat kviksølv og fremstillingsprocesser, hvori kviksølv eller
kviksølvforbindelser anvendes
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 18: Grund- og nærhedsnotat om det sjette møde på partskonferencen under Minamatakonventionen om kviksølv, fra miljøministeren
3081050_0002.png
Den 13. oktober 2025
M 66-25
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af den holdning,
der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det sjette møde på
partskonferencen under Minamatakonventionen om kviksølv, for så vidt angår
vedtagelsen af ændring af denne konvention om produkter tilsat kviksølv og
fremstillingsprocesser, hvori kviksølv eller kviksølvforbindelser anvendes.
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal
indtages på Unionens vegne på Minamatakonventionen om kviksølvs sjette partskonference.
Forslaget omfatter holdning til etablering af et nyt bilag til konventionen, der gør det muligt at sikre
skriftlig procedure ved eksport af en række kviksølvforbindelser, til at forbyde
tandfyldningsamalgam med visse undtagelser og til at forbyde brug af kviksølv i visse industrielle
processer. Danmark støtter fokus på og inkludering af oprindelige folk og byder en platform til støtte
for oprindelige folk velkommen inden for rammerne af konventionen. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat eller erhvervsøkonomiske og
administrative omkostninger for virksomhederne og forventes at have en positiv effekt på det
globale miljø. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen agter på denne
baggrund at støtte Kommissionens forslag. Forslaget til rådsafgørelse forventes vedtaget af Rådet d.
27. oktober 2025.
Baggrund
Den sjette partskonference under Minamatakonventionen om kviksølv (herefter konventionen) er
planlagt til afholdelse den 3. til den 7. november 2025. EU er, tillige med Danmark og resten af EU’s
øvrige medlemslande, part til konventionen.
Kommissionen har d. 3. oktober 2025 fremsendt forslag om fastlæggelse af den holdning, der skal
indtages på Den Europæiske Unions vegne på den sjette partskonference mellem parterne til
konventionen. Forslaget omfatter Den Europæiske Unions holdning til etablering af et nyt bilag til
konventionen, der gør det muligt at sikre skriftlig procedure ved eksport af en række
kviksølvforbindelser. Forslaget omfatter desuden Den Europæiske Unions holdning til ændringer til
konventionens bilag A og B. Bilag A adresserer forbud mod fremstilling, import og eksport af
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 18: Grund- og nærhedsnotat om det sjette møde på partskonferencen under Minamatakonventionen om kviksølv, fra miljøministeren
produkter tilsat kviksølv og bilag B adresserer såvel forbud mod som regulering af anvendelsen af
kviksølv i industrielle processer.
Forslaget til rådsafgørelsen er fremsat med hjemmel i artikel 192, stk. 1, TEUF sammenholdt med
artikel 218, stk. 9, TEUF. Rådet vedtager på forslag af Kommissionen en afgørelse om fastlæggelse af,
hvilke holdninger der skal indtages på EU’s vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal
vedtage retsakter, der har retsvirkninger. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget til rådsafgørelse forventes vedtaget af Rådet d. 27. oktober 2025.
Formål og indhold
Formålet med forslagene er at give Kommissionen mandat til at arbejde for at vedtage et nyt bilag til
konventionen, der opfører seks nye kviksølvforbindelser, for hvilke, der vil kræves skriftlig tilladelse
forud for eksport i overensstemmelse med konventionen regler. De seks kviksølvforbindelser er
allerede omfattet af et eksportforbud i EU under forordning (EU) 2017/852 om kviksølv.
Kommissionen gives også mandat til at arbejde for at vedtage et forbud mod tandfyldningsamalgam
med en undtagelse for tandfyldningsamalgam, der er nødvendig ved specifikke medicinske behov.
Dette er i overensstemmelse med gældende EU-regler (artikel 10, stk. 2a) i forordning (EU) 2017/852
om kviksølv. Endelig gives Kommissionen mandat til at arbejde for at vedtage et forbud mod
processer, der benytter kviksølv, der allerede er forbudt i EU i henhold til forordning (EU) 2017/852
om kviksølv.
Partskonferencen skal tage stilling til en beslutning, der blandt andet fremhæver sekretariatets
udvikling af en platform for oprindelige folk. Platformens overordnede mål er at støtte udviklingen af
inkluderende og lydhøre politikker for oprindelige folk såvel som lokalsamfund.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til Rådets afgørelse.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører opfyldelse af EU’s internationale forpligtelser, vurderes det, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Produkter indeholdende kviksølv er i Danmark reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/852 om kviksølv og ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1907/2006
(”REACH”). Desuden ved bekendtgørelse 73 af 25. januar 2016 om forbud mod import, salg og eksport
af kviksølv og kviksølvholdige produkter og bekendtgørelse 494 af 22. marts 2021 om begrænsning af
import og salg samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der
indeholder visse farlige stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Industrielle processer, der involverer kviksølv, er i Danmark reguleret ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2017/852 om kviksølv. Desuden ved reglerne i miljøbeskyttelsesloven om
miljøgodkendelse af listevirksomhed (lovens kapitel 5) og reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af
listevirksomhed (bekendtgørelse nr. 2255 af 29/12 2020). Disse regler gennemfører regler i IE-
direktivet (direktiv 2010/75/EU, som danske godkendelsesmyndigheder følger og indsætter som vilkår
i miljøgodkendelser.
2
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 18: Grund- og nærhedsnotat om det sjette møde på partskonferencen under Minamatakonventionen om kviksølv, fra miljøministeren
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske eller administrative omkostninger
for virksomhederne.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU, men
vurderes at ville hæve beskyttelsesniveauet globalt.
Grønland ratificerede konventionen i 2020, og Danmark har taget et territorialt forbehold for
Færøerne.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-miljøspecialudvalget den 3. oktober med frist den 9. oktober,
og udvalget havde ingen kommentarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der i EU-kredsen vil være opbakning til forslaget, idet det ligger inden for allerede
vedtaget EU-regulering.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at vedtage et nyt bilag til konventionen, der opfører
seks nye kviksølvforbindelser, for hvilke der vil kræves skriftlig tilladelse forud for eksport i
overensstemmelse med konventionen regler. Dette vil være i overensstemmelse med allerede
gældende EU-regler. På denne partskonference forventes det, at der skal vedtages en proces for en
vedtagelse af et sådan bilag på næste partskonference.
De resterende foreslåede ændringer af konventionen til regulering af kviksølvholdige produkter og
processer, der benytter kviksølv, er allerede regulereret i EU. Forslaget vil betyde et øget
beskyttelsesniveau i resten af verden.
Danmark støtter fokus på og inkludering af oprindelige folk i konventionen arbejde og byder en
platform til støtte for udviklingen af inkluderende og lydhøre politikker for oprindelige folk
velkommen inden for rammerne af konventionen.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3