Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 8
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folke-
tinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2025/26
Tirsdag den 7. oktober 2025
Indholdsfortegnelse
1
OFFENTLIG
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 8: Regeringens lovprogram 2025-26 (uddrag)
FORORD
ET STÆRKT DANMARK I EN USIKKER VERDEN
.............................. 3
BESKÆFTIGELSESMINISTEREN
........
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTEREN
............
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
ERHVERVSMINISTEREN
.......................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
FINANSMINISTEREN
...............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
FORSVARSMINISTEREN
.......................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
INDENRIGS- OG SUNDHEDSMINISTEREN
...............
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
JUSTITSMINISTEREN
.............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
KIRKEMINISTEREN
.................................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
KLIMA-, ENERGI- OG FORSYNINGSMINISTEREN
................................................... 4
KULTURMINISTEREN
.............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MILJØMINISTEREN
.................................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR BYER OG LANDDISTRIKTER
....
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
MINISTEREN FOR DIGITALISERING
..
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR FØDEVARER, LANDBRUG OG FISKERI
.
FEJL! BOGMÆRKE
ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR GRØN TREPART
...
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR LIGESTILLING
.......
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
MINISTEREN FOR NORDISK SAMARBEJDE
...........
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
MINISTEREN FOR SAMFUNDSSIKKERHED OG BEREDSKAB
....................
FEJL!
BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
SKATTEMINISTEREN
.............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
SOCIAL- OG BOLIGMINISTEREN
........
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
STATSMINISTEREN
................................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
TRANSPORTMINISTEREN
.....................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
UDDANNELSES- OG FORSKNINGSMINISTEREN
...
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
UDENRIGSMINISTEREN
........................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
UDLÆNDINGE- OG INTEGRATIONSMINISTEREN
..
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE
DEFINERET.
ÆLDREMINISTEREN
...............................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
ØKONOMIMINISTEREN
..........................
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
2
OFFENTLIG
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 8: Regeringens lovprogram 2025-26 (uddrag)
3
OFFENTLIG
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 8: Regeringens lovprogram 2025-26 (uddrag)
Forord
Et stærkt Danmark i en usikker ver-
den
Trods en usikker verden står Danmark stærkt. Dansk økonomi er bundsolid, bl.a. takket være
en ansvarlig økonomisk politik og stærke danske virksomheder. Rekordmange er i job, og ledig-
heden er lav. Det betyder, at vi kan styrke vores velfærd og gøre det billigere at være dansker
samtidig med, at vi gennemfører en historisk oprustning af dansk forsvar og fortsætter støtten
til Ukraine.
Vi vil tage bedre hånd om dem, der har det allersværest. Hjælpe mennesker på kanten af sam-
fundet, så de kan få et mere værdigt liv. Vende bevisbyrden om, så tvivlen kommer veteranerne
til gode i deres arbejdsskadesager. Sørge for hurtigere behandling til unge med udfordringer. Og
i det hele taget skabe et mere nært sundhedsvæsen.
Vi vil gøre Danmark tryggere. Øge straffene for personfarlig kriminalitet og vanvidskørsel.
Styrke indsatsen mod hooligans. Sætte hårdere ind over for løsladte terrordømte og radikalise-
rede. Og sikre strammere regler for og bedre kontrol med udlændinge uden lovligt ophold i
Danmark.
Vi vil gøre Danmark mere robust. Øge samfundssikkerheden og cybersikkerheden. Og i en tid
med høje fødevarepriser vil vi give danskerne flere penge mellem hænderne. Vi vil bl.a. fjerne
afgifter på kaffe og chokolade. Fjerne bogmoms. Og nedsætte elafgiften til EU’s minimumssats
i 2026 og 2027.
Vi vil også skabe et grønnere Danmark. Sætte et ambitiøst klimamål for 2035. Fortsætte udbyg-
ningen af havvind. Og lave en lov for beskyttede og strengt beskyttede områder, så vi kan få
mere natur og mere biodiversitet.
Vi vil sammen med Færøerne og Grønland udvikle rigsfællesskabet. Bane vejen for, at Færøerne
lettere kan overtage luftfartsområdet. Arbejde sammen om bl.a. at investere i Grønland. Og
nedbringe sagsbehandlingstiden ved domstolene i begge lande.
Siden regeringen trådte til, er ni ud af ti lovforslag blevet vedtaget med partier på begge sider af
regeringen. På regeringens vegne ser jeg frem til at fortsætte det gode, brede samarbejde med
Folketingets partier i det nye folketingsår.
[Underskrift indsættes]
Mette Frederiksen
Statsminister
4
OFFENTLIG
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 8: Regeringens lovprogram 2025-26 (uddrag)
Klima-, energi- og forsyningsministeren
Lov om foranstaltninger til fremme af et brinttransmissionssystem fra Esbjerg
til den dansk-tyske landegrænse (Okt I)
Lovforslaget har til formål at understøtte muligheden for en fremrykning af Energinets tidsplan
for brintinfrastruktur med henblik på idriftsættelse af strækningen fra Esbjerg til den tyske
grænse ultimo 2030. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om brintinfrastruktur til Tyskland:
Muliggørelse af Syvtallet mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), So-
cialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternati-
vet fra februar 2025.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Statens afholdelse af Energi-
nets forundersøgelsesomkostninger vedrørende arealer til havvindmølleparker)
(Okt I)
Lovforslaget har til formål at give klima-, energi- og forsyningsministeren hjemmel til at beslutte,
om Energinets forundersøgelsesomkostninger i forbindelse med udbud af havvind skal afholdes
af staten eller af udbuddets vinder. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om udbudsrammer
for tre havvindmølleparker mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre og Alternativet fra maj 2025.
Ændring af lov om elforsyning (Styrket forbrugerbeskyttelse og effektive sank-
tioner på detailmarkedet for el) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at styrke forbrugerbeskyttelsen og gennemsigtigheden på elmarkedet.
Med lovforslaget indføres bl.a. krav om MitID og optagelse af telefonsamtaler ved kontraktind-
gåelse. Herudover skal lovforslaget styrke tilliden til elhandelsvirksomhederne ved at indføre en
adgangsbarriere for deltagelse på detailmarkedet samt effektive bøder og sanktioner for over-
trædelse af reglerne, og i visse grove tilfælde, udelukkelse fra markedet (DataHub) i en periode.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om forbrugerbeskyttelse på detailmarkedet for el mel-
lem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Sociali-
stisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre
og Alternativet fra maj 2025.
Ændring af lov om elforsyning og elsikkerhedsloven (Hurtigere arealerhver-
velse og styrkede borgerrettigheder) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at tilpasse ekspropriationsregler med henblik på hurtigere arealer-
hvervelse i forbindelse med udbygning af elnettet. Lovforslaget har herudover til formål at styrke
borgerrettigheder i forbindelse med arealerhvervelsen. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen
om hurtigere og mere effektiv udbygning af elnettet mellem regeringen (Socialdemokratiet, Ven-
stre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, En-
hedslisten, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre fra december 2024.
Ændring af lov om elforsyning og lov om Energinet (Kapacitetsmekanisme og
mulighed for at Energinet kan eje og drive et trykluftslager) (Okt II)
5
OFFENTLIG
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 8: Regeringens lovprogram 2025-26 (uddrag)
Lovforslaget har til formål at bidrage til en fremtidssikret elforsyning. Lovforslaget skal styrke
elforsyningssikkerheden på sigt ved at opdatere eksisterende hjemmel, der giver klima-, energi-
og forsyningsministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler om etableringen af en kapaci-
tetsmekanisme, såfremt det senere politisk besluttes at indføre en kapacitetsmekanisme i Dan-
mark. Herudover indeholder lovforslaget hjemmel til Energinet til at varetage opgaver vedrø-
rende trykluftslagring, som kan bruges til elproduktion. Energinet kan med hjemlen stille deres
lagringsfaciliteter til rådighed for markedet ved at udleje faciliteterne til en tredjepart.
Ændring af lov om stedbestemt information (Implementering af EU’s naturbe-
skyttelsesdirektiver) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at muliggøre implementering
af EU’s naturbeskyttelsesdirektiver.
Lovforslaget indeholder en hjemmel til klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte
nærmere regler som følge af direktiverne i forbindelse med gennemførelsen af søopmåling og
udstedelse af søopmålingstilladelser.
Ændring af lov om klima (Fastsættelse af klimamål for 2035) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at lovfastsætte et klimamål for 2035 for reduktion af Danmarks driv-
husgasudledninger. Med lovforslaget følges der op på klimalovens krav om at fastsætte en nati-
onal klimamålsætning mindst hvert femte år med et 10-årigt perspektiv. Lovforslaget er en op-
følgning på
regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra december 2022 og
en forventet
kommende aftale.
Ændring af lov om elforsyning (Regelforenkling for solceller på offentlige byg-
ninger) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at fremme udbredelsen af solceller på offentlige bygninger. Lov-
forslaget skal forenkle reglerne for kommunale og regionale solcelleanlæg ved bl.a. at afskaffe
krav om selskabsudskillelse og modregning. Herved styrkes kommuners og regioners økonomi-
ske incitament til at opstille solcelleanlæg, og de bureaukratiske barrierer mindskes. Lovforslaget
er opfølgning på regeringens forslag til finanslov for 2026 fra august 2025.
Ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund og lov om kontinental-
soklen og visse aktiviteter på søterritoriet (Afvikling og genanvendelse af anlæg,
installationer, boringer og brønde m.v. på undergrundsområdet, udvidelse af til-
ladelsesordningen for transitrørledninger på dansk kontinentalsokkelområde
og søterritorie m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at skabe klare regler for afvikling og genanvendelse af anlæg til ud-
nyttelse af undergrunden, herunder til CO₂-lagring. Lovforslaget skal herudover udvide tilladel-
sesordningen for transitrørledninger til også at omfatte f.eks. brint og CO₂, bl.a. for at sikre, at
Danmark overholder sin forpligtelse efter FN’s havretskonvention til at acceptere, at andre
sta-
ter etablerer og driver transitrørledninger på dansk sokkel. Lovforslaget er bl.a. en opfølgning
på aftalen om rammevilkår for CO₂-lagring i Danmark mellem den daværende regering (Social-
demokratiet) Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance fra juni 2022.
Ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Supplerende bestem-
melse om straf for manglende efterlevelse af krav om injektionskapacitet efter
6
OFFENTLIG
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 8: Regeringens lovprogram 2025-26 (uddrag)
forordning om fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til styrkelse af Eu-
ropas økosystem for fremstilling af nettonulteknologier) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at indføre en straffebestemmelse, der sanktionerer manglende over-
holdelse af forordningens forpligtelser i forhold til etablering af CO
2
-injektionskapacitet.
Ændring af lov om elforsyning og lov om fremme af vedvarende energi (Elpro-
duktionsanlæg på havet med tilslutning til udlandet m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at fjerne kendte barrierer for etablering af havvindmølleparker med
tilhørende anlæg, og muliggøre udenlandske transmissionsvirksomheders aktivitet på dansk sø-
territorium eller i den eksklusive økonomiske zone med henblik på elproduktion til udlandet
uden tilknytning til det danske transmissionssystem.
Ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger og forskellige andre
love (Indførelse af minimumsstandarder for energimæssig ydeevne, ændringer
af energimærkningsordning, ordning for renoveringspas m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at muliggøre implementering af EU’s
omarbejdede bygningsdirektiv.
Lovforslaget indeholder bl.a. regler om indførelse af minimumsstandarder for ikke-beboelses-
bygningers energimæssige ydeevne, ændringer til energimærkningsordningen, en frivillig ord-
ning for renoveringspas m.v. Herudover skal lovforslaget sikre, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren har de fornødne beføjelser til at føre det nødvendige tilsyn med efterlevelsen af en
delmængde af de forbrugerrettigheder,
som har ophav i EU’s omarbejdede energieffektivitets-
direktiv vedrørende varsling af prisstigninger og planlagte forsyningsafbrydelser for fjernvarme.
Ændring af lov om gasforsyning (Gennemførelse af EU’s brint-
og gasmarkeds-
pakke) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at fremme vedvarende og kulstoffattig gas og brint i energisystemet
ved at implementere EU’s brint-
og gasmarkedspakke. Lovforslaget indeholder bl.a. regler for
markeder og infrastruktur for naturgas, vedvarende gas og brint og giver mulighed for nationalt
at nedlukke dele af gassystemet ved afkobling af gaskunder. Lovforslaget medfører herudover
at Energistyrelsen fremover bemyndiges til at opkræve gebyrer fra Evida og Energinet via be-
kendtgørelse.
Redegørelser til Folketinget:
Redegørelse om klimaeffekter (Dec I)
Energi- og forsyningspolitisk redegørelse (Maj I)
7
OFFENTLIG