Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
MOF Alm.del Bilag 16
Offentligt
3081038_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14. oktober 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 64-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
at ændre en række tidligere vedtagne gennemførelsesretsakter om godkendelse af visse anvendelser af
kromtrioxid (krom VI) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) med henblik på forlængelse af godkendelsesperioder (komitésag).
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 22. oktober 2025.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet for den generelle befolknings beskyttelsesniveau
eller arbejdstagerne.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges stor vægt på, at godkendelser, Danmark
tidligere har stemt nej til, fjernes fra Kommissionens forslag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 16: Notat godkendelse af visse anvendelser af kromtrioxid (krom VI), komitésag, fra miljøministeren
3081038_0002.png
Den 13. oktober 2025
MIM 64-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om at ændre en række
tidligere vedtagne gennemførelsesretsakter om godkendelse af visse
anvendelser af kromtrioxid (krom VI) i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) med henblik på forlængelse af
godkendelsesperioder (komitésag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en gennemførelsesretsakt om at ændre 88 tidligere vedtagne
gennemførelsesretsakter med henblik på at forlænge godkendelsesperioden for 88 godkendelser af
anvendelse af krom VI til 2030 for at undgå unødige byrder for godkendelsesindehaverne, Det
Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) og REACH-komiteen i den forventede overgang fra
godkendelsesordning til begrænsning under REACH-forordningen for så vidt angår krom VI.
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 22. oktober 2025.
Forslaget forventes at lette byrderne for erhvervslivet og forventes ikke at have statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag forventes
det, at godkendelsesordningen overgår til en begrænsning ultimo 2027 med ikrafttrædelse 18
måneder senere, hvorved en forlængelse af godkendelserne herefter bliver overflødige. Derfor
foreslår Kommissionen forlængelse af godkendelsesperioderne for de fremsatte godkendelser til
2030, således de berørte virksomheder og myndigheder undgår hhv. at udarbejde og gennemgå
materiale, der efter 2027 ikke forventes at være behov for. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet for den generelle befolknings beskyttelsesniveau eller arbejdstagerne.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges stor vægt på, at godkendelser,
Danmark tidligere har stemt nej til, fjernes fra Kommissionens forslag.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til en gennemførelsesretsakt, som ændrer 88 tidligere vedtagne
gennemførelsesretsakter, der godkender anvendelser krom VI-stoffer, med henblik på at forlænge
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 16: Notat godkendelse af visse anvendelser af kromtrioxid (krom VI), komitésag, fra miljøministeren
review-perioden
for godkendelserne, hvilket vil sige længden på perioden til, der kræves fornyet
godkendelse for fortsat anvendelse. De 88 godkendelser vedrører flere forskellige anvendelser, herunder
anvendelser inden for flyindustrien, sanitære produkter og dekorative formål. Danmark har tidligere
stemt for nogle af godkendelserne og imod andre, hvor eksempelvis risikohåndteringsforanstaltninger
og anvendelsesforhold i virksomhederne ikke lever op til de danske arbejdsmiljøkrav, eller hvor
anvendelsen var af dekorativ karakter.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på møde i REACH-komitéen d. 22. oktober 2025.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den
såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. Gives en godkendelse, vil denne indeholde
en slutdato, og virksomheden har inden slutdatoen mulighed for at ansøge om forlængelse af
godkendelsen ved fremsendelse af en såkaldt
review-rapport,
som
EU’s kemikalieagentur
ECHA,
Kommissionen og medlemslandene skal tage stilling til.
Kommissionen beskriver i nærværende forslag, at antallet af godkendelsesansøgninger under
godkendelsesordningen, især for krom VI, i høj grad har oversteget Kommissionens
og ECHA’s
forventninger og kapacitet, hvilket har resulteret i forsinkelser af udformningen af vurderinger hos
2
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 16: Notat godkendelse af visse anvendelser af kromtrioxid (krom VI), komitésag, fra miljøministeren
ECHA’s to videnskabelige komitéer
for risikovurdering (RAC) og socioøkonomisk vurdering (SEAC) og
i beslutningsprocessen hos Kommissionen. Kommissionen beskriver, at forsinkelserne risikerer at
underminere beskyttelsen af sundhed og miljø samt underminere princippet om, at farlige stoffer
gradvist erstattes af sikrere alternativer. Derfor har Kommissionen tidligere givet ECHA mandat til at
undersøge, om det ville være en fordel at fjerne krom VI fra godkendelsesordningen og i stedet indføre
en begrænsning af stoffet. 11. april 2025 offentliggjorde ECHA et bilag XV-begrænsningsforslag for visse
krom VI-stoffer, hvor det blev konkluderet, at en begrænsning vil være mere passende for
risikohåndtering af stofferne end den nuværende godkendelsesordning. RAC og SEAC er ved at
undersøge spørgsmålet og forventes at vedtage deres endelige vurdering i Q3 af 2026, hvorefter en
begrænsning forventes vedtaget tidligst i 2027 med ikrafttrædelse 18 måneder senere. I tilfælde af den
forventede vedtagelse af krom VI-begrænsningen vil de ansøgninger om fornyet godkendelse, der skal
være klar i perioden mellem 2027 og 2030, være overflødige, idet der ikke længere vil være mulighed
for forlængelse af godkendelse.
Kommissionen foreslår på den baggrund, at godkendelsesperioden for 88 godkendelser forlænges til
2030 for at sikre en smidig overgang fra godkendelsesordning til begrænsning for krom VI og for at
undgå, at virksomheder og myndigheder bruger ressourcer på processer, der i sidste ende bliver
overflødige. Ved at forlænge godkendelserne frem til 2030 sikres en stabil retssikkerhed for
virksomhederne, som har en godkendelse i tilfælde af, at begrænsningen af krom VI forsinkes. Det
forventes, at alle godkendelserne ophæves, når den nye begrænsning finder anvendelse, hvilket altså
forventes at være inden 2030.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at lette byrderne for erhvervslivet i Europa, idet de berørte virksomheder med
forslaget undgår at skulle søge om fornyede godkendelser. Konkret dækker forslaget minimum én dansk
virksomhed. Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor Forbrugerrådet Tænk har bemærket, at de
fortsat ikke kan støtte anvendelsen af krom VI til brug i forbrugerprodukter eller til brug af dekorativ
3
MOF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 16: Notat godkendelse af visse anvendelser af kromtrioxid (krom VI), komitésag, fra miljøministeren
karakter, at det er essentielt at begrænse brugen af problematiske stoffer, og at regeringen bør lægge
afgørende vægt på at godkendelser, Danmark tidligere har stemt nej til, fjernes fra Kommissionens
forslag
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger i de konkrete godkendelser forventes der at være et kvalificeret
flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen vurderer, at Kommissionens forslag imødekommer den forventede overgang fra
godkendelse til begrænsning for så vidt angår krom VI og vil bevirke, at virksomheder og myndigheder
undgår at bruge ressourcer på processer, som ikke vil være relevante efter den forventede vedtagelse af
begrænsningen af krom VI under REACH-forordningen. Det er regerings vurdering, at menneskers
sundhed og miljø ikke vil påvirkes negativt med Kommissionens forslag, idet betingelserne for
godkendelserne opretholdes uændret.
Forslaget vedrører alene godkendelsesperioden og ikke andre forhold i godkendelserne, så som planer
for nedfasninger af anvendelsen eller krav om overvågning af miljø eller arbejdsmiljø.
Regeringen er imod anvendelser af krom VI, der udelukkende er af dekorativ karakter, hvilket er
tilfældet for flere af de berørte godkendelser. Desuden har regeringen tidligere fundet, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i nogle virksomheder ikke lever op til de
danske arbejdsmiljøkrav. Derfor har Danmark tidligere stemt nej til en række af de godkendelser,
Kommissionen foreslår at forlænge godkendelsesperioden for.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges stor vægt på, at godkendelser,
Danmark tidligere har stemt nej til, fjernes fra Kommissionens forslag.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4