Kulturudvalget 2025-26
KUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
3079403_0001.png
Resonerende Rum
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0002.png
2023–24
3
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0003.png
Rum,
der
resonerer
En elev fra Sprogafdelingen i Holstebro lytter intenst til lydværket
SØMÆRKE, som han og hans skolekammerater netop har sat i
svingninger med musikken fra deres resonanskoncert ved Kulturmødet
Mors i samarbejde med kunsthal Spritten. Foto: Andreas Johnsen
5
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
I Resonerende Rum arbejder vi med at skabe
resonans
– som en måde
at være i og bidrage til en verden, som er let at føle sig afkoblet fra.
Naturvidenskaben forklarer resonans som kraftige svingninger, der
opstår, når flere objekter eller substanser rammer samme ’egenfrekvens’.
Men resonans er ikke kun et fysisk og kropsligt fænomen, den opstår
også mellem mennesker (social resonans*), i mennesket selv (indre
resonans) og i forbindelsen til verden (eksistentiel resonans). Musik er
et virkningsfuldt værktøj til at skabe resonans, fordi den både er fysiske
svingninger og et ordløst, følelsesmæssigt sprog. I Resonerende Rum
bruger vi derfor musikken til at skabe ’rum’, der resonerer på alle disse
niveauer – og gerne samtidig. Vi skaber
fysisk
resonans, når vi ved hjælp
af lydgivere forvandler døde ting (ventilationsanlæg, metalplader, vindu-
er, et billede, en talerstol etc.) til mærkbare højtalere. Når vores musik og
værker helt fysisk bringer et rum i svingninger, giver det publikum mulig-
hed for at mærke og forbinde sig til musikken på nye, overraskende må-
der, der taler mere til krop end til intellekt. Vi skaber
social
resonans, når
vi ved hjælp af musikaktiviteter skaber et trygt (fri)rum for mennesker
med vidt forskellige baggrunde og ressourcer i vores improvisationsfæl-
lesskaber. Vi fremmer
indre
resonans, når vi med musik og improvisation
som interaktions- og kommunikationsform styrker deltagernes identitets-
følelse og tro på egen kunnen og handleevne – som i sidste ende er vig-
tige forudsætninger for at kunne finde sin plads og stemme i samfundet
(eksistentiel resonans).
”Resonerende Rum er en stifinder
for kunst, kultur og udvikling i Hol-
stebro Kommune. De har ingen fast
bygning, men finder hen til borger-
ne på tværs af sociale, kulturelle og
erhvervsmæssige hovedveje. Det at
skabe forbindelser, var netop tema-
et for Holstebro Kommunes jubilæ-
umsår i 2024. Det leverede Resone-
rende Rum flere gange, og jeg husker
særligt afslutningskoncerten – hele
byen var samlet foran scenen, som
var fyldt med et bredt udsnit af bor-
gere, som ikke plejer at blive set og
hørt. Det både lignede og lød som en
drøm. Resonerende Rum evner altså
at kombinere et socialt og musikalsk
arbejde på et tårnhøjt niveau, og har
derfor også repræsenteret kommu-
nen i bedste TV-sendetid, på landets
museer og internationale musikfe-
stivaler. I Holstebro Kommune er
der bred opbakning til Resoneren-
de Rum, hvor vi arbejder på at løfte
samarbejdet til nye højder!”
Steinar Eggen Kristensen,
Direktør for Kultur, Erhverv og Arbejdsmarked,
Holstebro Kommune
* Egne oversættelser af Hartmut Rosas begreber
6
7
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0005.png
”Jeg er høj på
en ny tone i livet”
Publikum ligger på et resonerende scenegulv, imens Lars Greve væver
solokoncert og årstidssange sammen til fællessangsarrangement i
kulturhuset, Bystuen i Vinderup. Foto: Emil Næsby
Deltager i improfællesskaber på
Minihøjskolen og Skovlyset
8
9
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0006.png
”Det var
den bedste
dag i mit liv”
Beboer på socialpsykiatrisk botilbud,
Skovlyset og medvirkende
til koncert med Folkeklubben
Lokale improfællesskaber fra Hjerteforeningen, Værestedet i Ulfborg,
Bystuen, Bydelsmødre, Botilbud Skovlyset, Sprogafdelingen og
Holstebro Musikskole spiller med Folkeklubben til Holstebro Byjubilæ-
ums finalefest foran flere tusinde publikummer på Kirkepladsen
i Holstebro. Foto: Andreas Johnsen
10
11
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0007.png
”This is resonance!
You are transforming
my resonance theory
into practice. Congra-
tulations!”
Hartmut Rosa, Sociolog,
om Resonerende Rums praksis,
Ribe, 2023
Kirkerummet blev forvandlet til et stort, resonerende rum, da
Teitur spillede i en fyldt Holstebro Kirke sammen med syngende
metalplader og lokale improfællesskaber. Foto: Andreas Johnsen
12
13
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0008.png
Impro-
fælles-
skaber
Improfællesskabet i Bystuen og kvindenetværket ‘Kvinde-
rup’ sang og spillede, så taget lettede i det store partytelt,
da Peter Sommer og Palle Hjorth gæstede Bystuens
Høstfest i Vinderup. Foto: Emil Næsby
15
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
I Resonerende Rum arbejder vi for at inkludere flere i musikalske fælles-
skaber. Vi bruger teknikker fra musikken til at mobilisere handlekraft hos
mennesker, der ikke beskæftiger sig med musik og kreativitet til dagligt,
og lader dem afprøve og udfolde deres færdigheder i helt nye fællesska-
ber og kunstneriske sammenhænge, hvor de over tid også kan bidrage til
opsigtsvækkende værker, udgivelser og koncerter af høj kunstnerisk kva-
litet. Improfællesskaberne har således en værdi i sig selv, hvor musik og
improvisation bruges bevidst med henblik på at styrke fællesskabet, bi-
drage til den enkeltes udvikling eller recovery-proces og fremme samtale,
skabertrang og handlekraft. Men improfællesskaberne har også en vigtig
kunstnerisk værdi, hvor fællesskaberne fungerer som betydningsfulde
bidragsydere til Resonerende Rums værker.
”Vi har brug for at blive udfordret.
Vi har brug for at gå ind nogle steder,
hvor vi ikke kun sidder og 'Kloge-
Åger' oppe i hovedet, men rent faktisk
også bruger alle vores sanser til at
erfare verden med og blive udfordret
på. Og i virkeligheden få nye erkendel-
ser. Det var bare så fantastisk fedt at
se børnene spille sammen – hvordan
de lyttede til hinanden, hvordan de
lyttede til hende, der dirigerede. Jeg
er selv pædagog, så jeg ved godt, at
det kan være en lille smule svært at
få sådan en gruppe meget forskellige
børn til at sidde i sådan et rum. Dét,
at det måske ikke lige er dem med
de mest ressourcestærke forældre,
der får dem ind på musikskolen – for
det er faktisk ret dyrt – det rører mig
endnu mere. Det er nogle børn, der
kommer med nogle helt andre forud-
sætninger. Og som kan gå ind i det her
rum og være fælles omkring at skabe
et stykke musik, hvor det hele tiden
balancerer; hvor man lytter til hinan-
den. Dét, synes jeg, var sindssygt
rørende.”
Charlotte Broman Mølbæk,
medlem af Folketinget (SF),
Kultur-, psykiatri-, handicap-
og socialordfører
16
17
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0010.png
I flere år har Resonerende Rum haft improfællesskaber på
Sønderlandsskolens Sprogafdeling i Holstebro, hvor børn og
unge fra hele verden er blevet modtaget med musik, improvisa-
tionsteknik og fællesskab. Eleverne har bidraget til flere af
Resonerende Rums værker – som her, hvor de optræder i Kunst-
hal Sprittens telt på Kulturmødet Mors. Foto: Andreas Johnsen
18
19
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0011.png
”Resonerende Rum har med sine improfæl-
lesskaber udviklet et format, der anviser
nogle spændende veje for kunstpædagogik-
ken i Danmark. For det første insisterer im-
profællesskaberne på at være inkluderende
rum, hvor mennesker med forskellige forud-
sætninger og ressourcer kan deltage på lige
fod i et musikalsk fællesskab. Improfælles-
skaberne skaber derved adgang for menne-
sker med forskellige baggrunde – og ofte fra
udsatte positioner – til musik- og kulturlivet.
For det andet skaber improfællesskaberne
rum for deltagelse. Improfællesskaber gi-
ver mennesker mulighed for at blive en del
af noget – et fællesskab med andre menne-
sker – og tage del i noget – et fælles kunst-
nerisk udtryk, der skaber mening og værdi
for den enkelte og for fællesskabet. For det
tredje kan improfællesskaber forbindes til
arbejdet med menneskers trivsel. I min egen
forskning – eksempelvis i forbindelse med
projektet Grib Engagementet – har det vist
sig, at musik og kunsts trivselsfremmende
potentiale kan knyttes til den måde, musik
og kunst etablerer en alternativ arena, hvor
mennesker kan indgå i nye relationer til sig
selv, hinanden og den omgivende verden. Im-
profællesskaber kan fremme trivsel, fordi
de giver mennesker mulighed for at komme
til syne på nye måder og udforske andre må-
der at opleve, sanse og handle sammen med
andre.
Kim Boeskov, ph.d.,
lektor i musikpædagogik,
Rytmisk Musikkonservatorium
Spændte blæserelever fra Holstebro Musikskole spiller
med til Resonanskoncert med Teitur i Holstebro Kirke.
For nogle var det allerførste koncert, for andre var det
første gang, de oplevede at spille gennem metalplader,
der var omdannet til højtalere. Foto: Andreas Johnsen
20
21
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0012.png
En elev fra Velling Friskole træder op på ‘Den Klingende Talerstol’ for at formidle
lyden af hjem. ’Den klingende taler’ er et undervisningsforløb og en klingende
skulptur, der skal få unge til at åbne deres ører for hinanden, deres hjemegn og
resten af verden – gennem arbejdet med musik og lyd. Forløbet, der er udviklet
til Sound Art Lab i Struer, er gennemført på skoler i fem forskellige kommuner;
og Den Klingende Talerstol har været udstillet og anvendt af både elever og poli-
tikere. Foto: Emil Næsby
Elever fra Holstebro Gymnasium og Sprogafdelingen i Holstebro hilser for første gang på hinanden
i en fælles improvisation; selvom skolerne ligger klos op ad hinanden, er mødet på tværs af alder,
baggrunde og kulturer ikke en selvfølge. Foto: Mathias Jæger
22
23
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0013.png
”Resonerende Rum spurg-
te, om jeg kunne have lyst
til at lave noget kaos oppe
i en by, der hedder Vinde-
rup. Jeg har aldrig været i
Vinderup – og spille i et par-
tytelt med klingende me-
talplader! Men fordi Lars
spurgte, så tænkte jeg, at
det kan ikke passe, at det
kun skal være forbeholdt
Nørrebro og smarte jazz-
klubber i New York eller
Tokyo at lave noget, vi ikke
helt forstår, imens vi laver
det. Det vil vi fandme os’ ha’
lov til at prøve at lave her!”
Peter Sommer, Sanger og sangskriver
Peter Sommer var en del af resonanskoncerten til Høstfest i Vinderup,
hvor han stod på scenen med Bystuens improfællesskab – eller med
Sommers egne ord: ”a whole bunch of seje vestjyske verdensborgere”.
Koncerten blev efterfølgende nomineret til en Danish Music Award for
”Årets koncertoplevelse 2023”. Foto: Emil Næsby
24
25
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0014.png
Elever med mange forskellige nationaliteter
fra Sprogafdelingen i Holstebro fremførte
deres egen version af Peter Sommers sang
”En rund planet” til Danmarksindsamlingen
på DR1 og TV2 i bedste sendetid. Foto: Privat
26
27
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0015.png
Værker,
der
berører
MidtVest Pigekor uropfører Lars Greves værk ”Så tyst min ven” til
én af i alt otte fuldmånekoncerter på kunstmuseet HEART i Herning.
Også Jazzfabrikken og Herning Musikskoles ’Night Train Big Band’
var en del af koncertrækken, der ved fuldmånetid antændte Greves
skulptur UNDERTIDEN – en 8 meter lang, klingende væg, der indgik
i museets Cronhammar-udstilling. Foto: Andreas Johnsen
29
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
I Resonerende Rum arbejder vi for at skabe folkelig og nyskabende musik
og kunst. Vi ønsker at give lytterne en oplevelse og erkendelse, som til
tider kan være svær at sætte ord på eller forstå, men som er let at mær-
ke. Det sker, når vi transformerer hverdagsobjekter til mærkbare højtalere
– når talerstolen taler, vinduet hvisker, muren synger, eller gelænderet
vibrerer. Det er som om, at verden bliver besjælet af musikken. For os
opstår den folkelige kunst, når en museumsgæst læner sig op ad en kon-
tant klingende mur, der forstærker det lokale pigekors sang. Eller når en
lytter bliver omfavnet af en klingende metalplade, hvor musikken lyder
som Vesterhavet og er opført af borgere fra socialpsykiatrien. Vi forsøger
at skabe et ’resonerende rum’, hvor lytteren kan gå på opdagelse i sig
selv, hinanden, i verden – og alt dét, vi ikke forstår.
”Resonerende Rum er optaget af, hvor-
dan man kan forbinde mennesker med
vidt forskellige forudsætninger gennem
lyd. Hvordan klangen fra et instrument
kan sætte sig i kroppen og skabe forbin-
delser mellem den enkelte og omgivelser-
ne. Lars Greve bragte Kunsthal Sprittens
rå kedelhal til live i februar 2024 med
værket Moiré. Dyb melankoli, håb og en
susen bredte sig i de nøgne rum, der med
tonerne af klarinetten fik skæbne, kød og
blod. På Kulturmødet Mors i august 2024
fik Resonerende Rum skabt et skrøbe-
ligt, mærkbart kapitel, da flygtningebørn
fra Sprogskolen i Holstebro gav koncert
i Kunsthal Sprittens telt. Øjnene i teltet
fortalte om liv og var et sårbart møde
mellem vores kulturelle forestillinger og
bagage. Vi er stolte over vores samarbej-
de, der i sin essens handler om at skabe
mening og tilhørsforhold for forskellige
grupper i samfundet, gennem kunsten.
Hos Resonerende Rum kan man ikke læne
sig tilbage i sine forventninger. Her må
man være afsøgende, åben og fremfor alt
til stede.”
Signe Cecilie Nørgaard Jochumsen
& Bibi Saugman, ledere,
Kunsthal Spritten
30
31
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0017.png
Resonerende Rum og Lars Greve markerede første
spadestik til den nye Kunsthal Spritten i Aalborg med et
kommissioneret værk og tre udsolgte resonanskoncerter
for bl.a. specialskoleelever, Center for Mental Sundhed
og borgere i Aalborg. Foto: Andreas Johnsen
32
33
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0018.png
”Resonerende Rum har en
helt særlig praksis, hvor
der er en unik fornemmelse
for at balancere og forene
det kunstneriske og sociale
arbejde – og den kunstneri-
ske og menneskelige agens.
Det er ikke et enten-eller.
De tager udgangspunkt
i kunsten. Uden at gå på
kompromis – men samtidig
uden at glemme mennesket
og det sociale ansvar. Det
skaber et meget omsorgs-
fuldt rum og en empatisk
praksis, der involverer på
en måde, hvor der er plads
til den enkeltes udtryk og
kapacitet.”
Signe Brink Wehl,
Kunstfaglig chef,
Roskilde Festival
Modige unge og voksne fra socialpsykiatrien i Roskilde,
værestedet Makers Corner og Roskilde Ældre Motion
optræder til GRASP-festivalen – og inddrager publikum
i en koncertperformance med bænke, der er omdannet til
blødt buldrende højtalere. Foto: Kim Matthäi Leland
34
35
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0019.png
Budolfikirken i Aalborg blev forvandlet til et bjergtagen-
de, blåt rum med klingende metalplader og klarinetter til
resonanskoncert med Lars Greve i forbindelse med åbnin-
gen af festivalen Northern Winter Beat. Foto: Privat
En ny museumsgæst lytter og føler sig frem til værket
Moiré, hvor Lars Greve forvandlede den rå kedelhal på
Kunsthal Spritten til et inviterende, resonerende rum.
Foto: Andreas Johnsen
36
37
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0020.png
STADIG UKENDT er en udstilling bestående af 3 audiovisuelle værker og et
lysskilt skabt af improfællesskabet på socialpsykiatrisk botilbud Skovlyset i
Herning. Beboerne har vha. musik og improvisation arbejdet med at sætte
ord på svære tanker og følelser; værkerne illustrerer hhv. kærlighed, fællesskab
og glæde. Lægger man øret til kanvasset, hører man brudstykker fra deres
musikalske møder med Hanne Boel, Folkeklubben, Århus Sinfonietta og
fotograf Andreas Haubjerg. Foto: Andreas Haubjerg
”Det er bedre end PN”
Deltager i improfællesskabet på Skovlyset
39
38
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0021.png
”Jeg har flere gange oplevet Lars Greves
lydværker – både solo og i samarbejde
med Ingvar Cronhammars værker. Gre-
ves værker gør musikken fysisk; man
mærker den helt ind i knoglerne, hvilket
både er voldsomt og fascinerende. Med
Resonerende Rum har Greve koblet en
social dimension på den musikalske prak-
sis og etableret en institution, hvor flere
kan udvikle musikken. Gennem såkaldte
improvisationsfællesskaber bruger bor-
gere fra psykiatrien musikken til at finde
en fornyet tro på egne evner, livet og mod
på at deltage som medskabere i kunst-
værker. Der er eksempler på borgere, der
er gået fra en lukket afdeling til en åben
fernisering. At arbejde på tværs af sund-
hed og kunst er noget, mange snakker
om, men kræver et højt niveau at udvikle
og levere. Det gør Resonerende Rum, og
derfor er jeg stolt af, at Herning Kom-
mune har indgået en aftale med dem fra
2025-27. Hvad fremtiden bringer, kan
ingen helt regne ud, men jeg ser frem til
at følge med.”
Johs Poulsen, Byrådsmedlem (R)
i Herning Kommune, formand for
Kultur- og Fritidsudvalget
SØMÆRKE er et skulpturelt lydværk skabt til den prestigefyldte
’Socle Du Monde Festival’ på HEART i Herning. Værket består
af tre rafter med en metalplade i midten. Til åbningen af festi-
valen blev værket ”antændt” og metalpladen besjælet af impro-
fællesskabet fra Minihøjskolen, et dagtilbud til psykisk sårbare
voksne. Foto: Jakob Pagel Andersen
40
41
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0022.png
GARDEN er tre koncertperformances og såkaldte ’signaturværker’ skabt sammen
med Legoland Billund Garden og 6. Juli Garden til byfesterne i Trekantområdet. Sam-
men med Lars Greve antændte de unge gardere seks store metalplader og forvand-
lede tre smukke lokationer i Kolding, Grindsted og Fredericia til resonerende rum og
unikke koncertoplevelser. Foto: Andreas Johnsen
42
43
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0023.png
”Resonerende Rum
er et fyrtårn for den
moderne samtidsmu-
sik. Deres praksis er
nyskabende, tværgå-
ende og på et tårnhøjt
niveau fra en bundso-
lid organisation. De
kan være en markant
løftestang for Det Jy-
ske Musikkonservato-
rium generelt og for
den nye afdeling i
Holstebro”
Keld Hosbond, Rektor,
Det Jyske Musikkonservatorium
i Aarhus, Aalborg og Holstebro
Der blev lyttet nysgerrigt og eksperimenteret med resonans, da Reso-
nerende Rum afholdt to ugers projektforløb med samtlige bachelor-
studerende på Det Jyske Musikkonservatorium. Foto: Privat
44
45
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0024.png
Handle-
kraft &
mod
Unge fra JGI Basket i Roskilde bidrager til lydinstallationen ”The
Sound of Every Day x Roskilde Festival” og giver her deres bud
på, hvad der kendetegner (lyden af) deres hverdag. Værket indgik
i en koncertperformance på Roskilde Festival 2023. Foro: Privat
46
47
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
Flere af de mennesker, som vi i Resonerende Rum inddrager i vores vær-
ker og improfællesskaber, har oplevet at miste styringen i deres liv. Ved
at skabe rum i musikken og skabe plads på både scenen og i fællesska-
bet, hjælper vi mennesker med at (gen)opbygge modet og troen på egen
handleevne og eget initiativ – samtidig med eller snarere i kraft af at de
(gen)opdager deres kreative potentiale. Vi ser mennesker, der går fra et
lukket botilbud til at kunne deltage i en offentlig fernisering; som går fra
en hverdag i isolation til at være en del af et fællesskab. Som går fra at
betegne sig selv som ’umusikalske’ til at improvisere frit; mennesker, som
går fra at leve i stilhed til at træde op på talerstolen. Vi ønsker at give
stemme til de mennesker, der ikke normalt bliver hørt. Men mindst lige
så vigtigt ønsker vi at stille et rum, en platform, et værk eller en mikrofon
til rådighed – så de bliver set, hørt og anerkendt for dén, de er og dét,
de bidrager med. Det er derfor vores arbejde altid rummer både et socialt
engagement og en kunstnerisk vision; og vores projekter altid spænder
mellem noget universelt og noget meget jordnært.
”Med sit fokus på adgang,
deltagelse og trivsel har
Resonerende Rum i mine
øjne skabt et grundlag for
udviklingen af kunstnerisk
medborgerskab. Improfæl-
lesskaber giver mennesker
med forskellige baggrunde
mulighed for at blive aktive
medskabere af den sociale
og kulturelle virkelighed,
de lever i. Derved anviser
Resonerende Rum nye veje
for, hvordan musik og kunst
kan bidrage til at forandre
både mennesker og sam-
fund.”
Kim Boeskov, ph.d.,
lektor i musikpædagogik,
Rytmisk Musikkonservatorium
48
49
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0026.png
Efter længere tids forberedelse var improfællesskaberne klar
til at erobre scenen med Folkeklubben til jubilæumsfest i
Holstebro. At blive klædt på til at kunne improvisere handler
også om at blive klædt på til at kunne håndtere situationer i
hverdagen med uforudsigelighed, ukontrollerbarhed og ner-
vøsitet – dette arbejde kulminerede foran et hjertevarmt pub-
likum på Kirkepladsen i Holstebro. Foto: Andreas Johnsen
”Jeg følte mig meget
elsket, da jeg stod på
scenen”
Deltager i improfællesskabet på Café 24
og medvirkende til koncert med Folkeklubben
51
50
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0027.png
Roskilde Festival kan være en overvældende oplevelse; især hvis
man ikke passer ind i de gængse fællesskaber. I projektet OM:TALE
bruger deltagerne værktøjer og færdigheder, som de opnår i im-
profællesskabet til at kunne kapere og formidle kunst- og kulturop-
levelser ”ude i verden”. Omtalerne fra Roskilde Festival udformet af
socialpsykiatrien i Roskilde og Værestedet i Ulfborg blev publiceret
i hhv. musikmagasinet Seismograf og på DR P4. Foto: Privat
Improvisationsteknik kan trænes på mange måder – og ikke kun
i musik. I improfællesskaberne arbejdes der derfor også med at
sætte ord og billeder på de stemninger og følelser, som musik-
ken skaber. Som her, hvor beboere fra socialpsykiatrisk botilbud,
Skovlyset illustrerer “fællesskab” sammen med fotograf Andreas
Haubjerg. Foto: Andreas Haubjerg
52
53
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0028.png
”Det var en fantastisk
oplevelse at være med,
da flygtningebørn spil-
lede og sang sammen
med Resonerende Rum
på Kulturmødet Mors.
Det er ekstremt vig-
tigt for mig, at så man-
ge som muligt kommer
med i fællesskaberne –
ikke mindst når vi får
nye danskere til landet.
Og at de også bliver
set og hørt; at det også
er dem, vi klapper af.”
Charlotte Broman Mølbæk,
medlem af Folketinget (SF), Kultur-,
psykiatri-, handicap- og socialordfører
TV Avisen satte fokus på Resonerende Rums arbejde med
musik og improvisation som vejen ind til dansk kultur,
sprog og fællesskab. Indslaget blev bragt i forbindelse
med Danmarks Indsamling, hvor elever fra modtageskolen
i Holstebro optrådte med Peter Sommer. Foto: Privat
54
55
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0029.png
”Mange kvinder og børn på krisecentre
kæmper med komplekse følelser af angst,
utryghed og ensomhed; her er improfæl-
lesskabet og musikken et stærkt redskab
til at skabe tryghed, samhørighed og give
en oplevelse af fællesskab og medbestem-
melse, som ofte er en mangelvare i deres
liv. Lis skaber ved hjælp af musikken en
oase, hvor fokus ligger på samspil og nær-
vær frem for på de personlige udfordrin-
ger. Netop kvinder og børn, der har ople-
vet traumer og oplevet at være alene, har
så meget brug for fællesskab. Når kvin-
derne og børnene spiller musik sammen
med Lis og med hinanden, skabes der en
synlig dynamik, hvor barrierer nedbry-
des, og hvor kvinder og børnene kan åbne
sig med udtryk igennem musikken. De
bliver inddraget i valg af instrumenter, og
de bliver mødt med stor anerkendelse.
At give kvinderne og børnene en ”stem-
me” gennem musik og samtidig bringe
den til verden udenfor, som Resonerende
Rum gør med deres kunstværker og kon-
certer, understøtter en følelse af, at de-
res erfaringer og udtryk betyder noget;
det kan hjælpe dem til at genfinde styrke
og kontrol i deres eget liv.”
Karin Houmann,
Leder af Holstebro Krisecenter
Sprogafdelingens unge fra mere end 10 forskellige lande
og med mindst lige så mange forskellige skæbner gav en
smuk fortolkning af ”Sensommervisen” på Kulturmødet
Mors. Foto: Andreas Johnsen
56
57
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0030.png
2023
Improvisations-
fællesskaber
1
I Resonerende Rums udgivelse ”Improvisationsfællesskaber”
(2024) kan man læse om kulturinstitutionens arbejde med at skabe
inkluderende fællesskaber og fremme mental sundhed, dialog,
sociale- og kommunikationsfærdigheder ved hjælp af deltagende
musikaktiviteter og improvisation. Foto: Andreas Haubjerg
”På få år har Resonerende
Rum etableret sig som en
stærk og troværdig insti-
tution og har både opnået
status som ’specialensem-
ble’ hos Statens Kunstfond
og indgået store flerårige
aftaler med både Holste-
bro og Herning Kommune.
Dette er ganske enkelt nye
landvindinger for et ensem-
ble inden for den rytmiske
musik. Resonerende Rum
har en yderst professionel
og enestående skalérbar
organisation med en stærk
praksis på højeste niveau
inden for det kunstneriske
og sociale område.”
Emil De Waal, Trommeslager, kapelmester,
forperson hos Resonerende Rum
og næstforperson i Koda
58
59
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0031.png
”Det har antændt
mine drømme. Min
tromme slår hjertets
rytme”
Deltager, Improfællesskabet
på Værestedet, Ulfborg
og medvirkende til koncert
med Folkeklubben
Lokale improfællesskaber finder fælles hjerteslag til
optræden med Folkeklubben på Kirkepladsen i Holstebro.
Foto: Andreas Johnsen
60
61
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0032.png
”I Holstebro har vi kulturen
til forskel. Siden 1960’erne
har vi haft tradition for at
tiltrække og udklække nye
og visionære kunst- og kul-
turinstitutioner, og her er
Resonerende Rum seneste
skud på stammen. Derfor
er jeg også utrolig glad for
og stolt over, at det i min
tid som borgmester, er lyk-
kedes at etablere et fler-
årigt samarbejde. Resone-
rende Rum bringer folk, der
plejer at stå i skyggen, frem
i scenelyset. De skaber mu-
sikalske møder og fælles-
skaber, som mange af os
ikke har set og hørt før. Det
er en ny og mangfoldig mu-
sik, som både giver gåsehud
og mening.”
H.C Østerby, Borgmester (S)
i Holstebro Kommune
”Vi er mere end en klub” sang og spillede Folkeklubben
sammen med Resonerende Rum og 60 flammende
hjerter fra Hjerteforeningen, Holstebro Krisecenter
Bydelsmødre, Sprogafdelingen, Café 24, Værestedet
Ulfborg, Bystuen og Saxofon Ensemblet til Holstebro
Byjubilæums finalekoncert. For en stund var alle – også
de mange fremmødte – en del af klubben. Foto: Privat
62
63
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
Kunstnerisk leder: Lars Greve
Leder for improfællesskaber: Lis Raabjerg Kruse
Teknisk producent: Simon Wetterstrøm Mariegaard
Forperson: Emil De Waal, Kapelmester, trommeslager, næstperson i Koda
Næstperson: Per Høgh Sørensen, Fhv. Kulturchef i Ringkøbing-Skjern
Bestyrelsesmedlem: Bibi Mundbjerg, Lokalpolitiker i Holstebro Kommune (V)
Bestyrelsesmedlem: Jannie Haagemann, Seniorkurator
Grafisk design: Jacob Darfelt
Tryk: Specialtrykkeriet Arco
Omslag: Foto af Andreas Johnsen (1-3) og Emil Næsby (4)
Resonerende Rum var i 2023-24 finansieret af projektsamarbejder
samt flerårige aftaler med Holstebro Kommune og Statens Kunstfond.
Tak til
Aarhus Jazz Orchestra, Aarhus Sinfonietta, Bureau for Mellemartslig
Kommunikation, Bystuen i Vinderup, Bystuen i Velling, Billund Kultursko-
le, Baghaven Film, Budolfi Kirken, Bydelsmødre i Holstebro, Det Jyske
Musikkonservatorium, Danmarksindsamlingen, Ensemble MidtVest,
Frivillighuset Herning, Frivillighuset Holstebro, Fermaten Herning, Fol-
keklubben, Feonics, Frederica Garden, Fuglsang Kunstmuseum, Grasp
Festival, Havhøst, Holstebro Kommune, Herning Kommune, Holstebro
Musikskole og MGK, Holstebro Bibliotek Holstebro Kirke, Holstebro
Krisecenter, Hjerteforeningen, Herningsholmskolen, Hanne Boel, HEART
i Herning, Ikast Østre Skole, JGI Basket Roskilde, Kvinderup i Vinderup,
Kulturmødet Mors, Kultursamarbejdet, Kulturkasernen, Kulturaftalen,
Klar Revision, Kultur på recept i Herning, Lundgaard & Tranberg
Arkitekter, Lyd På Roskilde, Levende Musik i Skolen, Legoland Garden,
Makers Corner i Musicon, Mathias Jæger, Mødrehjælpen Holstebro,
Minihøjskolen, MidtVest Pigekor, Meyer Sound, Nørre Nissum Skole,
Nørre Vosborg, Nørgaard på Strøget, Northern Winter Beat, Nordisk Te-
aterlaboratorium, Night Train Big Band, Polaris Center Herning, Peter
Sommer, Playdate Bergen, Roskilde Festival Højskole, Roskilde Festival,
Rosforth, Roskilde Ældre Motion, Rytmisk Musikkonservatorium, Roskil-
de Brydeklub, Skånes Dansteater, Sønderlandsskolen, Sprogafdelingen,
Skovvang Holstebro, Sevel Alderdomshjem, Statens Kunstfond, Syddansk
Musikkonservatorium, Socialpsykiatrien Roskilde Kommune, Skovlyset
Herning, Stauning Whisky, Specialkompetence Holstebro, Sound Art Lab,
Struer, Socle Du Monde, Sara Holm Strandby, Símun Mohr, Teitur, Trio
Live, Troels Mikkelsen Smedje, Ulfborg Værested, UKH Grindsted, VIA
Holstebro, VF Stål, Velling Friskole
64
65
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0034.png
Resonerende Rum
KUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Henvendelse af 9/10-25 fra Resonerende Rum om finanslovsbevilling og katalog
3079403_0035.png
Resonerende Rum er en moderne
kulturinstitution, som bruger kunst
og musik til at give stemme til dem,
der ikke plejer at blive hørt. Med
base i Midt- og Vestjylland etablerer
vi såkaldte “improvisationsfælles-
skaber”, hvor borgere får redskaber
til at spille og skabe – og fornyet
tro på, at deres stemme er vigtig og
vægtig for samfundet. Det skaber et
folkeligt
ensemble
og mangfoldig
musik, som er kernen i vores nyska-
bende koncerter og lydværker. Sam-
men har vi optrådt i bedste sendetid,
til høstfest i Vinderup, på Roskilde
Festival, til Holstebro Kommunes
jubilæumsbrag, Kunsthal Spritten i
Aalborg, Kulturmødet Mors, HEART i
Herning og mange andre steder. Re-
sonerende Rum stræber efter at ska-
be musikalske oplevelser, hvor man
ikke alene kan høre musikken, men
også kan mærke den. Vi har specia-
liseret os i at skabe fysisk klingende
lydværker, hvor scenegulvet synger,
metalplader klinger, vinduet hvisker,
og billedet taler. Det kan til tider
være svært at forestille sig; og der-
for har vi skabt dette katalog, hvor
du kan se et udsnit af Resonerende
Rums projekter, samarbejder og
værker i 2023-24. Ønsker du at ople-
ve os live eller se en video med vo-
res projekter, er du velkommen til at
følge med på vores hjemmeside og
sociale medieprofiler. Resonerende
Rum er udpeget som specialensem-
ble af Statens Kunstfond og driver
projekter og flerårige aftaler med
kommuner og kulturinstitutioner. Vi
er stolte af at vise og bevise, hvor-
dan musikken løfter fællesskabet,
og fællesskabet løfter musikken.
Find os
www.resonerenderum.dk
E-mail: [email protected]